ORDIN
Nr. 83 din 6 octombrie 1995
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea licentelor de
fabricatie agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul
productiei de produse alimentare
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 23 octombrie 1995
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
avand in vedere prevederile art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 480/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul cu privire la acordarea licentelor de fabricatie
agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul productiei de
produse alimentare, prevazut in anexa, care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Ordinul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Valeriu Tabara
ANEXA 1
REGULAMENTUL
cu privire la acordarea licentelor de fabricatie agentilor economici care
desfasoara activitati in domeniul productiei de produse alimentare
CAP. 1
Generalitati
1. Prezentul regulament se refera la conditiile pe care agentii economici
trebuie sa le indeplineasca pentru a desfasura o activitate in domeniul
productiei de produse alimentare, in vederea obtinerii de licente de fabricatie
si in scopul asigurarii prelucrarii superioare a materiilor prime agricole,
protectiei consumatorilor si a mediului, eliminarii tendintelor de abuzuri,
fraude sau falsificarii in activitatea de fabricare a acestora.
2. Licentele de fabricatie vor fi acordate agentilor economici care
desfasoara activitati in domeniul productiei de produse alimentare, in functie
de dotari, de pregatirea de specialitate a personalului, de conditiile de
igiena si de posibilitatile de garantare a calitatii produselor fabricate.
3. Licentele de fabricatie acordate agentilor economici care desfasoara
activitati in domeniul productiei de produse alimentare atesta ca acestia sunt
capabili sa efectueze astfel de activitati in conformitate cu prevederile
legale in vigoare, la un nivel de siguranta si calitate care sa asigure
protectia consumatorilor si a mediului.
4. Licentele de fabricatie se vor acorda pentru fiecare unitate de
productie, indiferent de locul unde aceasta este amplasata, si pentru fiecare
activitate si produs, precum si pentru fiecare prestare de serviciu din
domeniul productiei de produse alimentare, conform anexei nr. 1 la prezentul
regulament.
CAP. 2
Procedura de acordare a licentelor de fabricatie
1. Agentul economic care desfasoara activitati in domeniul productiei de
produse alimentare va inainta Directiei generale pentru agricultura si
alimentatie a municipiului Bucuresti sau a judetului unde este amplasata
unitatea de productie cererea-tip pentru acordarea licentei de fabricatie
conform anexei nr. 2 la prezentul regulament, insotita de urmatoarele
documente:
a) statutul societatii comerciale, in copie xerox;
b) certificatul de inmatriculare a societatii comerciale la Oficiul
Registrului comertului, in copie xerox;
c) certificatul de inregistrare fiscala a societatii comerciale, in copie
xerox;
d) autorizatia de functionare a unitatii de productie pentru care se
solicita licenta de fabricatie, eliberata de catre Inspectoratul de Politie
Sanitara si Medicina Preventiva al municipiului Bucuresti sau al judetului in
care se afla unitatea de productie pentru care se solicita licenta de
fabricatie, in copie xerox;
e) autorizatia de functionare sanitar-veterinara pentru unitatile de
productie care prelucreaza materii prime de origine animala, eliberata de catre
Directia sanitara veterinara a municipiului Bucuresti sau a judetului in care
se afla unitatea de productie pentru care se solicita licenta de fabricatie, in
copie xerox;
f) avizul Ministerului Sanatatii pentru fiecare dintre produsele pentru
care se solicita licenta de fabricatie, in copie xerox;
g) fisa unitatii de productie pentru care se solicita licenta de
fabricatie, intocmita conform anexei nr. 3 la prezentul regulament;
h) specificatia tehnica sau standardul elaborat si aprobat conform
reglementarilor legale in vigoare al fiecarui produs pentru care se solicita
licenta de fabricatie, care sa cuprinda conditiile de calitate pe care trebuie
sa le indeplineasca produsul, conditiile specifice de ambalare, etichetare,
manipulare, transport si depozitare, reguli de verificare a calitatii, precum
si termenul de valabilitate a acestuia;
i) schema tehnologica de fabricatie a fiecarui produs pentru care se
solicita licenta de fabricatie, care sa cuprinda toate fazele de fabricatie,
incepand cu receptia materiilor prime pana la depozitarea produsului finit;
j) instructiunile tehnologice de fabricatie a fiecarui produs pentru care
se solicita licenta de fabricatie, in care sa fie descrise in amanunt toate
operatiunile tehnologice care au loc pe fiecare faza de fabricatie, modul in
care sunt verificati si controlati parametrii tehnologici precum si utilajele
si instalatiile tehnologice;
k) fisa cu privire la pregatirea de specialitate a personalului, care sa mentioneze:
- personalul de conducere a procesului de fabricatie a produselor
alimentare, care sa aiba pregatire de specialitate sau calificare atestata in
domeniul respectiv;
- personalul de executie, conform anexei nr. 4 la prezentul regulament.
2. Cererea, completata cu datele necesare, se depune la Directia generala
pentru agricultura si alimentatie a municipiului Bucuresti, respectiv a
judetului in care se afla unitatea de productie pentru care se solicita licenta
de fabricatie, unde se inregistreaza in registrul de evidenta a cererilor
pentru acordarea licentelor de fabricatie (model conform anexei nr. 5 la
prezentul regulament), numai daca aceasta este insotita de documentatia
prevazuta la pct. 1.
3. Comisiile din cadrul directiilor generale pentru agricultura si
alimentatie din municipiul Bucuresti si din judete, constituite prin ordin al
ministrului agriculturii si alimentatiei, vor analiza daca documentatia depusa
corespunde prevederilor prezentului regulament si vor comunica agentului
economic daca exista documente necorespunzatoare, situatie in care acesta va
depune o noua cerere insotita de documentatia completata conform observatiilor
facute, in termen de 15 zile.
4. In situatia in care se constata ca documentatia depusa corespunde
prevederilor prezentului regulament, inspectorii de specialitate din cadrul
acestor comisii vor verifica la fata locului, la unitatea de productie pentru
care se solicita licenta de fabricatie, realitatea datelor inscrise in
documentatie.
5. Rezultatul verificarilor faptice de la unitatea de productie se inscrie
intr-un proces-verbal, care se semneaza de catre inspectorul constatator si de
reprezentantul imputernicit al agentului economic, redactat in trei exemplare,
conform anexei nr. 6 la prezentul regulament.
6. In situatia in care se constata ca datele inscrise in documentatie nu
corespund cu realitatea de pe teren, acestea se vor mentiona distinct in
procesul-verbal si vor constitui motivatia neacordarii licentei de fabricatie.
Agentul economic, dupa inlaturarea deficientelor constatate si mentionate in
procesul-verbal, va depune o noua cerere in vederea acordarii licentei de
fabricatie. Daca se constata ca agentul economic nu a depus, in termen de 30 de
zile de la data incheierii procesului-verbal, o noua cerere pentru acordarea
licentei de fabricatie si nu a inlaturat cauzele care au determinat neacordarea
acesteia, inspectorul constatator va sesiza organele competente pentru
retragerea autorizatiei de functionare.
7. In situatia in care se constata ca datele inscrise in documentatie
corespund cu realitatea de pe teren, aceasta se va mentiona in procesul-verbal,
care va constitui actul in baza caruia se va elibera licenta de fabricatie.
8. Agentul economic va depune, la Directia generala pentru agricultura si
alimentatie a municipiului Bucuresti sau a judetului in care este amplasata
unitatea de productie pentru care se solicita licenta de fabricatie, documentul
doveditor de plata a taxei, care poate fi: copia de pe ordinul de plata vizat
pentru incasarea sumei in contul bugetului de stat de catre persoanele
competente din cadrul Trezoreriei statului sau de catre organele financiare
teritoriale, dupa caz, sau chitanta pentru plata taxei in numerar.
Taxa se achita, prin virare, cu ordin de plata, in contul bugetului de stat
nr. 20.15.1.03 "Taxe pentru acordarea de licente si autorizatii pentru
desfasurarea unei activitati" deschis la Trezoreria statului in raza
careia se afla domiciliul fiscal al agentilor economici respectivi.
In municipiul Bucuresti si in judetele in care nu functioneaza trezorerii
ale statului, taxa se vireaza in contul nr. 60.15.1.03, deschis la unitatile
Bancii Comerciale Romane - S.A. pe seama organelor financiare teritoriale.
In ordinul de plata se specifica: "Suma reprezinta taxa pentru
eliberarea licentei de fabricatie conform Ordonantei Guvernului nr.
42/1995".
In cazul in care taxa se achita in numerar, suma se depune contra chitanta
la casieria Trezoreriei statului sau la unitatile C.E.C. din municipiul
Bucuresti si din judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului.
In baza procesului-verbal de verificare a realitatii datelor inscrise in
documentatia pentru acordarea licentei de fabricatie si a documentului de
achitare a taxei, Directia generala pentru agricultura si alimentatie a
municipiului Bucuresti sau a judetului in care se afla unitatea de productie
pentru care se solicita licenta de fabricatie va elibera licenta de fabricatie,
conform anexelor nr. 7 a) si 7 b) la prezentul regulament.
9. Licentele de fabricatie eliberate se vor inregistra la Directia generala
pentru agricultura si alimentatie judeteana sau a municipiului Bucuresti la
care au fost inregistrate cererile pentru acordarea acestora, in Registrul de
evidenta a licentelor de fabricatie, conform modelului prezentat in anexa nr. 8
la prezentul regulament.
Directiile generale pentru agricultura si alimentatie judetene si a
municipiului Bucuresti vor transmite Ministerului Agriculturii si Alimentatiei
- Directia standarde si calitatea alimentelor, acreditarea agentilor economici
-, in copii xerox, licentele de fabricatie si procesele-verbale care au stat la
baza acordarii acestora, in vederea inregistrarii in banca de date a
ministerului, conform adresei-model prezentate in anexa nr. 9 la prezentul
regulament.
10. Agentul economic care se considera nedreptatit de neacordarea licentei
de fabricatie poate depune contestatie la conducerea Directiei generale pentru
agricultura si alimentatie la care a fost inregistrata cererea sa, in termen de
15 zile de la data respingerii solicitarii, respectiv de la data expirarii
termenului acordat de catre inspectorul constatator. Directorul general al
Directiei generale pentru agricultura si alimentatie va solutiona contestatia
in termen de 30 de zile de la data depunerii, care este data inregistrarii
acesteia.
11. Agentul economic care nu este multumit de modul de rezolvare a
contestatiei se poate adresa instantei judecatoresti, in baza Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
CAP. 3
Controlul agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul
productiei de produse alimentare
1. Controlul agentilor economici privind modul de respectare a prevederilor
legale in domeniul productiei de produse alimentare se face de catre persoanele
imputernicite prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
2. Persoanele imputernicite pot efectua controlul la agentii economici care
desfasoara activitati in domeniul productiei de produse alimentare in baza
legitimatiei de control, a ecusonului si a stampilei, conform modelelor
prezentate in anexa nr. 10 la prezentul regulament.
3. Controlul urmareste respectarea prevederilor legale in domeniul
productiei de produse alimentare, rezultatul acestuia inscriindu-se in
procesul-verbal de control-tip, conform modelului prezentat in anexa nr. 11 la
prezentul regulament.
4. In urma controlului, persoana imputernicita are obligatia de a mentiona
in procesul-verbal de control, in functie de constatarile facute, si de a
dispune mentinerea, suspendarea sau retragerea licentei de fabricatie.
Procesul-verbal de control se va redacta in trei exemplare.
5. Un exemplar al procesului-verbal de control va fi inaintat Directiei
standarde si calitatea alimentelor, acreditarea agentilor economici din cadrul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, care il va inregistra in Registrul
de evidenta a proceselor-verbale de control, conform modelului prezentat in
anexa nr. 12 la prezentul regulament.
6. Masura de suspendare a licentei de fabricatie se hotaraste in toate
cazurile in care nu se respecta prevederile in baza carora s-a acordat licenta
de fabricatie. Agentul economic nu are dreptul sa produca produse alimentare pe
perioada suspendarii licentei de fabricatie, mentionata in procesul-verbal de
control, respectiv pana la indeplinirea conditiilor a caror nerespectare a fost
constatata.
7. Masura de retragere a licentei de fabricatie se hotaraste in toate
cazurile in care agentul economic comite abateri repetate de la prevederile
legale privind productia de produse alimentare, precum si in cazurile in care
se pun in pericol viata si sanatatea populatiei. La retragerea licentei de
fabricatie se vor sesiza organele competente pentru retragerea autorizatiei de
functionare a agentului economic.
8. Amenzile stabilite de catre persoanele in drept pentru nerespectarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 se vireaza, de catre cei
sanctionati in contul bugetului de stat nr. 20.22.1.03. "Venituri din
amenzi aplicate potrivit dispozitiilor legale", deschis la Trezoreria
statului in raza careia agentii economici au domiciliul fiscal sau in contul
nr. 60.22.1.03. deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din
municipiul Bucuresti sau din judete, dupa caz, pe seama organelor financiare
teritoriale.
9. Agentul economic poate contesta masurile de sanctionare din procesul -
verbal de control, in termen de 15 zile de la data controlului, la Directia
standarde si calitatea alimentelor, acreditarea agentilor economici din cadrul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, in cazul luarii impotriva sa a
masurii de suspendare sau de retragere a licentei de fabricatie. Directorul
Directiei standarde si calitatea alimentelor, acreditarea agentilor economici
va analiza contestatia si o va solutiona in termen de 30 de zile de la data
inregistrarii acesteia.
10. Agentul economic care nu este multumit de modul de rezolvare a
contestatiei se poate adresa instantei judecatoresti in baza Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
CAP. 4
Dispozitii finale
1. Toate anexele mentionate in prezentul regulament fac parte integranta
din acesta.
2. Evidentele prevazute in prezentul regulament se vor tine conform
formularelor prezentate.
3. Falsificarea sau emiterea frauduloasa a documentelor privind licentele
de fabricatie cuprinse in prezentul regulament se pedepseste potrivit legii
penale.
4. Formularele de licente de fabricatie se comanda si se achizitioneaza de
catre Directia standarde si calitatea alimentelor, acreditarea agentilor
economici si Directia generala sinteze economice si financiar din cadrul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, urmand a fi distribuite directiilor
generale pentru agricultura si alimentatie judetene si a municipiului Bucuresti
prin reprezentantii imputerniciti ai acestora.
Eliberarea licentelor de fabricatie catre agentii economici solicitanti se
face de catre directiile generale pentru agricultura si alimentatie judetene si
a municipiului Bucuresti, cu recuperarea costului editarii formularelor,
incasarile respective virandu-se la bugetul de stat.
ANEXA 1
la regulament
ACTIVITATILE, PRODUSELE SI PRESTARILE DE SERVICII
pentru care Ministerul Agriculturii si Alimentatiei acorda licente de fabricatie
I. Industria laptelui
1. Colectarea, transportul si preluarea materiilor prime si a
semifabricatelor (lapte, cas, smantana), in vederea prelucrarii, ca activitate
distincta.
2. Fabricarea laptelui de consum si a produselor acidofile (iaurt, lapte
batut, chefir etc.).
3. Fabricarea brinzei proaspete de vaci, a cremelor, a smantanei de consum
si a friscai.
4. Fabricarea untului.
5. Fabricarea inghetatei.
6. Fabricarea conservelor din lapte (lapte concentrat, lapte praf, produse
pentru alimentatia copiilor etc.).
7. Fabricarea branzeturilor (fermentate, cu pasta oparita, framantate,
afumate, conservate in saramura etc.).
8. Prelucrarea subproduselor din industria laptelui.
9. Fabricarea lactozei.
10. Fabricarea cazeinei si a cazeinatilor.
11. Conservarea prin frig a produselor lactate.
II. Industria carnii
1. Abatorizarea animalelor.
2. Transarea carnii.
3. Fabricarea grasimilor animale.
4. Fabricarea preparatelor din carne.
5. Fabricarea conservelor din carne.
6. Fabricarea semiconservelor din carne.
7. Fabricarea fainurilor proteice din carne, sange, oase.
8. Fabricarea semipreparatelor si a preparatelor culinare.
9. Conservarea carnii prin frig si antrepozitare frigorifica.
10. Fabricarea pepsinei.
11. Prelucrarea subproduselor comestibile si necomestibile.
III. Industria pestelui si a altor resurse acvatice
1. Piscicultura, pescuitul si industrializarea pestelui si a altor resurse
acvatice.
2. Prelucrarea subproduselor din peste.
3. Fabricarea conservelor si a semiconservelor din peste.
4. Producerea uleiului cu aroma de fum.
5. Conservarea si pastrarea produselor prin frig.
IV. Industria de morarit si panificatie
1. Fabricarea fainurilor, grisurilor si a arpacasului din grau.
2. Fabricarea malaiului si a fainii de porumb.
3. Prelucrarea orezului.
4. Prelucrarea ovazului si fabricarea fulgilor de ovaz.
5. Fabricarea arpacasului din orz-orzoaica.
6. Fabricarea painii si a produselor de panificatie.
7. Fabricarea produselor de patiserie.
8. Fabricarea pastelor fainoase.
9. Fabricarea biscuitilor.
10. Fabricarea napolitanelor.
11. Fabricarea fulgilor de cereale.
12. Fabricarea produselor expandate.
13. Fabricarea sticksurilor.
14. Fabricarea produselor complementare avand ca suport faina
(amelioratori).
V. Industria conservelor din legume si fructe si a bauturilor racoritoare
1. Fabricarea conservelor din legume si fructe, a pastei de tomate si a
siropurilor din fructe.
2. Prepararea si imbutelierea bauturilor racoritoare.
3. Fabricarea conservelor mixte.
4. Fabricarea produselor deshidratate din legume si fructe.
5. Fabricarea de pulpe si marcuri de fructe.
6. Fabricarea bioxidului de carbon alimentar rezultat din arderea
combustibilului.
7. Fabricarea sucului concentrat de mere.
8. Fabricarea acidului citric.
9. Fabricarea pectinei.
10. Fabricarea mustarului.
VI. Industria uleiurilor
1. Achizitionarea, conditionarea si depozitarea materiilor prime
oleaginoase.
2. Producerea uleiurilor vegetale brute.
3. Producerea uleiurilor rafinate.
4. Producerea uleiurilor hidrogenate.
5. Imbutelierea uleiului rafinat.
6. Fabricarea margarinei si a plantolului.
7. Fabricarea maionezei.
VII. Industria zaharului si a produselor zaharoase
1. Fabricarea zaharului.
2. Fabricarea ciocolatei si a produselor din ciocolata.
3. Fabricarea drajeurilor.
4. Fabricarea produselor gelifiate (rahat, jeleuri etc.).
5. Fabricarea produselor de laborator (napolitane, turta dulce etc.).
6. Fabricarea produselor de patiserie (fursecuri, rulade etc.).
7. Fabricarea halvalei.
8. Fabricarea carmelajului.
9. Fabricarea caramelei.
10. Fabricarea pudrei de cacao.
11. Fabricarea untului de cacao.
12. Fabricarea produselor zaharoase expandate (tip Pufarin, Pufavit etc.).
13. Fabricarea bomboanelor medicinale.
14. Rafinarea zaharului brut din import.
15. Preambalarea zaharului.
16. Fabricarea acidului citric.
VIII. Industria vinului, berii, spirtului si bauturilor alcoolice
1. Fabricarea vinului, sampaniei, vermutului si biterului.
2. Fabricarea distilatelor din vin si a bauturilor pe baza de distilate din
vin.
3. Fabricarea maltului si a extractului de malt.
4. Fabricarea berii si valorificarea subproduselor.
5. Fabricarea alcoolului rafinat de fermentatie, a alcoolului tehnic si a
alcoolului sanitar.
6. Fabricarea bauturilor spirtoase.
7. Fabricarea tuicii si a rachiurilor naturale.
8. Fabricarea otetului.
9. Fabricarea bioxidului de carbon prin procesul de fermentatie.
10. Confectionarea capsulelor metalice tip bere.
11. Fabricarea enzimelor.
IX. Industria amidonului, glucozei si a drojdiei de panificatie
1. Fabricarea amidonului.
2. Fabricarea glucozei, fructozei, dextrinei si dextrozei.
3. Fabricarea drojdiei de panificatie si a drojdiei furajere.
4. Fabricarea zeamilului si a budincilor.
X. Fabricarea culturilor pure de microorganisme utilizate in industria
alimentara
XI. Fabricarea aromelor si a sosurilor utilizate in industria alimentara
XII. Prestari de servicii: conditionare, preambalare, ambalare, depozitare
si transport de produse alimentare
XIII. Fabricarea apelor gazoase, minerale si a altor bauturi care nu sunt
cuprinse in grupa de bauturi racoritoare sau alcoolice
XIV. Fabricarea altor produse alimentare
ANEXA 2
la regulament
Nr ....... din .........
CERERE
pentru acordarea licentei de fabricatie
Agentul economic ......................., cu sediul in ..................,
str ....................., nr ......, inregistrat la Registrul comertului
sub nr ......., cod fiscal ............, telefon .........., fax ........,
telex .........., reprezentat prin ..................., domiciliat in ....
..................., str ............................, nr ......., bl ...,
sc ....., et ......, ap ....., sectorul ......., judetul ................,
posesor al buletinului de identitate seria ...... nr .........., eliberat
de ....................., avand functia de ............., pe baza pieselor
anexate la dosar solicit eliberarea licentei de fabricatie pentru unitatea
de productie cu sediul in .................., str .......................,
nr ..., sectorul/judetul ............., in vederea fabricarii urmatoarelor
produse alimentare/prestari de servicii, in domeniul:
1. ...............................................................
2. ...............................................................
3. ...............................................................
4. ...............................................................
..................................................................
Data ............ Semnatura ................
Domnului director general al Directiei generale pentru agricultura si
alimentatie a municipiului Bucuresti/judetului...........................
ANEXA 3
la regulament
FISA UNITATII DE PRODUCTIE
Unitatea de productie cu sediul in......................, str. ..........
nr. ........, sectorul/judetul ..............., avand ca obiect de
activitate fabricarea .......................................................
(se vor inscrie produsele pentru care se solicita licenta de fabricatie)
Dotarea tehnica:
a) schita-plan, care sa cuprinda toate spatiile de fabricatie si de
depozitare ale unitatii de productie;
b) capacitatea de productie pe zi a unitatii, determinata de utilajul
conducator;
c) dotarea cu instalatii si utilaje:
-----------------------------------------------------------------------------
Observatii
Denumirea instalatiilor Starea tehnica (se va mentiona daca asigura
si a utilajelor din dotare (gradul de uzura) obtinerea de produse la nivelul
de calitate propus)
------------------------------------------------------------------------------
d) dotarea cu instrumente si aparatura de masura si control pentru
urmarirea desfasurarii procesului tehnologic, precum si pentru verificarea
parametrilor de calitate a materiilor prime, semifabricatelor si produselor
finite;
------------------------------------------------------------------------------
Denumirea instrumentului Parametrul Domeniul Documentul de atestare
sau a aparatului masurat de masurare a verificarii metrologice
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Unitatile de productie care nu au organizata activitate de laborator pentru
determinarea parametrilor calitativi vor anexa contractul de prestari de
servicii in acest domeniu, incheiat cu un laborator specializat, autorizat sau
acreditat.
ANEXA 4
la regulament
FISA
cu privire la pregatirea profesionala a personalului de executie
------------------------------------------------------------------------------
din care:
Activitatea ---------------------------------------------------------------
Nr. ingineri tehnicieni maistri muncitori muncitori
total (profesia) (profesia) economisti (meseria) calificati necalificati
(meseria)
-------------------------------------------------------------------------------
Productie
-------------------------------------------------------------------------------
Intretinere
-------------------------------------------------------------------------------
Laborator
-------------------------------------------------------------------------------
Aprovizionare
-------------------------------------------------------------------------------
Desfacere
------------------------------------------------------------------------------
Cercetare-
dezvoltare
------------------------------------------------------------------------------
Transport
-------------------------------------------------------------------------------
Administrativ
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 5
la regulament
REGISTRUL
de evidenta a cererilor pentru acordarea licentelor de fabricatie
-------------------------------------------------------------------------------
Data
pana la care,
potrivit
Nr. Data Nr. si data Numele reglementarilor Modul Observatii
de inregistrare emiterii si adresa in vigoare, de
solicitarii solicitantului se va rezolvare*)
elibera
licenta
de fabricatie
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
*) Se vor inscrie adresele catre: 1. Agentul economic, de respingere;
2. Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, privind acordarea
licentei de fabricatie.
ANEXA 6
la regulament
PROCES-VERBAL Nr ....... din.............
de verificare a realitatii datelor inscrise in documentatia pentru acordarea
licentei de fabricatie
Subsemnatul .................., posesor al legitimatiei de control
seria/nr................, eliberata de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei,
in urma verificarii realitatii datelor inscrise in documentatia depusa la
Directia generala pentru agricultura si alimentatie ...........................
cu cererea nr. ............ din ................, pentru acordarea licentei de
fabricatie pentru unitatea de productie cu sediul in ........................,
str. ................. nr. ................, sectorul/judetul ...............,
in vederea fabricarii urmatoarelor produse alimentare ........................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
(se vor inscrie produsele alimentare/serviciile mentionate in cerere)
apartinand Societatii Comerciale .........................., cu sediul in .....
.................. str. .................., nr. ............, sectorul/judetul
...................., inregistrata la Registrul comertului la nr. ...........,
cod fiscal ............, telefon........., fax .........., reprezentata
prin..............., domiciliat in ................, str. ....................
nr. ......, bl. ......., sc. ............., et. ....., ap. .......,
sectorul/judetul .................., posesor al buletinului de identitate seria
...... nr. ............., eliberat de Politia .................., avand functia
de ................................
Am constatat urmatoarele:
1. unitatea de productie indeplineste conditiile legale pentru acordarea
licentei de fabricatie,
sau
1. unitatea de productie nu indeplineste conditiile legale pentru acordarea
licentei de fabricatie din urmatoarele motive:
a).........................................................................
b).........................................................................
c).........................................................................
(se vor mentiona distinct motivele neacordarii licentei de fabricatie).
NOTA:
In situatia in care agentul economic solicita prin cerere acordarea
licentei de fabricatie pentru mai multe produse, se va elibera licenta de
fabricatie pentru fiecare produs/prestare de serviciu, conform anexei nr. 2 la
Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei
nr...................................
Inspector de specialitate Reprezentantul agentului economic
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
ANEXA 7 a)
la regulament
ROMANIA
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
Directia generala pentru agricultura si alimentatie a judetului*).........
In baza Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 privind productia de produse
alimentare destinate comercializarii,
vazand propunerea Comisiei pentru eliberarea licentelor de fabricatie,
constituita prin Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr..........
din .................,
in temeiul Regulamentului cu privire la acordarea licentelor de fabricatie
agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul productiei de
produse alimentare,
directorul general al Directiei generale pentru agricultura si alimentatie
emite urmatoarea
LICENTA DE FABRICATIE
pentru atestarea dreptului de a desfasura activitati in domeniul productiei
de produse alimentare
Seria .......... Nr. .......
pentru Societatea Comerciala cu capital de stat/privat, infiintata prin
Hotararea Guvernului/judecatoreasca nr. ...... din.........., sub denumirea de
............., cu sediul in ...................., str. ........... nr. .......
(satul, comuna, orasul, municipiul)
sectorul ......................., judetul*)........................
Societatea Comerciala .....................................................
are capacitatea tehnica si profesionala de a desfasura activitati de productie
in domeniul:
..............................................................................
(activitatile, produsele si/sau prestarile de servicii)
la unitatea de productie din ................., str. .........................
(satul, comuna, orasul, municipiul)
nr..........., sectorul ................., judetul*) .....................
Director general,
Am primit licenta de fabricatie astazi, .......... Emis la data ............
(data)
.........................................
(numele si prenumele, functia, semnatura)
----------------------
*) Se completeaza, dupa caz, municipiul Bucuresti sau sectorul agricol
Ilfov.
ANEXA 7 b)
la regulament
ROMANIA
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
Directia generala pentru agricultura si alimentatie a judetului*).........
In baza Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 privind productia de produse
alimentare destinate comercializarii,
vazand propunerea Comisiei pentru eliberarea licentelor de fabricatie
constituita prin Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr..........
din..................,
in temeiul Regulamentului cu privire la acordarea licentelor de fabricatie
agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul productiei de
produse alimentare,
directorul general al Directiei generale pentru agricultura si alimentatie
emite urmatoarea
LICENTA DE FABRICATIE
pentru atestarea dreptului de a desfasura activitati in domeniul productiei
de produse alimentare
Seria ........ Nr ............
pentru Societatea Comerciala cu capital de stat/privat, infiintata prin
Hotararea Guvernului/judecatoreasca nr...... din ......................, sub
denumirea de ................................................, cu sediul in
........................................................ nr..................,
(satul, comuna, orasul, municipiul)
sectorul....................., judetul*)...................................
Societatea Comerciala .....................................................
are capacitatea tehnica si profesionala de a desfasura activitati de productie
in domeniul:
...............................................................................
(activitatile, produsele si/sau prestarile de servicii)
la unitatea de productie din ................., str. ......................
(satul, comuna, orasul, municipiul)
nr. ....., sectorul ..............., judetul*)..........................
Director general,
Emis la data ............................................................
---------------------
*) Se completeaza, dupa caz, municipiul Bucuresti sau sectorul agricol
Ilfov.
ANEXA 8
la regulament
REGISTRUL DE EVIDENTA A LICENTELOR DE FABRICATIE
-------------------------------------------------------------------------------
Adresa
Produsele Procesul-verbal Directiei
alimentare de control generale
Seria si unitatile in baza pentru
Nr. si nr. Titularul licentei de productie caruia agricultura
crt. licentei de fabricatie pentru care se acorda si alimentatie
de se acorda licenta privind
fabricatie licenta de fabricatie acordarea
de fabricatie licentei
de fabricatie
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 9
la regulament
D.G.A.A. ...........................
str ............. nr. ..............
Nr. ............ din ...............
Catre
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
Directia standarde si calitatea alimentelor,
acreditarea agentilor economici
Domnului director .............................
Alaturat va inaintam in copie xerox licenta de fabricatie pentru unitatea de
productie cu sediul in.............., str. ......................, nr. .....,
sectorul/judetul ........, apartinand Societatii Comerciale .................,
cu sediul in ............., str. ................... nr. .............,
sectorul/judetul..................., insotita de procesul-verbal in baza caruia
a fost acordata, in vederea inregistrarii in banca de date a ministerului.
Director general
................
ANEXA 10
la regulament
MODEL LEGITIMATIE DE CONTROL
-fata-
----------------------------------------------
| ROMANIA |
| MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI |
| |
| |
| Legitimatie de control |
| nr. 580 |
| Numele IONESCU |
| Prenumele MIRCEA Model |
| Buletinul de identitate fotografie |
| Seria ..... nr. ....... |
| |
| |
| Ministru, |
-------------------------------------------------
-verso-
Posesorul prezentei legitimatii este abilitat sa aplice prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 pentru judetul/municipiul ............
"Art. 26. - Pentru activitatea de supraveghere si control si in scopul
protectiei vietii, sanatatii sau mediului inconjurator, reprezentantii
imputerniciti ai Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si ai Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului au dreptul de acces in zone, cladiri
anexe sau alte spatii ale agentilor economici care desfasoara activitati in
domeniul productiei de produse alimentare si pot dispune analize tehnice sau
preleva probe pentru expertizare in laboratoare specializate, autorizate sau
acreditate.
Agentii economici care desfasoara activitati in domeniul productiei de
bunuri alimentare sunt obligati sa puna la dispozitia autoritatii de
supraveghere si control, la cererea acesteia, informatiile si documentele care
sa ateste legalitatea activitatii lor".
Ordonanta Guvernului nr. 42/1995
2. MODEL ECUSON
--------------------------------------------
| ROMANIA |
| MINISTERUL AGRICULTURII |
| SI ALIMENTATIEI |
| |
| IONESCU MIRCEA |
| Model |
| CONTROL 580 fotografie |
| JUD./MUN. |
| |
| Ordonanta Guvernului nr. 42/1995 |
| |
--------------------------------------------
3. MODEL STAMPILA
----------------------
| Ministerul Agriculturii |
| (Control O.G. 42/95 * 580)|
| si Alimentatiei |
-----------------------
ANEXA 11
la regulament
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
Directia .......................................
str. ...... nr. ......, telefon ..... fax ......
PROCES-VERBAL DE CONTROL
Nr................
Incheiat astazi ............. 199...., ora .........
la 1) ........................................................................
..............................................................................
Subsemnatii: ......................... functia ............................
.......................................... functia ............................
posesori ai legitimatiilor de control nr. ..................................
in data de .................., ora ......., ne-am prezentat la 2) .............
...............................................................................
..............................................................................
unde am fost primiti de 3).....................................................
I. Elemente referitoare la obiectul controlului 4)
...............................................................................................................................................................
II. Esantioane prelevate (conform anexelor A si B), pentru analizarea in
laboratorul 5) ................................................................
...............................................................................
III. Constatari in timpul desfasurarii controlului 6)
..............................................................................................................................................................
IV. Masuri stabilite in baza constatarilor 7)
...............................................................................
...............................................................................
V. Amenzi aplicate 8)
-------------------------------------------------------------------------------
Contravenientul Adresa Nr. de cont Articolul Valoarea Semnatura Nr.
completa sau actul de din Ordonanta amenzii de achitare chitantei
identificare Guvernului conform contravenientului
seria, nr, nr. 42/ art. 31 amenzii
emitent) 1995 din
incalcat/ Ordonanta
aplicat Guvernului
nr. 42/1995
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
1. Contravenientul va achita amenda in contul bugetului de stat, conform
cap. III art. 8 din Regulamentul prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 42/1995,
iar documentul va fi prezentat la Directia generala pentru agricultura si
alimentatie a ................................................................
in termen de 15 zile, orice urmarire incetand la prezentarea acestuia.
2. In caz contrar, se va proceda la executarea silita prin Directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat.
3. Impotriva procesului-verbal de control se poate face plangere in termen
de 15 zile de la comunicare. Plangerea se solutioneaza de judecatoria in a
carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
VI. Martor 9)
Domnul/doamna ......................, domiciliat(a) in ..................,
str. ................ nr. ......, bl. ..., sc. ...., ap. ....., sectorul .....,
telefon ......., posesor al actului de identitate ...... seria .... nr........,
emis de ............. la data de ...................
Semnatura,
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in ........... exemplare, din care au
fost difuzate la 10)..........................................................
...............................................................................
..............................................................................
Agenti constatatori Contravenient
(nume, prenume, calitatea) Am luat cunostinta de continutul
procesului-verbal
Semnatura si stampila Semnatura si stampila
..................... .......................
VII. Observatii 11)
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
-------------------
1) Pentru agentii economici persoane juridice se va preciza:
- denumirea, sediul, certificatul de inmatriculare la Registrul comertului,
certificatul de inregistrare fiscala, contul bancar, telefonul, faxul.
Pentru agentii economici, persoane fizice autorizate sau asociatii
familiale, se va preciza:
- numele si prenumele, actul de identitate, adresa, nr. autorizatiei in
baza careia desfasoara activitati in domeniul productiei de produse alimentare.
2) Se vor mentiona: denumirea unitatii de productie la care se efectueaza
controlul, adresa, telefonul, faxul.
3) Numele, prenumele si calitatea persoanelor.
4) Se vor specifica concret prevederile din Ordonanta Guvernului nr.
42/1995 incalcate.
5) Se vor mentiona: denumirea si adresa laboratorului, iar in situatia in
care nu se preleveaza esantioane, se va preciza in mod expres acest lucru.
Etichetele se vor aplica pe fiecare esantion, conform anexei B.
6) Se vor mentiona constatarile care se refera la incalcarea Ordonantei
Guvernului nr. 42/1995 si a Regulamentului cu privire la acordarea licentelor
de fabricatie agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul
productiei de produse alimentare. Se vor specifica documentele (ca valoare de
proba) care se anexeaza la procesul-verbal.
7) Se vor mentiona numai:
- interzicerea livrarii produselor conform art. 28 pct. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 42/1995;
- oprirea temporara a fabricatiei conform art. 28 pct. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 42/1995;
- oprirea temporara a livrarii pentru comercializare conform art. 28 pct. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995;
- sesizarea altor organe competente pentru retragerea autorizatiei de
functionare conform art. 28 pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1995.
In mod expres, in final se va preciza mentinerea, suspendarea sau
retragerea licentei de fabricatie.
Nu se vor indica masuri care sa reprezinte solutii de rezolvare a
deficientelor constatate, acestea fiind de competenta exclusiva a agentului
economic.
8) Amenda poate fi aplicata agentului economic, persoana juridica, sau
persoanelor fizice, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 42/1995.
9) In situatiile in care agentul economic nu este de fata, refuza sa ia la
cunostinta si sa achite amenda aplicata sau se afla in imposibilitatea de a
semna procesul-verbal, se va apela la un martor, care poate fi o persoana
fizica neutra sau un alt inspector cu drept de acces in unitatea de productie.
10) Se va mentiona:
- numele, prenumele si calitatea persoanei careia i-a fost inmanata copia
procesului-verbal, precum si data sau nr./data recipisei, in cazul transmiterii
copiei de pe procesul-verbal prin scrisoare recomandata cu confirmare de
primire.
11) Se pot inscrie ulterior incheierii procesului-verbal, dupa caz:
- date privind rezultatele buletinelor de analiza pentru esantioanele
transmise laboratoarelor de analize;
- constatari la inspectiile de verificare a indeplinirii masurilor
stabilite la pct. 7);
- alte organe ale administratiei publice sau judecatoresti la care s-a
transmis procesul-verbal.
ANEXA A
la procesul-verbal de control
nr........... din ...........
M.A.A.- D.G.A.A................
telefon ........ fax .........
ESANTIOANE PRELEVATE PENTRU VERIFICARI
-------------------------------------------------------------------------------
Cantitatea Persoana care
Nr. Denumirea Verificarea aflata la Marimea pastreaza proba-martor:
crt. produsului solicitata detinator esantionului numele, prenumele,
functia, semnatura
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Esantioanele au fost expediate prin (numele, prenumele, functia) ..........
..............................................................................
Agent constatator Contravenient
..................................... ................................
..................................... ..................................
ANEXA B
la procesul-verbal de control
nr. ...... din ..............
(stampila inspector)
M.A.A. - DIRECTIA GENERALA PENTRU
AGRICULTURA SI ALIMENTATIE
Judetul .............................
ETICHETA PENTRU ESANTION
(talonul care ramane pe esantion)
Denumirea produsului ..........................................................
...............................................................................
Data prelevarii ................ ora ..........................
Numerele aplicate esantioanelor prelevate .....................................
Proces-verbal de prelevare ...................................................
Denumirea laboratorului .......................................................
...............................................................................
Nr. de inregistrare la laborator ............................................
Data ........... ora .......... Valoarea esantioanelor declarata de detinatorul
marfii ........................................................................
...............................................................................
Numele, functia si semnatura
agentului constatator
..................................
..................................
Numele, functia si semnatura
primitorului de la laborator
......................................
......................................
M.A.A. - DIRECTIA GENERALA PENTRU
AGRICULTURA SI ALIMENTATIE
Judetul ..........................
ETICHETA PENTRU ESANTION
(talonul volant care ramane la agentul constatator)
Denumirea produsului ........................................................
...............................................................................
Denumirea expeditorului produsului...........................................
...............................................................................
Denumirea detinatorului/proprietarului marfii ................................
...............................................................................
Denumirea laboratorului ......................................................
..............................................................................
Nr. de inregistrare la laborator ..............................................
Data .......................... ora .....................................
Numele, functia si Numele si semnatura
semnatura agentului detinatorului/proprietarului
constatator marfii
.................................. .................................
.................................. .................................
Numele, functia si semnatura
primitorului de la laborator
.............................
Nr. P.V. de esantionare
Se arhiveaza cu P.V.C.
ANEXA 12
la regulament
REGISTRUL
de evidenta a proceselor-verbale de control
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Data Emitentul procesului- Unitatea Masurile luate si Observatii
crt. inregistrarii verbal de control controlata sanctiunile aplicate
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------