ORDIN
Nr. 656 din 4 octombrie 2004
privind aprobarea Procedurii de stingere a creantelor reprezentand impozite,
taxe si alte venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor
reprezentand contributii sociale administrate de Ministerul Finantelor Publice
prin trecerea in proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile supuse
executarii silite
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 948 din 15 octombrie 2004
In temeiul dispozitiilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si
completarile ulterioare,
avand in vedere art. 163 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedura fiscala, republicata, precum si pct. 163.1 - 163.4 din Hotararea
Guvernului nr. 1.050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de stingere a creantelor reprezentand impozite, taxe si
alte venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor reprezentand
contributii sociale administrate de Ministerul Finantelor Publice prin trecerea
in proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile supuse executarii
silite, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga dispozitiile
referitoare la darea in plata, cuprinse la pct. 67 din anexa la Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.785/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice referitoare la aplicarea prevederilor din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 3
Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si al
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
PROCEDURA
de stingere a creantelor reprezentand impozite, taxe si alte venituri datorate
bugetului de stat si/sau a creantelor reprezentand contributii sociale
administrate de Ministerul Finantelor Publice prin trecerea in proprietatea
publica a statului a unor bunuri imobile supuse executarii silite
1.1. Creantele reprezentand impozite, taxe si alte venituri cuvenite
bugetului de stat si/sau creantele reprezentand contributii sociale
administrate de Ministerul Finantelor Publice, denumite in continuare creante
fiscale, se pot stinge prin dare in plata.
1.2. Procedura de dare in plata prevazuta la pct. 1.1 consta in cedarea de
catre debitorul persoana juridica, in schimbul obligatiilor sale restante fata
de creditorul fiscal, a unui bun imobil sechestrat in cadrul procedurii de
executare silita, care trece din proprietatea sa in proprietatea publica a
statului, ca urmare a unei solicitari de preluare in administrare.
1.3. Procedura prevazuta la pct. 1.2 se aplica si in cazul in care
executarea silita este suspendata ca urmare a aprobarii unei inlesniri la plata
obligatiilor fiscale, prevederile Ordonantei Guvernului nr. 94/2004 privind
reglementarea unor masuri financiare aplicandu-se in mod corespunzator.
1.4. Debitorul persoana juridica, proprietar al unor bunuri imobile supuse
executarii silite, poate cere organului de executare competent stingerea unor
creante fiscale prin darea in plata a acestor bunuri.
1.5. Cererea debitorului poate fi depusa in scris la organul de executare
competent, incepand cu ziua in care s-a incheiat procesul-verbal de sechestru
prin care bunurile imobile se indisponibilizeaza, inclusiv in perioada in care
poate avea loc reluarea procedurii de valorificare in conditiile art. 162 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, precum si in perioada in care executarea silita este suspendata ca
urmare a aprobarii unei inlesniri la plata obligatiilor fiscale.
1.6. Cererea debitorului va cuprinde in mod obligatoriu date referitoare
la:
a) denumirea si sediul debitorului;
b) codul de inregistrare fiscala, precum si alte date de identificare a
debitorului;
c) structura capitalului social, a asociatilor ori a actionariatului, dupa
caz;
d) volumul si natura creantelor fiscale;
e) bunurile imobile supuse executarii silite, pentru care se solicita
trecerea in proprietatea publica a statului, denumirea, datele de identificare
a acestora, precum si o scurta descriere;
f) mentiunea cu privire la actele doveditoare ale dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobile respective;
g) acordul expres al debitorului privind pretul de evaluare al bunurilor
imobile supuse executarii silite, stabilit de organul de executare competent,
prin servicii prestate de organe sau de persoane specializate, in conformitate
cu prevederile art. 142 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata;
h) valoarea de inventar a bunurilor imobile supuse executarii silite,
evidentiata in contabilitate, reevaluata in conformitate cu ultimele
reglementari legale in vigoare;
i) mentiunea debitorului ca a luat cunostinta de prevederile legale
cuprinse in prezentul ordin, in sensul ca stingerea creantei fiscale se va face
cu valoarea determinata potrivit pct. 1.26;
j) mentiunea debitorului ca bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi
reale si de alte sarcini si ca nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea
proprietatii, cu precizarea documentelor doveditoare;
k) acceptul debitorului cu privire la compensarea diferentei, potrivit
legii, in cazul in care valoarea bunului imobil, determinata potrivit pct.
1.26, este mai mare decat creanta fiscala pentru care s-a pornit executarea
silita;
l) semnatura reprezentantului legal al debitorului persoana juridica,
precum si stampila acestuia.
1.7. La cerere se anexeaza:
a) copii legalizate de pe actele care atesta dreptul de proprietate al
debitorului asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicita trecerea in
proprietatea publica a statului;
b) extras de carte funciara, in original, emis in conditiile legii, la data
depunerii cererii, de biroul de carte funciara din cadrul judecatoriei in a
carei raza teritoriala se afla bunul imobil, din care sa rezulte ca acesta nu
este grevat de drepturi reale si de alte sarcini;
c) documentul din care sa rezulte ca bunurile imobile nu fac obiectul unor
cereri privind retrocedarea proprietatii;
d) copii de pe fisa mijlocului fix si de pe balanta analitica a mijloacelor
fixe;
e) alte acte necesare, potrivit legii, in sustinerea cererii.
1.8. Organul de executare competent va transmite directiei generale a
finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, cererea debitorului
impreuna cu documentatia in sustinerea acesteia, insotite de urmatoarele
documente:
a) copiile certificate de pe actele de executare silita privind bunurile
imobile care fac obiectul cererii;
b) inscrisul prin care, de comun acord cu debitorul, s-a stabilit valoarea,
determinata potrivit pct. 1.26, la care se va realiza darea in plata;
c) solicitarea privind preluarea in administrare a imobilului respectiv,
avizata de ordonatorul principal de credite, continand si un referat intocmit
de institutia publica solicitanta, in cazul in care aceasta a fost depusa la
organul de executare competent;
d) propunerile organului de executare privind aplicarea procedurii de dare
in plata.
1.9. In cazul cererilor privind stingerea unor creante reprezentand
contributii sociale administrate de Ministerul Finantelor Publice, prin
trecerea in proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile supuse
executarii silite, solicitate de alte institutii publice, documentatia in
sustinerea cererii va cuprinde si acordul Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei ori al Ministerului Sanatatii, dupa caz, referitor la
stingerea prin aceasta modalitate.
1.10. Directia generala a finantelor publice judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, sau Directia generala de administrare a marilor
contribuabili, dupa caz, va completa documentatia primita de la organul de
executare cu solicitarea privind preluarea in administrare a bunului imobil,
impreuna cu referatul intocmit de institutia publica solicitanta, conform
modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura,
daca acestea nu au fost depuse la organul de executare competent, si va intocmi
un referat de oportunitate.
1.11. Referatul de oportunitate va cuprinde:
a) punctul de vedere asupra solicitarii debitorului si propunerea privind
aplicarea procedurii de dare in plata;
b) mentiunea ca valoarea de inventar evidentiata in cererea debitorului
este cea specificata in fisa mijlocului fix si in balanta analitica a
mijloacelor fixe si este reevaluata in conformitate cu ultimele reglementari
legale in vigoare;
c) eficienta preluarii bunului imobil, determinata prin compararea
creantelor fiscale stinse, la care se adauga si cheltuielile de transformare si
amenajare, cu cheltuielile necesare unei noi constructii sau achizitii ori cele
aferente platii de chirii. Se va mentiona, de asemenea, si sursa de acoperire
suplimentara prevazuta pentru amenajarea spatiului;
d) eficienta aplicarii acestei modalitati de stingere fata de valorificarea
bunurilor imobile sechestrate.
1.12. Evidenta solicitarilor de bunuri imobile se tine de catre directiile
generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
ori de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, in
registre de evidenta deschise in acest scop.
1.13. Intreaga documentatie analizata si verificata conform prevederilor
prezentei proceduri, insotita de referatul de oportunitate al directiilor
generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
ori al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, va
fi transmisa sub semnatura conducatorului acesteia sau sub semnatura
inlocuitorului acestuia comisiei constituite in cadrul Ministerului Finantelor
Publice, prin directia de specialitate din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
1.14. Componenta comisiei si regulamentul de organizare si functionare al
acesteia se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
1.15. In cazul in care debitorul renunta la cerere sau nu exista o
solicitare de preluare in administrare a acestor bunuri ori organul de
executare competent comunica, prin directia generala a finantelor publice
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, ori prin Directia generala de
administrare a marilor contribuabili, dupa caz, ca cererea debitorului ramane
fara obiect din orice alte motive, directia de specialitate desemnata din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va restitui directiei
generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, ori
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, cererea
si dosarul cuprinzand intreaga documentatie transmisa de aceasta.
1.16. In cazul in care documentatia transmisa de directia generala a
finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, ori de
Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, este
incompleta si nu a fost completata, in termen de 15 zile de la comunicarea
solicitarii, cu datele si/sau cu documentele solicitate de directia de
specialitate din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, aceasta din
urma va restitui directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, ori Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili, dupa caz, cererea debitorului insotita de intreaga documentatie
aferenta.
1.17. Comisia va analiza si va decide asupra fiecarei cereri, avand in
vedere urmatoarele elemente:
a) documentele prezentate de debitor, care atesta dreptul de proprietate
asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicita trecerea in proprietatea
publica a statului, precum si dovada ca acestea nu sunt grevate de drepturi
reale si de alte sarcini;
b) existenta solicitarilor pentru obtinerea in administrare a bunurilor
imobile pentru care urmeaza sa se analizeze oportunitatea trecerii in
proprietatea publica a statului;
c) respectarea reglementarilor legale in vigoare referitoare la aplicarea
procedurii de executare silita a creantelor fiscale. Se vor avea in vedere si
situatiile in care suma obtinuta prin aplicarea modalitatilor de valorificare a
bunurilor imobile ar permite realizarea intr-o masura mai mare a creantelor
fiscale;
d) impactul reglementarilor legale in vigoare privind retrocedarea
proprietatii, in masura in care acesta poate fi prevazut;
e) propunerile organului de executare competent, precum si punctul de
vedere al directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, ori al Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili, dupa caz;
f) avizele directiilor de specialitate din structura Ministerului
Finantelor Publice si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
g) cheltuielile necesare, estimate de catre solicitantul bunurilor imobile
ce urmeaza sa fie trecute in proprietatea publica a statului, pentru
transformarea acestora in sedii sau in spatii corespunzatoare desfasurarii
obiectului activitatii, precum si sursa de acoperire a acestora;
h) eficienta trecerii bunurilor imobile in proprietatea publica a statului;
i) orice alte elemente necesare solutionarii cererii.
1.18. Comisia din cadrul Ministerului Finantelor Publice aproba prin
decizie sau respinge, dupa caz, cererile privind stingerea unor creante
prevazute la pct. 1.1 prin trecerea in proprietatea publica a statului si darea
in administrare a unor bunuri imobile corespunzatoare unor sedii sau spatii
necesare desfasurarii obiectului activitatii Ministerului Finantelor Publice,
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei ori Ministerului
Sanatatii, a unitatilor din subordinea sau sub autoritatea acestora, precum si
a celor necesare altor autoritati publice centrale ori locale sau unitatilor
din subordinea sau sub autoritatea acestora, dupa caz.
1.19. Directia de specialitate din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala va comunica decizia emisa potrivit pct. 1.18 organului de
executare competent, prin directia generala a finantelor publice judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, ori prin Directia generala de administrare
a marilor contribuabili, dupa caz.
1.20. In cazul in care comisia decide stingerea creantelor fiscale, conform
pct. 1.26, prin trecerea bunurilor imobile in proprietatea publica a statului,
organul de executare competent, dupa primirea deciziei de aprobare, intocmeste
procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului a bunului
imobil.
1.21. Incheierea procesului-verbal si stingerea creantelor fiscale prin
procedura de dare in plata sunt conditionate de prezentarea de catre debitor,
la data incheierii procesului-verbal de dare in plata, a unui nou extras de carte
funciara, in original, emis de biroul de carte funciara, care sa ateste ca
bunul imobil nu este grevat de drepturi reale si de alte sarcini. In cazul in
care se constata ca bunul imobil este grevat de drepturi reale si de alte
sarcini, organul de executare competent instiinteaza comisia, care procedeaza
la anularea deciziei. Despre aceasta este instiintat si debitorul.
1.22. Procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului se
intocmeste in 3 exemplare cu valoare de original, dintre care un exemplar se
inainteaza debitorului, un alt exemplar se inainteaza solicitantului, pentru
obtinerea bunului imobil in administrare, iar al treilea ramane la organul de
executare competent.
1.23. La data intocmirii procesului-verbal pentru trecerea in proprietatea
publica a statului a bunului imobil supus executarii silite, organul de
executare competent va actualiza nivelul creantelor fiscale inscrise in titlul
executoriu sau in titlurile executorii in baza carora s-a inceput executarea
silita, precum si nivelul accesoriilor aferente acestora si al cheltuielilor de
executare pana la aceasta data.
1.24. La data intocmirii procesului-verbal pentru trecerea in proprietatea
publica a statului a bunului imobil inceteaza masura de indisponibilizare a
acestuia, precum si, daca este cazul, calitatea de administrator-sechestru a
persoanelor desemnate, conform legii.
1.25. Bunurile imobile pentru care s-a solicitat trecerea in proprietatea
publica a statului vor fi evaluate conform art. 142 din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata.
1.26. Stingerea creantelor fiscale se va face la valoarea cea mai mica
dintre valoarea stabilita prin evaluare, conform pct. 1.25, si valoarea de
inventar evidentiata in contabilitatea persoanei juridice debitoare.
1.27. Cu valoarea stabilita potrivit pct. 1.26 se sting, total sau partial,
creantele fiscale prevazute in titlul executoriu sau in titlurile executorii in
temeiul carora s-a inceput executarea silita, precum si accesoriile aferente
acestora si cheltuielile de executare, actualizate la data stingerii, respectiv
data intocmirii procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a statului
a bunului imobil, avizat si aprobat, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
1.28. In cazul in care suma care reprezinta valoarea bunului imobil pentru
care s-a aprobat trecerea in proprietatea publica a statului, determinata
potrivit pct. 1.26, este mai mica decat creantele fiscale, la care se adauga
accesoriile aferente acestora si cheltuielile de executare silita actualizate,
diferenta urmeaza sa fie stinsa prin aplicarea celorlalte modalitati de
stingere prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata.
1.29. In cazul in care suma care reprezinta atat creantele fiscale, cat si
accesoriile aferente acestora si cheltuielile de executare, actualizate, este
mai mica decat valoarea bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea in
proprietatea publica a statului, determinata potrivit pct. 1.26, cu aceasta
diferenta se va proceda la compensare, potrivit legii.
1.30. Cheltuielile necesare pentru transformarea si amenajarea bunurilor
imobile trecute in proprietatea publica a statului, in sedii sau spatii
corespunzatoare desfasurarii obiectului de activitate, sunt suportate de
institutia publica care a solicitat preluarea in administrare a acestora.
1.31. In cazul bunurilor imobile care au incorporate in structura bunuri
mobile sau dotari specifice activitatii, a caror valoare nu este cuprinsa in
valoarea acestor bunuri imobile, cheltuielile cu lucrarile privind
dezafectarea, dezmembrarea, inlaturarea acestora ori altele asemenea, dupa caz,
sunt suportate de catre debitor.
1.32. Darea in administrare se va efectua prin hotarare a Guvernului,
initiata de Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, Ministerul Sanatatii sau celelalte autoritati publice
centrale, dupa caz.
1.33. Operatiunile legate de stingerea creantelor fiscale prin preluarea de
la debitori a bunurilor imobile si trecerea lor in proprietatea publica a
statului se reflecta in evidenta analitica pe platitori deschisa la nivelul
unitatilor teritoriale subordonate Ministerului Finantelor Publice, in a caror
raza teritoriala isi au domiciliul fiscal debitorii respectivi, precum si in
evidenta contabila a debitorilor.
1.34. In cazul in care, ulterior trecerii in proprietatea publica a
statului, bunurile imobile se restituie, conform reglementarilor legale in
vigoare privind retrocedarea proprietatii, tertelor persoane, debitorul
persoana juridica va fi redebitat cu sumele reprezentand creantele fiscale
stinse prin aceasta modalitate.
1.35. Incepand cu ziua imediat urmatoare intocmirii procesului-verbal de
trecere in proprietatea publica a statului, pentru creantele fiscale prevazute
la pct. 1.34 se datoreaza si se calculeaza in continuare dobanzi, potrivit
legii.
ANEXA 1
la procedura
DATE
care trebuie cuprinse in referatul intocmit de institutia publica solicitanta
pentru preluarea in administrare a bunurilor imobile, supuse executarii silite,
care fac obiectul cererii de trecere in proprietatea publica a statului
I. Situatia existenta:
- numar de personal pe unitati specifice:
- directia generala a finantelor publice
- trezorerie
- administratia finantelor publice
- alte institutii publice
- spatiile de care dispune:
- natura cladirii (locuinte, birouri, alte cazuri)
- regim inaltime (S + P + nE)
- suprafata desfasurata pe fiecare nivel
- suprafata utila;
- daca imobilul are si spatii ocupate de alte persoane (fizice sau
juridice):
- nivelurile ocupate (partial sau integral)
- suprafetele desfasurate
- modul de detinere a spatiilor:
- in proprietate sau in administrare
- cu chirie de la .............
- fara forme
II. Descrierea imobilului ce se propune spre preluare:
- natura cladirii
- regimul de inaltime
- suprafata desfasurata pe fiecare nivel
- stadiul in care se afla constructia:
- buna (constructie din beton armat sau zidarie din caramida)
- degradata, partial degradata
III. Motivele sustinute in cazul propunerii de abandonare a spatiilor
existente detinute:
- fara forme de detinere
- degradare accentuata
- grave disfunctii in exploatare
- chirii exagerate
IV. Propuneri de refunctionalizare:
- a spatiilor existente
- a spatiilor suplimentare ce se obtin in administrare
Costurile totale pentru amenajare refunctionalizare si cine le va
suporta.
Se vor prezenta, de asemenea, orice alte aspecte care sa vina in sprijinul
fundamentarii necesitatii obtinerii in administrare a bunurilor imobile ce fac
obiectul cererii debitorilor (chiria lunara platita, compararea cheltuielilor
cu plata chiriei fata de cheltuielile cu amenajarea refunctionalizarea
imobilului, perioada de amortizare a acestora, dotarea imobilului cu o serie de
utilitati sau amplasarea acestuia, care contribuie la o mai buna desfasurare a
activitatii etc.) si sursele din care se vor acoperi cheltuielile necesare
pentru transformarea amenajarea bunurilor, precum si modul de asigurare a
acestora.