ORDIN
Nr. 4094 din 20 septembrie 2005
privind aprobarea Criteriilor de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2005
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 867 din 27 septembrie 2005
Avand in vedere prevederile art. 20 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 2 alin. (4) din anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr.
1.209/2003 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici,
in temeiul art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici emite prezentul
ordin.
Art. 1
Criteriile de performanta pe baza carora se face evaluarea performantelor
profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul 2005 sunt cele
prevazute in anexa*) care face parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici,
Jozsef Birtalan
ANEXA 1
CRITERII DE PERFORMANTA
pe baza carora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici pentru anul 2005
I. Criterii de performanta pentru functionarii publici de executie
______________________________________________________________________________
|Nr. | Criterii de | Definirea | Definirea | Definirea
|
|crt.| performanta | criteriului | criteriului | criteriului
|
| | | pentru | pentru | pentru
|
| | | functionarii | functionarii | functionarii
|
| | | publici din | publici din | publici din
|
| | | clasa I | clasa II | clasa III
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 1. |Realizarea |Se caracterizeaza|Se caracterizeaza|Se
caracterizeaza|
| |obiectivelor |prin stabilirea |prin stabilirea |prin stabilirea
|
| | |gradului de |gradului de |gradului de
|
| | |indeplinire a |indeplinire a |indeplinire a
|
| | |obiectivelor |obiectivelor |obiectivelor
|
| | |individuale |individuale |individuale
|
| | |stabilite pentru |stabilite pentru |stabilite pentru
|
| | |perioada |perioada |perioada
|
| | |evaluata. |evaluata. |evaluata.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 2. |Adaptabilitate |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a
|
| | |indeplini |indeplini |indeplini
|
| | |activitatile pe |activitatile pe |activitatile pe
|
| | |care le presupune|care le presupune|care le
presupune|
| | |realizarea |realizarea |realizarea
|
| | |atributiilor |atributiilor |atributiilor
|
| | |corespunzatoare |corespunzatoare |corespunzatoare
|
| | |functiei publice,|functiei publice,|functiei
publice,|
| | |a atributiilor |a atributiilor |a atributiilor
|
| | |delegate, precum |delegate, |delegate,
|
| | |si a |capacitatea de a |capacitatea de a
|
| | |activitatilor sau|desfasura |desfasura
|
| | |lucrarilor cu |activitati |activitati
|
| | |caracter |intr-un context |intr-un context
|
| | |neplanificat. |reglementat. |reglementat.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 3. |Asumarea |Reprezinta |Reprezinta |Reprezinta
|
| |responsabilitatilor|capacitatea de a |capacitatea de a |capacitatea de a
|
| | |accepta erorile |accepta erorile |accepta erorile
|
| | |sau, dupa caz, |sau, dupa caz, |sau, dupa caz,
|
| | |deficientele |deficientele |deficientele
|
| | |propriei |propriei |propriei
|
| | |activitati, de a |activitati, de a |activitati, de a
|
| | |raspunde pentru |raspunde pentru |raspunde pentru
|
| | |acestea; |acestea; |acestea;
|
| | |capacitatea de a |capacitatea de a |capacitatea de a
|
| | |invata din |invata din |invata din
|
| | |greseli si de a |greseli si de a |greseli si de a
|
| | |nu le mai repeta.|nu le mai repeta.|nu le mai
repeta.|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 4. |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a
|
| |rezolva problemele |depasi |depasi |depasi
|
| | |obstacolele sau |obstacolele sau |obstacolele sau
|
| | |dificultatile |dificultatile |dificultatile
|
| | |intervenite in |intervenite in |intervenite in
|
| | |activitatea |activitatea |activitatea
|
| | |curenta, prin |curenta, prin |curenta, prin
|
| | |identificarea |identificarea |solicitarea
|
| | |solutiilor |solutiilor |solutiilor
|
| | |adecvate de |adecvate de |adecvate de |
| | |rezolvare si |rezolvare si |rezolvare.
|
| | |asumarea |asumarea |asumarea
|
| | |riscului. |riscului. |riscului.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 5. |Capacitatea de |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a
|
| |implementare |pune eficient |pune eficient |pune eficient
|
| | |in practica |in practica |in practica
|
| | |solutiile proprii|solutiile proprii|solutiile
proprii|
| | |si pe cele |si pe cele |si pe cele
|
| | |dispuse pentru |dispuse pentru |dispuse pentru
|
| | |desfasurarea |desfasurarea |desfasurarea
|
| | |activitatilor |activitatilor |activitatilor
|
| | |in mod |in mod |in mod
|
| | |corespunzator, in|corespunzator, in|corespunzator,
in|
| | |scopul realizarii|scopul realizarii|scopul
realizarii|
| | |obiectivelor. |obiectivelor. |obiectivelor.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 6. |Capacitatea de |Implica |Implica |Implica
|
| |autoperfectionare |angajament in |angajament in |angajament in
|
| |si de valorificare |realizarea |realizarea |realizarea
|
| |a experientei |obiectivelor; |obiectivelor; |obiectivelor;
|
| |dobandite. |dorinta |dorinta |dorinta
|
| | |permanenta de |permanenta de |permanenta de
|
| | |perfectionare |perfectionare |perfectionare
|
| | |profesionala, de |profesionala, de |profesionala, de
|
| | |imbunatatire a |imbunatatire a |imbunatatire a
|
| | |activitatii |activitatii |activitatii
|
| | |curente; |curente; |curente;
|
| | |aptitudinea de a |aptitudinea de a |aptitudinea de a
|
| | |pune in practica |pune in practica |pune in practica
|
| | |cunostintele si |cunostintele si |cunostintele si
|
| | |deprinderile |deprinderile |deprinderile
|
| | |dobandite. |dobandite. |dobandite.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 7. |Capacitatea de |Capacitatea de a |Capacitatea de a |
|
| |analiza si sinteza |interpreta un |interpreta un |
|
| | |volum mare de |volum mare de |
|
| | |informatii, de a |informatii, de a | |
| | |identifica si de |identifica si de |
|
| | |a valorifica |a valorifica |
|
| | |constantele si |constantele si |
|
| | |elementele noi, |elementele noi, |
|
| | |de a selecta |de a selecta |
|
| | |aspectele |aspectele |
|
| | |esentiale pentru |esentiale pentru |
|
| | |domeniul |domeniul |
|
| | |analizat. |analizat. |
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 8. |Creativitate si |Se caracterizeaza|Se caracterizeaza|Se
caracterizeaza|
| |spirit de |prin atitudine |prin atitudine |prin atitudine
|
| |initiativa |activa in |activa in |activa in
|
| | |solutionarea |solutionarea |solutionarea
|
| | |problemelor si |problemelor si |problemelor si
|
| | |realizarea |realizarea |realizarea
|
| | |obiectivelor prin|obiectivelor prin|obiectivelor
prin|
| | |crearea unor |crearea unor |crearea unor
|
| | |moduri |moduri |moduri
|
| | |alternative de |alternative de |alternative de
|
| | |rezolvare a |rezolvare a |rezolvare a
|
| | |problemelor |problemelor |problemelor
|
| | |curente; |curente; |curente;
|
| | |atitudine |atitudine |atitudine
|
| | |pozitiva fata de |pozitiva fata de |pozitiva fata de
|
| | |idei noi; |idei noi; |idei noi;
|
| | |inventivitate in |inventivitate in |spirit inventiv.
|
| | |gasirea unor cai |gasirea unor cai |
|
| | |de optimizare a |de optimizare a |
|
| | |activitatii |activitatii |
|
| | |desfasurate. |desfasurate. |
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
| 9. |Capacitatea de |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a
|
| |planificare si de a|previziona |previziona |organiza timpul
|
| |actiona strategic |cerintele, |cerintele, |propriu pentru
|
| | |oportunitatile si|oportunitatile si|indeplinirea
|
| | |posibilele |posibilele |eficienta a
|
| | |riscuri si |riscuri si |atributiilor de
|
| | |consecintele |consecintele |serviciu.
|
| | |acestora; |acestora; |
|
| | |capacitatea de a |capacitatea de a | |
| | |anticipa solutii |anticipa solutii |
|
| | |si de a organiza |si de a organiza |
|
| | |timpul propriu |timpul propriu, |
|
| | |sau, dupa caz, al|pentru |
|
| | |celorlalti, |indeplinirea |
|
| | |pentru |eficienta a |
|
| | |indeplinirea |atributiilor de |
|
| | |eficienta a |serviciu. |
|
| | |atributiilor de | |
|
| | |serviciu. | |
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|10. |Capacitatea de a |Aptitudinea de a |Aptitudinea de a |Aptitudinea de a
|
| |comunica |transmite si |transmite si |transmite si
|
| | |recepta cu |recepta cu |recepta cu
|
| | |usurinta |usurinta |usurinta
|
| | |informatiile, in |informatiile, in |informatiile, in
|
| | |scris si verbal. |scris si verbal. |scris si verbal.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|11. |Capacitatea de a |Capacitatea de a | | |
| |lucra independent |desfasura | |
|
| | |activitati pentru| |
|
| | |indeplinirea | |
|
| | |atributiilor de | |
|
| | |serviciu fara a | |
|
| | |solicita | |
|
| | |coordonare, cu | |
|
| | |exceptia | |
|
| | |cazurilor in | |
|
| | |care activitatile| |
|
| | |implica luarea | |
|
| | |unor decizii care| |
|
| | |depasesc limitele| |
|
| | |de competenta. | |
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|12. |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a
|
| |lucra in echipa |se integra |se integra |se integra
|
| | |intr-o echipa, |intr-o echipa, |intr-o echipa,
|
| | |de a-si aduce |de a-si aduce |de a-si aduce
|
| | |contributia prin |contributia prin |contributia prin
|
| | |participare |participare |participare
|
| | |efectiva, de a |efectiva, de a |efectiva, de a
|
| | |transmite si de a|transmite si de a|transmite si de
a|
| | |influenta idei, |influenta idei, |influenta idei,
|
| | |pentru realizarea|pentru realizarea|pentru
realizarea|
| | |obiectivelor |obiectivelor |obiectivelor
|
| | |acesteia. |acesteia. |acesteia.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|13. |Competenta in |Capacitatea de a |Capacitatea de a |Capacitatea de a
|
| |redactare |se exprima in |se exprima in |se exprima in
|
| | |scris fluent, |scris fluent, |scris fluent,
|
| | |clar si concis, |clar si concis, |clar si concis,
|
| | |de a utiliza |de a utiliza |de a utiliza
|
| | |corect |corect |corect
|
| | |vocabularul si de|vocabularul si de|vocabularul si
de|
| | |a folosi limbajul|a folosi limbajul|a folosi
limbajul|
| | |corespunzator |corespunzator |corespunzator
|
| | |exigentelor care |exigentelor care |exigentelor care
|
| | |trebuie sa |trebuie sa |trebuie sa
|
| | |caracterizeze |caracterizeze |caracterizeze
|
| | |documentele |documentele |documentele
|
| | |elaborat. |elaborat. |elaborat.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|14. |Capacitatea de |Capacitatea de a | |
|
| |consiliere |oferi sprijin | |
|
| | |informational, cu| |
|
| | |argumentare | |
|
| | |solida, | |
|
| | |justificata | |
|
| | |corespunzator si | |
|
| | |prezentata in mod| |
|
| | |adecvat atunci | |
|
| | |cand este | |
|
| | |solicitat. | |
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|15. |Capacitatea de |Capacitatea de a |Capacitatea de a |
|
| |indrumare |oferi informatia |oferi informatia | |
| | |adecvata |adecvata |
|
| | |desfasurarii unei|desfasurarii unei|
|
| | |anumite |anumite | |
| | |activitati si de |activitati si de |
|
| | |a oferi sprijin |a oferi sprijin |
|
| | |in valorificarea |in valorificarea |
|
| | |acesteia. |acesteia. |
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|16. |Abilitati in |Aptitudinea de a |Aptitudinea de a |Aptitudinea de a
|
| |utilizarea |utiliza |utiliza |utiliza
|
| |calculatoarelor si |calculatoarele, |calculatoarele, |calculatoarele,
|
| |a altor echipamente|folosind tehnici |folosind tehnici |folosind tehnici
|
| |informatice |standard de |standard de |standard de
|
| | |procesare; |procesare; |procesare;
|
| | |capacitatea de a |capacitatea de a |capacitatea de a
|
| | |utiliza sisteme |utiliza sisteme |utiliza sisteme
|
| | |specifice |specifice |specifice
|
| | |postului, |postului, |postului,
|
| | |abilitatea de a |abilitatea de a |abilitatea de a
|
| | |utiliza alte |utiliza alte |utiliza alte
|
| | |tipuri de |tipuri de |tipuri de
|
| | |echipament de |echipament de |echipament de |
| | |birou: |birou: |birou:
|
| | |copiatoare, |copiatoare, |copiatoare,
|
| | |faxuri, |faxuri, |faxuri,
|
| | |proiectoare. |proiectoare. |proiectoare.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|17. |Respectul fata de |Presupune |Presupune |Presupune
|
| |lege si loialitatea|cunoasterea si |cunoasterea si |cunoasterea si
|
| |fata de interesele |aplicarea |aplicarea |aplicarea
|
| |institutiei |consecventa a |consecventa a |consecventa a
|
| | |regulamentelor |regulamentelor |regulamentelor
|
| | |specifice |specifice |specifice
|
| | |activitatii |activitatii |activitatii
|
| | |curente, precum |curente, precum |curente, precum
|
| | |si sustinerea |si sustinerea |si sustinerea
|
| | |institutiei si a |institutiei si a |institutiei si a
|
| | |obiectivelor ei |obiectivelor ei |obiectivelor ei
|
| | |prin promovarea |prin promovarea |
|
| | |politicilor, |politicilor, |
|
| | |strategiilor si a|strategiilor si a| |
| | |unei imagini |unei imagini |
|
| | |favorabile. |favorabile. |
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
|18. |Conduita in timpul |Implica |Implica |Implica
|
| |serviciului |respectarea |respectarea |respectarea
|
| | |normelor de |normelor de |normelor de
|
| | |disciplina si a |disciplina si a |disciplina si a
|
| | |normelor etice in|normelor etice in|normelor etice
in|
| | |indeplinirea |indeplinirea |indeplinirea
|
| | |atributiilor si |atributiilor si |atributiilor si
|
| | |realizarea |realizarea |realizarea
|
| | |obiectivelor, in |obiectivelor, in |obiectivelor, in
|
| | |relatiile cu |relatiile cu |relatiile cu
|
| | |functionarii |functionarii |functionarii
|
| | |publici, cu |publici, cu |publici, cu
|
| | |cetatenii, precum|cetatenii, precum|cetatenii,
precum|
| | |si cu ceilalti |si cu ceilalti |si cu ceilalti
|
| | |beneficiari ai |beneficiari ai |beneficiari ai
|
| | |serviciilor |serviciilor |serviciilor
|
| | |prestate de |prestate de |prestate de
|
| | |functionarii |functionarii |functionarii
|
| | |publici. |publici. |publici.
|
|____|___________________|_________________|_________________|_________________|
II. Criterii de performanta pentru functionarii publici de conducere
______________________________________________________________________________
|Nr. | Criterii de | Definirea criteriului
|
|crt.| performanta |
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 1.| Capacitatea | Reprezinta capacitatea de a identifica activitatile
care|
| | de a organiza | trebuie desfasurate de structura condusa, delimitarea
|
| | | lor in atributii, stabilirea pe baza acestora a
|
| | | obiectivelor; repartizarea echilibrata si echitabila a
|
| | | atributiilor si a obiectivelor in functie de nivelul,
|
| | | categoria, clasa si gradul functionarului public.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 2.| Capacitatea | Reprezinta abilitatea de a crea o viziune realista, de
|
| | de a conduce | a transpune in practica si de a o sustine; abilitatea
|
| | | de a planifica si administra activitatea unei echipe
|
| | | formate din personalitati diferite, cu nivel diferit al
|
| | | capacitatii de a colabora la indeplinirea unei
|
| | | atributii; capacitatea de a adapta stilul de conducere
|
| | | la situatii diferite, precum si de a actiona pentru
|
| | | gestionarea si rezolvarea conflictelor.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 3.| Capacitatea | Se caracterizeaza prin armonizarea deciziilor si
|
| | de coordonare | actiunilor personalului, precum si a activitatilor din
|
| | | cadrul unui compartiment, in vederea realizarii
|
| | | obiectivelor acestuia.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 4.| Capacitatea | Reprezinta capacitatea de supraveghere a modului de
|
| | de control | transformare a deciziilor in solutii realiste,
|
| | | depistarea deficientelor si luarea masurilor necesare
|
| | | pentru corectarea la timp a acestora.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 5.| Capacitatea | Capacitatea de a motiva si de a incuraja dezvoltarea
|
| | de a obtine | performantelor personalului prin: cunoasterea
|
| | cele mai bune | aspiratiilor colectivului, asigurarea unei perspective
|
| | rezultate | de dezvoltare si a unei atitudini de incredere;
|
| | | aptitudinea de a asculta si de a lua in considerare
|
| | | diferite opinii, precum si de a oferi sprijin pentru
|
| | | obtinerea unor rezultate pozitive pentru colectiv;
|
| | | recunoasterea meritelor si cultivarea performantelor.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 6.| Competenta | Reprezinta capacitatea de a lua hotarari rapid, cu simt
|
| | decizionala | de raspundere si conform competentei legale, cu privire
|
| | | la desfasurarea activitatii structurii conduse.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 7.| Capacitatea | Reprezinta capacitatea de a transfera atributii
|
| | de a delega | personalului din subordine care corespunde din punct de
|
| | | vedere legal si al competentelor proprii, in scopul
|
| | | realizarii la timp si in mod corespunzator a
|
| | | obiectivelor structurii conduse.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 8.| Abilitati in | Reprezinta capacitatea de a planifica si de a
administra|
| | gestionarea | eficient activitatea personalului subordonat, asigurand
|
| | resurselor | sprijinul si motivarea corespunzatoare. |
| | umane |
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 9. | Capacitatea de| Se caracterizeaza prin cunoasterea aptitudinilor
|
| | a dezvolta | personalului din subordine, inclusiv prin capacitatea
|
| | abilitatile | de a crea, de a implementa si de a mentine politici de
|
| | personalului | personal eficiente, in scopul motivarii acestuia.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 10.| Competenta in | Capacitatea de a utiliza eficient resursele materiale
|
| | gestionarea | si financiare alocate.
|
| | resurselor | |
| | locale |
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 11.| Abilitati in | Reprezinta capacitatea de a identifica nevoile de
|
| | domeniul | instruire ale personalului din subordine si de a forma
|
| | instruirii | propuneri privind tematica si formele concrete de
|
| | | realizare a instruirii. |
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 12.| Abilitati de | Reprezinta capacitatea de a organiza si de a conduce o
|
| | mediere si | intalnire, precum si de a o orienta catre o solutie
|
| | negociere | comun acceptata, tinand seama de pozitiile diferite ale
|
| | | partilor; capacitatea de a planifica si de a desfasura
|
| | | interviuri. |
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 13.| Obiectivitate | Presupune corectitudine in luarea deciziilor;
|
| | in apreciere | impartialitate in evaluarea personalului din subordine
|
| | | si in modul de acordare a recompenselor pentru
|
| | | rezultatele deosebite in activitate.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
| 14.| | Criteriile de performanta pentru functionarii publici
de|
| | | executie din clasa I, prevazute la pct. 1, 3, 4, 7, 8,
|
| | | 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, se aplica si la
|
| | | evaluarea performantelor functionarilor publici de
|
| | | conducere.
|
|____|_______________|_________________________________________________________|
NOTA:
1. La notarea criteriului de performanta "1. Realizarea
obiectivelor" se vor avea in vedere urmatorii indicatori de performanta:
a) cantitatea, prin care se masoara volumul lucrarilor exprimate in unitati
de masura specifice operatiunilor sau activitatilor desfasurate;
b) calitatea, prin care se masoara nivelul completitudinii si
corectitudinii solutiilor prezentate in activitatile desfasurate pentru
realizarea obiectivelor;
c) costurile, prin care se masoara interesul functionarului public pentru a
limita costurile de functionare a institutiei, se raporteaza volumul de
activitate la costurile implicate;
d) timpul, prin care se masoara timpii de executie a lucrarilor, mai ales
pentru acele lucrari pentru care se pot stabili norme de timp.