Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 4328 din 30 august 2002

privind aprobarea Calendarului si a Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2003

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 297 din  5 mai 2003


SmartCity3


    In baza Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si completarile ulterioare,

    ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.

    Art. 1
    Se aproba Calendarul examenului de bacalaureat 2003, prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2003, prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala pentru invatamant in limbile minoritatilor, Directia generala pentru coordonarea invatamantului superior, Serviciul national de evaluare si examinare, inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, conducerile unitatilor de invatamant vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

                      Ministrul educatiei si cercetarii,
                              Ecaterina Andronescu

    ANEXA 1

                                CALENDARUL
                        examenului de bacalaureat 2003

    Sesiunea iunie - iulie 2003
    15 - 31 mai 2003          - inscrierea candidatilor
    13 iunie 2003             - incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
    23 - 24 iunie 2003        - limba si literatura romana - proba orala
    25 - 26 iunie 2003        - limba si literatura moderna - proba orala
    27 - 28 iunie 2003        - limba si literatura materna - proba orala
    30 iunie 2003             - limba si literatura romana - proba scrisa
    1 iulie 2003              - limba si literatura materna - proba scrisa
    2 iulie 2003              - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
    3 iulie 2003              - o proba la alegere din aria curriculara
                                corespunzatoare specializarii - proba scrisa sau
                                practica
    4 iulie 2003              - o proba la alegere dintre disciplinele din
                                celelalte arii curriculare - proba scrisa sau
                                practica
    7 iulie 2003              - afisarea rezultatelor (pana la ora 16,00) si
                                depunerea contestatiilor (orele 16,00 - 19,00)
    8 - 9 iulie 2003          - rezolvarea contestatiilor
    10 iulie 2003             - afisarea rezultatelor finale

    Sesiunea august - septembrie 2003
    14 - 18 iulie 2003        - inscrierea candidatilor
    18 - 19 august 2003       - limba si literatura romana - proba orala
    20 - 21 august 2003       - limba si literatura moderna - proba orala
    22 - 23 august 2003       - limba si literatura materna - proba orala
    25 august 2003            - limba si literatura romana - proba scrisa
    26 august 2003            - limba si literatura materna - proba scrisa
    27 august 2003            - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
    28 august 2003            - o proba la alegere din aria curriculara
                                corespunzatoare specializarii - proba scrisa sau
                                practica
    29 august 2003            - o proba la alegere dintre disciplinele din
                                celelalte arii curriculare - proba scrisa sau
                                practica
    1 septembrie 2003         - afisarea rezultatelor (pana la ora 16,00) si
                                depunerea contestatiilor (orele 16,00 - 19,00)
    2 - 3 septembrie 2003     - rezolvarea contestatiilor
    4 septembrie 2003         - afisarea rezultatelor finale.

    ANEXA 2

                           METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2003

    I. Dispozitii generale
    1. Examenul de bacalaureat este modalitatea esentiala de evaluare a cunostintelor, a competentelor, a nivelului de cultura generala si de specializare atins de absolventii de liceu. El le permite acestora accesul catre invatamantul superior sau catre piata muncii.
    2. Dreptul de a sustine examenul de bacalaureat il au elevii care au promovat ultima clasa de liceu, invatamant liceal de zi, seral sau cu frecventa redusa.
    3. - (1) Candidatii proveniti din invatamantul de stat au dreptul sa sustina examenul de bacalaureat, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la examen sunt conditionate de achitarea unor taxe.
    (2) La fiecare prezentare candidatii sustin examenul de bacalaureat integral.
    (3) Candidatii proveniti din invatamantul particular vor sustine examenul de bacalaureat, cu taxa, in centrele de examen stabilite de inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti).
    (4) Taxa de examen mentionata la alin. (1) si (3) se stabileste de fiecare inspectorat scolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua in calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.
    4. Ministerul Educatiei si Cercetarii organizeaza doua sesiuni de bacalaureat in fiecare an scolar.
    5. - (1) Conform Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, examenul national de bacalaureat consta in sustinerea a doua, respectiv a 3 probe comune si a 3 probe diferentiate, in functie de filiera si profil.
    Probele comune sunt urmatoarele:
    a) limba si literatura romana - scris si oral;
    b) una dintre limbile moderne de circulatie internationala studiate in liceu - oral;
    c) - limba materna - scris si oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
    - limba si literatura intr-o limba de circulatie internationala pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare in limba de circulatie internationala respectiva.
    Probele de examen, diferentiate in functie de filiera, profil, specializare si de optiunea elevului, sunt urmatoarele:
    Filiera teoretica
    Profil umanist:
    d) istorie sau geografie - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii - proba scrisa;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau practica.
    Profil real:
    d) matematica - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii - proba scrisa;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau practica.
    Filiera tehnologica
    d) matematica - pentru toate profilurile si specializarile - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din aria curriculara "Tehnologii", in functie de specializarea aleasa de elev - proba scrisa;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica;
    Filiera vocationala
    d) istorie sau geografie ori o disciplina socioumana, respectiv matematica sau stiinte, in functie de profil - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din ariile curriculare specifice profilului si specializarii - proba scrisa sau practica;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica.
    (2) Stabilirea listei disciplinelor la alegere mentionate in lege, precum si a programelor disciplinelor de examen se face prin ordin separat.
    (3) Pentru filierele tehnologica si vocationala studiile liceale se pot incheia si cu un examen de certificare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, in conditiile legii.
    6. - (1) In urma promovarii examenului de bacalaureat absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.
    (2) Absolventilor de liceu fara diploma de bacalaureat li se elibereaza, la cerere, certificat de absolvire si copie de pe foaia matricola.
    (3) Absolventii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la bacalaureat au obtinut media 10 primesc diploma de merit.

    II. Organizarea examenului national de bacalaureat
    7. Coordonarea pe plan national privind organizarea bacalaureatului este asigurata de Comisia nationala de bacalaureat, care se constituie in fiecare an prin ordin al ministrului si functioneaza in cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii. In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie anual centre de examen, in care se desfasoara probe scrise, orale si, eventual, cele practice, si centre zonale de evaluare, precum si comisii judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat, comisii de examen in centrele de examen si in centrele zonale de evaluare, in conformitate cu prezenta metodologie.
    8. - (1) Comisia nationala de bacalaureat coordoneaza organizarea si desfasurarea actiunilor pentru examenul de bacalaureat. Comisia nationala de bacalaureat se compune din:
    - presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
    - vicepresedinti: directorul general pentru invatamant preuniversitar, directorul general pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale, directorul general pentru coordonarea invatamantului superior, directorul Serviciului national de examinare si evaluare;
    - secretar: un specialist din cadrul Serviciului national de examinare si evaluare;
    - 5 - 9 membri: directori generali adjuncti, sefi de serviciu, inspectori de specialitate la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale, specialisti din cadrul Serviciului national de examinare si evaluare, profesori din invatamantul preuniversitar.
    (2) Componenta nominala a acestei comisii se aproba anual, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, pana la data de 15 martie a anului calendaristic in care se organizeaza examenul de bacalaureat.
    9. - (1) Comisia nationala de bacalaureat are urmatoarele atributii:
    a) publica, la inceputul anului scolar, Calendarul si Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, in functie de filiera, profil, specializare, precum si programele de examen;
    b) aproba lista centrelor de examen si de evaluare pentru examenul de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judetene (a municipiului Bucuresti);
    c) instruieste presedintii comisiilor judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat;
    d) primeste de la inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti) necesarul de subiecte, centralizat pe judet;
    e) selecteaza si numeste, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, presedintii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor institutiilor de invatamant superior si a conventiilor civile semnate de candidatii pentru functia de presedinte al comisiei de bacalaureat;
    f) selecteaza si numeste vicepresedintii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judetene de bacalaureat;
    g) in situatii deosebite, poate decide, la propunerea comisiilor judetene de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei nationale de bacalaureat, inlocuirea unor presedinti de comisie;
    h) coordoneaza si raspunde de elaborarea subiectelor pentru probele orale si stabileste o grila orientativa de evaluare a acestora;
    i) coordoneaza si asigura elaborarea unui numar de variante de subiecte pentru probele scrise, a baremelor/grilelor de evaluarea corespunzatoare, folosind si propuneri ale inspectorilor si profesorilor din tara; din variantele elaborate se va extrage, prin tragere la sorti, subiectul de examen si subiectul de rezerva;
    j) coordoneaza multiplicarea subiectelor, in functie de numarul centrelor de examen si de necesarul de subiecte comunicat de judete;
    k) decide, in cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;
    l) controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
    m) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile judetene de bacalaureat, comisiile de contestatii, comisiile de examen din centrele de bacalaureat;
    n) analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului national de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judetene (a municipiului Bucuresti), si prezinta concluziile conducerii Ministerului Educatiei si Cercetarii;
    o) propune ministrului educatiei si cercetarii eventualele modificari in modul de organizare si desfasurare a examenului national de bacalaureat;
    p) decide recorectarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului sau ulterior.
    (2) Comisia nationala de bacalaureat nu se ocupa de solutionarea contestatiilor referitoare la probele de examen.
    10. Comisia nationala de bacalaureat poate delega, pe o perioada limitata, reprezentanti pe langa comisiile judetene de bacalaureat (a municipiului Bucuresti). Delegatul Comisiei nationale de bacalaureat are urmatoarele atributii:
    a) controleaza respectarea prezentei metodologii de catre comisia judeteana de bacalaureat si comisia de contestatii, inspecteaza centrele de examen si de evaluare, verificand modul de cunoastere si de respectare a Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat;
    b) consiliaza comisiile judetene de bacalaureat si comisiile de contestatii, comisiile din centrele de examen si de evaluare, in privinta organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat;
    c) propune comisiei judetene sau Comisiei nationale de bacalaureat - atunci cand constata abateri de la metodologie - schimbari in componenta comisiilor (supraveghetori, examinatori, vicepresedinti, presedinti);
    d) verifica numarul de subiecte comandat de comisia judeteana (a municipiului Bucuresti), respectiv numarul de subiecte folosit in cadrul judetului;
    e) in cazul in care constata disfunctii serioase in organizarea examenului de bacalaureat, reprezentantul Comisiei nationale de bacalaureat poate propune comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) sau Comisiei nationale de bacalaureat masuri de sanctionare a cadrelor didactice in cauza, conform Statutului personalului didactic, sau suspendarea posibilitatii de a se organiza in anul scolar urmator centru de bacalaureat in unitatea scolara respectiva;
    f) in situatii deosebite, poate propune comisiei judetene de bacalaureat (a municipiului Bucuresti) sau Comisiei nationale de bacalaureat recorectarea unor lucrari;
    g) analizeaza si interpreteaza toate datele obtinute si informeaza in scris Comisia nationala de bacalaureat.
    11. - (1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat se compun din:
    - presedinte - inspector scolar general;
    - vicepresedinte - inspector general adjunct sau inspector scolar de specialitate;
    - 2 - 3 secretari - inspectori scolari de specialitate;
    - 4 - 5 membri - inspectori scolari de specialitate, directori de liceu.
    (2) Componenta nominala a acestor comisii se aproba, pana la data de 31 martie, prin decizie a inspectorului scolar general si se transmite la Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant preuniversitar, spre informare.
    (3) Din comisiile judetene de bacalaureat aflate in judetele in care exista candidati care vor sustine probe in limbile minoritatilor nationale va face parte cel putin un specialist apartinand minoritatilor nationale.
    12. Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat au urmatoarele atributii:
    a) nominalizeaza, pana la data de 15 aprilie, centrele de examen, unitatile scolare arondate acestora, precum si centrele zonale de evaluare;
    b) transmit Comisiei nationale de bacalaureat, la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, spre aprobare, lista centrelor de examen si a centrelor de evaluare din judet (municipiul Bucuresti), pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, si pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune;
    c) transmit in scris si in format electronic, pentru Comisia nationala de bacalaureat, la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, lista cuprinzand propunerile de cadre didactice din randul carora Comisia nationala de bacalaureat va desemna vicepresedintii comisiilor de evaluare; lista va fi transmisa pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, si pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;
    d) transmit in scris si in format electronic, pentru Comisia nationala de bacalaureat, la Serviciul national de examinare si evaluare, necesarul de subiecte, pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, si pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;
    e) raspund de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judetului (municipiului Bucuresti);
    f) pot decide asupra organizarii de centre de examen fie pe grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializari;
    g) iau masuri de rezolvare a problemelor de finantare a actiunilor legate de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
    h) iau masuri pentru dotarea centrelor de examen si de evaluare pentru bacalaureat cu logistica necesara pentru buna desfasurare a examenului si a evaluarii (copiatoare in stare de functionare, care sa permita multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate si a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon etc.);
    i) desemneaza reprezentanti ai comisiei judetene care pot controla desfasurarea examenului in centrele de bacalaureat;
    i) se adreseaza, in scris, directiilor de sanatate publica judetene pentru a asigura prezenta personalului medical in fiecare centru in care se sustin probe in cadrul examenului de bacalaureat;
    j) se adreseaza, in scris, organelor Ministerului de Interne, de politie si jandarmerie de la nivel judetean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judetene de bacalaureat, la centrele de bacalaureat si in timpul transportului lucrarilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare si invers, pentru paza subiectelor si a lucrarilor scrise, pentru pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de evaluare;
    k) numesc profesorii examinatori/evaluatori, profesorii supraveghetori si membrii comisiilor de bacalaureat;
    l) stabilesc fisa de atributii pentru presedintii, vicepresedintii, membrii comisiilor de bacalaureat, pentru profesorii supraveghetori si pentru profesorii evaluatori;
    m) realizeaza instruirea presedintilor comisiilor de bacalaureat cu 24 - 48 de ore inaintea primei probe a examenului de bacalaureat;
    n) asigura confectionarea stampilelor-tip pentru examenul de bacalaureat si stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orala si la probele practice. Se vor confectiona doua tipuri de stampile care vor avea urmatorul continut:
    - stampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2003 - C.E.";
    - stampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2003 - C.Z.E.".
Stampilele nu vor fi numerotate;
    o) preiau, in deplina siguranta, de la Serviciul national de examinare si evaluare, pe baza de delegatie nominala, prin presedintele comisiei judetene de bacalaureat si unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise si baremele/grilele de evaluare si de notare;
    p) pastreaza in deplina siguranta subiectele si baremele/grilele de evaluare si transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen subiectele, cu cel mult o zi inaintea fiecarei probe scrise;
    q) distribuie grilele de evaluare comisiilor din centrele de examen si distribuie baremele de evaluare si de notare comisiilor din centrele zonale de evaluare;
    r) controleaza modul de organizare si desfasurare a examenului national de bacalaureat in centrele de examen si de evaluare din judet (municipiul Bucuresti);
    s) efectueaza, daca este cazul, schimbari ale vicepresedintilor, membrilor, profesorilor examinatori, secretarilor si profesorilor supraveghetori care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbari vor fi aduse la cunostinta Comisiei nationale de bacalaureat. Pot propune Comisiei nationale de bacalaureat, in cazuri deosebite, schimbarea unor presedinti de comisie;
    s) pot decide reevaluarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului sau ulterior, si informeaza Comisia nationala de bacalaureat despre rezultatele acestor reevaluari;
    t) sesizeaza imediat Comisiei nationale de bacalaureat orice situatie deosebita, a carei rezolvare nu este prevazuta in metodologie, precum si orice situatie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) si solicita in acest caz subiecte de rezerva;
    t) pot decide, in functie de conditiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice de educatie fizica, pentru a asigura desfasurarea ei in conditii optime si a proteja sanatatea candidatilor; aceasta schimbare poate insemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educatie fizica;
    u) organizeaza transportul lucrarilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare si raspund de securitatea acestora, de la preluarea lor de la comisia din centrul de examen pana la predarea lor catre comisia din centrul de evaluare;
    v) organizeaza comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de contestatii;
    w) primesc lucrarile scrise contestate de la comisiile din centrele de evaluare si le prezinta comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii;
    x) primesc de la comisiile de bacalaureat din licee rapoarte analitice detaliate si transmit Serviciului national de evaluare si examinare datele partiale ale examenului de bacalaureat, o data cu incheierea fiecarei probe orale, astfel: numar de candidati inscrisi, numar de candidati prezentati, numar de candidati eliminati din examen, numar de candidati admisi, numar de candidati respinsi;
    y) transmit Serviciului national de examinare si evaluare rezultatele examenului de bacalaureat imediat dupa afisarea acestora (inainte si dupa contestatii), astfel: numar de candidati inscrisi, numar de candidati prezentati, numar de candidati eliminati din examen, numar de candidati respinsi, numar de candidati promovati si repartitia acestora pe transe de medii;
    z) elaboreaza si transmit Comisiei nationale de bacalaureat, in termen de 10 zile de la incheierea sesiunii respective a examenului de bacalaureat, raportul cu privire la rezultatele examenului.
    13. - (1) Se stabilesc doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, in care se desfasoara probele scrise, orale, cele practice ale examenului, in care se evalueaza lucrarile de la disciplinele cu subiecte integral de tip "grila", si centre zonale de evaluare. In fiecare centru de bacalaureat (de examen si de evaluare) se organizeaza cate o comisie de bacalaureat, coordonata de un presedinte numit de Ministerul Educatiei si Cercetarii prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
    (2) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:
    - presedinte - cadru didactic universitar de predare, avand titlul stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii;
    - membri - 2 profesori avand gradul didactic I sau II; ca membri in comisiile de examen vor fi propuse cu precadere persoane care au capacitate organizatorica recunoscuta si competente in operarea pe calculator;
    - profesori supraveghetori - cate 2 supraveghetori, cadre didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, pentru fiecare sala in care se desfasoara probe scrise de examen;
    - profesori examinatori - cate 2 profesori examinatori pentru fiecare disciplina de examen la care se sustin probe orale sau practice. Stabilirea numarului de profesori examinatori se va face astfel incat fiecare grupa de 2 profesori sa examineze, de regula, 100 de candidati.
    (3) Comisiile din centrele zonale de evaluare se compun din:
    - presedinte - cadru didactic universitar de predare, avand titlul stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii;
    - vicepresedinte - director de scoala, director adjunct sau profesor cu gradul I, persoane care au capacitate organizatorica recunoscuta;
    - secretar - un cadru didactic. Pentru functia de secretar vor fi propuse cu precadere persoane care au competente in operarea pe calculator; in functie de numarul de lucrari din centrul zonal de evaluare, pot fi propusi mai multi vicepresedinti si secretari in comisie;
    - profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen la care se desfasoara probe scrise. Numarul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit in functie de numarul lucrarilor scrise care trebuie evaluate in centrul respectiv, prevazand, de regula, 100 de lucrari pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.
    (4) Presedintii comisiilor de bacalaureat vor fi propusi de universitati din randul cadrelor didactice avand titlul de doctor, recunoscute prin probitate si competenta profesionala. Se va tine cont de starea de sanatate a acestora, precum si de calendarul activitatilor desfasurate in cadrul examenului, fapt care presupune prezenta si activitatea presedintilor pe intregul parcurs al zilei in centrul de bacalaureat. La selectarea presedintilor comisiilor, Comisia nationala de bacalaureat va tine cont de activitatea desfasurata in calitate de presedinte de comisie de bacalaureat, in sesiunile anterioare ale examenului.
    (5) Vicepresedintii comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare vor fi numiti de Comisia nationala de bacalaureat, fiind alesi, prin tragere la sorti, din lista propusa de comisiile judetene de bacalaureat.
    (6) Vicepresedintii, secretarii, membrii comisiilor din centrele de examen, profesorii supraveghetori, examinatori/evaluatori vor fi selectionati din alte unitati scolare decat cele din care provin candidatii arondati centrelor. Aceeasi prevedere este valabila si pentru centrele de evaluare, exceptand situatia in care in judet este organizat un singur centru de evaluare.
    (7) Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la liceu, avand, de regula, gradul didactic I sau II. In situatii exceptionale, despre care va fi informata Comisia nationala de bacalaureat, pot fi numiti ca profesori examinatori/evaluatori si profesori care predau la gimnaziu, avand gradul didactic I sau II, care vor evalua in echipa cu un profesor de liceu.
    (8) Comisia judeteana de bacalaureat stabileste, prin tragere la sorti, cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de evaluare, cu exceptia presedintilor si vicepresedintilor. Tragerea la sorti se va efectua in fiecare judet cu cel mult doua zile inainte de inceperea examenului, in sedinta publica, din lista aprobata de comisia judeteana de bacalaureat, urmand ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise. Aceasta lista se alcatuieste la nivel judetean pe baza listelor transmise de licee, cuprinzand numele profesorilor care doresc sa participe la examenul de bacalaureat si care in sesiunile anterioare au respectat prevederile metodologiei de organizare si desfasurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor scolare pana la data de 15 aprilie pentru prima sesiune si pana la data de 15 iulie pentru a doua sesiune de examen. Inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti) aproba lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorti, cu cel putin doua saptamani inainte de inceperea examenului. Lista aprobata va cuprinde cadre didactice cu prestanta si autoritate profesionala si morala.
    (9) Tragerea la sorti se efectueaza in sedinta publica, iar repartizarea pe comisii a cadrelor didactice va fi consemnata intr-un proces-verbal, in care se vor mentiona si persoanele apartinand societatii civile care au participat.
    (10) Nu vor fi numite in comisiile de bacalaureat si nu vor primi nici o sarcina legata de examen persoanele care au rude sau sotul/sotia in randul candidatilor. Toti membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaratii scrise in acest sens, declaratii care vor fi pastrate alaturi de celelalte documente de examen.
    14. - (1) Numarul candidatilor inscrisi intr-o comisie de examen va fi de cel putin 250; numarul de elevi pe centru va fi decis tinandu-se cont de desfasurarea in conditii optime a examenului. In cazuri exceptionale, bine motivate, se pot organiza si centre de examen cu mai putin de 250 de elevi, cu aprobarea Comisiei nationale de bacalaureat.
    (2) Pentru centrele de examen care au arondate unitati de invatamant situate la distanta mare de centru, se pot organiza subcomisii, avand un efectiv de cel putin 75 de candidati, care isi pot desfasura activitatea in alta localitate decat cea in care isi are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, precum si pentru situatiile in care o parte din candidati sustin proba in alt local decat cel in care isi are sediul centrul de examen, va fi desemnat un membru al comisiei de examen care se va afla la locul desfasurarii probei, pe toata durata acesteia. Alaturi de acesta va fi delegat, pe toata perioada desfasurarii examenului de bacalaureat, si un membru al comisiei judetene de bacalaureat.
    (3) Centrele zonale de evaluare se organizeaza pentru minimum 750 de candidati.
    (4) Organizarea de comisii, subcomisii sau centre zonale de evaluare sub efectivul prevazut nu se poate face decat in cazuri foarte bine justificate, cu aprobarea Comisiei nationale de bacalaureat.
    (5) In a doua sesiune a examenului de bacalaureat, in cazul in care numarul total de candidati pe judet este mai mic de 250, respectiv 750, comisia judeteana va organiza un singur centru de examen, respectiv de evaluare, fara a mai solicita aprobarea Comisiei nationale de bacalaureat.
    15. Daca numarul candidatilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, acestia vor fi, de regula, repartizati de catre comisia judeteana de bacalaureat la centre de examen din alte localitati, la care se organizeaza examenul de bacalaureat. In aceste cazuri inspectoratul scolar judetean este obligat sa asigure pe toata durata examenului cazarea candidatilor care se prezinta prima sau a doua oara la examenul de bacalaureat.
    16. De regula, comisiile/subcomisiile de bacalaureat se organizeaza pe profiluri, respectiv pe specializari, eventual in functie de limba de predare. In fiecare comisie sau subcomisie sunt inscrisi candidatii in ordine alfabetica, indiferent de forma de invatamant la care au absolvit ultima clasa - invatamant de zi, seral sau cu frecventa redusa.
    17. In comisiile organizate pentru candidatii apartinand minoritatilor nationale care au studiat limba materna si care solicita sustinerea probelor de examen in limba respectiva - la obiectele studiate in aceasta limba in liceu - vor fi numiti profesori de specialitate care cunosc bine limba materna a candidatilor si care au predat disciplina respectiva in limba materna. Comisia judeteana de bacalaureat va desemna un profesor care a predat disciplina respectiva in limba materna pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare traduceri, pentru a sprijini profesorii de specialitate la realizarea traducerii.
    18. Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt urmatoarele:
    a) organizeaza si raspund de desfasurarea examenului de bacalaureat in centrul respectiv;
    b) preiau, sub semnatura presedintilor, de la directorul unitatii de invatamant in care se afla centrul de examen documentele necesare desfasurarii examenului de bacalaureat. Conducerile unitatilor de invatamant arondate centrului de examen raspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de inscriere la examenul de bacalaureat. Conducerea unitatii de invatamant in care este organizat centrul de examen asigura conditiile necesare organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat - salile de concurs, imprimatele pentru lucrarile scrise, fotocopiatoare, fisele pentru pastrarea documentelor de bacalaureat in deplina siguranta;
    c) verifica autenticitatea actelor, respectarea conditiilor de participare la examen si intocmirea listelor de inscriere;
    d) completeaza cataloagele de examen tipizate cu numele, initiala tatalui si prenumele candidatilor, disciplinele de examen pe care acestia le sustin. Cataloagele de examen tipizate se completeaza in doua exemplare identice: se numeroteaza si se stampileaza fiecare pagina;
    e) repartizeaza candidatii pe sali, pentru probele scrise, in ordine alfabetica, afiseaza listele respective, cu 24 de ore inainte de prima proba, la avizierul liceului si pe usile salilor in care se desfasoara probele;
    f) preiau, la momentul desemnat de catre comisia nationala sau de cea judeteana de bacalaureat, sub semnatura presedintelui si a unui membru al comisiei, subiectele si grilele de evaluare, pe care le pastreaza in conditii de securitate deplina, la sediul unitatii de invatamant in care se gaseste centrul de examen, in case de fier sau in fisete metalice sigilate. Comisiile vor respecta prevederile metodologiei in ceea ce priveste pastrarea secreta a subiectelor si a grilelor de evaluare, deschiderea acestora si resigilarea lor;
    g) sesizeaza imediat comisiei judetene orice situatie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) sau orice alta situatie deosebita aparuta in timpul desfasurarii examenului de bacalaureat;
    h) stabilesc, prin tragere la sorti, repartizarea pe sali a cadrelor didactice supraveghetoare;
    i) instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea in salile de examen;
    i) multiplica subiectele pentru proba scrisa, imediat dupa extragerea variantei de examen, sigiland apoi originalul;
    j) asigura traducerea subiectelor in limbile minoritatilor nationale, pentru acele discipline care au fost studiate in respectiva limba; pentru ca traducerea sa se faca in timp cat mai scurt, asigura un numar corespunzator de cadre didactice care efectueaza traducerea; distribuie simultan candidatilor care au studiat in limbile minoritatilor nationale atat subiectul in limba romana, cat si in limba materna;
    k) controleaza, indruma si asigura organizarea si desfasurarea corespunzatoare a probelor scrise;
    l) controleaza si indruma activitatea tuturor persoanelor din centru care au sarcini privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
    m) iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea comisia de bacalaureat sau se desfasoara probele scrise de examen sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana, de Comisia nationala de bacalaureat sau neprevazute de prezenta metodologie;
    n) alcatuiesc si afiseaza lista alfabetica a candidatilor pentru probele orale si practice, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte candidatii;
    o) examineaza candidatii la probele orale si la cele practice; trec rezultatele la probele orale ("admis" sau "respins"), precum si notele la probele practice in fisa individuala a candidatului;
    p) afiseaza zilnic rezultatele la probele orale, practice si scrise (la disciplinele cu subiecte integral de tip "grila"), precum si rezultatele finale, la incheierea evaluarii tuturor lucrarilor scrise;
    q) transcriu in catalog rezultatele la probele orale, precum si notele la probele practice;
    r) evalueaza si noteaza, prin profesorii supraveghetori, lucrarile de la disciplinele ale caror subiecte sunt integral de tip "grila" si transcriu in catalog notele obtinute la aceste discipline;
    s) prin presedinte si un membru al comisiei asigura transportul in deplina siguranta si predarea, cu proces-verbal, a lucrarilor scrise si a cataloagelor de examen, completate cu numele candidatilor si cu denumirea probelor sustinute de acestia, la centrele zonale de evaluare;
    s) preiau, de la centrele zonale de evaluare, cu ocazia predarii lucrarilor scrise, baremele de evaluare si de notare si le afiseaza in centrul de examen, dupa incheierea probei scrise respective;
    t) primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin presedinte si un membru al comisiei din centrul de examen, cataloagele completate cu notele obtinute de candidati, asigurand transportul acestora, in deplina siguranta, la centrul de examen;
    t) afiseaza listele cu rezultate, dupa primirea acestora de la centrele zonale de evaluare;
    u) primesc eventualele contestatii la probele scrise;
    v) transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;
    w) afiseaza rezultatele definitive, dupa rezolvarea contestatiilor la comisia de contestatii;
    x) intocmesc extrase din catalog, care cuprind situatia la examen a candidatilor proveniti de la alte licee decat cel in care este organizat centrul de examen, si le transmit liceelor respective, in vederea completarii diplomelor de bacalaureat;
    y) elaboreaza si transmit comisiilor judetene, in termen de 4 zile de la incheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea si desfasurarea acestuia;
    z) predau directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, cataloagele si celelalte documente intocmite pentru organizarea examenului de bacalaureat.
    19. Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare sunt urmatoarele:
    a) preiau de la comisia judeteana de bacalaureat, prin presedinte si vicepresedinte, plicurile cu baremele de evaluare si notare si le pastreaza in conditii de securitate deplina, la sediul unitatii de invatamant in care se gaseste centrul de evaluare, in case de fier sau in fisete metalice sigilate;
    b) primesc, in zilele in care se sustin probe scrise, prin proces-verbal semnat de presedinte si de vicepresedinte, lucrarile scrise aduse de delegatii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate, si predau acestora baremele de evaluare si de notare, pentru a fi afisate in centrul de examen;
    c) raspund de securitatea lucrarilor scrise, pe perioada in care acestea se afla in centrul de evaluare;
    d) evalueaza lucrarile scrise, respectand baremul de evaluare si de notare;
    e) calculeaza si trec pe lucrari notele celor 2 evaluatori si nota finala;
    f) transcriu in cataloage notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare candidat arondat centrului;
    g) calculeaza mediile generale si le trec in cataloagele de examen;
    h) predau, prin presedinte si vicepresedinti, cu proces-verbal, cataloagele de examen completate si semnate de profesorii evaluatori, catre delegatii centrului de examen;
    i) primesc, de la delegatii centrelor de examen arondate centrului de evaluare, cererile candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;
    j) transmit catre comisia de contestatii, in deplina siguranta, lucrarile scrise sigilate, ale caror note initiale au fost contestate de catre candidati/parinti;
    k) primesc de la comisia de contestatii lucrarile scrise care au fost reevaluate de aceasta si o copie de pe procesul-verbal cuprinzand deciziile comisiei de contestatii;
    l) predau cu proces-verbal, prin presedinte si vicepresedinti, lucrarile scrise, borderourile de evaluare originale si celelalte documente de examen, catre directorul unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de evaluare.

    III. Inscrierea candidatilor
    20. Inscrierea candidatilor pentru bacalaureat se face la secretariatele liceelor, in perioada prevazuta in calendarul examenului, dupa cum urmeaza:
    a) pentru candidatii din seria curenta tabelele sunt intocmite de profesorii diriginti, in conformitate cu evidentele din licee;
    b) pentru candidatii din anii precedenti inscrierea se face de secretarii liceului din centrul de examen la care este arondat liceul pe care candidatii l-au absolvit, pe baza actelor prezentate de acestia (certificate de nastere si, dupa caz, de casatorie, foaia matricola si situatia scolara din clasele liceale). In situatia schimbarii domiciliului in alta localitate, mentionata ca atare in buletinul de identitate, candidatii din seriile precedente se pot inscrie pentru a sustine examenul de bacalaureat la un liceu de acelasi profil, stabilit de comisia judeteana de bacalaureat din judetul in care se afla noul domiciliu al candidatului.
    21. Pana la data de 15 martie toti elevii din clasele liceale terminale isi vor exprima, in scris, optiunile pentru obiectele de studiu prevazute pentru probele la alegere, la care doresc sa sustina examenul de bacalaureat.
    22. Directorii unitatilor de invatamant liceal centralizeaza optiunile si transmit situatia inspectoratelor scolare judetene (al municipiului Bucuresti) pana la data de 1 aprilie.
    23. - (1) Inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti) centralizeaza optiunile comunicate de licee si transmit Serviciului national de examinare si evaluare necesarul de subiecte pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, si pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen.
    (2) Tabelele de inscriere la prima sesiune a examenului de bacalaureat, pentru absolventii din seria curenta, intocmite conform calendarului, se actualizeaza dupa incheierea semestrului al doilea (prin eliminarea candidatilor corigenti, repetenti, cu situatia neincheiata sau exmatriculati) si se transmit, in termen de 3 zile de la incheierea cursurilor, semnate si stampilate de director, centrului de examen la care scoala este arondata. De corectitudinea datelor transmise centrului de examen raspunde directorul unitatii de invatamant la care candidatii au absolvit cursurile liceale.
    (3) Pentru a doua sesiune a examenului de bacalaureat inscrierea candidatilor se face conform graficului anuntat. Lista centrelor de examen, cu unitatile arondate, a centrelor zonale de evaluare si lista cadrelor didactice din randul carora se vor desemna vicepresedintii comisiilor din centrele de evaluare se transmit in scris si in format electronic la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, pana la data de 25 iulie.

    IV. Continutul examenului
    24. Disciplinele de studiu la care se organizeaza probele pentru examenul de bacalaureat sunt anuntate de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Precizarea exacta a acestora, precum si a temelor alese din programa scolara se face printr-un ordin separat al ministrului educatiei si cercetarii.

    V. Stabilirea subiectelor pentru probele de examen
    25. - (1) Pentru fiecare proba scrisa se stabilesc variante de subiecte din care se aleg, prin tragere la sorti, numarul subiectului probei scrise si numarul subiectului de rezerva.
    (2) Subiectele pentru probele de examen se realizeaza la Serviciul national de examinare si evaluare si se stabilesc tinandu-se seama de urmatoarele criterii:
    a) sa fie in concordanta cu programele scolare si cu programele de bacalaureat aprobate si publicate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
    b) sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitati de analiza, de abstractizare si de generalizare din partea candidatilor;
    c) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba grad de complexitate corespunzator continutului programelor scolare si programelor de bacalaureat, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
    d) subiectele si baremele se vor elabora astfel incat sa se asigure unitatea de evaluare la nivel national.
    26. - (1) Subiectele pentru probele orale se elaboreaza la nivel national si cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Tematica si cerintele detaliate/subiectele vor fi facute publice si transmise inspectoratelor scolare cu cel putin 15 zile inaintea inceperii probelor.
    (2) Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori, intocmirea biletelor de examen, in preziua inceperii probelor orale.
    (3) Subiectele de pe biletele de examen vor avea un grad de complexitate care sa permita tratarea lor integrala in maximum 10 - 15 minute.

    VI. Pregatirea salilor, desfasurarea probelor de examen, evaluarea si notarea
    27. Salile pentru sustinerea probelor de examen vor fi, in prealabil, adaptate acestor activitati, prin:
    a) dotarea corespunzatoare;
    b) eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe candidati in elaborarea raspunsurilor orale sau a lucrarilor scrise;
    c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii repartizati in sala respectiva si a prevederilor metodologiei care ii informeaza pe acestia ca patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda atrage eliminarea din examen;
    d) afisarea, pe usa fiecarei sali, a prevederilor din metodologie care ii informeaza pe elevi ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu subiectele fotocopiate nu se iau in considerare.

    Probele scrise
    28. - (1) Inaintea intrarii in sali presedintele comisiei din centrul de examen instruieste supraveghetorii in legatura cu indatoririle ce le revin, cu prevederile metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, cu informatiile pe care trebuie sa le furnizeze candidatilor aflati in sali.
    (2) La incheierea instructajului participantii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva alaturi de celelalte documente ale examenului.
    (3) Repartizarea pe sali a personalului de supraveghere - cadre didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, din alta unitate de invatamant decat cea din care provin candidatii - se face de presedintele comisiei, prin tragere la sorti - cate 2 pentru fiecare sala -, in ziua fiecarei probe, cu trei sferturi de ora inainte de inceperea acesteia, luandu-se masuri sa nu ramana aceleasi formatii de supraveghere in zile diferite si nici aceiasi supraveghetori pentru aceleasi sali, la probe diferite.
    (4) Supraveghetorii, care intra in sali dupa ce au fost instruiti si au semnat fisa de atributii, primesc din partea presedintelui listele cu candidatii, modelul procesului-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise, hartie tipizata pentru lucrari si hartie stampilata pentru ciorne. Numarul de coli de examen si numarul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare sala de examen vor fi consemnate in procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor si de presedintele comisiei.
    (5) Se interzice supraveghetorilor sa patrunda in sala cu telefoane mobile, precum si cu ziare, reviste, carti etc.
    29. - (1) Accesul candidatilor in sali este permis pe baza buletinului de identitate sau a pasaportului, cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de inceperea probei.
    (2) Se interzice candidatilor sa patrunda in sala cu orice fel de lucrari (manuale, dictionare, notite, insemnari, tabele de logaritmi etc., cu exceptia celor prevazute in mod expres in foaia cu subiectele de examen), care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Profesorii supraveghetori vor verifica respectarea acestei prevederi inainte de aducerea subiectelor in sali. Nerespectarea acestor dispozitii duce la sanctionarea supraveghetorilor si la eliminarea din sala a candidatului de catre presedintele comisiei de examen, indiferent daca materialele respective au fost folosite sau nu.
    (3) Inainte de aducerea subiectelor in sali supraveghetorii vor explica elevilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata. In cazul disciplinelor la care subiectele sunt integral de tip "grila", se vor explica si modul in care trebuie completate raspunsurile pe foaia speciala tipizata si modul in care se va desfasura evaluarea. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea subiectelor (completarea raspunsurilor, in cazul subiectelor care sunt integral de tip "grila") se face exclusiv pe foaia tipizata si ca solutiile scrise pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau in considerare.
    (4) Candidatii se asaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata pe care isi scrie cu majuscule numele, prenumele si completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce cadrele didactice care supravegheaza in sala au verificat identitatea candidatilor si completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce supraveghetorii semneaza in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Coltul colii tipizate nu se lipeste in cazul disciplinelor la care subiectele sunt integral de tip "grila", la care evaluarea se va face imediat dupa incheierea probei, in prezenta candidatilor. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau acelasi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de examen din judet. Presedintele comisiei va pune stampila tip "Bacalaureat 2003 - C.E." peste coltul inchis si lipit al lucrarii. Aceste operatii se vor incheia inaintea iesirii primului elev din sali.
    (5) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii care se sigileaza si orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrarii, atrag anularea lucrarii scrise respective.
    (6) Pentru ciorne candidatii vor primi coli obisnuite de hartie, marcate cu stampila "Bacalaureat 2003 - C.E.".
    30. - (1) Dupa anuntarea variantei de subiect extrase de Comisia nationala de bacalaureat, presedintele si membrii comisiei verifica daca subiectele primite de la comisia judeteana pentru respectiva proba scrisa au fost pastrate secrete. Un membru al comisiei extrage varianta anuntata, dupa care originalul se sigileaza, se semneaza de toti cei prezenti si este pastrat in conditii de securitate deplina in casa de fier sau in dulap metalic sigilat. La deschiderea subiectelor se va alcatui un proces-verbal semnat de toti cei prezenti.
    (2) In cazul centrelor de examen in care exista candidati care au studiat in limbile minoritatilor nationale, subiectele vor fi traduse in limbile respective de membrii comisiei desemnati in acest scop.
    (3) Se multiplica subiectele in numar egal cu numarul candidatilor, dupa care se introduc in plicuri care se sigileaza, urmand sa fie distribuite in sali. Candidatii care sustin probele in limbile minoritatilor nationale vor primi simultan atat subiect in limba materna, cat si subiect in limba romana.
    (4) Nici un membru al comisiei nu poate parasi centrul de examen si nu poate comunica in exterior continutul subiectelor de examen pana la incheierea probei. Candidatii pot parasi centrul de examen cel mai devreme dupa o ora si jumatate de la distribuirea subiectelor in sali.
    (5) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la presedinte sau un membru al comisiei, verifica integritatea acestora, le deschid si distribuie subiectele multiplicate fiecarui candidat. La incheierea acestor operatii incepe rezolvarea subiectelor de catre candidati.
    (6) Punctajul acordat fiecarui subiect se va transmite candidatilor o data cu subiectul, iar baremul de evaluare va fi afisat la avizierul unitatii de invatamant dupa incheierea probei scrise.
    (7) In situatia in care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip "grila", in fiecare sala vor fi distribuite mai multe variante ale aceluiasi subiect (intre care difera doar ordinea problemelor si ordinea raspunsurilor la probleme), astfel incat in sala de examen sa nu existe aceeasi varianta pentru 2 candidati invecinati. Distribuirea se va face in functie de "oglinda salii", ordine de repartizare stabilita de comisia de examen inaintea fiecarei probe scrise.
    (8) Comisia de examen va lua toate masurile pentru a pregati in mod corespunzator operatia de multiplicare, astfel incat sa fie asigurat numarul corespunzator de variante, pentru a fi indeplinita conditia de mai sus.
    31. - (1) Presedintele sau un membru al comisiei verifica in toate salile de examen daca subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete. Daca subiectele se traduc in limbi ale minoritatilor nationale, se verifica acelasi lucru si pentru subiectele traduse.
    (2) Nu este permis presedintelui si membrilor comisiei sa dea elevilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor.
    (3) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai poate intra in sala si nici un candidat nu poate parasi sala decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
    (4) In cazuri exceptionale, daca un candidat se simte rau si solicita parasirea temporara a salii, el va fi insotit de unul dintre profesorii care supravegheaza, pana la inapoierea in sala de examen.
    32. - (1) Timpul destinat elaborarii unei lucrari scrise este de 3 ore, socotit din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.
    (2) Pentru elaborarea lucrarii scrise candidatii vor folosi numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor vor folosi numai creion negru.
    (3) Se interzice folosirea in timpul probelor scrise a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul. Nu se va folosi alta hartie decat cea distribuita candidatilor de supraveghetori. Fiecare candidat va primi atatea coli tipizate cate ii sunt necesare.
    (4) Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din diferite motive (corectari numeroase si greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere), doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Acest lucru va fi consemnat de supraveghetori in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre supraveghetori, mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de cei 2 supraveghetori si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
    (5) In situatia in care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip "grila", fiecare candidat va primi o foaie tipizata pentru consemnarea raspunsurilor la testele cu alegere multipla. Nu se admit stersaturi sau modificari pe foaia cu raspunsuri. In situatia in care doreste sa transcrie rezultatele consemnate gresit pe foaia pentru raspunsuri, fara sa depaseasca timpul stabilit, candidatul va primi inca o foaie pentru raspunsuri. Acest lucru va fi consemnat de supraveghetori in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Foaia cu raspunsurile gresite se anuleaza pe loc, mentionandu-se pe ea "anulat", se semneaza de cei 2 supraveghetori si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
    (6) Fiecare candidat va primi atatea coli de ciorna cate ii sunt necesare.
    33. - (1) In timpul desfasurarii probelor scrise supraveghetorii de sali nu dau candidatilor nici o indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectul de examen. Unul dintre supraveghetori sta in fata clasei, celalalt in spate si nu au alte preocupari. In cazul in care acestia incalca aceste dispozitii, presedintele comisiei poate decide inlocuirea lor si, daca este cazul, face si propuneri de sanctionare.
    (2) In timpul desfasurarii probelor scrise supraveghetorii de sali raspund de asigurarea ordinii si linistii in sala de clasa, de respectarea de catre candidati a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Supraveghetorii au obligatia sa verifice daca elevii au patruns in sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite ori facilita rezolvarea subiectelor de examen si sa ia masurile ce se impun. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidatilor sa comunice in nici un fel intre ei si sesizeaza presedintele comisiei asupra oricarei incalcari a metodologiei.
    (3) In timpul desfasurarii probelor scrise in salile de examen au voie sa intre numai:
    a) presedintele comisiei din centrul de examen;
    b) membrii comisiei din centrul de examen;
    c) persoane imputernicite cu delegatie de catre Comisia nationala de bacalaureat sau comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat pentru a controla desfasurarea examenului de bacalaureat.
    34. - (1) Pe masura ce isi incheie lucrarile, candidatii le predau supraveghetorilor.
    (2) La expirarea celor 3 ore acordate, candidatii predau lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
    (3) La predarea lucrarilor care nu sunt integral de tip "grila" supraveghetorii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare-primire, pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
    (4) In situatia in care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip "grila", la preluarea fiecarei lucrari supraveghetorii se asigura ca au fost completate raspunsuri la toate intrebarile de pe foaia cu subiecte, ca la fiecare intrebare a fost bifat un singur raspuns corect si au fost marcate, conform instructiunilor care insotesc subiectele, raspunsurile incorecte. De exemplu, instructiunile pot preciza ca raspunsurile corecte trebuie marcate cu O, iar cele gresite cu X. In cazul in care exista 5 variante de raspuns posibile, numerotate a, b, c, d, e, un exemplu de completare a raspunsurilor la o intrebare este:

      a b c d e
     ___________
    | X X X O X |
    |___________|

    (semnul X arata ca raspunsurile a, b, c, e sunt considerate de candidat ca fiind gresite, iar semnul O arata ca raspunsul d este considerat corect de catre candidat).
    (5) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in centrul de examen.
    (6) Supraveghetorii duc lucrarile scrise, pentru disciplinele la care subiectele nu sunt integral de tip "grila", din sala de examen la sala in care se afla presedintele si ceilalti membri ai comisiei si le predau acestora, sub semnatura. Acestia verifica daca numarul lucrarilor predate corespunde cu numarul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrarilor scrise si daca numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide cu cel inscris pe lucrare si in procesul-verbal.
    (7) Pentru disciplinele la care subiectele sunt integral de tip "grila", in momentul in care ultimul candidat a predat lucrarea, toti candidatii sunt invitati in sala de examen, iar evaluarea lucrarilor se face imediat, in prezenta candidatilor. Ultimii 5 candidati raman in sala pana la evaluarea ultimei lucrari. Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de cadrele didactice supraveghetoare, prin aplicarea "grilei" peste foaia cu raspunsuri, conform instructiunilor transmise de Comisia nationala de la bacalaureat. Punctajul obtinut pe baza baremului si nota corespunzatoare acestui punctaj se inregistreaza pe foaia de examen, in rubrica prevazuta in acest scop, si va fi semnat de fiecare evaluator, de candidat si de 2 martori, alesi succesiv dintre ceilalti candidati. Acest punctaj va fi, de asemenea, consemnat intr-un borderou de notare, semnat de profesorii care au corectat. Borderoul face parte din documentele de examen si se arhiveaza in acelasi regim cu acestea. Presedintele si membrii comisiei de examen asista la evaluarea subiectelor de tip "grila" si verifica, prin sondaj, corectitudinea evaluarii.
    (8) Notele obtinute la disciplinele la care subiectele sunt integral de tip "grila" se trec in cataloagele de examen imediat dupa incheierea corectarii, de catre membrii comisiei, in prezenta presedintelui.
    (9) Pe masura ce se incheie sustinerea probelor scrise, toate lucrarile scrise care contin si alte subiecte/probleme decat cele de tip "grila" se transporta si se predau de catre presedinte si un membru al comisiei centrului de examen, pe baza de proces-verbal, presedintelui si vicepresedintelui din centrul zonal de evaluare. Dupa incheierea probei se predau la centrul zonal de evaluare si cataloagele de examen, in doua exemplare.
    35. - (1) Presedintele si vicepresedintele din centrul zonal de evaluare primesc, pe baza de proces-verbal, lucrarile scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate.
    (2) Toate lucrarile de la aceeasi disciplina, din cadrul aceleiasi probe de examen, avand acelasi tip de subiect, sunt amestecate de catre presedintele si vicepresedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate in seturi si numerotate de la 1 la n. De regula, seturile cuprind 100 de lucrari. Seturile de lucrari se introduc in dosare (plicuri), dupa ce pe fiecare lucrare s-a scris si numarul de ordine al dosarului (plicului).
    (3) Dosarele cu lucrarile numerotate sunt predate de presedinte sau de vicepresedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare, profesorilor corectori desemnati de presedinte. Procesul-verbal contine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrari, disciplina de examen, numarul lucrarilor predate/preluate si numerele de ordine ale acestora. Profesorii evaluatori nu vor cunoaste de la care centru de examen provin lucrarile pe care trebuie sa le evalueze.
    (4) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de cei 2 profesori evaluatori, in mod obligatoriu in incaperi separate, stabilite de presedintele comisiei. In fiecare sala se afla cel putin 3 profesori evaluatori. Schimbarea lucrarilor de la primul evaluator la al doilea si invers se va face in prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei. Pe perioada evaluarii au voie sa intre in sali, in afara evaluatorilor insisi, doar presedintele si vicepresedintele comisiei judetene (a municipiului Bucuresti), presedintele si vicepresedintele centrului de evaluare, reprezentantii Comisiei nationale de bacalaureat, persoane imputernicite cu delegatie de catre comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) pentru a controla desfasurarea examenului de bacalaureat.
    (5) Fiecare lucrare se evalueaza si se apreciaza de fiecare evaluator, separat, cu note de la 10 la 1, respectandu-se baremele de evaluare si de notare stabilite de Comisia nationala de bacalaureat. Greselile vor fi evidentiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion cu culoare rosie. Evaluarea si notarea pe baza baremului se inregistreaza in borderouri separate pentru fiecare evaluator.
    (6) Zilnic, dupa terminarea programului de evaluare si de notare, seturile de lucrari si borderourile individuale de notare (inchise in plicuri sigilate) se predau, cu proces-verbal asemanator celui de la alin. (3), presedintelui sau vicepresedintelui pentru a fi pastrate in case de fier sau dulapuri metalice, inchise si sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen si se pastreaza in acelasi regim cu lucrarile scrise. Cheile si sigiliul de la fisetele in care sunt depozitate lucrarile scrise si celelalte documente de bacalaureat vor fi pastrate separat de catre presedinte si de unul dintre vicepresedinti.
    36. - (1) Dupa incheierea de catre ambii profesori a actiunii de evaluare si de notare, borderourile intocmite si semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate presedintelui comisiei o data cu lucrarile evaluate. Dupa ce presedintele comisiei se asigura ca intre notele acordate de cei 2 profesori evaluatori este o diferenta de cel mult un punct, notele obtinute se trec pe fiecare lucrare, cu cerneala rosie, de profesorii evaluatori si se semneaza de acestia. Media finala se trece pe lucrare, in prezenta profesorilor evaluatori, de catre presedintele comisiei. Presedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, si semneaza alaturi de evaluatori.
    (2) In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre notele celor 2 evaluatori, presedintele repartizeaza lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate, care, in prezenta profesorilor evaluatori initiali, stabileste nota finala a lucrarii. Nota data la reevaluare este nota care se trece pe lucrare; sub nota vor semna cei 3 evaluatori si presedintele comisiei. Numarul setului si numarul de ordine al lucrarilor care necesita a treia evaluare sunt consemnate intr-un proces-verbal semnat de cei amintiti anterior.
    37. - (1) Dupa ce toate lucrarile scrise au fost evaluate si notate, acestea se deschid, in prezenta presedintelui, a vicepresedintelui din centrul de evaluare si a profesorilor evaluatori de la disciplina respectiva, iar notele finale se inregistreaza imediat in cataloagele de examen de catre secretari, cu cerneala albastra sau neagra.
    (2) Eventualele corectari ale erorilor de transcriere a notelor finale in cataloagele de examen se fac numai cu cerneala rosie, de catre persoana din comisie care a gresit, sub semnatura, iar presedintele comisiei contrasemneaza si stampileaza.
    (3) Cataloagele completate cu notele de la probele scrise si semnate de profesorii evaluatori la rubrica prevazuta in acest scop si de presedintele, vicepresedintele si secretarul comisiei de evaluare, pe fiecare pagina, se predau, cu proces-verbal, presedintelui si celui de-al doilea delegat al comisiei din centrul de examen, pentru a fi transportate la centrul respectiv.

    Probele orale si practice
    38. - (1) Candidatii intra in sala de examen in ordinea afisata, respectandu-se ora prevazuta pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat verifica identitatea fiecarui candidat.
    (2) Candidatul la probele orale extrage un bilet si primeste hartie stampilata pentru ciorna. El nu are dreptul sa ia un al doilea bilet.
    (3) Pentru elaborarea raspunsurilor se acorda fiecarui candidat 15 - 20 de minute.
    (4) Examinarea orala se realizeaza de catre cei 2 profesori examinatori membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu intrebari lamuritoare sau suplimentare, de regula dupa ce candidatul si-a prezentat raspunsurile.
    39. - (1) Fiecare profesor examinator evalueaza raspunsul candidatului de la probele orale cu "admis" sau "respins", in functie de punctajul orientativ de evaluare. Punctajul de evaluare va fi consemnat pe borderourile individuale ale profesorilor examinatori.
    (2) Daca amandoi examinatorii au apreciat raspunsul cu "admis" (respectiv cu "respins"), atunci candidatul va fi considerat "admis" (respectiv "respins") la proba orala respectiva si i se va trece calificativul obtinut in fisa individuala de notare. Presedintele comisiei mediaza situatiile in care un evaluator acorda "admis", iar celalalt "respins" si hotararea sa, fundamentata pe punctajul acordat de cei 2 examinatori candidatului, este definitiva. Situatiile in care este necesara medierea presedintelui sunt consemnate intr-un proces-verbal la care se ataseaza copii de pe evaluarile celor 2 examinatori.
    (3) Fiecare profesor trece in borderou calificativul acordat, iar presedintele, calificativul final. Calificativul final la examenul oral se trece in catalog si in fisa individuala a candidatului, cu semnatura celor 2 profesori examinatori. Fisa se inmaneaza candidatului dupa consemnarea calificativului la fiecare proba orala.
    (4) Dupa sustinerea probei orale candidatul preda biletul de examen si ciorna semnata.
    (5) Candidatul care a fost declarat "respins" la o proba orala este declarat "respins" la examenul de bacalaureat si nu mai participa la probele urmatoare.
    40. Desfasurarea probelor orale are caracter public. In unele situatii presedintele poate dispune intreruperea examinarii si eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine si comportament necorespunzatoare.
    41. Notele de la probele practice se trec in fisa individuala a candidatului imediat dupa incheierea sustinerii probei de catre acesta. Apoi fisa se inmaneaza candidatului.

    VII. Stabilirea si comunicarea rezultatelor
    42. - (1) Dupa incheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat si dupa evaluarea si notarea tuturor lucrarilor scrise, se comunica rezultatele finale pentru toti candidatii.
    (2) Pentru fiecare candidat care a fost declarat "admis" la toate probele orale si care a obtinut note de promovare (cel putin nota 5) la toate probele scrise sau practice de examen, se calculeaza media generala de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele obtinute la probele scrise sau practice de examen.
    (3) Nu se calculeaza media generala pentru candidatii care nu au promovat una sau mai multe probe sau care nu s-au prezentat la toate probele. Acestia sunt declarati respinsi.
    (4) Este declarat reusit candidatul care indeplineste simultan urmatoarele conditii: a fost declarat "admis" la toate probele orale, a obtinut cel putin nota 5 la fiecare proba scrisa sau practica de examen si are media generala minimum 6,00. Pentru candidatii care obtin media generala 5,99, media generala se rotunjeste la 6,00.
    (5) Candidatii care nu indeplinesc simultan conditiile mentionate la alin. (4) sunt declarati respinsi sau, dupa caz, neprezentati sau eliminati din examen.
    (6) Candidatilor declarati respinsi, neprezentati sau eliminati li se consemneaza aceasta pe foaia matricola. Mentiunea respectiva se va face si in registrul matricol. In cazul candidatilor proveniti de la alte unitati de invatamant, comisia de examen va anunta in scris rezultatul la liceul de unde provine candidatul.
    (7) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de bacalaureat se intocmesc si se afiseaza liste nominale care cuprind: numele si prenumele candidatilor, notele/calificativele obtinute la fiecare proba scrisa, practica sau orala, media generala si rezultatul final ("reusit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen"). Un candidat se considera neprezentat daca a absentat la cel putin una dintre probele de examen.
    43. Pentru candidatii proveniti de la alte licee decat cel in care este organizat centrul de examen, comisia de examen intocmeste extrase din catalog, care cuprind situatia lor la examen, si le transmit liceelor respective in vederea completarii diplomelor de bacalaureat.

    VIII. Depunerea si rezolvarea contestatiilor
    44. - (1) Nu se admit contestatii la probele orale, practice (cu exceptia probei de dicteu melodic si armonic, de la profilul artistic - muzica) sau la probele la care subiectele sunt integral de tip "grila" si la care evaluarea si notarea se fac, in prezenta candidatului, imediat dupa incheierea probei.
    (2) Contestatiile la probele scrise se depun si se inregistreaza la centrul de examen, in ziua prevazuta de graficul de desfasurare a examenului de bacalaureat.
    (3) Presedintele impreuna cu un membru al comisiei din centrul de examen primesc contestatiile si le inregistreaza.
    (4) Cererile prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, insotite de un borderou in care se precizeaza numele contestatorilor si disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestatia, se inainteaza comisiei din centrul zonal de evaluare de un delegat al comisiei din centrul de examen.
    (5) Dupa primirea de la centrele de examen a cererilor prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, in centrul zonal de evaluare, lucrarile candidatilor care au depus contestatii se inchid pentru a deveni secrete in ceea ce priveste centrul de examen, numele candidatului si notele acordate; se aplica stampila "Bacalaureat 2003 - C.Z.E." si se inainteaza, prin delegat, comisiei de contestatii, singura in masura sa acorde o noua nota lucrarii. Secretizarea se va face, in tot judetul, cu acelasi tip de hartie pusa la dispozitie de comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat. Totodata se transmite un borderou in care se mentioneaza proba de examen, disciplina, tipul de subiect, numarul de ordine al lucrarilor si numarul de pagini pentru fiecare lucrare.
    (6) Comisia nationala de bacalaureat poate stabili organizarea de centre de contestatii la nivel regional. In acest caz componenta comisiei de contestatii va fi stabilita de Comisia nationala de bacalaureat, prin consultarea comisiilor judetene.
    (7) Comisia nationala de bacalaureat va stabili si va transmite comisiilor judetene de bacalaureat in ce judet trebuie transmise lucrarile pentru contestatii.
    45. - (1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii au urmatoarea componenta:
    - presedinte - inspector scolar general adjunct al judetului respectiv, altul decat cel numit eventual in comisia judeteana de bacalaureat (a municipiului Bucuresti);
    - vicepresedinte - inspector scolar de specialitate;
    - 1 - 2 secretari - inspectori scolari, cadre didactice;
    - membri - cate 2 profesori pentru fiecare disciplina si pentru maximum 100 de lucrari contestate.
    (2) In fiecare an membrii comisiei de contestatii vor fi alti profesori decat cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorti dintr-o lista de profesori recunoscuti pentru competenta profesionala si probitatea lor morala si care nu au facut parte in sesiunea respectiva din comisiile centrelor de examen si de evaluare. La dosarul comisiei judetene se vor afla deciziile de numire atat a profesorilor evaluatori din comisia de contestatii din anul curent, cat si a celor din anul precedent.
    46. - (1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) sau regionale de contestatii reevalueaza lucrarile primite si acorda note lucrarilor contestate, conform baremelor pentru probele scrise.
    (2) Pentru lucrarile care au primit la comisia de evaluare note de pana la 9,50, nota acordata initial se modifica, prin crestere sau descrestere, daca intre nota initiala si nota acordata de comisia de contestatii se va constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca diferenta dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota initiala ramane neschimbata.
    (3) Pentru lucrarile care au primit initial cel putin nota 9,50, nota definitiva este nota acordata de comisia de contestatii.
    (4) Deciziile comisiei judetene sau regionale de contestatii sunt definitive dupa validarea lor de catre presedintele comisiei. Aceste decizii se consemneaza intr-un proces-verbal, care este semnat de toti membrii comisiei.
    (5) Lucrarile scrise se restituie comisiilor din centrele de evaluare impreuna cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal in care sunt consemnate deciziile comisiei de contestatii este predata delegatului fiecarui centru de examen care a inaintat cereri de reevaluare a lucrarilor scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestatii si procesul-verbal se pastreaza la sediul inspectoratului scolar respectiv timp de 2 ani.
    (6) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 de puncte - in plus sau in minus - intre nota initiala si nota de la contestatii, inspectoratele scolare analizeaza situatia in termen de 30 de zile de la terminarea contestatiilor, consultand profesorii evaluatori din ambele comisii (cea din centrul zonal de evaluare si cea de la contestatii), si decid sanctionarea celor vinovati. Comisia nationala de bacalaureat va fi instiintata de sanctiunile aplicate, pana la data de 1 noiembrie a anului in care s-a desfasurat examenul.
    (7) In perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior Comisia nationala de bacalaureat poate desemna, dupa caz, comisii de reevaluare prin sondaj a unui numar de lucrari, urmarindu-se corectitudinea respectarii baremelor. Comisia nationala de bacalaureat propune inspectoratelor scolare sanctiuni in cazul constatarii unor nereguli flagrante.
    47. - (1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereaza in cataloage schimbarile care se impun dupa aflarea rezultatelor la contestatii, recalculeaza, dupa caz, media generala de bacalaureat si rectifica in mod corespunzator rezultatul examenului.
    (2) Rezultatele la contestatii se comunica celor in drept, prin afisare la avizierul centrului de examen, conform graficului.

    IX. Dispozitii finale
    48. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale de evaluare si comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) au obligatia sa informeze telefonic in cel mai scurt timp Comisia nationala de bacalaureat cu privire la neregulile care apar in organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat, precum si despre neprezentarea unor presedinti, in vederea inlocuirii acestora.
    49. - (1) Toate documentele intocmite in centrul de examen pentru bacalaureat se pastreaza in arhiva unitatii scolare in care a fost organizat centrul de examen, pana la sfarsitul anului scolar urmator, cu exceptia cataloagelor, care se pastreaza permanent.
    (2) Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor introduce in plicuri care vor purta semnaturile presedintelui si ale membrilor comisiei, ora si data deschiderii; ele vor fi stampilate si se vor pastra timp de un an in arhiva unitatii scolare in care a fost organizat centrul de examen.
    (3) Lucrarile scrise si borderourile de notare, autentificate de presedintii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de evaluare si se pastreaza pana la sfarsitul anului scolar urmator.
    50. - (1) Diplomele de bacalaureat se completeaza cu datele din cataloagele de examen numai de catre secretarii liceelor la care absolventii au promovat ultima clasa si vor fi semnate de presedintele comisiei din centrul de examen in termen de cel mult 15 zile de la terminarea examenului de bacalaureat.
    (2) In cazuri exceptionale, diplomele pot fi semnate de presedintele comisiei judetene de bacalaureat.
    51. - (1) Raportul comisiei judetene privind rezultatele examenului de bacalaureat organizat si desfasurat in liceele din judet se transmite, prin delegat sau prin posta, la Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant preuniversitar, in doua exemplare, in termen de 10 zile de la afisarea rezultatelor. Raportul va cuprinde:
    a) situatia numerica a tuturor candidatilor, pe ansamblu si la fiecare proba de examen; situatia elevilor promovati, pe transe de medii (anexele nr. 9 si 10);
    b) semnalarea situatiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezerva, inlocuirea unor presedinti si a unor membri ai comisiei;
    c) aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexitatii, al concordantei cu programele scolare, asupra modului in care subiectele au solicitat capacitatile intelectuale ale candidatilor etc.;
    d) sugestii si solutii pentru perfectionarea organizarii si a desfasurarii examenului de bacalaureat;
    e) analiza modului de desfasurare a contestatiilor si rezultatele statistice ale acestora, concluzii si propuneri;
    f) informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a decis sa ii retraga dreptul de a participa la examenele nationale.
    (2) Un exemplar al raportului va fi trimis fiecarei unitati scolare din judet.
    (3) Anexele nr. 9 si 10 vor fi trimise si prin posta electronica la Directia de informatizare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, in termen de 10 zile de la afisarea rezultatelor.
    52. - (1) Pana la data de 1 noiembrie inspectoratele scolare vor alcatui un raport special despre examenul national de bacalaureat din anul in curs, care va fi trimis in copie si la Ministerul Educatiei si Cercetarii. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecarei unitati scolare din judet.
    (2) Raportul va cuprinde informatii despre monitorizarea desfasurarii acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrari recorectate la decizia comisiei nationale sau judetene. Comisia judeteana va decide recorectarea de lucrari la cel putin 3 discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numarul minim de lucrari recorectate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrarilor vor fi stabilite de inspectoratul scolar. Inspectorii scolari de specialitate vor coordona evaluarea esantioanelor si vor prezenta in scris inspectorului general concluziile acestei reevaluari. In urma reevaluarii, inspectorul scolar general poate propune, in situatii bine justificate, aplicarea de sanctiuni, conform Statutului personalului didactic si prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a decis sa ii retraga dreptul de a participa la examenele nationale.
    53. - (1) Respectarea intocmai a Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate in examen.
    (2) Orice abatere comisa si dovedita cu probe se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) candidatii care in timpul desfasurarii probelor de examen au introdus in salile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice ori care sunt surprinsi copiind sau transmitand solutii ale subiectelor sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva;
    b) cadrele didactice care, in timpul desfasurarii examenului, comit fapte cu caracter infractional (furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari) sau au manifestari care atesta neglijenta in indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau intentii de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de examen si altele) vor fi sanctionate in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, dupa caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice vor fi imediat inlocuite din comisie si li se va interzice participarea in comisiile de examen in sesiunile urmatoare;
    c) profesorii evaluatori care savarsesc fapte cu caracter infractional (inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari, modificari de note etc.) sau care manifesta neglijenta in indeplinirea raspunderilor de examinator/evaluator se sanctioneaza conform prevederilor Statutului personalului didactic si, dupa caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea in comisiile de examen in sesiunile urmatoare.
    (3) Procedura de sanctionare, pentru abaterile personalului didactic mentionate in prezenta metodologie, se desfasoara in conformitate cu prevederile art. 117 - 123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetarii este procesul-verbal alcatuit de organele de control. In baza aceluiasi proces-verbal inspectoratul scolar propune sanctiunea. Inspectoratul scolar va face comunicare scrisa catre unitatea de invatamant de la care provine cadrul didactic respectiv, in care se precizeaza abaterea constatata si propunerea de sanctionare. Abaterile savarsite de cadrele didactice in timpul participarii la comisiile pentru examenele de bacalaureat vor fi luate in considerare la acordarea calificativului anual.
    (4) Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii unei comisii de bacalaureat atrage diminuarea cu 20 - 70% a indemnizatiei vicepresedintelui si a presedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la inlocuirea din comisie a vinovatilor. In cazul inlocuirii din comisie pentru abateri grave, persoana inlocuita nu va mai primi indemnizatia cuvenita respectivei functii din comisia de bacalaureat.
    54. Candidatii care au fost inscrisi fara a indeplini conditiile legale de inscriere la examen sau care au beneficiat de partinire frauduloasa, constatata de organele in drept, sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva, sau, dupa caz, acestora li se anuleaza diploma.
    55. - (1) La organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat in liceele (sectiile de liceu) pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii si auditive, se fac urmatoarele precizari speciale:
    a) pentru un numar de candidati care corespunde cel putin efectivului unei clase speciale de liceu se organizeaza subcomisii de bacalaureat;
    b) presedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/sectie) va fi, de regula, un cadru didactic universitar cu specialitatea psihopedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, avand una dintre specialitatile mentionate anterior;
    c) comisiile de bacalaureat vor asigura conditii de egalizare a sanselor pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei respective.
    (2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
    a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gesticular pentru elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui interpret autorizat);
    b) marirea cu 1 - 1,5 ore a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de catre candidatii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
    c) asigurarea scrisului cu caractere marite pentru candidatii ambliopi;
    d) transmiterea prin dictare, elevilor cu anumite deficiente, a informatiilor corespunzatoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual;
    e) realizarea probei scrise prin dictarea continutului acesteia, de catre candidatul cu deficiente, catre un profesor asistent, de alta specialitate decat cea la care se desfasoara proba respectiva.
    (3) Candidatii cu deficiente din licee obisnuite pot beneficia, dupa caz, de prevederile alin. (2), in baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza conditii de egalizare a sanselor, candidatii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special.
    (4) Comisia nationala de bacalaureat poate aproba si alte proceduri de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidatii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judetene.
    56. In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, pentru cei scolarizati la domiciliu, comisiile judetene de bacalaureat pot organiza sustinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toti candidatii din tara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei nationale de bacalaureat, la cererea candidatului si in baza unui document medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii.
    57. Se interzice cu desavarsire colectarea unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul candidatilor la bacalaureat. Cei dovediti ca incalca aceasta dispozitie vor fi sanctionati conform Statutului personalului didactic sau Codului penal, dupa caz.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 4328/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 4328 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu