ORDIN Nr. 5435
din 23 octombrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind acordarea de distinctii si premii personalului didactic
din invatamantul preuniversitar de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 5 februarie 2007
In baza prevederilor art. 113 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi
cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind acordarea de
distincţii şi premii personalului didactic din învăţământul preuniversitar de
stat, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Formularele de diplome, ale căror machete
sunt prezentate în anexele la regulament, vor fi gestionate, completate şi
eliberate de inspectoratele şcolare.
Art. 3. - Unităţile de învăţământ care au făcut
propuneri vor include sumele aferente fiecărei categorii de distincţii în
proiectul de buget, la fondul de premii, şi vor întreprinde demersuri pe lângă
consiliile locale în vederea aprobării sumelor solicitate.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - Direcţia generală managementul resurselor
umane, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii din cadrul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării, inspectoratele şcolare, unităţile de
învăţământ preuniversitar de stat şi unităţile conexe vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXA
REGULAMENT
privind acordarea de distincţii
şi premii personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Conform prevederilor art. 113 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare, ministrul educaţiei şi cercetării este autorizat să
acorde personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat
următoarele distincţii:
- Adresă de mulţumire publică;
- Diploma „Gheorghe Lazăr", clasele I, a II-a şi a III-a;
- Diploma de excelenţă.
Art. 2. - Unui cadru didactic nu i se pot acorda
simultan două distincţii.
Art. 3. - Cadrul didactic care a beneficiat de o
distincţie „Gheorghe Lazăr" poate solicita acordarea altei distincţii,
într-o clasă superioară, după o perioadă de minimum 5
ani.
CAPITOLUL II
Criterii pentru acordarea distincţiilor prevăzute la
art. 1
Art. 4. - Adresa de mulţumire publică, a cărei machetă
este prevăzută în anexa nr. 1, se acordă cadrelor didactice titulare sau
suplinitoare care au obţinut cel puţin definitivatul în învăţământ şi
calificativul „foarte bine" în ultimul an şcolar, pentru contribuţii la
dezvoltarea învăţământului şi/sau progresului şcolar.
Art. 5. - Diploma „Gheorghe Lazăr" clasa I, a cărei machetă este prevăzută în anexa
nr. 2, se acordă, pentru merite în dezvoltarea curriculumului şi/sau
managementului educaţional, cadrelor didactice care au obţinut gradul didactic I şi care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) au primit calificativul „foarte bine" pentru
activitatea didactică efectivă în învăţământ
desfăşurată în ultimii 20 de ani;
b) demonstrează preocupări cu relevanţă în
activitatea didactică (autor, coautor la manuale şi/sau programe şcolare ori
lucrări de cercetări experimentale/fundamentale finalizate, avizate/aprobate de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, sau lucrări de specialitate publicate în
reviste de specialitate internaţionale ori lucrări/comunicări prezentate la
congrese, simpozioane şi/sau sesiuni de comunicări internaţionale, la
publicaţii cu ISBN/ISSN; membru al comisiilor naţionale de specialitate;
contribuţii la elaborarea proiectelor de regulamente, metodologii şi acte
normative la nivel naţional);
c) deţin cel puţin un premiu/o menţiune la faza
internaţională cu elevii participanţi la olimpiade, concursuri şcolare ori
competiţii sportive/artistice şi/sau un premiu la faza naţională cu elevii
participanţi la olimpiade, concursuri şcolare sau competiţii sportive/artistice
(conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării);
d) probează implicarea în activitatea educativă în
şcoală şi în comunitate (prin organizarea de activităţi sau proiecte/programe extracurriculare
la nivel naţional/ internaţional). Se vor prezenta documente în original şi
copii, confirmate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 6. - Diploma „Gheorghe Lazăr" clasa I este însoţită de un premiu a cărui
valoare este de 20% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni
anterioare datei semnării ordinului de acordare a distincţiilor.
Art. 7. - Diploma „Gheorghe
Lazăr" clasa a II-a, a cărei machetă este prevăzută în anexa nr. 3, se
acordă, pentru merite în dezvoltarea curriculumului şi/sau managementului
educaţional, cadrelor didactice care au obţinut gradul didactic I şi care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) au primit calificativul „foarte bine" pentru
activitatea didactică efectivă în învăţământ desfăşurată în ultimii 15 ani;
b) demonstrează preocupări cu relevanţă în
activitatea didactică (autor, coautor la manuale şi/sau programe şcolare ori
lucrări de cercetări experimentale/fundamentale finalizate, avizate/aprobate de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, sau lucrări/comunicări prezentate la
congrese, simpozioane şi/sau sesiuni de comunicări naţionale, lucrări de
specialitate şi/sau metodice publicate, la publicaţii cu ISBN/ISSN; membru al
consiliului consultativ al specialităţii din cadrul inspectoratului şcolar);
c) deţin cel puţin un premiu/o menţiune la faza
internaţională cu elevii participanţi la olimpiade, concursuri şcolare ori
competiţii sportive sau un premiu la faza naţională cu elevii participanţi la
olimpiade, concursuri şcolare sau competiţii sportive/artistice (conform
calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării);
d) probează implicarea în activitatea educativă în
şcoală şi în comunitate (prin organizarea de activităţi sau proiecte/ programe
extracurriculare la nivel judeţean/naţional). Se vor prezenta documente în
original şi copii, confirmate de consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ.
Art. 8. - Diploma „Gheorghe Lazăr" clasa a II-a
este însoţită de un premiu a cărui valoare este de 15% din suma salariilor de
bază primite în ultimele 12 luni anterioare datei semnării ordinului de
acordare a distincţiilor.
Art. 9. - Diploma „Gheorghe
Lazăr" clasa a III-a, a cărei machetă este prevăzută în anexa nr. 4, se
acordă, pentru merite în dezvoltarea curriculumului şi/sau managementului
educaţional, cadrelor didactice care au obţinut gradul didactic I şi care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) au primit calificativul „foarte bine" pentru
activitatea didactică efectivă în învăţământ desfăşurată în ultimii 10 ani;
b) demonstrează preocupări cu relevanţă în
activitatea didactică (autor, coautor la manuale şi/sau programe şcolare ori
lucrări de cercetări experimentale/fundamentale finalizate, aprobate de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, sau lucrări de specialitate şi/sau metodice
publicate, publicaţii cu ISBN/ISSN);
c) deţin cel puţin un premiu/o menţiune la faza
internaţională cu elevii participanţi la olimpiade, concursuri şcolare ori
competiţii sportive/artistice şi/sau un premiu/o menţiune la faza naţională ori
judeţeană cu elevii participanţi la olimpiade, concursuri şcolare sau
competiţii sportive/artistice (conform calendarului aprobat de Ministerul
Educaţiei şi Cercetării);
d) probează implicarea în activitatea educativă în
şcoală şi în comunitate (prin organizarea de activităţi sau proiecte/programe
extracurriculare la nivel naţional, judeţean şi/sau în parteneriat cu
administraţia publică locală). Se vor prezenta documente în original şi copii,
confirmate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 10. - Diploma „Gheorghe Lazăr" clasa a III-a
este însoţită de un premiu a cărui valoare este de 10% din suma salariilor de
bază primite în ultimele 12 luni anterioare datei semnării ordinului de
acordare a distincţiilor.
Art. 11. - Diploma de excelenţă, a cărei machetă este
prevăzută în anexa nr. 5, se acordă, pentru merite în dezvoltarea
curriculumului şi/sau managementului educaţional, cadrelor didactice care au
obţinut gradul didactic I, pensionari
sau pensionabili, cu activitate efectivă în învăţământ şi care au obţinut
calificativul „foarte bine" cel puţin 25 de ani, pentru merite deosebite
în activitatea didactică, care au dat dovadă de profesionalism, deontologie
profesională şi conduită morală incontestabile şi care îndeplinesc cel puţin
două dintre criteriile menţionate la art. 5 lit. b), c) şi d).
Art. 12. - Diploma de excelenţă este însoţită de un
premiu a cărui valoare este de 20% din suma salariilor de bază primite în
ultimele 12 luni de activitate.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 13. - Calendarul şi procedura de atribuire a
distincţiilor şi premiilor personalului didactic din învăţământul
preuniversitar de stat se desfăşoară în etape, după cum urmează:
1. Solicitantul întocmeşte şi depune la conducerea
unităţii de învăţământ cererea şi raportul de autoevaluare însoţite de
documentele doveditoare, conform criteriilor menţionate anterior, până la data
de 31 martie.
2. Consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ analizează dosarul şi formulează aprecieri sintetice, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 6, asupra activităţii fiecărui solicitant, până
la data de 10 aprilie.
3. Directorul unităţii de
învăţământ înaintează la inspectoratul şcolar cererea, raportul de autoevaluare
cu anexele doveditoare şi aprecierea consiliului de administraţie, până la data
de 15 aprilie.
4. a) Comisia de evaluare a dosarelor, în urma
analizării acestora, în baza punctajului prevăzut la art. 14, va întocmi şi va
afişa la sediul inspectoratului şcolar, până la data de 25 aprilie, lista
solicitanţilor, în ordine descrescătoare a punctajelor acordate.
b) Comisia de evaluare a dosarelor este numită prin decizie a inspectorului şcolar general şi are
următoarea componenţă:
- preşedinte - un inspector şcolar general adjunct;
- 6 membri:
- un inspector şcolar - învăţământ preşcolar;
- un inspector şcolar - învăţământ primar;
- 4 inspectori şcolari de
specialitate/inspectori şcolari.
Secretariatul comisiei este asigurat de un inspector şcolar pentru managementul resurselor umane.
5. Eventualele contestaţii se pot depune la
registratura inspectoratului şcolar, în termen de 3 zile calendaristice de la
data afişării rezultatelor evaluării dosarelor depuse.
6. a) In termen de 5 zile calendaristice de la data
limită pentru depunerea contestaţiilor, consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar, după analizarea şi soluţionarea contestaţiilor,
afişează la sediul inspectoratului şcolar, în ordine descrescătoare a
punctajelor acordate, rezultatele definitive ale evaluării dosarelor depuse în
vederea acordării distincţiilor şi a premiilor.
b) Consiliul de administraţie al inspectoratului
şcolar, pe baza rezultatelor definitive, stabileşte numărul cadrelor didactice
care urmează a primi distincţii, în limita a 6% din numărul total de cadre
didactice cu gradul didactic I din judeţ/municipiul Bucureşti, cu excepţia adresei de mulţumire
publică şi cu încadrarea în fondurile bugetare alocate/comunicate de fiecare
primărie.
7. Listele cuprinzând datele solicitanţilor validaţi,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 7, vor fi înaintate la Ministerul
Educaţiei şi Cercetării până la data de 5 mai.
8. Ministerul Educaţiei şi
Cercetării verifică listele înaintate de inspectoratele şcolare şi elaborează
ordinul de acordare a distincţiilor, până la data de 15 iunie.
9. a) Plata premiilor se va face de unitatea de
învăţământ la care sunt (au fost) angajate cadrele didactice beneficiare, din
bugetul consiliilor locale/consiliilor judeţene, cu încadrarea în bugetul
aprobat şi alocat cu această destinaţie.
b) Plata premiilor personalului didactic încadrat la
cluburile sportive şcolare, la Palatul Naţional al Copiilor şi Elevilor din
Bucureşti, precum şi la palatele şi cluburile copiilor şi elevilor se va face
din fondurile unităţii unde este (a fost) angajat.
Art. 14. - Consiliul de administraţie al
inspectoratului şcolar, în completarea celor prezentate, va lua în consideraţie
pentru fiecare categorie de distincţii şi următoarele criterii: disponibilitate
pentru participarea la rezolvarea, dezamorsarea sau prevenirea unor situaţii
problemă ale tineretului (abandon, absenteism, consum de droguri, alcoolism
etc), predare/activitate în zone izolate; predare/activitate cu elevii cu
cerinţe educative speciale, grupuri dezavantajate; predare simultană, precum şi
alte criterii.
Pentru fiecare criteriu utilizat se va elabora un
punctaj propriu.
Art. 15. - La toate etapele
prevăzute în prezentul regulament participă, în calitate de observatori,
reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură
învăţământ, care au organizaţii/grupe sindicale în unitatea de învăţământ, în
judeţul respectiv sau în municipiul Bucureşti.
Art. 16. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
ROMÂNIA
MINISTERUL
EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
Cabinet ministru
Stimată doamnă/Stimate domnule,
......................................................
Suntem onoraţi să exprimăm sincera noastră preţuire şi
profunda admiraţie pentru înalta dumneavoastră ţinută profesională şi morală
demonstrată la catedră, întru sporirea prestigiului şcolii româneşti.
Prin competenţă şi vocaţie aţi dovedit că profesia de
dascăl se poate practica numai cu dăruire şi cu responsabilitate faţă de
viitorul naţiei.
Aţi demonstrat, prin rezultate remarcabile, că menirea
dascălului este aceea de a cultiva în conştiinţa tinerei generaţii respectul
pentru valorile spirituale ale poporului nostru, integrate armonios în sistemul
valorilor culturale şi etice universale.
Elevilor domniei voastre le-aţi oferit un model uman pe
care l-aţi creat sintetizând ţinuta intelectuală, morală şi culturală a unui
român care îşi cinsteşte ţara prin sentimente sincere şi fapte perene.
Acordarea acestei înalte distincţii oferă Ministerului
Educaţiei şi Cercetării prilejul de a-şi declara convingerea că sunteţi unul
dintre dascălii de vocaţie ai ţării, continuând tradiţia şi promovând inovaţia
în domeniu.
Vă dorim prosperitate, împliniri profesionale şi în
viaţa particulară, sănătate şi energie inepuizabilă pentru ca, în continuare,
să sporiţi prestigiul şcolii româneşti a secolului XXI.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
.......................................................
Bucureşti
.....................................
ANEXA Nr. 2 la regulament
MINISTERUL EDUCAŢIEI Şl CERCETĂRII
DIPLOMA „GHEORGHE LAZĂR"
clasa I
Se acordă doamnei/domnului .................................................................,
*) .............................................................. la ........................................................, judeţul
............................, pentru preocupări deosebite în domeniul
inovării didactice din ultimii 20 de ani, rezultate remarcabile obţinute cu
elevii la olimpiade şi concursuri internaţionale şi naţionale şi implicare
deosebită în activitatea educativă din şcoală şi din cadrul comunităţii.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
.....................................................
Bucureşti, 2007.
|
*) Se înscriu funcţia didactică (profesor, învăţător,
educatoare etc.) şi gradul didactic I sau gradul ştiinţific (doctor în ştiinţe) ale cadrului didactic.
ANEXA Nr. 3 la regulament
MINISTERUL EDUCAŢIEI Şl CERCETĂRII
DIPLOMA „GHEORGHE LAZĂR"
clasa a II-a
Se acordă doamnei/domnului ................................................................., *)
.............................................................. la ........................................................, judeţul
............................, pentru preocupări deosebite în activitatea
didactică din ultimii 15 ani, rezultate remarcabile obţinute la nivel
internaţional şi naţional, în formarea şi educarea tinerilor.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
...................................................
Bucureşti, 2007.
|
*) Se înscriu funcţia didactică (profesor, învăţător,
educatoare etc.) şi gradul didactic I sau gradul ştiinţific (doctor în ştiinţe) ale cadrului didactic.
ANEXA Nr. 4 la regulament
MINISTERUL EDUCAŢIEI Şl CERCETĂRII
DIPLOMA „GHEORGHE LAZĂR"
clasa a III-a
Se acordă doamnei/domnului
................................................................., *)
.............................................................
la
........................................................, judeţul
............................, pentru calitatea şi complexitatea activităţii
didactice din ultimii 10 ani, rezultatele remarcabile obţinute în iniţierea
şi derularea unor proiecte judeţene şi naţionale destinaţi educării
tinerilor.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
.....................................................
Bucureşti, 2007.
|
*) Se înscriu funcţia didactică (profesor, învăţător,
educatoare etc.) şi gradul didactic I sau gradul ştiinţific (doctor în ştiinţe) ale cadrului didactic.
ANEXA Nr. 5 la regulament
MINISTERUL EDUCAŢIEI Şl CERCETĂRII
DIPLOMA DE EXCELENŢĂ
Se acordă doamnei/domnului
................................................................., *)
.............................................................. la
........................................................, judeţul
............................, pentru întreaga carieră didactică, pentru
activitatea remarcabilă
desfăşurată la disciplina ....................... în învăţământul
preşcolar/învăţământul primar.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
.................................................
Bucureşti, 2007.
|
*) Se înscriu funcţia didactică (profesor, învăţător,
educatoare etc.) şi gradul didactic I sau gradul ştiinţific (doctor în ştiinţe) ale cadrului didactic.
ANEXA Nr. 6 la regulament
APRECIERE
Consiliul de administraţie al
.....................................................1), în urma analizării dosarului
depus de .....................................................2);
- autentifică şi validează calificativele anuale din
ultimii ...... ani;
- recunoaşte profesionalismul, conduita morală ireproşabilă
şi atestă respectarea deontologiei profesionale a solicitantului;
- validează documentele care
dovedesc activitatea depusă de domnia sa în perioada evaluată şi prezentate în
susţinerea solicitării;
- recomandă pe .....................................................2) pentru obţinerea
.....................................................3).
Prezenta apreciere este însoţită de copia
procesului-verbal al consiliului de administraţie din data de
Pentru conformitate,
Preşedintele Consiliului de administraţie al
.................................................................1)
1) Denumirea
unităţii de învăţământ.
2) Numele şi
prenumele solicitantului.
3) Nominalizarea
felului distincţiei.
Anexa nr.7 la regulament
TABEL NOMINAL
pentru acordarea................................................1)
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Gradul didactic
|
Specialitatea
|
Vechimea în muncă
|
Denumirea unităţii de învăţământ
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Nominalizarea
tipului de distincţie propusă.