ORDIN
Nr. 750 din 13 mai 2004
privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei
pe valoarea adaugata in cazul operatiunilor scutite de taxa pe valoarea
adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. i), j), l) si m) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 468 din 25 mai 2004
In temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 143 alin. (1) lit. i), j), l) si m), al art. 149 alin. (9)
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si al art. 77 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe
valoarea adaugata in cazul operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata
prevazute la art. 143 alin. (1) lit. i), j), l) si m) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, regulamentele de
organizare si functionare ale compartimentelor din subordinea directiilor
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si din
cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, implicate in
aplicarea dispozitiilor prezentului ordin, se modifica in mod corespunzator.
Art. 4
Termenul de solutionare a cererilor de restituire, prevazut la art. 6 alin.
(1) din Normele de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
construirea, consolidarea, extinderea, restaurarea si reabilitarea lacasurilor
de cult religios sau a altor cladiri utilizate in acest scop, prevazute la art.
143 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 230/2004, este de 45 de zile.
Art. 5
Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor, Directia
generala de colectare a creantelor bugetare si Directia generala de inspectie
fiscala din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Directia
generala a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua
masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
PROCEDURA
de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata in cazul
operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin.
(1) lit. i), j), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
A. Restituirea taxei pe valoarea adaugata prevazuta la:
- art. 3 alin. (1) lit. a) din Normele privind aplicarea scutirii de taxa
pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii
finantate din ajutoare sau din imprumuturi nerambursabile acordate de guverne
straine, de organisme internationale si de organizatii nonprofit si de caritate
din strainatate si din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice,
prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 141/2004;
- art. 1 alin. (2) din Normele de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea
adaugata pentru construirea, consolidarea, extinderea, restaurarea si
reabilitarea lacasurilor de cult religios sau a altor cladiri utilizate in
acest scop, prevazute la art. 143 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
230/2004.
1. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de
zile de la data depunerii cererii, potrivit art. 191 din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
2. Cererea, insotita de documentatia prevazuta la art. 4 alin. (4) din
normele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 141/2004 sau
de documentatia prevazuta la art. 4 alin. (1) din normele aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 230/2004, dupa caz, se depune la organul
fiscal de domiciliu, la registratura sau prin posta, de catre:
- beneficiarii de fonduri provenind din ajutoare sau imprumuturi
nerambursabile, acordate de guverne straine, de organisme internationale si de
organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara, precum si din
donatii ale persoanelor fizice;
- cultele religioase recunoscute, asociatiile si fundatiile religioase,
institutiile publice si alte institutii care detin lacasuri de cult religios
sau alte cladiri utilizate in acest scop.
3. De la registratura, cererea insotita de documentatie se repartizeaza
Compartimentului de analiza a deconturilor cu sume negative de T.V.A. cu optiune
de rambursare, denumit in continuare compartiment de specialitate, care
inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei nr.
1 la prezenta procedura.
4. Compartimentul de specialitate verifica cererea si documentatia depusa
de solicitant, mentionata la pct. 2.
5. In termen de 4 zile de la primirea cererii, se transmit cererea si
documentatia compartimentului cu atributii de control fiscal, in vederea
efectuarii verificarii, potrivit art. 4 alin. (5) din Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 141/2004, respectiv art. 6 din Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 230/2004.
Verificarea se realizeaza in baza art. 50 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, iar constatarile se inscriu in procesul-verbal de control.
6. In termen de 22 de zile de la data depunerii cererii, compartimentul cu
atributii de control fiscal transmite cererea, documentatia si procesul-verbal
de control compartimentului de specialitate.
7. In baza documentatiei si a procesului-verbal de control, in termen de 4
zile de la primirea acestora, compartimentul de specialitate emite Decizia de
restituire a T.V.A., al carei model este prevazut in anexa nr. 2 la prezenta
procedura.
8. Decizia de restituire a T.V.A., aprobata de conducatorul unitatii
fiscale, se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii
si/sau restituirii, in conformitate cu prevederile art. 106 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003.
9. Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe
platitor si a Deciziei de restituire a T.V.A., intocmeste Nota de compensare
si/sau de restituire, conform formularelor aprobate.
Nota de compensare si/sau de restituire se intocmeste in patru exemplare,
se semneaza de seful compartimentului de colectare si se aproba de conducatorul
unitatii fiscale.
Nota de compensare si/sau de restituire, aprobata, se transmite in termen
de 5 zile de la data primirii cererii de la compartimentul de specialitate, pe
baza de borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii
compensarii si/sau restituirii.
10. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii compartimentul de
trezorerie va transmite compartimentului de colectare trei exemplare ale Notei
de compensare si/sau restituire, cuprinzand si data la care s-a efectuat
operatiunea de compensare si/sau de restituire, in termen de 4 zile de la
primirea cererii de la compartimentul de colectare.
11. Compartimentul de colectare retine Decizia de restituire a T.V.A. si un
exemplar al Notei de compensare si/sau de restituire si va transmite
compartimentului de specialitate, in termen de 3 zile de la primirea
documentatiei de la compartimentul de trezorerie, doua exemplare ale notei, un
exemplar pentru a fi comunicat solicitantului si un exemplar in vederea
arhivarii.
12. Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de restituire in
evidenta speciala, compartimentul de specialitate va transmite dosarul
solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitarii cuprinde:
- cererea solicitantului;
- documentatia prevazuta de reglementarile legale;
- procesul-verbal de control;
- Decizia de restituire a T.V.A.;
- Nota de compensare si/sau de restituire, cuprinzand data la care s-a
efectuat operatiunea de compensare si/sau de restituire.
13. In cel mult 3 zile de la primirea Notei de compensare si/sau de
restituire de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate il
instiinteaza pe solicitant despre modul de solutionare a cererii, prin
transmiterea Deciziei de restituire a T.V.A., insotita de Nota de compensare
si/sau de restituire.
B. Restituirea taxei pe valoarea adaugata prevazute la art. 3 alin. (1)
lit. c) din Normele privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata
pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute la art. 143
alin. (1) lit. i) si j) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 303/2004.
1. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de
zile de la data depunerii cererii, potrivit art. 191 din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003.
2. Cererea de restituire se depune de catre misiunile diplomatice, oficiile
consulare, reprezentantele organismelor internationale si interguvernamentale
acreditate in Romania.
3. Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata si documentele
insotitoare, avizate favorabil de Ministerul Afacerilor Externe se depun la
Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti sau, dupa caz,
la directiile generale ale finantelor publice judetene, la registratura sau
prin posta, cu respectarea prevederilor art. 5 din normele aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 303/2004.
4. De la registratura, cererea insotita de documentatie se repartizeaza
Serviciului de metodologie si asistenta pentru contribuabili, care
inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei nr.
1 la prezenta procedura.
5. Serviciul de metodologie si asistenta pentru contribuabili verifica
cererea si documentatia depuse de solicitant, potrivit art. 6 alin. (4) din
normele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 303/2004 si
emite Decizia de restituire a T.V.A., al carei model este prezentat in anexa
nr. 2 la prezenta procedura, in termen de 25 de zile de la data depunerii
cererii.
6. Decizia de restituire, aprobata de directorul executiv adjunct
coordonator, se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii
si/sau restituirii, in conformitate cu prevederile art. 106 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003.
7. Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe
platitor si a Deciziei de restituire a T.V.A., intocmeste Nota de compensare
si/sau de restituire, conform formularelor aprobate.
Nota de compensare si/sau de restituire se intocmeste in patru exemplare,
se semneaza de seful compartimentului de colectare si se aproba de directorul
executiv adjunct coordonator.
Nota de compensare si/sau de restituire, aprobata, se transmite, in termen
de 8 zile de la data primirii Deciziei de restituire a T.V.A., pe baza de
borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii
si/sau restituirii.
8. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii compartimentul de
trezorerie va transmite compartimentului de colectare trei exemplare ale notei
de compensare si/sau de restituire a T.V.A., cuprinzand si data la care s-a
efectuat operatiunea de compensare si/sau de restituire, in termen de 5 zile de
la data primirii notei.
9. Compartimentul de colectare va retine Decizia de restituire a T.V.A. si
un exemplar al Notei de compensare si/sau de restituire a T.V.A. si va
transmite Serviciului de metodologie si asistenta pentru contribuabili, in cel
mult 4 zile, doua exemplare ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat
solicitantului si un exemplar in vederea arhivarii.
10. Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de restituire in
evidenta speciala, Serviciul de metodologie si asistenta pentru contribuabili
va transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului
fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitarii va cuprinde:
- cererea solicitantului;
- documentatia prevazuta de reglementarile legale;
- Decizia de restituire a T.V.A.;
- Nota de compensare si/sau de restituire a T.V.A., cuprinzand data la care
s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau de restituire.
11. In cel mult 3 zile de la primirea Notei de compensare si/sau de
restituire de la compartimentul de colectare, Serviciul de metodologie si
asistenta pentru contribuabili il instiinteaza pe solicitant despre modul de
solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a T.V.A.,
insotita de Nota de compensare si/sau de restituire.
ANEXA 1
la procedura
EVIDENTA CERERILOR DE RESTITUIRE A T.V.A.
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Denumirea/numele si prenumele solicitantului
B - Nr. si data inregistrarii cererii de restituire a T.V.A.
C - Nr. si data adresei de transmitere spre solutionare compartimentului de
control fiscal
D - Nr. si data adresei de transmitere a rezultatelor controlului de la
directia controlului fiscal
E - Data efectuarii compensarii si/sau a restituirii
______________________________________________________________________________
|Nr. | A | Codul de | B | Suma | Decizia | Suma |Diferente | C | D | E
|
|crt.| |identificare| |solicitata|organului|aprobata|constatate| | |
|
| | | fiscala | | | fiscal*)| | fata de | | |
|
| | | | | | | | suma | | |
|
| | | | | | | |solicitata| | |
|
|____|___|____________|___|__________|_________|________|__________|___|___|___|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10|
|____|___|____________|___|__________|_________|________|__________|___|___|___|
*) se va completa cu: A - in cazul cererilor aprobate;
R - in cazul cererilor respinse.
ANEXA 2
la procedura
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
UNITATEA FISCALA ........................
Nr. de inregistrare ........ Data .......
DECIZIE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA
Catre: Denumirea/Numele si prenumele .........................
Cod de identificare fiscala ...........................
Adresa: Localitatea ...................., str. .................... nr.
..., bl. ...., ap. ...., et. ...., judetul/sectorul ................ .
In baza art. 77 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, a Cererii de restituire pentru trimestrul
.............., inregistrata sub nr. ... din ............., si a
documentatiei/procesului-verbal de control nr. ... din .............., se
stabileste taxa pe valoarea adaugata de restituit, astfel:
- T.V.A. solicitata la restituire ....................... lei
- T.V.A. aprobata la restituire ......................... lei
Suma aprobata la restituire urmeaza prevederile art. 104, 105 sau 106, dupa
caz, din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Aprobat, Verificat, Intocmit,
Functia Functia Functia
Numele si prenumele Numele si prenumele Numele si prenumele
Data Data Data
Semnatura Semnatura Semnatura