LEGE
Nr. 370 din 11 iunie 2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind
simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si
autorizarea functionarii comerciantilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 406 din 12 iunie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76 din 24 mai 2001 privind
simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si
autorizarea functionarii comerciantilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 283 din 31 mai 2001, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Se instituie o procedura unica de inregistrare si autorizare a
functionarii comerciantilor, in scopul simplificarii unor formalitati
administrative.
(2) Inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor se fac cu
indeplinirea procedurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, comerciantii sunt persoanele
fizice si asociatiile familiale care exercita in mod obisnuit acte de comert,
societatile comerciale, societatile si companiile nationale, regiile autonome
si organizatiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comerciantilor se intelege obtinerea
avizelor, autorizatiilor si, dupa caz, a acordurilor strict necesare pentru
inceperea activitatii acestora, exceptand comerciantii persoane fizice,
asociatiile familiale, precum si persoanele care desfasoara activitati
sezoniere in targuri, piete si oboare, care vor fi autorizati conform legii
speciale."
2. La articolul 2, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) In vederea obtinerii inregistrarii si autorizarii functionarii
comerciantilor, in sensul prezentei ordonante de urgenta, in cadrul camerelor
de comert si industrie teritoriale se constituie Biroul unic."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Solicitarea inregistrarii sau, dupa caz, autorizarii functionarii
comerciantului la Biroul unic din cadrul camerei de comert si industrie
teritoriale se face de catre asociat, actionar, administrator, comerciant sau
imputerniciti ai acestora.
(2) Solicitantul va completa cererea de inregistrare tip, va furniza toate
datele, actele si documentele prevazute de reglementarile in vigoare, va achita
taxele si tarifele aferente operatiunilor pentru inregistrarea si autorizarea
functionarii comerciantului si, daca este cazul, va depune si urmatoarele
documente:
a) dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv;
b) actele care probeaza dreptul de proprietate asupra aporturilor in natura
la capitalul social, iar in cazul in care printre ele figureaza si imobile,
certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate;
c) actele constatatoare ale operatiunilor incheiate in contul
comerciantului si aprobate de asociati in conditiile legii.
(3) Cererea de inregistrare impreuna cu actele si documentele prevazute de
reglementarile in vigoare se depun de solicitant la Biroul unic, direct sau
prin corespondenta, pe baza acestora declansandu-se procedurile necesare pentru
inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului. Biroul unic are
obligatia ca imediat dupa primirea dosarului depus de solicitant, care cuprinde
cererea de inregistrare si celelalte acte si documente prevazute de
reglementarile in vigoare, sa procedeze la inregistrarea definitiva a acestuia
intr-un registru deschis in acest scop si la transmiterea lui fiecarei
autoritati publice implicate in procedura de inregistrare si autorizare a
functionarii comerciantului.
(4) In termen de maximum 20 de zile de la inregistrarea dosarului primit de
la solicitant se elibereaza certificatul de inregistrare a comerciantului, care
cuprinde atat codul unic de inregistrare, cat si anexa cu avize, autorizatii
si, dupa caz, acorduri necesare functionarii, denumite in continuare
autorizatii, sau se raspunde solicitantului motivat, in scris, potrivit art. 6
alin. (3) lit. c).
(5) In anexa la certificatul de inregistrare vor fi inscrise, in rubrici
distincte, urmatoarele autorizatii necesare pentru functionarea comerciantului:
a) avizul si, dupa caz, autorizatia pentru prevenirea si stingerea
incendiilor (P.S.I.), emise de brigazile si grupurile de pompieri militari din
cadrul Ministerului de Interne;
b) autorizatia sanitara, emisa de directiile de sanatate publica
teritoriale sau de catre ministerele cu retea proprie de sanatate publica;
c) autorizatia sanitara veterinara, emisa de directiile sanitare veterinare
teritoriale sau, dupa caz, de catre autoritatea veterinara centrala;
d) acordul si/sau autorizatia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale
de protectie a mediului;
e) autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii,
emisa de inspectoratele teritoriale de munca.
(6) In termen de 15 zile de la obtinerea autorizatiei administrative de la
autoritatea administratiei publice locale comerciantii, persoane fizice si
asociatiile familiale, au obligatia solicitarii inregistrarii in registrul
comertului, prin Biroul unic, care in 7 zile de la inregistrarea cererii va
elibera certificatul de inregistrare continand codul unic de inregistrare.
Nerespectarea termenului de 15 zile atrage nulitatea de drept a autorizatiei
administrative.
(7) Eliberarea certificatului de inregistrare si a anexei da dreptul
comerciantului sa isi inceapa activitatea. Eliberarea anexei se face in
termenul prevazut la alin. (4), exceptand cazurile prevazute de reglementarile
legale privind apa potabila si apa de imbaiere din zone naturale amenajate in
acest scop.
(8) Obtinerea autorizatiilor prevazute la alin. (5) nu este necesara in
cazul in care in spatiul destinat sediului social sau secundar nu se desfasoara
activitatile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului, potrivit
celor prevazute in actul constitutiv, respectiv modificator, situatie in care
acesta va depune in acest sens o declaratie pe propria raspundere la Biroul
unic. In acest caz reprezentantii in Biroul unic ai autoritatilor publice
mentionate la alin. (5) vor completa anexa la certificatul de inregistrare cu
mentiunea <<Nu este necesar in aceasta etapa>>, fara a percepe vreo
taxa, comerciantul fiind obligat sa obtina autorizatiile necesare inainte de
inceperea oricareia dintre activitatile prevazute in actul constitutiv,
respectiv modificator.
(9) In situatia in care unul dintre sediile secundare ori unele dintre
activitatile inscrise in obiectul de activitate al comerciantului, care ar urma
sa se desfasoare in sediul social sau in sediile secundare, nu pot fi
autorizate la momentul solicitarii inregistrarii si autorizarii functionarii
comerciantului, certificatul de inregistrare se elibereaza in mod obligatoriu
cu mentionarea in anexa la acesta a activitatilor autorizate in aceasta etapa.
Comerciantul constituit in aceste conditii poate desfasura numai activitatile
pentru care a fost autorizat, urmand ca celelalte activitati inscrise in
obiectul sau de activitate sa fie desfasurate numai dupa obtinerea
autorizatiilor necesare prin Biroul unic, in conditiile prezentei ordonante de
urgenta.
(10) Pentru sediul social si fiecare sediu secundar se va elibera cate o
anexa la certificatul de inregistrare, care va cuprinde si codurile CAEN ale
tuturor activitatilor autorizate sa se desfasoare in acestea.
(11) Pentru fiecare sediu secundar in care comerciantul urmeaza sa
desfasoare activitati deja autorizate se va elibera, fara percepere de taxe si
pe baza declaratiei pe propria raspundere a acestuia cu privire la indeplinirea
conditiilor prevazute de reglementarile in vigoare, cate o anexa la
certificatul de inregistrare.
(12) Activitatile desfasurate la adresa sediului social si la fiecare sediu
secundar nu fac obiectul inregistrarii prin mentiuni de alte sedii secundare.
In cazul in care, ulterior inregistrarii si autorizarii functionarii, la sediul
social sau secundar se intentioneaza inceperea desfasurarii unor noi
activitati, comerciantul va solicita Biroului unic eliberarea de noi anexe
cuprinzand autorizatiile necesare.
(13) Modelul si continutul cererii de inregistrare tip prevazute la alin.
(2) si ale certificatului de inregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, vor
fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Camerei de
Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice si al institutiilor publice implicate."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Activitatile de asistenta acordate solicitantilor, la cererea si pe
cheltuiala acestora, se pot desfasura si in cadrul camerelor de comert si
industrie teritoriale, numai in structuri distincte de Biroul unic, inainte de
depunerea cererii de inregistrare si autorizare. Serviciile de asistenta
prestate de camerele de comert si industrie teritoriale, conditiile concrete, tarifele
si taxele aferente acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata
de Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, la
propunerea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului
Bucuresti.
(2) Activitatile de asistenta vor include, in mod obligatoriu, urmatoarele
servicii prestate la cererea solicitantului:
a) obtinerea rezervarii firmei si, dupa caz, a emblemei comerciantului;
b) redactarea actelor constitutive si a actelor modificatoare ale acestora,
darea de data certa sau, dupa caz, obtinerea autentificarii acestora;
c) efectuarea, in numele solicitantului, a varsamintelor reprezentand
aportul in numerar la capitalul social;
d) redactarea declaratiilor pe propria raspundere a fondatorilor,
administratorilor, imputernicitilor sucursalelor si a cenzorilor ca indeplinesc
conditiile prevazute de lege si darea de data certa pe declaratie;
e) obtinerea evaluarii prin expertiza a bunurilor subscrise ca aport in
natura la capitalul social si obtinerea, dupa caz, pentru bunurile imobile a:
- dovezii intabularii;
- certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat
respectivul bun;
f) indrumare pentru completarea corecta a cererii de inregistrare si
autorizare a comerciantului;
g) indrumare pentru intocmirea documentatiilor tehnice in vederea obtinerii
autorizatiilor de functionare.
(3) Biroul unic are obligatia de a efectua urmatoarele operatiuni:
a) primirea, verificarea, inregistrarea cererilor de inregistrare si a
actelor doveditoare;
b) sustinerea cererii de inregistrare a comerciantului in fata
judecatorului delegat;
c) obtinerea inregistrarii comerciantului in registrul comertului;
d) obtinerea avizelor, autorizatiilor si, dupa caz, a acordurilor de
functionare prin reprezentantii delegati ai autoritatilor publice avizatoare;
e) eliberarea catre comerciant a certificatului de inregistrare si a anexei
la acesta si, dupa caz, a celorlalte documente, potrivit reglementarilor in vigoare;
f) comunicarea, in scris, catre solicitant, a raspunsului motivat in cazul
neeliberarii unei autorizatii ori a refuzului inregistrarii in registrul
comertului;
g) incasarea taxelor si tarifelor aplicate de institutiile publice
implicate in procedura de inregistrare si autorizare a functionarii
comerciantilor.
(4) Actul constitutiv nu este supus obligativitatii incheierii in forma
autentica, putand avea forma unui inscris sub semnatura privata, cu exceptia
urmatoarelor situatii:
a) cand printre bunurile subscrise ca aport in natura la capitalul social
se afla un teren;
b) cand forma juridica a societatii comerciale implica raspunderea
nelimitata a asociatilor sau a unora dintre ei, pentru obligatiile sociale;
c) cand societatea comerciala se constituie prin subscriptie publica."
5. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5) vor delega la
Biroul unic, in functie de volumul activitatii, pe baza solicitarii scrise a
camerei de comert si industrie teritoriale, unul sau mai multi reprezentanti cu
drept de semnatura, care vor colabora cu autoritatile pe care le reprezinta.
(2) Autorizatiile prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e) se elibereaza
de autoritatile publice competente, prin reprezentantii lor la Biroul unic, si
se inscriu in rubrica corespunzatoare din anexa la certificatul de
inregistrare, identificandu-se, in principal, prin numar si data, semnatura
reprezentantului delegat si stampila autoritatii publice avizatoare. Aceste
autorizatii se elibereaza, cu incadrarea in termenul prevazut la art. 3 alin.
(4) si fara eliberarea altor formulare de autorizare, in afara anexei, cu
exceptia cazurilor strict prevazute de reglementarile armonizate cu legislatia
comunitara si cuprinse in hotararea Guvernului mentionata la art. 8.
(3) In vederea eliberarii autorizatiilor necesare functionarii
comerciantilor autoritatile publice competente vor evalua sediul social si
sediile secundare declarate de comerciant prin cerere si in care se desfasoara
in mod efectiv cel putin una dintre activitatile prevazute in actul
constitutiv, respectiv modificator. Autoritatile publice prevazute la art. 3
alin. (5) vor transmite reprezentantilor lor in Biroul unic, in termen de maximum
15 zile de la data inregistrarii dosarului depus de solicitant la Biroul unic,
un referat in care se va mentiona, pentru sediul social sau pentru fiecare
sediu secundar si, dupa caz, pentru activitati declarate a se desfasura la
fiecare dintre acestea, una dintre urmatoarele situatii:
a) comerciantului nu ii este necesara respectiva autorizatie, caz in care
reprezentantii delegati vor consemna acest fapt in pozitia corespunzatoare din
anexa la certificatul de inregistrare; pentru aceasta situatie nu se percep
taxe si tarife;
b) comerciantul indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor
mentionate la art. 3 alin. (5), caz in care reprezentantii delegati vor
completa anexa la certificatul de inregistrare in conformitate cu dispozitiile alin.
(2);
c) comerciantul nu indeplineste conditiile pentru eliberarea autorizatiilor
mentionate la art. 3 alin. (5), caz in care se vor mentiona neconformitatile
constatate si actele normative ale caror prevederi nu sunt indeplinite, Biroul
unic avand obligatia sa comunice aceste constatari solicitantului.
(4) Procedura prevazuta la alin. (3) se aplica numai obiectivelor si
domeniilor specifice de activitate, stabilite prin hotarare a Guvernului.
Pentru toate celelalte situatii sunt suficiente declaratiile pe propria
raspundere ale solicitantilor ca indeplinesc conditiile de functionare
prevazute de lege.
(5) In procesul de autorizare a functionarii comerciantilor, reprezentantii
delegati la Biroul unic ai autoritatilor publice competente vor verifica
dosarul autorizarii conform actelor normative adoptate in temeiul art. 8 si vor
pune la dispozitie solicitantului formularele specifice necesare obtinerii
autorizatiilor.
(6) In cazurile in care la sediul social nu se desfasoara activitatile prevazute
in actul constitutiv, respectiv modificator, al comerciantului, se procedeaza
conform celor prevazute la art. 3 alin. (8)."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) In cazul neeliberarii uneia sau mai multor autorizatii comerciantul
poate solicita reluarea procedurii de obtinere a acesteia, in termen de 90 de
zile de la data respingerii, cu dovada achitarii din nou a acelor taxe sau
tarife pentru care referatele de evaluare contin concluzii negative.
(2) Nerespectarea termenului de 90 de zile de la data primirii comunicarii
privind constatarile prevazute la art. 6 alin. (3) lit. c) atrage anularea
certificatului de inregistrare si radierea din oficiu a comerciantului din
registrul comertului, pe baza incheierii judecatorului delegat. Solicitantul nu
va mai putea infiinta o alta persoana juridica cu scop lucrativ decat cu
reluarea intregii proceduri de constituire si autorizare a functionarii.
(3) In cazul modificarii actelor constitutive care implica obtinerea de
autorizatii, nerespectarea termenului prevazut la alin. (2) atrage radierea din
oficiu a mentiunii respective din registrul comertului, in baza incheierii
judecatorului delegat, la sesizarea camerei de comert si industrie teritoriale.
Biroul unic va comunica oficiului registrului comertului cazurile de
nerespectare a respectivului termen."
7. Dupa articolul 7 se introduce articolul 7^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 7^1
(1) In cazul neindeplinirii conditiilor pentru care au fost eliberate,
autoritatile publice competente pot dispune anularea uneia sau mai multor
autorizatii, acestea inscriindu-se in anexa la certificatul de inregistrare in
care este nominalizat sediul sau activitatea fata de care s-a luat masura
anularii autorizatiei.
(2) Anularea autorizatiei de catre autoritatile publice competente se
efectueaza in baza unui proces-verbal intocmit de catre acestea, cu o motivare
temeinica privind neconformitatile constatate si actele normative ale caror
prevederi au fost incalcate. Un exemplar al procesului-verbal se transmite
comerciantului, iar o copie a acestuia, Biroului unic.
(3) Comerciantul are obligatia reluarii, prin Biroul unic, a procedurilor
de obtinere a autorizatiilor care au fost anulate, dupa inlaturarea situatiilor
care au impus masura anularii, cu plata taxelor si tarifelor aferente.
(4) Reautorizarea functionarii se mentioneaza in rubricile corespunzatoare
din anexa la certificatul de inregistrare, de catre autoritatile publice
prevazute la art. 3 alin. (5)."
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Procedurile, documentele necesare si formularistica tip pentru autorizarea
functionarii comerciantilor, perioada de valabilitate si modalitatea de
reinnoire a autorizatiilor, precum si cuantumul taxelor si tarifelor aferente
se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerelor in
subordinea carora functioneaza autoritatile publice mentionate la art. 3 alin.
(5), cu avizul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie si al Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Camerele de comert si industrie teritoriale si autoritatile publice mentionate
la art. 3 alin. (5) vor asigura conditiile necesare pentru organizarea si
gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii
comerciantilor. Arhivarea documentatiei care a stat la baza emiterii
autorizatiilor se face de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin.
(5)."
10. La articolul 10, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) O data cu efectuarea inregistrarii, un extras in forma simplificata al
incheierii judecatorului delegat se comunica din oficiu directiei generale a
finantelor publice teritoriale, precum si Regiei Autonome <<Monitorul
Oficial>>, spre publicare, pe cheltuiala comerciantului. Extrasul in
forma simplificata al incheierii, vizat de judecatorul delegat, va cuprinde cel
putin urmatoarele elemente: numarul si data incheierii, datele de identificare
ale comerciantilor, fondatorilor, administratorilor, denumirea, sediul, forma
juridica, domeniul si activitatea principala, capitalul social, durata de
functionare, codul unic de inregistrare si numarul de ordine din registrul
comertului. Extrasul in forma simplificata al incheierii judecatorului delegat
poate fi transmis si in forma electronica."
11. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Refuzul nemotivat ori intarzierea eliberarii documentelor solicitate in
conformitate cu dispozitiile art. 3 alin. (4), (6) si (9), art. 5 alin. (2) si
ale art. 6 alin. (2) si (3) constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei."
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Contraventiilor prevazute la art. 11 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare."
13. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea
notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare, cuantumurile taxelor si onorariilor pentru
autentificarea ori darea de data certa actelor constitutive si declaratiilor pe
propria raspundere ale fondatorilor, administratorilor si cenzorilor privind
indeplinirea conditiilor prevazute de lege, precum si ale celor pentru
modificarea acestora se stabilesc in suma fixa prin hotarare a Guvernului,
initiata de Ministerul Justitiei pe baza propunerilor Uniunii Nationale a
Notarilor Publici, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pentru activitatea de registru si pentru operatiunile efectuate de
Biroul unic cuantumurile taxelor si tarifelor percepute se stabilesc prin
hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza
propunerilor Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului
Bucuresti, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(3) Taxele percepute pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, a actelor prevazute la art. 10 si 13 se stabilesc prin hotarare
a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor
Regiei Autonome <<Monitorul Oficial>>, in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Taxele si tarifele aplicate de autoritatile publice implicate in
procedura de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor se achita
la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comert si industrie
teritoriale, care vor efectua viramente catre trezoreriile statului, in
conturile institutiilor respective, in termenele stabilite de reglementarile
legale in vigoare privind finantele publice.
(5) Cuantumurile taxelor, tarifelor si onorariilor prevazute la alin. (1) -
(3) se indexeaza anual, in functie de rata inflatiei, prin hotarare a
Guvernului."
14. La articolul 15, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta autoritatile publice abilitate sa emita avize, autorizatii
si, dupa caz, acorduri necesare in vederea functionarii comerciantilor, altele
decat cele prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e), vor supune spre adoptare
Guvernului propuneri de modificare a intregii legislatii de avizare/autorizare
in vederea reducerii numarului si simplificarii procedurilor, a diminuarii
cuantumurilor taxelor si tarifelor aferente, precum si pentru evitarea
conflictelor de prevederi dintre legislatia in vigoare si actul normativ emis
in conformitate cu art. 8."
15. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) In termen de 18 luni comerciantii constituiti anterior datei intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta au obligatia de a solicita la
Biroul unic preschimbarea actualului certificat de inmatriculare si a
certificatului de inregistrare fiscala cu noul certificat de inregistrare
continand codul unic de inregistrare atribuit.
(2) Procedura stabilita prin prezenta ordonanta de urgenta pentru
eliberarea noului certificat de inregistrare si a anexei cuprinzand
autorizatiile pentru sediul social si pentru fiecare sediu secundar se aplica
in mod corespunzator preschimbarilor prevazute la alin. (1).
(3) Esalonarea solicitarilor de preschimbare, conform celor prevazute la
alin. (1), se va face de catre fiecare camera de comert si industrie
teritoriala, in functie de numarul de comercianti inregistrati din anul 1990 si
pana in data de 1 iulie 2001.
(4) Se excepteaza de la programarea prevazuta la alin. (3) toti
comerciantii care se prezinta la camera de comert si industrie teritoriala
pentru operatiuni de registru si care au obligatia ca pentru operatiunea ceruta
sa solicite si preschimbarea certificatelor vechi de inmatriculare si de
inregistrare fiscala.
(5) Pentru comerciantii care functioneaza in mai mult de 5 sedii secundare,
precum si pentru cei cu mai mult de 5 activitati ce necesita autorizari
termenul prevazut la art. 3 alin. (4) se poate prelungi, pentru evaluarea
tuturor obiectivelor si activitatilor ce necesita autorizatii, cu maximum 30 de
zile.
(6) Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si
Ministerul Finantelor Publice vor stabili procedura si formularistica necesare
pentru operatiunea de preschimbare prevazuta la alin. (1).
(7) In cadrul procedurii de preschimbare anexele cuprinzand autorizatii de
functionare a sediilor secundare din alte judete, cu exceptia sediilor
secundare cu statut de sucursala, se elibereaza numai dupa obtinerea
certificatului de inregistrare si a anexei pentru sediul social.
(8) Cheltuielile aferente aplicarii prevederilor alin. (1) se suporta:
a) de catre camera de comert si industrie teritoriala, pentru costul
certificatelor de inregistrare si anexele la acestea si pentru serviciile de
gestionare, editare si comunicare cu Ministerul Finantelor Publice;
b) de catre Ministerul Finantelor Publice si unitatile teritoriale ale
acestuia, pentru atribuirea noului cod unic de inregistrare;
c) de catre solicitant, pentru obtinerea autorizatiilor pe care nu le
poseda sau care sunt expirate la data cererii de preschimbare.
(9) Pana la expirarea termenului prevazut la alin. (1) comerciantii
existenti la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor
identifica prin utilizarea actualului numar de inmatriculare in registrul
comertului si a codului fiscal.
(10) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) certificatele de
inmatriculare si cele de inregistrare fiscala se anuleaza. Comerciantii
persoane fizice si asociatiile familiale se radiaza din oficiu, pe baza
incheierii judecatorului delegat. Comerciantii persoane juridice se dizolva de
drept si intra in lichidare potrivit reglementarilor legale in materie. Constatarea
dizolvarii de drept a comerciantilor persoane juridice se face prin incheiere a
judecatorului delegat la oficiul registrului comertului, la sesizarea camerelor
de comert si industrie teritoriale si, dupa caz, a oricaror persoane
interesate. Publicitatea legala a radierii comerciantilor persoane fizice si a
asociatiilor familiale si a constatarii dizolvarii de drept se face prin
afisarea la oficiul registrului comertului a incheierii judecatorului delegat,
precum si prin Internet. Incheierea judecatorului delegat se comunica
directiilor finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz, in a caror raza teritoriala isi are sediul comerciantul.
(11) Incheierea de constatare a dizolvarii de drept este supusa numai
recursului, in termen de 15 zile de la afisarea la oficiul registrului
comertului. Daca nu s-a declarat recurs sau recursul a fost respins,
comerciantul persoana juridica intra in lichidare. Lichidarea se face in termen
de maximum 6 luni de la data la care incheierea a devenit irevocabila. Dupa
incheierea procedurii de lichidare comerciantii prevazuti la alin. (1) se
radiaza din oficiu din registrul comertului. Publicitatea legala a radierii
comerciantului se face prin afisare la sediul camerei de comert si industrie
teritoriale si prin Internet.
(12) In cazul in care in momentul solicitarii preschimbarii comerciantii
detin autorizatii al caror termen de valabilitate nu a expirat, preschimbarea
se face pe baza unei declaratii pe propria raspundere, potrivit careia nu s-au
schimbat conditiile de functionare care au stat la baza emiterii acesteia.
Reprezentantii delegati la Biroul unic vor completa pozitia corespunzatoare din
anexa la certificatul de inregistrare, fara a mai fi necesara reluarea
procesului de autorizare si fara plata taxelor si tarifelor aferente
respectivelor autorizatii.
(13) Preschimbarea se face si in situatia in care comerciantul nu detine
acordul si/sau autorizatia de mediu prevazuta la art. 3 alin. (5) lit. d), insa
face dovada sau declara pe propria raspundere ca a solicitat inspectoratului
teritorial de protectie a mediului competent declansarea procedurii de
eliberare a respectivei autorizatii ori ca procedura de eliberare a
autorizatiei se afla in curs de derulare."
16. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Prevederile art. 5 alin. (5) si ale art. 56 lit. a) din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica in mod corespunzator prevederilor art. 4
alin. (4).
(2) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenul inregistrare
semnifica: inmatricularea si inscrierea mentiunilor prevazute de Legea nr.
26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, inregistrarea fiscala, precum si luarea in evidenta
a comerciantilor la directiile de munca si solidaritate sociala, casele de
pensii judetene, casele de asigurari de sanatate si agentiile pentru ocuparea
fortei de munca.
(3) Prin derogare de la dispozitiile referitoare la inregistrarea in
registrul comertului din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea
cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit, cu modificarile ulterioare,
organizatiile cooperatiste se inregistreaza in registrul comertului in temeiul
incheierii judecatorului delegat, pronuntata in baza actului de constituire
autentificat si a statutului, intocmite in conformitate cu prevederile legale
care guverneaza activitatea organizatiilor cooperatiste. Incheierea
judecatorului delegat urmeaza regimul prevazut la art. 10."
17. La articolul 18 alineatul (2), litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) orice alte dispozitii contrare, inclusiv cele referitoare la
procedurile, documentele necesare si formularistica tip pentru autorizarea
comerciantilor de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5) lit.
a) - e), in vederea desfasurarii unor activitati cuprinse in Clasificarea Activitatilor
Economiei Nationale."
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 23 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA