HOTARARE Nr. 328 din 30 aprilie 1991
privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si Finantelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 16 aprilie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data prezentei hotarari se constituie Ministerul Economiei si
Finantelor, prin unificarea Ministerului Finantelor, Comisiei Nationale de
Prognoza, Plan si Conjunctura Economica si Oficiul National al Rezervelor
Materiale.
Art. 2
Ministerul Economiei si Finantelor este organul central al puterii
executive care aplica strategia si programul guvernului in domeniul orientarii
economiei si al finantelor publice.
Art. 3
Ministerul Economiei si Finantelor elaboreaza propuneri cu privire la
dezvoltarea economiei romanesti in ansamblu si a sectoarelor acesteia,
fundamenteaza principiile dezvoltarii economice si exercita administratia
generala a finantelor publice, actionand pentru stimularea desfasurarii
activitatii economice pe criterii de eficienta si echilibru economic, prin
folosirea instrumentelor economice, financiare si monetar-valutare, potrivit
cerintelor economiei de piata si prin stimularea initiativei de intreprindere.
Art. 4
Ministerul Economiei si Finantelor indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) propune Guvernului politica macroeconomica si asigura aplicarea uniforma
a acesteia prin gestiunea balantelor monetar-financiare, valutare si a celor
materiale inter-ramuri;
b) elaboreaza proiectul bugetului public national, iar dupa aprobarea
acestuia de catre Parlament, ia masurile necesare pentru asigurarea executiei
veniturilor si cheltuielilor prevazute de legea bugetara anuala;
c) exercita functia de gestiune a echilibrului dinamic al sistemului
macroeconomic prin stimulente economico-financiare privind ritmurile si
proportiile cresterii economice, balanta formarii si utilizarii produsului
intern brut, precum si celelalte balante de sinteza ale economiei;
d) elaboreaza propuneri privind scenariile si strategiile de dezvoltare
economica si sociala;
e) proiecteaza reorientarea si dezvoltarea ramurilor economiei nationale pe
baza de estimari referitoare la potentialul productiv si gradul de utilizare a
acestuia in conditiile aplicarii programelor de restructurare si
retehnologizare, evolutia activitatii economice pe ramuri si subramuri, precum
si pe forme de proprietate, formuleaza propuneri privind domeniile de
importanta deosebita pentru care urmeaza sa se lanseze comenzi guvernamentale
pentru stimularea in toate activitatile productive a eficientei economice prin
valoare adaugata;
f) fundamenteaza alternative privind echilibrarea resurselor energetice si
a principalelor materii prime pe ansamblul economiei, cu consumul global din
industrie, agricultura, constructii, transporturi, circulatia marfurilor si din
sectoarele social-culturale, aplicand permanent principiul cresterii gradului
de valorificare a resurselor interne si a celor asigurate prin fonduri centralizate;
g) coreleaza strategia privind promovarea stiintei, progresului tehnic si a
utilizarii fortei de munca cu strategia de dezvoltare generala la nivel
national;
h) intocmeste prognoze si programe privind comertul exterior si relatiile
economico-financiare internationale ale tarii, analize referitoare la evolutia
conjuncturii economice pe plan mondial si implicatiile previzibile ale acesteia
asupra relatiilor economice externe ale Romaniei;
i) actioneaza pentru crearea cadrului concurentei loiale in economie si
supravegheaza respectarea prevederilor legale in domeniul concurentei;
j) pregateste programe privind aprovizionarea populatiei cu produse
agroalimentare si bunuri industriale de consum din productia interna si import,
precum si cu utilitati si servicii;
k) formuleaza propuneri privind dezvoltarea regionala, programele pentru
domenii de interes comun unor zone care cuprind mai multe judete, zone care
ridica probleme economice si sociale deosebite, elaboreaza studii referitoare
la dezvoltarea urbana si rurala, constructia de locuinte si lucrari
tehnico-edilitare, precum si la conventiile regionale ce urmeaza sa se
intocmeasca cu organele locale pentru realizarea unor obiective in domeniul
social;
l) elaboreaza studii de oportunitate la nivel national si sectorial privind
programele de investitii si coordoneaza investitiile finantate de la bugetul
public national si din fondurile valutare ale statului;
m) exercita, prin organele sale, controlul si supravegherea financiara a
organelor si institutiilor de stat; controleaza in conditiile legii activitatea
financiara a regiilor autonome si a societatilor comerciale, precum si a
celorlalti agenti economici-sociali, in conditiile legii;
n) actioneaza, apelind la instrumente specifice, pentru fundamentarea si
urmarirea in executie a echilibrului financiar-monetar si valutar la nivel
macroeconomic, in vederea utilizarii dinamice si eficiente a resurselor
financiare si valutare ale statului;
o) asigura incasarea in numerar si prin cont a veniturilor bugetului public
national si a tuturor fondurilor speciale si extrabugetare; efectueaza
operatiunile de trezorerie privind imprumuturile guvernamentale, precum si
rambursarea acestora la scadenta si achitarea dobanzilor;
p) analizeaza, fundamenteaza si propune cadrul legislativ privind
imprumuturile necesare deficitului bugetar sau pentru actiuni si lucrari de
interes public, gestioneaza mijloacele financiare imprumutate si urmareste
rambursarea acestora si a achitarii dobanzilor aferente;
r) asigura fundamentarea si infaptuirea politicii fiscale promovate de
Guvern;
s) elaboreaza cadrul normativ si institutional general privind organizarea
contabilitatii;
s,) analizeaza procesul de formare si evolutie a preturilor si tarifelor in
economie, actionand pentru liberalizarea acestora, pentru prevenirea si
combaterea tendintelor de monopol in domeniul preturilor, precum si a
tendintelor inflationiste contrare echilibrului liber al pietei;
t) avizeaza proiectele de legi, hotarari sau alte dispozitii guvernamentale
si ale administratiei locale care determina in viitor sporuri de cheltuieli sau
modificari de venituri ale statului si au influente asupra echilibrului
bugetar;
t,) initiaza, negociaza si incheie acorduri internationale in domeniul
relatiilor financiare si in cel monetar-valutar, din imputernicirea Guvernului;
u) exercita calitatea de reprezentant al Romaniei la organizatiile cu
caracter financiar-monetar, din imputernicirea Guvernului;
v) reprezinta statul ca subiect de drepturi si obligatii financiare in fata
organelor de justitie, precum si in orice alte situatii, in care acesta
participa nemijlocit, in nume propriu, la raporturi juridice, daca legea nu
stabileste in acest scop un alt organ;
w) organizeaza si coordoneaza activitatea Garzii Financiare;
x) asigura gestiunea si controlul rezervelor materiale ale statului;
y) coordoneaza activitatea Comisiei Nationale pentru Statistica si a
Agentiei Romane de Dezvoltare;
z) exercita functia de gestiune a participantilor statului in societatile
comerciale.
Art. 5
In indeplinirea atributiilor financiare, ministerul are dreptul:
a) sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii
obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii; sa ia masuri pentru
aplicarea sanctiunilor prevazute de lege in competenta ministerului;
b) sa dispuna plata silita din conturile agentilor economici-sociali a
varsamintelor obligatorii la buget, neachitate in termen, precum si a
penalitatilor pentru intarzierea la plata;
c) sa aprobe, in conditiile prevazute de lege, scutiri, inlesniri de plata,
precum si restituiri de impozite, taxe si alte varsaminte obligatorii la buget,
precum si repunerea in termen a cererilor si contestatiilor.
Art. 6
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale puterii executive,
ceilalti agenti economici-sociali au obligatia de a pune la dispozitia
Ministerului Economiei si Finantelor, la cerere, datele si informatiile
necesare realizarii atributiilor sale.
Art. 7
Ministerul Economiei si Finantelor are structura organizatorica prevazuta
in anexa nr. 1.
Structura organizatorica a compartimentelor necuprinse in anexa nr. 1,
atributiile si sarcinile aparatului propriu se aproba prin ordin al ministrului
economiei si finantelor.
Art. 8
Numarul maxim de posturi pentru Ministerul Economiei si Finantelor este de
1.300 exclusiv demnitarii si consilierii ministrilor, care nu pot fi mai mult
de 22.
In numarul maxim de posturi prevazut nu se include personalul aferent
activitatii de registratura, dactilografiere, secretariat, administrativ, de
deservire, paza, curierii si muncitorii, care poate fi de cel mult 15 la suta
din numarul total de posturi aprobat.
Posturile de conducere pot fi stabilite pana la cel mult 20 la suta din
numarul maxim de posturi.
Art. 9
Salariile de baza ale personalului cu atributii de control din aparatul
propriu al Ministerului Economiei si Finantelor, prevazut la alin. 1 al art. 8,
sunt mai mari cu 15 la suta fata de cele stabilite pentru ministere si
celelalte organe centrale.
Art. 10
Unitatile din subordinea Ministerului Economiei si Finantelor si numarul
maxim de posturi al acestora sunt cele prevazute in anexa nr. 2.
Art. 11
Infiintarea si desfiintarea unitatilor subordonate Ministerului Economiei
si Finantelor, obiectul de activitate al acestora, precum si structurile lor
organizatorice se aproba prin ordin al ministrului economiei si finantelor.
Art. 12
Oficiul national al rezervelor materiale functioneaza ca unitate cu
personalitate juridica.
Art. 13
Ministerul Economiei si Finantelor functioneaza in cladirea Sedii
Ministere, strada Ministerelor, tronsoanele 1, 2, 3, 4 si partial 7, aripa
Nord.
Art. 14
Ministerul Economiei si Finantelor si unitatile sale subordonate se doteaza
cu autovehicule in conditiile hotararii Guvernului.
Art. 15
Prefecturile judetene, Primaria municipiului Bucuresti, primariile
municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale oraselor si comunelor
vor asigura spatiile corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii unitatilor
din teritoriu subordonate Ministerului Economiei si Finantelor.
Cladirile care in prezent sunt utilizate integral sau in cea mai mare parte
de unitatile din teritoriu subordonate Ministerului Economiei si Finantelor,
precum si mobilierul, inventarul de birou, utilajele, echipamentul,
autoturismele si alte bunuri aflate in folosinta trec in patrimoniul acestora,
fara plata, pe baza de protocol, in termen de 30 de zile de la data prezentei
hotarari.
Atribuirea de noi localuri si transmiterea unor noi bunuri unitatilor din
teritoriu subordonate Ministerului Economiei si Finantelor de catre organele
administratiei locale se vor face, de asemenea, fara plata si pe baza de
protocol.
Art. 16
Prefecturile si primariile din localitatile in care unitatile teritoriale
subordonate Ministerului Economiei si Finantelor nu dispun de spatii
corespunzatoare vor sprijini aceste unitati prin atribuirea de amplasamente in
vederea construirii de sedii proprii; Ministerul Economiei si Finantelor va
prevedea in planul de investitii fonduri in vederea construirii unor astfel de
obiective.
Art. 17
Personalul transferat in interesul serviciului, trecut in functii cu
niveluri de salarizare mai mici sau ramas disponibil, ca urmare a aplicarii
prevederilor prezentei hotarari, are dreptul la salariul de baza avut, sporul
de vechime si indemnizatia de conducere, dupa caz, timp de trei luni de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 18
Ministerul Economiei si Finantelor va introduce in indicatorii economici si
financiari pe anul 1991 modificarile ce decurg din aplicarea prezentei
hotarari.
Art. 19
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 30 aprilie 1991.
Pe aceeasi data se abroga orice dispozitie contrara.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 2
UNITATI
subordonate Ministerului Economiei si Finantelor
Numar maxim
de posturi
-----------------------
1. Directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti in
subordinea carora functioneaza: administratiile
financiare municipale, ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si sectorului agricol
Ilfov, circumscriptiile fiscale orasenesti si
perceptiile rurale 18.297
2. Directiile generale ale controlului financiar de
stat, judetene si a municipiului Bucuresti se stabileste
(inclusiv Garda Financiara) potrivit legii
3. Directia generala a vamilor, in subordinea careia
functioneaza unitatile vamale teritoriale 2.523
4. Centrul de perfectionare a personalului din
sistemul financiar 100
5. Centrul de calcul electronic al Ministerului
Economiei si Finantelor 227
6. Revista finante, credit, contabilitate 8
7. Unitati teritoriale ale Oficiului National al
Rezervelor Materiale 2.250
8. Laborator analize fizico-chimice pentru control
calitate 19
NOTA: