ORDIN
Nr. 1195 din 11 iunie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura, criteriile si
competentele de acordare a inlesnirilor la plata creantelor bugetare
administrate de Ministerul Finantelor Publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 344 din 28 iunie 2001
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 82 si ale art. 109 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 21
alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notariala,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 122/1998, cu modificarile ulterioare,
precum si ale art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind procedura, criteriile si
competentele de acordare a inlesnirilor la plata creantelor bugetare
administrate de Ministerul Finantelor Publice, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice prevederi contrare se
abroga.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind procedura, criteriile si competentele de acordare a inlesnirilor la
plata creantelor bugetare administrate de Ministerul Finantelor Publice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In temeiul prevederilor art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 21 alin. (1) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notariala, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 122/1998, cu modificarile ulterioare, la cererea
temeinic justificata a debitorilor, persoane fizice sau persoane juridice,
indiferent de forma de organizare si de tipul de proprietate, Ministerul
Finantelor Publice poate acorda inlesniri la plata sumelor datorate de acestia
la bugetul de stat.
(2) Ministerul Finantelor Publice si organele sale teritoriale, prin
delegare de competenta, pot acorda:
a) amanari sau esalonari la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii
la bugetul de stat, inclusiv a sumelor datorate si neachitate de debitori in
contul obligatiilor interne si externe scadente, platite de Ministerul
Finantelor Publice in calitate de garant al acestor sume;
b) amanari sau esalonari la plata majorarilor de intarziere;
c) scutiri sau reduceri de impozite si taxe, in conditiile legii;
d) scutiri sau reduceri la plata majorarilor de intarziere.
(3) Inlesnirile la plata se pot acorda pentru sumele reprezentand obligatii
restante la bugetul de stat, precum si pentru taxele de timbru solicitate
anterior prestarii serviciului taxabil, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
(4) Inlesnirile la plata pot fi solicitate atat inaintea inceperii
executarii silite, cat si in timpul derularii acesteia.
(5) Nu se acorda inlesniri la plata sumelor reprezentand obligatii restante
la bugetul de stat stabilite prin acte de control in cazul faptelor ce
constituie infractiuni de evaziune fiscala, daca instantele judecatoresti au
pronuntat hotarari definitive si irevocabile in legatura cu aceste fapte.
CAP. 2
Competentele de acordare a inlesnirilor la plata
Art. 2
(1) Sumele totale reprezentand impozite, taxe si alte venituri ale
bugetului de stat, precum si sumele totale reprezentand majorari de intarziere
aferente acestora, perioadele maxime pentru care se pot acorda inlesnirile,
precum si organele competente sa aprobe inlesniri la plata sunt urmatoarele:
______________________________________________________________________________
| | Reduceri sau scutiri| Amanari si esalonari
|
| Organul |_____________________|_______________________________________|
| competent | | |Impozite,| | |
|
| | | | taxe si | | |
|
| | Impozite | Majorari | alte | Majorari | | |
| |si taxe in| de |obligatii| de |Amanari
|Esalonari|
| |conditiile|intarziere| la |intarziere| - | -
|
| | legii - | - total | bugetul | - total |perioada|perioada
|
| | total | | de stat | | |
|
| | | | - total | | |
|
| | | | | | |
|
|________________|__________|__________|_________|__________|________|_________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|________________|__________|__________|_________|__________|________|_________|
| Nivelul I | | | | | |
|
|Administratiile | pana la | pana la | pana la | pana la |pana la | pana la
|
|finantelor |1 miliard |1 miliard | 10 | 10 | 6 luni | 5 ani
|
|publice ale | lei | lei |miliarde | miliarde | |
|
|sectoarelor | inclusiv | inclusiv | lei | lei | |
|
|municipiului | | |inclusiv | inclusiv | |
|
|Bucuresti si | | | | | |
|
|directiile | | | | | |
|
|generale ale | | | | | |
|
|finantelor | | | | | |
|
|publice | | | | | |
|
|judetene | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| Nivelul II | | | | | |
|
|Directia | | | | | |
|
|generala a | | | | | |
|
|finantelor | | | | | |
|
|publice a | | | | | |
|
|municipiului | | | | | |
|
|Bucuresti: | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|a) pentru | pana la | pana la | pana la | pana la |pana la | pana la
|
|contribuabilii | 5 | 5 | 25 | 25 | 6 luni | 5 ani
|
|inregistrati ca | miliarde | miliarde | miliarde| miliarde | |
|
|platitori de | lei | lei | lei | lei | |
|
impozite si taxe | inclusiv | inclusiv |inclusiv | inclusiv | |
|
|la sediul | | | | | |
|
|acesteia | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|b) pentru | peste | peste | peste | peste |pana la | pana la
|
|contribuabilii |1 miliard |1 miliard | 10 | 10 | 6 luni | 5 ani
|
|inregistrati ca | lei | lei |miliarde | miliarde | | |
|platitori de | pana la | pana la |lei pana |lei pana | |
|
|impozite si taxe| 5 | 5 | la 25 | la 25 | |
|
|la | miliarde | miliarde |miliarde | miliarde | |
|
|administratiile | lei | lei | lei | lei | |
|
|finantelor | inclusiv | inclusiv |inclusiv | inclusiv | |
|
|publice ale | | | | | |
|
|sectoarelor | | | | | |
|
|municipiului | | | | | |
|
|Bucuresti | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| Nivelul III | | | | | |
|
|Ministerul | | | | | |
|
|Finantelor | | | | | |
|
|Publice: | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|a) pentru | - |orice suma| orice |orice suma|pana la | pana la
|
|cererile | | mai mica |suma mai | mai mica | 6 luni | 5 ani
|
|adresate | | de 50 | mica de | de 500 | |
|
|Directiei | | miliarde | 500 | miliarde | | |
|Generale a | | lei |miliarde | lei | |
|
|Vamilor si | | inclusiv | lei | inclusiv | |
|
|Directiei | | |inclusiv | | |
|
|generale a | | | | | |
|
|finantelor | | | | | |
|
|publice externe | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|b) pentru | peste | peste | peste | peste |pana la | pana la
|
|cererile care |1 miliard |1 miliard |10 sau 25| 10 sau 25| 6 luni | 5 ani
|
|depasesc |lei sau 5 |lei sau 5 |miliarde | miliarde | |
|
|nivelurile | miliarde | miliarde |lei pana |lei pana | |
|
|I si II de | lei pana | lei pana | la 500 | la 500 | |
|
|competenta | la 50 | la 50 |miliarde | miliarde | |
|
| | miliarde | miliarde | lei | lei | |
|
| | lei | lei |inclusiv | inclusiv | |
|
| | inclusiv | inclusiv | | | |
|
|________________|__________|__________|_________|__________|________|_________|
(2) Esalonarile la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale
bugetului de stat si a majorarilor de intarziere pot incepe cu un termen de gratie
de pana la 6 luni cuprins in perioada de esalonare.
Art. 3
(1) Analiza si/sau solutionarea cererilor de acordare a inlesnirilor la
plata se realizeaza de comisiile ce se constituie in acest scop la toate
nivelurile de competenta.
(2) La nivelul Ministerului Finantelor Publice comisiile se stabilesc prin
ordin al ministrului finantelor publice. Presedintii comisiilor sunt secretarii
de stat coordonatori ai directiilor generale implicate.
(3) Pentru administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, directiile generale ale finantelor publice judetene, precum si
pentru Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti
comisiile se constituie prin decizii ale directorilor sau directorilor generali
ai acestora, dupa caz.
(4) Comisiile de la toate nivelurile de competenta se intrunesc saptamanal
sau ori de cate ori este cazul.
(5) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata taxelor de timbru pentru
activitatea notariala, formulate de organele fiscale teritoriale, se
solutioneaza de comisia constituita in acest scop la nivelul urmatorului organ
ierarhic superior competent, indiferent de cuantumul sumei pentru care se
solicita inlesnirea.
Art. 4
(1) La nivelul Ministerului Finantelor Publice documentatia necesara pentru
aprobarea inlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de solutionare, se
prezinta spre aprobare comisiilor constituite in acest scop de catre:
a) Directia generala de administrare a veniturilor publice si a
monopolurilor, pentru inlesniri la plata impozitelor, taxelor si a altor
venituri ale bugetului de stat si a majorarilor de intarziere, altele decat
cele prevazute la lit. b), c) si d);
b) Directia generala de politica si legislatie fiscala, pentru inlesniri la
plata taxelor de timbru solicitate anterior prestarii serviciului taxabil;
c) Directia generala a finantelor publice externe, respectiv Directia
generala a trezoreriei statului, dupa caz, pentru inlesniri la plata sumelor
provenind din comisioanele datorate de agentii economici la fondul de risc, a
majorarilor de intarziere calculate la acestea, a sumelor datorate si
neachitate de agentii economici in contul obligatiilor interne si externe
scadente platite de Ministerul Finantelor Publice in calitate de garant al
acestor sume, precum si a majorarilor de intarziere aferente acestora;
d) Directia Generala a Vamilor, pentru inlesniri la plata impozitelor,
taxelor si a altor venituri ale bugetului de stat si Fondului special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce
sunt datorate in vama si constatate cu ocazia controlului ulterior si a
majorarilor de intarziere aferente acestora.
(2) Ministerul Finantelor Publice va informa Guvernul asupra cererilor de
acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat ale
debitorilor, persoane juridice, care indeplinesc conditiile prevazute de
prezentul ordin si pentru care comisiile constituite la nivelul Ministerului
Finantelor Publice au propus acordarea inlesnirilor la plata.
(3) In urma acestei informari Guvernul transmite avizul sau Ministerului
Finantelor Publice. In baza acestui aviz Ministerul Finantelor Publice emite o
decizie motivata de aprobare sau de respingere, dupa caz, privind solutionarea
cererii de acordare a inlesnirilor la plata.
CAP. 3
Procedura de solutionare
Art. 5
(1) Inlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate ale
debitorilor, insotite de documente justificative, depuse la organele fiscale
teritoriale la care debitorii sunt inregistrati ca platitori de impozite si
taxe sau la organele fiscale de domiciliu, in cazul persoanelor fizice, cu
exceptia cererilor de acordare a inlesnirilor la plata creantelor bugetului de
stat prevazute la art. 6, 7 si 8.
Pentru obtinerea inlesnirilor la plata anticipata a taxelor de timbru
petentii vor formula cerere pentru fiecare operatiune taxabila.
(2) Cererea de acordare a inlesnirilor la plata trebuie sa cuprinda:
a) elemente de identificare a debitorului, respectiv denumirea/numele
acestuia sau al reprezentantului fiscal, sediul/domiciliul, codul fiscal/codul
numeric personal, numele si calitatea celor care reprezinta debitorul in
relatiile cu tertii, felul inlesnirilor solicitate, suma totala pentru care se
solicita inlesniri la plata, din care pe tipuri de impozite, taxe si alte
obligatii datorate bugetului de stat, defalcata pe ani calendaristici, si,
separat, majorarile de intarziere aferente acestora, numarul
contului/conturilor de disponibilitati si unitatea/unitatile bancara/bancare la
care este/sunt deschis/deschise;
b) cauzele care au condus la neachitarea obligatiilor la bugetul de stat;
c) o succinta prezentare a masurilor cuprinse in programul de
restructurare, respectiv de redresare financiara a debitorilor persoane
juridice, in legatura cu stingerea obligatiilor restante la bugetul de stat;
d) mentiuni referitoare la inlesnirile la plata obligatiilor la bugetul de
stat, acordate anterior (numarul si data de inregistrare la organul fiscal
competent, sumele pentru care s-au acordat inlesniri la plata, pe tipuri de
obligatii, precum si modul cum au fost respectate acestea);
e) alte elemente in sustinerea cererii de acordare a inlesnirilor la plata.
(3) Cererea de acordare a inlesnirilor la plata a debitorilor persoane
juridice trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente:
a) copie de pe ultimul bilant contabil depus la organul fiscal teritorial;
b) situatia privind soldurile conturilor de disponibil in lei si in valuta
la data scadentei obligatiilor restante la bugetul de stat pentru care se
solicita inlesnire la plata si la data depunerii cererii, precum si situatia
privind creditele curente si cele nerambursate la scadenta;
c) copie de pe ultima balanta de verificare;
d) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului;
e) copie de pe codul fiscal;
f) extras din procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor,
respectiv a asociatilor, in care s-a discutat si s-a aprobat programul de
restructurare sau de redresare financiara. Pentru debitorii persoane juridice
care au ca actionar majoritar statul roman programul de restructurare sau
programul de redresare financiara trebuie insusit, dupa caz, de ministerul de
resort sau de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului;
g) situatia privind debitorii conform evidentelor contabile, vechimea
acestora, cauzele neincasarii sumelor datorate de acestia; masurile de urmarire
intreprinse, numarul de cazuri aflate la instantele de judecata si sumele
datorate, stadiul acestor cazuri, precum si situatia privind clientii pentru
care s-a prescris dreptul de recuperare a creantelor, intocmita in baza
documentelor doveditoare existente;
h) situatia privind avansurile acordate furnizorilor si vechimea acestora;
i) situatia privind depozitele bancare constituite;
j) declaratie pe propria raspundere privind cota de participare a
debitorului la capitalul social al altor societati comerciale, societati sau
companii nationale, dupa caz, precum si suma investita;
k) angajamentul scris al debitorului privind plata integrala si la termen a
obligatiilor curente la bugetul de stat ale anului fiscal in curs. In cazul in
care debitorul nu achita la scadenta obligatiile curente poate efectua plata
acestora in perioada imediat urmatoare, impreuna cu majorarile de intarziere,
dar nu mai tarziu de data de 29 decembrie a fiecarui an fiscal;
l) copie de pe ultimul act de control intocmit de organele competente ale
Ministerului Finantelor Publice;
m) situatia informativa privind calculul riscului de recuperare a
arieratelor, conform modelului anexat;
n) orice alte elemente si documente considerate utile pentru solutionarea
cererii.
Situatiile prevazute la lit. g), h) si i) se intocmesc de debitori pe
propria raspundere.
(4) Cererea de acordare a inlesnirilor la plata, depusa de debitori
persoane fizice care desfasoara activitati independente sau de asociatii fara
personalitate juridica, trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente:
a) copie de pe autorizatia de functionare sau de pe actul constitutiv
(contract de asociere), dupa caz;
b) copie de pe ultimul act de control intocmit de organele competente ale
Ministerului Finantelor Publice;
c) alte documente in sustinerea cererii de acordare a inlesnirilor la
plata.
Persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania si persoanele fizice
straine, care au obligatii restante la bugetul de stat, pot beneficia de
inlesniri la plata in conditiile prezentului ordin in situatia desemnarii unui
reprezentant fiscal rezident in Romania, imputernicit sa indeplineasca
obligatiile acestora fata de organele fiscale teritoriale, potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
Persoanele fizice straine care solicita inlesniri la plata taxelor de
timbru solicitate anterior prestarii serviciului taxabil pot beneficia de
scutiri sau reduceri la plata acestor taxe in conditiile prevazute de
legislatia cu privire la reglementarea raportului de drept international privat.
(5) Cererea de acordare a inlesnirilor la plata, depusa de debitori
persoane fizice, altele decat cele prevazute la alin. (4), trebuie sa fie
insotita de urmatoarele documente:
a) acte prin care se dovedesc veniturile debitorului si ale membrilor
familiei sale;
b) declaratie privind copiii, sotul/sotia aflati in intretinere si copie de
pe certificatele de nastere si de stare civila, dupa caz;
c) copie de pe documentele care atesta eventuala stare de incapacitate de
munca;
d) declaratie pe propria raspundere a debitorului, din care sa rezulte daca
are si alte venituri decat cele pentru care a depus acte doveditoare;
e) alte acte in sustinerea cererii.
(6) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata se inregistreaza intr-un
registru special la organele fiscale teritoriale, separat pentru debitori
persoane juridice si pentru debitori persoane fizice si asociatii fara
personalitate juridica.
(7) Documentatia intocmita de debitori persoane juridice sau asociatii fara
personalitate juridica, depusa la organul fiscal la care sunt inregistrati ca
platitori de impozite si taxe, se completeaza de catre acesta cu un referat,
care va cuprinde sinteza informatiilor prezentate in documentatie de catre
debitori, precum si confirmarea obligatiilor restante la bugetul de stat
solicitate de debitor, actualizate cu eventualele plati sau compensari
efectuate in contul acestor obligatii pana la data intocmirii referatului.
(8) Documentatia intocmita de debitori persoane fizice, depusa la organul
fiscal de domiciliu, va fi completata cu copii de pe extrasele de rol din
ultimii 2 ani sau, dupa caz, de pe contul fiscal personal, precum si cu actul
constatator intocmit cu ocazia verificarii pe teren a cererii de acordare a
inlesnirilor la plata obligatiilor restante la bugetul de stat, din care sa
rezulte:
a) situatia starii materiale a contribuabilului (bunuri imobile si mobile
ale debitorului si membrilor familiei sale);
b) posibilitati de incasare a debitului;
c) alte elemente utile pentru solutionarea cererii.
(9) Administratiile finantelor publice municipale, orasenesti si comunale
transmit cererile debitorilor, insotite de documentatia aferenta, directiilor
generale ale finantelor publice judetene pentru a fi analizate in comisiile
constituite la acest nivel.
Comisiile constituite la nivelul directiilor generale ale finantelor
publice judetene procedeaza astfel:
a) cererile primite din teritoriu, precum si cele ale contribuabililor mari
le analizeaza si le solutioneaza conform competentelor;
b) cererile care depasesc competenta acestora le analizeaza si le
inainteaza Ministerului Finantelor Publice cu un referat in care se va preciza
si punctul de vedere privind modul de solutionare.
(10) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata depuse de debitori la
administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti se
solutioneaza dupa cum urmeaza:
a) daca sunt de competenta comisiilor proprii se analizeaza si se
solutioneaza de catre acestea;
b) daca depasesc competenta proprie, dar sunt de competenta Directiei
generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, se inainteaza acesteia
impreuna cu punctul de vedere privind modul de solutionare;
c) daca sunt de competenta Ministerului Finantelor Publice sau a Guvernului
se inainteaza direct Ministerului Finantelor Publice impreuna cu punctul de
vedere privind modul de solutionare.
(11) La nivelul Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti se analizeaza si se solutioneaza atat cererile primite de la
administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cat
si cele ale contribuabililor mari, depuse direct la aceasta.
(12) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata care sunt de competenta
Ministerului Finantelor Publice se analizeaza in comisiile constituite la acest
nivel de competenta si se procedeaza conform prevederilor alin. (2) si (3) ale
art. 4.
(13) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor restante la
bugetul de stat, care sunt de competenta Guvernului, se analizeaza in comisiile
constituite in acest scop la nivelul Ministerului Finantelor Publice.
Pentru fiecare cerere de acordare a inlesnirilor la plata comisia emite o
decizie de solutionare a cererii, care, dupa caz, va cuprinde si propunerea de
elaborare a unui proiect de hotarare a Guvernului.
Propunerile de acordare a inlesnirilor la plata, constituite intr-un
proiect de hotarare a Guvernului, se supun spre autorizare Consiliului
Concurentei, in conformitate cu reglementarile legale privind ajutorul de stat,
si se inainteaza de catre Ministerul Finantelor Publice spre aprobare
Guvernului.
(14) Debitorii care solicita inlesniri la plata pentru impozitul pe salarii
sau pentru impozitul pe venituri din salarii vor mentiona expres in cerere
sumele reprezentand impozit pe salarii neachitat in termen, calculat pentru
drepturile salariale aferente perioadei de pana la sfarsitul anului 1998,
inclusiv pentru luna decembrie, si, separat, pentru impozitul pe salarii
datorat si neachitat, aferent drepturilor salariale pentru anul 1999, defalcat
pe destinatii bugetare conform prevederilor Legii nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv
pentru luna decembrie 1999, precum si pentru impozitul pe venituri din salarii
datorat si neachitat incepand cu anul 2000.
Ministerul Finantelor Publice si organele sale teritoriale pot acorda
inlesniri la plata obligatiilor restante reprezentand impozit pe salarii datorat
pentru anul 1999, cu acordul consiliilor locale si judetene pentru cotele ce
trebuiau sa fie achitate acestora.
Art. 6
(1) Pentru taxele judiciare de timbru datorate anticipat prestarii
serviciului cererile de acordare a inlesnirilor la plata se depun, dupa caz, la
instanta de judecata, la Ministerul Justitiei si, respectiv, la Parchetul de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, in functie de organul care presteaza
serviciul taxabil.
(2) Instanta sau, respectiv, Ministerul Justitiei ori Parchetul de pe langa
Curtea Suprema de Justitie va trimite cererea pentru solutionare la organul
fiscal in a carui raza teritoriala isi are sediul/domiciliul petentul,
insotita, pe langa documentele prevazute la art. 5, dupa caz, si de: o copie de
pe actiunea in justitie, certificata pentru conformitate de catre instanta, si
un document eliberat de aceasta din care sa rezulte partile in proces, obiectul
actiunii, cuantumul taxei sau al diferentei de taxa judiciara de timbru
datorata si numarul din registrul prevazut la art. 21 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare; un document din
care sa rezulte cuantumul taxei judiciare de timbru datorate, precum si
obiectul sau serviciul taxabil.
(3) In cazul celorlalte taxe de timbru datorate anticipat prestarii
serviciului cererea de acordare a inlesnirilor la plata se depune la organul
fiscal in a carui raza teritoriala isi are sediul/domiciliul petentul si va fi
insotita, pe langa documentele prevazute la art. 5, si de confirmarea organului
care elibereaza actul sau care presteaza serviciul asupra cuantumului taxei
datorate, precum si asupra actului sau serviciului taxabil.
(4) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata taxelor de timbru,
formulate de cetateni romani cu domiciliul in strainatate, vor fi
transmise/depuse la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla
domiciliul ales al acestora in Romania si vor fi insotite de dovada privind
cetatenia romana a petentilor, de dovada privind veniturile, obtinuta de la
organul fiscal din tara de domiciliu, tradusa in limba romana si legalizata,
precum si de alte acte in sprijinul cererii. Cetatenii romani cu domiciliul in
strainatate pot beneficia de amanari sau esalonari la plata taxelor de timbru
numai in situatia existentei unui garant cu domiciliul in Romania, care sa faca
dovada posibilitatii de achitare a sumei pentru care se solicita inlesnire la
plata si care sa isi asume obligatia de plata printr-un angajament de plata sau
printr-un alt act incheiat in forma autentica.
Art. 7
(1) Cererile prin care se solicita inlesniri la plata obligatiilor cuvenite
bugetului de stat, inclusiv Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate in vama si constatate
cu ocazia controlului ulterior de organele vamale, precum si pentru majorarile
de intarziere aferente acestora se depun la directia regionala vamala in a
carei raza teritoriala se afla sediul sau domiciliul debitorului.
(2) Directiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente
intocmirea documentatiei necesare in vederea acordarii inlesnirilor la plata.
Art. 8
Cererile pentru acordarea de inlesniri la plata sumelor provenind din
comisioanele datorate de debitori la fondul de risc, a sumelor datorate si
neachitate de debitori in contul obligatiilor interne si externe scadente,
platite de Ministerul Finantelor Publice in calitate de garant al acestor sume,
precum si a majorarilor de intarziere aferente acestora sunt prezentate de
persoanele juridice Directiei generale a finantelor publice externe, respectiv
Directiei generale a trezoreriei statului, dupa caz.
Art. 9
Cererile prevazute la art. 8 sunt fundamentate cu elemente din care sa
rezulte situatia financiara a debitorului, cauzele neachitarii obligatiilor
mentionate mai sus si estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat
urmatoare. La cerere pot fi anexate si alte documente care sa stea la baza
sustinerii acesteia.
Art. 10
(1) La solutionarea cererilor de acordare a inlesnirilor la plata sumelor
reprezentand obligatii restante la bugetul de stat, pe baza documentelor si
informatiilor prezentate in documentatia de solutionare a inlesnirilor, se au
in vedere urmatoarele:
a) existenta unui program de restructurare sau a unui program de redresare
financiara aprobat de adunarea generala. Pentru debitorii persoane juridice
care au ca actionar majoritar statul roman programul de restructurare sau
programul de redresare financiara trebuie insusit, dupa caz, de ministerul de
resort sau de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului;
b) respectarea obligatiilor referitoare la depunerea in termen la organele
fiscale teritoriale a declaratiilor si deconturilor de impozite si taxe;
c) respectarea obligatiilor referitoare la depunerea in termen la organele
fiscale teritoriale a bilanturilor contabile.
De asemenea, se analizeaza situatia lichiditatilor in conturile de
disponibilitati banesti la data scadentei obligatiilor la bugetul de stat
si/sau a constituirii depozitelor bancare pe perioada acumularii obligatiilor
restante.
La solutionarea cererilor de acordare a inlesnirilor la plata anticipata a
taxelor de timbru se au in vedere urmatoarele:
a) lipsa posibilitatii de plata anticipata a taxelor, rezultata din analiza
situatiei materiale/economico-financiare a petentilor persoane fizice/juridice;
b) posibilitatea recuperarii sumelor pentru care se propune acordarea
amanarii sau esalonarii la plata, inclusiv a majorarilor aferente.
(2) Modalitatea concreta de solutionare, respectiv tipul de inlesnire,
perioada de esalonare sau de amanare, marimea garantiei solicitate debitorului,
se realizeaza pe baza analizei gradului de risc pentru recuperarea creantelor bugetului
de stat, determinat conform criteriilor prezentate in tabelul anexat, intocmit
de contribuabili pe propria raspundere.
(3) Pentru analiza si solutionarea cererilor de acordare a inlesnirilor la
plata se pot solicita si alte informatii si documente referitoare la debitor.
Art. 11
Termenele de solutionare a cererilor prin care se solicita acordarea de
inlesniri la plata sunt urmatoarele:
a) in cel mult 15 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de
acordare a inlesnirilor la plata organul fiscal teritorial, la care aceasta a
fost depusa, verifica documentatia si o completeaza in conformitate cu
prevederile art. 5;
b) termenul general de solutionare a cererilor de inlesniri la plata la
nivelul organelor fiscale care au constituite comisii de analiza si solutionare
a acestora este de 15 zile lucratoare de la primirea documentatiei in forma
completa;
c) termenul de inaintare la organul ierarhic superior a cererilor de
acordare a inlesnirilor la plata, insotite de documentele aferente, care
depasesc competenta comisiei proprii, este de 5 zile lucratoare de la data
analizei si formularii punctului de vedere privind modul de solutionare;
d) termenul de informare a Guvernului, conform alin. (2) al art. 4, de
catre Ministerul Finantelor Publice asupra cererilor de acordare a inlesnirilor
la plata, care sunt in competenta sa, este de 15 zile lucratoare de la analiza
si formularea propunerii de aprobare a acestora in cadrul comisiilor;
e) in cazul in care in urma analizei cererii de acordare a inlesnirilor la
plata rezulta ca aprobarea este de competenta Guvernului, Ministerul Finantelor
Publice, in termen de 15 zile lucratoare de la analiza cererii in cadrul
comisiei, elaboreaza proiectul de hotarare a Guvernului.
Art. 12
Inlesnirile la plata obligatiilor la bugetul de stat se acorda in
urmatoarele conditii:
a) in functie de gradul de risc se va solicita debitorului persoana
juridica constituirea unei garantii in termen de 60 de zile de la data
comunicarii aprobarii inlesnirii. Garantia poate fi constituita atat in numerar
la trezoreria organului fiscal la care debitorul este inregistrat ca platitor
de impozite si taxe, cat si sub forma unei scrisori de garantie bancara.
Garantia poate fi utilizata pentru stingerea atat a ratelor, cat si a
obligatiilor curente in cazurile in care debitorul este in imposibilitate de a
le achita la termenele prevazute in grafic sau la scadenta, dupa caz, cu
conditia reintregirii garantiei pana la urmatorul termen de plata din esalonare.
In cazul scrisorii de garantie utilizarea efectiva a garantiei se face la
solicitarea organului fiscal teritorial, adresata bancii garante pe baza
cererii debitorului care invoca imposibilitatea de plata. Atunci cand s-a
constituit garantie in numerar la trezorerie, aceasta se utilizeaza la cererea
debitorului adresata organului fiscal teritorial, atat in situatiile mentionate
mai sus, cat si pentru plata ultimelor rate din esalonare. In cazul pierderii
valabilitatii inlesnirii la plata organul fiscal teritorial va executa garantia
in contul obligatiilor ramase neachitate;
b) pana la termenul primei rate de plata din esalonare, respectiv pana la
termenul de plata in cazul amanarilor, debitorul va face dovada ca nu mai are
obligatii neachitate la bugetul de stat, altele decat cele care fac obiectul
inlesnirilor la plata;
c) de la data aprobarii in comisie a cererii de acordare a inlesnirilor la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri datorate bugetului de stat,
pentru sumele esalonate sau amanate, cu exceptia majorarilor de intarziere, se
datoreaza si se calculeaza majorari conform prevederilor legale, plata acestora
efectuandu-se impreuna cu rata respectiva.
Pe perioada de gratie acordata la esalonare si pe perioada amanarii la
plata majorarile datorate conform legii se achita lunar. Pana la data aprobarii
se calculeaza si se datoreaza majorari de intarziere;
d) inlesnirile la plata obligatiilor fata de bugetul de stat se pot acorda
si cu impunerea altor conditii care se considera stimulative pentru incasarea
veniturilor bugetare.
Conditiile prevazute la lit. a) si b) nu se aplica in cazul inlesnirilor la
plata anticipata a taxelor de timbru.
Art. 13
Daca prin cerere debitorul sau platitorul, dupa caz, solicita reducerea sau
scutirea la plata a majorarilor de intarziere sau a taxelor de timbru, iar din
analiza intregii documentatii intocmite pentru acordarea inlesnirii la plata
rezulta ca acordarea unei inlesniri dintre cele mentionate mai sus nu este
oportuna, comisia poate acorda o alta inlesnire la plata, respectiv amanare sau
esalonare.
Art. 14
Comisiile analizeaza cererile de acordare a inlesnirilor la plata si pentru
fiecare cerere se emite o decizie de aprobare sau de respingere, dupa caz.
Decizia este definitiva.
Art. 15
(1) Comunicarea modului de solutionare a cererii de acordare a inlesnirilor
la plata atat debitorului, cat si organului fiscal teritorial in evidenta
caruia este inregistrat acesta, este asigurata de directia de resort din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, sub semnatura directorului general al
acesteia, si, respectiv, de organul fiscal la nivelul caruia sunt constituite
comisiile, sub semnatura directorului general, directorului sau presedintelui
comisiei, conform prevederilor din deciziile de constituire a acestora.
(2) Adresa de comunicare va cuprinde graficul de plata a obligatiilor
pentru care s-au aprobat inlesniri la plata, conditiile ce trebuie indeplinite
pentru mentinerea valabilitatii inlesnirii, precum si cuantumul majorarilor ce
trebuie achitate la fiecare termen de plata din grafic.
Art. 16
(1) Daca se constata sume de restituit sau de rambursat de la bugetul de
stat, reprezentand impozite, taxe sau alte obligatii ale bugetului de stat,
organul fiscal teritorial la care debitorul este inregistrat ca platitor de
impozite si taxe va modifica graficul de esalonare aprobat, in sensul afectarii
ultimelor rate de impozite, taxe si majorari de intarziere, pe baza
procesului-verbal de compensare intocmit la solicitarea debitorului. La
sfarsitul perioadei de esalonare majorarile stabilite prin graficele aprobate
se recalculeaza si se compenseaza sau se restituie la cererea debitorului, dupa
caz.
(2) In cazul in care dupa definitivarea impozitului pe profit pe baza datelor
din bilantul contabil anual sau dupa definitivarea impozitului pe venit prin
decizia de impunere anuala se constata ca sumele esalonate la plata sunt mai
mari decat obligatiile legal datorate, debitorul achita ratele stabilite prin
graficul de esalonare pana la concurenta sumei rezultate din definitivare.
(3) In situatia in care dupa definitivarea anuala se constata ca sumele
esalonate la plata nu sunt datorate, obligatiile bugetului de stat platite in
plus se vor compensa conform legii.
(4) In situatia divizarii debitorului care beneficiaza de inlesniri la
plata acesta este obligat sa prezinte organului fiscal teritorial la care
debitorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe protocolul de
predare-primire, precum si propunerile de defalcare a graficului de esalonare
pe baza caruia organul fiscal teritorial procedeaza la intocmirea noilor
grafice de esalonare pe entitatile rezultate din divizare.
Art. 17
(1) Nerespectarea inlesnirilor la plata astfel cum au fost acordate, respectiv
a graficului de plata, a conditiilor prevazute la art. 12 si a celor stabilite
de comisii, a angajamentului prevazut la art. 5 alin. (3) lit. k), precum si a
prevederilor art. 82 alin. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare,
conduce la pierderea valabilitatii acestora, la executarea silita pentru
intreaga suma neplatita si la obligatia de plata a majorarilor de intarziere
calculate de la data la care termenul si/sau conditiile nu au fost respectate.
(2) O noua cerere de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare
nu poate fi depusa timp de 6 luni de la data nerespectarii inlesnirii
anterioare.
(3) Debitorii care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor restante
la bugetul de stat vor transmite organului fiscal teritorial la care sunt
inregistrati ca platitori de impozite si taxe orice intentie de instrainare de
active pe toata perioada derularii inlesnirii la plata.
Art. 18
(1) Pentru debitorii persoane juridice aflati in proces de privatizare
institutiile publice implicate in realizarea acestui proces solicita
Ministerului Finantelor Publice eliberarea certificatelor de obligatii la
bugetul de stat.
(2) Ministerul Finantelor Publice, prin organele sale teritoriale,
intocmeste certificatul de obligatii la bugetul de stat pentru fiecare debitor
persoana juridica pentru care s-a depus cererea de emitere.
(3) Pe baza certificatului de obligatii la bugetul de stat institutiile
publice implicate in procesul de privatizare elaboreaza un proiect de hotarare
a Guvernului pentru acordarea de inlesniri la plata obligatiilor restante la
bugetul de stat, ce va fi transmis pentru avizare Ministerului Finantelor
Publice.
(4) Ministerul Finantelor Publice, prin comisia constituita conform art. 3,
analizeaza si avizeaza conditiile in care se acorda inlesnirile ce fac obiectul
proiectului de hotarare ce se inainteaza spre aprobare Guvernului.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 19
Conducerile organelor fiscale abilitate sa acorde inlesniri la plata,
indiferent de nivelul de competenta, urmaresc permanent tinerea evidentei
cererilor de acordare a inlesnirilor la plata, stadiul solutionarii acestora,
precum si respectarea termenelor de solutionare in cadrul reglementarilor
legale.
Art. 20
(1) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice vor organiza o
evidenta separata a inlesnirilor la plata si vor transmite prin posta
electronica Directiei generale de administrare a veniturilor publice si a
monopolurilor informarea privind acordarea si realizarea inlesnirilor la plata
obligatiilor restante la bugetul de stat.
(2) Acestea au obligatia sa organizeze evidenta in vederea transmiterii
catre Oficiul Concurentei a informatiilor referitoare la inventarul ajutoarelor
de stat, potrivit dispozitiilor legale care reglementeaza ajutorul de stat.
(3) Debitorii persoane fizice sau juridice care beneficiaza de inlesniri la
plata obligatiilor datorate si neachitate bugetului de stat vor fi controlati
de organele fiscale competente cel putin o data pe perioada derularii
inlesnirilor la plata.
Art. 21
(1) Cererile de acordare a inlesnirilor la plata depuse si nesolutionate
inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice vor fi
actualizate si solutionate conform acestora.
(2) Inlesnirile la plata acordate anterior se deruleaza in continuare in
conditiile prevazute de actele normative in baza carora au fost acordate.
TABEL
ANALIZA GRADULUI DE RISC
______________________________________________________________________________
| IDENTIFICAREA DEBITORULUI TOTAL ARIERATE:
|
| |
| Debite
|
|
|
| Majorari
|
|______________________________________________________________________________|
| ADRESA
|
|______________________________________________________________________________|
| COD FISCAL
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|Nr. Criterii de evaluare Informatii de evaluare Punctajul
|
|crt.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Suma totala solicitata pentru Suma ceruta > 1 miliard lei
5 |
| acordarea de inlesniri la plata Suma ceruta < 1 miliard lei
2 |
|
|
| 2. Vechimea debitorului Data de incepere a
|
| activitatii debitorului:
|
| - mai mult de 2 ani 2
|
| - mai putin de 2 ani 5
|
|
|
| 3. Arierate Vechimea arieratului:
|
| - mai putin de 2 ani 2 |
| - mai mult de 2 ani 5
|
|
|
| 4. Mobilitatea debitorului - schimbare sediu in ultimii
|
| 5 ani 5
|
| - sediu stabil in ultimii
|
| 5 ani 0
|
| |
| 5. Date privind capitalul social - capital strain cu valoare
|
| active < arierate
5 |
| - capital strain cu valoare
|
| active > arierate
2 |
| - capital romanesc cu valoare
|
| active < arierate
5 |
| - capital romanesc cu valoare
|
| active > arierate
2 |
| |
| 6. Indatorarea financiara Valori*1):
|
| - < 30%
2 |
| - > 30% 5
|
|
|
| 7. Date privind controlul fiscal Data ultimului control
|
| fiscal:
|
| - mai putin de 3 ani 2
|
| - mai mult de 3 ani 5
|
|
|
| 8. Rezultatele controlului Raport: diferente constatate
|
| fiscal prin control fiscal/Total
|
| declarat in cursul perioadei
|
| verificate (pe feluri
|
| de impozite):
|
| - > 20%
5 |
| - < 20%
2 |
|
|
| 9. Date privind declaratiile de Numar de declaratii depuse in
|
| impozite si taxe cursul ultimelor 24 de luni:
|
| - 24 -5
|
| - intre 20 si 24 2
|
| - intre 10 si 19 5
|
| - < 10
10 |
|
|
| 10. Date privind obligatiile de Total obligatii platite in
|
| plata cursul ultimelor 24 de luni
|
| (declaratie si control fiscal,
|
| debite + majorari) la
|
| trezorerie/Total declarat si
|
| control fiscal in cursul
|
| aceleiasi perioade:
|
| - total platit/total
|
| declarat > 1
0 |
| - total platit/total
|
| declarat < 1
10 |
|______________________________________________________________________________|
| TOTAL:
|
|______________________________________________________________________________|
*1) (Total datorii fiscale + datorii pe termen scurt si mediu)
------------------------------------------------------------
cifra de afaceri
Indicatorii se iau din bilantul anului precedent sau din raportarile
contabile pe semestrul I al anului curent.
NOTA:
Garantiile solicitate de comisiile constituite la nivelul organelor
competente, pe baza punctajului total rezultat din analiza gradului de risc de
recuperare a creantelor, sunt:
- pana la contravaloarea unei rate medii din esalonare, pentru risc minim
(9 - 15 puncte);
- contravaloarea a 1 - 2 rate medii din esalonare, pentru risc mediu (16 -
45 de puncte);
- contravaloarea a 2 - 4 rate medii din esalonare, pentru risc maxim (46 -
60 de puncte).
In cazul aprobarii amanarii la plata garantia solicitata va fi stabilita la
nivelul a 5% din suma amanata la plata.
Cuantumul garantiei stabilite de comisii se mentioneaza expres in adresa de
comunicare a aprobarii inlesnirii la plata.
MODEL
SITUATIA INFORMATIVA
privind calculul riscului de recuperare a creantelor bugetului de stat
______________________________________________________________________________
| IDENTIFICAREA DEBITORULUI TOTAL ARIERATE:
|
|
|
| Debite
|
| |
| Majorari
|
|______________________________________________________________________________|
| ADRESA |
|______________________________________________________________________________|
| COD FISCAL
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|Nr. Informatii de evaluare Punctajul Valorile rezultate Punctajul
|
|crt. din calcul si date rezultat |
|______________________________________________________________________________|
| 1. Suma totala solicitata
|
| pentru acordarea de
|
| inlesniri la plata:
|
| - Suma ceruta > 1 miliard lei
5 |
| - Suma ceruta < 1 miliard lei
2 |
| |
| 2. Vechimea debitorului (data de
|
| incepere a activitatii):
|
| - mai mult de 2 ani 2
|
| - mai putin de 2 ani 5
|
|
|
| 3. Vechimea arieratelor: |
| - mai putin de 2 ani 2
|
| - mai mult de 2 ani 5
|
| |
| 4. Mobilitatea debitorului:
|
| - schimbare sediu in ultimii
|
| 5 ani 5 |
| - sediu stabil in ultimii
|
| 5 ani 0
|
|
|
| 5. Date privind capitalul social:
|
| - capital strain cu valoare
|
| active < arierate
5 |
| - capital strain cu valoare
|
| active > arierate
2 |
| - capital romanesc cu valoare
|
| active < arierate 5
|
| - capital romanesc cu valoare
|
| active > arierate
2 |
| |
| 6. Indatorarea finanaciara*1):
|
| - < 30%
2 |
| - > 30% 5 |
|
|
| 7. Date privind controlul fiscal
|
| (data ultimului control fiscal): |
| - mai putin de 3 ani 2
|
| - mai mult de 3 ani 5
|
|
|
| 8. Rezultatele controlului fiscal:
|
| Raport: diferente constatate
|
| prin control fiscal/Total
|
| declarat in cursul perioadei
|
| verificate (pe feluri de
|
| impozite):
|
| - > 20% 5
|
| - < 20%
2 |
|
|
| 9. Date privind declaratiile de |
| impozite si taxe:
|
| Numar de declaratii depuse in
|
| cursul ultimelor 24 de luni: |
| - 24 -5
|
| - intre 20 si 24 2
|
| - intre 10 si 19 5 |
| - < 10
10 |
|
|
| 10. Date privind obligatiile de
|
| plata:
|
| Total obligatii platite in
|
| cursul ultimelor 24 de luni
|
| (declaratie si control fiscal,
|
| debite + majorari) la
|
| trezorerie/Total declarat si
|
| control fiscal in cursul
|
| aceleiasi perioade:
|
| - total platit/total
|
| declarat > 1 0
|
| - total platit/total
|
| declarat < 1
10 |
|______________________________________________________________________________|
| TOTAL :
|
|______________________________________________________________________________|
*1) (Total datorii fiscale + datorii pe termen scurt si mediu)
-----------------------------------------------------------
cifra de afaceri
Indicatorii se iau din bilantul anului precedent sau din raportarile
contabile pe semestrul I al anului curent.