ORDIN
Nr. 760/C din 22 aprilie 1999
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 380 din 10 august 1999
Ministru de stat, ministrul justitiei,
avand in vedere prevederile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 11/1998, aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998,
modificata si prin Legea nr. 26/1999, precum si prin Ordonanta Guvernului nr.
30/1999, si ale Hotararii Guvernului nr. 65/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Justitiei, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I. Pe aceeasi data Ordinul ministrului de stat,
ministrul justitiei nr. 2.214 din 5 decembrie 1997 isi inceteaza
aplicabilitatea.
p. Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Gheorghe Mocuta
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Art. 1
Taxele judiciare de timbru reprezinta plata serviciilor prestate de catre
instantele judecatoresti, Ministerul Justitiei si Parchetul de pe langa Curtea
Suprema de Justitie.
Art. 2
Actiunile si cererile se impart, din punct de vedere al taxelor judiciare
de timbru, in urmatoarele categorii:
A. actiuni si cereri evaluabile in bani;
B. actiuni si cereri neevaluabile in bani;
C. actiuni si cereri pentru care legea stabileste un regim distinct de
taxare, dupa cum urmeaza:
a) cereri pentru acordarea personalitatii juridice, pentru autorizarea functionarii
si pentru inregistrarea unor persoane juridice;
b) cereri in domeniul drepturilor de autor si de inventator;
c) cereri neevaluabile in bani, in materie comerciala;
d) actiuni si cereri referitoare la raporturile de familie;
e) cereri formulate potrivit Legii notarilor publici si a activitatii
notariale nr. 36/1995;
f) actiunile si cererile prevazute de Decretul-lege nr. 115/1938 pentru
unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare si de Legea cadastrului
si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, altele decat cererile de efectuare a
operatiunilor de publicitate;
g) cereri pentru exercitarea cailor ordinare de atac impotriva hotararilor
judecatoresti;
h) cereri in vederea declararii recursului in anulare in cauze civile,
adresate Ministerului Justitiei sau Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie;
i) alte actiuni si cereri pentru care, prin legi speciale, se prevede un
regim special de taxare;
j) cereri pentru transcrierea (intabularea) instrainarilor de imobile, pe
baza de acte sub semnatura privata, si ordonantelor de adjudecare;
k) cereri pentru transcrierea (intabularea) dreptului de proprietate asupra
activelor imobiliare vandute de catre societatile comerciale cu capital de stat
si de fostele cooperative agricole de productie;
l) inscrierea drepturilor reale de garantie (gaj, ipoteca, privilegii,
fidejusiuni reale);
m) cereri pentru alte transcrieri, inscrieri sau notari in registrele de
publicitate a situatiei juridice a imobilelor, inclusiv radierea drepturilor
reale de garantie;
n) cereri pentru eliberarea de copii de pe inscrisurile aflate la dosar.
Art. 3
(1) Sunt platitori ai taxelor judiciare de timbru toate persoanele fizice
si persoanele juridice.
(2) Taxa judiciara de timbru, platita la introducerea actiunii sau a
cererii ori pe parcursul procesului, se suporta de catre partea cazuta in
pretentii, potrivit Codului de procedura civila.
(3) In cazul in care partea care a introdus actiunea sau cererea a fost
scutita, total sau partial, de taxa judiciara de timbru, instanta de judecata
nu poate obliga partea cazuta in pretentii la plata sumei pentru care s-a
acordat scutirea.
Art. 4
(1) Taxele judiciare de timbru sunt de trei feluri: fixe (exprimate in sume
absolute), proportionale si pe transe (exprimate in procente).
(2) Taxele in suma fixa se aplica actiunilor si cererilor neevaluabile in
bani, precum si celor evaluabile in bani, pentru care prin lege s-a stabilit o
taxa in suma fixa.
(3) Taxele proportionale, ca si cele pe transe se aplica actiunilor si
cererilor evaluabile in bani si se calculeaza la valoarea supusa taxarii.
Art. 5
(1) Se considera actiuni si cereri evaluabile in bani cele al caror obiect
este un drept patrimonial ce poate fi evaluat in bani.
(2) Valoarea la care se calculeaza taxele judiciare de timbru este cea
prevazuta in actiune sau in cerere. Daca aceasta valoare este contestata sau
apreciata de instante ca vadit derizorie, evaluarea se face pe cale de expertiza,
dispusa din oficiu sau la cererea oricarei parti, taxa calculandu-se la
valoarea rezultata din expertiza.
(3) Instantele nu vor primi (inregistra) actiunile si cererile in care
drepturile patrimoniale evaluate in valuta nu sunt precizate si in lei.
Art. 6
(1) Sunt considerate evaluabile in bani si urmatoarele cereri:
a) cererea pentru constatarea dobandirii unui drept real;
b) cererea pentru restituirea prestatiilor efectuate in temeiul unui act
juridic pentru care s-a cerut constatarea nulitatii, anularea, rezolutiunea,
rezilierea sau revocarea.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. b) capatul principal de cerere va
fi supus taxei judiciare de timbru prevazute la art. 2 alin. (1) din Legea nr.
146/1997.
Art. 7
In aplicarea dispozitiilor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. c) din Legea
nr. 146/1997, prin titularul cererii se intelege partea care contesta bunurile
de impartit, valoarea acestora sau drepturile ori marimea drepturilor
coproprietarilor in cadrul cererilor pentru stabilirea calitatii de mostenitor,
a masei succesorale, cererilor de raport, cererilor de reductiune a
liberalitatilor si cererilor de partaj.
Art. 8
Sunt supuse taxei prevazute la art. 13 din Legea nr. 146/1997 cererile care
au ca obiect drepturi nepatrimoniale, care nu beneficiaza de scutire de taxe
judiciare de timbru si pentru care nu s-a prevazut o alta taxa.
Art. 9
(1) Cererile introduse la instantele judecatoresti, prin care se solicita
pronuntarea unei hotarari judecatoresti care tine loc de act autentic de
instrainare a unor bunuri imobile, se taxeaza corespunzator taxei de timbru
pentru autentificarea actului prevazute la cap. I pct. 1 din anexa la Ordonanta
Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notariala,
aprobata si modificata prin Legea nr. 122/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Dispozitiile art. 9 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 se aplica in mod
corespunzator.
Art. 10
(1) Se taxeaza dupa regulile aplicabile cererii sau actiunii principale:
cererile reconventionale, cererile de interventie si de chemare in garantie.
(2) Cererile reconventionale, cererile de interventie si de chemare in
garantie ce apar in urma unei actiuni care are ca obiect drepturi evaluabile in
bani sunt supuse taxei judiciare de timbru calculate la valoarea ce se pretinde
prin aceste cereri.
Art. 11
Cand o actiune are mai multe capete de cerere, cu finalitate diferita,
dintre care unele evaluabile si altele neevaluabile in bani, taxa judiciara de
timbru se datoreaza distinct pentru fiecare capat de cerere, dupa natura lui,
cu exceptia cazurilor in care, prin lege, se prevede altfel.
Art. 12
In cazul cererilor sau al actiunilor introduse in comun de mai multe
persoane pentru acelasi obiect ori cand obiectul este un drept sau o obligatie
comuna, taxa judiciara de timbru se datoreaza in solidar.
Art. 13
Nu se timbreaza cererile depuse in cursul judecatii si care nu modifica
valoarea taxabila sau caracterul cererii initiale, ca de exemplu: cererea cu
care se depune lista de martori, cererea pentru precizarea domiciliului ales
sau pentru schimbarea domiciliului, cererea pentru depunerea recipiselor de
consemnare si a chitantelor de plata a sumelor ce reprezinta onorarii pentru
experti, pensii de intretinere si altele.
Art. 14
De asemenea, nu se timbreaza: cererile de indreptare a erorilor materiale,
tranzactiile intervenite intre parti in cursul procesului civil, cererile
accesorii privind cheltuielile de judecata, precum si cererile pentru
exercitarea cailor de atac in astfel de situatii.
Art. 15
(1) Actiunea posesorie si cererile care au ca obiect servituti se
timbreaza, conform art. 3 lit. j) din Legea nr. 146/1997, cu 50.000 lei.
2) In cazul in care prin aceeasi actiune se cer si daune pentru lipsa de
folosinta si pentru degradare, aceasta cerere se timbreaza separat, la valoare.
Art. 16
(1) Cererile pentru repunerea pe rol a procesului a carui judecare a fost
suspendata datorita partilor se timbreaza cu 50% din taxa judiciara de timbru
pentru cererea sau actiunea respectiva.
(2) In cazurile in care suspendarea nu este datorata partilor, pe cererea
de repunere pe rol se va preciza temeiul suspendarii si se va face mentiunea:
"Cerere exceptata de la plata taxei judiciare de timbru".
Art. 17
(1) Cererile pentru eliberarea de catre instantele judecatoresti de copii
de pe hotararile judecatoresti, cu mentiunea ca sunt definitive si irevocabile,
prin care se stabilesc calitatea de mostenitor, masa succesorala, cotele si
bunurile ce revin fiecarui mostenitor, daca nu s-a platit taxa de timbru pentru
efectuarea procedurii succesorale notariale, se taxeaza potrivit cap. I pct. 20
din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998, aprobata si modificata prin
Legea nr. 122/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Dupa plata taxelor succesorale eliberarea de noi copii de pe hotararile
judecatoresti prevazute la alin. (1) se taxeaza cu 5.000 lei.
Art. 18
Cererile pentru exercitarea cailor ordinare de atac impotriva hotararilor
judecatoresti sunt supuse taxei judiciare de timbru, conform distinctiilor
prevazute la art. 11 din Legea nr. 146/1997.
Art. 19
(1) In cazul transcrierii (intabularii) hotararii judecatoresti prin care
se constata simulatia actului de vanzare-cumparare imobiliara, care anterior a
fost transcris (intabulat) in forma aparenta, se va radia transcrierea
(intabularea) anterioara si se va efectua o noua transcriere (intabulare) pe
numele cumparatorilor reali.
(2) Pentru transcrierea (intabularea) unor astfel de hotarari se percepe
taxa judiciara de timbru calculata la valoare.
Art. 20
Eliberarea certificatelor de sarcini in urma cercetarii registrelor de
transcriptiuni si inscriptiuni si, dupa caz, a extraselor sau copiilor de carte
funciara se taxeaza cu 5.000 lei pentru fiecare exemplar.
Art. 21
Constatarea nulitatii, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau revocarea
unui act de instrainare care a fost transcris (intabulat) nu indreptateste la
restituirea taxelor percepute, cu exceptia celor percepute pentru transcrierea
ordonantei de adjudecare, in cazul incasarii acesteia prin recurare.
Art. 22
(1) Notarile sau inscrierile multiple ce apar intr-un singur act se supun
taxarii separat, dupa natura fiecaruia.
(2) Daca dintr-un act rezulta cumpararea unui bun imobil si transmisiunea
de catre cumparator a uzufructului unei alte persoane, taxa judiciara de timbru
se datoreaza atat pentru transcrierea transmisiunii proprietatii, cat si pentru
constituirea uzufructului.
(3) Taxele judiciare de timbru se datoreaza de catre fiecare titular de
drepturi distincte, inclusiv in cazul in care se face o singura cerere de
transcriere (intabulare sau notare).
Art. 23
(1) Scutirile de taxe judiciare de timbru aferente actiunilor si cererilor
in justitie se impart in doua categorii, si anume:
a) scutiri care privesc actiunile sau cererile avand un anume obiect si
care se aplica tuturor partilor din proces, insa numai in ceea ce priveste
obiectul scutit;
b) scutiri care privesc anumite persoane si de care beneficiaza numai
persoanele respective. Cererile si actiunile formulate de celelalte parti
procesuale se timbreaza potrivit legii.
(2) In cazurile in care in desfasurarea procesului se modifica actiunile
sau cererile si apar noi capete de cerere sau un alt obiect care nu intra in
scutire, se percep taxele corespunzatoare.
Art. 24
Sunt scutite de taxele judiciare de timbru, potrivit legii, actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
a) incheierea, executarea si incetarea contractului individual de munca,
orice drepturi ce decurg din raporturi de munca, stabilirea impozitului pe
salarii, drepturile decurgand din executarea contractelor colective de munca si
cele privind solutionarea conflictelor colective de munca, precum si executarea
hotararilor pronuntate in aceste litigii;
b) plata muncii membrilor cooperativelor de productie mestesugareasca, de
productie mixta agricola-mestesugareasca, de invalizi si de prestari de
servicii;
c) obligatiile legale si contractuale de intretinere;
d) stabilirea si plata pensiilor, precum si a altor drepturi prevazute in
sistemele de asigurari sociale;
e) stabilirea si plata ajutorului de somaj, ajutorului de integrare
profesionala si a alocatiei de sprijin, a ajutorului social, a alocatiei de
stat pentru copii, a drepturilor persoanelor cu handicap si a altor forme de
protectie sociala prevazute de lege;
f) restituirea de catre persoanele fizice si juridice care folosesc
personal salariat a sumelor acordate de organul de asigurare cu titlu de pensii
si ajutoare sociale celor accidentati in munca;
g) stabilirea si acordarea despagubirilor decurgand din condamnarea sau din
luarea unei masuri preventive pe nedrept;
h) adoptie, constatarea abandonului, ocrotirea minorilor, tutela, curatela,
interdictie judecatoreasca, asistenta bolnavilor psihic periculosi, precum si
la exercitarea de catre autoritatea tutelara a atributiilor ce ii revin;
i) sanctionarea contravenientilor;
j) protectia consumatorilor, atunci cand persoanele fizice si asociatiile
pentru protectia consumatorilor au calitatea de reclamant impotriva agentilor
economici care au prejudiciat drepturile si interesele legitime ale
consumatorilor;
k) stabilirea drepturilor persoanelor fizice actionare la societatile
comerciale agricole pe actiuni;
l) valorificarea drepturilor Societatii Nationale de Cruce Rosie;
m) amenzile de orice fel;
n) exercitarea drepturilor electorale;
o) cauzele penale, inclusiv despagubirile civile pentru daunele materiale
si morale decurgand din acestea, formulate cu prilejul solutionarii dosarului
penal sau prin actiune civila separata, introdusa la instanta civila potrivit
dispozitiilor art. 19 si 20 din Codul de procedura penala sau ca urmare a
amnistiei intervenite in cursul procesului penal;
p) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;
r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru
restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si
incidente;
s) cererile pentru inregistrarea asociatiilor de proprietari, de locatari
sau mixte, adresate judecatoriei, precum si transcrierea titlurilor de
proprietate sau, dupa caz, a contractelor de dobandire a apartamentelor din
cladirile cu mai multe locuinte, in vederea constituirii asociatiilor de
proprietari, de locatari sau mixte;
s) orice alte actiuni, cereri sau acte de procedura pentru care se prevad,
prin legi speciale, scutiri de taxa judiciara de timbru.
Art. 25
Sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile, actiunile si caile de
atac formulate de prefect sau de primar pentru anularea actelor juridice facute
sau emise cu incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 26
(1) De asemenea, sunt scutite de taxa judiciara de timbru contestatiile
introduse impotriva hotararilor comisiilor constituite in temeiul art. 15 din
Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
(2) Sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si actiunile,
inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputatilor,
Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala, Curtea de
Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, Ministerul Public, de
Ministerul Finantelor si unitatile din subordinea acestuia, indiferent de
obiectul acestora; cererile si actiunile, precum si caile de atac formulate de
alte institutii publice/de interes public, indiferent de calitatea procesuala a
acestora, sunt scutite de taxa judiciara de timbru atunci cand au ca obiect
venituri publice.
(3) In intelesul Legii nr. 146/1997, in categoria "venituri
publice" se includ: veniturile bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, inclusiv ale
bugetului Fondului de asigurari sociale de sanatate, bugetului trezoreriei
statului, veniturile din rambursari de credite externe si din dobanzi si
comisioane derulate prin trezoreria statului, precum si veniturile bugetelor
institutiilor publice/de interes public cu caracter autonom, provenite din
sursele prevazute in legile de aprobare a bugetelor.
Art. 27
(1) Ministerul Finantelor poate acorda scutiri, reduceri, esalonari sau
amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, in conditiile stabilite prin
ordin al ministrului finantelor.
(2) In baza art. 21 din Legea nr. 146/1997, Ministerul Finantelor poate
acorda facilitatile prevazute la alin. (1), pentru:
a) cereri de inlesniri care privesc taxele aferente actiunilor si cererilor
introduse in justitie dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 146/1997;
b) cereri de inlesniri care privesc diferentele de taxe judiciare de timbru
- aferente actiunilor si cererilor introduse la instante inainte de data intrarii
in vigoare a Legii nr. 146/1997 -, calculate si stabilite potrivit noii legi,
ca urmare a majorarii pretentiilor sau valorii taxabile dupa aceasta data.
(3) Aprobarea esalonarii sau a amanarii la plata se face concomitent cu
transmiterea adresei de debitare a taxelor judiciare de timbru organului fiscal
in evidenta caruia se afla debitorul si care raspunde de incasarea acesteia.
(4) Anularea debitului urmeaza regimul prevazut pentru restituirea taxelor
judiciare de timbru.
(5) Facilitatile acordate de Ministerul Finantelor se comunica direct
persoanelor care le-au solicitat.
(6) Pentru a beneficia de scutirile sau inlesnirile acordate, petentii vor
depune comunicarea, in original, la organul prestator al serviciului.
(7) Depunerea comunicarii privind aprobarea scutirii sau a inlesnirii la
plata echivaleaza cu indeplinirea obligatiei prevazute la art. 20 alin. (1) din
Legea nr. 146/1997.
Art. 28
(1) In cazul in care o instanta judecatoreasca trimite spre judecare unei
alte instante o actiune sau o cerere pentru care s-a platit taxa judiciara de
timbru in cuantumul legal, nu se percepe o noua taxa.
(2) In cazul in care partile solicita actualizarea pretentiilor, in
actiunile si in cererile trimise pentru rejudecare se vor percepe diferentele
de taxe fata de taxele platite la introducerea actiunii.
Art. 29
(1) Determinarea cuantumului taxei judiciare de timbru se face, dupa caz,
de catre instanta judecatoreasca, de Ministerul Justitiei sau de Parchetul de
pe langa Curtea Suprema de Justitie.
(2) Prestatorul serviciului taxabil este obligat sa comunice in scris
platitorului cuantumul taxei judiciare de timbru.
(3) Impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se poate
face contestatie potrivit dispozitiilor aplicabile in materie fiscala.
(4) Contestatia se depune la instanta judecatoreasca care a dispus
incadrarea in tariful taxelor judiciare de timbru, in termen de 15 zile de la
data comunicarii cuantumului sumei datorate, si va fi insotita de documentul de
plata a taxei de timbru de 2% la suma contestata.
(5) Instanta judecatoreasca care a primit contestatia va remite directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, in termen de 5 zile, dosarul contestatiei, care va
contine, in mod obligatoriu, contestatia petentei si documentul de plata a
taxei judiciare de timbru pentru contestatie. Contestatia se solutioneaza, prin
dispozitie motivata, de catre directorul general.
(6) In situatia in care petenta este nemultumita de dispozitia data,
procedura de contestare este cea prevazuta la art. 4, 5, 6, 7, 8 si 9 din Legea
nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor.
Art. 30
(1) Sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie numai
in cazurile prevazute de lege.
(2) Taxele judiciare de timbru nu se restituie in cazul in care au fost
legal platite, dar partile renunta la actiunea sau la cererea introdusa, cu
exceptiile prevazute de lege.
(3) Cererea de restituire se adreseaza instantei judecatoresti,
Ministerului Justitiei sau, dupa caz, parchetului la care s-a introdus actiunea
sau cererea, in termen de un an de la data nasterii dreptului la restituire.
(4) Institutiile prevazute la alin. (3), dupa avizarea cererii de
restituire, o vor transmite organului fiscal in contul caruia s-a virat taxa
judiciara de timbru, insotita de o comunicare din care sa rezulte identitatea
documentului de plata, cuantumul sumei de restituit, conditiile de fapt si
textul legal care indreptateste restituirea sumei.
(5) Organul fiscal, dupa analiza si aprobare, cu respectarea normelor in
vigoare, transmite trezoreriei statului cererea respectiva, pentru restituirea
taxelor judiciare de timbru, care se efectueaza astfel:
a) in cazul persoanelor fizice, restituirea sumelor se efectueaza prin
casieria trezoreriei statului, direct persoanei in cauza;
b) in cazul persoanelor juridice, suma se restituie prin trezoreria
statului, cu ordin de plata, in contul beneficiarului indicat in cererea de
restituire aprobata, in conditiile legii.
(6) Organele fiscale vor comunica modul de solutionare a cererii si/sau
cuantumul sumei restituite, precum si numarul documentului de restituire a
sumelor solicitate, dupa caz, la organul prestator al serviciului taxabil.
(7) Pe documentul de plata care ramane la prestatorul serviciului taxabil
se va face mentiune cu privire la cuantumul sumei restituite si la textul legal
care indreptateste restituirea.
Art. 31
Taxele judiciare de timbru platite pentru cereri si actiuni anulate ca
insuficient timbrate nu se restituie.
Art. 32
(1) Dovada achitarii taxelor judiciare de timbru se depune la dosarul
cauzei.
(2) Persoana care primeste actiunea sau cererea pentru care s-a platit taxa
judiciara de timbru, precum si persoana care judeca dosarul sau presteaza
serviciul solicitat au obligatia sa verifice corectitudinea conturilor in care
s-au depus ori s-au virat taxele judiciare de timbru.
Art. 33
In cazul in care, cu ocazia transcrierii (intabularii) prevazute la art. 9
din Legea nr. 146/1997, se constata fragmentarea valorilor, prin folosirea
oricaror mijloace, in scopul de a se sustrage de la plata taxei judiciare de
timbru, se refuza efectuarea operatiunii, daca nu se face dovada platii
integrale.
Art. 34
Incadrarea in tariful taxelor judiciare de timbru de catre instantele
judecatoresti constituie o sarcina administrativa stabilita de lege a acestor
organe, in calitatea lor de prestatoare de servicii taxabile, si nu constituie
obiect al activitatii lor de judecata.
Art. 35
(1) Taxele judiciare de timbru se datoreaza si se platesc anticipat, adica
inainte de primirea (inregistrarea), efectuarea sau eliberarea actelor taxabile
sau inainte de prestarea serviciilor.
(2) Instantele judecatoresti - cu totul exceptional, pentru motivele
mentionate in rezolutie - pot retine cereri sau actiuni netimbrate sau
insuficient timbrate, obligand partea sa plateasca taxele pana la primul termen
de judecata.
(3) In cazul in care taxa judiciara de timbru nu a fost platita in
cuantumul legal, in momentul inregistrarii actiunii sau a cererii, ori daca in
cursul procesului apar elemente care determina o valoare mai mare, instanta
judecatoreasca va pune in vedere petentului sa achite suma datorata pana la
primul termen de judecata. Cand se micsoreaza valoarea pretentiilor formulate,
dupa inregistrarea actiunii sau a cererii, taxa judiciara de timbru se percepe
la valoarea initiala, fara a se tine seama de reducerea ulterioara.
(4) Cand prin cerere se pretind si majorari de intarziere si/sau dobanzi,
cuantumul acestora, de la data la care incep sa curga si pana la data
inregistrarii cererii sau a completarii ei, se cuprinde in valoarea taxabila a
cererii.
(5) Neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit se
sanctioneaza cu anularea actiunii sau a cererii.
(6) Daca, in momentul inregistrarii, actiunea sau cererea a fost taxata
corespunzator obiectului initial, dar a fost modificata ulterior, ea nu va
putea fi anulata integral, ci va trebui solutionata in limitele in care taxa
judiciara de timbru a fost platita.
Art. 36
(1) Instantele judecatoresti au obligatia de a incunostinta partile, o data
cu citarea, despre taxele judiciare de timbru ce trebuie achitate in cazurile
in care actiunile si cererile au fost trimise prin posta.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), daca actiunile sau cererile nu
cuprind datele sau documentatia necesara caracterizarii actului sau calcularii
taxelor sau daca nu s-au anexat dovezile din care sa rezulte plata acestora,
instantele judecatoresti stabilesc termenul de judecata si comunica partilor, o
data cu citarea, si obligatiile in legatura cu taxa judiciara de timbru ce
trebuie indeplinite pana la termenul de judecata, sub sanctiunea anularii
cererii sau actiunii.
Art. 37
(1) In situatia in care instanta judecatoreasca investita cu solutionarea
unei cai de atac ordinare sau extraordinare sau cu rejudecarea cauzei in fond
constata ca, in faze procesuale anterioare, taxa judiciara de timbru nu a fost
platita in cuantumul legal ori nu s-a facut dovada acordarii unei scutiri sau
inlesniri la plata, va dispune obligarea partii la plata taxelor judiciare de
timbru aferente, dispozitivul hotararii constituind titlu executoriu.
Executarea silita a hotararii se va efectua prin executorii judecatoresti,
potrivit legislatiei privind executarea creantelor bugetare.
(2) Organul prestator al serviciului, primind confirmarea debitului,
considera taxa judiciara de timbru platita in masura in care suma debitata
corespunde taxei legal datorate.
(3) Pentru cereri si actiuni in justitie, data de la care curge termenul de
prescriptie, in cazul sumelor datorate cu titlu de taxe judiciare de timbru,
este momentul inregistrarii actiunii sau cererii.
Art. 38
(1) Taxele judiciare de timbru se platesc de catre persoanele fizice in
numerar, in contul bugetului de stat, la unitatile trezoreriei statului sau ale
Casei de Economii si Consemnatiuni.
(2) Persoanele juridice platesc taxele judiciare de timbru in numerar sau
prin virament, in contul bugetului de stat, la unitatile trezoreriei statului
in raza carora isi au sediul fiscal.
Art. 39
Dovada platii taxelor judiciare de timbru o constituie copia de pe chitanta
de incasare in numerar, eliberata de unitatile Casei de Economii si
Consemnatiuni sau de trezoreriile statului sau, dupa caz, copia de pe ordinul
de plata vizat de unitatea la care s-a facut plata, certificate pentru
conformitate de organul prestator al serviciului.
Art. 40
(1) Presedintii instantelor judecatoresti au obligatia tinerii unei
evidente riguroase a taxelor judiciare de timbru, prin grefierul-sef, sau, dupa
caz, primul-grefier, urmand ca datele sa fie comunicate trimestrial
Ministerului Justitiei.
(2) Obligatia de organizare a evidentei si de comunicare a datelor catre
Ministerul Justitiei revine, in mod corespunzator, notarilor publici si
avocatilor pentru sumele provenind din taxele de timbru platite pentru
activitatea notariala, precum si pentru cele provenind din impozitele incasate
din onorariile avocatilor si ale notarilor publici.
Art. 41
(1) Taxele judiciare de timbru, taxele de timbru pentru activitatea
notariala, impozitul pe onorariile avocatilor si ale notarilor publici,
cheltuielile avansate de stat pentru desfasurarea proceselor penale suportate
de parti sau de alti participanti la proces, precum si amenzile judiciare se
incaseaza in contul bugetului de stat astfel:
a) la unitatile trezoreriilor statului se deschid conturile:
- 20.17.01.10 "Taxe judiciare de timbru";
- 20.17.01.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notariala";
- 20.08.01.04 "Impozit pe onorariile avocatilor si notarilor
publici";
- 20.17.01.15 "Amenzi judiciare";
- 20.17.01.16 "Venituri din recuperarea cheltuielilor judiciare
avansate de stat";
b) in sectoarele 4 si 5 din municipiul Bucuresti si in judetul Ilfov, unde
nu functioneaza trezorerii ale statului, se deschid la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 si 5, pe seama administratiilor
financiare ale sectoarelor respective si a Directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat a judetului Ilfov, conturile bugetului
de stat:
- 60.17.x.10 "Taxe judiciare de timbru";
- 60.17.x.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notariala";
- 60.08.x.04 "Impozit pe onorariile avocatilor si notarilor
publici";
- 60.17.x.15 "Amenzi judiciare";
- 60.17.x.16 "Venituri din recuperarea cheltuielilor judiciare
avansate de stat".
(2) Incasarea in conturile bugetului de stat a taxelor judiciare de timbru,
a taxelor de timbru pentru activitatea notariala, a impozitului pe onorariile
avocatilor si ale notarilor publici, a cheltuielilor avansate de stat pentru
desfasurarea proceselor penale suportate de parti sau de alti participanti la
proces, precum si a amenzilor judiciare se efectueaza astfel:
a) persoanele fizice achita in numerar taxele judiciare de timbru, precum
si taxele de timbru pentru activitatea notariala, impozitul pe onorariile
avocatilor si notarilor publici, cheltuielile avansate de stat pentru
desfasurarea proceselor penale suportate de parti sau de alti participanti la
proces, precum si amenzile judiciare, la unitatile Casei de Economii si
Consemnatiuni si la casieriile trezoreriilor statului.
Sumele se depun la casieriile unitatilor de trezorerie sau la cele ale
Casei de Economii si Consemnatiuni, dupa caz, pe destinatiile conturilor
prevazute la alin. (1), si anume: taxe judiciare de timbru, taxe de timbru
pentru activitatea notariala si impozitul pe onorariile avocatilor si ale
notarilor publici, cheltuielile avansate de stat pentru desfasurarea proceselor
penale suportate de parti sau de alti participanti la proces, precum si
amenzile judiciare, cu inscrierea elementelor specifice taxei respective
(numarul dosarului, prestatorul serviciului etc.).
Incasarea se efectueaza pe baza de chitanta, iar unitatile Casei de
Economii si Consemnatiuni inregistreaza in borderou, dupa caz, sumele incasate
in conturile mentionate la alin. (1) lit. a) si b).
Sumele incasate de catre unitatile Casei de Economii si Consemnatiuni sunt
virate in contul trezoreriei statului sau al administratiilor financiare (in
sectoarele 4 si 5 din municipiul Bucuresti) si al Directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat a judetului Ilfov, dupa
caz, la aceleasi termene la care se vireaza si celelalte venituri bugetare
incasate, conform conventiei incheiate cu Ministerul Finantelor;
b) persoanele juridice achita taxele judiciare de timbru sau, dupa caz,
celelalte sume prevazute la alin. (1), prin virare cu ordin de plata tip
trezoreria statului, din conturile acestora deschise la bancile comerciale in
conturile bugetului de stat mentionate la alin. (1) lit. a) si b).
(3) Ministerul Finantelor va comunica lunar Ministerului Justitiei situatia
pe conturi a incasarii taxelor judiciare de timbru, a taxelor de timbru pentru
activitatea notariala, a impozitului pe onorariile avocatilor si ale notarilor
publici, a cheltuielilor avansate de stat pentru desfasurarea proceselor penale
suportate de parti sau de alti participanti la proces, precum si a amenzilor
judiciare.
(4) Sumele realizate din incasarea taxelor judiciare de timbru, din taxele
de timbru pentru activitatea notariala, din impozitele incasate din onorariile
avocatilor si ale notarilor publici, din amenzile judiciare si din recuperarea
cheltuielilor judiciare avansate de stat, prevazute la art. 25 si 26 din Legea
nr. 146/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie venituri
la bugetul de stat si se cuprind distinct in bugetul de venituri si cheltuieli
al Ministerului Justitiei.
(5) In executie cheltuielile prevazute la art. 25 din Legea nr. 146/1997 se
efectueaza pe baza creditelor deschise pe seama ordonatorilor principali de
credite din bugetul de stat, in limita prevederilor de cheltuieli si a
incasarilor efective din bugetul de stat, in conturile mentionate la alin. (1).
(6) In cererile de deschidere a creditelor bugetare ordonatorii principali
de credite vor mentiona ca sumele respective se acopera din veniturile incasate
la bugetul de stat din taxele judiciare de timbru, din taxele de timbru pentru
activitatea notariala si din impozitul pe onorariile avocatilor si ale
notarilor publici, din cheltuielile avansate de stat pentru desfasurarea
proceselor penale suportate de parti sau de alti participanti la proces, precum
si din amenzile judiciare.
(7) Cheltuielile efectuate in conditiile Legii nr. 146/1997 se cuprind in
bugetele de venituri si cheltuieli ale ordonatorilor principali si tertiari de
credite, intocmite si aprobate potrivit reglementarilor in vigoare.
(8) Ministerul Finantelor va pune la dispozitie Ministerului Justitiei, la
sfarsitul fiecarei luni, incasarile provenind din veniturile mentionate la art.
25 si 26 din Legea nr. 146/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Disponibilitatile de la finele anului se vor reporta in anul urmator
pentru a fi cheltuite cu aceeasi destinatie.
Art. 42
Debitele constand din cheltuieli avansate de stat si suportate de parti sau
de alti participanti la proces, precum si din amenzi judiciare neincasate in
conditiile art. 37 se executa silit prin executorii judecatoresti.
Art. 43
(1) Veniturile realizate din taxele judiciare de timbru si din celelalte
surse prevazute la art. 25 si 26 din Legea nr. 146/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, se vor folosi pentru functionarea judecatoriilor,
tribunalelor, curtilor de apel, Curtii Supreme de Justitie si a parchetelor de
pe langa aceste instante, a Ministerului Justitiei, pentru cheltuielile de
personal, pentru magistrati, asimilatii acestora, precum si pentru celelalte
categorii de personal, pentru cheltuielile gospodaresti, cheltuielile de
procedura, cheltuielile de reparatii curente si capitale, publicatiile de
specialitate, cheltuielile de capital in vederea construirii de sedii pentru
instante si parchete, dotari, construirea si achizitionarea de locuinte de
serviciu.
(2) Repartizarea veniturilor din taxele judiciare de timbru si din
celelalte surse prevazute la art. 25 si 26 din Legea nr. 146/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, pe beneficiari si destinatii de
cheltuieli, se face prin ordin al ministrului justitiei, cu avizul Consiliului
Superior al Magistraturii si al Ministerului Finantelor.
(3) Defalcarea cheltuielilor pe categorii va fi cuprinsa distinct in
bugetul de venituri si cheltuieli anual de catre fiecare ordonator principal de
credite. In executie aceste cheltuieli vor fi evidentiate in mod distinct si se
vor raporta de catre fiecare ordonator principal de credite prin darea de seama
contabila proprie.
(4) Cu sumele realizate peste prevederile bugetare la taxele judiciare de
timbru pentru activitatea instantelor, pentru activitatea notariala, cu cele
provenind din impozitul incasat pe onorariile avocatilor si ale notarilor
publici, precum si cu cele rezultate din cheltuielile avansate de stat pentru
desfasurarea proceselor penale suportate de parti sau de alti participanti la
proces si din amenzile judiciare, stabilite in conformitate cu prevederile
Legii nr. 146/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se
suplimenteaza prevederile la aceste venituri si creditele bugetare aprobate
Ministerului Justitiei. In aceste cazuri Ministerul Finantelor va efectua
modificarile corespunzatoare in structura bugetului de venituri si cheltuieli
al fiecarui ordonator de credite.
Art. 44
(1) Taxele judiciare de timbru, achitate sau transmise spre incasare
inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 146/1997, raman valabile in situatia
in care eliberarea actului sau prestarea serviciului taxabil are loc dupa
aceasta data.
(2) In situatia in care actiunea sau cererea a fost introdusa in justitie
anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 146/1997, taxele judiciare de timbru
se stabilesc in raport cu legea noua numai in cazul plusului de pretentii
solicitat ulterior intrarii in vigoare a acesteia.
p. Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Gheorghe Mocuta,
secretar de stat