REGULAMENT Nr.
58 din 24 martie 2007
de organizare si functionare
a comisiilor de disciplina de pe langa consiliile filialelor si Consiliul
Superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania
ACT EMIS DE:
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 25 din 13 ianuarie 2010
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. Potrivit art. 36 din Ordonanţa Guvernului nr.
65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză
contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată,
şi pct. 116 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România, republicat, denumit în continuare Regulament de organizare şi
funcţionare, pe lângă consiliul fiecărei filiale a Corpului
funcţionează o comisie de disciplină, compusă din 5 membri
titulari şi 5 supleanţi, astfel: preşedintele şi 4 membri
aleşi de Adunarea generală pentru un mandat de 4 ani dintre membrii
experţi contabili, care se bucură de autoritate profesională
şi morală deosebită.
Membrii supleanţi sunt aleşi, respectiv
desemnaţi, în aceleaşi condiţii.
Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.
2. Potrivit art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr.
65/1994, republicată, pe lângă Consiliul Superior al Corpului
funcţionează Comisia superioară de disciplină, compusă
din 7 membri titulari şi 7 supleanţi, astfel:
a) preşedintele şi 2 membri experţi
contabili aleşi de Conferinţa naţională pentru un mandat de
4 ani dintre experţii înscrişi în evidenţa Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
care se bucură de autoritate profesională şi morală
deosebită;
b) 2 membri, desemnaţi de ministrul
finanţelor publice;
c) 2 membri, desemnaţi de ministrul
justiţiei.
Membrii supleanţi sunt aleşi, respectiv
desemnaţi, în aceleaşi condiţii.
Mandatul membrilor Comisiei superioare de
disciplină este de 4 ani.
3. In cazul vacantării unora dintre locurile membrilor
titulari în cursul mandatului, din motive obiective, neimputabile acestora,
înlocuitorii vor fi desemnaţi dintre membrii supleanţi de către
Consiliul superior sau de către consiliul filialei, respectiv de
către ministrul finanţelor sau ministrul justiţiei, după
caz.
In funcţie de necesităţi, membrii
supleanţi pot fi desemnaţi de preşedintele comisiei de
disciplină în soluţionarea cauzelor supuse judecăţii,
situaţie în care acestora le sunt aplicabile prevederile prezentului
regulament.
4. Comisiile de disciplină vor fi sprijinite în
activitatea lor de către un secretar (referent de specialitate) pentru
executarea lucrărilor de secretariat.
Secretarul (referentul) comisiei de disciplină
participă la dezbaterile în completul de judecată, fără
drept de vot la adoptarea hotărârilor.
Atribuţiile de secretariat pot fi îndeplinite de
un salariat al filialei (Corpului) desemnat de preşedintele consiliului
respectiv sau de un membru al comisiei de disciplină titular ori supleant,
prin rotaţie, desemnat de preşedintele acelei comisii.
In funcţie de volumul de activitate a comisiei de
disciplină, generat de numărul şi de complexitatea cauzelor
primite spre soluţionare, la cererea preşedintelui comisiei de
disciplină se poate angaja o persoană, cu program permanent, pe
postul de secretar al Comisiei de disciplină, care va asigura buna
funcţionare a activităţii administrative a comisiei de
disciplină.
5. Activitatea comisiilor de disciplină este o
activitate internă aplicabilă exclusiv membrilor şi stagiarilor
Corpului. Hotărârile comisiilor de disciplină nu pot fi invocate în
cauzele aflate pe rol la instanţele de drept comun ale statului.
CAPITOLUL II
Atribuţiile comisiilor de disciplină
A. Comisia de disciplină de pe lângă
consiliul filialei
6. Comisia de disciplină de pe lângă
consiliul filialei este competentă să sancţioneze abaterile
disciplinare săvârşite de către experţii contabili şi
contabilii autorizaţi, membri ai filialei, cu domiciliul în raza
teritorială a acesteia, chiar dacă abaterile au fost
săvârşite în raza teritorială a altei filiale (pct. 117 primul
alineat din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
Incetarea provizorie de a mai face parte din Corp la
cererea sa ori din iniţiativa consiliului filialei nu îl exonerează
de răspundere disciplinară pe cel în cauză pentru abaterile
săvârşite anterior (pct. 98-100 din Regulamentul de organizare
şi funcţionare).
7. Acţiunea disciplinară poate fi
exercitată în termen de un an de la săvârşirea faptei (pct. 123
din Regulamentul de organizare şi funcţionare) şi în
acelaşi termen de un an de la data rămânerii definitive a
hotărârii judecătoreşti, în cazurile în care un membru al
Corpului a fost condamnat pentru infracţiuni care sunt sancţionabile
şi disciplinar potrivit legii şi Regulamentului de organizare şi
funcţionare.
In cazurile în care faptelor sancţionabile
disciplinar, incriminate de autorul reclamaţiei, nu li se poate atribui o
dată certă a săvârşirii lor de către profesionistul
contabil (expert contabil sau contabil autorizat membru al Corpului), termenul
de un an în care poate fi exercitată acţiunea disciplinară curge
de la:
- data predării Raportului de expertiză
către beneficiar, în cazul lucrărilor contabile extrajudiciare,
executate pe bază de contract încheiat cu beneficiarul (clientul), precum
şi în cazul expertizelor judiciare solicitate de organele de cercetare;
1) Republicat în
temeiul art. III din Hotărârea Conferinţei naţionale nr.
09/64/2009 privind modificarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a comisiilor de disciplină de pe lângă comisiile
filialelor şi Consiliul Superior al Corpului Experţilor Contabili
şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotărârea
Conferinţei naţionale nr. 07/58/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 15 aprilie 2009, dându-se texteloro
nouă numerotare.
Regulamentul de organizare şi funcţionare a
comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor şi
Consiliul Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România a fost aprobat prin Hotărârea Conferinţei
naţionale nr. 07/58/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 305 din 8 mai 2007, şi a mai fost modificat şi
completat prin Hotărârea Conferinţei naţionale nr. 08/61/2008
pentru modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile
filialelor şi Consiliului Superior al Corpului Experţilor Contabili
şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotărârea
Conferinţei naţionale nr. 07/58/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 660 din 19 septembrie 2008.
- data actului emis de instanţă (încheiere,
hotărâre etc.) prin care se constată depunerea Raportului de
expertiză, în cazul expertizelor efectuate în cauze care se găsesc în
faze de judecată.
8. In cazul în care în interiorul termenului în care
acţiunea disciplinară poate fi exercitată a apărut o
cauză de întrerupere dovedită cu înscrisuri oficiale, cel în drept va
fi repus în termenul legal de un an, în momentul încetării cauzei de
întrerupere. Repunerea în termen se va face la cererea părţii
interesate. Toate obligaţiile privind dovada întreruperii termenului
aparţine celui care solicită repunerea în termen. Din termenul de un
an se va scădea perioada deja scursă care nu a fost afectată de
o cauză de întrerupere.
9. Potrivit prevederilor pct. 41 lit. a) şi b)
şi pct. 117 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare şi
funcţionare, nu sunt de competenţa de soluţionare a comisiilor
de disciplină de pe lângă consiliile filialelor:
a) plângerile referitoare la fapte
săvârşite de membrii Consiliului superior şi ai consiliilor
filialelor, inclusiv de preşedinţii acestora;
b) plângerile referitoare la fapte săvârşite
de preşedinţii şi membrii comisiilor de disciplină de pe
lângă consiliile filialelor, precum şi de persoane fizice
străine cărora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de
expert contabil sau de contabil autorizat în România.
In situaţiile de mai sus, plângerile se depun la
Comisia superioară de disciplină.
10. In raport de gravitatea abaterilor
săvârşite şi de urmările acestora, comisia de
disciplină de pe lângă consiliul filialei, potrivit art. 36 alin. (3)
din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată, aplică
următoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de exercitare a profesiei de
expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadă de la 3 luni la un
an.
B. Comisia superioară de disciplină
11. Comisia superioară de disciplină are
următoarele competenţe:
a) analizează plângerile referitoare la abateri de
la conduita etică şi profesională ale membrilor Consiliului
superior făcând, dacă este cazul, propunere de sancţionare
Conferinţei naţionale, care hotărăşte [art. 31 lit. g)
din Ordonanţa Guvernului nr.65/1994, republicată, pct. 7 lit. g),
pct. 41 lit. a) şi pct. 117 alineatul al doilea din Regulamentul de
organizare şi funcţionare];
b) soluţionează plângerile referitoare la
abaterile de la conduita etică şi profesională ale
preşedinţilor şi membrilor consiliilor filialelor, ale
preşedinţilor şi membrilor comisiilor de disciplină de pe
lângă consiliile filialelor, precum şi ale persoanelor fizice străine
cărora le-ar fi fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert
contabil sau de contabil autorizat în România şi aplică, după
caz, sancţiunile prevăzute la art. 17 din Ordonanţa Guvernului
nr. 65/1994, republicată [art. 41 lit. a) şi b) şi pct. 117 alineatul
al doilea din Regulamentul de organizare şi funcţionare];
c) aplică sancţiunea privind interzicerea
dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat
membrilor Corpului care au săvârşit abateri grave, atât în cauzele
judecate de Comisia superioară de disciplină, cât şi în cauzele
judecate de comisiile de disciplină ale filialelor, dacă este cazul,
la propunerea acestora [pct. 41 lit. d) din Regulamentul de organizare şi
funcţionare];
d) judecă şi soluţionează
contestaţiile formulate împotriva hotărârilor disciplinare pronunţate
de comisiile de disciplină ale filialelor [pct. 41 lit. c) din
regulamentul sus-menţionat].
12. Plângerile referitoare la abateri de la conduita
etică şi profesională ale membrilor şi ale
preşedintelui Comisiei superioare de disciplină se depun la Consiliul
Superior al Corpului, care le analizează şi le prezintă
Conferinţei naţionale.
C. Atribuţii
comune Comisiei superioare şi comisiilor de disciplină ale filialelor
13. Comisiile de disciplină judecă
abaterile disciplinare constând în fapte sau omisiuni săvârşite de
membrii Corpului, prin nerespectarea obligaţiilor ce le revin şi a
normelor de conduită etică şi profesională, prevăzute
în Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată, în Regulamentul de
organizare şi funcţionare, în Codul etic naţional al
profesioniştilor contabili şi în hotărârile organelor de
conducere ale Corpului.
De asemenea, comisiile de disciplină pot judeca
şi sancţiona disciplinar abaterile săvârşite de membrii
Corpului prin încălcarea prevederilor din alte acte normative a căror
aplicare este gestionată de alte organe abilitate, în măsura în care
abaterile respective aduc atingere conduitei etice şi profesionale,
prestigiului şi credibilităţii profesiei contabile.
14. Comisiile de disciplină, din punct de vedere
al profilului activităţii şi al procedurii folosite, sunt
asimilabile cu instanţele de judecată şi, ca urmare, acestea
judecă şi hotărăsc pe baza probelor depuse de cei
interesaţi sau abilitaţi ori administrate de comisiile de
disciplină (documente, declaraţii ale martorilor şi alte probe
administrate pe parcursul elaborării raportului şi al judecării
cauzei).
In cadrul activităţii lor, comisiile de
disciplină nu sunt abilitate să efectueze lucrări contabile, de
control sau expertiză contabilă care să constituie probe în
soluţionarea plângerilor ori sesizărilor primite. Nemulţumirile
care vizează probleme de natură tehnico-contabilă în
lucrările executate de membrii Corpului, a căror soluţionare
presupune completarea sau refacerea lucrărilor pentru stabilirea
adevărului, sunt soluţionabile de părţi potrivit clauzelor
prevăzute în contractele încheiate de profesioniştii contabili cu
clienţii, în cazul expertizelor contabile şi al altor lucrări
extrajudiciare, ori de către organele de cercetare sau de către
instanţele de judecată care au dispus efectuarea expertizelor
contabile judiciare, aceste organe putând dispune, dacă apreciază
că este cazul, completarea expertizei sau efectuarea de contraexpertize în
aceeaşi cauză.
15. Dacă sunt sesizate cu reclamaţii vizând
calitatea lucrărilor de expertiză contabilă, comisiile de
disciplină de pe lângă consiliile filialelor trebuie să apeleze
la serviciile auditorilor de calitate de la nivelul filialelor, iar Comisia
superioară de disciplină la serviciile Direcţiei de specialitate
din cadrul Corpului.
16. Abaterile sancţionabile disciplinar, enumerate
la pct. 121 şi 122 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare, acoperă o mare parte din prevederile cu caracter
dispozitiv sau restrictiv stipulate în prezentul regulament, precum şi în
actul normativ menţionat la pct. 10 din prezentul regulament. Faptul
că abaterile enumerate nu sunt exhaustive rezultă şi din finalul
textului de la lit. o) a pct. 121 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare, având enunţul „orice alte încălcări ale
normelor şi hotărârilor luate de organele de conducere ale
Corpului".
Astfel, încălcarea unor norme de conduită
etică şi profesională şi nerespectarea unor cerinţe
prevăzute în Codul etic naţional al profesioniştilor contabili,
care pot afecta calitatea lucrărilor, credibilitatea, reputaţia,
prestigiul şi onoarea profesioniştilor contabili şi ale Corpului
în general, sunt de natură a constitui abateri sancţionabile
disciplinar, ca de exemplu:
- nerespectarea cerinţelor referitoare la
integritate şi obiectivitate în profesia contabilă;
- nerespectarea normelor de conduită şi a
cerinţelor pentru asigurarea independenţei în profesia
contabilă;
- nerespectarea unor obligaţii referitoare la
relaţiile cu colegii liber profesionişti, constând în respectul reciproc,
abţinerea de la orice cuvinte jignitoare, imputări răuvoitoare,
manifestări dure şi necuviincioase, precum şi de la orice alte
acţiuni susceptibile a aduce daune altor profesionişti contabili.
Enumerările de mai sus nu sunt limitative.
Comisiile de disciplină, prin completele de
judecată, trebuie să analizeze cu discernământ şi
obiectivitate abaterile reclamate, încadrarea lor în prevederile actelor
normative care reglementează activitatea şi conduita etică şi
profesională a profesioniştilor contabili menţionate la pct. 13,
să asigure o judecată dreaptă şi să aplice, unde este
cazul, sancţiunea disciplinară corespunzătoare, în raport cu
natura şi gravitatea abaterilor, cu consecinţele acestora şi cu
gradul de vinovăţie a făptuitorului.
CAPITOLUL III
Primirea, analiza şi punerea în lucru a
reclamaţiilor (plângerilor, sesizărilor)
17. Se pot adresa comisiilor de disciplină cu
reclamaţii (plângeri, sesizări) pentru abateri disciplinare
săvârşite de membrii Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi:
a) persoanele fizice şi juridice interesate;
b) Consiliul Superior, consiliile filialelor şi
birourile permanente ale acestora;
c) directorul general executiv al Corpului este
abilitat să propună Comisiei superioare de disciplină pe cei
care se fac vinovaţi de încălcarea reglementărilor privind
publicitatea [pct. 39 lit. g) din Regulamentul de organizare şi
funcţionare];
d) preşedinţii consiliilor filialelor
Corpului, pentru abaterile constatate în acţiunile efectuate potrivit
Regulamentului privind controlul de calitate în profesia contabilă, în
condiţiile prevăzute în prezentul regulament, precum şi în alte
situaţii;
e) ceilalţi membri ai Corpului. Reclamaţiile
vor cuprinde:
a) datele de identificare a părţilor,
respectiv numele (denumirea), domiciliul sau reşedinţa, numărul
de telefon la care aceştia pot fi contactaţi şi profesia
reclamantului şi pârâtului;
b) obiectul reclamaţiei şi motivele de drept
şi de fapt pe care se întemeiază reclamaţia;
c) dovezile, probele pe care se sprijină fiecare
capăt de acuzare.
In cazurile în care dovada, probele constau în
înscrisuri, acestea vor fi nominalizate în reclamaţie şi anexate la
aceasta, iar pentru proba cu martori, aceştia vor fi nominalizaţi, cu
precizarea datelor de identificare menţionate la lit. a) de mai sus.
18. Reclamaţia îndreptată împotriva mai
multor membri ai Corpului va forma obiectul unui singur dosar, dacă
obiectul reclamaţiei îl constituie o obligaţie comună ori
dacă obligaţiile au aceeaşi cauză.
19. Comisiile de disciplină se pot autosesiza pe
baza materialelor apărute în mass-media, în care se fac referiri la
abateri disciplinare care ar fi fost săvârşite de profesioniştii
contabili membri ai Corpului, procedând la analiza, instrumentarea şi judecarea
cazurilor respective potrivit prevederilor prezentului regulament, cu
respectarea competenţelor prevăzute la paragrafele 6, 9, 11 şi
12.
20. Reclamaţiile se înregistrează la filiala
sau la aparatul central la care au fost primite şi se transmit comisiei de
disciplină pendinte în termen de 48 de ore.
Asupra reclamaţiilor primite preşedintele
comisiei de disciplină îl înştiinţează lunar pe
preşedintele consiliului filialei, până la data de 5 a lunii
următoare.
21. Preşedintele comisiei de disciplină analizează
reclamaţia, urmărind dacă:
a) sunt menţionate toate datele de identificare
ale părţilor şi martorilor, prevăzute la pct. 17;
b) obiectul reclamaţiei şi motivele pe care
aceasta se întemeiază sunt clare;
c) persoanele reclamate intră în competenţa
de judecată a comisiei de disciplină căreia i-a fost
adresată reclamaţia; în caz contrar, reclamaţia se transmite în
termen de 10 zile comisiei de disciplină competente să o
soluţioneze sau Comisiei superioare de disciplină.
22. In funcţie de rezultatele analizei
prevăzute la pct. 21, preşedintele comisiei de disciplină
desemnează ca raportor pe unul dintre membrii aleşi ai comisiei de
disciplină.
CAPITOLUL IV
Procedura de judecată disciplinară
23. Raportorul desemnat de preşedintele comisiei
de disciplină analizează dosarul cauzei şi, dacă este
cazul, convoacă la sediul comisiei pe reclamant, pârât şi martori
pentru clarificarea tuturor aspectelor din reclamaţie şi probe.
Raportorul va proceda în aşa fel încât să fie complet edificat asupra
realităţii în cauza respectivă.
Raportul se întocmeşte şi se depune la
comisia de disciplină în termen de 30 de zile. Dacă este necesar,
preşedintele comisiei de disciplină poate prelungi acest termen sau
poate desemna un nou raportor din rândul membrilor aleşi, titulari sau
supleanţi.
24. Dupa depunerea raportului, preşedintele
comisiei de disciplină fixează termenul de judecată, dispune
citarea părţilor şi stabileşte completul de judecată
în vederea judecării cauzei.
25. Completul de judecată este format din 3 membri
ai comisiei de disciplină, alţii decât raportorul cauzei.
Unul dintre membrii completului de judecată este
desemnat preşedintele acestuia.
Membrii completului de judecată şi raportorul
sunt obligaţi să completeze o declaraţie de
independenţă, pe propria răspundere, potrivit modelului
prevăzut în anexa la prezentul regulament.
26. Pentru judecarea cauzei, se citează pârâtul,
reclamantul şi eventualii martori şi avocaţi propuşi de
părţi.
Citaţia este trimisă celor în cauză cu
cel puţin 10 zile înainte de termenul de judecată, iar dosarul
cauzei, cuprinzând inclusiv raportul cauzei, este pus la dispoziţia
acestora, la secretariatul comisiei de disciplină, cu 7 zile înainte de
acelaşi termen.
Citarea trebuie făcută prin scrisoare
recomandată cu confirmare de primire.
27. Dacă la primul termen de judecată
procedura de citare a fost legal îndeplinită, iar pârâtul nu se
prezintă ori nu este reprezentat legal (procurator sau avocat), completul
de judecată va dispune amânarea judecării cauzei la un termen de cel
mult 45 de zile, cu repetarea procedurii de citare.
Dacă pârâtul nu se prezintă nici la al doilea
termen de judecată şi nu face dovada imposibilităţii fizice
de a fi prezent, prin certificat medical sau o altă probă
relevantă, şi nici nu şi-a desemnat un reprezentant, judecata se
va face în lipsa acestuia.
Audierea părţilor şi a martorilor nu
este publică.
28. La primul termen de judecată
părţile pot recuza pentru motive temeinice, prezentate în scris în
următoarele 5 zile, pe preşedintele sau pe unii dintre membrii
completului de judecată.
De asemenea, dacă unul dintre membrii completului
de judecată se află în una dintre situaţiile care pot duce la
recuzare, acesta se poate abţine printr-o cerere scrisă,
motivată, adresată preşedintelui comisiei de disciplină, în
termen de 5 zile de la desemnare.
Motivele temeinice care pot duce la recuzarea membrilor
completului de judecată şi, respectiv, la cererea de abţinere a
acestora sunt:
a) există relaţii de rudenie, până la
gradul IV inclusiv, între membrul completului de judecată vizat şi
una dintre părţi;
b) membrul completului de judecată vizat
şi-a manifestat anterior opiniile în legătură cu abaterile
reclamate;
c) alte situaţii care pot determina ca membrul
completului de judecată să nu se poată exprima obiectiv în cauza
supusă judecăţii.
Dacă motivele de recuzare sau de abţinere
sunt temeinice, preşedintele comisiei de disciplină va dispune
înlocuirea membrului completului de judecată vizat.
Dacă cel vizat este preşedintele comisiei de
disciplină, cererea de recuzare sau de abţinere se
soluţionează de către Comisia superioară de disciplină
sau de către Consiliul Superior (în cazul preşedintelui Comisiei
superioare de disciplină).
29. Cauza se află în stare de judecată
dacă părţile au fost legal citate conform prevederilor
prezentului regulament, au fost soluţionate cererile cu privire la
recuzare sau abţinere şi părţile nu au solicitat
administrarea altor probe decât cele prezentate anterior şi administrate
de raportor.
In mod excepţional, la primul termen de
judecată părţile pot solicita completarea probelor,
situaţie în care, dacă această cerere va fi
încuviinţată, cauza se va întoarce la raportor pentru suplimentarea
raportului în funcţie de noile probe admise.
Raportorul va proceda la completarea raportului în
termen de 15 zile de la încuviinţarea administrării de noi probe.
30. Dezbaterile au loc fără publicitate, în
prezenţa părţilor, şi sunt conduse de preşedintele
completului de judecată, după cum urmează:
- raportorul prezintă oral sinteza raportului;
- reclamantul, dacă este prezent, îşi
susţine oral faptele sesizate în reclamaţie, având totodată
libertatea de a renunţa, parţial sau total, la incriminările din
reclamaţie şi, respectiv, la depoziţiile martorilor;
- pârâtul îşi prezintă apărările,
personal sau prin reprezentant;
- pe parcursul dezbaterilor, în funcţie de
oportunitate, sunt chemaţi martorii pentru depoziţii, dacă
aceştia au fost propuşi de părţi.
Cu încuviinţarea preşedintelui, ceilalţi
membri ai completului de judecată, în virtutea rolului lor activ, pot
interveni pe parcursul dezbaterilor pentru solicitarea unor lămuriri sau
pentru clarificarea unor aspecte prezentate în cadrul dezbaterilor.
31. In urma dezbaterilor, secretarul (referentul)
comisiei de disciplină redactează o încheiere în care sunt consemnate
prezenţa, depoziţiile părţilor şi, după caz, ale
martorilor şi intervenţiile membrilor completului de judecată.
32. In termen de 15 zile de la încheierea
dezbaterilor, completul de judecată se va pronunţa prin hotărâre
asupra admiterii plângerii şi aplicării de sancţiuni sau
respingerii acesteia ca nefondată, prescrisă sau din alte motive.
Membrii completului de judecată
hotărăsc, fără publicitate, cu majoritate de voturi.
Hotărârea se semnează de toţi membrii completului de
judecată şi de secretarul (referentul) comisiei.
In hotărâre se vor face referiri la: identitatea
reclamantului şi a pârâtului, obiectul reclamaţiei pe scurt,
abaterile disciplinare confirmate sau neconfirmate, sancţiunea
disciplinară aplicată ori neaplicarea de sancţiuni,
menţiunea referitoare la dreptul şi termenul de contestare a
hotărârii şi unde se adresează contestaţia.
33. Hotărârile comisiilor de disciplină
(adoptate de completele de judecată) se comunică în termen de 15 zile
de la data adoptării lor, prin scrisoare recomandată, persoanelor
interesate (reclamant şi pârât).
Hotărârile comisiei de disciplină a filialei
se comunică şi preşedintelui consiliului filialei.
In cazul hotărârii comisiei de disciplină a
filialei prin care s-a concluzionat că în cauza supusă judecării
este aplicabilă sancţiunea privind interzicerea dreptului de
exercitare a profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat (pentru
care nu este competentă a o aplica), această hotărâre şi
dosarul cauzei vor fi înaintate în acelaşi termen Comisiei superioare de
disciplină, care va hotărî şi va comunica hotărârea
luată reclamantului, pârâtului şi comisiei de disciplină a
filialei.
34. Impotriva hotărârilor comisiilor de
disciplină se pot face contestaţii astfel:
a) hotărârile comisiei de disciplină a
filialei pot fi contestate de cei interesaţi, precum şi de consiliul
filialei la Comisia superioară de disciplină în termen de 30 de zile
de la data comunicării (pct. 43 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare).
In perioada de judecare a contestaţiei se
suspendă aplicarea prevederilor hotărârii de sancţionare.
In situaţia în care un membru al Corpului este
sancţionat cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei, perioada de
suspendare va începe să curgă de la:
- expirarea perioadei de contestare, în cazul în care
hotărârea nu a fost contestată;
- data pronunţării Comisiei superioare de
disciplină pentru menţinerea hotărârii de suspendare, în urma
judecării contestaţiei.
Contestaţia se depune la comisia de disciplină
a filialei, care o va trimite la Comisia superioară de disciplină, în
termen de 15 zile de la înregistrare, împreună cu dosarul cauzei, care va
conţine şi punctul de vedere documentat al comisiei de
disciplină a filialei referitor la toate problemele care fac obiectul
contestaţiei.
Comisia superioară de disciplină
analizează contestaţia, punctul de vedere al comisiei de
disciplină a filialei referitor la problemele contestate şi celelalte
documente din dosarul cauzei şi hotărăşte fie:
- respingerea contestaţiei şi menţinerea
hotărârii comisiei de disciplină a filialei, dacă în
contestaţie nu au fost aduse elemente noi faţă de cele existente
la dosar şi numai după ce, în urma analizei dosarului, s-a ajuns la
concluzia că în primă instanţă s-a ţinut seama de
toate elementele cuprinse în contestaţie; fie
- admiterea contestaţiei; în acest caz, se
procedează la judecarea cauzei, respectându-se procedurile prevăzute
la pct. 23-33 de mai sus. După judecare se poate hotărî modificarea
sau anularea hotărârii comisiei de disciplină a filialei sau anularea
acestei hotărâri, urmată de restituirea cauzei pentru rejudecare de
către comisia de disciplină a filialei, situaţie în care
preşedintele comisiei de disciplină va numi un alt raportor al cauzei
şi un alt complet de judecată decât cel care s-a pronunţat
anterior.
Hotărârea Comisiei superioare de disciplină
se comunică celui care a făcut contestaţia şi comisiei de
disciplină a filialei, în termen de 15 zile de la data adoptării;
b) hotărârile Comisiei superioare de disciplină
pot fi contestate la Consiliul Superior în termen de cel mult 15 zile
lucrătoare de la luarea la cunoştinţă.
Contestaţia nu suspendă aplicarea
hotărârii (pct. 48 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare).
Consiliul Superior analizează în plenul său
contestaţia şi dosarul cauzei, inclusiv punctul de vedere al Comisiei
superioare de disciplină referitor la problemele contestate, şi se
pronunţă fie pentru respingerea contestaţiei şi
menţinerea hotărârii Comisiei superioare de disciplină, fie pentru
admiterea contestaţiei şi restituirea cauzei spre rejudecare de
către Comisia superioară de disciplină într-un complet de 3
membri, alţii decât cei care s-au pronunţat anterior.
Hotărârile Consiliului Superior privind
menţinerea sancţiunii aplicate, precum şi hotărârile
Comisiei superioare de disciplină pronunţate după rejudecare
sunt definitive şi se comunică de către preşedintele
Comisiei superioare de disciplină celor interesaţi, în termen de 10
zile de la data adoptării lor.
35. Toate actele care emană de la comisiile de
disciplină sunt semnate de către preşedinţii comisiilor
respective sau de înlocuitorii desemnaţi de aceştia, iar
hotărârile pronunţate se semnează de preşedintele
completului de judecată şi de ceilalţi membri ai acestuia,
precum şi de secretarul (referentul) comisiei de disciplină.
CAPITOLUL V
Drepturile şi obligaţiile membrilor
comisiilor de disciplină
36. Preşedinţii comisiilor de disciplină
şi membrii completelor de judecată au dreptul de acces la
informaţiile şi datele necesare soluţionării cauzelor ce le
sunt adresate.
37. Preşedinţii comisiilor de
disciplină, în cauzele mai complexe, cu consultarea preşedintelui
consiliului filialei sau al Consiliului Superior, după caz, pot antrena
experţi contabili şi jurişti care se bucură de autoritate
profesională şi morală pentru a sprijini raportorul în
întocmirea raportului în astfel de cauze. Persoanele antrenate în acest scop
pot fi retribuite în condiţiile stabilite de Biroul permanent al
Consiliului Superior.
38. Membrii comisiilor de disciplină
antrenaţi în soluţionarea cauzelor au dreptul la o indemnizaţie
stabilită şi revizuită periodic de Biroul permanent al
Consiliului Superior.
39. Membrii comisiilor de disciplină au dreptul
la o ţinută adecvată (robă) care li se va asigura gratuit
şi care va fi folosită cu prilejul dezbaterilor în
şedinţele completului de judecată.
40. Completele de judecată au dreptul să
hotărască obligarea membrului Corpului sancţionat la suportarea
cheltuielilor de judecată, care se vor stabili în funcţie de
complexitatea cauzei.
41. Membrii comisiilor de disciplină, precum
şi secretarul (referentul) acestora sunt răspunzători de
păstrarea secretului profesional în exercitarea mandatului şi
atribuţiilor care le-au fost conferite.
De asemenea, au obligaţia să respecte
confidenţialitatea informaţiilor, documentelor şi
lucrărilor despre care iau cunoştinţă sau la care
participă, atât personal, cât şi de către alte persoane
antrenate în diferitele etape ale soluţionării cauzelor, potrivit
prezentului regulament.
42. Membrii comisiilor de disciplină care, în mod
repetat, nu răspund sarcinilor repartizate de preşedinte sau nu
dovedesc obiectivitate şi imparţialitate în soluţionarea
cauzelor vor fi înlocuiţi de către Consiliul Superior, la propunerea
preşedintelui Comisiei superioare de disciplină. In acest scop,
pentru filiale, preşedinţii comisiilor de disciplină vor înainta
propunerile motivate la Comisia superioară de disciplină; pentru
membrii Comisiei superioare de disciplină desemnaţi de Ministerul
Finanţelor Publice şi Ministerul Justiţiei, propunerile de
înlocuire vor fi înaintate de Corp celor două ministere.
La proxima adunare generală de la filiale şi,
respectiv, la proxima Conferinţă naţională, membrii
comisiilor de disciplină înlocuitori, numiţi de Consiliul Superior
potrivit alineatului precedent, vor fi supuşi confirmării acestor
organe ori vor fi aleşi alţi membri.
43. Potrivit art. 42 din Ordonanţa Guvernului nr.
65/1994, republicată, comisiile de disciplină au obligaţia
să transmită reprezentanţilor Ministerului Finanţelor
Publice pe lângă Consiliul Superior şi consiliile filialelor,
după caz, cu 7 zile înainte, materialele supuse dezbaterilor acelor
comisii (alte eventuale dezbateri decât cele referitoare la soluţionarea
reclamaţiilor pentru abateri disciplinare).
44. Directorul executiv împreună cu
preşedintele comisiei de disciplină vor întocmi anual proiectul
bugetului propriu al comisiei de disciplină, care se înglobează în
bugetul filialei, respectiv al Corpului, unde se conduce evidenţa
executării acestuia.
45. Pentru constituirea jurisprudenţei
disciplinare, Comisia superioară de disciplină va întocmi o culegere
cu soluţiile proprii pronunţate, cât şi cu cele pronunţate
de comisiile de disciplină ale filialelor, care se va publica anual în
revista Corpului.
46. In vederea perfecţionării
activităţii comisiilor de disciplină, Comisia superioară de
disciplină va organiza periodic întâlniri de lucru şi de schimb de
experienţă cu preşedinţii comisiilor de disciplină de
la filiale, la sediul Consiliului Superior sau pe zone teritoriale.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
47. Consiliile filialelor şi Consiliul Superior
al Corpului vor asigura spaţiul şi dotările necesare
desfăşurării activităţii comisiilor de disciplină
şi dezbaterilor în şedinţele de judecată.
48. Preşedinţii comisiilor de disciplină
vor organiza evidenţa şi circuitul optim al documentelor legate de
activitatea comisiei, înregistrarea într-un registru de intrare-ieşire a
corespondenţei primite şi expediate (reclamaţii, contestaţii,
comunicări ale hotărârilor completului de judecată şi alte
corespondente), îndosarierea corespondenţei şi materialelor scrise
adiacente în dosare ale fiecărei cauze primite pentru soluţionare sau
în dosare distincte pe naturi de probleme la care se referă, în cazul
celorlalte corespondenţe, şi materiale interne care nu au
legătură cu cauzele disciplinare.
Registrul de intrare-ieşire al comisiei de
disciplină va fi conceput şi completat astfel încât să reflecte,
pentru fiecare document înregistrat, numărul curent şi data
primirii-ieşirii la şi de la comisie, numărul de
referinţă şi data de intrare sau de ieşire de la
registratura filialei (sau a Corpului, după caz), expeditorul sau
destinatarul, conţinutul pe scurt, modul de soluţionare, unde este
cazul, şi alte eventuale elemente considerate necesare.
Materialele şi documentele interne, produse în
cadrul comisiei de disciplină, cum ar fi raportul raportorului,
încheierile privind dezbaterile în completul de judecată, hotărârile
completului de judecată şi alte materiale interne, nu se
înregistrează în registrul de intrare-ieşire cu numere de ordine
distincte (acestea nefiind înregistrate nici la registratura generală a
filialei sau a Corpului, după caz); astfel de materiale trebuie să
fie datate şi semnate de autori sau de cei obligaţi să le
semneze şi se îndosariază la dosarul fiecărei cauze la care se
referă sau în dosare distincte, pe naturi de probleme, cum s-a arătat
mai sus.
Hotărârile completului de judecată se
numerotează cronologic, anual, începând cu nr. 1 până la numărul
ultimei hotărâri adoptate în anul respectiv, evidenţiate într-un
caiet-opis, indicându-se în dreptul fiecăreia cauza la care se
referă.
Arhiva comisiei de disciplină va fi
păstrată ordonat, în fişete metalice şi în deplină
siguranţă.
49. Activitatea membrilor comisiilor de
disciplină, inclusiv a preşedinţilor acestora, este
analizată de Consiliul Superior al Corpului, care ia măsuri
administrative, organizatorice, inclusiv de natură disciplinară, care
să asigure că acţiunile de investigare şi de
sancţionare a abaterilor se efectuează potrivit regulamentelor,
reglementărilor şi normelor profesionale în vigoare.
Măsuri de natură disciplinară ce pot fi
luate de Consiliul Superior sunt:
a) recomandarea de abţinere de a mai face parte din
completele de judecată în următoarele 3-5 cauze;
b) suspendarea activităţii până la
următoarea adunare generală sau conferinţă
naţională.
50. In toate cazurile în care în prezentul regulament
este folosită sintagma „comisiile de disciplină" fără
a se preciza apartenenţa acestora, se înţelege atât comisia de
disciplină de pe lângă consiliul filialei, cât şi Comisia
Superioară de disciplină de pe lângă Consiliul Superior al
Corpului.
51. Prezentul regulament se completează cu
dispoziţiile Codului de procedură civilă.
52. Prezentul regulament a fost aprobat de
Conferinţa naţională a Corpului Experţilor Contabili
şi Contabililor Autorizaţi din România în şedinţa din 24
martie 2007.
La data adoptării prezentului regulament se
abrogă orice reglementare contrară.
ANEXĂ la regulament
DECLARAŢIE
Subsemnatul..........................................,
preşedinte/membru al comisiei de disciplină/Comisiei Superioare de
Disciplină în legătură cu cauza care face obiectul dosarului
nr....../........al..........................., declar următoarele:
a) nu mă aflu în niciuna dintre situaţiile de
incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de art. 12 alin. (1)
şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată;
b) faţă de prevederile reglementărilor
sus-menţionate mă aflu în următoarele situaţii:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Prezenta declaraţie este dată pe propria
răspundere, fiind conformă cu realitatea, având în vedere prevederile
legii privind falsul în înscrisuri si declaraţii.
Data
.............................................
Semnătura
.............................................