ORDONANTA DE URGENTA Nr. 76 din 24 mai 2001
privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si
autorizarea functionarii comerciantilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 31 mai 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se instituie o procedura unica de inregistrare si autorizare a
functionarii comerciantilor, in scopul simplificarii unor formalitati
administrative.
(2) Inregistrarea comerciantilor se face cu indeplinirea procedurilor
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Prin comercianti se intelege persoanele fizice care exercita in mod
obisnuit acte de comert, societatile comerciale, regiile autonome si
organizatiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comerciantilor se intelege obtinerea
avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor strict necesare pentru inceperea
activitatii acestora.
Art. 2
(1) In vederea indeplinirii procedurilor necesare pentru inregistrarea si
autorizarea functionarii comerciantilor, in cadrul camerelor de comert si
industrie teritoriale se constituie un birou unic pentru obtinerea
inregistrarii si autorizarii functionarii comerciantilor, denumit in continuare
Birou unic.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta camerele de comert si industrie teritoriale si
institutiile publice implicate vor lua masurile necesare pentru organizarea si
functionarea Biroului unic.
CAP. 2
Proceduri pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor
Art. 3
(1) Solicitarea inregistrarii comerciantului se face la Biroul unic din
cadrul camerei de comert si industrie teritoriale.
(2) Solicitantul va completa cererea de inregistrare tip, va furniza toate
datele necesare, va achita taxele si tarifele aferente operatiunilor pentru
inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului si, daca este cazul,
va depune si urmatoarele documente:
a) dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv;
b) actele care probeaza dreptul de proprietate asupra aporturilor in natura
la capitalul social, iar in cazul in care printre ele figureaza si imobile,
certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate, daca titularul
cererii il detine;
c) actele constatatoare ale operatiunilor incheiate in contul
comerciantului si aprobate de asociati in conditiile legii.
(3) Cererea de inregistrare este formularul unic pe care solicitantul il
completeaza si il depune la Biroul unic, pe baza acestuia declansandu-se
procedurile necesare pentru inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantului.
(4) In termen de 20 de zile de la inregistrarea cererii va fi eliberat
certificatul de inregistrare a comerciantului, care cuprinde si codul unic de
inregistrare.
(5) In anexa la certificatul de inregistrare vor fi cuprinse, dupa caz,
urmatoarele avize, autorizatii si/sau acorduri necesare pentru autorizarea
functionarii comerciantului:
a) avizul si/sau autorizatia pentru prevenirea si stingerea incendiilor
(p.s.i.), emise de brigazile si grupurile de pompieri militari;
b) avizul si/sau autorizatia sanitara, emise de directiile de sanatate
publica teritoriale;
c) autorizatia sanitara veterinara, emisa de directiile sanitare veterinare
teritoriale;
d) acordul si/sau autorizatia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale
de protectie a mediului;
e) autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii,
emisa de inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii.
(6) Eliberarea certificatului de inregistrare si a anexei la acesta care
cuprinde avize, autorizatii si/sau acorduri necesare da dreptul comerciantului
sa isi inceapa activitatea.
(7) Modelul si continutul cererii de inregistrare tip prevazute la alin.
(2) si ale certificatului de inregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, vor
fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Camerei de
Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al institutiilor publice implicate.
Art. 4
(1) In toate cazurile, la cererea si pe cheltuiala titularului cererii
Biroul unic are obligatia de a presta urmatoarele servicii:
a) rezervarea firmei si efectuarea, in numele titularului cererii, a
varsamintelor reprezentand aportul in numerar la capitalul social;
b) redactarea actului constitutiv si obtinerea autentificarii sau, dupa
caz, a darii de data certa acestuia;
c) redactarea si obtinerea declaratiei pe propria raspundere a
fondatorilor, a administratorilor si a cenzorilor ca indeplinesc conditiile
prevazute de lege;
d) sustinerea cererii de inregistrare a comerciantului in fata
judecatorului delegat.
(2) Dovada intabularii bunurilor imobile este necesara numai in cazul in
care acestea sunt subscrise ca aport in natura la capitalul social. In aceasta
situatie, la cererea si pe cheltuiala titularului cererii Biroul unic are
obligatia de a presta urmatoarele servicii:
a) obtinerea evaluarii, prin expertiza, a bunului;
b) obtinerea certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual,
este grevat respectivul bun.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) termenul de eliberare a
certificatului de inregistrare a comerciantului este de cel mult 30 de zile de
la data inregistrarii cererii.
(4) Actul constitutiv nu este supus obligativitatii incheierii in forma
autentica, putand avea forma unui inscris sub semnatura privata, cu exceptia
urmatoarelor situatii:
a) cand printre bunurile subscrise ca aport in natura la capitalul social
se afla un teren;
b) cand forma juridica a societatii comerciale implica raspunderea
nelimitata a asociatilor sau a unora dintre ei, pentru obligatiile sociale;
c) cand societatea comerciala se constituie prin subscriptie publica.
(5) In situatia in care se apeleaza la serviciile unui avocat documentatia
necesara in vederea inregistrarii potrivit prevederilor art. 35 din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, se depune la Biroul unic pentru obtinerea
certificatului de inregistrare si autorizare a functionarii.
Art. 5
(1) Camerele de comert si industrie teritoriale transmit pe cale
electronica Ministerului Finantelor Publice datele din cererea de inregistrare
tip pentru atribuirea codului unic de inregistrare.
(2) Pe baza datelor prevazute la alin. (1) Ministerul Finantelor Publice
atribuie, in termen de maximum 24 de ore, codul unic de inregistrare. In termen
de 3 zile de la primirea codului unic de inregistrare camerele de comert si
industrie teritoriale transmit Ministerului Finantelor Publice intreaga
documentatie care a stat la baza solicitarii inregistrarii.
(3) Codul unic de inregistrare atribuit va fi utilizat de toate sistemele
informatice care prelucreaza date privind comerciantii, precum si de comerciant
in relatiile cu tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice, pe
toata durata functionarii lui.
(4) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, Ministerul Sanatatii si Familiei si Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti vor conveni structura codului
unic de inregistrare.
Art. 6
(1) Institutiile mentionate la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul unic
unul sau mai multi reprezentanti cu drept de semnatura, care vor colabora cu
institutiile pe care le reprezinta.
(2) Avizele, autorizatiile si/sau acordurile mentionate la art. 3 alin.
(5), cuprinse in anexa la certificatul de inregistrare, se elibereaza de
autoritatile competente, prin reprezentantii lor la Biroul unic, cu incadrarea
in termenul de 20 de zile prevazut la art. 3 alin. (4).
(3) In vederea eliberarii avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor
necesare pentru autorizarea functionarii comerciantilor, autoritatile
competente vor evalua sediul social al comerciantului si vor transmite
reprezentantilor lor in Biroul unic, in termen de maximum 10 zile de la data
pronuntarii incheierii judecatorului delegat, un referat in care se va mentiona
una dintre urmatoarele situatii:
a) comerciantului nu ii este necesar in aceasta etapa respectivul aviz,
acord sau autorizatie, caz in care reprezentantii delegati vor consemna acest
fapt in pozitia corespunzatoare din anexa la certificatul de inregistrare;
b) comerciantul indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor
mentionate la art. 3 alin. (5), caz in care reprezentantii delegati vor
completa anexa la certificatul de inregistrare cuprinzand avizele,
autorizatiile si/sau acordurile necesare pentru autorizarea functionarii
comerciantului;
c) comerciantul nu indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor
mentionate la art. 3 alin. (5), caz in care se vor mentiona neconformitatile
constatate si actele normative ale caror prevederi nu sunt indeplinite, Biroul
unic avand obligatia sa comunice aceste constatari solicitantului.
Art. 7
(1) In cazul neeliberarii unuia sau mai multor avize, autorizatii si/sau
acorduri comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obtinere a
acestora, in termen de 90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitarii
din nou a acelor taxe pentru care referatele de evaluare contin concluzii
negative.
(2) Nerespectarea termenului de 90 de zile conduce la reluarea procedurii
de autorizare a functionarii cu plata integrala a taxelor aferente.
Art. 8
Conditiile pentru eliberarea avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor necesare
pentru autorizarea functionarii comerciantilor, perioada de valabilitate si
modalitatea de reinnoire a acestora, precum si cuantumul taxelor aferente se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerelor in subordinea
carora functioneaza autoritatile si institutiile publice mentionate la art. 3
alin. (5), cu avizul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie si al Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 9
Camerele de comert si industrie teritoriale si autoritatile publice
mentionate la art. 3 alin. (5) vor asigura conditiile necesare pentru
organizarea si gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a
functionarii comerciantilor, inclusiv arhivarea documentatiei care a stat la
baza eliberarii avizelor, autorizatiilor si/sau a acordurilor necesare pentru
autorizarea functionarii.
Art. 10
(1) O data cu efectuarea inregistrarii un extras in forma simplificata al
incheierii judecatorului delegat se comunica din oficiu directiei generale a
finantelor publice teritoriale, precum si Regiei Autonome "Monitorul
Oficial", spre publicare, pe cheltuiala comerciantului. Extrasul in forma
simplificata al incheierii, vizat de judecatorul delegat, va cuprinde cel putin
urmatoarele elemente: data incheierii, datele de identificare a
asociatilor/actionarilor, denumirea si, daca exista, emblema societatii
comerciale, sediul, forma, obiectul de activitate pe scurt, capitalul social,
durata acesteia, codul unic de inregistrare.
(2) La cererea si pe cheltuiala comerciantului incheierea judecatorului
delegat se publica integral in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
(3) La cererea si pe cheltuiala comerciantului actul constitutiv, vizat de
judecatorul delegat, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, integral sau in extras.
CAP. 3
Contraventii
Art. 11
(1) Refuzul nejustificat de a elibera documentele solicitate ori intarzierea
nejustificata a eliberarii acestora, in conformitate cu dispozitiile art. 3
alin. (4), ale art. 4 alin. (3), ale art. 5 alin. (2) si ale art. 6 alin. (2)
si (3), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000
lei la 10.000.000 lei.
(2) Sanctiunile pot fi aplicate si persoanei juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
personalul abilitat al Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie sau de persoanele imputernicite de acesta.
Art. 12
Contraventiilor prevazute la art. 11 le sunt aplicabile prevederile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
si completarile ulterioare, cu exceptia art. 25 si 26.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 13
Actele aditionale modificatoare ale actelor constitutive urmeaza regimul
juridic stabilit de prezenta ordonanta de urgenta pentru actele constitutive.
Art. 14
(1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea
notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare, cuantumurile taxelor si onorariilor pentru
autentificarea ori darea de data certa actelor constitutive si declaratiilor pe
propria raspundere ale fondatorilor, administratorilor si cenzorilor privind
indeplinirea conditiilor prevazute de lege, precum si ale celor pentru
modificarea acestora se stabilesc in suma fixa prin hotarare a Guvernului,
initiata de Ministerul Justitiei pe baza propunerilor Uniunii Nationale a
Notarilor Publici, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pentru operatiunile de inregistrare si autorizare a functionarii
comerciantilor, efectuate de camerele de comert si industrie teritoriale,
cuantumurile taxelor si tarifelor percepute se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor
Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Taxele percepute pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, a actelor prevazute la art. 10 se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor
Regiei Autonome "Monitorul Oficial", in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Cuantumurile taxelor, tarifelor si onorariilor prevazute la alin. (1) -
(3) se indexeaza periodic, in functie de rata inflatiei, prin hotarare a
Guvernului.
Art. 15
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta autoritatile publice abilitate sa elibereze avize,
autorizatii si/sau acorduri necesare in vederea functionarii comerciantilor vor
supune spre adoptare Guvernului propuneri de modificare a legislatiei in
vigoare, in vederea reducerii numarului si simplificarii procedurilor de
emitere a acestor documente, inclusiv pentru diminuarea cuantumurilor taxelor
aferente.
(2) In termenul prevazut la alin. (1) fiecare dintre institutiile si
autoritatile publice implicate in aplicarea prezentei ordonante de urgenta va
incheia cu Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti
protocoale privind schimbul de informatii, procedurile si termenele de
intocmire a documentatiilor necesare, precum si formularistica aferenta.
Art. 16
(1) In termen de 12 luni comerciantii constituiti anterior datei intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta au obligatia de a solicita, la
Biroul unic, preschimbarea actualului certificat de inmatriculare si a codului
fiscal cu noul certificat de inregistrare continand codul unic de inregistrare
atribuit.
(2) Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si
Ministerul Finantelor Publice vor stabili procedura si formularistica necesare
pentru operatiunea de preschimbare prevazuta la alin. (1).
(3) Cheltuielile implicate de aplicarea prevederilor alin. (1) se suporta
de catre camerele de comert si industrie teritoriale si de unitatile
teritoriale competente ale Ministerului Finantelor Publice, pentru operatiunile
proprii.
(4) Pana la expirarea termenului prevazut la alin. (1) comerciantii
existenti la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor
identifica prin utilizarea actualului numar de inmatriculare in registrul
comertului si a codului fiscal.
(5) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) certificatele de
inmatriculare si cele de inregistrare fiscala sunt nule de drept.
Art. 17
(1) Prevederile art. 5 alin. (5) si ale art. 56 lit. a) din Legea nr.
31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
in mod corespunzator prevederilor art. 4 alin. (4).
(2) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenul inregistrare
semnifica atat inmatricularea si inscrierea mentiunilor prevazute de Legea nr.
26/1990 privind registrul comertului, republicata, si de Legea nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si luarea in
evidenta a comerciantilor la institutiile si autoritatile publice abilitate,
prevazute la art. 5 alin. (4).
Art. 18
(1) Procedura de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor,
stabilita de prezenta ordonanta de urgenta, se aplica incepand cu cea de-a 31-a
zi de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data prevazuta la alin. (1) se abroga:
a) art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) art. 41 din Legea nr. 31/1990, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) art. 10 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor
privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu
modificarile si completarile ulterioare;
d) orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru intreprinderile mici
si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul justitiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu