ORDIN
Nr. 506 din 5 august 2003
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind aprobarea listei posturilor
de inspectie de frontiera in care sunt organizate controale sanitare
veterinare, a conditiilor de agreere a posturilor de inspectie de frontiera
responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor
provenind din tari terte, precum si stabilirea atributiilor personalului
posturilor de inspectie de frontiera
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 714 din 13 octombrie 2003
In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
vazand Referatul de aprobare nr. 155.085 din 15 iulie 2003, intocmit de
Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Norma sanitara veterinara privind aprobarea listei posturilor de
inspectie de frontiera in care sunt organizate controale sanitare veterinare, a
conditiilor de agreere a posturilor de inspectie de frontiera responsabile
pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor provenind din
tari terte, precum si stabilirea atributiilor personalului posturilor de
inspectie de frontiera, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala si directiile sanitare
veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de aplicare a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 45 de zile de la publicare.
Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORMA SANITARA VETERINARA
privind aprobarea listei posturilor de inspectie de frontiera in care sunt
organizate controale sanitare veterinare, a conditiilor de agreere a posturilor
de inspectie de frontiera responsabile pentru controalele veterinare ale
animalelor vii si produselor provenind din tari terte, precum si stabilirea
atributiilor personalului posturilor de inspectie de frontiera
Art. 1
Lista posturilor de inspectie de frontiera, denumite in continuare PIF, in
care sunt organizate controale sanitare veterinare, este prevazuta in anexa nr.
1.
CAP. 1
Facilitati
Art. 2
a) Un PIF consta din facilitatile destinate controalelor sanitare
veterinare, este sub responsabilitatea unui medic veterinar oficial sau, in
cazul produselor din peste, fie a unui medic veterinar oficial, fie a unui
agent oficial la care se face referire in reglementarile veterinare nationale
ce stabilesc derogari de la conditiile de aprobare a PIF localizate in
porturile in care se debarca peste si este localizat astfel incat facilitatile
sa constituie o unitate de lucru completa. In cazul in care un PIF este alcatuit
din mai mult de un grup de facilitati, dar care sunt situate in acelasi loc,
aria geografica a grupului va delimita PIF care trebuie sa poarte un singur
nume.
b) Un PIF trebuie sa includa toate facilitatile mentionate la art. 5, in
care produsele de origine animala din tarile terte pot fi prezentate pentru a
fi introduse in Romania, spre a fi supuse controalelor documentare, de
identitate si fizice necesare.
c) Cand localizarea geografica sau marimea frontierei o impune ori pentru
managementul eficient al controalelor de frontiera, un PIF poate fi prevazut cu
mai multe facilitati sau centre de inspectie, in vederea efectuarii, cand este
necesar, a controalelor pentru categoriile de produse pentru care acel PIF este
aprobat.
Art. 3
a) Fara a aduce atingere prevederilor mentionate in anexa nr. 1, PIF la
care face referire aceasta trebuie, pentru a fi aprobate si publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pentru a-si putea mentine
aprobarea, sa fie prevazute cu facilitati, personal, echipamente si sa aplice
in posturile mentionate procedurile specificate in prezenta anexa.
b) Cladirile si spatiile utilizate ca PIF sau orice alt centru de inspectie
din cadrul PIF trebuie sa se afle sub controlul efectiv al medicului veterinar
oficial sau, in cazul produselor din peste, fie al medicului veterinar oficial,
fie al agentului oficial mentionat in reglementarile nationale cu privire la
derogarile de la conditiile de aprobare a PIF localizate in porturile in care
se debarca peste si trebuie sa fie accesibile acestuia oricand este necesar,
inclusiv spatiile constructiilor utilizate ca antrepozite comerciale.
Art. 4
a) Romania poate propune ca un PIF sa fie aprobat si publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, pentru inspectia tuturor produselor sau doar a
anumitor categorii de produse. In acest caz, Romania trebuie sa arate ca PIF
are amenajarile, personalul si echipamentele necesare pentru efectuarea
inspectiei acestor produse. Totusi, pana la aprobarea PIF de catre Comisia
Europeana si publicarea oficiala a acestora in lista din Jurnalul Oficial
European, Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului va publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista PIF autorizate sanitar veterinar
conform prevederilor prezentei litere.
b) In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, PIF trebuie sa fie
mentionate ca port, aeroport, amplasare rutiera sau feroviara. Lista trebuie sa
precizeze categoriile de produse pentru care PIF si, cand este cazul, centrul
de inspectie sunt aprobate, incluzand detalii ale oricarei restrictii
suplimentare cu privire la produsele pe care un anumit PIF le poate inspecta.
c) Cand un PIF este aprobat doar pentru categorii limitate de produse,
amenajarile prevazute la PIF pot fi restranse, dupa caz, la cele necesare
pentru efectuarea controalelor sanitare veterinare ale acestor categorii
limitate de produse.
d) Totusi, prin derogare de la lit. c), in cazul materialului seminal si al
embrionilor congelati care pot fi transportati la temperatura mediului in
containere sigilate cu temperatura autoreglabila, acestea pot fi inspectate la
PIF inscrise pe lista pentru produse care nu sunt destinate consumului uman si
care sunt mentinute numai la temperaturi ambientale.
e) Atunci cand PIF aflate la frontiera externa a Romaniei vor fi aprobate
si publicate in Jurnalul Oficial European, Romania va notifica Comisiei
Europene orice modificare in infrastructura sau in functionarea unui PIF ori a
unui centru de inspectie din cadrul acelui PIF, daca aceasta are vreo legatura
cu inscrierea lor pe lista. Completari la clasificarea oricarui PIF pot fi
propuse de Romania, dupa ce autoritatea competenta a verificat daca
facilitatile sunt conforme cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare,
pentru aprobarea sau amendarea listei oficiale de catre Comisia Europeana. Pana
atunci, dupa publicarea listei PIF in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa notifice Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului orice modificare in infrastructura
sau in functionarea unui PIF ori a unui centru de inspectie din cadrul acelui
PIF, daca aceasta are vreo legatura cu inscrierea lor pe lista. Completari la
clasificarea oricarui PIF pot fi propuse de autoritatea veterinara centrala a
Romaniei, dupa ce aceasta a verificat daca amenajarile sunt conforme cu
prevederile prezentei norme sanitare veterinare, pentru aprobarea sau amendarea
listei oficiale.
Art. 5
a) Facilitatile din PIF aprobate trebuie sa fie construite, echipate,
intretinute si sa functioneze respectand cerintele stabilite la cap. II si
legislatia nationala. Pentru produsele pentru care nu sunt stabilite conditii
de catre Uniunea Europeana din punct de vedere al igienei lor se pot aplica
cerinte suplimentare nationale de igiena.
b) Infrastructura minima pentru orice PIF aprobat trebuie sa includa
urmatoarele elemente, in functie de distanta de lucru efectiva dintre ele:
1. un birou cu echipament de comunicare incluzand un telefon, un fax, un
terminal al sistemului Animo, un fotocopiator, toata documentatia necesara si
capacitate de arhivare pentru a depozita documentele referitoare la inspectia
produselor;
2. camere speciale constand din vestiare, toalete si chiuvete, pentru a fi
utilizate de catre personalul care lucreaza in PIF, care pot fi partajate doar
cu alt personal implicat in controalele oficiale;
3. o zona pentru descarcarea marfurilor din mijloacele de transport, care
va fi inchisa sau acoperita cu un acoperis, exceptand cazul transporturilor de
lana care nu este transportata in containere, proteina prelucrata de origine
animala, in vrac, care nu este destinata consumului uman, gunoi sau guano in
vrac, grasimi si uleiuri lichide in vrac, care sunt transportate cu vase,
pentru care cerinta privind acoperisul poate sa nu se aplice. Pentru produsele
aflate sub regim de temperatura controlata si destinate consumului uman,
legatura dintre transport si zona de descarcare trebuie sa fie protejata sau
izolata de mediul exterior, exceptie facand pestele pentru care trebuie sa se
aplice reglementarile derogatorii mentionate in legislatia nationala,
privitoare la conditiile de aprobare a PIF localizate in porturile in care se
debarca peste si in cele privind certificarea sanitara veterinara a pestelui si
produselor din peste provenite din tari terte ce nu sunt acoperite de o decizie
specifica;
4. o camera de inspectie in care urmeaza sa fie inspectate produsele si sa
fie prelevate probe pentru testele ulterioare; zona de prelevare nu trebuie sa
fie separata de camera de inspectie;
5. camere sau arii de depozitare adecvate pentru a permite ca
transporturile retinute sa fie pastrate la temperaturi de racire, congelare sau
la temperatura ambianta in acelasi timp si sub controlul medicului veterinar
oficial, in asteptarea rezultatelor de laborator sau a altor investigatii.
c) PIF aprobate sa manipuleze categorii de produse refrigerate, congelate
sau la temperatura ambianta trebuie sa fie capabile sa depoziteze simultan
volume adecvate de produse din fiecare categorie de temperatura. Trebuie sa
existe disponibilitate pentru accesul imediat la un spatiu adecvat de
depozitare, oricand considera necesar medicul veterinar oficial. Utilizarea
facilitatilor de depozitare comerciale din apropierea PIF si din cadrul
aceluiasi port sau aceleiasi arii vamale este permisa sub controlul medicului
veterinar oficial si cu conditia ca produsul retinut sa fie depozitat intr-o
camera sau o magazie incuiata, separata ori intr-o zona delimitata clar de
toate celelalte tipuri de produse. Depozitarea in containere separate
independente, plasate permanent in apropierea zonei de descarcare, este permisa
cu conditia ca acestor containere sa le fie asigurata legatura cu zona de
descarcare, astfel incat procesul de descarcare sa se desfasoare la adapost de
aspectele vremii. Suplimentar, depozitarea, pentru fiecare categorie de
produse, in mijloacele de transport in care un transport a fost adus la PIF
este permisa, in mod exceptional, numai sub controlul medicului veterinar
oficial, din PIF situate in locatii rutiere, feroviare sau portuare.
d) Produsele destinate consumului uman si produsele care nu sunt destinate
consumului uman vor fi manipulate in zone de descarcare, camere de inspectie si
facilitati de depozitare separate. Prin derogare de la aceasta cerinta, in
cazul PIF aprobate oficial numai pentru produsele ambalate, zonele de
descarcare pot fi comune, cu conditia ca in timpul descarcarii si dupa aceea sa
existe o separare clara a produselor destinate consumului uman de cele care nu
sunt destinate consumului uman in scopul prevenirii contaminarii incrucisate.
e) Prin derogare de la prevederile lit. d), PIF prin care trec mai putin de
500 de transporturi pe an pot utiliza aceleasi facilitati prevazute pentru
descarcarea, inspectia si depozitarea tuturor produselor pentru care PIF este
aprobat, cu conditia practicarii unei separari in timp a transporturilor si
efectuarii igienizarii si dezinfectiei adecvate a spatiilor, intre sosirile diferitelor
transporturi, daca este necesar.
Art. 6
a) Cand Romania va avea PIF aprobate si publicate in Jurnalul Oficial
European, va putea propune centre de inspectie suplimentare aflate in PIF deja
aprobate, dupa ce au fost controlate de autoritatea veterinara competenta si
corespund cu cerintele prezentei norme sanitare veterinare, pentru publicarea
in Jurnalul Oficial European. Facilitatile oricarui centru vor fi adaptate
volumului si diferitelor tipuri de produse ce vor trece prin acel centru. Pana
atunci, autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate propune centre de
inspectie suplimentare in PIF deja aprobate, dupa ce a verificat ca acestea
sunt conforme cu cerintele prezentei norme sanitare veterinare, pentru a fi
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Facilitatile oricarui
centru de inspectie vor respecta cerintele stipulate la art. 5 lit. e).
b) Cand un PIF este impartit in centre de inspectie diferite, acestea
trebuie:
1. sa fie localizate in cadrul aceleiasi zone sau aceluiasi sector vamal
desemnat, ca si PIF sub a carui responsabilitate se afla centrele de inspectie
mentionate;
2. sa fie localizate la o distanta de lucru rezonabila fata de biroul
central desemnat al PIF si sa se afle, in mod evident, sub controlul medicului
veterinar oficial;
3. sa detina o inregistrare specifica a transporturilor examinate la
centru.
c) Centrele de inspectie nu trebuie sa fie prevazute cu:
1. amenajari pentru arhivare, terminal al sistemului Animo sau fotocopiator;
2. toata legislatia si documentatia privind efectuarea controalelor
sanitare veterinare, ci doar documentele relevante si necesare pentru
controalele sanitare veterinare efectuate la centru.
Art. 7
a) Pana cand PIF aprobate de Comisia Europeana vor intra in sistemul de
inspectie comunitar, autoritatea veterinara centrala a Romaniei va efectua la
intervale de timp rezonabile controale in totalitate sau ale anumitor parti ale
PIF din lista oficiala, pentru a se evalua conformitatea cu prevederile
prezentei norme sanitare veterinare si ale altor acte legislative referitoare
la PIF ori la controalele efectuate in acestea. In cazul controalelor partiale,
controlul va urmari problemele legate de categoriile de produse si/sau centrele
de inspectie.
b) In functie de rezultatele inspectiei, autoritatea veterinara centrala a
Romaniei va intocmi un raport in care va propune Ministerului Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului ramanerea, introducerea sau eliminarea din lista
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a PIF, centrelor de
inspectii, pe tipuri de produse.
c) Lista finala a PIF publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
va fi comunicata Comisiei Europene, solicitandu-se, in acelasi timp,
inspectarea lor de catre expertii Comisiei Europene si precizarea masurilor ce
trebuie luate pentru a pune in conformitate aceste PIF cu cerintele legislatiei
nationale.
d) Dupa aceasta, autoritatea veterinara centrala a Romaniei va solicita
Comisiei Europene intervale diferite de timp pentru ca autoritatile
responsabile din Romania sa puna in aplicare masurile prevazute pentru fiecare
PIF pentru a fi conform cu legislatia nationala referitoare la acest aspect si
cu cele mentionate in rapoartele de inspectie ale expertilor Comisiei Europene.
e) In urma rapoartelor necorespunzatoare ale expertilor Comisiei Europene,
transmise autoritatii veterinare centrale a Romaniei dupa inspectiile efectuate
in PIF care sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate propune inchiderea unui PIF
sau a unui centru de inspectie de frontiera care, dupa momentul aderarii, nu
este in conformitate cu legislatia in domeniu cu referire la categoriile de
produse pentru care este aprobat. Totusi, in cazul in care evaluarea riscului
privind sanatatea publica si sanatatea animala o permite, pot fi acordate
termene pentru remediere, astfel:
1. 6 luni - pentru deficiente privind facilitatile - numai constructii -
sau privind numarul de personal; totusi, cand noi facilitati, in curs de a le
inlocui pe cele vechi, sunt in constructie, limitele de timp pentru
definitivarea masurilor pot fi determinate prin acord intre autoritatea
veterinara centrala a Romaniei si Comisia Europeana, pentru fiecare caz;
2. 3 luni - pentru deficiente privind orice alte probleme pentru remediere.
In cazul existentei unui risc potential crescut pentru sanatatea oamenilor sau
a animalelor, acest interval de timp va fi mai scurt.
Art. 8
a) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate elabora documente
legislative, norme sanitare veterinare sau prevederi administrative,
suplimentare prezentei norme sanitare veterinare, pentru a se asigura
implementarea si conformitatea cu prevederile acesteia.
b) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, prin Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, va lua masurile necesare potrivit
legii si va sanctiona orice incalcare a prevederilor prezentei norme sanitare
veterinare.
c) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, prin Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, poate propune modificarea,
completarea sau abrogarea totala ori partiala a prevederilor prezentei norme
sanitare veterinare.
d) Atunci cand autoritatea veterinara centrala a Romaniei adopta cele
mentionate in prezentul articol, trebuie sa faca o referire expresa la prezenta
norma sanitara veterinara.
CAP. 2
Echipamente si proceduri
Art. 9
Pentru a fi agreate si cuprinse in lista oficiala, PIF trebuie sa fie
construite astfel incat sa asigure un grad adecvat de igiena si sa evite
contaminarea incrucisata. In camerele unde produsele urmeaza sa fie descarcate,
inspectate sau depozitate, PIF sau centrul de inspectie trebuie sa aiba:
a) pereti finisati cu suprafete netede lavabile, care impreuna cu podelele
trebuie sa fie usor de curatat si de dezinfectat si cu drenaj adecvat;
b) un tavan curat si usor de curatat;
c) o iluminare naturala si artificiala adecvata;
d) o sursa adecvata cu apa calda si rece in toate camerele de inspectie.
Art. 10
PIF trebuie sa dispuna de echipament tehnic:
a) PIF si centrele de inspectie trebuie sa aiba un minimum de echipamente,
disponibile in orice moment, dupa cum urmeaza:
1. echipament sau acces la echipament adecvat pentru cantarirea
transporturilor supuse controalelor;
2. orice echipament necesar pentru a deschide si a examina transporturile
prezentate pentru examinare;
3. echipament pentru igienizare si dezinfectie, intretinut adecvat si corespunzator
nevoilor PIF, sau un contract cu un agent extern specializat, autorizat pentru
efectuarea operatiunilor de igienizare si dezinfectie;
4. echipament pentru mentinerea temperaturii la nivelul adecvat in camerele
cu mediu controlat.
b) In camerele de inspectie trebuie sa fie disponibile, ca un minimum de
dotare, urmatoarele:
1. o masa de lucru cu suprafete netede, lavabile, usor de igienizat si de
dezinfectat;
2. echipament pentru prelevare de probe - ferastrau, cutit, deschizator de
conserve, instrumente pentru prelevare de probe din transporturi si containere;
3. panglica pentru sigilare si sigilii sau etichete numerotate, marcate
clar pentru a se asigura trasabilitatea;
4. termometre pentru a masura temperatura la suprafata si in profunzime,
balanta de cantarire si un pH-metru pentru produsele proaspete;
5. echipament pentru decongelare sau cuptor cu microunde;
6. facilitati pentru depozitarea temporara a probelor sub temperatura
controlata, pana la expedierea lor la laborator. De asemenea, trebuie sa fie
disponibile containere adecvate pentru transportul acestor probe.
c) PIF si centrele de inspectie agreate numai pentru anumite tipuri de
produse trebuie sa aiba acele articole mentionate la lit. a) si b), cand este
cazul, pentru produsele ce urmeaza sa fie manipulate in acel PIF.
Art. 11
PIF trebuie sa dispuna de personal:
a) PIF trebuie sa functioneze sub responsabilitatea unui medic veterinar
oficial sau, in cazul produselor din peste, fie a unui medic veterinar oficial,
fie a unui agent oficial mentionat in legislatia nationala ce stabileste
derogari de la conditiile de aprobare a PIF localizate in porturile in care se
debarca peste, care trebuie sa fie prezentat la PIF si in centrele de inspectie
in timpul efectuarii controalelor produselor. PIF trebuie sa dispuna de
personal suficient pentru efectuarea tuturor controalelor necesare la acel PIF.
b) Medicul veterinar oficial poate sa fie asistat de asistenti instruiti
special, care sa actioneze sub autoritatea sa la:
1. controlul documentelor;
2. efectuarea controalelor identitatii si a examenelor fizice, prelevarea
de probe si efectuarea analizelor generale;
3. indatoriri si proceduri administrative.
c) Medicul veterinar oficial trebuie sa fie responsabil de decizia finala.
d) Pentru personalul PIF trebuie sa fie tinut un registru in care sa fie
mentionate instruirile primite cu privire la controalele sanitare veterinare.
Art. 12
PIF trebuie sa dispuna de documentatie, iar pana la implementarea
sistemului Shift, medicul veterinar oficial responsabil de controale la PIF
trebuie sa aiba la dispozitia sa, in biroul central desemnat, urmatoarele
informatii:
a) o lista actualizata a tarilor terte sau a partilor din tarile terte
autorizate sa expedieze produse in statele membre ale Uniunii Europene si
Romania;
b) copii ale diverselor acte normative nationale care precizeaza un
specimen de certificat de sanatate, certificat de sanatate publica ori
certificat de sanatate animala sau orice alt document care trebuie sa
insoteasca produsele expediate din tari terte avand ca destinatie statele
membre ale Uniunii Europene sau Romania;
c) o lista actualizata a unitatilor din tarile terte, autorizate sa exporte
produse in statele membre ale Uniunii Europene sau Romania, sau a unitatilor
nationale autorizate, in cazul produselor nearmonizate la nivel comunitar;
d) copii ale oricarui act normativ de protectie care interzice sau
limiteaza importul de produse in statele membre ale Uniunii Europene sau in
Romania;
e) liste actualizate ale PIF de la frontiera externa a Romaniei, ale PIF
ale statelor cu care Romania are frontiera comuna, ale PIF ale Uniunii
Europene, care sa ofere toate detaliile disponibile ale acestor posturi;
f) o lista actuala a zonelor libere, depozitelor libere si a depozitelor
vamale aprobate in conditiile stabilite in legislatia nationala privitoare la
principiile care reglementeaza organizarea controalelor sanitare veterinare
pentru produsele de origine animala importate in Romania din tari terte si a
operatorilor autorizati, in conditiile acelorasi reglementari, din Romania si
toate statele membre ale Uniunii Europene;
g) o lista actualizata a unitatilor aprobate pentru primirea produselor
destinate statelor membre ale Uniunii Europene sau Romaniei, in conformitate cu
reglementarile nationale privitoare la principiile care reglementeaza
organizarea controalelor sanitare veterinare pentru produsele de origine
animala importate in Romania din tari terte;
h) legislatia relevanta actualizata cu privire la produsele si procedurile
acoperite de controalele sanitare veterinare.
Art. 13
PIF trebuie, de asemenea, sa detina registre care sa cuprinda:
a) informatii actualizate cu privire la transporturile de produse pentru
care importul ori intrarea in statele membre ale Uniunii Europene sau Romania a
fost refuzata si care au fost reexpediate. Atunci cand Romania va avea PIF
aprobate de Comisia Europeana, autoritatea veterinara centrala a Romaniei
trebuie sa comunice statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene
toate informatiile cu privire la transporturile reexpediate. Totusi, in orice
situatie, aceste informatii trebuie sa fie comunicate fiecarui PIF din Romania
de catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei;
b) date minime necesare a fi introduse in baza de date pentru animale si
produse de origine animala, cu referire la importul acestora din tari terte;
c) o evidenta a tuturor transporturilor, fie reexpediate conform
reglementarilor nationale referitoare la informatiile ce trebuie introduse in
fisa computerizata pentru transporturile de animale si produse de origine
animala ce provin din tari terte si sunt reexpediate, fie distruse, fie
autorizate de catre medicul veterinar oficial al PIF pentru alta utilizare
decat consumul uman. Acest registru trebuie sa cuprinda toate cazurile in care
exista stabilit de medicul veterinar oficial un termen limita pentru o actiune
sau un raspuns, in cazul bunurilor respinse, trimise in tranzit sau
directionate pentru anumite utilizari si cand este necesara o actiune de
urmarire a acestora;
d) o evidenta a tuturor probelor prelevate la PIF, in scopul supunerii
acestora la teste de laborator, impreuna cu detalii privind testul de laborator
solicitat si rezultatele, favorabile sau nefavorabile, ale acestor teste;
e) date privind reducerea frecventei controalelor fizice pentru transportul
unor produse de origine animala ce sunt destinate Romaniei, daca este cazul, in
format computerizat.
Art. 14
Proceduri de control:
a) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
exista o cooperare stransa intre diversele servicii implicate in inspectia
produselor provenite din tari terte.
b) Toate inspectiile fizice si controalele identitatii, cu exceptia
controalelor sigiliilor, trebuie sa aiba loc in cadrul unor spatii cu
facilitati de inspectie. Toate aceste controale trebuie sa fie realizate astfel
incat sa se evite posibilitatea contaminarii incrucisate si, cand este cazul,
trebuie sa se desfasoare tinandu-se cont de conditiile de temperatura
controlata in care produsele sunt transportate. Cand sunt implicate produse
neambalate, destinate consumului uman, toate controalele trebuie sa fie
efectuate la adapost de influentele vremii, avandu-se grija pentru asigurarea
unei manipulari igienice si protectia unor asemenea produse in timpul
descarcarii si incarcarii.
c) Medicul veterinar oficial trebuie sa aiba cunostinta despre masurile
privind distrugerea deseurilor de produse de origine animala, descarcate din
diferite transporturi in zona aflata sub jurisdictia sa. In cazul in care
masurile privind distrugerea acestora se afla sub responsabilitatea sa, trebuie
pastrate evidente - registre - privind controalele efectuate in acest sens si
deficientele constatate. Cand distrugerea se afla sub responsabilitatea altei
autoritati competente, medicul veterinar oficial trebuie sa tina legatura
permanenta cu acest organism si sa aiba disponibile toate informatiile relevante
necesare.
d) Medicul veterinar oficial trebuie sa cunoasca toate zonele libere,
depozitele libere, depozitele vamale si firmele autorizate pentru
aprovizionarea navelor din zona PIF si cele asociate cu acestea in procesul de
aprovizionare. Trebuie sa fie efectuate controale permanente la depozitele sau
firmele mentionate mai sus, rezultatele controalelor fiind evidentiate intr-un
registru ce trebuie pastrat la sediul PIF.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 15
(1) Atributiile personalului PIF sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) Numarul posturilor disponibilizate ca urmare a restructurarii
activitatii de control sanitar veterinar in punctele de trecere a frontierei de
stat, conform prevederilor prezentei norme sanitare veterinare, se redistribuie
in cadrul Institutului de Diagnostic si Sanatate Animala.
(3) Numarul de personal necesar bunei desfasurari a activitatii de control
sanitar veterinar de frontiera, precum si programul de lucru al PIF se vor
stabili prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului.
Art. 16
Conditiile de agreere a PIF pentru animalele vii provenind din tarile terte
sunt prevazute in anexa nr. 3.
Art. 17
In situatii exceptionale, cum ar fi situatia epizootologica internationala,
in caz de epizootii, imposibilitatea serviciilor sanitare veterinare de
frontiera de a-si exercita atributiile de control din motive neimputabile
acestora, precum si in orice alte situatii ce impun protejarea teritoriului
national pentru apararea sanatatii publice sau a sanatatii animalelor, Agentia
Nationala Sanitara Veterinara, prin decizie, poate dispune inchiderea
definitiva sau temporara a PIF, pana la remedierea situatiilor mentionate.
Art. 18
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta norma sanitara
veterinara.
ANEXA 1*)
la norma sanitara veterinara
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
LISTA
posturilor de inspectie de frontiera in care sunt organizate controale sanitare
veterinare
______________________________________________________________________________
|N | Judet |Postul de |Puncte de |Tipul|Marfuri |Marfuri
|
|r.| |Inspectie la |lucru | |aprobate |aprobate
|
| | |Frontiera | | |pentru import |pentru export
|
|c | |Denumire/ | | |si tranzit |si tranzit
|
|r | |Sediu/Adresa | | |intrare |iesire
|
|t.| | | | | |
|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 1|ARAD |NADLAC |Nadlac | R |O,E,A |O,E,A
|
| | |Com. Nadlac |Com. Nadlac | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Cod 315500 | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Varsand | R |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | |Com. Pilu | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | |Cod 317255 | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Curtici | F |O,E,A |O,E,A
|
| | | |Gara CFR, | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | |Cod 315200 | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 2|BIHOR |BORS* |Bors | R |O,E,A |O,E,A |
| | | |Cod 417075 | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Episcopia | F |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | |Bihor | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | |Gara CFR | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 3|CONSTANTA|CONSTANTA |Constanta | P |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Incinta Port |Nord | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |Dana 52 - 53 | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | |(S.C. Frial) | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Constanta |P/R/ |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | |Sud |ZL |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Midia* | P | O | O
|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 4|DOLJ |CALAFAT |Calafat | R |O,E,A |O,E,A
|
| | |Localitatea | | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Calafat | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |Str. Baba | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | |Lupa nr. 4 | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |Cod 205200 | | | |
|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 5|GALATI |GALATI |Galati |R/ZL |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |
|P.O.A.A.D.C.U.|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | |Vama Galati | | |P.O.A.A.D.C.U. |(T.C., F.T.C.)|
| | |Rutier | | |(T.C., F.T.C.) |
|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Braila | ZL |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C, F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 6|GIURGIU |GIURGIU |Autostrada |R/ZL |O,E,A |O,E,A
|
| | |Vama Giurgiu -| | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Autostrada | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Giurgiu-Russe| F |O,E,A |O,E,A
|
| | | | | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 7|IASI |SCULENI |Sculeni | R |O,E,A |O,E,A
|
| | | |Com. Victoria| |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | |Cod 707584 | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Cristesti | F |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | |Gara CFR | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | |Cristesti- | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | |Jijia | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | |Com. Holboca | | |
|
| | | |Cod 707251 | | |
|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 8|ILFOV |AEROPORTUL |AIBO | A | A | A
|
| | |INTERNATIONAL |Sos. | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |BUCURESTI- |Bucuresti- | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |OTOPENI |Ploiesti | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | |(AIBO) |Km 16,5 | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | |Otopeni | | | |
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Gara de nord | F |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| | | |Baneasa | R |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | | |(targuri + | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | |expozitii | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | |Antrepozite | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | |Chitila) | | |
|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
| 9|SATU MARE|HALMEU |Halmeu | R/F |O,E,A |O,E,A
|
| | |Str. | | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Lacramioarei | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |Cod 447145 | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
|10|SUCEAVA |SIRET |Siret | R |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Cod 725500 | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | | | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C., F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
|11|TIMIS |STAMORA |Stamora/ | R/F |O,E,A |O,E,A
|
| | |MORAVITA |Moravita | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Com. Moravita | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |Cod 307280 | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C, F.T.C.) |(T.C, F.T.C.)
|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
|12|TULCEA |TULCEA |Tulcea | P |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Str. Portului | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |nr. 28 | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | |Cod 820234 | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
|13|VASLUI |ALBITA |Albita | R |O,E,A |O,E,A
|
| | |Sat Albita | | |P.O.A.C.U. |P.O.A.C.U.
|
| | |Com. Drinceni | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
| | |Cod 737221 | | |P.O.A.A.D.C.U.
|P.O.A.A.D.C.U.|
| | | | | |(T.C., F.T.C.) |(T.C.,
F.T.C.)|
|__|_________|______________|_____________|_____|_______________|______________|
LEGENDA:
R = rutier;
F = feroviar;
P = port;
A = aeroport; ZL = zona libera;
O,E,A = animale vii - ongulate, ecvine (altele decat caii de sport),
altele;
P.O.A.C.U. = produse de origine animala pentru consum uman;
P.O.A.A.D.C.U. = produse de origine animala, altele decat pentru consum
uman;
T.C. = temperatura controlata;
T.C, F.T.C. = cu temperatura controlata; fara temperatura controlata.
------------
* - numai pentru export ongulate - O
* - incepand de la 1 mai 2004 - numai pentru I.E.T. O,E,A
ANEXA 2
la norma sanitara veterinara
ATRIBUTIILE
personalului posturilor de inspectie de frontiera (PIF)
A. Atributiile medicilor veterinari oficiali, sefi ai PIF:
1. coordoneaza si controleaza activitatea sanitara veterinara ce se
desfasoara la toate punctele de lucru din structura PIF;
2. asigura folosirea eficienta a resurselor;
3. tin un registru privind echipamentul si alte materiale ce constituie
obiecte de gestiune, precum si folosirea si restituirea lor;
4. trimit lunar, anual si atunci cand situatia o impune rapoarte oficiale,
sigilate corespunzator, la autoritatea sanitara veterinara centrala si, dupa
caz, la autoritatile veterinare stabilite de autoritatea sanitara veterinara
centrala; atunci cand este cazul, informeaza comandantul punctului de trecere a
frontierei de stat despre orice aspect deosebit privind controlul sanitar
veterinar la frontiera;
5. stabilesc din timp orarul personalului si il trimit in scris persoanelor
in cauza inainte de data de 20 a fiecarei luni pentru luna ce va urma si, de
asemenea, il trimit la autoritatea sanitara veterinara centrala sub forma de
raport; verifica condica de prezenta; poarta raspunderea pentru efectuarea unor
plati in avans, pentru plata salariilor si a altor costuri de intretinere;
6. programeaza graficul plecarilor in concediile de odihna ale personalului
pentru tot anul si au grija ca plecarile si concediile (zilele libere) sa fie
aprobate, inregistrate si raportate;
7. fac propuneri pentru intalniri, instructaje, numiri, destituiri,
initierea unor proceduri disciplinare, calificari si remunerari, proiecte de
dezvoltare, achizitii si reparatii;
8. organizeaza cursuri periodice de protectie a muncii si de prevenire a
accidentelor, asigurandu-se ca sunt indeplinite prevederile legale si ca au loc
inspectiile tehnice de siguranta privind normele de protectie a muncii;
9. tin un inventar al bunurilor fixe si consumabile, monitorizand
conditiile tehnice ale cladirilor si echipamentului punctului de lucru, si fac
toate eforturile de a le pastra in conditii adecvate;
10. se ocupa ca echipamentul, formularele si materialele necesare in
vederea desfasurarii in bune conditii a activitatii punctului de lucru sa nu
lipseasca niciodata;
11. se conformeaza regulilor privind multiplicarea documentelor (fotocopii)
si se asigura ca acestea sunt pastrate conform reglementarilor sau inmanate
persoanelor autorizate;
12. realizeaza toate sarcinile si exercita toate drepturile cu care au fost
investiti de autoritatea sanitara veterinara centrala sau de superiorul lor;
13. colaboreaza cu conducerile celorlalte autoritati si institutii care isi
desfasoara activitatea la punctul de lucru in probleme operationale si in
instructaje si care au contingenta cu activitatea de import, export si tranzit
de animale si produse de origine animala.
B. Atributiile medicilor veterinari oficiali ai punctului de lucru:
1. verifica legalitatea actelor sanitare veterinare care insotesc
transporturile de animale, produse de origine animala si furaje si controleaza
daca acestea au fost intocmite potrivit dispozitiilor legale in vigoare privind
importul, exportul si tranzitul;
2. controleaza respectarea conditiilor de igiena si tehnice ale mijloacelor
de transport - vagoane, autocamioane, avioane, vase etc.;
3. efectueaza examenul clinic individual al animalelor si expertiza
sanitara veterinara a produselor si subproduselor de origine animala, a
furajelor, iar atunci cand este cazul, recolteaza probe pentru examen de
laborator in vederea determinarii salubritatii acestor produse;
4. aplica sanctiunile prevazute de actele normative in vigoare persoanelor
care incalca prevederile legale privind exportul, importul si tranzitul de
animale si de produse de origine animala;
5. elibereaza documentele sanitare veterinare de export, import si tranzit,
pe baza controlului sanitar veterinar efectuat si a constatarilor facute,
atunci cand sunt respectate conditiile ce trebuie indeplinite la astfel de
transporturi, si raspund de exactitatea datelor inscrise in aceste documente;
6. elibereaza documente oficiale si verifica respectarea masurilor privind
distrugerea sau sterilizarea cadavrelor si produselor care, eventual, se
confisca si care se scot din mijloacele de transport, atunci cand este cazul,
precum si a gunoaielor sau a materialelor ce rezulta in urma stationarii
mijloacelor de transport in punctele respective de trecere a frontierei de
stat;
7. verifica efectuarea dezinfectiei mijloacelor de transport in care s-au
constatat cazuri de animale bolnave sau suspecte de boli infectocontagioase si,
dupa caz, a produselor de origine animala sau a furajelor contaminate ori
suspecte de contaminare sau cu ocazia altor actiuni stabilite de autoritatea
sanitara veterinara;
8. stabilesc si urmaresc aplicarea masurilor de supraveghere sanitara
veterinara atunci cand in cadrul transporturilor de animale exista suspiciuni
sau cazuri de boala, pana la clarificarea situatiei constatate;
9. acorda asistenta sanitara veterinara la reimbarcarea animalelor sau a
produselor de origine animala, atunci cand la mijloacele de transport se
constata defectiuni si nu sunt admise la trecerea frontierei de stat;
10. raspund in regim de permanenta de activitatea de control sanitar
veterinar ce se desfasoara la punctul de lucru in cadrul programului de lucru
stabilit;
11. se asigura ca bunurile (marfurile) supuse controlului la frontiera,
potrivit prevederilor legale, sunt verificate conform celor prescrise;
12. se asigura ca verificarile sunt facute in conformitate cu legislatia
nationala si cu dispozitiile existente referitoare la tara de origine, tara de
destinatie si la tara de tranzit;
13. se asigura ca toate marfurile ce au fost verificate si care nu prezinta
nici o anormalitate au fost notificate la destinatie (dupa caz, la punctul de
iesire);
14. se asigura ca se iau masuri corespunzatoare in cazurile in care
marfurile se dovedesc necorespunzatoare;
15. se asigura ca atat ei, cat si echipa de inspectie care lucreaza in subordinea
lor realizeaza controalele astfel incat sa se asigure ca la momentul
controlului produsele sunt intr-o stare corespunzatoare si pot fi folosite in
scopul specificat in certificatul care le insoteste;
16. se asigura, in cooperare cu autoritatile superioare, ca sunt
indeplinite si mentinute cerintele operationale ale punctului de lucru si ca
orice propuneri de schimbari in structura si in activitatea acestuia sunt
discutate si aprobate de autoritati si de superiorii lor;
17. se asigura ca echipa de inspectie care participa la realizarea
controalelor veterinare in directa lor subordonare primeste din partea lor un
instructaj adecvat atat teoretic, cat si practic, inclusiv in domeniul normelor
de protectie a muncii si de prevenire a accidentelor, si sunt direct
raspunzatori cu supravegherea aplicarii acestor reguli;
18. se asigura ca toate taxele, tarifele si costurile legate de procedurile
de verificare sunt pretinse (facturate) si achitate si ca sunt indeplinite
toate conditiile unei plati pe loc sau ulterioare, in numerar, la agentii
locali sau prin alte mijloace aprobate;
19. se asigura ca sunt indeplinite toate regulile legate de inregistrarea
documentelor, de tinerea evidentelor in registre si de notificari;
20 se asigura ca bunurile fixe si consumabile ale punctului de lucru sunt
folosite adecvat;
21. se asigura ca informatiile sunt transmise conform legii;
22. in afara de sarcinile profesionale prezentate mai sus, medicii
veterinari oficiali din punctele de lucru au, de asemenea, obligatii
administrative legate de activitatile care se desfasoara in cadrul acestora,
dupa cum urmeaza:
- deschiderea corespondentei, cu exceptia celei personale (adresata nominal
altor persoane);
- indosarierea corespondentei (in principal, certificatele de sanatate
animala) intr-un sistem bazat pe numere curente, certificate, directive
profesionale, avize, rapoarte etc.;
- asigurarea ca documentele necesare sa fie multiplicate prin fotocopiere
(in special acolo unde exista mai multe puncte de lucru);
- tinerea unui registru cuprinzand rapoartele care mentioneaza sosirea
transporturilor, intrarea sau iesirea mesajelor prin fax, telegrame, posta
electronica si convorbiri telefonice;
- pastrarea unui registru de serviciu care sa contina toate datele si
evenimentele importante (documente de importanta financiara, instructiuni
primite de la autoritatea sanitara veterinara centrala, probleme nerezolvate
etc.).
C. Atributiile tehnicienilor veterinari ai punctelor de lucru:
1. ajuta medicii veterinari in activitatea de control sanitar veterinar la
frontiera;
2. supravegheaza transporturile de animale si produse de origine animala pe
tot timpul stationarii lor in statii sau in alte puncte de trecere a
frontierei;
3. controleaza calitatea si cantitatea furajelor administrate in hrana
animalelor si adaparea lor in bune conditii in timpul stationarii
transporturilor la frontiera;
4. controleaza starea de igiena si tehnica sub raport sanitar veterinar a
vagoanelor sau a altor mijloace de transport, atunci cand se fac transbordari
de animale sau de produse de origine animala;
5. participa direct la recoltarea probelor de produse pentru examen de
laborator, conform indicatiilor medicului veterinar;
6. verifica efectuarea dezinfectiilor mijloacelor de transport la punctele
de trecere a frontierei de stat si efectueaza dezinfectia si igienizarea
spatiilor destinate controlului veterinar;
7. in functie de volumul activitatii si de specificul fiecarui punct de
trecere a frontierei de stat, executa orice alte sarcini primite din partea
medicului oficial sef, legate de aplicarea legislatiei privind importul,
exportul si tranzitul de animale si produse de origine animala sau furaje.
ANEXA 3
la norma sanitara veterinara
CONDITII GENERALE
de agreere a posturilor de inspectie de frontiera (PIF) pentru animalele vii
provenind din tarile terte
Pentru a obtine aprobarea Comisiei Europene, PIF trebuie sa dispuna de:
a) cale de acces special destinata transportului de animale vii, astfel
incat animalele sa nu fie in situatia de a stationa inutil;
b) facilitati usor de igienizat si de dezinfectat, pentru descarcarea si
incarcarea diferitelor mijloace de transport, pentru inspectia, furajarea,
adaparea si tratamentul animalelor, cu spatii adecvate, luminate si ventilate
corespunzator numarului de animale ce urmeaza a fi inspectate;
c) personal suficient, in raport direct cu numarul animalelor prezentate
pentru control in PIF, de medici veterinari si personal auxiliar special
instruit sa efectueze controale asupra documentelor insotitoare si controale
clinice conform legislatiei nationale, care stabileste principiile ce
guverneaza organizarea controalelor veterinare asupra animalelor care intra in
Uniunea Europeana din tarile terte;
d) spatii suficient de vaste puse la dispozitia personalului responsabil
pentru efectuarea controalelor sanitare veterinare, incluzand vestiare, dusuri
si toalete;
e) spatii corespunzatoare si facilitati pentru prelevarea si procesarea
probelor pentru controale de rutina stabilite de legislatia nationala;
f) serviciile unui laborator specializat capabil sa efectueze teste
speciale pe probele recoltate in PIF;
g) serviciile unei unitati aflate in imediata vecinatate a PIF, care sa
dispuna de facilitati si echipamente necesare pentru gazduirea, hranirea,
adaparea, tratamentul si, daca este nevoie, sacrificarea animalelor;
h) facilitati corespunzatoare ca animalele sa fie descarcate, adapate,
furajate, gazduite, cand este necesar, si sa poata fi tratate sau sacrificate
imediat intr-o maniera in care sa fie evitata suferinta inutila a acestora, in
cazul in care aceste PIF sunt utilizate ca puncte de oprire sau de transfer al
animalelor in timpul transportului;
i) echipamente corespunzatoare care sa permita schimbul rapid de informatii
cu celelalte PIF si cu autoritatile veterinare competente, specificate in
legislatia nationala sistem computerizat sau Shift;
j) echipamente si facilitati pentru igienizare si dezinfectie.