ORDIN Nr. 387
din 11 februarie 2008
privind aprobarea schemei de
ajutor de minimis denumite „Ajutor de minimis pentru sprijinirea
START-UP-urilor si SPIN-OFF-urilor inovative", aferenta Programului
operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice", axa
prioritara 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologica si
inovare", domeniul major de interventie 2.3 „Accesul intreprinderilor la
activitati de Cercetare-dezvoltare si inovare", operatiunea 2.3.1 „Sprijin
pentru START-UP-urile si SPIN-OFF-urile inovative"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 151 din 28 februarie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii
Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în
domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
ministrul economiei şi finanţelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de minimis denumită „Ajutor de minimis pentru sprijinirea
START-UP-urilor şi SPIN-OFF-urilor inovative", aferentă Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", axa
prioritară 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi
inovare", domeniul major de intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la activităţi de
Cercetare-dezvoltare şi inovare", operaţiunea 2.3.1 „Sprijin pentru
START-UP-urile şi SPIN-OFF-urile inovative", prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
AJUTOR DE MINIMIS
pentru sprijinirea START-UP-urilorşi SPIN-OFF-urilor
inovative
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură instituie o schemă de
ajutor de minimis denumită
„Ajutor de minimis pentru
sprijinirea START-UP-urilor şi SPIN-OFF-urilor inovative", aferentă
Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice",
axa prioritară 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi
inovare", domeniul major de intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la
activităţi de Cercetare-dezvoltare şi inovare", operaţiunea 2.3.1 „Sprijin
pentru START-UP-urile şi SPIN-OFF-urile inovative".
(2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul
acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de
minimis stipulate în Regulamentul Comisiei
Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul privind
ajutorul de minimis, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379 din 28 decembrie 2006.
(3) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
(4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa
obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile
Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88
din Tratatul privind ajutorul de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379 din 28
decembrie 2006.
II. Obiectivul şi
scopul schemei
Art. 2. -Această schemă are ca obiectiv sprijinirea
creării SPIN-OFF-urilor şi dezvoltării START-UP-urilor inovative (bazate pe
transferul rezultatelor cercetării-dezvoltării obţinute în universităţi sau
institute) în vederea realizării de produse şi servicii noi. Intreprinderile asistate vor fi atent selecţionate pe
baza unei analize riguroase a planurilor lor de afaceri. Solicitanţii trebuie
să demonstreze că au dreptul să utilizeze un rezultat obţinut din activitatea
de cercetare (know-how, prototip, licenţă/drept de utilizare, drept de
proprietate industrială) sau o idee brevetată pe care să o lanseze pe piaţă.
III. Baza legală
Art. 3. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
• Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul privind ajutorul de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 379 din 28 decembrie 2006;
• Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din 12 iulie 2007;
• Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile
de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate
prin programele operaţionale.
IV. Domeniul de aplicare
Art. 4. - (1) Prezenta schemă se adresează:
• SPIN-OFF-urilor, astfel cum sunt definite la art. 6
lit. d);
• întreprinderilor START-UP, astfel cum sunt definite la
art. 6 lit. e).
(2) Ambele categorii de beneficiari nu trebuie să aibă
mai mult de 20 de angajaţi.
Art. 5. - In cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar operatorilor economici ce activează în
toate sectoarele, cu excepţia:
a) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în
sectoarele pescuit si acvacultura, reglementate de Regulamentul Consiliului
(CE) nr. 104/2000, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000;
b) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în
producţia primară a produselor agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa 1
la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;
c) întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în procesarea şi marketingul produselor agricole, astfel
cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană,
în următoarele cazuri:
• când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor de acest tip cumpărate de la
producătorii primari sau puse pe piaţă de întreprinderile respective;
• când ajutorul este condiţionat de a fi parţial sau
integral cedat producătorilor primari;
d) activităţilor legate de export către state terţe
sau state membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate,
de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte
cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) activităţilor care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
f) întreprinderilor care activează în sectorul
cărbunelui, astfel cum este definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002;
g) achiziţionării vehiculelor de transport rutier de
marfă acordat întreprinderilor care au ca obiect de activitate prestarea de servicii
de transport marfă contra cost;
h) întreprinderilor în dificultate, conform Liniilor
directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţii
Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
V. Definiţii
Art. 6. -In sensul prezentei proceduri următorii
termeni se definesc astfel:
a) produse agricole -
desemnează produsele prevăzute în anexa 1 a Tratatului CE, cu excepţia
produselor piscicole;
b) procesarea produselor agricole - desemnează orice operaţie asupra unui produs agricol din care
rezultă tot un produs agricol, cu excepţia activităţii din ferme necesare
pregătirii unui produs animal sau plantă pentru prima
vânzare;
c) marketingul produselor agricole - desemnează deţinerea sau etalarea în vederea vânzării, oferirea
spre vânzare, livrarea sau orice altă manieră de plasare pe piaţă, cu excepţia
primei vânzări de către producătorul primar către revânzător (intermediar) sau
procesator şi orice altă activitate de pregătire a unui produs pentru o primă
vânzare, o vânzare de către un producător primar către consumatorii finali,
dacă se desfăşoară în locuri separate, rezervate activităţii de marketing;
d) SPIN-OFF - firme
recent înfiinţate sau care urmează să se înfiinţeze pe baza unui rezultat
obţinut dintr-un proiect de cercetare al unei organizaţii publice de cercetare
sau al unei universităţi;
e) întreprinderi START-UP - în contextul
prezentei scheme, desemnează întreprinderile
înfiinţate de maximum 3 ani, care implementează un rezultat obţinut dintr-un
proiect de cercetare sau o idee brevetată;
f) rata de actualizare -
este rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe
baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene şi pe internet;
VI. Condiţii de
eligibilitate pentru activităţi şi beneficiari
Art. 7. - Activităţile
eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de
minimis sunt:
• dezvoltarea unui SPIN-OFF
independent (înfiinţarea şi înregistrarea SPIN-OFF-urilor);
• activităţi de Cercetare-dezvoltare;
• achiziţia de servicii de cercetare, servicii de
consultanţă pentru inovare şi servicii-suport pentru inovare;
• achiziţia de bunuri intangibile, utilaje şi
echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în
ciclul productiv;
• activităţi necesare pentru dezvoltarea produsului
(bun sau serviciu), a procesului de producţie a acestuia şi/sau a livrării pe
piaţă.
Art. 8. - Beneficiarii trebuie
să respecte următoarele criterii de eligibilitate:
• sunt SPIN-OFF-uri sau START-UP-uri, astfel cum sunt
definite la art. 6 lit. d) şi e);
• ambele categorii de beneficiari nu trebuie să aibă
mai mult de 20 de angajaţi;
• operatorul economic aplicant
să fie înregistrat şi să desfăşoare activităţi în România;
• operatorul economic aplicant să nu se afle în niciuna
dintre următoarele situaţii:
(i) în stare de faliment ori lichidare, să aibă
afacerile administrate de un judecător-sindic sau activităţile sale comerciale
să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie
într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;
(ii) nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a
impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele
componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale,
bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
(iii) să fi fost subiectul unei decizii a Comisiei
Europene de recuperare a unui ajutor de stat şi decizia să nu fi fost deja
executată şi creanţa să nu fi fost integral recuperată;
(iv) reprezentantul legal a fost condamnat în ultimii 3
ani, prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă
care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în
materie profesională;
(v) prezintă informaţii false sau nu prezintă
informaţiile cerute mai sus;
(vi) în dificultate, în sensul Liniilor directoare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate1);
• solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, fără a aduce
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 9. - Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de maximum 150.
VII. Condiţii de
acordare a ajutorului de minimis
Art. 10. - Sprijinul financiar în cadrul acestei scheme
se acordă operatorilor economici sub formă de granturi directe, în limita sumei
reprezentate de pragul de minimis, astfel:
• valoarea brută totală2) a ajutoarelor de minimis acordate
unei întreprinderi nu poate depăşi echivalentul în lei 3) a 200.000 euro, pe o perioadă de 3
ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse
naţionale sau comunitare.
• pentru operatorii economici din sectorul
transporturilor valoarea brută totală a ajutoarelor de
minimis acordate unei întreprinderi nu poate
depăşi echivalentul în lei a 100.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali
consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau
comunitare.
Art. 11. -Ajutorul de minimis va reprezenta maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor
eligibile ale proiectului. Restul de minimum 10% din cheltuielile eligibile ale
proiectului vor fi susţinute din fondurile proprii ale beneficiarului.
Art. 12. - Ajutorul se acordă sub formă de granturi
nerambursabile în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la
valoarea de la momentul acordării ajutorului. Rata de actualizare va fi rata de
referinţă aplicată la momentul acordării ajutorului.
Art. 13. -In cazul în care valoarea totală a
ajutoarelor de minimis acordate
unui operator economic pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, cumulată cu
valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei
scheme, depăşeşte pragul de minimis menţionat de art. 10, aplicantul nu poate beneficia de prevederile
schemei, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte aceste
plafoane.
VIII. Cheltuieli eligibile
Art. 14. - Cheltuielile eligibile în cadrul schemei
sunt:
• cheltuieli pentru înfiinţare şi înregistrare
SPIN-OFF;
• cheltuieli de personal pentru activităţi de
cercetare (pe durata proiectului de cercetare);
• cheltuieli pentru dotări care pot intra în categoria
mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar (pentru dotările care intră în
categoria mijloacelor fixe şi au o durată de funcţionare mai mare decât durata
proiectului, sunt eligibile doar costurile de amortizare calculate pe durata
derulării proiectului, pe baza practicilor contabile reglementate):
- echipamente IT şi pentru comunicaţii;
- utilaje şi echipamente pentru introducerea
rezultatelor cercetării în producţie;
• cheltuieli pentru achiziţia de servicii pentru cercetare-dezvoltare-inovare:
- servicii de cercetare;
- servicii de consultanţă pentru inovare (management;
asistenţă tehnologică; transfer tehnologic; instruire; achiziţia, protecţia şi
comercializarea drepturilor de proprietate industrială; utilizarea
standardelor);
- servicii-suport pentru inovare (servicii de
cercetare de piaţă; încercări şi testări în laboratoare de specialitate;
certificarea, testarea şi marcarea calităţii);
• cheltuieli pentru achiziţia de active fixe
necorporale (necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în producţie):
- aplicaţii informatice;
- licenţe, drepturi de utilizare;
- brevete;
- mărci;
- know-how, cunoştinţe tehnice nebrevetate;
• cheltuieli cu achiziţionarea de publicaţii,
abonamente şi cotizaţii:
- taxe de acces la baze de date;
- abonamente la biblioteci de specialitate;
- abonamente la publicaţii ştiinţifice;
• cheltuieli pentru informare şi publicitate pentru
proiect;
• cheltuieli pentru procurarea unor materiale şi
materii prime necesare realizării proiectului;
• cheltuieli generale de administraţie:
- servicii de comunicaţii (comunicaţii electronice,
servicii poştale şi de curierat);
- întreţinere şi reparaţii de spaţii, echipamente,
utilaje, instalaţii;
- plata utilităţilor (energia electrică, apă,
canalizare, salubritate, energie termică, gaze naturale);
- închirieri spaţii (numai pentru închirierea
sediului beneficiarului de proiect);
- cheltuieli salariale pentru personalul administrativ.
IX. Durata schemei
Art. 15. - Prezenta schemă se
aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, pană la 31 decembrie 2013, în limita
bugetului alocat. Plăţile se efectuează până în 2015.
X. Bugetul schemei
Art. 16. - (1) Sursa de finanţare pentru prezenta
schemă este parte din fondurile alocate Programului operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice", pentru operaţiunea 2.3.1 „Sprijin
pentru START-UP-urile şi SPIN-OFF-urile inovative".
(2) Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a
acesteia, este de 18.500.000 euro (echivalent în lei), defalcată după cum
urmează:
An
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
TOTAL
|
Euro
|
4.000.000
|
3.000.000
|
3.000.000
|
3.000.000
|
3.000.000
|
2.500.000
|
18.500.000
|
XI. Modalitatea de implementare a schemei
Art. 17. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor -
Autoritatea de Management pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice" - reprezintă autoritatea publică furnizoare şi
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului -Autoritatea Naţională pentru
Cercetare Ştiinţifică - organismul intermediar pentru cercetare - reprezintă
administratorul schemei de ajutor de minimis. Plăţile se fac prin unitatea de plată din cadrul Ministerul Economiei
şi Finanţelor.
(2) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică întreprinderilor
cu care Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului -Autoritatea Naţională
pentru Cercetare Ştiinţifică - organismul intermediar pentru cercetare - a
încheiat un contract de finanţare în cadrul Programului operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice", axa prioritară 2 „Competitivitate
prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare", domeniul major de
intervenţie 2.3 „Accesul întreprinderilor la activităţi de Cercetare-dezvoltare
şi inovare", operaţiunea 2.3.1 „Sprijin pentru START-UP-urile şi
SPIN-OFF-urile inovative".
(3) Operatorii economici care doresc să depună
propuneri de proiecte trebuie să se înregistreze în Registrul potenţialilor contractori4) înainte de
depunerea cererii de finanţare.
(4) Operatorul economic va da o declaraţie pe propria
răspundere privind ajutoarele de minimis de care a beneficiat pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali,
precum şi în anul fiscal în curs.
(5) Operatorul economic va da
o declaraţie pe propria răspundere că nu a beneficiat de ajutoare din alte
surse publice pentru aceleaşi costuri eligibile.
(6) Reprezentantul unui potenţial SPIN-OFF poate
depune aplicaţia înainte de înfiinţarea firmei, însă dacă aplicaţia este
selectată, trebuie să prezinte la contractare actele privind înfiinţarea şi
înregistrarea SPIN-OFF-ului pentru a putea încheia contractul cu
administratorul schemei de ajutor de minimis.
(7) SPIN-OFF-urile înfiinţate după selectarea aplicaţiei
vor prezenta aceste declaraţii la contractare.
(8) Administratorul schemei de minimis verifică validitatea datelor înscrise în Registrul potenţialilor
contractori şi concordanţa acestora cu declaraţiile date de beneficiar şi
îndeplinirea tuturor condiţiilor impuse prin efectul prezentei scheme (domeniul
de aplicare, eligibilitatea activităţilor, cheltuielilor, beneficiarilor şi a
proiectelor).
(9) Administratorul schemei de minimis va acorda
ajutorul de minimis după ce va verifica, pe
baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic, că prin
acordarea finanţării nerambursabile în cadrul prezentei scheme nu se depăşeşte
pragul de minimis.
(10) Evaluarea propunerilor de proiecte se face în
concordanţă cu criteriile prevăzute în apel.
(11) Detalierea modalităţii de
derulare a prezentei scheme se găseşte în Ghidul solicitantului, acesta fiind
publicat pe site-ul www.mct.ro.
Art. 18. - Criteriile de eligibilitate a propunerilor
de proiecte sunt următoarele:
• scopul şi obiectivele propunerii să fie în
conformitate cu obiectivele specifice ale axei prioritare, precum şi cu unul
sau mai multe din obiectivele operaţiunii, astfel cum sunt descrise în cererea
de proiecte;
• proiectul să fie derulat în România;
• dimensiunea grantului
solicitat să se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte;
• să conţină una sau mai multe activităţi eligibile
definite pentru operaţiune în cererea de proiecte;
• durata sa se încadreze în limitele menţionate în
cererea de proiecte;
• operatorul economic face dovada deţinerii unui
rezultat obţinut din activitatea de cercetare (know-how, prototip,
licenţă/drept de utilizare, drept de proprietate industrială) sau o idee
brevetată pe care să o lanseze pe piaţă;
• activităţile nu sunt şi nu au mai fost finanţate din
alte surse publice.
Art. 19. - (1) Tipul cererii de propuneri de proiecte
este „Cerere deschisă de proiecte cu depunere continuă".
(2) Se verifică de către reprezentantul Organismului
intermediar pentru cercetare, desemnat pentru aceasta, îndeplinirea condiţiilor
de eligibilitate în Registrul potenţialilor contractori.
Art. 20. - (1) Criteriile de evaluare a proiectelor
sunt următoarele:
• relevanţa proiectului (conformitatea cu
obiectivele operaţiunii, caracterul inovativ al propunerii, viabilitatea
implementării, impactul socioeconomic etc);
• calitate şi maturitate (coerenţă şi fezabilitate,
capacitatea de a implementa proiectul etc);
• sustenabilitatea proiectului (capacitatea firmelor
de a continua să opereze după finalizarea proiectului, suportul tehnic şi
administrativ etc).
(2) Evaluarea propunerilor se face de către Comitetul
de evaluare şi selecţie, numit în acest scop prin decizie a preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, cu aprobarea Autorităţii de
management pentru' Programul operaţional sectoriaf„Creşterea competitivităţii
economice", din cadrul Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(3) Administratorul schemei de ajutor de minimis va încheia contracte de finanţare doar cu operatorii economici care
au obţinut la evaluare un punctaj peste pragul de calitate stabilit în cererea
de propuneri de proiecte.
XII. Efecte şi
beneficii
Art. 21. - Prin aplicarea prezentei scheme se vor
obţine următoarele efecte şi beneficii:
• va creşte numărul întreprinderilor care pot prelua
rezultate ale cercetării şi pot transforma aceste rezultate în produse oferite
pe piaţă';
• va creşte numărul întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în' domenii de vârf;
• va creşte numărul locurilor de muncă pentru
cercetători;
• va creşte calitatea produselor şi a indicelui de
productivitate.
XIII. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutorului de minimis
Art. 22. - (1) Administratorul prezentei scheme de
minimis va informa în scris operatorii economici
beneficiari cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme
şi caracterul de minimis al acestuia5).
(2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică
- Organismul intermediar pentru cercetare, la adresa http://www.mct.ro,
şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, la
adresa http://www.minind.ro.
Art. 23. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei
scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile
Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus
în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 24. - Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza
prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare
specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină
toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse
de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de
stat.
Art. 25. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se
impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin
legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat6), toate
datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori
estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la data
de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre informare
Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data
adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 26. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul
Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul
fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră
necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 27. -Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul
solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea
îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare
ce cad în sarcina furnizorului conform art. 23, 24, 25 si 26.
1) Publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
2) Plafoanele
ajutorului de minimis sunt exprimate sub formă
de granturi, în valori brute, adică înainte de orice deducere de impozite şi
taxe.
3) La data semnării
contractului de finanţare.
4) Inscrierea în
Registrul potenţialilor contractori se face conform regulamentului aprobat prin
Decizia ANCS nr. 9.031 din 2 februarie 2007, afişat pe pagina Autorităţii
Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică www.mct.ro.
5) Astfel cum este
prevăzut la art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006
pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul privind ajutorul de minimis.
6) Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28
iunie 2007.