ORDIN Nr. 722 din 20
decembrie 2005
al ministrului mediului si
gospodaririi apelor si al ministrului economiei si comertului pentru aprobarea
Procedurii si conditiilor de autorizare a persoanelor juridice în vederea
preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de
reutilizare, reciclare si valorificare energetica a vehiculelor scoase din uz
ACT EMIS DE: MINISTERUL
ECONOMIEI SI COMERTULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 1178 din 27 decembrie 2005
În temeiul prevederilor
art. 15 alin. (5) din Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004 privind gestionarea
vehiculelor scoase din uz, ale art. 5 alin. (8) din Hotarârea Guvernului
nr.408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Gospodaririi Apelor, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 3
lit. b) din Hotarârea Guvernului nr.459/2005 privind reorganizarea si
functionarea Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si ale art. 5 alin.
(6) din Hotarârea Guvernului nr.738/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Economiei si Comertului, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul mediului si
gospodaririi apelor si ministrul economiei si comertului emit urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba
Procedura si conditiile de autorizare a persoanelor juridice în vederea
preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de
reutilizare, reciclare si valorificare energetica a vehiculelor scoase din uz,
prevazute la art. 15 alin. (5) din Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004 privind
gestionarea vehiculelor scoase din uz, prezentate în anexa care face parte
integranta din prezentul ordin, denumita în continuare procedura.
Art. 2. - Autorizarea
persoanelor juridice prevazute la art. 1 se realizeaza prin acordarea licentei
de operare.
Art. 3. - (1) Se
constituie Comisia de evaluare în vederea autorizarii persoanelor juridice
prevazute la art. 1, cu urmatoarea componenta:
a) secretar de stat în
Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor - presedinte;
b) presedintele Agentiei
Nationale pentru Protectia Mediului vicepresedinte;
c) un reprezentant al
Directiei deseuri si substante chimice periculoase din cadrul Ministerului
Mediului si Gospodaririi Apelor - membru;
d) un reprezentant al
Directiei generale evaluare impact, controlul poluarii si managementului
riscului din cadrul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor - membru;
e) un reprezentant al
Directiei deseuri si substante chimice periculoase din cadrul Agentiei
Nationale pentru Protectia Mediului membru;
f) un reprezentant al
Ministerului Economiei si Comertului Comisia Nationala de Reciclare a
Materialelor - membru;
g) un reprezentant al
Ministerului Administratiei si Internelor membru;
h) un reprezentant al
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului - membru;
i) un reprezentant al
Garzii Nationale de Mediu - membru.
(2) Agentia Nationala
pentru Protectia Mediului asigura secretariatul Comisiei de evaluare.
(3) Regulamentul de
organizare si functionare a Comisiei de evaluare se aproba în prima sedinta a
acesteia, în prezenta a cel putin jumatate din numarul membrilor, cu
majoritatea simpla a membrilor prezenti.
Art. 4. - Componenta
nominala a Comisiei de evaluare se aproba prin ordin al ministrului mediului si
gospodaririi apelor, în termen de 15 zile de la data publicarii prezentului
ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe baza comunicarilor primite
din partea institutiilor prevazute la art. 3 alin. (1).
Art. 5. - Agentia
Nationala pentru Protectia Mediului va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul
ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului si
gospodaririi apelor,
Constantin Popescu,
secretar de stat
Ministrul economiei si
comertului,
Codrut Ioan Seres
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA
PROCEDURA SI CONDITIILE
de autorizare a
persoanelor juridice în vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea
obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare si valorificare energetica a
vehiculelor scoase din uz
CAPITOLUL I
Prevederi generale
1. Obiectul prezentei
reglementari îl constituie stabilirea procedurii si a conditiilor de autorizare
ce trebuie îndeplinite în vederea acordarii licentei de operare pentru
persoanele juridice care preiau, în baza prevederilor art. 15 alin. (4) din
Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din
uz, responsabilitatile privind realizarea obiectivelor anuale de reutilizare,
reciclare si valorificare energetica a vehiculelor scoase din uz, respectiv
privind monitorizarea si raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase
din uz.
2. Preluarea
responsabilitatii se poate efectua în urmatoarele moduri:
a) integral, atât
responsabilitatile privind realizarea obiectivelor anuale de reutilizare,
reciclare si valorificare energetica a vehiculelor scoase din uz, cât si
responsabilitatile privind monitorizarea si raportarea modului de gestionare a
vehiculelor scoase din uz;
b) numai
responsabilitatile cu privire la realizarea obiectivelor anuale de reutilizare,
reciclare si valorificare energetica a vehiculelor scoase din uz;
c) numai responsabilitatile
privind monitorizarea si raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase
din uz.
3. Conditiile si
procedura de autorizare trebuie sa asigure o abordare integrata, eficienta si
transparenta a gestionarii vehiculelor scoase din uz, prin promovarea, la nivel
national, a unor solutii de colectare, reutilizare si valorificare eficienta
din punctul de vedere al protectiei mediului si sa fie viabile din punct de
vedere economic.
CAPITOLUL II
Competente de emitere,
revizuire si anulare a licentei de operare
4. Emiterea, revizuirea
si anularea licentei de operare se fac de catre Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor prin Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.
5. Emiterea licentei de
operare are la baza analiza documentatiei depuse si evaluarea planului de
operare propus.
6. Pentru emiterea,
vizarea anuala si revizuirea autorizatiei se achita urmatoarele tarife:
a) tariful de
autorizare, în cuantum de 5.000 lei RON;
b) tariful de vizare
anuala a autorizatiei, în cuamtum de 2.000 lei RON;
c) tariful de revizuire
a autorizatiei, în cuantum de 2.000 lei RON.
Tarifele se achita în
contul indicat de Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.
CAPITOLUL III
Depunerea solicitarii
7. Dosarul de autorizare
trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
a) cerere-tip - conform
anexei nr. 1 la prezenta procedura;
b) statutul sau, dupa
caz, actul constitutiv al persoanei juridice (copie conform cu originalul);
c) certificat de
înregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului (copie conform cu
originalul)/încheierea prin care s-a dispus înscrierea în Registrul
asociatiilor si fundatiilor (copie conform cu originalul);
d) certificat constatator
eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului (copie conform cu
originalul)/certificat de înscriere în Registrul asociatiilor si fundatiilor
(copie conform cu originalul);
e) planul de operare
pentru perioada de valabilitate a licentei, cu precizarea tipurilor de
activitati ce urmeaza a fi desfasurate pentru atingerea obiectivelor prevazute
în Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004, precum si modul de gestionare a vehiculelor
scoase din uz;
f) argumentatia de
sustinere a realizarii planului de operare, în concordanta cu obiectivele
Strategiei nationale pentru gestionarea deseurilor, ale Planului national
pentru gestionarea deseurilor si Planului de implementare a directivei privind
vehiculele scoase din uz;
g) modelul de contract
ce urmeaza a fi folosit în relatie cu partenerii;
h) prezentarea
sistemului de evidenta - baza de date - ce urmeaza a fi folosit, sistem care se
va actualiza în functie de noile cerinte de raportare catre Comisia Europeana;
i) dovezi privind
capacitatea tehnico-financiara pentru derularea activitatii;
j) copii ale
acordurilor, precontractelor/contractelor de preluare a responsabilitatii,
copii ale acordurilor, precontractelor/contractelor încheiate cu societati
comerciale autorizate pentru colectarea, tratarea si valorificarea vehiculelor
scoase din uz, a materialelor si componentelor acestora.
8. Dosarul de
autorizare, însotit de o copie în format electronic a acestuia, se depune la
sediul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului.
CAPITOLUL IV
Conditii de autorizare
9. Persoana juridica ce
solicita autorizarea în baza prevederilor Hotarârii Guvernului nr.2.406/2004
trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba ca scop
preluarea responsabilitatilor ce le revin agentilor economici privind
realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare si valorificare
energetica a vehiculelor scoase din uz, precum si/sau a obligatiilor de
monitorizare si raportare privind modul de gestionare a vehiculelor scoase din
uz;
b) sa elaboreze si sa
prezinte scheme de fluidizare a fluxului de deseuri pentru crearea unui sistem
integrat, eficient si transparent de gestionare a vehiculelor scoase din uz;
c) sa demonstreze, prin
planul de operare propus, ca are capacitatea de atingere a obiectivelor
prevazute în Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004, a celor din Strategia
nationala pentru gestionarea deseurilor, din Planul national pentru gestionarea
deseurilor si din Planul de implementare a directivei privind vehiculele scoase
din uz;
d) sa fie deschisa si
echidistanta fata de noi parteneri contractuali;
e) sa actioneze fara
discriminare fata de tipurile de vehicule scoase din uz si de cantitatile
propuse spre contractare de catre oricare agent economic responsabil.
10. Persoana juridica ce
a obtinut licenta de operare are urmatoarele obligatii:
a) sa realizeze integral
obiectivele anuale de reutilizare, reciclare si valorificare energetica a
vehiculelor scoase din uz pentru care preia responsabilitatea, prevazute la
art. 15 alin. (1) din Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004, în cazul în care
preluarea responsabilitatilor se face în conformitate cu pct. 2 lit. a) si b) din
prezenta procedura;
b) sa încheie contracte
cu producatorii si importatorii profesionali conform art. 15 alin. (4) din
Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004, în conformitate cu conditiile contractuale;
c) sa încheie contracte
cu agentii economici autorizati pentru colectarea vehiculelor scoase din uz;
d) sa asigure
reabilitarea infrastructurii de colectare mentionata la lit. c) astfel încât sa
îndeplineasca cerintele cuprinse în anexa nr. 1 la Hotarârea Guvernului
nr.2.406/2004, în cazul în care preluarea responsabilitatilor se face în
conformitate cu pct. 2 lit. a) si b) din prezenta procedura;
e) sa faciliteze
transferul vehiculelor scoase din uz catre agentii economici care asigura
tratarea acestora, în cazul în care preluarea responsabilitatilor se face în
conformitate cu pct. 2 lit. a) si b);
f) sa încheie contracte
cu agentii economici care efectueaza operatii de întretinere si reparatii auto
pentru preluarea pieselor înlocuite care constituie deseuri, în cazul în care
preluarea responsabilitatilor se face în conformitate cu pct. 2 lit. a) si b);
g) sa încheie contracte
cu agentii economici autorizati pentru dezmembrarea/reciclarea vehiculelor
scoase din uz sau a materialelor si componentelor acestora;
h) sa asigure desfasurarea
activitatii de gestionare a vehiculelor scoase din uz în mod transparent fata
de toti agentii economici de la care au preluat responsabilitatea;
i) sa realizeze investitii
pentru dezvoltarea sistemului de gestionare a vehiculelor scoase din uz;
j) sa desfasoare în
domeniul gestionarii deseurilor numai activitati legate de sprijinirea
reutilizarii, reciclarii si valorificarii energetice a vehiculelor scoase din uz,
derularea de programe educationale si de informare/constientizare, precum si
realizarea de studii privind activitatea de colectare si tratare a vehiculelor
scoase din uz;
k) sa tina evidente
lunare asupra fluxurilor de materiale si componente provenite de la vehiculele
scoase din uz gestionate si/sau monitorizate si sa puna aceste date la
dispozitia Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, la cererea acesteia;
l) sa transmita
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului raportul de activitate,
complet, în termen de 30 de zile de la încheierea perioadei de raportare,
impusa prin licenta de operare. Raportul trebuie sa cuprinda urmatoarele
informatii detaliate: persoanele juridice cu care s-au încheiat contracte
(agentii economici care au transferat responsabilitatea, colectori,
dezmembratori, reciclatori etc.), o centralizare a formularelor cuprinse în
anexa nr. 2 la Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004, completate la zi de catre
operatorii economici care desfasoara operatiuni de tratare a vehiculelor scoase
din uz, fluxurile de deseuri gestionate, prezentarea activitatii derulate (atât
din punct de vedere tehnic, cât si organizatoric), cuantumul si modul de
utilizare a sumelor prevazute la lit. i), precum si orice alte informatii relevante
pentru evaluarea activitatii;
m) sa informeze în scris
Comisia de evaluare si autorizare asupra oricarei schimbari semnificative a
datelor care au stat la baza eliberarii licentei de operare, situatie în care
Comisia de evaluare si autorizare va decide asupra necesitatii revizuirii
licentei sau a reautorizarii persoanei juridice, dupa caz.
CAPITOLUL V
Etapa de evaluare a
solicitarii
11. În termen de 15 zile
lucratoare de la depunerea documentatiei, Directia deseuri si substante chimice
periculoase din cadrul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului realizeaza
analiza preliminara a solicitarii si înainteaza documentatia depusa catre
Comisia de evaluare si autorizare, împreuna cu un raport preliminar.
12. În termen de 10 zile
lucratoare de la primirea raportului preliminar si a documentatiei, Comisia de
evaluare si autorizare analizeaza solicitarea, verifica îndeplinirea
criteriilor de autorizare, întocmeste raportul de evaluare si decide emiterea
licentei sau respingerea solicitarii.
13. În cazul
îndeplinirii tuturor criteriilor de autorizare, se emite licenta de operare
conform modelului prevazut în anexa nr. 2 la prezenta procedura, în maximum 5
zile lucratoare de la luarea deciziei.
14. Respingerea
solicitarii se motiveaza si se comunica în scris solicitantului în termen de 5
zile lucratoare de la luarea deciziei.
15. Comisia de evaluare
si autorizare poate invita pentru consultare reprezentanti ai autoritatilor
publice implicate.
16. În cazuri
justificate, Comisia de evaluare si autorizare poate solicita completarea
dosarului, documente sau informatii suplimentare în vederea conformarii cu
criteriile de autorizare. În acest caz se decaleaza termenul prevazut la pct.
12, dar nu cu mai mult de 10 zile lucratoare.
17. Solicitantul poate
ataca decizia de respingere a autorizarii, potrivit Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
CAPITOLUL VI
Valabilitatea licentei
de operare. Revizuirea si anularea licentei de operare. Reautorizare
18. Licenta de operare
se emite pentru o perioada de 2 ani.
19. Reautorizarea se
face în baza procedurii stabilite pentru autorizare, cu luarea în considerare a
îndeplinirii obligatiilor mentionate la pct. 10. De asemenea, în vederea
reautorizarii vor fi avute în vedere si urmatoarele criterii:
a) investitiile sau
masura în care eventualele sume rezultate dupa deducerea cheltuielilor din
veniturile realizate au fost reinvestite pentru dezvoltarea sistemului de
gestionare a vehiculelor scoase din uz prevazute la pct. 10 lit. d) si i);
b) derularea de actiuni
de sprijinire a reutilizarii, reciclarii si valorificarii energetice a
vehiculelor scoase din uz;
c) derularea de programe
educationale si de informare/constientizare, precum si realizarea de studii
privind activitatea de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz.
20. Licenta de operare
se revizuieste în cazul în care evaluarile rapoartelor de activitate anuale
impun acest lucru sau daca apar elemente noi, necunoscute la data emiterii.
21. Procedura de
revizuire a licentei de operare poate fi initiata la cererea persoanei juridice
autorizate sau a Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, însotita de
motivarea revizuirii. Revizuirea licentei de operare urmeaza procedura
stabilita pentru autorizare.
22. Licenta de operare
se anuleaza în urmatoarele situatii:
a) nerespectarea
obligatiilor prevazute în prezenta procedura;
b) nerealizarea
obiectivelor prevazute la art. 15 din Hotarârea Guvernului nr.2.406/2004 în mod
repetat, 2 ani consecutivi.
23. Persoana juridica
autorizata a carei licenta de operare se anuleaza este obligata ca în decurs de
maximum 30 de zile sa comunice în scris acest lucru tuturor partilor
contractante si sa transfere, cu acordul scris al acestora, toate contractele
încheiate în baza transferului de responsabilitate catre o persoana juridica
autorizata în acest scop.
24. - (1) Constatarea
neîndeplinirii obligatiilor prevazute la pct. 10 si a obiectivelor anuale de
valorificare si reciclare revine autoritatilor publice competente din domeniul
protectiei mediului.
(2) Orice persoana
fizica sau juridica poate sesiza Comisia de evaluare si autorizare în legatura
cu neîndeplinirea obligatiilor asumate de catre organizatia colectiva
autorizata.
25. Dispozitia de
anulare a autorizarii este executorie.
26. Anexele nr. 1 si 2
fac parte integranta din prezenta procedura.
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA Nr. 1
la procedura
Antetul solicitantului
Nr.
........./............
CERERE
de acordare a licentei
de operare
Subscrisa,
....................................., cu sediul social în
.........................................., str. ..............................................
nr. ......, bl. ..., ap. ......., judetul/sectorul
............................, înregistrata sub nr. ......................, cod
unic de înregistrare nr. ................./......................, cont bancar
nr. ........................., deschis la .............................,
sucursala .............................., telefon ........................, fax
..........................., e-mail ............................., reprezentata
prin ..................................., în calitate de
.........................................., solicita acordarea licentei de
operare în vederea preluarii, dupa caz*):
a) a responsabilitatii
de realizare a obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare si valorificare
energetica a vehiculelor scoase din uz, precum si privind monitorizarea si
raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase din uz;
b) a responsabilitatilor
cu privire la realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare si
valorificare energetica a vehiculelor scoase din uz;
c) a responsabilitatilor
privind monitorizarea si raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase
din uz.
Preluarea
responsabilitatii producatorului se efectueaza conform prevederilor Hotarârii
Guvernului nr.2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz, în
vederea atingerii obiectivelor anuale de valorificare, reutilizare si reciclare
a vehiculelor scoase din uz, stabilite prin acte normative.
Anexam documentele
specifice, prevazute în Ordinul ministrului mediului si gospodaririi apelor si
al ministrului economiei si comertului nr. 1.224/722/2005.
Ne asumam raspunderea,
sub sanctiunea legii penale, ca documentele prezentate în copie sunt conforme
cu originalul.
Data ................................
Persoana autorizata,
................................................
(semnatura si stampila)
*) Se va bifa varianta
pentru care se solicita licenta de operare.
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA Nr. 2
la procedura
CONTINUTUL LICENTEI DE
OPERARE
(model)
MINISTERUL MEDIULUI SI
GOSPODARIRII APELOR
AGENTIA NATIONALA PENTRU
PROTECTIA MEDIULUI
LICENTA DE OPERARE
Nr. ...... din
............
pentru
...................................... din localitatea
..............................., sectorul/judetul
................................, str. ...................... nr. ......,
înregistrata sub nr. ......................., cod unic de înregistrare nr.
............/............, în scopul preluarii responsabilitatii
producatorului, dupa cum urmeaza*):
a) a responsabilitatii
de realizare a obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare si valorificare
energetica a vehiculelor scoase din uz, precum si privind monitorizarea si
raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase din uz;
b) a responsabilitatilor
cu privire la realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare si
valorificare energetica a vehiculelor scoase din uz;
c) a responsabilitatilor
privind monitorizarea si raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase
din uz, în urmatoarele conditii: .................................................................................................
(se vor înscrie în
licenta de operare perioada de raportare si datele relevante din planul de
operare propus)
Prezenta licenta de
operare este emisa în baza Hotarârii Guvernului nr.2.406/2004 privind
gestionarea vehiculelor scoase din uz si a Ordinului ministrului mediului si
gospodaririi apelor si al ministrului economiei si comertului nr.
1.224/722/2005, pentru aprobarea procedurii si conditiilor de autorizare a
persoanelor juridice în vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea
obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare si valorificare energetica a
vehiculelor scoase din uz.
Data emiterii
.............................. Valabila pâna la
........................
Presedintele Comisiei de
evaluare si autorizare, Vicepresedintele Comisiei de evaluare si autorizare,
....................................
..........................................
Secretar de
stat Presedintele
în Ministerul Mediului
si Gospodaririi Apelor Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului
*) Se va bifa varianta
pentru care se obtine licenta de operare.