ORDIN
Nr. 58 din 25 iunie 1999
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea licentelor de
fabricatie agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul
productiei de produse alimentare
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 331 din 13 iulie 1999
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
avand in vedere prevederile art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995
privind productia de produse alimentare destinate comercializarii, aprobata si
modificata prin Legea nr. 123/1995 si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
33/1999,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul cu privire la acordarea licentelor de fabricatie
agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul productiei de
produse alimentare, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prevederilor prezentului ordin se abroga
orice dispozitii contrare cu privire la emiterea licentelor de fabricatie
agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul productiei de
produse alimentare.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii.
Art. 4
Directia generala resurse si politici agroalimentare, Directia generala
economica si relatii bugetare si directiile generale pentru agricultura si
industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
ANEXA 1
REGULAMENT
cu privire la acordarea licentelor de fabricatie agentilor economici care
desfasoara activitati in domeniul productiei de produse alimentare
CAP. 1
Generalitati
1. Prezentul regulament se refera la conditiile pe care agentii economici
trebuie sa le indeplineasca pentru a desfasura o activitate in domeniul
productiei de produse alimentare, in vederea obtinerii de licente de fabricatie
si in scopul asigurarii prelucrarii superioare a materiilor prime agricole, al
protectiei consumatorilor si a mediului, precum si al eliminarii tendintelor de
abuzuri, fraude sau falsificari in acest domeniu.
1.1. Agentii economici pot desfasura activitati in domeniul productiei de
produse alimentare numai pe baza unor licente de fabricatie.
1.2. Licentele de fabricatie a produselor alimentare se acorda urmatoarelor
categorii de producatori:
a) agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul productiei de
produse alimentare, persoane juridice, indiferent de forma de organizare si de
tipul de proprietate;
b) asociatiilor familiale sau persoanelor fizice autorizate sa desfasoare o
activitate economica independenta in domeniul productiei de produse alimentare.
2. Persoanele juridice sau fizice definite la pct. 1.2. sunt denumite in
prezentul regulament agenti economici.
3. Licentele de fabricatie se solicita de catre agentii economici la
punerea in functiune a fiecarei unitati in care acestia desfasoara activitati
in domeniul productiei de produse alimentare si se acorda de catre directiile
generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, in functie de dotari, de pregatirea de specialitate a
personalului, de conditiile de igiena si de posibilitatile de garantare a
calitatii produselor fabricate.
4. Licentele de fabricatie acordate agentilor economici care desfasoara
activitati in domeniul productiei de produse alimentare atesta ca acestia au
dreptul sa efectueze astfel de activitati in conformitate cu prevederile legale
in vigoare, la un nivel de siguranta si de calitate care sa asigure protectia
consumatorilor si a mediului.
5. Licentele de fabricatie se acorda pentru fiecare categorie de produse
alimentare, prestari de servicii si alte activitati specifice domeniului
productiei de produse alimentare, in conformitate cu anexa nr. 1 la prezentul
regulament, care se realizeaza in cadrul fiecarei unitati de productie,
indiferent de locul unde aceasta este amplasata.
CAP. 2
Procedura de acordare a licentelor de fabricatie
1. In vederea desfasurarii unei activitati in domeniul productiei de
produse alimentare, agentul economic inainteaza directiei generale pentru
agricultura si industrie alimentara judetene sau a municipiului Bucuresti in a
carei raza teritoriala este amplasata unitatea pentru care solicita licenta de
fabricatie, cererea-tip pentru acordarea licentei de fabricatie, intocmita
conform anexei nr. 2 la prezentul regulament, insotita de documente
justificative.
1.1. Pentru agentii economici care desfasoara activitati de productie
documentatia care insoteste cererea pentru acordarea licentei de fabricatie
cuprinde:
a) statutul societatii comerciale sau autorizatia eliberata in conditiile
Decretului-lege nr. 54/1990 pentru asociatiile familiale si persoanele fizice
autorizate sa desfasoare o activitate economica independenta, in copie xerox;
b) certificatul de inmatriculare a societatii comerciale, emis de oficiul
registrului comertului, in copie xerox;
c) certificatul de inregistrare fiscala a societatii comerciale sau a
asociatiei familiale si persoanei fizice, in copie xerox;
d) autorizatia sanitara de functionare a unitatii pentru care se solicita
licenta de fabricatie, eliberata de catre directia de sanatate publica
judeteana sau a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala se afla
unitatea pentru care se solicita licenta de fabricatie, in copie xerox (se
reinnoieste conform reglementarilor in vigoare);
e) autorizatia sanitara veterinara de functionare pentru unitatile care
sunt supuse controlului sanitar veterinar, eliberata de catre directia sanitara
veterinara judeteana sau a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala
se afla unitatea pentru care se solicita licenta de fabricatie, in copie xerox
(se vizeaza conform reglementarilor in vigoare);
f) avizul Ministerului Sanatatii pentru fiecare categorie de produse pentru
care se solicita licenta de fabricatie, acordat conform reglementarilor in
vigoare, in copie xerox;
g) fisa unitatii pentru care se solicita licenta de fabricatie, intocmita
conform anexei nr. 3 la prezentul regulament;
h) specificatia tehnica sau standardul elaborat si aprobat conform
reglementarilor legale in vigoare al fiecarei categorii de produse pentru care
se solicita licenta de fabricatie, care trebuie sa cuprinda conditiile de
calitate pe care trebuie sa le indeplineasca produsul, conditiile specifice de
ambalare, etichetare, manipulare, transport si depozitare, regulile de
verificare a calitatii, precum si termenul de valabilitate a acestuia;
i) schema tehnologica pentru fiecare categorie de produse sau activitate
pentru care se solicita licenta de fabricatie, care trebuie sa cuprinda toate
fazele fluxului tehnologic, incepand cu receptia materiilor prime pana la
depozitarea produsului finit;
j) instructiunile tehnologice pentru fiecare categorie de produse sau
activitate pentru care se solicita licenta de fabricatie, in care sa fie
descrise in amanunt toate operatiunile din fluxul tehnologic, modul in care
sunt verificati si controlati parametrii tehnologici, precum si utilajele si
instalatiile tehnologice;
k) fisa cu privire la pregatirea de specialitate a personalului, in care sa
se mentioneze:
- personalul de conducere a procesului de fabricatie, a activitatii sau a
prestarii de servicii din domeniul productiei de produse alimentare trebuie sa
aiba, in functie de gradul de complexitate al unitatii, cel putin pregatire
profesionala medie de specialitate, atestata;
- personalul de laborator trebuie sa aiba, in functie de gradul de
complexitate al unitatii, cel putin pregatire profesionala de specialitate,
atestata;
- personalul de executie, conform anexei nr. 4 la prezentul regulament, va
cuprinde, preponderent, personal calificat, cu pregatire profesionala
specifica, la nivelul de complexitate al activitatilor pe care le desfasoara.
1.2. Pentru agentii economici care desfasoara activitati in domeniul
alimentatiei publice, precum si de cofetarie si patiserie documentatia care
insoteste cererea pentru acordarea licentei de fabricatie cuprinde: documentele
mentionate la lit. a) - e) si g) - k) ale pct. 1.1 de mai sus, care vor fi
specifice acestor activitati, iar avizul sanitar de produs nu mai este necesar,
conform precizarilor Ministerului Sanatatii, fiind suficienta autorizatia
sanitara de functionare.
Unitatile de alimentatie publica trebuie sa faca dovada, conform
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 233/1992 privind clasificarea pe
categorii de incadrare a unitatilor de cazare si de alimentatie publica, cu
modificarile ulterioare, si ale Ordinului ministrului comertului nr. 87/1992,
ca sunt unitati de alimentatie publica si ca realizeaza numai o singura
categorie de produse, respectiv produse de alimentatie publica. In caz contrar,
vor fi considerate unitati de productie care realizeaza mai multe categorii
distincte de produse, situatie in care pentru fiecare categorie de produse se
vor solicita licente de fabricatie.
1.3. Agentii economici care desfasoara activitati in domeniul producerii
bauturilor racoritoare si a inghetatei la dozatoare prezinta documentele
prevazute la lit. a) - d), f) si h), iar pentru fabricarea inghetatei, documentul
prevazut la lit. e) ale pct. 1.1 de mai sus.
1.4. Agentii economici care desfasoara activitati in domeniul pescuitului
si al conditionarii pestelui destinat comercializarii prezinta documentele
prevazute la lit. a) - e), j) si k) ale pct. 1.1 de mai sus, pentru punctele
sau centrele de colectare, conditionare si depozitare a pestelui pescuit si a
altor vietuitoare acvatice, completate conform specificului, la care se adauga
fisa cuprinzand dotarile cu ambarcatiuni, unelte, scule si dispozitive, admise
la pescuitul pestelui destinat comercializarii, conform modelului prezentat in
anexa nr. 5 la prezentul regulament.
1.5. Agentii economici care desfasoara activitati in domeniul prestarilor
de servicii: preambalarea, imbutelierea si ambalarea produselor, depozitarea,
pastrarea si transportul specializat al produselor alimentare vor prezenta
documentele prevazute la lit. a) - e), g), i), j) si k) ale pct. 1.1 de mai
sus, specifice acestor activitati.
2. Cererea, completata cu datele necesare, se depune la directia generala
pentru agricultura si industrie alimentara judeteana sau a municipiului
Bucuresti in a carei raza teritoriala se afla unitatea pentru care se solicita
licenta de fabricatie, inregistrandu-se in registrul de evidenta a cererilor pentru
acordarea licentelor de fabricatie conform modelului prezentat in anexa nr. 6
la prezentul regulament numai daca este insotita de documentatia prevazuta la
pct. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, si 1.5, dupa caz.
La depunerea documentatiei in vederea obtinerii licentei de fabricatie
solicitantul va prezenta si documentele prevazute la lit. a) - f) ale pct. 1.1
de mai sus, in original, pentru verificarea autenticitatii si conformitatii
copiilor cu originalul.
3. Reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, numiti prin ordin al ministrului pentru acordarea licentelor de
fabricatie, din cadrul directiilor generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, analizeaza daca
documentatia depusa corespunde cu prevederile prezentului regulament si
comunica agentului economic daca exista documente necorespunzatoare, situatie
in care acesta va depune o noua cerere insotita de documentatia completata,
conform observatiilor facute.
4. In situatia in care se constata ca documentatia depusa corespunde
prevederilor prezentului regulament, reprezentantii imputerniciti verifica la
fata locului, la unitatea pentru care se solicita licenta de fabricatie,
realitatea datelor inscrise in documentatie.
Reprezentantii imputerniciti pot verifica realitatea faptica a datelor
inscrise in documentatie, impreuna cu personalul de specialitate din cadrul
asociatiilor profesionale sau al societatilor comerciale de profil, cu
experienta in domeniu. In acest sens, directiile generale pentru agricultura si
industrie alimentara judetene sau a municipiului Bucuresti vor solicita
asociatiilor profesionale sau societatilor comerciale sa nominalizeze
specialistii care pot participa la aceste verificari, precum si la actiunile de
control tematic.
5. Rezultatul verificarilor faptice se inscrie intr-un proces-verbal care
se semneaza de catre reprezentantul imputernicit constatator si de
reprezentantul imputernicit al agentului economic, redactat in trei exemplare,
conform modelului prezentat in anexa nr. 7 la prezentul regulament, din care un
exemplar ramane la agentul economic, unul la directia generala pentru
agricultura si industrie alimentara judeteana sau a municipiului Bucuresti si
unul se transmite Directiei generale resurse si politici agroalimentare din
cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
6. In situatia in care se constata ca datele inscrise in documentatie nu
corespund cu realitatea de pe teren, aceasta se mentioneaza distinct in
procesul-verbal si constituie motivatia neacordarii licentei de fabricatie.
Dupa inlaturarea deficientelor constatate si mentionate in procesul-verbal
agentul economic poate depune o noua cerere, in vederea acordarii licentei de
fabricatie.
7. In situatia in care se constata ca datele inscrise in documentatie
corespund cu realitatea de pe teren, aceasta se mentioneaza in procesul-verbal,
care constituie actul pe baza caruia se elibereaza licenta de fabricatie.
8. Agentul economic va depune la directia generala pentru agricultura si
industrie alimentara judeteana sau a municipiului Bucuresti, in a carei raza
teritoriala este amplasata unitatea pentru care se solicita licenta de
fabricatie, documentul prin care se dovedeste plata taxei pentru acordarea
licentei de fabricatie, in termen de 72 de ore de la data incheierii
procesului-verbal.
Taxa pentru eliberarea licentei de fabricatie a produselor alimentare se
achita prin virare, cu ordin de plata, in contul bugetului de stat "Taxe
si tarife pentru eliberarea de licente si autorizatii de functionare",
deschis la trezoreria statului in raza careia se afla sediul fiscal al
agentilor economici respectivi.
In sectoarele municipiului Bucuresti si in judetul Ilfov, unde nu
functioneaza trezorerii ale statului, taxa se vireaza in contul "Taxe si
tarife pentru eliberarea de licente si autorizatii de functionare",
deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. pe seama organelor
financiare teritoriale.
Documentul de justificare a achitarii taxei il reprezinta copia de pe
ordinul de plata, confirmata de unitatea bancara, pentru virarea sumei la
bugetul de stat. In ordinul de plata se specifica "Suma reprezinta taxa
pentru eliberarea licentei, conform Ordonantei Guvernului nr. 42/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare".
9. Directia generala pentru agricultura si industrie alimentara judeteana
sau a municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala se afla unitatea
pentru care se solicita licenta de fabricatie, elaboreaza un raport, intocmit
conform anexei nr. 8 la prezentul regulament, care se inainteaza, impreuna cu
un exemplar din procesul-verbal de verificare a realitatii datelor inscrise in
documentatia pentru acordarea licentei de fabricatie, spre avizare Directiei
generale resurse si politici agroalimentare din cadrul Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei.
10. Directia generala resurse si politici agroalimentare din Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei analizeaza raportul si procesul-verbal de
verificare a realitatii datelor inscrise in documentatie, transmite avizul
intocmit conform modelului cuprins in anexa nr. 9 la prezentul regulament si
tine evidenta acestor avize intr-un registru, conform modelului prezentat in
anexa nr. 10 la prezentul regulament.
Dupa primirea avizului favorabil de la Directia generala resurse si
politici agroalimentare din cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei,
directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala se afla
unitatea pentru care se solicita licenta, elibereaza licenta de fabricatie,
redactata conform anexelor nr. 11a) si 11b) la prezentul regulament.
11. Licentele de fabricatie eliberate se vor inregistra la directia
generala pentru agricultura si industrie alimentara judeteana sau a
municipiului Bucuresti, la care au fost inregistrate cererile pentru acordarea
acestora, in registrul de evidenta a licentelor de fabricatie, conform
modelului prezentat in anexa nr. 12 la prezentul regulament.
12. Agentul economic care se considera nedreptatit din cauza neacordarii
licentei de fabricatie poate depune contestatie la conducerea directiei
generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene sau a municipiului
Bucuresti la care a fost inregistrata cererea sa, in termen de 15 zile de la
data respingerii solicitarii. Directorul general al directiei generale pentru
agricultura si industrie alimentara judetene sau a municipiului Bucuresti va
solutiona contestatia in termen de 30 de zile de la data inregistrarii
acesteia.
13. Agentul economic care nu este multumit de modul de rezolvare a
contestatiei se poate adresa instantei judecatoresti, in baza Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
14. Modificarea conditiilor care au stat la baza acordarii licentelor de
fabricatie obliga agentul economic sa solicite in termen de 30 de zile o noua
licenta de fabricatie a produselor alimentare. Se considera conditii
modificate, in spiritul legii:
- schimbarea profilului de activitate pentru care a fost acordata licenta;
- schimbarea proprietarului, actionarului sau a asociatului majoritar si a
titularului licentei de fabricatie.
CAP. 3
Controlul agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul
productiei de produse alimentare
1. Controlul agentilor economici in ceea ce priveste modul de respectare a
prevederilor legale in domeniul productiei de produse alimentare se face de
catre reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, numiti prin ordin al ministrului.
2. Reprezentantii imputerniciti pot efectua controlul la agentii economici
care desfasoara activitati in domeniul productiei de produse alimentare, in
baza unei legitimatii de control, ecuson si stampile, conform modelelor
prezentate in anexa nr. 13 la prezentul regulament.
3. Controlul urmareste respectarea prevederilor legale in domeniul
productiei de produse alimentare si a conditiilor impuse la acordarea licentei
de fabricatie:
a) existenta licentelor de fabricatie pentru toate activitatile,
categoriile de produse sau prestarile de servicii;
b) existenta avizelor sanitare de produs, a autorizatiilor sanitare de
functionare si a autorizatiilor sanitare veterinare de functionare, acordate si
reinnoite conform actelor normative in vigoare;
c) existenta specificatiilor tehnice, a standardelor de produs,
instructiunilor tehnologice la fabricarea, manipularea, depozitarea si la
transportul produselor finite;
d) respectarea prevederilor actelor normative in vigoare din domeniul
productiei de produse alimentare, protectia consumatorilor, igiena sanitara si
sanitara veterinara (pentru unitatile supuse controlului sanitar veterinar);
e) dotarea unitatii cu echipamente, utilaje si instalatii, aparatura de
masura si control, care sa permita respectarea instructiunilor tehnologice si
realizarea produselor finite la nivelul de calitate stabilit in specificatiile
tehnice sau in standardele de produs;
f) incadrarea de personal cu pregatire atestata pentru activitatile care se
desfasoara, corespunzator din punct de vedere al sanatatii si dotat cu
echipament adecvat pentru protectia sanitara si protectia muncii;
g) respectarea normelor de igiena sanitare si sanitare veterinare (pentru
unitatile supuse controlului sanitar veterinar) la:
- receptia, manipularea, depozitarea si transportul materiilor prime,
ingredientelor, semifabricatelor si al materialelor de ambalare;
- fabricarea, manipularea, depozitarea, transportul produselor finite;
- evacuarea, depozitarea sau distrugerea deseurilor ori a materialelor
nefolosibile;
- depozitarea substantelor pentru curatare si dezinfectie;
- depozitarea si manipularea substantelor toxice pentru dezinsectii,
deratizari;
- evacuarea sau distrugerea unor materii prime, materiale, produse
neconforme legislatiei din domeniul alimentar, confiscate de catre autoritatea
de control;
h) dotarea cu apa calda, apa rece potabila, cu spatii special amenajate
pentru spalarea si dezinfectarea ustensilelor, ambalajelor de transport sau
mijloacelor de transport (acolo unde este cazul), asigurarea lantului
frigorific pentru produsele de origine animala;
i) functionarea laboratoarelor uzinale si dotarea lor cu aparatura si
echipamente de laborator, cu substante si reactivi specifici analizelor care se
efectueaza, incadrarea acestora cu personal calificat atestat pentru efectuarea
analizelor de laborator;
j) modul de inregistrare a analizelor de laborator efectuate pentru
controlul:
- parametrilor de calitate ai materiilor prime;
- parametrilor tehnologici pe fluxul de fabricatie;
- parametrilor de calitate ai produselor finite, pe loturi de fabricatie,
conform specificatiilor tehnice sau standardelor de fabricatie ale produselor,
precum si standardelor cuprinzand reguli de verificare a calitatii, din
domeniul specific.
Pentru unitatile care nu au laboratoare uzinale se verifica existenta
contractelor cu laboratoare autorizate sau acreditate pentru controlul
calitatii materiilor prime, ingredientelor, semifabricatelor si produselor
finite, zilnic sau pe loturi de fabricatie, conform prevederilor cuprinse in
instructiunile tehnologice, specificatiile tehnice sau standardele pentru
fiecare categorie de produse;
k) inregistrarea verificarilor periodice ale produselor alimentare,
prevazute in standardul privind regulile pentru verificarea calitatii in
domeniu (incarcatura microbiana, metale grele, reziduuri de pesticide etc.),
efectuate in laboratoare proprii, sau prin contracte cu laboratoare autorizate
sau acreditate pentru efectuarea acestor analize, conform prevederilor cuprinse
in instructiunile tehnologice, specificatiile tehnice sau standardele pentru
fiecare categorie de produse;
l) inregistrarea reclamatiilor consumatorilor si a masurilor privind remedierea
deficientelor.
4. In timpul controlului, daca este necesar, reprezentantii imputerniciti
pot preleva esantioane din materiile prime, ingredientele, adjuvantii
tehnologici sau din alte produse utilizate la prepararea si producerea
alimentelor, din semifabricatele, produsele finite, materialele care vin in
contact cu alimentele si dispun analizarea acestora in laboratoare autorizate
sau acreditate, conform anexelor A si B la procesul-verbal de control.
Cantitatea probei nu trebuie sa fie mai mare decat cea necesara efectuarii
analizelor stabilite.
5. Reprezentantii imputerniciti sa exercite controlul au dreptul sa
preleveze si sa ridice probe fara plata, in scopul analizarii. Un exemplar din
anexele A si B la procesul-verbal de control privind prelevarea probelor va fi
lasat de inspectori la locul inspectiei.
Analizele efectuate ca urmare a controlului alimentelor de catre
reprezentantii imputerniciti vor stabili daca parametrii calitativi, mentionati
in standardul sau in specificatia tehnica a produsului ori pe eticheta sau in
declaratia de conformitate, corespund rezultatului analizelor efectuate.
In cazul in care alimentele analizate nu indeplinesc cerintele de calitate
stabilite in standardul ori in specificatia tehnica a produsului sau mentionate
pe eticheta, producatorul ori partea implicata va plati cheltuielile pentru
prelevarea probelor si pentru efectuarea analizelor.
6. Rezultatul controlului se inscrie in procesul-verbal de control, conform
modelului prezentat in anexa nr. 14 la prezentul regulament.
7. In urma controlului reprezentantii imputerniciti au obligatia de a
hotari si de a dispune in procesul-verbal de control, in functie de
constatarile facute: mentinerea, suspendarea sau retragerea licentei de
fabricatie, dupa caz, oprirea fabricatiei, sanctionarea contraventionala sau/si
sesizarea organelor de cercetare penala, dupa caz:
a) mentinerea licentei de fabricatie se hotaraste atunci cand agentul
economic respecta prevederile legale in domeniul productiei de produse
alimentare si conditiile impuse la acordarea licentei de fabricatie;
b) sanctionarea agentilor economici cu amenda contraventionala, conform
prevederilor art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995*), aprobata si
modificata prin Legea nr. 123/1995, cu modificarile ulterioare, si ale pct. 4 -
6 ale articolului unic din Ordonanta Guvernului nr. 33/1999;
c) oprirea temporara a fabricatiei sau a prestarii serviciului in domeniul
productiei de produse alimentare si suspendarea licentei de fabricatie pana
cand agentul economic dovedeste ca a eliminat toate cauzele in baza carora a
fost dispusa aceasta masura, conform prevederilor pct. 3 al articolului unic
din Ordonanta Guvernului nr. 33/1999.
Situatiile in care se dispune oprirea fabricatiei si suspendarea licentei
de fabricatie sunt:
- folosirea in fabricatie a materiilor prime, materiilor auxiliare sau a
materialelor fara documente care sa ateste calitatea si provenienta lor;
- lipsa din dotare sau nefunctionarea ori neverificarea metrologica a
aparatelor de masura si control necesare pentru urmarirea parametrilor
tehnologici;
- functionarea fara autorizatie sanitara, sanitara veterinara sau cu
termenul de valabilitate expirat;
- starea igienica sanitara si sanitara veterinara necorespunzatoare
normelor de igiena sanitara si sanitara veterinara;
- nerespectarea parametrilor de calitate ai produselor finite, prevazuti in
standardele sau in specificatiile tehnice de produs;
- marcarea si etichetarea neconforma reglementarilor in vigoare;
- utilizarea de materii prime, ingrediente, materiale, altele decat cele
declarate in instructiunile tehnologice si mentionate pe etichete;
- functionarea cu alt personal incadrat decat cel prevazut in procedura de
acordare a licentei de fabricatie;
- neefectuarea analizelor de laborator obligatorii, zilnice, la receptia
materiilor prime si la produsele finite, pentru fiecare lot de fabricatie,
sarja sau cazan, in functie de specificul activitatii;
d) oprirea fabricatiei sau a prestarii de servicii in domeniul productiei
de produse alimentare, concomitent cu retragerea licentei de fabricatie si cu
interzicerea de a mai desfasura activitati in domeniul productiei de produse
alimentare, daca fapta nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa
constituie infractiune, pentru comercializarea unor produse a caror livrare a
fost interzisa, fiind confirmate ca falsificari s-au substituiri, si
sanctionarea cu amenda conform prevederilor pct. 5 al articolului unic din
Ordonanta Guvernului nr. 33/1999;
e) oprirea fabricatiei sau a prestarii de servicii in domeniul productiei
de produse alimentare, concomitent cu retragerea licentei de fabricatie si cu
interzicerea de a mai desfasura activitati in domeniul productiei de produse
alimentare, in cazul agentilor economici care continua sa nu se conformeze
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 42/1995, desi au fost sanctionati cu
amenda contraventionala pentru:
- abaterile prevazute la lit. c) si d) de mai sus;
- nerespectarea repetata a conditiilor care au stat la baza acordarii
licentelor conform prevederilor art. 29 lit. f) din Ordonanta Guvernului nr.
42/1995;
- nesolicitarea eliberarii unei noi licente, in cazul prevazut la art. 22
alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995;
f) oprirea fabricatiei sau prestarii de servicii in domeniul productiei de
produse alimentare, concomitent cu interzicerea de a mai desfasura activitati
in domeniul productiei de produse alimentare, in cazul agentilor economici care
continua sa functioneze fara licenta de fabricatie, desi au fost sanctionati cu
amenda contraventionala pentru: functionare fara licenta de fabricatie,
potrivit art. 29 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995.
8. Procesul-verbal de control va fi redactat in doua exemplare. Un exemplar
din procesul-verbal de control ramane la agentul economic, iar al doilea
exemplar, la directia generala pentru agricultura si industrie alimentara
judeteana sau a municipiului Bucuresti, care il va inregistra in registrul
privind evidenta proceselor-verbale de control, conform modelului prezentat in
anexa nr. 15 la prezentul regulament.
9. Amenzile stabilite de catre persoanele in drept se vireaza de catre cei
sanctionati in contul bugetului de stat "Venituri din amenzi aplicate
potrivit dispozitiilor legale", deschis la trezoreria statului in a carei
raza teritoriala agentii economici au domiciliul fiscal sau in contul bugetului
de stat, deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. pe seama
organelor financiare teritoriale, in judete sau in municipiul Bucuresti, dupa
caz.
10. Agentul economic poate contesta masurile contraventionale stabilite in
procesul-verbal de control, in conditiile legii.
-----------
*) Ordonanta Guvernului nr. 42/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, a fost aprobata si
modificata prin Legea nr. 123/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 293 din 19 decembrie 1995, si ulterior modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 33/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 44 din 30 ianuarie 1999.
CAP. 4
Dispozitii finale
1. Toate anexele mentionate in regulament fac parte integranta din acesta.
2. Evidentele prevazute in prezentul regulament se vor tine conform
formularelor stabilite.
3. Formularele de licente de fabricatie se comanda si se achizitioneaza de
catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si se distribuie directiilor
generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene sau a municipiului
Bucuresti prin reprezentantii imputerniciti ai acestora.
Formularele de licenta de fabricatie existente isi pastreaza valabilitatea
pana la epuizarea stocului existent, dupa care vor fi redactate conform
modelelor prezentate in anexele nr. 11a) si 11b) la prezentul regulament.
Eliberarea licentelor de fabricatie agentilor economici solicitanti se face
de catre directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara
judetene sau a municipiului Bucuresti, cu recuperarea costului editarii
formularelor, iar incasarile respective se vireaza la bugetul de stat.
4. La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 83 din 6
octombrie 1995 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea
licentelor de fabricatie agentilor economici care desfasoara activitati in
domeniul productiei de produse alimentare, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 242 din 23 octombrie 1995, cu modificarile ulterioare.
ANEXA 1
la regulament
ACTIVITATILE, PRODUSELE SI PRESTARILE DE SERVICII
pentru care Ministerul Agriculturii si Alimentatiei acorda licente de
fabricatie
I. Domeniul productiei de lapte si produse lactate
1. Colectarea, transportul si preluarea materiilor prime si a
semifabricatelor (lapte, cas, smantana), in vederea prelucrarii (U.M. = hl/24
h, t/24h si hl/an sau t/an, dupa caz)
2. Fabricarea laptelui de consum si a produselor acidofile (iaurt, lapte
batut, chefir etc.) (U.M. = hl/24 h)
3. Fabricarea branzei proaspete de vaci, cremelor, smantanei de consum,
fristii (U.M. = t/24 h)
4. Fabricarea untului (U.M. = t/24 h)
5. Fabricarea inghetatei (U.M. = t/24 h)
6. Fabricarea conservelor din lapte (lapte concentrat, lapte praf, produse
pentru alimentatia copiilor etc.) (U.M. = t/an)
7. Fabricarea branzeturilor (fermentate, cu pasta oparita, framantate,
afumate, conservate in saramura etc.) (U.M. = t/an)
8. Prelucrarea subproduselor din industria laptelui (U.M. = hl/24 h)
9. Fabricarea lactozei (U.M. = t/an)
10. Fabricarea caseinei si a caseinatilor (U.M. = t/an)
11. Conservarea prin frig a produselor lactate (U.M. = t/an)
II. Domeniul productiei de carne si produse din carne
1. Abatorizarea animalelor si a pasarilor (U.M. = t/an)
2. Transarea carnii (U.M. = t/an)
3. Fabricarea grasimilor animale (U.M. = t/an)
4. Fabricarea semipreparatelor si a preparatelor din carne (U.M. = t/an)
5. Fabricarea conservelor din carne si mixte (U.M. = t/an)
6. Fabricarea semiconservelor din carne (U.M. = t/an)
7. Fabricarea semipreparatelor si a preparatelor culinare (U.M. = t/an)
8. Conservarea carnii prin frig si prin antrepozitare frigorifica (U.M. =
t/an)
10. Fabricarea pepsinei (U.M. = t/an)
11. Prelucrarea subproduselor comestibile si necomestibile de abator (U.M.
= t/an)
III. Domeniul productiei de peste si produse piscicole
1. Pescuitul si conditionarea pestelui si a altor vietuitoare acvatice
(U.M. = t/an)
2. Fabricarea conservelor din peste (U.M. = t/an)
3. Fabricarea semiconservelor din peste (U.M. = t/an)
4. Fabricarea preparatelor si a semipreparatelor din peste (U.M. = t/an)
5. Transportul specializat de peste viu, peste proaspat si refrigerat (U.M.
= t/unitate de transport)
IV. Domeniul productiei de paine si a produselor de morarit si panificatie
1. Fabricarea fainurilor, grisurilor si a arpacasului din grau (U.M. = t/24
h)
2. Fabricarea malaiului si a fainii de porumb (U.M. = t/24 h)
3. Prelucrarea orezului (U.M. = t/24 h)
4. Prelucrarea ovazului si fabricarea fulgilor de ovaz (U.M. = t/24 h)
5. Fabricarea arpacasului din orz-orzoaica (U.M. = t/24 h)
6. Fabricarea painii si a produselor de panificatie (U.M. = t/24 h)
7. Fabricarea pastelor fainoase (U.M. = t/24 h)
8. Fabricarea biscuitilor (U.M. = t/24 h)
9. Fabricarea napolitanelor (U.M. = t/24 h)
10. Fabricarea fulgilor de cereale (U.M. = t/24 h)
11. Fabricarea produselor expandate (U.M. = t/24 h)
12. Fabricarea sticksurilor (U.M. = t/24 h)
13. Produse complementare avand ca suport faina (amelioratori) (U.M. = t/24
h)
V. Domeniul productiei de conserve din legume si fructe si de bauturi racoritoare
1. Fabricarea conservelor din legume, fructe, a pastei de tomate si a
siropurilor de fructe (U.M. = t/an)
2. Prepararea si imbutelierea bauturilor racoritoare (U.M. = t/an)
3. Fabricarea produselor deshidratate din legume si fructe (U.M. = t/an)
4. Fabricarea de pulpe, marcuri de fructe (U.M. = t/an)
5. Fabricarea dioxidului de carbon alimentar, rezultat din arderea
combustibilului (U.M. = t/an)
6. Fabricarea sucului concentrat din fructe (U.M. = t/an)
7. Fabricarea pectinei (U.M. = t/an)
8. Fabricarea mustarului (U.M. = t/an)
9. Fabricarea supelor concentrate (U.M. = t/an)
VI. Domeniul productiei de uleiuri si de grasimi vegetale alimentare
1. Fabricarea uleiurilor vegetale brute (U.M. = mii t/an)
2. Fabricarea uleiurilor rafinate (U.M. = mii t/an)
3. Fabricarea margarinei si a plantolului (U.M. = mii t/an)
4. Fabricarea maionezei (U.M. = mii t/an)
VII. Domeniul productiei de zahar si produse zaharoase
1. Fabricarea zaharului din sfecla de zahar (U.M. = t sfecla/24 h)
2. Fabricarea ciocolatei si a produselor din ciocolata (U.M. = t/an)
3. Fabricarea drajeurilor (U.M. = t/an)
4. Fabricarea produselor gelifiate (rahat, jeleuri etc.) (U.M. = t/an)
5. Fabricarea napolitanelor si a turtei dulci (U.M. = t/an)
6. Fabricarea halvalei (U.M. = t/an)
7. Fabricarea carmelajului (bomboane sticloase) (U.M. = t/an)
8. Fabricarea caramelei (U.M. = t/an)
9. Fabricarea pudrei de cacao (U.M. = t/an)
10. Fabricarea untului de cacao (U.M. = t/an)
11. Fabricarea produselor zaharoase expandate (U.M. = t/an)
12. Fabricarea bomboanelor medicinale (U.M. = t/an)
13. Rafinarea zaharului brut din import (U.M. = t zahar alb/24h)
14. Fabricarea acidului citric (U.M. = t/an)
15. Fabricarea altor produse zaharoase (U.M. = t/an)
VIII. Domeniul productiei de vin, bere, alcool etilic de fermentatie si
bauturi spirtoase
1. Vinificatia strugurilor (U.M. = mii t/an)
2. Fabricarea vinurilor (U.M. = vagoane/an)
3. Fabricarea vinurilor spumante, spumoase, speciale si vermut (U.M. = mii
sticle/an)
4. Fabricarea distilatelor din vin si a bauturilor pe baza de distilate din
vin (U.M. = MGD/an)
5. Fabricarea tuicii si a rachiurilor din fructe si subproduse de
vinificatie (U.M. = MGD/an)
6. Fabricarea alcoolului etilic de fermentatie (U.M. = MGD/an)
7. Fabricarea alcoolului sanitar (U.M. = MGD/an)
8. Fabricarea bauturilor spirtoase (U.M. = MGD/an)
9. Fabricarea maltului si a extractului de malt (U.M. = mii t/an)
10. Fabricarea berii (U.M. = mii hl/an)
11. Fabricarea otetului (U.M. = mii hl/an)
12. Fabricarea dioxidului de carbon alimentar prin procesul de fermentatie
(U.M. = t/an)
IX. Domeniul productiei de amidon, glucoza si drojdie de panificatie
1. Fabricarea amidonului (U.M. = t/an)
2. Fabricarea glucozei, fructozei, dextrinei, dextrozei (U.M. = t/an)
3. Fabricarea drojdiei de panificatie (U.M. = t/an)
4. Fabricarea zeamilului si a budincilor (U.M. = t/an)
X. Fabricarea culturilor pure de microorganisme utilizate in industria
alimentara (U.M. = kg/24 h)
XI. Fabricarea aromelor si a sosurilor utilizate in industria alimentara
1. Fabricarea aromelor alimentare (U.M. = kg sau l/24 h)
2. Fabricarea sosurilor (U.M. = kg sau l/24 h)
XII. Fabricarea apelor minerale, carbogazoase si a altor bauturi
1. Ape minerale naturale imbuteliate, comercializate ca produs alimentar
(U.M. = l/24 h)
2. Ape carbogazoase (U.M. = l/24 h)
3. Alte bauturi (U.M. = l/24 h)
XIII. Prestari de servicii
1. Preambalarea, imbutelierea, ambalarea produselor alimentare si a
bauturilor (U.M. = t sau mii l/24 h)
2. Depozitarea produselor alimentare si a bauturilor (U.M. = t sau mii l/24
h)
3. Transportul produselor alimentare si al bauturilor (U.M. = t sau mii
l/24 h)
XIV. Fabricarea sau prepararea altor categorii de produse alimentare
1. Produse de alimentatie publica (U.M. = numarul de portii sau kg/24 h)
2. Produse de cofetarie (U.M. = kg/24 h)
3. Produse de patiserie (U.M. = kg/24 h)
4. Bauturi racoritoare preparate la dozator (U.M. = l/24 h)
5. Inghetata preparata la dozator (U.M. = kg/24 h)
6. Popcorn (U.M. = kg/24 h)
7. Fabricarea altor produse alimentare pentru consum uman (U.M. conform
specificului).
ANEXA 2
la regulament
Nr. .... din ......
CERERE
pentru acordarea licentei de fabricatie
Agentul economic, persoana juridica/asociatie familiala/persoana fizica
................, cu sediul in .........., str. ...... nr. ...., cu
Certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului/Autorizatia nr.
......, codul fiscal ......., telefon ......, fax ......, telex ......, reprezentat
de ......, domiciliat in ........., str. .......... nr. ...., bl. ...., sc.
...., et. ...., ap. ...., sectorul ...., judetul ............., posesor al
buletinului/cartii de identitate seria ..... nr. ........, eliberat/a de
..........., avand functia de .............., pe baza pieselor anexate la dosar
solicit eliberarea licentei de fabricatie pentru unitatea cu sediul in
.................., str. .............., nr. ......, sectorul/judetul
..............., in vederea fabricarii urmatoarelor produse alimentare/prestari
de servicii in domeniul:
1. .....................................................................
2. .....................................................................
3. .....................................................................
4. .....................................................................
Data ...............
...............
(semnatura)
Domnului director general al Directiei pentru agricultura si industrie
alimentara a judetului ............./municipiului Bucuresti
ANEXA 3
la regulament
FISA UNITATII
Unitatea cu sediul in ....................., str. ............... nr.
....., sectorul/judetul ................................, avand ca obiect de
activitate
................................................................................
(Se vor inscrie categoriile de produse sau activitatile pentru care se solicita
licenta de fabricatie, conform anexei nr. 1 la Ordinul ministrului agriculturii
si alimentatiei nr. 58/1999.)
Dotarea tehnica:
a) schita-plan care sa cuprinda toate spatiile de fabricatie si de
depozitare ale unitatii, cu instalatiile si utilajele din dotare;
b) capacitatea zilnica a unitatii, determinata de utilajul conducator
(conform unitatii de masura precizate in anexa nr. 1 la regulament);
c) dotarea cu instalatii si utilaje:
___________________________________________________________________________
| Denumirea instalatiilor | Starea tehnica | Observatii |
| si a utilajelor din | (grad de uzura) | (se va mentiona daca asigura |
| dotare | | obtinerea de produse la |
| | | nivelul de calitate propus) |
|_________________________|_________________|_______________________________|
|_________________________|_________________|_______________________________|
d) dotarea cu instrumente si aparatura de masura si control pentru
urmarirea desfasurarii procesului tehnologic, precum si pentru verificarea
parametrilor de calitate ai materiilor prime, semifabricatelor si produselor
finite:
___________________________________________________________________________
| Denumirea | Parametrul | Domeniul | Documentul de atestare a |
| instrumentului | masurat | de masurare | verificarii metrologice |
| sau a aparatului | | | |
|__________________|____________|_____________|_____________________________|
|__________________|____________|_____________|_____________________________|
e) dotarea laboratorului uzinal:
___________________________________________________________________________
| Denumirea instrumentului | Parametrul | Documentul de atestare a |
| sau a aparatului | masurat | verificarii metrologice |
|__________________________|_____________|__________________________________|
|__________________________|_____________|__________________________________|
NOTA:
1. Laboratorul uzinal este obligatoriu numai in unitatile de productie in
care este obligatorie efectuarea analizelor zilnice ale calitatii materiilor
prime, semifabricatelor si produselor finite, pe sarja, lot si altele asemenea,
conform prevederilor instructiunilor tehnologice, specificatiilor tehnice sau
standardelor pentru fiecare categorie de produse.
2. Unitatile la care nu este obligatorie dotarea cu laborator uzinal vor
prezenta contractul cu laboratoarele autorizate sau acreditate pentru
efectuarea analizelor, conform prevederilor instructiunilor tehnologice,
specificatiilor tehnice sau standardelor pentru fiecare categorie de produse.
ANEXA 4
la regulament
FISA
cu privire la pregatirea profesionala a personalului de executie
-----------------------------------------------------------------------------
Structura Numarul din care:
activitatilor total, ------------------------------
calificati necalificati
-----------------------------------------------------------------------------
Activitatea de productie
-----------------------------------------------------------------------------
Activitatea de laborator
-----------------------------------------------------------------------------
Activitatea economica
-----------------------------------------------------------------------------
Activitatea de intretinere si auxiliara
-----------------------------------------------------------------------------
Activitatea de aprovizionare si marketing
-----------------------------------------------------------------------------
Activitatea de transport
-----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 5
la regulament
FISA
cu privire la dotarea cu ambarcatiuni, unelte, scule, dispozitive pentru
activitatea de pescuit
-----------------------------------------------------------------------------
Denumirea Numarul Tipul Tipul Observatii
ambarcatiunilor, total ambarcatiunii uneltelor, (se va mentiona
uneltelor, si numarul de sculelor si daca asigura un
sculelor si inregistrare dispozitivelor pescuit selectiv)
dispozitivelor
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 6
la regulament
REGISTRUL
de evidenta a cererilor pentru acordarea licentelor de fabricatie
-----------------------------------------------------------------------------
Numarul de Data Numarul Numarul Data Modul Observatii
inregistrare si data si adresa eliberarii de
cererii solicitantului licentei rezolvare
de
fabricatie
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 7
la regulament
PROCES-VERBAL Nr. ............
din .............
de verificare a realitatii datelor inscrise in documentatia pentru acordarea
licentei de fabricatie
Subsemnatul(a) ............., posesor/posesoare al/a legitimatiei de
control seria ........ nr. ...., eliberata de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei in urma verificarii realitatii datelor inscrise in documentatia
depusa la Directia generala pentru agricultura si industrie alimentara ........
cu cererea nr. .... din ....... pentru acordarea Licentei de fabricatie pentru
unitatea de productie din ......., str. .......... nr. ...., sectorul/judetul
............, in vederea fabricarii urmatoarelor produse alimentare
.....................................
................................................................................
................................................................................
(Se vor inscrie categoriile de produse alimentare/activitatile sau
prestarile de servicii mentionate in cerere.)
apartinand agentului economic ........., cu sediul in ............ str.
........ nr. ....., sectorul/judetul ................., cu Certificat de
inmatriculare la oficiul registrului comertului/Autorizatia nr. ...., codul
fiscal ............., telefon ........, fax ........, reprezentata de
................., domiciliat in ..........., str. ............ nr. ...., bl.
...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judetul ............, posesor al
buletinului/cartii de identitate seria ............ nr. ......., eliberat/a de
Politia .............., avand functia de ..................,
am constatat urmatoarele:
1. unitatea de productie indeplineste conditiile legale pentru acordarea
licentei de fabricatie
sau
2. unitatea de productie nu indeplineste conditiile legale pentru acordarea
licentei de fabricatie din urmatoarele motive:
a) ....................................................................
b) ....................................................................
c) ....................................................................
(Se vor mentiona distinct motivele neacordarii licentei de fabricatie.)
Reprezentantul Reprezentantul
imputernicit constatator, imputernicit al agentului economic,
......................... ...........................
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
ANEXA 8
la regulament
DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA
SI INDUSTRIE ALIMENTARA
A JUDETULUI ............./MUNICIPIULUI BUCURESTI
Nr. .............../ .................
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
DIRECTIA GENERALA RESURSE SI POLITICI AGROALIMENTARE
RAPORT
privind acordarea licentei de fabricatie agentilor economici care se supun
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 42/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 123/1995 si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 33/1999
Reprezentantii imputerniciti pentru acordarea licentelor de fabricatie,
numiti prin Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. ....../....,
la solicitarea agentului economic ..................., cu sediul in
.............., str. ......... nr. ...., sectorul/judetul ...........:
1. au analizat documentatia depusa cu cererea nr. ......./ ..........
pentru
acordarea licentei de fabricatie, pentru unitatea din
.........................,
(localitatea)
str. ....... nr. ....., sectorul/judetul .............., in vederea
desfasurarii urmatoarelor activitati in domeniul productiei de produse
alimentare (conform anexei nr. 1 la regulament):
................................................................................
................................................................................
................................................................................
- autorizatii de functionare emise de organele abilitate:
..................
Concluzia: documentatia a fost corect intocmita;
2. s-au deplasat pentru verificarea realitatii datelor inscrise in
documentatie la unitatea mai sus mentionata, constatand urmatoarele:
a) unitatea are capacitatea de ...................., este dotata cu
utilaje, instalatii si echipamente corespunzatoare;
b) unitatea este dotata cu instrumente si aparatura de masura si control,
verificate conform reglementarilor in vigoare, care asigura controlul
parametrilor tehnologici pe flux si al calitatii materiilor prime si produselor
finite;
c) conducatorul activitatii de productie
..................................;
(profesia, documentul de
atestare/nr.)
d) personalul de executie, total ..........., din care calificati
.........;
e) unitatea este dotata cu laborator uzinal:
- echipamente si aparatura de control pentru efectuarea analizelor zilnice
obligatorii, conform instructiunilor tehnologice, specificatiilor tehnice sau
standardelor din domeniu
......................................................;
(enumerare)
- personal calificat pentru activitatea de laborator
......................;
(atestare)
- pentru efectuarea analizelor periodice, care nu pot fi efectuate in
unitate (conform standardului privind regulile de verificare a calitatii
produselor din domeniu), aceasta prezinta contracte cu laboratoare specializate,
autorizate sau acreditate;
f) unitatile fara laborator uzinal prezinta contracte cu laboratoare
specializate, autorizate sau acreditate, pentru efectuarea analizelor conform
prevederilor din instructiunile tehnologice, specificatiile tehnice sau din
standarde, pentru fiecare categorie de produse: contract nr.
........./......... cu laboratorul
................................................................;
3. s-a incheiat procesul-verbal nr. ....../...... de verificare a
realitatii datelor inscrise in documentatia pentru acordarea licentelor, semnat
de catre reprezentantul imputernicit constatator si de agentul economic;
4. agentul economic a facut dovada achitarii taxei pentru eliberarea
licentei de fabricatie, prezentand copia de pe ordinul de plata nr.
....../..... pentru suma de ..............., achitata la ........... .
5. Fata de cele constatate se propune spre avizare
.........................
.............................................................................. .
DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA SI INDUSTRIE ALIMENTARA
Director general,
...................
ANEXA 9
la regulament
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
DIRECTIA GENERALA RESURSE
SI POLITICI AGROALIMENTARE
DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA SI INDUSTRIE ALIMENTARA
A JUDETULUI .........../MUNICIPIULUI BUCURESTI
La solicitarea dumneavoastra, conform Adresei nr. ........./...............,
avizam eliberarea licentelor de fabricatie pentru urmatorii agenti economici:
................................................................................
................................................................................
................................................................................
..............................................................................
.
DIRECTIA GENERALA RESURSE SI POLITICI AGROALIMENTARE
Director general,
...................
ANEXA 10
la regulament
REGISTRUL
pentru evidenta avizelor de eliberare a licentelor de fabricatie
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - adresa/sediul
B - activitatea categoria de produse
C - capacitatea U.M. /24 h
___________________________________________________________________________
|Nr. |Numarul |Judetul| Agentul economic | Unitatea de |Numarul |Observatii|
|crt.|de | | pentru care se | productie |avizului/| |
| |intrare/| | solicita avizul |_____________|data | |
| |data | |__________________| A | B | C | | |
| | | |denumirea|adresa/ | | | | | |
| | | | |sediul | | | | | |
|____|________|_______|_________|________|____|___|____|_________|__________|
|____|________|_______|_________|________|____|___|____|_________|__________|
|____|________|_______|_________|________|____|___|____|_________|__________|
|____|________|_______|_________|________|____|___|____|_________|__________|
|____|________|_______|_________|________|____|___|____|_________|__________|
|____|________|_______|_________|________|____|___|____|_________|__________|
ANEXA 11a)
la regulament
ROMANIA
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA SI INDUSTRIE ALIMENTARA
A JUDETULUI ................./MUNICIPIULUI BUCURESTI
Directorul general al Directiei generale pentru agricultura si industrie
alimentara,
in baza Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 privind productia de produse
alimentare destinate comercializarii, aprobata si modificata prin Legea nr.
123/1995 si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 33/1999,
avand in vedere propunerea reprezentantilor imputerniciti pentru eliberarea
licentelor de fabricatie, numiti prin Ordinul ministrului agriculturii si
alimentatiei nr. .... din .............,
in temeiul Regulamentului cu privire la acordarea licentelor de fabricatie,
emite urmatoarea:
LICENTA DE FABRICATIE
pentru atestarea dreptului de a desfasura activitati in domeniul productiei de
produse alimentare
seria ......... nr. .......
pentru agentul economic ......, cu sediul in
...................................
(satul, comuna, orasul,
municipiul)
str. .......... nr. ...., sectorul ......, judetul ........., cu Certificatul
de inmatriculare la oficiul registrului comertului/Autorizatia nr. ..........
codul fiscal .................
Agentul economic ................... are capacitatea tehnica si
profesionala de a desfasura activitati de productie in domeniul:
................................................................................
................................................................................
................................................................................
(activitatile, produsele si/sau prestarile de servicii)
la unitatea de productie din ...................................., str.
........
(satul, comuna, orasul, municipiul)
nr. ....., sectorul ........, judetul .............. .
Director general,
...................
Emisa la ................
(data)
Am primit licenta de fabricatie ..............
(data)
...............................................
(numele si prenumele, functia si semnatura)
ANEXA 11b)
la regulament
ROMANIA
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA SI INDUSTRIE ALIMENTARA
A JUDETULUI .........../MUNICIPIULUI BUCURESTI
Directorul general al Directiei generale pentru agricultura si industrie
alimentara,
in baza Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 privind productia de produse
alimentare destinate comercializarii, aprobata si modificata prin Legea nr.
123/1995 si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 33/1999,
avand in vedere propunerea reprezentantilor imputerniciti pentru eliberarea
licentelor de fabricatie, numiti prin Ordinul ministrului agriculturii si
alimentatiei nr. ..... din ...............,
in temeiul Regulamentului cu privire la acordarea licentelor de fabricatie,
emite urmatoarea:
LICENTA DE FABRICATIE
pentru atestarea dreptului de a desfasura activitati in domeniul productiei de
produse alimentare
seria ........... nr. ............
pentru agentul economic ........................, cu sediul in
................. ....................................., str. ........ nr.
....., sectorul ......,
(satul, comuna, orasul, municipiul)
judetul ..............., cu Certificatul de inmatriculare la oficiul
registrului comertului/Autorizatia nr. ........., codul fiscal ...........
Agentul economic ............... are capacitatea tehnica si profesionala de
a desfasura activitati de productie in domeniul:
................................................................................
................................................................................
................................................................................
(activitatile, produsele si/sau prestarile de servicii)
la unitatea de productie din ...................................., str.
........
(satul, comuna, orasul, municipiul)
nr. ....., sectorul ............., judetul ............ .
Director general,
...................
Emisa la ................
(data)
ANEXA 12
la regulament
REGISTRUL DE EVIDENTA A LICENTELOR DE FABRICATIE
___________________________________________________________________________
|Nr. | Seria si | Titularul | Unitatile de | Numarul | |
|crt.| numarul | licentei | productie, | avizului .../ | Observatii |
| | licentei | de | activitatile, | data ......., | |
| | de | fabricatie | categoriile | transmis de | |
| | fabricatie | | de produse | Directia | |
| | | | si prestarile | generala | |
| | | | de servicii | resurse si | |
| | | | pentru care | politici | |
| | | | se acorda | agroalimentare| |
| | | | licenta de | din cadrul | |
| | | | fabricatie | Ministerului | |
| | | | | Agriculturii | |
| | | | | si | |
| | | | | Alimentatiei | |
|____|____________|____________|_______________|_______________|____________|
|____|____________|____________|_______________|_______________|____________|
|____|____________|____________|_______________|_______________|____________|
|____|____________|____________|_______________|_______________|____________|
|____|____________|____________|_______________|_______________|____________|
ANEXA 13
la regulament
1. MODELUL LEGITIMATIEI DE CONTROL
- fata - - verso -
___________________________________________________________________________
| | Posesorul prezentei |
| ROMANIA | legitimatii este abilitat sa |
| MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI | aplice prevederile Ordonantei |
| | Guvernului nr. 42/1995 pentru |
| | judetul/municipiul ...........: |
| | "Art.
26 |
| | Pentru activitatea de |
| Legitimatie de control | supraveghere si control si in |
| nr. 580 | scopul protectiei vietii, |
| | sanatatii sau mediului |
| | inconjurator, reprezentantii |
| Numele: IONESCU Loc | imputerniciti ai Ministerului |
| Prenumele: MIRCEA pentru | Agriculturii si Alimentatiei au |
| Buletinul/cartea fotografie | dreptul de acces in zone, |
| de identitate | cladiri, anexe sau alte spatii |
| seria .... nr. ..... | ale agentilor economici care |
| | desfasoara activitati in |
| | domeniul productiei de produse |
| | alimentare si pot dispune |
| | analize tehnice sau pot preleva |
| Ministru, | probe pentru expertizare in |
| | laboratoare specializate, |
| | autorizate sau acreditate. |
| | Agentii economici care |
| | desfasoara activitati in |
| | domeniul productiei de bunuri |
| | alimentare sunt obligati sa puna|
| | la dispozitie autoritatii de |
| | supraveghere si control, la |
| | cererea acesteia, informatiile |
| | si documentele care sa ateste |
| | legalitatea activitatii
sale." |
| | |
| | Ordonanta Guvernului |
| | nr. 42/1995 |
|_________________________________________|_________________________________|
2. MODELUL ECUSONULUI 3. MODELUL STAMPILEI
_________________________________________
| | ________________________
| ROMANIA | / MINISTERUL AGRICULTURII \
| | | CONTROL OG 42/95 * 14 |
| MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI | | SI ALIMENTATIEI |
| | \__________________________/
| |
| |
| IONESCU MIRCEA Loc |
| pentru |
| CONTROL 580 fotografie |
| Judetul/Municipiul |
| |
| |
| Ordonanta Guvernului nr. 42/1995 |
|_________________________________________|
ANEXA 14
la regulament
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
DIRECTIA ..........................
Str. ....... nr. ...., telefon ..........., fax .........
PROCES-VERBAL DE CONTROL
Nr. ........
Incheiat astazi ...............................
(ziua, luna, anul)
la*1) ....................................................................
..........................................................................
Subsemnatii: .................... functia ...........................;
.................... functia ...........................,
posesori ai legitimatiilor de control nr. ....., la data de .............,
ora ..............., ne-am prezentat la*2) ...............................
..........................................................................
.........................................................................,
unde am fost primiti de*3) ........................ .
I. Elemente referitoare la obiectul controlului*4):
..........................................................................
..........................................................................
II. Esantioane prelevate (conform anexelor A si B), pentru analizarea
in laboratorul*5):
..........................................................................
..........................................................................
III. Constatari in timpul desfasurarii controlului*6):
..........................................................................
..........................................................................
IV. Masuri stabilite in baza constatarilor*7):
..........................................................................
..........................................................................
V. Amenzi aplicate*8):
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Contravenientul
B - Adresa completa
C - Numarul codului de inregistrare fiscala
D - Articolul din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995*) sau din regulamentul
de aplicare, incalcat/sanctiunea aplicata
E - Valoarea amenzii, conform Ordonantei Guvernului nr. 42/1995*)
F - Semnatura contravenientului
G - Numarul chitantei de achitare a amenzii
_______________________________________________________
| A | B | C | D | E | F | G |
| | | | | | | |
|_______|_______|_______|_______|_______|_______|_______|
|_______|_______|_______|_______|_______|_______|_______|
|_______|_______|_______|_______|_______|_______|_______|
|_______|_______|_______|_______|_______|_______|_______|
*) Ordonanta Guvernului nr. 42/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, a fost aprobata si
modificata prin Legea nr. 123/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 293 din 19 decembrie 1995, si ulterior modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 33/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 44 din 30 ianuarie 1999.
1. Contravenientul va achita amenda in contul bugetului de stat conform
cap. III pct. 9 din Regulamentul cu privire la acordarea licentelor de
fabricatie, denumit in continuare regulament, aprobat prin Ordinul ministrului
agriculturii si alimentatiei nr. 58/1999, iar documentul va fi prezentat la
Directia generala pentru agricultura si industrie alimentara a judetului ............/municipiului
Bucuresti, in termen de 15 zile, orice urmarire incetand la prezentarea dovezii
privind achitarea amenzii.
2. In caz contrar, se va proceda la executarea silita prin directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana sau a
municipiului Bucuresti.
3. Impotriva procesului-verbal de control se poate face plangere conform
cap. III pct. 10 din regulament.
VI. Martor*9):
Dl/dna ..........., domiciliat(a) in ..........., str. .....................
nr. ....., bloc ...., scara ...., ap. ...., sectorul ...., telefon ....., act
de identitate ........... seria ....... nr. ...., emis de ............., la
data de ................
Semnatura,
..............
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in ............. exemplare, dintre
care .......... au fost difuzate la*10) ................................... .
VI. Observatii*11):
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
NOTA:
*1) Pentru agentii economici persoane juridice se vor preciza:
- denumirea, sediul, certificatul de inmatriculare la registrul comertului,
certificatul de inregistrare fiscala, contul bancar, telefon, fax.
Pentru asociatii familiale sau persoane fizice autorizate se vor preciza:
- numele si prenumele, certificatul de inregistrare fiscala, actul de
identitate, adresa, numarul autorizatiei in baza careia desfasoara activitati
in domeniul productiei de produse alimentare.
*2) Se vor mentiona denumirea unitatii de productie la care se efectueaza
controlul, adresa, telefon, fax.
*3) Numele, prenumele si calitatea persoanelor care insotesc autoritatea de
control.
*4) Se vor specifica concret prevederile din Ordonanta Guvernului nr.
42/1995*), cu modificarile si completarile ulterioare, care constituie
obiectivul controlului.
*5) Se vor mentiona denumirea si adresa laboratorului, iar in situatia in
care nu se preleveaza esantioane, se va preciza in mod expres acest lucru.
Etichetele ce se vor aplica pe fiecare esantion vor fi conform anexei B.
*6) Se vor mentiona constatarile care se refera la incalcarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 si ale regulamentului. Se vor specifica
documentele (ca valoare de proba) care se anexeaza la procesul-verbal.
*7) Se vor mentiona:
- interzicerea livrarii produselor conform art. 28 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 42/1995;
- oprirea temporara a fabricatiei conform art. 28 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 42/1995;
- oprirea temporara a livrarii pentru comercializare conform art. 28 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995;
- oprirea fabricatiei si suspendarea licentei de fabricatie conform art. 28
alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995 pentru cazurile prevazute la
cap. III pct. 7 lit. c) din regulament;
- oprirea fabricatiei, retragerea licentei de fabricatie si interzicerea
desfasurarii activitatilor in domeniul productiei de produse alimentare conform
art. 29^1 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995, introdus prin Ordonanta
Guvernului nr. 33/1999;
- oprirea fabricatiei concomitent cu retragerea licentei de fabricatie si
interzicerea desfasurarii de activitati in domeniul productiei de produse
alimentare si sesizarea organelor competente de urmarire penala, conform cap.
III pct. 7 lit. e) din regulament;
- oprirea fabricatiei concomitent cu interzicerea desfasurarii de
activitati in domeniul productiei de produse alimentare si sesizarea organelor
competente de urmarire penala, conform cap. III pct. 7 lit. f) din regulament.
In cazul opririi fabricatiei si al suspendarii licentei de fabricatie,
reluarea activitatii se face la solicitarea agentului economic, numai daca
acesta face dovada remedierii deficientelor si asigura conditiile legale de
functionare.
In mod expres, in final se va preciza mentinerea, suspendarea, retragerea
licentei de fabricatie sau sesizarea organelor competente de urmarire penala,
dupa caz.
Nu se vor indica masuri care sa reprezinte solutii de rezolvare a
deficientelor constatate, acestea fiind de competenta exclusiva a agentului
economic.
*8) Amenda contraventionala conform prevederilor art. 29 si 30 din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1995*).
*9) In situatiile in care agentul economic nu este de fata, refuza sa ia la
cunostinta si sa achite amenda aplicata sau se afla in imposibilitatea de a
semna procesul-verbal, se va apela la un martor care poate fi o persoana fizica
neutra sau un alt inspector cu drept de acces in unitate.
*10) Se vor mentiona:
- numele, prenumele si calitatea persoanei careia i-a fost inmanata copia
de pe procesul-verbal, precum si data sau numarul/data recipisei, in cazul
transmiterii copiei de pe procesul-verbal prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire.
*11) Se pot inscrie ulterior incheierii procesului-verbal, dupa caz:
- date privind rezultatele buletinelor de analiza, pentru esantioanele
transmise laboratoarelor de analize;
- alte organe ale administratiei de stat sau judecatoresti carora li s-a
transmis procesul-verbal.
Reprezentantii imputerniciti Reprezentantul agentului
constatatori, economic,
.......................... ................................
(numele si prenumele) (numele, prenumele, calitatea)
Am luat cunostinta de continutul procesului-verbal.
......................... ...........................
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 42/1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, a fost aprobata si
modificata prin Legea nr. 123/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 293 din 19 decembrie 1995, si ulterior modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 33/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 44 din 30 ianuarie 1999.
ANEXA A
la Procesul-verbal de control
nr. ....... din .........
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA
SI INDUSTRIE ALIMENTARA
telefon ........... fax .............
Esantioane prelevate pentru verificari
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Verificarea Cantitatea Marimea Persoana care
crt. produsului solicitata aflata la esantionului pastreaza
detinator proba-martor:
numele,
prenumele,
functia si
semnatura
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
Esantioanele au fost expediate prin ....................................
............................................................................
(numele, prenumele si functia)
Reprezentantii imputerniciti Reprezentantul agentului
constatatori, economic,
........................ ..................................
(numele si prenumele) (numele, prenumele, calitatea)
........................ ..................................
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
ANEXA B
la Procesul-verbal de control
nr. ....... din .........
_____________________________________________________________________________
| | |
| MINISTERUL AGRICULTURII SI | MINISTERUL AGRICULTURII SI |
| ALIMENTATIEI | ALIMENTATIEI |
| | |
| DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA | DIRECTIA GENERALA PENTRU AGRICULTURA |
| SI INDUSTRIE ALIMENTARA | SI INDUSTRIE ALIMENTARA |
| | |
| A JUDETULUI ........../MUNICIPIULUI | A JUDETULUI ........../MUNICIPIULUI |
| BUCURESTI | BUCURESTI |
| | |
| ETICHETA PENTRU ESANTION | ETICHETA PENTRU ESANTION |
| (talonul care ramane pe esantion) | (talonul volant care ramane la |
| | agentul constatator) |
| | |
| Denumirea produsului .............. | Denumirea produsului .............. |
| ................................... | ................................... |
| Data prelevarii ........., ora .... | Denumirea expeditorului |
| Numerele aplicate esantioanelor | produsului ........................ |
| prelevate ......................... | ................................... |
| Procesul-verbal de prelevare ...... | Denumirea |
| Denumirea laboratorului ........... | detinatorului/proprietarului |
| ................................... | marfii ............................ |
| Numarul de inregistrare la | ................................... |
| laborator ......................... | Denumirea laboratorului ........... |
| Data ............., ora ........... | ................................... |
| Valoarea esantioanelor, declarata | Numarul de inregistrare la |
| de detinatorul marfii.............. | laborator ......................... |
| ................................... | Data .................. ora ....... |
| | |
| Reprezentantul imputernicit, | Detinatorul/proprietarul marfii |
| ............................... | ............................... |
| (numele, functia si semnatura) | (numele, functia si semnatura) |
| | |
| | Reprezentantul imputernicit, |
| | ............................... |
| | (numele, functia si semnatura) |
| | |
| | |
| Primitorul de la laborator, | Primitorul de la laborator, |
| .......................... | ............................. |
| (numele, functia si semnatura) | (numele, functia si semnatura) |
|______________________________________|______________________________________|
ANEXA 15
la regulament
REGISTRUL DE EVIDENTA A PROCESELOR-VERBALE DE CONTROL
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Data Emitentul Agentul Unitatea Masurile Observatii
crt. inregistrarii procesului- economic controlata luate si
verbal de controlat sanctiunile
control aplicate
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------