ORDIN
Nr. 657 din 1 noiembrie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind autorizarea functionarii
persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 754 din 27 noiembrie 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
avand in vedere art. 5 alin. (1), art. 9, art. 18 alin. (1) lit. b) si art.
20 lit. c) din Legea nr. 90/1996 privind protectia muncii, republicata,
in baza art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind autorizarea functionarii persoanelor
juridice si fizice din punct de vedere al protectiei muncii, cuprinse in anexa
la prezentul ordin.
Art. 2
Normele metodologice prevazute la art. 1 intra in vigoare in termen de 30
de zile de la data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 3
Incepand cu aceeasi data se abroga Normele metodologice privind autorizarea
functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei
muncii, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul muncii si
protectiei sociale, nr. 388/1996 si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 249 din 15 octombrie 1996.
Art. 4
Normele metodologice mentionate la art. 1 sunt obligatorii pentru toate
activitatile din economia nationala, cu exceptia cazurilor prevazute in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor
formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantilor, indiferent de forma de proprietate asupra capitalului social,
si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind autorizarea functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de
vedere al protectiei muncii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc procedura autorizarii si
reautorizarii functionarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere
al protectiei muncii.
(2) Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
reprezinta documentul care conditioneaza functionarea persoanelor juridice si
fizice de respectarea legislatiei de protectie a muncii, in scopul prevenirii
accidentelor de munca si bolilor profesionale.
(3) Eliberarea autorizatiei de functionare din punct de vedere al
protectiei muncii da dreptul persoanelor juridice si fizice sa functioneze si
sa desfasoare activitatile pentru care au fost autorizate.
Art. 2
Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se
elibereaza de catre inspectoratul teritorial de munca organizat la nivelul
fiecarui judet sau al municipiului Bucuresti, in a carui raza teritoriala se
afla sediul persoanei juridice, adresa persoanei fizice sau punctele de lucru
unde se desfasoara o activitate.
CAP. 2
Obligatiile persoanei juridice si persoanei fizice
Art. 3
Pentru obtinerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al
protectiei muncii persoana juridica sau persoana fizica va depune la
inspectoratul teritorial de munca un dosar cuprinzand urmatoarele documente:
a) cerere de acordare a autorizatiei de functionare din punct de vedere al
protectiei muncii, in doua exemplare semnate in original de conducatorul
persoanei juridice sau de persoana fizica, conform modelului prezentat in anexa
nr. 1;
b) copii de pe actele de infiintare;
c) declaratia pe propria raspundere privind respectarea legislatiei de
protectie a muncii, conform modelului prezentat in anexa nr. 2;
d) copii de pe certificatele de conformitate ale echipamentelor tehnice
folosite in zone cu pericol de explozie (dupa caz);
e) dovada achitarii tarifului pentru obtinerea autorizatiei de functionare
din punct de vedere al protectiei muncii.
CAP. 3
Procedura de autorizare
Art. 4
In termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii de autorizare
inspectoratul teritorial de munca va proceda astfel:
a) va evalua continutul documentelor din dosarul solicitantului din punct
de vedere al legislatiei de protectie a muncii;
b) va controla la sediul solicitantului, in situatia in care acesta desfasoara
activitati prevazute in codul CAEN, asigurarea conditiilor minime necesare in
vederea prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale;
c) va redacta procesul-verbal de control, propunand clar acordarea sau
respingerea autorizarii;
d) dupa caz, va elibera autorizatia de functionare din punct de vedere al
protectiei muncii, conform modelului prezentat in anexa nr. 3, sau va respinge
cererea de autorizare si va comunica in scris solicitantului decizia luata si
motivele pe care se intemeiaza.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 5
(1) Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
este valabila atat timp cat nu s-au modificat conditiile initiale pentru care
aceasta a fost eliberata.
(2) La modificarea conditiilor initiale persoana juridica sau fizica va
solicita revizuirea autorizatiei de functionare din punct de vedere al
protectiei muncii.
(3) Conform art. 9 alin. (2) din Legea nr. 90/1996 privind protectia
muncii, republicata, persoana juridica sau fizica are obligatia sa confirme
anual la inspectoratul teritorial de munca faptul ca se mentin conditiile
initiale pentru care s-a eliberat autorizatia de functionare din punct de
vedere al protectiei muncii.
Art. 6
Tarifele pentru obtinerea autorizatiei de functionare din punct de vedere
al protectiei muncii sunt stabilite prin ordin al ministrului muncii si
solidaritatii sociale.
Art. 7
(1) Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se
retrage de catre inspectoratul teritorial de munca in cazul in care se constata
ca nu sunt mentinute conditiile initiale existente la data obtinerii acesteia,
iar persoana juridica sau fizica nu a solicitat revizuirea autorizatiei.
(2) Retragerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al
protectiei muncii se face pe baza unui proces-verbal intocmit de inspectoratul
teritorial de munca cu o motivatie temeinica privind neconformitatile si actele
normative ale caror prevederi au fost incalcate. Un exemplar al procesului-verbal
se transmite persoanei juridice sau fizice, iar o copie la Inspectia Muncii.
Art. 8
In cazul in care persoana juridica sau fizica nu este de acord cu decizia
inspectoratului teritorial de munca privind solutionarea cererii de autorizare
sau de retragere a autorizatiei de functionare din punct de vedere al
protectiei muncii, ea poate contesta aceasta decizie in termen de 30 de zile de
la instiintare la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 9
(1) Inspectoratul teritorial de munca asigura evidenta dosarelor de
autorizare si reautorizare, a autorizatiilor eliberate, a retragerilor de
autorizatii in registrul de evidenta a autorizarii persoanelor juridice si
fizice din punct de vedere al protectiei muncii, conform modelului prezentat in
anexa nr. 4.
(2) Inspectoratul teritorial de munca asigura arhivarea documentatiei
specifice care a stat la baza eliberarii autorizatiei de functionare din punct
de vedere al protectiei muncii, inclusiv a revizuirilor, retragerilor si
reautorizarilor.
Art. 10
Prezentele norme metodologice nu se aplica:
a) comerciantilor definiti conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
76/2001;
b) unitatilor Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne,
Ministerului Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor, Ministerului
Finantelor Publice - Garda Financiara, Serviciului Roman de Informatii,
Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si
Serviciului de Protectie si Paza.
ANEXA 1
la normele metodologice
Unitatea .............. Nr. de inregistrare la ITM ......./........
.......................
Catre
Inspectoratul teritorial de munca
In conformitate cu prevederile Legii nr. 90/1996 privind protectia muncii,
republicata, solicitam acordarea/reinnoirea autorizatiei de functionare din
punct de vedere al protectiei muncii pentru activitatile mentionate in
declaratia pe propria raspundere privind respectarea legislatiei de protectia
muncii.
Datele de identificare, activitatile unitatii si conditiile in care se
solicita autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
sunt cele mentionate in declaratia pe propria raspundere.
Solicitant,
...............................................
(functia, numele si prenumele conducatorului)
ANEXA 2
la normele metodologice
Antetul persoanei juridice sau fizice
DECLARATIE
pe propria raspundere privind respectarea legislatiei de protectia muncii
..............................................................,
reprezentata
(denumirea persoanei juridice sau fizice)
de ............................................................, in calitate de
..................., cu sediul social/adresa in localitatea
..................., str. ......................... nr. ...., bl. ..., sc. ...,
et. ..., ap. ...., judetul/sectorul ............................., telefon ........../............,
fax ............/............., e-mail ............................, persoana
juridica/fizica infiintata prin ................................, cu forma de
proprietate publica/privata/mixta, declaram pe propria raspundere ca activitatile
enumerate mai jos si pentru care se solicita autorizatie de functionare din
punct de vedere al protectiei muncii se vor desfasura in conformitate cu
prevederile Legii nr. 90/1996 privind protectia muncii, republicata, ale
normelor generale de protectie a muncii, normelor specifice de securitate a
muncii, standardelor de securitate si ale altor reglementari in vigoare
specifice activitatii desfasurate.
Numarul de personal care desfasoara activitati in sediul social este de
................ .
Activitati efectuate:
Codul CAEN Denumirea CAEN
Activitate principala
................................ ............................
Alte activitati
................................ ............................
................................ ............................
................................ ............................
................................ ............................
Ne angajam ca in situatia in care urmeaza sa efectuam si alte activitati sa
solicitam revizuirea autorizatiei emise si in situatia in care vom infiinta
subunitati (filiale, sucursale sau puncte de lucru) sa solicitam autorizatia de
functionare din punct de vedere al protectiei muncii pentru acestea.
In sustinerea celor de mai sus:
I. Declaram ca:
________________________________________________________________________________
Daca este
cazul,
Conditii se marcheaza cu
X
________________________________________________________________________________
1. Activitatea de protectie a muncii este asigurata si se _
desfasoara in mod organizat. |_|
2. Conditiile pentru instruirea corespunzatoare in domeniul
protectiei muncii a participantilor la procesul de munca _
sunt asigurate. |_|
3. Spatiul construit este adecvat activitatilor unitatii si
corespunde ca rezistenta reglementarilor legale in _
vigoare. |_|
4. Riscurile de accidentare sau de imbolnavire profesionala _
generate de activitatile desfasurate sunt identificate. |_|
5. Sunt stabilite masurile de aparare a vietii, integritatii
corporale si sanatatii participantilor la procesul de _
munca. |_|
6. Echipamentele tehnice utilizate in atmosfere normale sunt
certificate din punct de vedere al calitatii in ceea ce
priveste securitatea muncii, conform reglementarilor _
legale in vigoare. |_|
7. Echipamentele tehnice utilizate in atmosfere potential
explozive sunt certificate din punct de vedere al
calitatii in ceea ce priveste securitatea muncii, conform _
reglementarilor legale in vigoare. |_|
8. Echipamentele tehnice sunt asigurate corespunzator cu
sisteme si dispozitive de protectie, cu aparatura de _
masura si control. |_|
9. Locurile de munca sunt dotate cu mijloacele necesare
pentru interventie in caz de accidente sau intoxicatii, _
conform baremurilor in vigoare. |_|
10. Concentratiile substantelor toxice, explozive si _
inflamabile in mediul de lucru sunt controlate periodic. |_|
11. Personalul este dotat cu echipamentul individual de
protectie reglementar, necesar pentru protejarea impotriva
tuturor factorilor de risc la care este expus, de calitate
si de protectie corespunzatoare si certificat conform _
reglementarilor in vigoare. |_|
12. Este incadrat personalul necesar, calificat si autorizat
reglementar pentru meserii si profesii specificate in _
normele generale de protectia muncii. |_|
________________________________________________________________________________
II. Precizam ca:
1. Riscurile principale de accidentare si/sau de imbolnavire profesionala
sunt urmatoarele:
..............................................................
2. Se dispune, dupa caz, de:
- proiectul pentru constructie si tehnologie si/sau Raportul de expertiza
nr. ............. data ........................, elaborat de
..................;
- proiectul de zonare Ex pentru prevenirea exploziilor si incendiilor in
zonele cu atmosfera potential exploziva nr. ................. data
............, elaborat de ............................;
- autorizatia pentru produse si substante toxice conform Decretului nr.
466/1979;
- autorizatia pentru materii explozive conform Legii nr. 126/1995, cu
modificarile ulterioare;
- autorizatia pentru produse de uz fitosanitar conform Ordonantei
Guvernului nr. 4/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 85/1995.
3. Lista cuprinzand echipamentele tehnice (tip, nr.) sub incidenta ISCIR,
cu mentionarea numarului autorizatiei si a datei scadente de verificare.
Intocmita intr-un exemplar, pe propria raspundere, cunoscand ca falsul in
declaratii este pedepsit de legea penala.
Semnatura/stampila
ANEXA 3
la normele metodologice
ROMANIA
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Inspectia Muncii
Inspectoratul teritorial de munca
Seria ........... nr. ........
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
din punct de vedere al protectiei muncii
nr. ......./........
In baza dispozitiilor art. 9, ale art. 18 alin. (1) lit. b) si ale art. 20
lit. c) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, se autorizeaza
functionarea
...................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
din localitatea .............................., str.
........................... nr. ....., sectorul .........., judetul
...................., pentru urmatoarele activitati:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Codul | Denumirea activitatii | Punctul de lucru
|
|crt.| CAEN | | (adresa)
|
|____|_________|__________________________________________|____________________|
|____|_________|__________________________________________|____________________|
|____|_________|__________________________________________|____________________|
|____|_________|__________________________________________|____________________|
|____|_________|__________________________________________|____________________|
|____|_________|__________________________________________|____________________|
Inspector-sef,
.......................
L.S.
Data eliberarii:
ziua ......... luna ............ anul .......
(verso)
Reautorizari (La modificarea conditiilor initiale se reautorizeaza
unitatea.)
___________________________
| |
| Anul ........... |
| |
| Inspector-sef, |
| ................ |
| |
| L.S. |
|___________________________|
ANEXA 4
la normele metodologice
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Inspectia muncii
Inspectoratul teritorial de munca
REGISTRUL DE EVIDENTA
a autorizarii persoanelor juridice si fizice din punct de vedere al protectiei
muncii
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Data depunerii documentatiei
B - Data eliberarii autorizatiei
C - Felul autorizatiei
D - Data retragerii autorizatiei
E - Data reautorizarii
______________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea |Sediul| Numarul | A |Specificul | B | C | D| E
|Observatii|
|crt.|solicitantului| | de | |activitatii| | | | |
|
| | | |salariati| | | | | | |
|
|____|______________|______|_________|___|___________|___|___|__|___|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8| 9 | 10
|
|____|______________|______|_________|___|___________|___|___|__|___|__________|
|____|______________|______|_________|___|___________|___|___|__|___|__________|
|____|______________|______|_________|___|___________|___|___|__|___|__________|
|____|______________|______|_________|___|___________|___|___|__|___|__________|