ORDIN
Nr. 4328 din 30 august 2002
privind aprobarea Calendarului si a Metodologiei de organizare si desfasurare a
examenului de bacalaureat 2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 297 din 5 mai 2003
In baza Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Calendarul examenului de bacalaureat 2003, prevazut in anexa nr.
1 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de
bacalaureat 2003, prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala
pentru invatamant in limbile minoritatilor, Directia generala pentru
coordonarea invatamantului superior, Serviciul national de evaluare si
examinare, inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, conducerile unitatilor de invatamant vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
CALENDARUL
examenului de bacalaureat 2003
Sesiunea iunie - iulie 2003
15 - 31 mai 2003 - inscrierea candidatilor
13 iunie 2003 - incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
23 - 24 iunie 2003 - limba si literatura romana - proba orala
25 - 26 iunie 2003 - limba si literatura moderna - proba orala
27 - 28 iunie 2003 - limba si literatura materna - proba orala
30 iunie 2003 - limba si literatura romana - proba scrisa
1 iulie 2003 - limba si literatura materna - proba scrisa
2 iulie 2003 - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
3 iulie 2003 - o proba la alegere din aria curriculara
corespunzatoare specializarii - proba scrisa
sau
practica
4 iulie 2003 - o proba la alegere dintre disciplinele din
celelalte arii curriculare - proba scrisa sau
practica
7 iulie 2003 - afisarea rezultatelor (pana la ora 16,00) si
depunerea contestatiilor (orele 16,00 - 19,00)
8 - 9 iulie 2003 - rezolvarea contestatiilor
10 iulie 2003 - afisarea rezultatelor finale
Sesiunea august - septembrie 2003
14 - 18 iulie 2003 - inscrierea candidatilor
18 - 19 august 2003 - limba si literatura romana - proba orala
20 - 21 august 2003 - limba si literatura moderna - proba orala
22 - 23 august 2003 - limba si literatura materna - proba orala
25 august 2003 - limba si literatura romana - proba scrisa
26 august 2003 - limba si literatura materna - proba scrisa
27 august 2003 - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
28 august 2003 - o proba la alegere din aria curriculara
corespunzatoare specializarii - proba scrisa
sau
practica
29 august 2003 - o proba la alegere dintre disciplinele din
celelalte arii curriculare - proba scrisa sau
practica
1 septembrie 2003 - afisarea rezultatelor (pana la ora 16,00) si
depunerea contestatiilor (orele 16,00 - 19,00)
2 - 3 septembrie 2003 - rezolvarea contestatiilor
4 septembrie 2003 - afisarea rezultatelor finale.
ANEXA 2
METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2003
I. Dispozitii generale
1. Examenul de bacalaureat este modalitatea esentiala de evaluare a
cunostintelor, a competentelor, a nivelului de cultura generala si de
specializare atins de absolventii de liceu. El le permite acestora accesul
catre invatamantul superior sau catre piata muncii.
2. Dreptul de a sustine examenul de bacalaureat il au elevii care au
promovat ultima clasa de liceu, invatamant liceal de zi, seral sau cu frecventa
redusa.
3. - (1) Candidatii proveniti din invatamantul de stat au dreptul sa
sustina examenul de bacalaureat, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile
ulterioare la examen sunt conditionate de achitarea unor taxe.
(2) La fiecare prezentare candidatii sustin examenul de bacalaureat
integral.
(3) Candidatii proveniti din invatamantul particular vor sustine examenul
de bacalaureat, cu taxa, in centrele de examen stabilite de inspectoratele
scolare judetene (al municipiului Bucuresti).
(4) Taxa de examen mentionata la alin. (1) si (3) se stabileste de fiecare
inspectorat scolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua in calcul
toate cheltuielile pentru fiecare candidat.
4. Ministerul Educatiei si Cercetarii organizeaza doua sesiuni de
bacalaureat in fiecare an scolar.
5. - (1) Conform Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, examenul national de bacalaureat
consta in sustinerea a doua, respectiv a 3 probe comune si a 3 probe
diferentiate, in functie de filiera si profil.
Probele comune sunt urmatoarele:
a) limba si literatura romana - scris si oral;
b) una dintre limbile moderne de circulatie internationala studiate in
liceu - oral;
c) - limba materna - scris si oral, pentru elevii care au urmat studiile
liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
- limba si literatura intr-o limba de circulatie internationala pentru
elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare in limba de
circulatie internationala respectiva.
Probele de examen, diferentiate in functie de filiera, profil, specializare
si de optiunea elevului, sunt urmatoarele:
Filiera teoretica
Profil umanist:
d) istorie sau geografie - proba scrisa;
e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii -
proba scrisa;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau practica.
Profil real:
d) matematica - proba scrisa;
e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii -
proba scrisa;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau practica.
Filiera tehnologica
d) matematica - pentru toate profilurile si specializarile - proba scrisa;
e) o proba la alegere din aria curriculara "Tehnologii", in
functie de specializarea aleasa de elev - proba scrisa;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica;
Filiera vocationala
d) istorie sau geografie ori o disciplina socioumana, respectiv matematica
sau stiinte, in functie de profil - proba scrisa;
e) o proba la alegere din ariile curriculare specifice profilului si
specializarii - proba scrisa sau practica;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica.
(2) Stabilirea listei disciplinelor la alegere mentionate in lege, precum
si a programelor disciplinelor de examen se face prin ordin separat.
(3) Pentru filierele tehnologica si vocationala studiile liceale se pot
incheia si cu un examen de certificare a competentelor profesionale, separat de
examenul de bacalaureat, in conditiile legii.
6. - (1) In urma promovarii examenului de bacalaureat absolventului i se
elibereaza diploma de bacalaureat.
(2) Absolventilor de liceu fara diploma de bacalaureat li se elibereaza, la
cerere, certificat de absolvire si copie de pe foaia matricola.
(3) Absolventii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de
minimum 9,50, iar la bacalaureat au obtinut media 10 primesc diploma de merit.
II. Organizarea examenului national de bacalaureat
7. Coordonarea pe plan national privind organizarea bacalaureatului este
asigurata de Comisia nationala de bacalaureat, care se constituie in fiecare an
prin ordin al ministrului si functioneaza in cadrul Ministerului Educatiei si
Cercetarii. In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie anual
centre de examen, in care se desfasoara probe scrise, orale si, eventual, cele
practice, si centre zonale de evaluare, precum si comisii judetene (a
municipiului Bucuresti) de bacalaureat, comisii de examen in centrele de examen
si in centrele zonale de evaluare, in conformitate cu prezenta metodologie.
8. - (1) Comisia nationala de bacalaureat coordoneaza organizarea si
desfasurarea actiunilor pentru examenul de bacalaureat. Comisia nationala de
bacalaureat se compune din:
- presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
- vicepresedinti: directorul general pentru invatamant preuniversitar,
directorul general pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale,
directorul general pentru coordonarea invatamantului superior, directorul
Serviciului national de examinare si evaluare;
- secretar: un specialist din cadrul Serviciului national de examinare si
evaluare;
- 5 - 9 membri: directori generali adjuncti, sefi de serviciu, inspectori
de specialitate la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia
generala pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale, specialisti din
cadrul Serviciului national de examinare si evaluare, profesori din
invatamantul preuniversitar.
(2) Componenta nominala a acestei comisii se aproba anual, prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, pana la data de 15 martie a anului
calendaristic in care se organizeaza examenul de bacalaureat.
9. - (1) Comisia nationala de bacalaureat are urmatoarele atributii:
a) publica, la inceputul anului scolar, Calendarul si Metodologia de organizare
si desfasurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, in
functie de filiera, profil, specializare, precum si programele de examen;
b) aproba lista centrelor de examen si de evaluare pentru examenul de
bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judetene (a municipiului
Bucuresti);
c) instruieste presedintii comisiilor judetene (a municipiului Bucuresti)
de bacalaureat;
d) primeste de la inspectoratele scolare judetene (al municipiului
Bucuresti) necesarul de subiecte, centralizat pe judet;
e) selecteaza si numeste, prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii, presedintii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor
institutiilor de invatamant superior si a conventiilor civile semnate de
candidatii pentru functia de presedinte al comisiei de bacalaureat;
f) selecteaza si numeste vicepresedintii comisiilor de bacalaureat, pe baza
propunerilor comisiilor judetene de bacalaureat;
g) in situatii deosebite, poate decide, la propunerea comisiilor judetene
de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei nationale de bacalaureat,
inlocuirea unor presedinti de comisie;
h) coordoneaza si raspunde de elaborarea subiectelor pentru probele orale
si stabileste o grila orientativa de evaluare a acestora;
i) coordoneaza si asigura elaborarea unui numar de variante de subiecte
pentru probele scrise, a baremelor/grilelor de evaluarea corespunzatoare,
folosind si propuneri ale inspectorilor si profesorilor din tara; din
variantele elaborate se va extrage, prin tragere la sorti, subiectul de examen
si subiectul de rezerva;
j) coordoneaza multiplicarea subiectelor, in functie de numarul centrelor
de examen si de necesarul de subiecte comunicat de judete;
k) decide, in cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;
l) controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea
examenului de bacalaureat;
m) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile judetene
de bacalaureat, comisiile de contestatii, comisiile de examen din centrele de
bacalaureat;
n) analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului national de
bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judetene (a
municipiului Bucuresti), si prezinta concluziile conducerii Ministerului Educatiei
si Cercetarii;
o) propune ministrului educatiei si cercetarii eventualele modificari in
modul de organizare si desfasurare a examenului national de bacalaureat;
p) decide recorectarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului
sau ulterior.
(2) Comisia nationala de bacalaureat nu se ocupa de solutionarea
contestatiilor referitoare la probele de examen.
10. Comisia nationala de bacalaureat poate delega, pe o perioada limitata,
reprezentanti pe langa comisiile judetene de bacalaureat (a municipiului
Bucuresti). Delegatul Comisiei nationale de bacalaureat are urmatoarele
atributii:
a) controleaza respectarea prezentei metodologii de catre comisia judeteana
de bacalaureat si comisia de contestatii, inspecteaza centrele de examen si de
evaluare, verificand modul de cunoastere si de respectare a Metodologiei de
organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat;
b) consiliaza comisiile judetene de bacalaureat si comisiile de
contestatii, comisiile din centrele de examen si de evaluare, in privinta
organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat;
c) propune comisiei judetene sau Comisiei nationale de bacalaureat - atunci
cand constata abateri de la metodologie - schimbari in componenta comisiilor
(supraveghetori, examinatori, vicepresedinti, presedinti);
d) verifica numarul de subiecte comandat de comisia judeteana (a
municipiului Bucuresti), respectiv numarul de subiecte folosit in cadrul
judetului;
e) in cazul in care constata disfunctii serioase in organizarea examenului
de bacalaureat, reprezentantul Comisiei nationale de bacalaureat poate propune
comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) sau Comisiei nationale de
bacalaureat masuri de sanctionare a cadrelor didactice in cauza, conform
Statutului personalului didactic, sau suspendarea posibilitatii de a se
organiza in anul scolar urmator centru de bacalaureat in unitatea scolara
respectiva;
f) in situatii deosebite, poate propune comisiei judetene de bacalaureat (a
municipiului Bucuresti) sau Comisiei nationale de bacalaureat recorectarea unor
lucrari;
g) analizeaza si interpreteaza toate datele obtinute si informeaza in scris
Comisia nationala de bacalaureat.
11. - (1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat se
compun din:
- presedinte - inspector scolar general;
- vicepresedinte - inspector general adjunct sau inspector scolar de
specialitate;
- 2 - 3 secretari - inspectori scolari de specialitate;
- 4 - 5 membri - inspectori scolari de specialitate, directori de liceu.
(2) Componenta nominala a acestor comisii se aproba, pana la data de 31
martie, prin decizie a inspectorului scolar general si se transmite la
Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant
preuniversitar, spre informare.
(3) Din comisiile judetene de bacalaureat aflate in judetele in care exista
candidati care vor sustine probe in limbile minoritatilor nationale va face
parte cel putin un specialist apartinand minoritatilor nationale.
12. Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat au
urmatoarele atributii:
a) nominalizeaza, pana la data de 15 aprilie, centrele de examen, unitatile
scolare arondate acestora, precum si centrele zonale de evaluare;
b) transmit Comisiei nationale de bacalaureat, la Directia generala pentru
invatamant preuniversitar, spre aprobare, lista centrelor de examen si a
centrelor de evaluare din judet (municipiul Bucuresti), pana la data de 1 mai,
pentru prima sesiune, si pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune;
c) transmit in scris si in format electronic, pentru Comisia nationala de
bacalaureat, la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, lista
cuprinzand propunerile de cadre didactice din randul carora Comisia nationala
de bacalaureat va desemna vicepresedintii comisiilor de evaluare; lista va fi
transmisa pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, si pana la data de 25
iulie, pentru a doua sesiune de examen;
d) transmit in scris si in format electronic, pentru Comisia nationala de
bacalaureat, la Serviciul national de examinare si evaluare, necesarul de
subiecte, pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, si pana la data de 25
iulie, pentru a doua sesiune de examen;
e) raspund de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat pe tot
teritoriul judetului (municipiului Bucuresti);
f) pot decide asupra organizarii de centre de examen fie pe grupuri de
licee, fie pe filiere, profiluri, specializari;
g) iau masuri de rezolvare a problemelor de finantare a actiunilor legate
de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
h) iau masuri pentru dotarea centrelor de examen si de evaluare pentru
bacalaureat cu logistica necesara pentru buna desfasurare a examenului si a
evaluarii (copiatoare in stare de functionare, care sa permita multiplicarea
subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea
listelor cu rezultate si a altor documente necesare comisiei, televizor sau
radio, telefon etc.);
i) desemneaza reprezentanti ai comisiei judetene care pot controla
desfasurarea examenului in centrele de bacalaureat;
i) se adreseaza, in scris, directiilor de sanatate publica judetene pentru
a asigura prezenta personalului medical in fiecare centru in care se sustin
probe in cadrul examenului de bacalaureat;
j) se adreseaza, in scris, organelor Ministerului de Interne, de politie si
jandarmerie de la nivel judetean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a
jandarmilor la sediul comisiei judetene de bacalaureat, la centrele de bacalaureat
si in timpul transportului lucrarilor scrise de la centrele de examen la cele
de evaluare si invers, pentru paza subiectelor si a lucrarilor scrise, pentru
pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de evaluare;
k) numesc profesorii examinatori/evaluatori, profesorii supraveghetori si
membrii comisiilor de bacalaureat;
l) stabilesc fisa de atributii pentru presedintii, vicepresedintii, membrii
comisiilor de bacalaureat, pentru profesorii supraveghetori si pentru
profesorii evaluatori;
m) realizeaza instruirea presedintilor comisiilor de bacalaureat cu 24 - 48
de ore inaintea primei probe a examenului de bacalaureat;
n) asigura confectionarea stampilelor-tip pentru examenul de bacalaureat si
stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea
rezultatelor la examinarea orala si la probele practice. Se vor confectiona
doua tipuri de stampile care vor avea urmatorul continut:
- stampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2003 - C.E.";
- stampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2003 -
C.Z.E.".
Stampilele nu vor fi numerotate;
o) preiau, in deplina siguranta, de la Serviciul national de examinare si
evaluare, pe baza de delegatie nominala, prin presedintele comisiei judetene de
bacalaureat si unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru probele
scrise si baremele/grilele de evaluare si de notare;
p) pastreaza in deplina siguranta subiectele si baremele/grilele de
evaluare si transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen
subiectele, cu cel mult o zi inaintea fiecarei probe scrise;
q) distribuie grilele de evaluare comisiilor din centrele de examen si
distribuie baremele de evaluare si de notare comisiilor din centrele zonale de
evaluare;
r) controleaza modul de organizare si desfasurare a examenului national de
bacalaureat in centrele de examen si de evaluare din judet (municipiul
Bucuresti);
s) efectueaza, daca este cazul, schimbari ale vicepresedintilor, membrilor,
profesorilor examinatori, secretarilor si profesorilor supraveghetori care fac
parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare.
Aceste schimbari vor fi aduse la cunostinta Comisiei nationale de bacalaureat.
Pot propune Comisiei nationale de bacalaureat, in cazuri deosebite, schimbarea
unor presedinti de comisie;
s) pot decide reevaluarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului
sau ulterior, si informeaza Comisia nationala de bacalaureat despre rezultatele
acestor reevaluari;
t) sesizeaza imediat Comisiei nationale de bacalaureat orice situatie
deosebita, a carei rezolvare nu este prevazuta in metodologie, precum si orice
situatie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea,
desecretizarea unui subiect etc.) si solicita in acest caz subiecte de rezerva;
t) pot decide, in functie de conditiile meteorologice, schimbarea orarului
probei practice de educatie fizica, pentru a asigura desfasurarea ei in
conditii optime si a proteja sanatatea candidatilor; aceasta schimbare poate
insemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educatie fizica;
u) organizeaza transportul lucrarilor scrise de la centrele de examen la
centrele zonale de evaluare si raspund de securitatea acestora, de la preluarea
lor de la comisia din centrul de examen pana la predarea lor catre comisia din
centrul de evaluare;
v) organizeaza comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de contestatii;
w) primesc lucrarile scrise contestate de la comisiile din centrele de
evaluare si le prezinta comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) de
contestatii;
x) primesc de la comisiile de bacalaureat din licee rapoarte analitice
detaliate si transmit Serviciului national de evaluare si examinare datele
partiale ale examenului de bacalaureat, o data cu incheierea fiecarei probe
orale, astfel: numar de candidati inscrisi, numar de candidati prezentati,
numar de candidati eliminati din examen, numar de candidati admisi, numar de
candidati respinsi;
y) transmit Serviciului national de examinare si evaluare rezultatele
examenului de bacalaureat imediat dupa afisarea acestora (inainte si dupa
contestatii), astfel: numar de candidati inscrisi, numar de candidati
prezentati, numar de candidati eliminati din examen, numar de candidati
respinsi, numar de candidati promovati si repartitia acestora pe transe de
medii;
z) elaboreaza si transmit Comisiei nationale de bacalaureat, in termen de
10 zile de la incheierea sesiunii respective a examenului de bacalaureat,
raportul cu privire la rezultatele examenului.
13. - (1) Se stabilesc doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de
examen, in care se desfasoara probele scrise, orale, cele practice ale
examenului, in care se evalueaza lucrarile de la disciplinele cu subiecte
integral de tip "grila", si centre zonale de evaluare. In fiecare
centru de bacalaureat (de examen si de evaluare) se organizeaza cate o comisie
de bacalaureat, coordonata de un presedinte numit de Ministerul Educatiei si
Cercetarii prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(2) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:
- presedinte - cadru didactic universitar de predare, avand titlul
stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii;
- membri - 2 profesori avand gradul didactic I sau II; ca membri in
comisiile de examen vor fi propuse cu precadere persoane care au capacitate
organizatorica recunoscuta si competente in operarea pe calculator;
- profesori supraveghetori - cate 2 supraveghetori, cadre didactice de alta
specialitate decat cea la care se sustine proba, pentru fiecare sala in care se
desfasoara probe scrise de examen;
- profesori examinatori - cate 2 profesori examinatori pentru fiecare
disciplina de examen la care se sustin probe orale sau practice. Stabilirea
numarului de profesori examinatori se va face astfel incat fiecare grupa de 2
profesori sa examineze, de regula, 100 de candidati.
(3) Comisiile din centrele zonale de evaluare se compun din:
- presedinte - cadru didactic universitar de predare, avand titlul
stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii;
- vicepresedinte - director de scoala, director adjunct sau profesor cu
gradul I, persoane care au capacitate organizatorica recunoscuta;
- secretar - un cadru didactic. Pentru functia de secretar vor fi propuse
cu precadere persoane care au competente in operarea pe calculator; in functie
de numarul de lucrari din centrul zonal de evaluare, pot fi propusi mai multi
vicepresedinti si secretari in comisie;
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen la care se
desfasoara probe scrise. Numarul profesorilor evaluatori din fiecare centru de
evaluare, pe discipline, va fi stabilit in functie de numarul lucrarilor scrise
care trebuie evaluate in centrul respectiv, prevazand, de regula, 100 de
lucrari pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.
(4) Presedintii comisiilor de bacalaureat vor fi propusi de universitati
din randul cadrelor didactice avand titlul de doctor, recunoscute prin probitate
si competenta profesionala. Se va tine cont de starea de sanatate a acestora,
precum si de calendarul activitatilor desfasurate in cadrul examenului, fapt
care presupune prezenta si activitatea presedintilor pe intregul parcurs al
zilei in centrul de bacalaureat. La selectarea presedintilor comisiilor,
Comisia nationala de bacalaureat va tine cont de activitatea desfasurata in
calitate de presedinte de comisie de bacalaureat, in sesiunile anterioare ale
examenului.
(5) Vicepresedintii comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de
evaluare vor fi numiti de Comisia nationala de bacalaureat, fiind alesi, prin
tragere la sorti, din lista propusa de comisiile judetene de bacalaureat.
(6) Vicepresedintii, secretarii, membrii comisiilor din centrele de examen,
profesorii supraveghetori, examinatori/evaluatori vor fi selectionati din alte
unitati scolare decat cele din care provin candidatii arondati centrelor.
Aceeasi prevedere este valabila si pentru centrele de evaluare, exceptand
situatia in care in judet este organizat un singur centru de evaluare.
(7) Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de
specialitate care predau la liceu, avand, de regula, gradul didactic I sau II.
In situatii exceptionale, despre care va fi informata Comisia nationala de
bacalaureat, pot fi numiti ca profesori examinatori/evaluatori si profesori
care predau la gimnaziu, avand gradul didactic I sau II, care vor evalua in
echipa cu un profesor de liceu.
(8) Comisia judeteana de bacalaureat stabileste, prin tragere la sorti,
cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de
evaluare, cu exceptia presedintilor si vicepresedintilor. Tragerea la sorti se
va efectua in fiecare judet cu cel mult doua zile inainte de inceperea
examenului, in sedinta publica, din lista aprobata de comisia judeteana de
bacalaureat, urmand ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise.
Aceasta lista se alcatuieste la nivel judetean pe baza listelor transmise de
licee, cuprinzand numele profesorilor care doresc sa participe la examenul de
bacalaureat si care in sesiunile anterioare au respectat prevederile
metodologiei de organizare si desfasurare a examenului. Aceste propuneri vor fi
transmise inspectoratelor scolare pana la data de 15 aprilie pentru prima
sesiune si pana la data de 15 iulie pentru a doua sesiune de examen.
Inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti) aproba lista
profesorilor care vor participa la tragerea la sorti, cu cel putin doua
saptamani inainte de inceperea examenului. Lista aprobata va cuprinde cadre
didactice cu prestanta si autoritate profesionala si morala.
(9) Tragerea la sorti se efectueaza in sedinta publica, iar repartizarea pe
comisii a cadrelor didactice va fi consemnata intr-un proces-verbal, in care se
vor mentiona si persoanele apartinand societatii civile care au participat.
(10) Nu vor fi numite in comisiile de bacalaureat si nu vor primi nici o
sarcina legata de examen persoanele care au rude sau sotul/sotia in randul
candidatilor. Toti membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaratii scrise
in acest sens, declaratii care vor fi pastrate alaturi de celelalte documente
de examen.
14. - (1) Numarul candidatilor inscrisi intr-o comisie de examen va fi de
cel putin 250; numarul de elevi pe centru va fi decis tinandu-se cont de
desfasurarea in conditii optime a examenului. In cazuri exceptionale, bine
motivate, se pot organiza si centre de examen cu mai putin de 250 de elevi, cu
aprobarea Comisiei nationale de bacalaureat.
(2) Pentru centrele de examen care au arondate unitati de invatamant
situate la distanta mare de centru, se pot organiza subcomisii, avand un
efectiv de cel putin 75 de candidati, care isi pot desfasura activitatea in
alta localitate decat cea in care isi are sediul centrul de examen. Pentru
aceste subcomisii, precum si pentru situatiile in care o parte din candidati
sustin proba in alt local decat cel in care isi are sediul centrul de examen,
va fi desemnat un membru al comisiei de examen care se va afla la locul
desfasurarii probei, pe toata durata acesteia. Alaturi de acesta va fi delegat,
pe toata perioada desfasurarii examenului de bacalaureat, si un membru al
comisiei judetene de bacalaureat.
(3) Centrele zonale de evaluare se organizeaza pentru minimum 750 de
candidati.
(4) Organizarea de comisii, subcomisii sau centre zonale de evaluare sub
efectivul prevazut nu se poate face decat in cazuri foarte bine justificate, cu
aprobarea Comisiei nationale de bacalaureat.
(5) In a doua sesiune a examenului de bacalaureat, in cazul in care numarul
total de candidati pe judet este mai mic de 250, respectiv 750, comisia
judeteana va organiza un singur centru de examen, respectiv de evaluare, fara a
mai solicita aprobarea Comisiei nationale de bacalaureat.
15. Daca numarul candidatilor dintr-o localitate este sub efectivul minim
stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, acestia vor fi, de
regula, repartizati de catre comisia judeteana de bacalaureat la centre de
examen din alte localitati, la care se organizeaza examenul de bacalaureat. In
aceste cazuri inspectoratul scolar judetean este obligat sa asigure pe toata
durata examenului cazarea candidatilor care se prezinta prima sau a doua oara
la examenul de bacalaureat.
16. De regula, comisiile/subcomisiile de bacalaureat se organizeaza pe
profiluri, respectiv pe specializari, eventual in functie de limba de predare.
In fiecare comisie sau subcomisie sunt inscrisi candidatii in ordine
alfabetica, indiferent de forma de invatamant la care au absolvit ultima clasa
- invatamant de zi, seral sau cu frecventa redusa.
17. In comisiile organizate pentru candidatii apartinand minoritatilor
nationale care au studiat limba materna si care solicita sustinerea probelor de
examen in limba respectiva - la obiectele studiate in aceasta limba in liceu -
vor fi numiti profesori de specialitate care cunosc bine limba materna a
candidatilor si care au predat disciplina respectiva in limba materna. Comisia
judeteana de bacalaureat va desemna un profesor care a predat disciplina
respectiva in limba materna pentru a fi prezent la fiecare dintre probele
pentru care sunt necesare traduceri, pentru a sprijini profesorii de
specialitate la realizarea traducerii.
18. Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt
urmatoarele:
a) organizeaza si raspund de desfasurarea examenului de bacalaureat in
centrul respectiv;
b) preiau, sub semnatura presedintilor, de la directorul unitatii de
invatamant in care se afla centrul de examen documentele necesare desfasurarii
examenului de bacalaureat. Conducerile unitatilor de invatamant arondate
centrului de examen raspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor
predate, a listelor de inscriere la examenul de bacalaureat. Conducerea unitatii
de invatamant in care este organizat centrul de examen asigura conditiile
necesare organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat - salile de
concurs, imprimatele pentru lucrarile scrise, fotocopiatoare, fisele pentru
pastrarea documentelor de bacalaureat in deplina siguranta;
c) verifica autenticitatea actelor, respectarea conditiilor de participare
la examen si intocmirea listelor de inscriere;
d) completeaza cataloagele de examen tipizate cu numele, initiala tatalui
si prenumele candidatilor, disciplinele de examen pe care acestia le sustin.
Cataloagele de examen tipizate se completeaza in doua exemplare identice: se
numeroteaza si se stampileaza fiecare pagina;
e) repartizeaza candidatii pe sali, pentru probele scrise, in ordine alfabetica,
afiseaza listele respective, cu 24 de ore inainte de prima proba, la avizierul
liceului si pe usile salilor in care se desfasoara probele;
f) preiau, la momentul desemnat de catre comisia nationala sau de cea
judeteana de bacalaureat, sub semnatura presedintelui si a unui membru al
comisiei, subiectele si grilele de evaluare, pe care le pastreaza in conditii
de securitate deplina, la sediul unitatii de invatamant in care se gaseste
centrul de examen, in case de fier sau in fisete metalice sigilate. Comisiile
vor respecta prevederile metodologiei in ceea ce priveste pastrarea secreta a
subiectelor si a grilelor de evaluare, deschiderea acestora si resigilarea lor;
g) sesizeaza imediat comisiei judetene orice situatie care impune anularea
unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) sau
orice alta situatie deosebita aparuta in timpul desfasurarii examenului de
bacalaureat;
h) stabilesc, prin tragere la sorti, repartizarea pe sali a cadrelor
didactice supraveghetoare;
i) instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea in salile de
examen;
i) multiplica subiectele pentru proba scrisa, imediat dupa extragerea
variantei de examen, sigiland apoi originalul;
j) asigura traducerea subiectelor in limbile minoritatilor nationale,
pentru acele discipline care au fost studiate in respectiva limba; pentru ca
traducerea sa se faca in timp cat mai scurt, asigura un numar corespunzator de
cadre didactice care efectueaza traducerea; distribuie simultan candidatilor
care au studiat in limbile minoritatilor nationale atat subiectul in limba
romana, cat si in limba materna;
k) controleaza, indruma si asigura organizarea si desfasurarea
corespunzatoare a probelor scrise;
l) controleaza si indruma activitatea tuturor persoanelor din centru care
au sarcini privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
m) iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea
comisia de bacalaureat sau se desfasoara probele scrise de examen sa nu patrunda
persoane straine, neautorizate de comisia judeteana, de Comisia nationala de
bacalaureat sau neprevazute de prezenta metodologie;
n) alcatuiesc si afiseaza lista alfabetica a candidatilor pentru probele
orale si practice, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte
candidatii;
o) examineaza candidatii la probele orale si la cele practice; trec
rezultatele la probele orale ("admis" sau "respins"),
precum si notele la probele practice in fisa individuala a candidatului;
p) afiseaza zilnic rezultatele la probele orale, practice si scrise (la
disciplinele cu subiecte integral de tip "grila"), precum si
rezultatele finale, la incheierea evaluarii tuturor lucrarilor scrise;
q) transcriu in catalog rezultatele la probele orale, precum si notele la
probele practice;
r) evalueaza si noteaza, prin profesorii supraveghetori, lucrarile de la
disciplinele ale caror subiecte sunt integral de tip "grila" si
transcriu in catalog notele obtinute la aceste discipline;
s) prin presedinte si un membru al comisiei asigura transportul in deplina
siguranta si predarea, cu proces-verbal, a lucrarilor scrise si a cataloagelor
de examen, completate cu numele candidatilor si cu denumirea probelor sustinute
de acestia, la centrele zonale de evaluare;
s) preiau, de la centrele zonale de evaluare, cu ocazia predarii lucrarilor
scrise, baremele de evaluare si de notare si le afiseaza in centrul de examen,
dupa incheierea probei scrise respective;
t) primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin
presedinte si un membru al comisiei din centrul de examen, cataloagele
completate cu notele obtinute de candidati, asigurand transportul acestora, in
deplina siguranta, la centrul de examen;
t) afiseaza listele cu rezultate, dupa primirea acestora de la centrele
zonale de evaluare;
u) primesc eventualele contestatii la probele scrise;
v) transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile
candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;
w) afiseaza rezultatele definitive, dupa rezolvarea contestatiilor la
comisia de contestatii;
x) intocmesc extrase din catalog, care cuprind situatia la examen a
candidatilor proveniti de la alte licee decat cel in care este organizat
centrul de examen, si le transmit liceelor respective, in vederea completarii
diplomelor de bacalaureat;
y) elaboreaza si transmit comisiilor judetene, in termen de 4 zile de la
incheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea si
desfasurarea acestuia;
z) predau directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul
de examen, cu proces-verbal, cataloagele si celelalte documente intocmite
pentru organizarea examenului de bacalaureat.
19. Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare
sunt urmatoarele:
a) preiau de la comisia judeteana de bacalaureat, prin presedinte si
vicepresedinte, plicurile cu baremele de evaluare si notare si le pastreaza in
conditii de securitate deplina, la sediul unitatii de invatamant in care se
gaseste centrul de evaluare, in case de fier sau in fisete metalice sigilate;
b) primesc, in zilele in care se sustin probe scrise, prin proces-verbal
semnat de presedinte si de vicepresedinte, lucrarile scrise aduse de delegatii
de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate, si predau acestora
baremele de evaluare si de notare, pentru a fi afisate in centrul de examen;
c) raspund de securitatea lucrarilor scrise, pe perioada in care acestea se
afla in centrul de evaluare;
d) evalueaza lucrarile scrise, respectand baremul de evaluare si de notare;
e) calculeaza si trec pe lucrari notele celor 2 evaluatori si nota finala;
f) transcriu in cataloage notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare
candidat arondat centrului;
g) calculeaza mediile generale si le trec in cataloagele de examen;
h) predau, prin presedinte si vicepresedinti, cu proces-verbal, cataloagele
de examen completate si semnate de profesorii evaluatori, catre delegatii
centrului de examen;
i) primesc, de la delegatii centrelor de examen arondate centrului de
evaluare, cererile candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea
initiala;
j) transmit catre comisia de contestatii, in deplina siguranta, lucrarile
scrise sigilate, ale caror note initiale au fost contestate de catre
candidati/parinti;
k) primesc de la comisia de contestatii lucrarile scrise care au fost
reevaluate de aceasta si o copie de pe procesul-verbal cuprinzand deciziile
comisiei de contestatii;
l) predau cu proces-verbal, prin presedinte si vicepresedinti, lucrarile
scrise, borderourile de evaluare originale si celelalte documente de examen,
catre directorul unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de
evaluare.
III. Inscrierea candidatilor
20. Inscrierea candidatilor pentru bacalaureat se face la secretariatele
liceelor, in perioada prevazuta in calendarul examenului, dupa cum urmeaza:
a) pentru candidatii din seria curenta tabelele sunt intocmite de
profesorii diriginti, in conformitate cu evidentele din licee;
b) pentru candidatii din anii precedenti inscrierea se face de secretarii
liceului din centrul de examen la care este arondat liceul pe care candidatii
l-au absolvit, pe baza actelor prezentate de acestia (certificate de nastere
si, dupa caz, de casatorie, foaia matricola si situatia scolara din clasele
liceale). In situatia schimbarii domiciliului in alta localitate, mentionata ca
atare in buletinul de identitate, candidatii din seriile precedente se pot
inscrie pentru a sustine examenul de bacalaureat la un liceu de acelasi profil,
stabilit de comisia judeteana de bacalaureat din judetul in care se afla noul
domiciliu al candidatului.
21. Pana la data de 15 martie toti elevii din clasele liceale terminale isi
vor exprima, in scris, optiunile pentru obiectele de studiu prevazute pentru
probele la alegere, la care doresc sa sustina examenul de bacalaureat.
22. Directorii unitatilor de invatamant liceal centralizeaza optiunile si
transmit situatia inspectoratelor scolare judetene (al municipiului Bucuresti)
pana la data de 1 aprilie.
23. - (1) Inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti)
centralizeaza optiunile comunicate de licee si transmit Serviciului national de
examinare si evaluare necesarul de subiecte pana la data de 1 mai, pentru prima
sesiune, si pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen.
(2) Tabelele de inscriere la prima sesiune a examenului de bacalaureat,
pentru absolventii din seria curenta, intocmite conform calendarului, se
actualizeaza dupa incheierea semestrului al doilea (prin eliminarea
candidatilor corigenti, repetenti, cu situatia neincheiata sau exmatriculati)
si se transmit, in termen de 3 zile de la incheierea cursurilor, semnate si
stampilate de director, centrului de examen la care scoala este arondata. De
corectitudinea datelor transmise centrului de examen raspunde directorul
unitatii de invatamant la care candidatii au absolvit cursurile liceale.
(3) Pentru a doua sesiune a examenului de bacalaureat inscrierea
candidatilor se face conform graficului anuntat. Lista centrelor de examen, cu
unitatile arondate, a centrelor zonale de evaluare si lista cadrelor didactice
din randul carora se vor desemna vicepresedintii comisiilor din centrele de
evaluare se transmit in scris si in format electronic la Directia generala
pentru invatamant preuniversitar, pana la data de 25 iulie.
IV. Continutul examenului
24. Disciplinele de studiu la care se organizeaza probele pentru examenul
de bacalaureat sunt anuntate de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Precizarea
exacta a acestora, precum si a temelor alese din programa scolara se face
printr-un ordin separat al ministrului educatiei si cercetarii.
V. Stabilirea subiectelor pentru probele de examen
25. - (1) Pentru fiecare proba scrisa se stabilesc variante de subiecte din
care se aleg, prin tragere la sorti, numarul subiectului probei scrise si
numarul subiectului de rezerva.
(2) Subiectele pentru probele de examen se realizeaza la Serviciul national
de examinare si evaluare si se stabilesc tinandu-se seama de urmatoarele
criterii:
a) sa fie in concordanta cu programele scolare si cu programele de
bacalaureat aprobate si publicate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
b) sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe
posibilitati de analiza, de abstractizare si de generalizare din partea
candidatilor;
c) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba grad de
complexitate corespunzator continutului programelor scolare si programelor de
bacalaureat, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
d) subiectele si baremele se vor elabora astfel incat sa se asigure
unitatea de evaluare la nivel national.
26. - (1) Subiectele pentru probele orale se elaboreaza la nivel national
si cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Tematica si
cerintele detaliate/subiectele vor fi facute publice si transmise
inspectoratelor scolare cu cel putin 15 zile inaintea inceperii probelor.
(2) Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori,
intocmirea biletelor de examen, in preziua inceperii probelor orale.
(3) Subiectele de pe biletele de examen vor avea un grad de complexitate
care sa permita tratarea lor integrala in maximum 10 - 15 minute.
VI. Pregatirea salilor, desfasurarea probelor de examen, evaluarea si
notarea
27. Salile pentru sustinerea probelor de examen vor fi, in prealabil,
adaptate acestor activitati, prin:
a) dotarea corespunzatoare;
b) eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe
candidati in elaborarea raspunsurilor orale sau a lucrarilor scrise;
c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii
repartizati in sala respectiva si a prevederilor metodologiei care ii
informeaza pe acestia ca patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, frauda
sau tentativa de frauda atrage eliminarea din examen;
d) afisarea, pe usa fiecarei sali, a prevederilor din metodologie care ii
informeaza pe elevi ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu
subiectele fotocopiate nu se iau in considerare.
Probele scrise
28. - (1) Inaintea intrarii in sali presedintele comisiei din centrul de
examen instruieste supraveghetorii in legatura cu indatoririle ce le revin, cu
prevederile metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de
bacalaureat, cu informatiile pe care trebuie sa le furnizeze candidatilor
aflati in sali.
(2) La incheierea instructajului participantii vor semna un proces-verbal,
care se va arhiva alaturi de celelalte documente ale examenului.
(3) Repartizarea pe sali a personalului de supraveghere - cadre didactice
de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, din alta unitate de
invatamant decat cea din care provin candidatii - se face de presedintele
comisiei, prin tragere la sorti - cate 2 pentru fiecare sala -, in ziua
fiecarei probe, cu trei sferturi de ora inainte de inceperea acesteia,
luandu-se masuri sa nu ramana aceleasi formatii de supraveghere in zile
diferite si nici aceiasi supraveghetori pentru aceleasi sali, la probe
diferite.
(4) Supraveghetorii, care intra in sali dupa ce au fost instruiti si au
semnat fisa de atributii, primesc din partea presedintelui listele cu
candidatii, modelul procesului-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise,
hartie tipizata pentru lucrari si hartie stampilata pentru ciorne. Numarul de
coli de examen si numarul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare sala de
examen vor fi consemnate in procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de
fiecare supraveghetor si de presedintele comisiei.
(5) Se interzice supraveghetorilor sa patrunda in sala cu telefoane mobile,
precum si cu ziare, reviste, carti etc.
29. - (1) Accesul candidatilor in sali este permis pe baza buletinului de
identitate sau a pasaportului, cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de
inceperea probei.
(2) Se interzice candidatilor sa patrunda in sala cu orice fel de lucrari
(manuale, dictionare, notite, insemnari, tabele de logaritmi etc., cu exceptia
celor prevazute in mod expres in foaia cu subiectele de examen), care ar putea
fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si cu orice mijloc
electronic de calcul sau de comunicare. Profesorii supraveghetori vor verifica
respectarea acestei prevederi inainte de aducerea subiectelor in sali.
Nerespectarea acestor dispozitii duce la sanctionarea supraveghetorilor si la
eliminarea din sala a candidatului de catre presedintele comisiei de examen,
indiferent daca materialele respective au fost folosite sau nu.
(3) Inainte de aducerea subiectelor in sali supraveghetorii vor explica
elevilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor
personale pe foaia tipizata. In cazul disciplinelor la care subiectele sunt
integral de tip "grila", se vor explica si modul in care trebuie
completate raspunsurile pe foaia speciala tipizata si modul in care se va
desfasura evaluarea. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea subiectelor
(completarea raspunsurilor, in cazul subiectelor care sunt integral de tip
"grila") se face exclusiv pe foaia tipizata si ca solutiile scrise pe
ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau in considerare.
(4) Candidatii se asaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform
listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata pe care
isi scrie cu majuscule numele, prenumele si completeaza citet celelalte date de
pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa
distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce cadrele didactice care
supravegheaza in sala au verificat identitatea candidatilor si completarea
corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce supraveghetorii semneaza in
interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Coltul colii tipizate nu se
lipeste in cazul disciplinelor la care subiectele sunt integral de tip
"grila", la care evaluarea se va face imediat dupa incheierea probei,
in prezenta candidatilor. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici
sau acelasi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de examen din
judet. Presedintele comisiei va pune stampila tip "Bacalaureat 2003 -
C.E." peste coltul inchis si lipit al lucrarii. Aceste operatii se vor
incheia inaintea iesirii primului elev din sali.
(5) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii
care se sigileaza si orice alte semne distinctive, care ar permite
identificarea lucrarii, atrag anularea lucrarii scrise respective.
(6) Pentru ciorne candidatii vor primi coli obisnuite de hartie, marcate cu
stampila "Bacalaureat 2003 - C.E.".
30. - (1) Dupa anuntarea variantei de subiect extrase de Comisia nationala
de bacalaureat, presedintele si membrii comisiei verifica daca subiectele
primite de la comisia judeteana pentru respectiva proba scrisa au fost pastrate
secrete. Un membru al comisiei extrage varianta anuntata, dupa care originalul
se sigileaza, se semneaza de toti cei prezenti si este pastrat in conditii de
securitate deplina in casa de fier sau in dulap metalic sigilat. La deschiderea
subiectelor se va alcatui un proces-verbal semnat de toti cei prezenti.
(2) In cazul centrelor de examen in care exista candidati care au studiat
in limbile minoritatilor nationale, subiectele vor fi traduse in limbile
respective de membrii comisiei desemnati in acest scop.
(3) Se multiplica subiectele in numar egal cu numarul candidatilor, dupa
care se introduc in plicuri care se sigileaza, urmand sa fie distribuite in
sali. Candidatii care sustin probele in limbile minoritatilor nationale vor
primi simultan atat subiect in limba materna, cat si subiect in limba romana.
(4) Nici un membru al comisiei nu poate parasi centrul de examen si nu
poate comunica in exterior continutul subiectelor de examen pana la incheierea
probei. Candidatii pot parasi centrul de examen cel mai devreme dupa o ora si
jumatate de la distribuirea subiectelor in sali.
(5) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la presedinte
sau un membru al comisiei, verifica integritatea acestora, le deschid si
distribuie subiectele multiplicate fiecarui candidat. La incheierea acestor
operatii incepe rezolvarea subiectelor de catre candidati.
(6) Punctajul acordat fiecarui subiect se va transmite candidatilor o data
cu subiectul, iar baremul de evaluare va fi afisat la avizierul unitatii de
invatamant dupa incheierea probei scrise.
(7) In situatia in care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip
"grila", in fiecare sala vor fi distribuite mai multe variante ale
aceluiasi subiect (intre care difera doar ordinea problemelor si ordinea
raspunsurilor la probleme), astfel incat in sala de examen sa nu existe aceeasi
varianta pentru 2 candidati invecinati. Distribuirea se va face in functie de
"oglinda salii", ordine de repartizare stabilita de comisia de examen
inaintea fiecarei probe scrise.
(8) Comisia de examen va lua toate masurile pentru a pregati in mod
corespunzator operatia de multiplicare, astfel incat sa fie asigurat numarul
corespunzator de variante, pentru a fi indeplinita conditia de mai sus.
31. - (1) Presedintele sau un membru al comisiei verifica in toate salile
de examen daca subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete.
Daca subiectele se traduc in limbi ale minoritatilor nationale, se verifica
acelasi lucru si pentru subiectele traduse.
(2) Nu este permis presedintelui si membrilor comisiei sa dea elevilor
indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor.
(3) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai
poate intra in sala si nici un candidat nu poate parasi sala decat daca preda
lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in
sala in momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai
sustine proba respectiva.
(4) In cazuri exceptionale, daca un candidat se simte rau si solicita
parasirea temporara a salii, el va fi insotit de unul dintre profesorii care
supravegheaza, pana la inapoierea in sala de examen.
32. - (1) Timpul destinat elaborarii unei lucrari scrise este de 3 ore,
socotit din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor fotocopiate
pentru fiecare candidat.
(2) Pentru elaborarea lucrarii scrise candidatii vor folosi numai cerneala
sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor
vor folosi numai creion negru.
(3) Se interzice folosirea in timpul probelor scrise a minicalculatoarelor,
a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul. Nu se va folosi alta hartie
decat cea distribuita candidatilor de supraveghetori. Fiecare candidat va primi
atatea coli tipizate cate ii sunt necesare.
(4) Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din
pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din
diferite motive (corectari numeroase si greseli care ar putea fi interpretate
drept semn de recunoastere), doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa
depaseasca timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Acest lucru va fi
consemnat de supraveghetori in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor
scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre supraveghetori,
mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de cei 2 supraveghetori
si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
(5) In situatia in care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip
"grila", fiecare candidat va primi o foaie tipizata pentru
consemnarea raspunsurilor la testele cu alegere multipla. Nu se admit
stersaturi sau modificari pe foaia cu raspunsuri. In situatia in care doreste
sa transcrie rezultatele consemnate gresit pe foaia pentru raspunsuri, fara sa
depaseasca timpul stabilit, candidatul va primi inca o foaie pentru raspunsuri.
Acest lucru va fi consemnat de supraveghetori in procesul-verbal de
predare-primire a lucrarilor scrise. Foaia cu raspunsurile gresite se anuleaza
pe loc, mentionandu-se pe ea "anulat", se semneaza de cei 2
supraveghetori si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
(6) Fiecare candidat va primi atatea coli de ciorna cate ii sunt necesare.
33. - (1) In timpul desfasurarii probelor scrise supraveghetorii de sali nu
dau candidatilor nici o indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectul
de examen. Unul dintre supraveghetori sta in fata clasei, celalalt in spate si
nu au alte preocupari. In cazul in care acestia incalca aceste dispozitii,
presedintele comisiei poate decide inlocuirea lor si, daca este cazul, face si
propuneri de sanctionare.
(2) In timpul desfasurarii probelor scrise supraveghetorii de sali raspund
de asigurarea ordinii si linistii in sala de clasa, de respectarea de catre
candidati a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Supraveghetorii au
obligatia sa verifice daca elevii au patruns in sala cu materiale interzise
prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite ori facilita
rezolvarea subiectelor de examen si sa ia masurile ce se impun. De asemenea,
supraveghetorii nu permit candidatilor sa comunice in nici un fel intre ei si
sesizeaza presedintele comisiei asupra oricarei incalcari a metodologiei.
(3) In timpul desfasurarii probelor scrise in salile de examen au voie sa
intre numai:
a) presedintele comisiei din centrul de examen;
b) membrii comisiei din centrul de examen;
c) persoane imputernicite cu delegatie de catre Comisia nationala de
bacalaureat sau comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat
pentru a controla desfasurarea examenului de bacalaureat.
34. - (1) Pe masura ce isi incheie lucrarile, candidatii le predau
supraveghetorilor.
(2) La expirarea celor 3 ore acordate, candidatii predau lucrarile in faza
in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii 3
candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(3) La predarea lucrarilor care nu sunt integral de tip "grila"
supraveghetorii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il
trec in procesele-verbale de predare-primire, pe care le semneaza candidatii,
precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
(4) In situatia in care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip
"grila", la preluarea fiecarei lucrari supraveghetorii se asigura ca
au fost completate raspunsuri la toate intrebarile de pe foaia cu subiecte, ca
la fiecare intrebare a fost bifat un singur raspuns corect si au fost marcate,
conform instructiunilor care insotesc subiectele, raspunsurile incorecte. De
exemplu, instructiunile pot preciza ca raspunsurile corecte trebuie marcate cu
O, iar cele gresite cu X. In cazul in care exista 5 variante de raspuns
posibile, numerotate a, b, c, d, e, un exemplu de completare a raspunsurilor la
o intrebare este:
a b c d e
___________
| X X X O X |
|___________|
(semnul X arata ca raspunsurile a, b, c, e sunt considerate de candidat ca
fiind gresite, iar semnul O arata ca raspunsul d este considerat corect de
catre candidat).
(5) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in
centrul de examen.
(6) Supraveghetorii duc lucrarile scrise, pentru disciplinele la care
subiectele nu sunt integral de tip "grila", din sala de examen la
sala in care se afla presedintele si ceilalti membri ai comisiei si le predau
acestora, sub semnatura. Acestia verifica daca numarul lucrarilor predate
corespunde cu numarul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrarilor
scrise si daca numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide cu cel inscris pe
lucrare si in procesul-verbal.
(7) Pentru disciplinele la care subiectele sunt integral de tip
"grila", in momentul in care ultimul candidat a predat lucrarea, toti
candidatii sunt invitati in sala de examen, iar evaluarea lucrarilor se face
imediat, in prezenta candidatilor. Ultimii 5 candidati raman in sala pana la
evaluarea ultimei lucrari. Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza
de cadrele didactice supraveghetoare, prin aplicarea "grilei" peste
foaia cu raspunsuri, conform instructiunilor transmise de Comisia nationala de
la bacalaureat. Punctajul obtinut pe baza baremului si nota corespunzatoare
acestui punctaj se inregistreaza pe foaia de examen, in rubrica prevazuta in
acest scop, si va fi semnat de fiecare evaluator, de candidat si de 2 martori,
alesi succesiv dintre ceilalti candidati. Acest punctaj va fi, de asemenea,
consemnat intr-un borderou de notare, semnat de profesorii care au corectat.
Borderoul face parte din documentele de examen si se arhiveaza in acelasi regim
cu acestea. Presedintele si membrii comisiei de examen asista la evaluarea
subiectelor de tip "grila" si verifica, prin sondaj, corectitudinea
evaluarii.
(8) Notele obtinute la disciplinele la care subiectele sunt integral de tip
"grila" se trec in cataloagele de examen imediat dupa incheierea
corectarii, de catre membrii comisiei, in prezenta presedintelui.
(9) Pe masura ce se incheie sustinerea probelor scrise, toate lucrarile
scrise care contin si alte subiecte/probleme decat cele de tip
"grila" se transporta si se predau de catre presedinte si un membru
al comisiei centrului de examen, pe baza de proces-verbal, presedintelui si
vicepresedintelui din centrul zonal de evaluare. Dupa incheierea probei se
predau la centrul zonal de evaluare si cataloagele de examen, in doua
exemplare.
35. - (1) Presedintele si vicepresedintele din centrul zonal de evaluare
primesc, pe baza de proces-verbal, lucrarile scrise aduse de la fiecare centru
de examen arondat, spre a fi evaluate.
(2) Toate lucrarile de la aceeasi disciplina, din cadrul aceleiasi probe de
examen, avand acelasi tip de subiect, sunt amestecate de catre presedintele si
vicepresedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate in seturi si
numerotate de la 1 la n. De regula, seturile cuprind 100 de lucrari. Seturile
de lucrari se introduc in dosare (plicuri), dupa ce pe fiecare lucrare s-a
scris si numarul de ordine al dosarului (plicului).
(3) Dosarele cu lucrarile numerotate sunt predate de presedinte sau de
vicepresedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare,
profesorilor corectori desemnati de presedinte. Procesul-verbal contine data,
ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrari, disciplina de examen, numarul
lucrarilor predate/preluate si numerele de ordine ale acestora. Profesorii
evaluatori nu vor cunoaste de la care centru de examen provin lucrarile pe care
trebuie sa le evalueze.
(4) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de cei 2 profesori
evaluatori, in mod obligatoriu in incaperi separate, stabilite de presedintele
comisiei. In fiecare sala se afla cel putin 3 profesori evaluatori. Schimbarea
lucrarilor de la primul evaluator la al doilea si invers se va face in prezenta
presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei. Pe perioada evaluarii au voie
sa intre in sali, in afara evaluatorilor insisi, doar presedintele si
vicepresedintele comisiei judetene (a municipiului Bucuresti), presedintele si
vicepresedintele centrului de evaluare, reprezentantii Comisiei nationale de
bacalaureat, persoane imputernicite cu delegatie de catre comisia judeteana (a
municipiului Bucuresti) pentru a controla desfasurarea examenului de
bacalaureat.
(5) Fiecare lucrare se evalueaza si se apreciaza de fiecare evaluator,
separat, cu note de la 10 la 1, respectandu-se baremele de evaluare si de
notare stabilite de Comisia nationala de bacalaureat. Greselile vor fi
evidentiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion cu culoare rosie.
Evaluarea si notarea pe baza baremului se inregistreaza in borderouri separate
pentru fiecare evaluator.
(6) Zilnic, dupa terminarea programului de evaluare si de notare, seturile
de lucrari si borderourile individuale de notare (inchise in plicuri sigilate)
se predau, cu proces-verbal asemanator celui de la alin. (3), presedintelui sau
vicepresedintelui pentru a fi pastrate in case de fier sau dulapuri metalice,
inchise si sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen si
se pastreaza in acelasi regim cu lucrarile scrise. Cheile si sigiliul de la
fisetele in care sunt depozitate lucrarile scrise si celelalte documente de
bacalaureat vor fi pastrate separat de catre presedinte si de unul dintre
vicepresedinti.
36. - (1) Dupa incheierea de catre ambii profesori a actiunii de evaluare
si de notare, borderourile intocmite si semnate de fiecare profesor evaluator
sunt predate presedintelui comisiei o data cu lucrarile evaluate. Dupa ce
presedintele comisiei se asigura ca intre notele acordate de cei 2 profesori
evaluatori este o diferenta de cel mult un punct, notele obtinute se trec pe
fiecare lucrare, cu cerneala rosie, de profesorii evaluatori si se semneaza de
acestia. Media finala se trece pe lucrare, in prezenta profesorilor evaluatori,
de catre presedintele comisiei. Presedintele comisiei verifica media finala, ca
medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, si semneaza alaturi de
evaluatori.
(2) In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre
notele celor 2 evaluatori, presedintele repartizeaza lucrarea spre reevaluare
unui alt profesor de specialitate, care, in prezenta profesorilor evaluatori
initiali, stabileste nota finala a lucrarii. Nota data la reevaluare este nota
care se trece pe lucrare; sub nota vor semna cei 3 evaluatori si presedintele
comisiei. Numarul setului si numarul de ordine al lucrarilor care necesita a
treia evaluare sunt consemnate intr-un proces-verbal semnat de cei amintiti
anterior.
37. - (1) Dupa ce toate lucrarile scrise au fost evaluate si notate,
acestea se deschid, in prezenta presedintelui, a vicepresedintelui din centrul
de evaluare si a profesorilor evaluatori de la disciplina respectiva, iar
notele finale se inregistreaza imediat in cataloagele de examen de catre
secretari, cu cerneala albastra sau neagra.
(2) Eventualele corectari ale erorilor de transcriere a notelor finale in
cataloagele de examen se fac numai cu cerneala rosie, de catre persoana din
comisie care a gresit, sub semnatura, iar presedintele comisiei contrasemneaza
si stampileaza.
(3) Cataloagele completate cu notele de la probele scrise si semnate de
profesorii evaluatori la rubrica prevazuta in acest scop si de presedintele,
vicepresedintele si secretarul comisiei de evaluare, pe fiecare pagina, se
predau, cu proces-verbal, presedintelui si celui de-al doilea delegat al
comisiei din centrul de examen, pentru a fi transportate la centrul respectiv.
Probele orale si practice
38. - (1) Candidatii intra in sala de examen in ordinea afisata,
respectandu-se ora prevazuta pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat
verifica identitatea fiecarui candidat.
(2) Candidatul la probele orale extrage un bilet si primeste hartie
stampilata pentru ciorna. El nu are dreptul sa ia un al doilea bilet.
(3) Pentru elaborarea raspunsurilor se acorda fiecarui candidat 15 - 20 de
minute.
(4) Examinarea orala se realizeaza de catre cei 2 profesori examinatori
membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu intrebari
lamuritoare sau suplimentare, de regula dupa ce candidatul si-a prezentat
raspunsurile.
39. - (1) Fiecare profesor examinator evalueaza raspunsul candidatului de
la probele orale cu "admis" sau "respins", in functie de
punctajul orientativ de evaluare. Punctajul de evaluare va fi consemnat pe
borderourile individuale ale profesorilor examinatori.
(2) Daca amandoi examinatorii au apreciat raspunsul cu "admis"
(respectiv cu "respins"), atunci candidatul va fi considerat
"admis" (respectiv "respins") la proba orala respectiva si
i se va trece calificativul obtinut in fisa individuala de notare. Presedintele
comisiei mediaza situatiile in care un evaluator acorda "admis", iar
celalalt "respins" si hotararea sa, fundamentata pe punctajul acordat
de cei 2 examinatori candidatului, este definitiva. Situatiile in care este
necesara medierea presedintelui sunt consemnate intr-un proces-verbal la care
se ataseaza copii de pe evaluarile celor 2 examinatori.
(3) Fiecare profesor trece in borderou calificativul acordat, iar
presedintele, calificativul final. Calificativul final la examenul oral se
trece in catalog si in fisa individuala a candidatului, cu semnatura celor 2
profesori examinatori. Fisa se inmaneaza candidatului dupa consemnarea
calificativului la fiecare proba orala.
(4) Dupa sustinerea probei orale candidatul preda biletul de examen si
ciorna semnata.
(5) Candidatul care a fost declarat "respins" la o proba orala
este declarat "respins" la examenul de bacalaureat si nu mai
participa la probele urmatoare.
40. Desfasurarea probelor orale are caracter public. In unele situatii
presedintele poate dispune intreruperea examinarii si eliminarea din sala a
persoanelor cu atitudine si comportament necorespunzatoare.
41. Notele de la probele practice se trec in fisa individuala a candidatului
imediat dupa incheierea sustinerii probei de catre acesta. Apoi fisa se
inmaneaza candidatului.
VII. Stabilirea si comunicarea rezultatelor
42. - (1) Dupa incheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat si
dupa evaluarea si notarea tuturor lucrarilor scrise, se comunica rezultatele
finale pentru toti candidatii.
(2) Pentru fiecare candidat care a fost declarat "admis" la toate
probele orale si care a obtinut note de promovare (cel putin nota 5) la toate
probele scrise sau practice de examen, se calculeaza media generala de
bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele
obtinute la probele scrise sau practice de examen.
(3) Nu se calculeaza media generala pentru candidatii care nu au promovat
una sau mai multe probe sau care nu s-au prezentat la toate probele. Acestia
sunt declarati respinsi.
(4) Este declarat reusit candidatul care indeplineste simultan urmatoarele
conditii: a fost declarat "admis" la toate probele orale, a obtinut
cel putin nota 5 la fiecare proba scrisa sau practica de examen si are media
generala minimum 6,00. Pentru candidatii care obtin media generala 5,99, media
generala se rotunjeste la 6,00.
(5) Candidatii care nu indeplinesc simultan conditiile mentionate la alin.
(4) sunt declarati respinsi sau, dupa caz, neprezentati sau eliminati din
examen.
(6) Candidatilor declarati respinsi, neprezentati sau eliminati li se
consemneaza aceasta pe foaia matricola. Mentiunea respectiva se va face si in
registrul matricol. In cazul candidatilor proveniti de la alte unitati de
invatamant, comisia de examen va anunta in scris rezultatul la liceul de unde
provine candidatul.
(7) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de bacalaureat se
intocmesc si se afiseaza liste nominale care cuprind: numele si prenumele
candidatilor, notele/calificativele obtinute la fiecare proba scrisa, practica
sau orala, media generala si rezultatul final ("reusit",
"respins", "neprezentat", "eliminat din examen").
Un candidat se considera neprezentat daca a absentat la cel putin una dintre
probele de examen.
43. Pentru candidatii proveniti de la alte licee decat cel in care este
organizat centrul de examen, comisia de examen intocmeste extrase din catalog,
care cuprind situatia lor la examen, si le transmit liceelor respective in
vederea completarii diplomelor de bacalaureat.
VIII. Depunerea si rezolvarea contestatiilor
44. - (1) Nu se admit contestatii la probele orale, practice (cu exceptia
probei de dicteu melodic si armonic, de la profilul artistic - muzica) sau la
probele la care subiectele sunt integral de tip "grila" si la care
evaluarea si notarea se fac, in prezenta candidatului, imediat dupa incheierea
probei.
(2) Contestatiile la probele scrise se depun si se inregistreaza la centrul
de examen, in ziua prevazuta de graficul de desfasurare a examenului de
bacalaureat.
(3) Presedintele impreuna cu un membru al comisiei din centrul de examen
primesc contestatiile si le inregistreaza.
(4) Cererile prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala,
insotite de un borderou in care se precizeaza numele contestatorilor si
disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestatia, se inainteaza
comisiei din centrul zonal de evaluare de un delegat al comisiei din centrul de
examen.
(5) Dupa primirea de la centrele de examen a cererilor prin care se
contesta notele obtinute la evaluarea initiala, in centrul zonal de evaluare,
lucrarile candidatilor care au depus contestatii se inchid pentru a deveni
secrete in ceea ce priveste centrul de examen, numele candidatului si notele
acordate; se aplica stampila "Bacalaureat 2003 - C.Z.E." si se
inainteaza, prin delegat, comisiei de contestatii, singura in masura sa acorde
o noua nota lucrarii. Secretizarea se va face, in tot judetul, cu acelasi tip
de hartie pusa la dispozitie de comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de
bacalaureat. Totodata se transmite un borderou in care se mentioneaza proba de
examen, disciplina, tipul de subiect, numarul de ordine al lucrarilor si
numarul de pagini pentru fiecare lucrare.
(6) Comisia nationala de bacalaureat poate stabili organizarea de centre de
contestatii la nivel regional. In acest caz componenta comisiei de contestatii
va fi stabilita de Comisia nationala de bacalaureat, prin consultarea
comisiilor judetene.
(7) Comisia nationala de bacalaureat va stabili si va transmite comisiilor
judetene de bacalaureat in ce judet trebuie transmise lucrarile pentru
contestatii.
45. - (1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii au
urmatoarea componenta:
- presedinte - inspector scolar general adjunct al judetului respectiv,
altul decat cel numit eventual in comisia judeteana de bacalaureat (a
municipiului Bucuresti);
- vicepresedinte - inspector scolar de specialitate;
- 1 - 2 secretari - inspectori scolari, cadre didactice;
- membri - cate 2 profesori pentru fiecare disciplina si pentru maximum 100
de lucrari contestate.
(2) In fiecare an membrii comisiei de contestatii vor fi alti profesori
decat cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la
sorti dintr-o lista de profesori recunoscuti pentru competenta profesionala si
probitatea lor morala si care nu au facut parte in sesiunea respectiva din comisiile
centrelor de examen si de evaluare. La dosarul comisiei judetene se vor afla
deciziile de numire atat a profesorilor evaluatori din comisia de contestatii
din anul curent, cat si a celor din anul precedent.
46. - (1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) sau regionale de
contestatii reevalueaza lucrarile primite si acorda note lucrarilor contestate,
conform baremelor pentru probele scrise.
(2) Pentru lucrarile care au primit la comisia de evaluare note de pana la
9,50, nota acordata initial se modifica, prin crestere sau descrestere, daca
intre nota initiala si nota acordata de comisia de contestatii se va constata o
diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca diferenta dintre cele doua note este
mai mica de 0,50 puncte, nota initiala ramane neschimbata.
(3) Pentru lucrarile care au primit initial cel putin nota 9,50, nota
definitiva este nota acordata de comisia de contestatii.
(4) Deciziile comisiei judetene sau regionale de contestatii sunt
definitive dupa validarea lor de catre presedintele comisiei. Aceste decizii se
consemneaza intr-un proces-verbal, care este semnat de toti membrii comisiei.
(5) Lucrarile scrise se restituie comisiilor din centrele de evaluare
impreuna cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal in care
sunt consemnate deciziile comisiei de contestatii este predata delegatului
fiecarui centru de examen care a inaintat cereri de reevaluare a lucrarilor
scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestatii si
procesul-verbal se pastreaza la sediul inspectoratului scolar respectiv timp de
2 ani.
(6) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 de puncte - in
plus sau in minus - intre nota initiala si nota de la contestatii,
inspectoratele scolare analizeaza situatia in termen de 30 de zile de la
terminarea contestatiilor, consultand profesorii evaluatori din ambele comisii
(cea din centrul zonal de evaluare si cea de la contestatii), si decid
sanctionarea celor vinovati. Comisia nationala de bacalaureat va fi instiintata
de sanctiunile aplicate, pana la data de 1 noiembrie a anului in care s-a
desfasurat examenul.
(7) In perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior Comisia
nationala de bacalaureat poate desemna, dupa caz, comisii de reevaluare prin
sondaj a unui numar de lucrari, urmarindu-se corectitudinea respectarii
baremelor. Comisia nationala de bacalaureat propune inspectoratelor scolare
sanctiuni in cazul constatarii unor nereguli flagrante.
47. - (1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereaza in
cataloage schimbarile care se impun dupa aflarea rezultatelor la contestatii,
recalculeaza, dupa caz, media generala de bacalaureat si rectifica in mod
corespunzator rezultatul examenului.
(2) Rezultatele la contestatii se comunica celor in drept, prin afisare la
avizierul centrului de examen, conform graficului.
IX. Dispozitii finale
48. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale
de evaluare si comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) au obligatia sa informeze
telefonic in cel mai scurt timp Comisia nationala de bacalaureat cu privire la
neregulile care apar in organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat,
precum si despre neprezentarea unor presedinti, in vederea inlocuirii acestora.
49. - (1) Toate documentele intocmite in centrul de examen pentru
bacalaureat se pastreaza in arhiva unitatii scolare in care a fost organizat
centrul de examen, pana la sfarsitul anului scolar urmator, cu exceptia
cataloagelor, care se pastreaza permanent.
(2) Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor
introduce in plicuri care vor purta semnaturile presedintelui si ale membrilor
comisiei, ora si data deschiderii; ele vor fi stampilate si se vor pastra timp
de un an in arhiva unitatii scolare in care a fost organizat centrul de examen.
(3) Lucrarile scrise si borderourile de notare, autentificate de
presedintii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal,
directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de
evaluare si se pastreaza pana la sfarsitul anului scolar urmator.
50. - (1) Diplomele de bacalaureat se completeaza cu datele din cataloagele
de examen numai de catre secretarii liceelor la care absolventii au promovat
ultima clasa si vor fi semnate de presedintele comisiei din centrul de examen
in termen de cel mult 15 zile de la terminarea examenului de bacalaureat.
(2) In cazuri exceptionale, diplomele pot fi semnate de presedintele
comisiei judetene de bacalaureat.
51. - (1) Raportul comisiei judetene privind rezultatele examenului de
bacalaureat organizat si desfasurat in liceele din judet se transmite, prin
delegat sau prin posta, la Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia
generala pentru invatamant preuniversitar, in doua exemplare, in termen de 10
zile de la afisarea rezultatelor. Raportul va cuprinde:
a) situatia numerica a tuturor candidatilor, pe ansamblu si la fiecare
proba de examen; situatia elevilor promovati, pe transe de medii (anexele nr. 9
si 10);
b) semnalarea situatiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezerva,
inlocuirea unor presedinti si a unor membri ai comisiei;
c) aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere
al complexitatii, al concordantei cu programele scolare, asupra modului in care
subiectele au solicitat capacitatile intelectuale ale candidatilor etc.;
d) sugestii si solutii pentru perfectionarea organizarii si a desfasurarii
examenului de bacalaureat;
e) analiza modului de desfasurare a contestatiilor si rezultatele
statistice ale acestora, concluzii si propuneri;
f) informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor
sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a
decis sa ii retraga dreptul de a participa la examenele nationale.
(2) Un exemplar al raportului va fi trimis fiecarei unitati scolare din
judet.
(3) Anexele nr. 9 si 10 vor fi trimise si prin posta electronica la
Directia de informatizare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, in
termen de 10 zile de la afisarea rezultatelor.
52. - (1) Pana la data de 1 noiembrie inspectoratele scolare vor alcatui un
raport special despre examenul national de bacalaureat din anul in curs, care
va fi trimis in copie si la Ministerul Educatiei si Cercetarii. Un exemplar al
raportului anual va fi trimis fiecarei unitati scolare din judet.
(2) Raportul va cuprinde informatii despre monitorizarea desfasurarii
acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrari recorectate la
decizia comisiei nationale sau judetene. Comisia judeteana va decide
recorectarea de lucrari la cel putin 3 discipline de examen, pentru examenul de
bacalaureat. Numarul minim de lucrari recorectate la o disciplina va fi de 50,
iar criteriile de selectare a lucrarilor vor fi stabilite de inspectoratul
scolar. Inspectorii scolari de specialitate vor coordona evaluarea
esantioanelor si vor prezenta in scris inspectorului general concluziile
acestei reevaluari. In urma reevaluarii, inspectorul scolar general poate propune,
in situatii bine justificate, aplicarea de sanctiuni, conform Statutului
personalului didactic si prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde
informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor sanctionate,
inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a decis sa ii
retraga dreptul de a participa la examenele nationale.
53. - (1) Respectarea intocmai a Metodologiei de organizare si desfasurare
a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate
in examen.
(2) Orice abatere comisa si dovedita cu probe se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) candidatii care in timpul desfasurarii probelor de examen au introdus in
salile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice ori care sunt surprinsi
copiind sau transmitand solutii ale subiectelor sunt eliminati din examen,
pierzand sesiunea respectiva;
b) cadrele didactice care, in timpul desfasurarii examenului, comit fapte
cu caracter infractional (furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de
lucrari, falsificari de lucrari) sau au manifestari care atesta neglijenta in
indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau intentii
de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de examen si
altele) vor fi sanctionate in conformitate cu prevederile Statutului
personalului didactic sau, dupa caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice
vor fi imediat inlocuite din comisie si li se va interzice participarea in
comisiile de examen in sesiunile urmatoare;
c) profesorii evaluatori care savarsesc fapte cu caracter infractional
(inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari, modificari de note etc.) sau
care manifesta neglijenta in indeplinirea raspunderilor de examinator/evaluator
se sanctioneaza conform prevederilor Statutului personalului didactic si, dupa
caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea
in comisiile de examen in sesiunile urmatoare.
(3) Procedura de sanctionare, pentru abaterile personalului didactic
mentionate in prezenta metodologie, se desfasoara in conformitate cu
prevederile art. 117 - 123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic. Punctul de plecare al cercetarii este procesul-verbal alcatuit de
organele de control. In baza aceluiasi proces-verbal inspectoratul scolar
propune sanctiunea. Inspectoratul scolar va face comunicare scrisa catre
unitatea de invatamant de la care provine cadrul didactic respectiv, in care se
precizeaza abaterea constatata si propunerea de sanctionare. Abaterile
savarsite de cadrele didactice in timpul participarii la comisiile pentru
examenele de bacalaureat vor fi luate in considerare la acordarea
calificativului anual.
(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii
unei comisii de bacalaureat atrage diminuarea cu 20 - 70% a indemnizatiei
vicepresedintelui si a presedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli
grave duce la inlocuirea din comisie a vinovatilor. In cazul inlocuirii din
comisie pentru abateri grave, persoana inlocuita nu va mai primi indemnizatia
cuvenita respectivei functii din comisia de bacalaureat.
54. Candidatii care au fost inscrisi fara a indeplini conditiile legale de
inscriere la examen sau care au beneficiat de partinire frauduloasa, constatata
de organele in drept, sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva,
sau, dupa caz, acestora li se anuleaza diploma.
55. - (1) La organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat in
liceele (sectiile de liceu) pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii si
auditive, se fac urmatoarele precizari speciale:
a) pentru un numar de candidati care corespunde cel putin efectivului unei
clase speciale de liceu se organizeaza subcomisii de bacalaureat;
b) presedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/sectie) va fi, de
regula, un cadru didactic universitar cu specialitatea psihopedagogie speciala,
pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, avand una dintre
specialitatile mentionate anterior;
c) comisiile de bacalaureat vor asigura conditii de egalizare a sanselor
pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la
subiectele de concurs unice, in functie de particularitatile individuale si de
cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului
Braille pentru elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gesticular
pentru elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa
caz, a unui interpret autorizat);
b) marirea cu 1 - 1,5 ore a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de
catre candidatii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
c) asigurarea scrisului cu caractere marite pentru candidatii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, elevilor cu anumite deficiente, a
informatiilor corespunzatoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual;
e) realizarea probei scrise prin dictarea continutului acesteia, de catre
candidatul cu deficiente, catre un profesor asistent, de alta specialitate
decat cea la care se desfasoara proba respectiva.
(3) Candidatii cu deficiente din licee obisnuite pot beneficia, dupa caz,
de prevederile alin. (2), in baza certificatului de handicapat sau a unei
adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza conditii de egalizare a
sanselor, candidatii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-un
liceu special.
(4) Comisia nationala de bacalaureat poate aproba si alte proceduri de
sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidatii cu deficiente/handicap,
la propunerea comisiilor judetene.
56. In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar
sau definitiv, pentru cei scolarizati la domiciliu, comisiile judetene de
bacalaureat pot organiza sustinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu
toti candidatii din tara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei
nationale de bacalaureat, la cererea candidatului si in baza unui document
medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii.
57. Se interzice cu desavarsire colectarea unor fonduri materiale sau
banesti de la candidati, de la parintii acestora sau de la orice persoana care
are rude in randul candidatilor la bacalaureat. Cei dovediti ca incalca aceasta
dispozitie vor fi sanctionati conform Statutului personalului didactic sau
Codului penal, dupa caz.