ORDIN Nr. 90
din 20 martie 2007
pentru aprobarea
Contractului-cadru de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apa si
de canalizare*)
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE PUBLICE DE GOSPODARIE
COMUNALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 324 din 15 mai 2007
Având în vedere prevederile art. 20 alin. (1) lit. I) şi ale art. 50 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de
utilităţi publice nr. 51/2006 si ale Legii serviciului de alimentare cu apă si
de canalizare nr. 241/2006,
în temeiul art. 10 alin. (5) şi (6) din Hotărârea
Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de
Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală - A.N.R.S.C.**)
nr. 373/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunala emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Contractul-cadru de
furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Departamentele de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală,
Jeanina Preda
ANEXĂ
CONTRACT
de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu
apă şi de canalizare
nr......... din data .........
CAPITOLUL I
Părţile contractante
Art. 1. Societatea Comercială/Regia Autonomă ..............................................,
cu sediul în...................., str.................... nr. ..., bl. .., sc.
.., et. ........, ap. .., judeţul/sectorul ...., înmatriculată la Registrul comerţului cu nr..........,
codul fiscal ..........., codul unic de înregistrare ................., contul nr......................, deschis la
............., reprezentată de ............................, având funcţia de
............., şi de ..........,
având funcţia de ..........., în calitate de operator, pe de o parte,
şi
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(se trece Societatea comercială/Instituţia/Asociaţia de locatari/proprietari/DI./Dna.)
cu sediul/domiciliat) în localitatea
.................................................................,str......................................................,
nr. ..., bl......., sc. ..., judeţul/sectorul
......................................, (înmatriculată la Registrul comerţului cu nr........................., codul fiscal....................., codul
unic de înregistrare.................., contul nr................, deschis
la............................)/(autorizată
prin Incheierea judecătorească nr.........emisă de Judecătoria......................cod
fiscal............cont...............deschis la................;
reprezentat/ă de (dacă este cazul)........................................................................................................................................................................ ...,
având calitatea de........................................................................................................................................................................ ............................,
(se trece calitatea celui care semnează valabil
contractul: proprietar sau cu împuternicire dată de proprietar, caz în care se trec
datele care atestă autenticitatea împuternicirii),
(pentrupersoane fizice se trece: se identifică cu C.I/B.I. seria ...... nr.........., eliberat la
data de ................................. de
...............................,
CNP...........................................),
în calitate de utilizator, pe de altă parte, au
convenit să încheie prezentul contract de prestări servicii de alimentare cu apă şi de canalizare, cu
respectarea următoarelor clauze:
*) Ordinul nr. 90/2007 a fost publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 15 mai 2007
şi este reprodus şi în acest număr bis.
**) Conform prevederilor Legii nr. 51/2006, începând cu
data de 21 martie 2007, denumirea Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală va fi Autoritatea Naţională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (A.N.R.S.C).
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 2. (1) Obiectul prezentului contract îl reprezintă
furnizarea/prestarea serviciilor de alimentare cu apă potabilă (şi/sau
industrială) şi de canalizare, în condiţiile prevăzute de prezentul
contract.
(2) Contractul stabileşte relaţiile dintre utilizator
şi operator la punctul de delimitare între reţeaua interioară a utilizatorului
aflată pe proprietatea acestuia şi reţeaua publică situată pe domeniul public
care este constituită de contorul de branşament pentru sistemul de alimentare
cu apă, respectiv căminul de racord pentru sistemul de canalizare.
(3) Punctul de delimitare
între operator şi utilizator este căminul de apometru, pentru alimentarea cu
apă, şi căminul de racord, pentru preluarea la canalizare. Elementele de
identificare ale punctului de delimitare sunt cele din anexa nr. 1 la contract.
(4) Prestarea altor
activităţi conexe serviciului, dincolo de punctul de delimitare, vor face
obiectul altor contracte de prestări servicii. Prevederile unor astfel de
contracte nu pot prevala faţă de prevederile prezentului contact.
Art. 3. Prezentul contract s-a
încheiat pentru un număr de persoane şi operatori economici conform anexei nr.
2.
Art. 4. In anexa nr. 3 la contract sunt menţionate
standardele, normativele, condiţiile de calitate privind furnizarea apei,
gradul de continuitate, presiunea de serviciu şi debitul asigurat, precum şi
condiţiile de acceptare la deversarea în reţelele publice a apelor uzate,
valabile la data semnării contractului.
Art. 5. (1) Contractul de furnizare/prestare a serviciilor
publice de alimentare cu apă şi de canalizare se încheie între operator şi
utilizator pe durată nedeterminată.
(2) Rezilierea contractului se poate face la cererea
utilizatorului numai după achitarea la zi a tuturor debitelor datorate către
operator.
CAPITOLUL III
Drepturile şi obligaţiile operatorului
Art. 6. Operatorul are următoarele drepturi:
6.1. să factureze şi să încaseze lunar contravaloarea
serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare furnizate/prestate conform
tarifelor aprobate de autoritatea publică locală;
6.2. să aplice penalităţi egale cu nivelul dobânzii
datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, în cazul neachitării
facturilor la termen;
6.3. să asigure echilibrul contractual pe durata
contractului de prestări servicii;
6.4. să iniţieze modificarea şi completarea
contractului de furnizare/prestare a serviciului sau a anexelor acestuia ori de
câte ori apar elemente noi în baza normelor legale, prin acte adiţionale;
6.5. să aibă acces la instalaţiile de utilizare a apei
aflate în folosinţa sa de pe proprietatea utilizatorului, pentru verificarea
respectării prevederilor contractuale, a funcţionării, integrităţii sau pentru
debranşare, în caz de neplată sau pericol de avarie a acestora, precum şi la
contor, dacă se află pe proprietatea utilizatorului, în vederea citirii,
verificării metrologice sau integrităţii acestuia. Accesul se va efectua în
prezenţa delegatului împuternicit al utilizatorului;
6.6. să stabilească condiţiile tehnice de branşare
şi/sau de racordare a utilizatorului la instalaţiile aflate în administrarea
sa, cu respectarea normativelor tehnice în vigoare şi a reglementărilor
elaborate de autoritatea de reglementare competentă;
6.7. să desfiinţeze branşamentele sau racordurile
realizate fără obţinerea avizelor legale şi să sesizeze autorităţile
competente, în cazurile de consum fraudulos sau de distrugeri ori degradări
intenţionate ale componentelor sistemului public de alimentare cu apă şi de
canalizare;
6.8. să întrerupă furnizarea apei, numai după 5 zile
lucrătoare de la primirea de către utilizator a unei notificări constând în
comunicarea scrisă făcută de operator şi transmisă prin curier sau prin
scrisoare recomandată adresată utilizatorului, în următoarele situaţii:
a) utilizatorul nu achită factura în termen de 30 de
zile calendaristice de la data scadentă;
b) utilizatorul nu remediază defecţiunile interioare
şi prin aceasta prejudiciază alimentarea cu apă a altor utilizatori;
c) neachitarea obligaţiilor de plată pentru
recuperarea daunelor, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă,
provocate de distrugerea sau deteriorarea unor construcţii sau instalaţii
aferente infrastructurii edilitar-urbane a localităţilor, aflate în
administrarea lor;
d) împiedicarea delegatului împuternicit al
operatorului de a controla instalaţiile de utilizare, de a monta, verifica,
înlocui sau citi aparatele de măsurare-înregistrare sau de a remedia
defecţiunile la instalaţiile administrate de operator, când acestea se află pe
proprietatea utilizatorului;
e) branşarea sau racordarea, fără acordul
operatorului, la reţele publice sau la instalaţiile altui utilizator ori
schimbarea, fără acordul operatorului, în cadrul unor lucrări de reparaţii
capitale, reconstruiri,
modificări, modernizări sau extinderi, a caracteristicilor tehnice şi/sau a
parametrilor instalaţiilor de utilizare;
f) la cererea utilizatorului;
6.9. să verifice şi să constate starea instalaţiilor
interioare ale utilizatorului, care trebuie să corespundă prescripţiilor
tehnice avute în vedere la încheierea contractului de branşament;
6.10. să aplice penalităţile prevăzute de actele
normative în vigoare în cazul în care se deversează în reţeaua publică de
canalizare ape uzate care depăşesc concentraţiile maxime admise pentru
impurificatori;
6.11. să suspende contractul de furnizare/prestare a
serviciului de alimentare cu apă în situaţiile în care timp de 3 luni de la
data întreruperii alimentării cu apă prevăzute la pct. 6.8 lit. a) şi/sau b) nu
sunt îndeplinite condiţiile de reluare a furnizării serviciului. Pentru
reluarea serviciului după acest termen, operatorul va factura, pentru toată
durata de întrerupere, o cotă reprezentând 30% din ultima factură emisă de
operator atât pentru apă, cât şi pentru canalizare şi contravaloarea preluării
apelor pluviale la canalizare pentru toată această perioadă.
6.12. să limiteze sau să întrerupă furnizarea
serviciului de alimentare cu apă, dar nu mai mult de 24 de ore, în următoarele
condiţii:
a) când este periclitată viaţa sau sănătatea
oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
b) pentru prevenirea,
limitarea extinderii sau remedierea avariilor în sistemul de alimentare cu apă;
c) pentru executarea unor manevre şi lucrări care nu
se pot efectua fără întreruperi;
6.13. să stabilească lucrări de revizii, reparaţii şi
de întreţinere planificate la reţelele şi la instalaţiile de
distribuţie/furnizare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare,
realizarea lucrărilor se va programa astfel încât perioada şi numărul de
utilizatori afectaţi să fie cât mai mică.
Art. 7. Operatorul are
următoarele obligaţii:
7.1. să respecte angajamentele asumate prin contractul
de furnizare/prestare;
7.2. să respecte prevederile reglementărilor emise de
autorităţile de reglementare competente şi de autorităţile administraţiei
publice locale;
7.3. să respecte indicatorii
de performanţă ai serviciului stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii
sau prin hotărârea autorităţii administraţiei publice locale de dare în
administrare;
7.4. să asigure continuitatea serviciului de
alimentare cu apă la parametrii fizici şi calitativi prevăzuţi de legislaţia în
vigoare;
7.5. să asigure funcţionarea reţelei de canalizare la
parametrii proiectaţi;
7.6. să preia apele uzate la parametrii prevăzuţi de
normativele în vigoare;
7.7. să efectueze analiza calitativă a apei furnizate;
7.8. să aducă la cunoştinţa utilizatorului, cu cel
puţin 24 de ore înainte, prin mass-media şi prin afişare la utilizator, orice
întrerupere în furnizarea apei şi/sau în preluarea apelor uzate şi meteorice,
în cazul unor lucrări de modernizare, reparaţii şi întreţinere planificate;
7.9. să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor
apărute la instalaţiile sale. Constatarea defecţiunilor la reţeaua publică de
apă şi de canalizare se efectuează în maximum 4 ore de la sesizare,
intervenindu-se pentru limitarea pagubelor care se pot produce. Demararea
lucrărilor pentru remedierea defecţiunilor constatate se va face în termen de
maximum 48 de ore de la constatare. Odată cu demararea lucrărilor se va
comunica utilizatorului durata intervenţiei. Depăşirea limitelor de timp
prevăzute se poate face, în cazuri justificate, numai prin modificarea autorizaţiei
de construire;
7.10. pentru întreruperile din culpa operatorului în
furnizarea apei şi/sau în preluarea apelor uzate şi meteorice care depăşesc
limitele prevăzute în contract, operatorul va suporta despăgubirile datorate
utilizatorului. Pentru întreruperile care depăşesc 24 de ore, operatorul este
obligat să asigure, cu mijloace tehnice proprii, nevoile de apă ale
utilizatorului care solicită o astfel de prestaţie;
7.11. să evacueze, pe cheltuiala sa, apa pătrunsă în
curţi, case, subsoluri din cauza defecţiunilor la sistemul public de alimentare
cu apă şi de canalizare; evacuarea apei nu exonerează operatorul de plata unor
despăgubiri stabilite în condiţiile legii;
7.12. să exploateze, să întreţină, să repare şi să
verifice contoarele instalate la branşamentul fiecărui utilizator. Verificarea
periodică se face conform dispoziţiilor de metrologie în vigoare şi se suportă
de către operator. Contoarele instalate la branşamentul fiecărui utilizator,
defecte sau suspecte de înregistrări eronate, se demontează de operator şi se
supun verificării în laboratorul metrologic autorizat. In cazul în care
verificarea se face la cererea utilizatorului, în interiorul termenului de
valabilitate a verificării metrologice, atunci cheltuielile de verificare,
montare şi demontare vor fi suportate astfel: de către operator, dacă sesizarea
a fost întemeiată; de către utilizator, dacă sesizarea s-a dovedit a fi
neîntemeiată;
7.13. să echipeze, pe cheltuiala sa, cu contoare
branşamentele utilizatorului în punctul de delimitare a instalaţiilor, în
termenele stabilite de consiliile locale în conformitate cu prevederile legale,
dar nu mai târziu de luna martie 2009;
7.14. să schimbe, pe cheltuiala sa, contorul instalat
la branşamentul utilizatorului, în cazul în care s-a constatat că este defect,
în termen de maximum 5 zile calendaristice de la constatare. Constatarea
defecţiunii se face în termen de cel mult 72 de ore de
la sesizare;
7.15. să aducă la cunoştinţa utilizatorului
modificările de tarif şi alte informaţii referitoare la facturare, prin adresa
ataşată facturii;
7.16. în cazul în care cu ocazia citirii se constată
deteriorarea contorului sau inundarea căminului de apometru, operatorul va lua
măsurile necesare pentru remedierea deficienţelor constatate, inclusiv să
solicite utilizatorului remedierea defecţiunilor la reţeaua interioară, în
cazul în care inundarea căminului se datorează culpei acestuia;
7.17. să nu deterioreze bunurile utilizatorului şi să
aducă părţile din construcţii legal executate, care aparţin utilizatorului, la
starea lor iniţială, dacă au fost deteriorate din vina sa;
7.18. să acorde despăgubiri pentru daunele provocate
de întreruperi în alimentare, ce au survenit din vina
sa, conform prevederilor legale în vigoare;
7.19. să furnizeze utilizatorului informaţii privind
istoricul consumului şi eventualele penalităţi plătite de acesta;
7.20. să anunţe utilizatorul în cazul în care este
afectat de limitările sau întreruperile planificate în modul stabilit prin
contract şi să comunice durata planificată pentru întreruperile necesare
executării unor lucrări de întreţinere şi reparaţii;
7.21. să plătească toate daunele provocate
utilizatorului din culpa sa, în special dacă:
a) nu anunţă utilizatorul din timp cu privire la
limitările sau la întreruperile programate;
b) după întreruperea furnizării apei potabile nu reia
furnizarea acesteia în maximum 5 zile lucrătoare după îndeplinirea condiţiilor
de reluare a furnizării;
7.22. să acorde bonificaţii utilizatorului în cazul
furnizării/prestării serviciilor sub parametrii de calitate şi cantitate
prevăzuţi în contract:
a) nu livrează apa potabilă în condiţiile stabilite în
contract;
b) nu respectă parametrii de calitate pentru apa
potabilă furnizată la branşament, conform prevederilor din contract;
7.23. în cazul în care furnizarea/prestarea
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare a fost întreruptă pentru
neplată, reluarea acesteia se va face în termen de maximum 5 zile lucrătoare de
la efectuarea plăţii; cheltuielile justificate aferente sistării, respectiv
reluării furnizării/prestării serviciului se suportă de utilizator.
7.24. 1. la fiecare citire a contorului de branşament, cu excepţia cazurilor când citirea se face de la distanţă,
să lase o înştiinţare scrisă din care să reiasă:
a) data şi ora citirii;
b) indexul contorului;
c) numele şi prenumele cititorului;
d) cauza care a dus la imposibilitatea citirii;
2. în cazul în care citirea nu
s-a putut efectua din cauza inundării căminului de apometru, operatorul are
obligaţia ca până la data limită de emitere a facturii să:
a) golească căminul de apă;
b) citească contorul de apă;
c) să remedieze defecţiunea care a făcut posibilă
inundarea căminului;
d) să emită factura pe baza citirii efectuate;
3. în cazul în care operaţiile prevăzute la pct. 2
conduc, din motive justificate, la emiterea facturii după data de 15 a lunii,
se admite emiterea acesteia pe baza unui index estimat, fapt ce va fi
obligatoriu menţionat în factură, regularizarea efectuându-se în factura
următoare.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile utilizatorului
Art. 8. Utilizatorul are următoarele drepturi:
8.1. să utilizeze liber şi nediscriminatoriu
serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare în condiţiile prevăzute
în contract;
8.2. să conteste facturile când constată diferenţe
între consumul facturat şi cel realizat;
8.3. să beneficieze de reducerea valorii facturii,
prin acordarea de bonificaţii în valoare de 30%/lună din valoarea facturii
curente, în următoarele situaţii:
a) nefurnizarea apei conform prevederilor art. 7 pct.
7.4;
b) neanunţarea întreruperilor, conform prevederilor
art. 7 pct. 7.8, sau depăşirea limitelor de timp
comunicate;
8.4. să primească răspuns, în termen de maximum 30 de
zile calendaristice, la sesizările adresate operatorului cu privire la
neîndeplinirea unor obligaţii contractuale;
8.5. să racordeze în condiţiile legii şi cu acordul
scris al operatorului alţi consumatori pentru alimentarea acestora cu apă;
8.6. să solicite operatorului remedierea
defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite la instalaţiile de distribuţie sau
la branşament;
8.7. să solicite în scris verificarea contoarelor
instalate pe branşamentul propriu, defecte sau suspecte de înregistrări
eronate, în condiţiile art. 7 pct. 7.12.
8.8. să solicite şi să primească, în condiţiile
legii, despăgubiri sau compensaţii pentru daunele provocate lor de către
operator prin nerespectarea obligaţiilor contractuale asumate sau prin furnizarea/prestarea unor servicii
inferioare, calitativ şi cantitativ, parametrilor tehnici stabiliţi prin
contract sau prin normele tehnice în vigoare;
8.9. să sesizeze autorităţilor administraţiei publice
locale competente orice deficienţă constatată în furnizarea/prestarea
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi să facă propuneri vizând
înlăturarea acesteia, îmbunătăţirea activităţii şi creşterea calităţii
serviciilor;
8.10. să renunţe, în condiţiile legii, la serviciile
contractate;
8.11. să primească şi să utilizeze informaţii privind
serviciile de utilităţi publice care îl vizează;
8.12. să se adreseze, individual sau colectiv,
autorităţilor administraţiei publice locale sau centrale ori instanţelor
judecătoreşti, în vederea prevenirii sau reparării unui prejudiciu direct sau
indirect.
Art. 9. Utilizatorul are următoarele obligaţii:
9.1. să respecte normele de exploatare şi funcţionare
a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare prevăzute de legislaţia în
vigoare;
9.2. să accepte limitarea cantitativă sau întreruperea
temporară a furnizării/prestării serviciului pentru execuţia unor lucrări
prevăzute în programele de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii tehnico-edilitare;
9.3. să respecte în punctul de descărcare în reţeaua
de canalizare condiţiile de calitate a apelor, potrivit normelor şi
normativelor în vigoare;
9.4. în cazul în care căminul de branşament şi/sau
contorul de apă se află pe proprietatea utilizatorului, acesta va asigura
integritatea sistemelor de măsurare, va asigura accesul operatorului la contor
pentru efectuarea citirilor, verificărilor, precum şi pentru operaţiile de
întreţinere şi de intervenţii;
9.5. să nu execute manevre la robinetul/vana de
concesie. Izolarea instalaţiei interioare se va face prin manevrarea
robinetului/vanei de după contor;
9.6. să nu folosească în instalaţia interioară pompe
cu aspiraţie din reţeaua publică, direct sau prin branşamentul de apă;
9.7. să ia măsuri pentru prevenirea inundării
subsolurilor, prin montarea de clapete de reţinere sau vane pe coloanele de
scurgere din subsol;
9.8. să aducă la cunoştinţă operatorului, în termen de
15 zile lucrătoare, orice modificare a datelor sale de identificare, a datelor
cuprinse în anexa nr. 2 la contract şi a datelor de identificare a imobilului
la care sunt prestate serviciile contractate, precum şi a adresei la care
operatorul urmează să trimită facturile;
9.9. să asigure pentru apele uzate şi meteorice
condiţiile de descărcare prevăzute de operator în avizul de branşare/racordare;
9.10. să asigure integritatea, întreţinerea şi
repararea instalaţiilor interioare de apă şi de canalizare;
9.11. să solicite rezilierea contractului şi încetarea
furnizării serviciului în termen de 15 zile de la înstrăinarea imobilului;
9.12. să nu construiască sau să amplaseze obiective
în zona de protecţie sau care nu respectă distanţele de siguranţă faţă de
construcţiile şi instalaţiile operatorului aferente activităţii de distribuţie,
iar pe cele construite sau amplasate ilegal să le desfiinţeze;
9.13. să nu modifice instalaţiile de utilizare
interioare aferente unui condominiu decât cu acordul operatorului.
CAPITOLUL V
Stabilirea cantităţii de apă furnizată şi a celei
evacuate în reţeaua de canalizare
Art. 10. (1) Data citirii contorului este ............
Data emiterii facturii este ...........
(2) In cazul schimbării datei de citire a contoarelor,
noua dată va fi comunicată utilizatorului împreună cu factura anterioară lunii
în care citirea se va efectua la data modificată.
Art. 11. Stabilirea cantităţii de apă furnizată şi a
celei evacuate în reţeaua publică de canalizare se va face astfel:
1. Cantitatea de apă furnizată se stabileşte [se trece una dintre metodele de la lit. a) sau b)]
a) pe baza înregistrărilor contorului de apă montat în
căminul de branşament;
b) în baza criteriilor tehnice privind stabilirea
cantităţilor de apă în sistem pauşal, astfel cum sunt stabilite conform
normativelor în vigoare.
2. Cantitatea de apă preluată în reţeaua publică de
canalizare se stabileşte: [se trece una dintre
metodele de la lit. a)-e)];
a) pentru utilizatorii casnici conform Hotărârii
consiliului local nr...... din data ..........., în
procent de ...... din volumul de apă potabilă şi caldă
înregistrată de contorul de apă şi contorul de energie termică, după caz;
b)
pentru........................................................................................................................................................................ ...........................................
(se trece denumirea agentului economic care are calitatea de
utilizator) ca fiind egală cu cantitatea de apă consumată;
c) ca fiind egală cu cantitatea de apă consumată, din
care se scade cantitatea de apă rămasă înglobată în produsul finit stabilită
conform breviarului de calcul din anexa nr. 4 la
contract;
d) pe baza citirii contorului/contoarelor având
caracteristicile prevăzute în anexa nr. 1;
e)
pentru........................................................................................................................................................................ ..........................................
(se
trece denumirea operatorului economic care are calitatea de
utilizator) se alimentează din surse proprii şi evacuează apă uzată în reţeaua
publică de canalizare în cantităţile stabilite conform (se trece: breviarului de calcul din
anexa nr. 4 sau: citirii
contorului/contoarelor având caracteristicile prevăzute în anexa nr. 1).
3. Stabilirea cantităţii de apă meteorică preluată în
reţeaua de canalizare se determină prin înmulţirea cantităţii specifice de apă
meteorică comunicată de A.N.M. pentru luna anterioară emiterii facturii, cu
suprafeţele totale ale incintelor construite şi neconstruite, declarate de
fiecare utilizator, şi cu coeficienţii de scurgere recomandaţi de SR
1846-1:2006, utilizând [se trece una dintre metodele
de la lit. a) sau b)]:
a) relaţia de calcul analitic
din anexa nr. 3 la contract;
b) norma specifică determinată analitic pe categorii
de utilizatori, aprobată prin Hotărârea consiliului local nr..... din data de
.....................
Art. 12. (1) In cazul defectării contorului de
branşament din vina dovedită a utilizatorului cantitatea facturată va fi
determinată în baza criteriilor tehnice privind stabilirea cantităţilor de apă
în sistem pauşal, astfel cum sunt stabilite conform normativelor în vigoare, la
care se adaugă, separat, cheltuielile justificate
aferente înlocuirii acestuia.
(2) La schimbarea contorului în vederea reparării sau
verificării metrologice periodice, operatorul are obligaţia de a anunţa
titularii contractelor de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă
şi de canalizare despre operaţiunea respectivă, cu cel puţin 24 de ore înainte
de ora la care este programată acţiunea şi vor completa un document în care
sunt trecute cel puţin:
a) datele de identificare ale operatorului;
b) datele de identificare ale utilizatorului;
c) datele de identificare ale contorului existent;
d) datele de identificare ale sigiliului existent;
e) datele de identificare ale contorului ce se
montează;
f) seria sigiliului cu serie unică de identificare;
g) datele de identificare a persoanei care a realizat
înlocuirea.
CAPITOLUL VI
Tarife, facturare şi modalităţi de plată
Art. 13. (1) Operatorii serviciilor publice de
alimentare cu apă şi de canalizare vor practica preţurile şi tarifele aprobate
potrivit prevederilor legale în vigoare, consemnate în
anexa la prezentul contract.
(2) Modificarea preţurilor şi tarifelor va fi adusă la
cunoştinţa utilizatorului în scris, cu minimum 15 zile înaintea începerii
perioadei de facturare la noul preţ.
Art. 14. (1) Facturarea se face
lunar, în baza preţurilor şi tarifelor aprobate şi a cantităţilor efective
determinate sau estimate potrivit prevederilor contractuale.
(2) In cazul facturării unor cantităţi estimate,
regularizarea consumului se realizează la
................................................................................................................................................................................................ .................................
(se trece perioada la
care se face regularizarea stabilită de comun acord cu utilizatorul).
(3) Factura va cuprinde elementele de identificare
ale fiecărui punct de consum, cantităţile facturate, preţul/tariful aplicat,
inclusiv baza legală, cantitatea de apă ce ar reveni în sistem pauşal
operatorilor economici cuprinşi în anexa nr. 2, cantitatea de apă uzată şi
pluvială.
Art. 15. (1) Factura pentru furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se emite
cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestaţia a
fost efectuată. Utilizatorii sunt obligaţi să achite facturile reprezentând
contravaloarea serviciului de care au beneficiat, în termenul de scadenţă de 15
zile de la data emiterii facturilor; data emiterii facturii şi termenul de
scadenţă se înscriu pe factură.
(2) Neachitarea facturii în termen de 30 zile de la
data scadenţei atrage după sine penalităţi de întârziere, după cum urmează:
a) penalităţile sunt egale cu nivelul dobânzii
datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare;
b) penalităţile se datorează începând cu prima zi după
data scadenţei;
c) valoarea totală a penalităţilor nu poate depăşi
cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului.
(3) Nerespectarea de către utilizatori a condiţiilor
calitative şi cantitative de descărcare a apelor uzate în sistemele publice de
canalizare, stabilite prin acordurile de preluare şi avizele de racordare
eliberate de operator potrivit reglementărilor legale în vigoare, conduce la
retragerea acestora şi la plata unor penalităţi şi despăgubiri pentru daunele
provocate.
77 Art. 16. Facturile şi documentele de plată se
transmit de operator la
adresa..................................................................................................
Art. 17. Utilizatorul poate efectua plata serviciilor
prestate prin următoarele modalităţi:
a) în numerar, la casieria operatorului;
b) cu filă CEC;
c) cu ordin de plată;
d) prin internet;
e) alte instrumente de plată convenite de părţi.
Art. 18. (1) In cazul în care pe documentul de plată nu
se menţionează obiectul plăţii, se consideră achitate facturile în ordine
cronologică.
(2) In funcţie de modalitatea de plată, aceasta se
consideră efectuată, după caz, la una dintre următoarele date:
a) data certificării plăţii de către unitatea bancară
a utilizatorului pentru ordinele de plată;
b) data certificată de operator pentru filele cec sau
celelalte instrumente de plată legale;
c) data înscrisă pe chitanţa emisă de casieria
operatorului.
Art. 19. In cazul în care se constată că utilizatorul
la care anterior a fost sistată furnizarea apei potabile a beneficiat de
furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare fără
acordul operatorului, se va proceda la facturarea acestora începând cu data de
la care există dovada că a beneficiat de serviciu.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contractuală
Art. 20. (1) Pentru neexecutarea în tot sau în parte a
obligaţiilor contractuale prevăzute în prezentul contract părţile răspund
conform prevederilor legale.
(2) Părţile contractante pot include şi daune-interese
pentru neexecutarea totală sau parţială a contractului, sub forma daunelor
moratorii sau compensatorii.
Art. 21. Refuzul total sau parţial al utilizatorului de
a plăti o factură emisă de operator va fi comunicat acestuia prin adresă scrisă
care va conţine şi motivul refuzului, în termen de 10 zile de la data primirii
facturii. Reclamaţiile ulterioare efectuării plăţii facturilor se conciliază
între părţi în termen de 10 zile lucrătoare de la data formulării scrise a
pretenţiilor de către utilizator. In cazul în care, ca urmare a unor
recalculări conciliate între părţi, se reduce nivelul consumului facturat, nu
se percep penalităţi.
Art. 22. In cazul în care, ca urmare a unor recalculări
ale consumurilor, se reduce nivelul consumului facturat, nu se vor încasa
penalităţi.
Art. 23. Operatorul este obligat să plătească
despăgubiri în cazul deteriorării instalaţiilor interioare aparţinând
utilizatorului sau îmbolnăvirii utilizatorilor colectivi sau individuali, în situaţia
în care au apărut presiuni în punctul de delimitare mai mari decât cele admise
de normele tehnice în vigoare sau calitatea apei nu corespunde condiţiilor de
potabilitate. Plata despăgubirilor se face în termen de maximum 30 de zile de
la data producerii sau constatării deteriorării pe baza expertizei efectuate de
un expert autorizat angajat de operator şi agreat de utilizator. In cazul în
care în urma expertizei se constată că operatorul nu este în culpă, plata
expertizei va fi suportată de utilizator.
Art. 24. Pentru nerespectarea de către operator a
prevederilor art. 7 pct. 7.4 şi 7.6 utilizatorul beneficiază de o reducere a
valorii facturii în concordanţă cu gradul de neasigurare a serviciului şi
durata cât acesta nu a putut fi asigurat. Criteriile de stabilire a cuantumului
reducerii vor fi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 25. In cazul nerespectării prevederilor art. 7
pct. 7.9, 7.10, 7.11 şi 7.12, operatorul va fi obligat la plata de despăgubiri
care să acopere prejudiciul creat.
Art. 26. (1) In cazul apariţiei unor situaţii de forţă
majoră partea care o invocă este exonerată de răspundere în condiţiile legii.
(2) Partea care invocă forţa majoră este obligată să
notifice celeilalte părţi, în termenul de 48 de ore, despre producerea
evenimentului, apreciind perioada în care urmările ei încetează, cu confirmarea
autorităţilor competente de la locul producerii evenimentului, şi să ia toate
măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.
CAPITOLUL VIII
Litigii
Art. 27. Părţile convin ca toate neînţelegerile privind
validitatea prezentului contract sau rezultate din interpretarea, executarea
ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă de reprezentanţii lor.
Art. 28. In cazul în care nu este posibilă rezolvarea
litigiilor pe cale amiabilă, părţile se vor adresa instanţelor judecătoreşti
române competente.
CAPITOLUL IX
Alte clauze
Art. 29. (clauzele nu vor
avea prevederi contrare sau care să modifice sensul dispoziţiilor din
regulamentul serviciului de alimentare cu apă şi canalizare sau ale prezentului contract-cadru)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Art. 30. (clauzele introduse
vor fi stabilite de comun acord între cele două părţi)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 31. In toate problemele care nu sunt prevăzute în
prezentul contract părţile se supun prevederilor legislaţiei specifice în
vigoare, ale Codului civil, Codului comercial şi ale altor acte normative
incidente.
Art. 32. Prezentul contract se poate modifica cu
acordul părţilor, prin acte adiţionale.
Art. 33. Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul contract.
Art. 34. Prezentul contract a
fost încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte, şi intră în
vigoare la data de ..............................................
Art. 35. (1) Modificarea
contractelor existente se va face în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare
a prezentului contract-cadru, cu respectarea dispoziţiilor acestuia.
(2) Caracterele utilizate în redactarea contractului
vor avea aceeaşi dimensiune şi vor fi scrise cu font de minimum 11 puncte.
Operator,
...............................
Utilizator,
...............................
Data semnării
Anexa nr. 1 la contract
DELIMITAREA
instalaţiilor de alimentare cu apă şi de canalizare
Denumire
utilizator...............................................................................................................................................................
(se trece
denumirea utilizatorului care trebuie să fie aceeaşi cu cea din contract)
Adresa condominiului/spaţiului la care se
furnizează/prestează serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare este (se trec toate adresele de consum
care au branşament propriu şi aparţin aceluiaşi proprietar sau fac parte din
aceeaşi asociaţie de proprietari/locatari)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
A. Alimentarea cu apă se face din (se trece
denumirea staţiei de pompare, repompare, hidrofor etc. din care se face
alimentarea fiecărui punct de consum).
B. Punctul/punctele de delimitare este/sunt
amplasat/amplasate conform schiţei/schiţelor (se
trece numărul schiţei) din anexă (în fiecare schiţă cotată se vor figura
vanele, contorul de apă, reducţiile şi materialul, diametrul exterior şi
grosimea peretelui conductei).
C. Caracteristicile contorului/contoarele de branşament sunt: (pentru fiecare contor de
branşament se trece denumirea comercială, tipul, seria, clasa de precizie,
termenul scadent pentru verificarea metrologică, data montării etc).
D. Caracteristicile contorului/contoarele de racord
sunt: (pentru fiecare contor de racord se
trece denumirea comercială, tipul, seria, clasa de precizie, termenul scadent
pentru verificarea metrologică, data montării etc).
E. Schema de principiu a conductelor şi armăturilor în
amonte şi în aval de punctul de delimitare este conform schiţei/schiţelor (se
trece numărul schiţei/schiţelor) din anexă (schiţa cotată va cuprinde
racordul până la prima vană de separare a reţelei de distribuţie şi partea de
reţea interioară până la intrarea pe proprietatea utilizatorului).
Operator,
..............................
Utilizator,
..............................
ANEXA Nr. 2 la contract
SITUAŢIA PERSOANELOR Şl A OPERATORILOR
ECONOMICI
Nr. crt.
|
Adresa punctului de consum
|
Numărul persoanelor alimentate cu
apă caldă produsă centralizat
|
Numărul persoanelor care îşi
prepară apă caldă local
|
Număr de niveluri
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
n
|
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Denumirea operatorului
economic/adresa punctului de consum
|
Activitatea desfăşurată
|
Număr de unităţi
|
Total m3/lună
|
robinete
|
elevi
|
locuri
|
copii
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
|
n
|
|
|
|
|
|
|
|
Operator,
..............................
Utilizator,
..............................
ANEXA Nr. 3 la contract
CONDIŢII DE CALITATE ŞI LEGISLAŢIA
APLICABILĂ
Presiunea apei asigurată la ultimul nivel al
condominiului este de ..... (se trece valoarea presiunii ce trebuie asigurată), la un
consum de apă instantaneu de ...... (se trece consumul de apă instantaneu, considerând factorul de simultaneitate din normele de
proiectare).
Debitul de apă minim asigurat este de ....... l/s şi de
....... m3/zi.
Gradul de asigurare în furnizare a alimentării cu apă
este de .... %/lună.
Gradul de asigurare în furnizare a serviciului de
canalizare este de .... %/lună.
Cantitatea de apă meteorică preluată la canalizare
lunar se calculează cu relaţia .................
Legislaţia şi normele tehnice aplicabile serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare pentru care se încheie contractul este:
Nr. crt.
|
Indicativul actului normativ sau
tehnic1
|
Denumirea actului normativ sau
tehnic
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
...
|
|
|
n
|
|
|
1 Legi, ordonanţe,
ordonanţe de urgenţă, hotărâri ale Guvernului, ordine, normative, norme,
standarde etc.
Apele uzate acceptate la deversarea în reţelele
publice a apelor uzate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii minime:
Nr. crt.
|
Indicatorul
|
U.M.
|
Valoarea maximă
|
Mod de determinare
|
1.
|
temperatură
|
°C
|
40
|
|
2.
|
pH
|
|
6,5-8,5
|
SR ISO 10523:97
|
3.
|
Materii în suspensie
|
mg/dm3
|
350
|
STAS 6953:81
|
4.
|
Substanţe extractibile cu solvenţi organici
|
mg/dm3
|
30
|
SR 7587:96
|
5.
|
Fenoli antrenabili cu vapori de apă (C6H5OH)
|
mg/dm3
|
30
|
STAS7167:92
|
6.
|
Detergenţi sintetici biodegradabili
|
mg/dm3
|
25
|
SR ISO 7875/1,2:96
|
...
|
alţi indicatori consideraţi esenţiali
|
|
|
|