ORDIN Nr. 471
din 11 mai 2010
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a prevederilor art. 51 alin. (3 1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari
sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 18 mai 2010
Având în vedere:
- Referatul de aprobare comun nr. Cs.A. 4.658 din 11
mai 2010 al secretarului general al Ministerului Sănătăţii,
nr. 8.619 al secretarului general al Ministerului Administraţiei şi
Internelor şi nr. D.G.333 al directorului general al Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, şi văzând dispoziţiile art. III
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2010 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate,
în temeiul:
- dispoziţiilor art. 7 alin (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu completările ulterioare,
ale art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ale art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii, ministrul
administraţiei şi internelor şi preşedintele
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătateemit
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de aplicare a
prevederilor art. 51 alin. (31) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi
indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
399/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate,
Nicolae Lucian Duţă
ANEXA
NORMELE DE APLICARE
a prevederilor art. 51 alin. (31) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind
concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de
sănătate
Art. 1. - (1) Verificarea prezenţei
asiguraţilor aflaţi în incapacitate temporară de muncă la
adresa de domiciliu sau la reşedinţa indicată se efectuează
de către plătitorii de indemnizaţii, însoţiţi,
dacă este cazul, de un reprezentant al poliţiei, avându-se în vedere
programul individual de recuperare recomandat de către medicul specialist
şi numai în intervalul menţionat în declaraţia
prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezentele norme.
(2) Adresa de domiciliu sau reşedinţa la care
urmează a se efectua verificarea este cea menţionată de asigurat
prin declaraţia prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Plătitorii de indemnizaţii pot
solicita prezenţa reprezentantului poliţiei cu ocazia
verificării prezenţei asiguraţilor la adresa de domiciliu sau la
reşedinţa indicată, în vederea desfăşurării în
condiţii corespunzătoare a acestei activităţi, pentru
preîntâmpinarea unor situaţii de risc ce ar putea aduce atingere ordinii
şi liniştii publice.
Art. 3. - Prezenţa reprezentantului poliţiei
poate fi solicitată astfel:
a) în scris, anterior deplasării
reprezentanţilor plătitorului de indemnizaţii la adresa de
domiciliu sau la reşedinţa indicată de asiguraţi;
b) prin apelarea numărului unic de
urgenţă 112, în timpul procedurii de verificare a prezenţei
asiguraţilor la adresa de domiciliu sau la reşedinţa
indicată, de către reprezentanţii plătitorului de
indemnizaţii.
Art. 4. - (1) Solicitarea prezenţei
reprezentantului poliţiei în situaţia prevăzută la art. 3
lit. a) se face astfel:
a) în scris, cu minimum 24 de ore înainte de efectuarea
verificării. Unitatea teritorială de poliţie competentă
să răspundă solicitării este cea de pe raza
teritorială unde îşi are adresa de reşedinţă
asiguratul, adresă consemnată prin declaraţia
prevăzută în anexa nr. 1;
b) plătitorii de indemnizaţii au
obligaţia de a comunica unităţii teritoriale de poliţie
competente, în copie conformă cu originalul, actul intern de desemnare a
reprezentanţilor săi care efectuează verificarea,
modalităţile de contact a acestora (număr de telefon, fax etc),
data şi intervalul orar la care urmează a se efectua verificarea.
(2) Unitatea teritorială de poliţie
competentă are obligaţia de a comunica plătitorilor de
indemnizaţii în maximum 24 de ore de la data primirii solicitării fie
datele de contact ale reprezentantului său, fie motivul refuzului sau al
imposibilităţii de a desemna un reprezentant.
(3) In situaţia în care unitatea teritorială
de poliţie competentă este în imposibilitate de a desemna un
reprezentant pentru data şi intervalul orar stabilite de plătitorii
de indemnizaţii, aceasta poate propune o altă dată şi/sau
un alt interval orar, dintre cele menţionate în declaraţia
prevăzută în anexa nr. 1, pentru care poate desemna un reprezentant.
(4) Şeful structurilor de poliţie competente
poate desemna reprezentantul său pentru activitatea de verificare, în
principal, din cadrul formaţiunilor de ordine publică, cu
posibilitatea de a decide inclusiv asupra prezenţei şi a unor
poliţişti din cadrul altor formaţiuni.
Art. 5. - (1) In cadrul acţiunii de verificare
reprezentantul unităţii teritoriale de poliţie competente are
obligaţia de a acţiona conform reglementărilor legale cu privire
la exercitarea profesiei de poliţist.
(2) Persoanele desemnate să efectueze verificarea
au obligaţia de a asigura pe parcursul verificării respectarea
garanţiilor constituţionale privind inviolabilitatea domiciliului,
respectarea dreptului la viaţă intimă, familială şi
privată.
Art. 6. - (1) în cadrul acţiunii de verificare a
prezenţei asiguraţilor aflaţi în incapacitate temporară de
muncă la adresa de reşedinţă indicată este
interzisă pătrunderea reprezentanţilor plătitorilor de
indemnizaţii sau a reprezentantului unităţii teritoriale de
poliţie competente în locuinţă sau în locul împrejmuit
ţinând de aceasta.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) pot
pătrunde în locuinţă sau în locul împrejmuit ţinând de
aceasta numai reprezentanţii plătitorului de indemnizaţii având
consimţământul expres al persoanei care le foloseşte.
Consimţământul se obţine, în scris, sub semnătură,
anterior pătrunderii în locuinţă sau în locul împrejmuit, prin
procesul-verbal de constatare prevăzut în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentele norme.
(3) Dispoziţiile alin. (2) sunt aplicabile numai
în situaţia în care asiguratul, din cauza stării sale de
sănătate, nu se poate deplasa în exteriorul locuinţei sau al
locului împrejmuit ţinând de aceasta.
Art. 7. -In cazul în care la activitatea de verificare
participă şi un reprezentant al poliţiei, acesta semnează
procesul-verbal de constatare prevăzut în anexa nr. 2.
ANEXA Nr. 1 la norme
DECLARAŢIE
Subsemnatul/a,............................................................................
angajat(ă) al/a ..........................................................,
cu sediul (se va specifica adresa angajatorului)
............................................................................,
cetăţean................................., născut(ă) la
data de............................., în localitatea.................................,
domiciliat(ă) în.......................,
str...................................................................nr.........,
bl........., sc........., et......., ap........,
sectorul/judeţul.........................., posesor(oare) al/a...............,
seria........nr....................., eliberat(ă)
de................................................................. la data
de................................................, cod numeric
personal....................................., cunoscând dispoziţiile art.
292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, declar pe propria
răspundere următoarele:
Pe perioada valabilităţii concediului medical
seria....................................
nr.........................................., acordat în data
de..............................................., voi locui la adresa de
reşedinţă din:
Str..............................................................nr.........,
bl........., sc........., et......., ap........, sectorul/judeţul......................
Prin prezenta declar că sunt de acord cu
următoarele condiţii de eliberare a concediului medical:
- să anunţ angajatorul/plătitorul de
indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate cu privire la
incapacitatea temporară de muncă, precum şi datele medicului
care a eliberat certificatul de concediu medical, în primele 24 de ore de la
obţinerea acestuia, sau, în situaţia în care apariţia
stării de incapacitate temporară de muncă a intervenit în zilele
declarate nelucrătoare, să anunţ angajatorul/plătitorul de
indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în prima zi
lucrătoare;
- să menţionez adresa de
reşedinţă pentru perioada concediului medical;
- să fiu prezent la adresa de
reşedinţă indicată pe toată perioada concediului
medical, cu excepţia situaţiilor justificate cu documente medicale
pentru efectuarea de tratamente de specialitate, analize paraclinice sau alte
proceduri medicale;
- pe durata valabilităţii concediului medical
pot fi vizitat la adresa indicată, în intervalele orare 08,00-11,00;
12,00-17,00 şi 18,00-20,00, de persoanele abilitate, desemnate în
conformitate cu legislaţia în vigoare, obligându-mă să mă
legitimez.
In cazul nerespectării acestor condiţii, voi
suporta rigorile legislaţiei în vigoare.
OBSERVAŢIILE MEDICULUI PRESCRIPTOR
|
|
Declarant
................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Data
................................................
ANEXA Nr. 2 la norme
- model -
PROCES-VERBAL de constatare
Nr.............din.............
Subsemnaţii (numele şi
prenumele)........................................................, din cadrul
(institutia) ....................................................,
şi............................................................., din cadrul
(institutia)
..................................................................., în baza
(temeiul legal)
.........................................................................................
şi împuterniciţi prin (act administrativ nr.) ........................................................,
am constatat ca asiguratul (numele şi prenumele)
........................................................................,
domiciliat în
...............................................................................................,
posesor al ............seria ............ nr.....................,
CNP.............................................., a fost/nu a fost prezent în
ziua de.................., ora..............., la adresa indicată în
declaraţia dată la data de......................................,
odată cu eliberarea Certificatului de concediu medical
seria....................nr..................
Prezentul proces-verbal de constatare a fost întocmit
în două exemplare, dintre care unul rămâne la ..........................................................................şi
unul
la.............................................................................
Prezentul proces-verbal poate fi contestat în termen de
30 de zile de la data comunicării, la sediul plătitorului de
indemnizaţie.
Menţiuni speciale - consimţământul
expres al persoanei care foloseşte locuinţa sau locul împrejmuit
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Intocmit (numele, prenumele şi semnătura):
1...................................................................
2...................................................................
Asigurat (numele, prenumele şi semnătura):
.......................................................................