ORDIN
Nr. 928 din 10 iulie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura si competentele de
acordare a inlesnirilor la plata taxelor judiciare de timbru si a taxelor de
timbru pentru activitatea notariala, datorate anticipat prestarii serviciului
taxabil
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 527 din 19 iulie 2002
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru
pentru activitatea notariala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 122/1998,
cu modificarile ulterioare, precum si ale art. 14 alin. (1) din Hotararea
Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind procedura si competentele de
acordare a inlesnirilor la plata taxelor judiciare de timbru si a taxelor de
timbru pentru activitatea notariala, datorate anticipat prestarii serviciului
taxabil, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga dispozitiile
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.195/2001 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind procedura, criteriile si competentele de acordare
a inlesnirilor la plata creantelor bugetare administrate de Ministerul
Finantelor Publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
344 din 28 iunie 2001.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind procedura si competentele de acordare a inlesnirilor la plata taxelor
judiciare de timbru si a taxelor de timbru pentru activitatea notariala,
datorate anticipat prestarii serviciului taxabil
Art. 1
In temeiul art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 1
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru
activitatea notariala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 122/1998, cu
modificarile ulterioare, la cererea temeinic justificata a contribuabililor,
Ministerul Finantelor Publice, prin organele sale teritoriale, poate acorda
scutiri, reduceri, amanari sau esalonari la plata taxelor judiciare de timbru
si a taxelor de timbru pentru activitatea notariala, datorate anticipat
prestarii serviciului taxabil.
Art. 2
(1) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata taxelor judiciare de
timbru si a taxelor de timbru pentru activitatea notariala se solutioneaza la
nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, indiferent de suma.
(2) Amanarile la plata se acorda pana cel tarziu la data de 29 decembrie a
anului fiscal.
(3) Esalonarile la plata se acorda pe o perioada de pana la 5 ani si pot
incepe cu un termen de gratie de pana la 6 luni, cuprins in perioada de
esalonare.
(4) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata taxelor de timbru pentru
activitatea notariala, formulate de organele fiscale teritoriale, se
solutioneaza la nivelul urmatorului organ ierarhic superior. La nivelul Ministerului
Finantelor Publice aceste cereri se solutioneaza prin decizie motivata, emisa
sub semnatura directorului general al Directiei generale de politica si
legislatie fiscala.
Art. 3
(1) Inlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate ale
contribuabililor, depuse dupa cum urmeaza:
a) pentru taxele judiciare de timbru, cererile de acordare a inlesnirilor
la plata, insotite de documentele prevazute la art. 4, se depun, in functie de
organul care presteaza serviciul taxabil, la instanta de judecata, la
Ministerul Justitiei si, respectiv, la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de
Justitie, urmand ca aceste institutii sa le transmita pentru solutionare
organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul contribuabilul;
b) in cazul taxelor notariale de timbru, cererile de acordare a
inlesnirilor la plata, insotite de documentele prevazute la art. 4, se depun la
organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul
contribuabilul;
c) cererile de acordare a inlesnirilor la plata, formulate de cetateni
romani cu domiciliul in strainatate, vor fi transmise sau depuse la organul
fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul ales al acestora in
Romania si vor fi insotite de dovada privind cetatenia romana a petentilor, de
dovada privind veniturile, obtinuta de la organul fiscal din tara de domiciliu,
tradusa in limba romana si legalizata, precum si de alte acte in sprijinul
cererii.
(2) Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate pot beneficia de amanari
sau de esalonari la plata numai in situatia existentei unui garant cu
domiciliul in Romania, care sa faca dovada ca are posibilitatea de a achita
suma pentru care se solicita inlesnire la plata si care sa isi asume obligatia
de plata printr-un angajament de plata ori printr-un act incheiat in forma
autentica.
(3) Persoanele fizice si juridice straine, care solicita inlesniri la
plata, pot beneficia de scutiri sau de reduceri la plata taxelor judiciare de
timbru in conditiile prevazute de legislatia cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat.
(4) Pentru obtinerea inlesnirilor la plata petentii vor formula cerere
separata pentru fiecare operatiune taxabila.
Art. 4
(1) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata vor cuprinde:
a) elementele de identificare a contribuabilului, respectiv denumirea sau
numele acestuia, sediul ori domiciliul, codul unic de inregistrare sau codul
numeric personal, numele si calitatea celor care reprezinta contribuabilul in
relatiile cu tertii, daca este cazul, suma datorata, precum si felul
inlesnirilor solicitate;
b) motivul solicitarii inlesnirii la plata;
c) alte elemente in sustinerea cererii.
(2) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata, depuse de persoanele
fizice, vor fi insotite de:
a) acte doveditoare ale veniturilor de care dispun petentii, inclusiv ale
membrilor familiei;
b) declaratie privind copiii, sotul sau sotia aflati in intretinere si
copie de pe certificatele de nastere si de stare civila, dupa caz;
c) copie de pe documentele care atesta eventuala stare de incapacitate de
munca;
d) declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca petentii nu
dispun de alte venituri decat cele pentru care au depus acte doveditoare;
e) alte documente in sustinerea cererii de acordare a inlesnirilor la
plata.
(3) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata, depuse de persoanele
juridice, vor fi insotite de:
a) copie de pe ultimul bilant contabil depus la organul fiscal teritorial;
b) situatia privind soldul conturilor de disponibil in lei si in valuta la
data depunerii cererii, precum si situatia privind creditele curente si cele
nerambursate la scandenta;
c) copie de pe ultima balanta de verificare;
d) situatia privind avansurile acordate furnizorilor si vechimea acestora;
e) situatia privind debitorii conform evidentelor contabile;
f) situatia privind depozitele bancare constituite;
g) orice alte elemente si documente considerate utile pentru solutionarea
cererii;
h) alte documente in sustinerea cererii de acordare a inlesnirilor la
plata.
(4) Situatiile prevazute la alin. (3) lit. d), e) si f) se intocmesc de
contribuabili pe propria raspundere.
(5) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata, depuse de persoanele
fizice care desfasoara activitati independente, precum si de alti contribuabili
fara personalitate juridica, trebuie sa fie insotite de:
a) copie de pe autorizatia de functionare sau de pe actul constitutiv, dupa
caz;
b) date privind situatia economico-financiara a contribuabililor, inclusiv
disponibilitatile din conturile bancare;
c) alte documente in sustinerea cererii.
(6) Pe langa documentele prevazute la alin. (2), (3) si (5), in functie de
natura taxei pentru care se solicita inlesnirea la plata, cererile vor fi
insotite si de:
a) o copie de pe actiunea in justitie, certificata pentru conformitate de
catre instanta, si un document eliberat de aceasta, din care sa rezulte partile
in proces, cuantumul taxei sau diferentei de taxa datorate si, dupa caz,
numarul din registrul prevazut la art. 21 din Legea nr. 146/1997, cu
modificarile ulterioare;
b) confirmarea notarului public asupra serviciului supus taxarii si a
cuantumului taxei datorate.
(7) Cererile de acordare a unor inlesniri la plata se inregistreaza intr-un
registru special la organele fiscale teritoriale, separat pentru contribuabili
persoane fizice, juridice si alti contribuabili fara personalitate juridica.
(8) Documentatia intocmita de persoane juridice sau de contribuabili fara
personalitate juridica va fi completata de organul fiscal la care sunt
inregistrati ca platitori de impozite si taxe cu un referat, care va cuprinde
sinteza informatiilor prezentate in documentatie de catre contribuabili, precum
si propunerea privind modul de solutionare a cererii.
(9) Documentatia intocmita de contribuabili persoane fizice va fi
completata de organul fiscal la care sunt inregistrati ca platitori de impozite
si taxe cu copii de pe extrasele de rol din ultimii 2 ani sau, dupa caz, de pe
contul fiscal personal, precum si cu actul constatator intocmit cu ocazia
verificarii pe teren a cererii de acordare a inlesnirilor la plata, din care sa
rezulte:
a) situatia starii materiale a contribuabilului (bunuri imobile si mobile
ale debitorului si membrilor familiei sale);
b) posibilitati de incasare a debitului (in cazul solicitarii amanarii sau
esalonarii);
c) alte elemente utile pentru solutionarea cererii;
d) propunerea de solutionare a cererii.
(10) Administratiile finantelor publice municipale, orasenesti si comunale
vor transmite pentru solutionare cererile contribuabililor, insotite de
documentatia aferenta, directiilor generale ale finantelor publice judetene sau
a municipiului Bucuresti.
Art. 5
(1) La solutionarea cererilor de acordare a inlesnirilor se au in vedere
urmatoarele:
a) lipsa posibilitatii de plata anticipata a taxelor, rezultata din analiza
situatiei materiale sau economico-financiare a contribuabililor;
b) posibilitatea recuperarii sumelor pentru care se propune acordarea
amanarii sau esalonarii la plata, inclusiv a majorarilor aferente.
(2) Pentru analiza si solutionarea cererilor de acordare a inlesnirilor la
plata se pot solicita si alte informatii si documente referitoare la
contribuabil.
Art. 6
Termenul de solutionare a cererilor este de maximum 30 de zile de la data
primirii documentatiei complete.
Art. 7
Inlesnirile la plata obligatiilor la bugetul de stat se acorda in
urmatoarele conditii:
a) de la data aprobarii cererii de acordare a inlesnirilor la plata, pentru
sumele esalonate sau amanate, se datoreaza si se calculeaza majorari conform
prevederilor legale, plata acestora efectuandu-se impreuna cu rata respectiva.
Pe perioada de gratie acordata la esalonare si pe perioada amanarii la plata
majorarile datorate conform legii se achita lunar;
b) inlesnirile la plata se pot acorda si cu impunerea altor conditii care
se considera stimulative pentru incasarea veniturilor bugetare.
Art. 8
Daca prin cerere debitorul solicita reducerea sau scutirea la plata, iar
din analiza intregii documentatii rezulta ca acordarea unei inlesniri dintre
cele mentionate anterior nu este oportuna, se poate acorda, cu acceptul scris
al contribuabilului, o alta inlesnire la plata, respectiv amanare sau
esalonare.
Art. 9
(1) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata se solutioneaza prin
decizie motivata, emisa sub semnatura directorului general al directiei generale
a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti. Decizia este
definitiva.
(2) Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti vor informa si prestatorii de servicii taxabile asupra modului de
solutionare a cererilor de inlesnire la plata.
Art. 10
Nerespectarea inlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate, conduce
la executarea silita pentru intreaga suma neplatita si la obligatia de plata a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere calculate de la data
la care termenul si/sau conditiile nu au fost respectate.
Art. 11
Conducerile directiilor generale ale finantelor publice urmaresc permanent
tinerea evidentei cererilor de acordare a inlesnirilor la plata, stadiul
solutionarii acestora, precum si respectarea termenelor de solutionare in
cadrul reglementarilor legale.
Art. 12
Cererile de acordare a inlesnirilor la plata, depuse si nesolutionate pana
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, vor fi
solutionate conform acestor norme.