ORDIN Nr. 413
din 24 martie 2009
privind aprobarea modelului
unic al biletului de trimitere pentru servicii medicale clinice/ biletului de
internare utilizat în sistemul asigurarilor sociale de sanatate si a
Instructiunilor privind utilizarea si modul de completare a biletului de
trimitere pentru servicii medicale clinice/biletului de internare
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 214 din 2 aprilie 2009
Având în vedere Referatul comun de aprobare al
ministrului sănătăţii si al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. I.B.3133/D.G.706/2009,
în temeiul:
- Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 1.714/2008 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2009, cu modificările
şi completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 972/2006 pentru aprobarea
Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul unic al biletului de trimitere
pentru servicii medicale clinice/biletului de internare, ca imprimat cu regim
special, în baza căruia se recomandă specialitatea clinică din ambulatoriu sau
din unitatea sanitară cu paturi căreia urmează să i se adreseze pacientul
pentru a primi servicii medicale decontate de către casele de asigurări de
sănătate, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
asigură implementarea biletelor de trimitere pentru servicii medicale
clinice/biletelor de internare, formulare ce conţin elemente de protecţie
împotriva falsificării şi contrafacerii, potrivit tuturor elementelor prevăzute
în anexa nr. 1, înserierea acestora, numerotarea filelor carnetelor cuprinzând
biletele de trimitere pentru servicii medicale clinice/biletele de internare,
precum şi distribuirea acestora.
Art. 3. - (1) Se aprobă Instrucţiunile privind
utilizarea şi modul de completare a biletelor de trimitere pentru servicii
medicale clinice/biletelor de internare utilizate în sistemul de asigurări
sociale de sănătate, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Aplicarea prevederilor instrucţiunilor prevăzute la
alin. (1) este obligatorie.
Art. 4. - Medicul care eliberează biletele de trimitere pentru servicii medicale clinice/biletele de internare
este responsabil de realitatea datelor înscrise în rubricile completate.
Art. 5. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin intră în vigoare începând cu
luna aprilie 2009 şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu
ANEXA Nr. 1*)
Bilet de trimitere pentru servicii medicale clinice/bilet de internare utilizat în sistemul de asigurări sociale de
sănătate
Serie ............. Nr................
1. Către specialitatea
clinică:.....................................................................................
2. Unitate medicală
CUI
............................................. L.S.
Casa de asigurări..........................
|
|_| MF
|_| Amb.
Spec.
|_| Unitate sanitară cu paturi
|_| Altele
|
Nivel de prioritate
Urgenţă |__|
Curente |__|
|
3. Date identificare pacient
Prenume .............................
|
|_| Salariat
|_| Co-asigurat
|_| Liber profesionist
|_| Copil
(< 18 ani)
|
|_| Veteran
|_| Revoluţionar
|_| Handicap
|
Adresa.......................................................
..................................................................
|
|_| Elev/Ucenic/ Student 18 - 26 ani)
|
|_| PNS ......
|_| Ajutor social
|
..................................................................
|
|_| Gravidă/Lehuză
|
|_| Şomaj
|_| Personal contractual
|
CNP _______________________
CE |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
PASS
Cetatenia....................................................
|
|_| Pensionar
|_| Alte categorii
|
|_| Card european(CE)
|_| Acorduri internaţional
|
Beneficiar Pachet de bază |________________| Pachet facultativi |________________|
Pachet minimal |________________|
|
4. Diagnostic
prezumtiv.................................................................................................................
|
Cod diagnostic prezumtiv |_|_|_|_|
|
5. Alte diagnostice
cunoscute............................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .................
|
Cod diagnostic |_|_|_|_|_|
Cod diagnostic |_|_|_|_|_|
|
6.Motivul trimiterii către alte specialităţi
clinice/in vederea internării:
........................................................................................................................................................................ .................
........................................................................................................................................................................ .................
7.Investigaţii şi tratamente
efectuate:
........................................................................................................................................................................ .................
........................................................................................................................................................................ .................
|
Data trimiterii
../../.. Semnătura medicului ......... Cod parafă |_|_|_|_|_|_| L.S.
|
8. Se internează în unitatea sanitară cu
paturi:................secţia:..........
|
9.Motivul pentru care nu a fost necesară
internarea şi recomandări la domiciliu:
...................................................
........................................................................................................................................................................ .................
........................................................................................................................................................................ .................
|
10. Data prezentării şi semnătura pacientului
........./........./..................
Semnătura medicului care furnizează servicii
medicale clinice/ medicului
de gardă al secţiei/unităţii sanitare cu paturi
...................... Cod parafă |_|_|_|_|_|_| L.S.
*) Anexa nr. 1 este reprodusă
în facsimil.
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
privind utilizarea şi modul de completare a
biletelor de trimitere pentru servicii medicale clinice/biletelor de internare utilizate în sistemul de asigurări
sociale de sănătate
A. Principii generale:
1. Recomandarea pentru servicii medicale clinice/în
vederea internării în unităţi sanitare cu paturi, atunci când este cazul, se
face pe formularul cu regim special descris în anexa nr. 1 la ordin. Utilizarea
altor formulare pentru recomandarea de servicii medicale clinice/în vederea
internării în unităţi sanitare cu paturi, în sistemul de asigurări sociale de
sănătate, atrage răspunderea persoanelor vinovate, în conformitate cu
dispoziţiile legale.
2. Biletul de trimitere pentru servicii medicale
clinice/biletul de internare în unităţi sanitare cu
paturi, denumit în continuare bilet de trimitere/de
internare, se completează de către medicii aflaţi
în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, potrivit
specialităţii şi competenţelor, respectiv atestatelor pe care le-au obţinut,
precum şi de către medicii cărora le sunt recunoscute biletele de trimitere/de
internare eliberate, în baza convenţiilor încheiate cu casele de asigurări de
sănătate, în condiţiile contractului-cadru şi ale normelor metodologice de aplicare a acestuia.
Biletul de trimitere/de internare se completează şi de
către medicii din unităţile sanitare cu paturi pentru pacienţii spitalizaţi
care necesită, la externare, recomandare pentru servicii medicale de
recuperare-reabilitare în ambulatoriu, respectiv servicii medicale de
recuperare-reabilitare a sănătăţii în spitale de recuperare,
secţii/compartimente din spitale, sanatorii pentru adulţi şi copii,
preventorii, cu sau fără personalitate juridică, inclusiv furnizori constituiţi
conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, care sunt avizate de Ministerul
Sănătăţii ca sanatorii balneare sau au în structura avizată de Ministerul
Sănătăţii secţii sanatoriale balneare.
3. Se interzic:
- emiterea biletelor de trimitere/de internare de către
medicii care nu au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale cu
casele de asigurări de sănătate, respectiv convenţii în baza cărora le sunt
recunoscute biletele de trimitere/de internare, direct
sau prin reprezentantul legal al furnizorului;
- emiterea de către unităţile sanitare cu paturi a
biletelor de trimitere pentru pacienţii spitalizaţi, în decursul internării
acestora, precum şi a celor pentru servicii medicale contra cost, deoarece
tratamentul pacienţilor internaţi se asigură integral de către respectiva
unitate sanitară cu paturi, indiferent de afecţiunile asociate.
4. Serviciile medicale clinice/spitaliceşti se pot
efectua de către orice furnizor de servicii medicale clinice/spitaliceşti aflat
în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, în condiţiile
prevăzute în contractul-cadru şi în normele metodologice de aplicare a
acestuia.
B. Instrucţiuni
privind utilizarea formularelor biletelor de trimitere/de internare, în
sistemul de asigurări sociale de sănătate
1. Biletul de trimitere/de internare este tipărit pe
hârtie autocopiantă în 3 culori. Exemplarul 3 (verde) rămâne în carnet, la
medicul care a făcut trimiterea, iar exemplarele 1 (alb) şi 2 (roz) se predau pacientului, care le depune la furnizorul de servicii medicale care va stabili conduita de urmat. Furnizorul de
servicii medicale va păstra exemplarul roz, iar exemplarul alb (originalul) va
fi înaintat casei de asigurări de sănătate împreună cu factura şi
desfăşurătorul activităţii prestate (în format electronic şi pe suport hârtie).
2. In situaţia în care în interiorul carnetului cu
bilete de trimitere/de internare există formulare greşit tipărite, incomplete
sau completate greşit de către medic, se va scrie cuvântul „ANULAT" pe
formular şi acesta nu va fi decupat din carnet. Aceste file vor fi pliate,
rămânând în carnet. Pe versoul cotorului ultimului bilet de trimitere/de
internare se va preciza: „Acest carnet conţine ... file (în cifre şi în litere),
de la numărul ... la numărul ..., şi ... file anulate."
3. Gestionarea, distribuirea şi achiziţionarea
carnetelor cu bilete de trimitere/de internare se vor face după cum urmează:
a) carnetele înseriate şi numerotate vor fi distribuite
de către fiecare casă de asigurări de sănătate, în funcţie de necesităţi,
pentru o perioadă de cel mult 3 luni, fiecărui furnizor de servicii medicale
care are dreptul de a trimite pacientul către alte specialităţi sau către o
unitate sanitară cu paturi, în vederea internării, pe baza biletului de
trimitere/de internare, şi care a încheiat în prealabil contract/convenţie cu
aceasta, asigurând evidenţa biletelor de trimitere/de internare distribuite
furnizorilor de servicii medicale;
b) gestionarea carnetelor cu bilete de trimitere/de internare la nivelul caselor de asigurări de
sănătate se va face potrivit reglementărilor legale în vigoare;
c) furnizorii de servicii medicale îşi vor asigura la
cerere, contra cost, carnetele respective de la casele de asigurări de sănătate
cu care se află în relaţii contractuale sau cu care au încheiat convenţie;
d) achiziţia formularelor de bilete de trimitere/de
internare se va face de către reprezentantul legal al furnizorului de servicii
medicale sau de către delegatul acestuia, pe baza
facturii.
4. Furnizorul de servicii medicale îşi va organiza
modul de gestionare şi evidenţă a carnetelor cu bilete de trimitere/de
internare, precum şi modul de păstrare a carnetelor epuizate.
Pentru furnizorii de servicii medicale cu mai mulţi
medici angajaţi care au dreptul de a trimite pacientul către alte specialităţi
clinice sau către o unitate sanitară cu paturi, în vederea internării, pe baza
biletului de trimitere/de internare, distribuirea şi arhivarea carnetelor cu
bilete de trimitere/de internare la nivelul furnizorului se vor face pe baza
unui tabel centralizator care va conţine următoarele rubrici obligatorii:
numele şi prenumele medicului, data repartizării carnetului/carnetelor, seria
(cu numerele) carnetului/carnetelor repartizat/repartizate, semnătura de
primire şi parafa, data returnării în arhivă a exemplarului 3, seria biletelor
de trimitere/de internare returnate (exemplarul 3), semnătura de returnare şi
parafa.
Inregistrarea biletelor de trimitere/de internare emise
pacienţilor se va face în registrul de consultaţii, la rubrica
„Recomandări", unde se vor nota seria şi numărul biletului de trimitere/de
internare emis.
C. Instrucţiuni de
completare a formularelor biletelor de trimitere/de internare utilizate în
sistemul de asigurări sociale de sănătate
Formularele biletelor de trimitere/de internare se
completează în succesiunea numerelor şi în ordinea cronologică a
consultaţiilor, astfel:
Câmpul 1 - „Către specialitatea clinică":
- se va menţiona specialitatea clinică către care este
îndrumat pacientul pentru servicii medicale clinice sau în vederea internării,
atunci când este cazul.
Câmpul 2 - „Unitate medicală":
a) se completează cu denumirea unităţii medicale, codul
unic de înregistrare (CUI) al cabinetului medical sau al unităţii sanitare,
adresa completă, casa de asigurări de sănătate cu care furnizorul are încheiat
contract/convenţie, numărul contractului de furnizare de servicii
medicale/convenţiei în baza căruia/căreia medicul care efectuează trimiterea
prestează serviciul;
b) „L.S."- loc ştampilă furnizor de servicii
medicale;
c) se alege prin bifare cu „x" categoria de
furnizor de servicii medicale, după cum urmează:
- „MF" pentru furnizorii de servicii de asistenţă medicală primară;
- „Amb. Spec." pentru furnizorii de servicii
ambulatorii de specialitate.
Medicii angajaţi ai unui spital care prestează servicii
în baza contractului încheiat între spital şi casele de asigurări de sănătate
pentru servicii ambulatorii de specialitate vor bifa căsuţa „Amb. Spec."
atunci când emit un bilet de trimitere/de internare pacienţilor consultaţi în
ambulatoriul de specialitate al spitalului;
- „Unitate sanitară cu paturi" pentru furnizorii
de servicii medicale spitaliceşti;
- „Altele" pentru situaţia în care se eliberează
bilete de trimitere/de internare în baza convenţiilor încheiate cu casele de
asigurări de sănătate pentru recunoaşterea acestora;
d) „Nivel de prioritate" - se va bifa cu
„x" căsuţa corespunzătoare nivelului de prioritate al serviciilor medicale
clinice recomandate sau al recomandării de internare.
Câmpul 3 - „Date identificare pacient":
a) „Asigurat la CAS/Neasigurat"
- dacă pacientul este asigurat, se va tăia cu o linie
„Neasigurat" şi se va înscrie casa de asigurări de sănătate în evidenţa
căreia se află asiguratul;
- dacă pacientul este neasigurat, se va tăia cu o
linie „Asigurat la CAS";
b) „RC" - se completează numărul din registrul
de consultaţii (RC);
c) se alege prin bifare cu „x" categoria în care se încadrează asiguratul. Medicul va bifa o singură categorie
de asigurat, astfel:
- se bifează categoria „Salariat" pentru toate
persoanele angajate în sectorul public/privat care fac dovada plăţii
contribuţiei la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS);
- se bifează categoria „Co-asigurat" pentru soţul,
soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane
asigurate;
- se bifează căsuţa „Liber profesionist" pentru
persoanele care exercită profesii liberale sau
independente;
- se bifează categoria „Copil (<18 ani)"
pentru toate persoanele care fac dovada calităţii lor de asigurat printr-un
document cu valabilitate legală (certificat de naştere, carte de identitate);
- se bifează categoria „Elev/Ucenic/Student (18-26
ani)" pentru toate persoanele de la 18 la 26 ani, dacă sunt elevi,
inclusiv absolvenţi de liceu până la începerea anului universitar, dar nu mai
mult de 3 luni, ucenici sau studenţi care fac dovada calităţii lor de asigurat
şi nu realizează venituri din muncă;
- se bifează căsuţa „Gravidă/Lehuză" numai pentru
femeile gravide şi Iehuze care nu au niciun venit sau au venituri sub salariul
minim brut pe ţară (conform prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare). Pentru femeile
gravide/lehuze care nu se încadrează în această categorie se bifează exclusiv
categoria de asigurat din care fac parte;
- se bifează căsuţa „Pensionar" pentru toate
persoanele care îşi dovedesc această calitate printr-un
cupon de pensie;
- se bifează căsuţa „Veteran",
„Revoluţionar" sau „Handicap" pentru toate persoanele care fac dovada
că sunt beneficiari ai legilor speciale;
- se bifează căsuţa „PNS" şi se notează numărul
programului/subprogramului de sănătate pentru bolnavii cu afecţiuni incluse în
Programul naţional de sănătate cu scop curativ, stabilit de Ministerul
Sănătăţii, până la vindecarea respectivei afecţiuni, dacă nu realizează
venituri din muncă, pensie sau alte resurse, pe perioada în care sunt incluşi
în program;
- se bifează căsuţa „Ajutor social" pentru
persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social,
potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi
completările ulterioare;
- se bifează căsuţa
„Şomaj" pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţia de şomaj;
- se bifează căsuţa „Personal contractual"
pentru persoanele care se constituie în categoria de personal contractual
conform Ordinului ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 886/218/2007 pentru aprobarea Normelor
de aplicare a prevederilor art. 24 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului
contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, cu
modificările şi completările ulterioare;
- se bifează căsuţa „Card european (CE)" pentru
persoanele care prezintă un card european de asigurări de sănătate emis de un
alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European (cu
excepţia României). In baza acestui card, persoana respectivă beneficiază de
acele servicii medicale care devin necesare în perioada şederii sale în
România.
- se bifează căsuţa „Acorduri internaţionale"
pentru persoanele care se încadrează în una dintre categoriile beneficiare ale
acordurilor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la care România
este parte;
- se bifează căsuţa „Alte categorii" pentru
persoanele care nu se încadrează în categoriile de asigurat prevăzute în
biletul de trimitere/de internare, menţionându-se categoria de asigurat numai pentru persoanele beneficiare ale unei legi speciale
(Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura
instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în
străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi
magistraţilor care au fost înlăturaţi din justiţie pentru considerente politice
în perioada anilor 1952-1989, cu modificările ulterioare, prin Ordonanţa
Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940
până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea
nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care
au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii
în perioada 1950-1961, cu modificările şi completările ulterioare);
d) se vor nota datele de identificare ale pacientului
(numele, prenumele şi adresa completă);
e) „CNP, CE, PASS"- se completează codul numeric
personal al pacientului/numărul cardului european/numărul paşaportului, astfel:
- pentru cetăţenii români se completează codul numeric
personal al pacientului, format din 13 cifre, lăsând libere restul de 7 căsuţe;
- pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene
şi ale Spaţiului Economic European se vor completa toate cele 20 de căsuţe
corespunzătoare numărului de identificare al cârdului european de asigurări de
sănătate;
- pentru cetăţenii străini din
statele cu care România a încheiat acorduri internaţionale cu prevederi în
domeniul sănătăţii se va completa numărul paşaportului.
Pentru cetăţenii străini menţionaţi mai sus se va
preciza cetăţenia;
f) se va bifa cu „x" căsuţa „Pachet de
bază", „Pachet facultativ" sau „Pachet minimal", în funcţie de
tipul de asigurare a beneficiarului.
Câmpul 4 - „Diagnostic prezumtiv":
- se vor completa denumirea în clar a diagnosticului
prezumtiv, precum şi căsuţele destinate codului de diagnostic corespunzător
diagnosticului prezumtiv pentru care se recomandă trimiterea pentru servicii
medicale clinice/internare.
Câmpul 5 - „Alte diagnostice cunoscute":
- se vor completa denumirile acestor diagnostice în
clar, precum şi căsuţele destinate codurilor de diagnostice corespunzătoare
diagnosticelor cunoscute.
Câmpul 6 - „Motivul trimiterii către alte
specialităţi/în vederea internării":
- medicul care trimite pacientul va completa motivele
trimiterii pentru servicii medicale clinice sau in vederea internării - scurt istoric al bolii prezumate, antecedente;
- recomandările pentru tratament de recuperare în
staţiunile balneoclimatice se fac de către medicii de familie, de către medicii
de specialitate din ambulatoriu şi medicii din spital aflaţi în relaţii
contractuale cu casele de asigurări de sănătate, pentru perioade şi potrivit
unui ritm stabilite de medicul de recuperare-reabilitare;
- trimiterea asiguratului de către un medic de
specialitate aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate
către un alt medic de specialitate din ambulatoriu aflat în relaţii
contractuale cu casele de asigurări de sănătate se face pe baza biletului de
trimitere numai în situaţia în care asiguratul a beneficiat de serviciile
medicale de specialitate din partea medicului
respectiv;
- pentru pacienţii din statele membre ale Uniunii
Europene/din Spaţiul Economic European, titulari ai cârdului european de
asigurări sociale de sănătate, furnizorii de servicii medicale în asistenţa
ambulatorie de specialitate nu solicită bilet de trimitere pentru acordarea de
servicii medicale clinice în ambulatoriu, cu excepţia serviciilor medicale de
recuperare-reabilitare.
Câmpul 7 - „Investigaţii şi tratamente
efectuate":
- se va completa de către medicul care trimite pacientul;
- rezultatul investigaţiilor efectuate vor fi scrise
lizibil şi/sau vor fi ataşate biletului de trimitere/de internare;
- se completează tratamentele efectuate sau în curs de
efectuare, pentru afecţiunea pentru care a fost trimis şi/sau pentru altele concomitente;
- „Data trimiterii" - se va specifica data
trimiterii pacientului pentru efectuarea serviciilor medicale clinice/în
vederea internării;
- „Semnătura medicului/Cod parafă/L.S." - se
execută specimenul de semnătură a medicului care a emis biletul de trimitere/de
internare şi se aplică parafa, codul corespunzător acestuia, precum şi ştampila
furnizorului de servicii medicale.
Câmpul 8 - „Se internează în unitatea sanitară cu
paturi....... secţia.......":
- se va completa de către medicul de gardă al
secţiei/unităţii sanitare cu paturi unde a fost internat pacientul, cu
specificarea în totalitate şi în clar a denumirii unităţii sanitare cu paturi
şi a secţiei/compartimentului.
Câmpul 9 - „Motivul pentru care nu a fost necesară
internarea şi recomandări la domiciliu":
- se va completa de către medicul de gardă al
secţiei/unităţii sanitare cu paturi unde a fost examinat pacientul, cu
specificarea motivului/motivelor pentru care nu a fost internat pacientul;
- se vor completa de către medicul de gardă
recomandările cu care se trimite pacientul la domiciliu;
Câmpul 10 - „Data prezentării şi semnătura
pacientului":
- se va completa de către medicul din
ambulatoriu/medicul de gardă data la care pacientul s-a prezentat la furnizorul
de servicii medicale;
- se execută semnătura beneficiarului
biletului de trimitere/de internare.
- „Semnătura medicului care furnizează servicii
medicale clinice/medicului de gardă al secţiei/unităţii sanitare cu paturi/Cod
parafă/L.S." - se execută specimenul de semnătură a medicului care
furnizează servicii medicale clinice/medicului de gardă care examinează
pacientul şi decide internarea sau recomandă tratament la domiciliu şi se
aplică parafa, codul corespunzător acestuia, precum şi ştampila furnizorului de
servicii medicale.