ORDIN Nr. 3955
din 9 mai 2008
privind aprobarea Cadrului
general de organizare a stagiilor de practica in cadrul programelor de studii
universitare de licenta si de masterat si a Conventiei-cadru privind efectuarea
stagiului de practica in cadrul programelor de studii universitare de licenta
sau masterat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 440 din 12 iunie 2008
In baza Legii nr. 288/2004 privind organizarea
studiilor universitare, cu modificările şi completările ulterioare, şi a
Hotărârii Guvernului nr. 404/2006 privind organizarea şi desfăşurarea studiilor
universitare de masterat,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 258/2007
privind practica elevilor şi studenţilor şi ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de Recomandarea 2006/961/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului referitoare la mobilitatea transnaţională în cadrul
Comunităţii Europene în scopul învăţământului şi al formării profesionale:
Carta europeană a calităţii pentru mobilitate şi de Decizia 1.720/2006 a
Parlamentului European şi a Consiliului referitoare la programul de acţiune
„Invăţare pe tot parcursul vieţii" 2007-2013,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Cadrul general de organizare a
stagiilor de practică în cadrul programelor de studii universitare de licenţă
şi de masterat, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Convenţia-cadru privind efectuarea
stagiului de practică în cadrul programelor de studii
universitare de licenţă sau masterat, prevăzută în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală strategii şi programe
universitare şi instituţiile de învăţământ superior duc la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul educaţiei, cercetam şi tineretului,
Remus Pricopie,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
CADRUL GENERAL DE ORGANIZARE
a stagiilor de
practică în cadrul programelor de studii universitare de licenţă si de masterat
Art. 1. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:
a) Stagiu de practică - activitatea desfăşurată de studenţi şi masteranzi, în
conformitate cu planul de învăţământ, care are drept scop verificarea
aplicabilităţii cunoştinţelor teoretice însuşite de aceştia în cadrul
programului de instruire.
b) Organizator de practică
- instituţia de învăţământ superior care
desfăşoară activităţi instructiv-educative şi formative, potrivit legislaţiei
române în vigoare.
c) Partener de practică - instituţia centrală ori locală sau orice altă persoană juridică
din România, dintr-o ţară participantă la programul „Invăţare pe tot parcursul
vieţii", într-un proiect finanţat din Fondul Social European sau dintr-o
ţară terţă, ce desfăşoară o activitate în corelaţie cu specializările cuprinse
în nomenclatorul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi care
poate participa la procesul de instruire practică a studenţilor şi
masteranzilor.
d) Practicant -
studentul sau masterandul care desfăşoară activităţi practice pentru
consolidarea cunoştinţelor teoretice şi pentru formarea abilităţilor, spre a le
aplica în concordanţă cu specializarea pentru care se instruieşte.
e) Cadru didactic supervizor - persoana desemnată de organizatorul de practică, care va asigura
planificarea, organizarea şi supravegherea desfăşurării stagiului de practică.
f) Tutore - persoana
desemnată de partenerul de practică, care va asigura respectarea condiţiilor de
pregătire şi dobândire de către practicant a competenţelor profesionale
planificate pentru perioada stagiului de practică.
g) Credit transferabil este
înţeles potrivit Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare,
cu modificările şi completările ulterioare.
h) Convenţie-cadru privind
efectuarea stagiului de practică înseamnă acordul
încheiat între organizatorul de practică, partenerul de practică şi practicant,
pe baza anexei nr. 2 la ordin.
i) Portofoliu de practică - documentul ataşat Convenţiei-cadru privind efectuarea stagiului
de practică ce cuprinde obiectivele educaţionale ce urmează a fi atinse,
competenţele ce urmează a fi
obţinute prin stagiul de practică, precum şi modalităţile de derulare a
stagiului de practică.
Art. 2. - (1) Instituţiile de învăţământ superior vor
elabora, în baza prevederilor ordinului, şi vor face publice propriile
reglementări detaliate privind stagiile de practică, cuprinse în ghiduri de
practică.
(2) Instituţiile de învăţământ superior vor desemna
structurile interne responsabile cu desfăşurarea activităţii de practică.
Art. 3. - Inainte de începerea stagiului de practică va
fi încheiată o convenţie-cadru privind efectuarea stagiului de practică între
organizatorul de practică, partenerul de practică şi practicant, în
conformitate cu anexa nr. 2 la ordin.
Art. 4. - (1) Durata stagiului este de minimum o
săptămână şi de maximum 12 luni, calculate pe parcursul întregului ciclu de
studii de licenţă sau de masterat.
(2) Perioada de desfăşurare a
stagiului poate fi cuprinsă atât în cursul anului universitar, cât şi în
perioada vacanţelor universitare.
(3) Durata stagiilor de practică pentru care se
solicită finanţare prin Fondul Social European trebuie să fie inclusă în planul
de învăţământ obligatoriu.
Art. 5. - Obiectivele educaţionale ce urmează a fi
atinse, competenţele ce urmează a fi obţinute prin stagiul de practică, precum
şi modalităţile de derulare a stagiului de practică sunt descrise în
portofoliul de practică.
Art. 6. - (1) Partenerul de practică va desemna un
tutore pentru stagiul de practică, care va asigura respectarea condiţiilor de
pregătire şi dobândirea de către practicant a competenţelor profesionale
planificate pentru perioada stagiului de practică.
(2) Organizatorul de practică desemnează un cadru
didactic supervizor, responsabil cu planificarea, organizarea şi supravegherea
desfăşurării stagiului de practică.
(3) Cadrul didactic supervizor împreună cu tutorele
desemnat de partenerul de practică stabilesc tematica de practică şi
competenţele profesionale care fac obiectul stagiului de pregătire practică.
(4) La finalul stagiului de practică, tutorele
elaborează un raport, pe baza evaluării nivelului de dobândire a competenţelor
de către practicant. Rezultatul acestei evaluări va sta la baza notării
practicantului de către cadrul didactic responsabil cu derularea stagiului de
practică.
Art. 7. - (1) Pentru îndeplinirea stagiului de practică
se vor acorda credite transferabile, stabilite prin Convenţia-cadru privind
efectuarea stagiului de practică, ce se vor încadra între 1,5 credite pentru un
stagiu cu o durată de o săptămână şi nu vor depăşi 30 de credite pentru un
stagiu de un semestru sau 60 de credite pentru un stagiu pe durata întregului
an academic.
(2) In urma desfăşurării stagiului de practică,
organizatorul de practică va acorda practicantului numărul de credite
transferabile specificate în Convenţia-cadru privind efectuarea stagiului de
practică. Acestea vor fi înscrise şi în Suplimentul la diplomă, potrivit
Deciziei 2.241/2004/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (Europass).
Art. 8. - (1) Stagiile de practică derulate în
străinătate în cadrul programului comunitar „Invăţare pe tot parcursul
vieţii", în conformitate cu Decizia 1.720/2006/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului, vor fi recunoscute ca programe de stagiu de practică în
sensul prezentului ordin.
(2) Organizatorul de practică va iniţia, împreună cu tutorele,
emiterea certificatului Mobilipass, potrivit Deciziei 2.241/2004/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului (Europass), cu condiţia îndeplinirii de
către practicant a obligaţiilor asumate prin Convenţia-cadru privind efectuarea
stagiului de practică.
Art. 9. - Prezentul ordin nu se aplică situaţiilor
reglementate de Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 140/1.515/2007 pentru aprobarea
Metodologiei în baza căreia se realizează colaborarea dintre spitale şi
instituţiile de învăţământ superior medical, respectiv unităţile de învăţământ
medical.
ANEXA Nr. 2
CONVENŢIE-CADRU
privind efectuarea stagiului de practică în cadrul
programelor de studii universitare de licenţă sau masterat
Prezenta convenţie-cadru se încheie între:
Instituţia de învăţământ
superior.....................................................................................................(denumită
în continuare organizator de practică),
reprezentată de rector
dl/dna...........................................
adresa organizatorului de
practică:..............................................................................................................................................................................
email:.........................,
telefon:...........................
Societatea comercială, instituţia centrală ori locală,
persoana
juridică.......................................................(denumită în continuare partener de
practică),
reprezentată de (numele si calitatea)
dl/dna...............................................................................................
adresa partenerului de practică:.........................................................
adresa unde se va desfăşura stagiul de
practică..........................................
email:.......................,
telefon:........................
Student/masterand....................................................(denumit
în continuare practicant)
CNP...................................
ziua naşterii............................, locul
naşterii......................................,
cetăţean.......................................
paşaport (dacă este cazul).........................,
permisul de şedere (dacă este cazul)....................................
adresa de
domiciliu................................................................................................................................
adresa unde va locui pe durata desfăşurării stagiului
de practică.......................................................................................................
înscris în anul universitar .....................,
universitatea.........................., facultatea.....................,
seria.........., grupa...................
email:.......................,
telefon:.....................
ARTICOLUL 1
Obiectul convenţiei-cadru
(1) Convenţia-cadru stabileşte cadrul în care se organizează şi se
desfăşoară stagiul de practică în vederea consolidării cunoştinţelor teoretice
şi pentru formarea abilităţilor, spre a le aplica în concordanţă cu
specializarea pentru care se instruieşte, efectuat de practicant.
(2) Stagiul de practică este realizat de practicant în
vederea dobândirii competenţelor profesionale menţionate în portofoliul de
practică, parte integrantă a prezentei convenţii-cadru.
(3) Modalităţile de derulare şi conţinutul stagiului
de pregătire practică sunt descrise în prezenta convenţie-cadru şi în
portofoliul de practică cuprins în anexa la prezenta convenţie-cadru.
ARTICOLUL 2
Statutul practicantului
Practicantul rămâne, pe toată durata stagiului de
pregătire practică, student/masterand al instituţiei de învăţământ superior.
ARTICOLUL 3
Durata şi perioada desfăşurării stagiului de
practică
(1) Stagiul de practică va avea durata
de...........................
(2) Perioada desfăşurării stagiului de practică este de
la (zi/lună/an)..........................până la (zi/lună/an)..............................
ARTICOLUL 4
Plata şi obligaţiile sociale
(1) Stagiul de pregătire practică (se bifează situaţia
corespunzătoare):
Se efectuează în cadrul unui contract de muncă, cei doi
parteneri putând să beneficieze de prevederile Legii nr. 72/2007 privind
stimularea încadrării în muncă a elevilor şi studenţilor.
Nu se efectuează în cadrul unui contract de muncă.
Se efectuează în cadrul unui proiect finanţat prin
Fondul Social European.
Se efectuează în cadrul proiectului..........................................
(2) In cazul angajării ulterioare, perioada stagiului
nu va fi considerată ca vechime în situaţia în care convenţia nu se derulează
în cadrul unui contract de muncă.
(3) Practicantul nu poate pretinde un salariu din partea partenerului de practică, cu excepţia situaţiei în care
practicantul are statut de angajat.
(4) Partenerul de practică poate totuşi acorda
practicantului o indemnizaţie, gratificare, primă sau avantaje în natură,
specificate la art. 12.
ARTICOLUL 5
Responsabilităţile practicantului
(1) Practicantul are obligaţia ca pe durata derulării
stagiului de practică să respecte programul de lucru stabilit şi să execute
activităţile specificate de tutore în conformitate cu portofoliul de practică,
în condiţiile respectării cadrului legal cu privire la volumul şi dificultatea
acestora.
(2) Pe durata stagiului, practicantul respectă
regulamentul de ordine interioară al partenerului de practică. In cazul
nerespectării acestui regulament, conducătorul partenerului de practică îşi
rezervă dreptul de a anula convenţia-cadru, după ce în prealabil a ascultat
punctul de vedere al practicantului şi al tutorelui şi a înştiinţat
conducătorul instituţiei de învăţământ unde practicantul este înscris şi după
primirea confirmării de primire a acestei informaţii
(3) Practicantul are obligaţia de a respecta normele
de securitate şi sănătate în muncă pe care şi le-a însuşit de la reprezentantul
partenerului de practică înainte de începerea stagiului de practică.
(4) De asemenea, practicantul
se angajează să nu folosească, în niciun caz, informaţiile la care are acces în
timpul stagiului despre partenerul de practică sau clienţii săi, pentru a le
comunica unui terţ sau pentru a le publica, chiar după terminarea stagiului,
decât cu acordul respectivului partener de practică.
ARTICOLUL 6
Responsabilităţile partenerului de practică
(1) Partenerul de practică va stabili un tutore pentru
stagiul de practică, selectat dintre salariaţii proprii şi ale cărui obligaţii
sunt menţionate în portofoliul de practică, parte integrantă a
convenţiei-cadru.
(2) In cazul nerespectării obligaţiilor de către
practicant, tutorele va contacta cadrul didactic supervizor, aplicându-se
sancţiuni conform regulamentului de organizare şi funcţionare al instituţiei de
învăţământ superior.
(3) Inainte de începerea stagiului de practică,
partenerul are obligaţia de a face practicantului instructajul cu privire la
normele de securitate şi sănătate în muncă, în conformitate cu legislaţia în
vigoare. Printre responsabilităţile sale, partenerul de practică va lua
măsurile necesare pentru securitatea şi sănătatea în muncă a practicantului,
precum şi pentru comunicarea regulilor de prevenire asupra riscurilor
profesionale.
(4) Partenerul de practică trebuie să pună la
dispoziţia practicantului toate mijloacele necesare pentru dobândirea
competenţelor precizate în portofoliul de practică.
(5) Partenerul de practică are obligaţia de a asigura
practicanţilor accesul liber la serviciul de medicina muncii, pe durata
derulării pregătirii practice.
ARTICOLUL 7
Obligaţiile organizatorului de practică
(1) Organizatorul de practică desemnează un cadru didactic supervizor,
responsabil cu planificarea, organizarea şi supravegherea desfăşurării
pregătirii practice. Cadrul didactic supervizor, împreună cu tutorele desemnat
de partenerul de practică stabilesc tematica de practică şi competenţele
profesionale care fac obiectul stagiului de pregătire practică.
(2) In cazul în care derularea stagiului de pregătire
practică nu este conformă cu angajamentele luate de către partenerul de
practică în cadrul prezentei convenţii, conducătorul instituţiei de învăţământ
superior (organizator de practică) poate decide întreruperea stagiului de
pregătire practică conform convenţiei-cadru, după informarea prealabilă a conducătorului
partenerului de practică şi după primirea confirmării de primire a acestei
informaţii.
(3) In urma desfăşurării cu succes a stagiului de
practică, organizatorul va acorda practicantului numărul de credite specificate
în prezentul contract, ce vor fi înscrise şi în Suplimentul la diplomă,
potrivit reglementărilor Europass (Decizia 2.241/2004/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului).
ARTICOLUL 8
Persoane desemnate de organizatorul de practică şi
partenerul de practică
(1) Tutorele (persoana care va avea responsabilitatea
practicantului din partea partenerului de practică):
Dl/Dna...................................................................
Funcţia........................................
Telefon.........................Fax.......................Email......................................
(2) Cadrul didactic supervizor, responsabil cu
urmărirea derulării stagiului de practică din partea organizatorului de
practică:
Dl/Dna...................................................................
Funcţia........................................
Telefon.........................Fax.......................Email......................................
ARTICOLUL 9
Evaluarea stagiului de pregătire practică prin
credite transferabile
Numărul de credite transferabile ce vor fi obţinute în
urma desfăşurării stagiului de practică este de......................
ARTICOLUL 10
Raportul privind stagiul de pregătire practică
(1) In timpul derulării stagiului de practică, tutorele
împreună cu cadrul didactic supervizor vor evalua practicantul în permanenţă,
pe baza unei fişe de observaţie/evaluare. Vor fi evaluate atât nivelul de
dobândire a competenţelor profesionale, cât şi comportamentul şi modalitatea de
integrare a practicantului în activitatea partenerului de practică (disciplină,
punctualitate, responsabilitate în rezolvarea sarcinilor, respectarea
regulamentului de ordine interioară al întreprinderii/instituţiei publice etc).
(2) La finalul stagiului de practică, tutorele
elaborează un raport, pe baza evaluării nivelului de dobândire a competenţelor
de către practicant. Rezultatul acestei evaluări va sta la baza notării
practicantului de către cadrul didactic supervizor.
(3) Periodic şi după încheierea stagiului de practică,
practicantul va prezenta un caiet de practică care va cuprinde:
• denumirea modulului de pregătire;
• competenţe exersate;
• activităţi desfăşurate pe perioada stagiului de
practică;
• observaţii personale privitoare la activitatea
depusă.
ARTICOLUL 11
Sănătatea şi securitatea în muncă. Protecţia socială a practicantului
(1) Practicantul anexează prezentului contract dovada
asigurării medicale valabilă în perioada şi pe teritoriul statului unde se
desfăşoară stagiul de practică.
(2) Partenerul de practică are obligaţia respectării
prevederilor legale cu privire la sănătatea şi securitatea în muncă a
practicatului pe durata stagiului de practică.
(3) Practicantului i se asigură protecţie socială
conform legislaţiei în vigoare. Ca urmare, conform dispoziţiilor Legii nr.
346/2002 privind asigurările pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu
modificările şi completările ulterioare, practicantul beneficiază de legislaţia
privitoare la accidentele de muncă pe toată durata efectuării pregătirii
practice.
(4) In cazul unui accident
suportat de practicant, fie în cursul lucrului, fie în timpul deplasării la
lucru, partenerul de practică se angajează să înştiinţeze asigurătorul cu
privire la accidentul care a avut loc.
ARTICOLUL 12
Condiţii facultative de desfăşurare a stagiului de
pregătire practică
(1) Indemnizaţie, gratificări sau prime acordate practicantului:
(2) Avantaje eventuale (plata transportului de la şi la
locul desfăşurării stagiului de practică, tichete de masă, acces la cantina
partenerului de practică etc):
(3) Alte precizări:
ARTICOLUL 13
Prevederi finale
Alcătuit în triplu exemplar la
data:.........................
|
Rector- Instituţie de învăţământ
superior (Organizator de practică)
|
Reprezentant - Societate
comercială, instituţie centrală ori locală, persoana juridică
(Partener de practică)
|
Student/masterand - (Practicant)
|
Numele şi prenumele
|
|
|
|
Data
|
|
|
|
Semnătura
|
|
|
|
Ştampila
|
|
|
|
Am luat cunoştinţă.
|
Nume şi prenume
|
Funcţie
|
Semnătura
|
Cadru didactic supervizor
|
|
|
|
Tutore
|
|
|
|
Data
|
|
|
|
ANEXĂ la conventia-cadru
PORTOFOLIU DE PRACTICĂ
la Convenţia-cadru privind efectuarea stagiului de
practică în cadrul programelor de studii universitare de licenţă sau masterat
1. Durata totală a pregătirii practice:
2. Calendarul pregătirii:
3. Perioada stagiului, timpul
de lucru şi orarul (de precizat zilele de pregătire practică în cazul timpului
de lucru parţial):
4. Adresa unde se va derula stagiul de pregătire
practică:
5. Deplasarea în afara locului unde este repartizat
practicantul vizează următoarele locaţii:
6. Condiţii de primire a studentului/masterandului în
stagiul de practică
7. Modalităţi prin care se asigură complementaritatea
între pregătirea dobândită de studentul/masterandul în instituţia de învăţământ
superior şi în cadrul stagiului de practică:
8. Numele şi prenumele cadrului didactic care asigură
supravegherea pedagogică a practicantului pe perioada stagiului de practică:
9. Drepturi şi responsabilităţi ale cadrului didactic
din unitatea de învăţământ - organizator al practicii, pe perioada stagiului de
practică:
10. Numele şi prenumele tutorelui desemnat de
întreprindere care va asigura respectarea condiţiilor de pregătire şi
dobândirea de către practicant a competenţelor profesionale planificate pentru
perioada stagiului de practică:
11. Drepturi şi responsabilităţi ale tutorelui de
practică desemnat de partenerul de practică:
12. Definirea competenţelor care vor fi dobândite pe
perioada stagiului de practică
Nr.
|
Competenţa
|
Modulul de pregătire
|
Locul de muncă
|
Activităţi planificate
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Modalităţi de evaluare a pregătirii profesionale
dobândite de practicant pe perioada stagiului de pregătire practică
|
Nume şi prenume
|
Funcţie
|
Semnătura
|
Cadru didactic supervizor
|
|
|
|
Tutore
|
|
|
|
Practicant
|
|
|
|
Data
|
|
|
|