ORDIN Nr. 94
din 15 aprilie 2010
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind procedurile de planificare a resursei de aviatie,
cooperarea si accesul la bordul aeronavelor Ministerului Administratiei si
Internelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 20 aprilie 2010
In temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind procedurile
de planificare a resursei de aviaţie, cooperarea şi accesul la bordul
aeronavelor Ministerului Administraţiei şi Internelor, prevăzute
în anexa care face parte din prezentul ordin.
Art. 2. - Şefii (comandanţii) tuturor
structurilor centrale şi teritoriale vor lua măsuri pentru aplicarea
întocmai a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Direcţia generală management
operaţional urmăreşte respectarea întocmai a prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind procedurile de planificare a resursei de
aviaţie, cooperarea şi accesul la bordul aeronavelor Ministerului
Administraţiei si Internelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc
cadrul normativ privind planificarea resursei de aviaţie, cooperarea
şi accesul la bordul aeronavelor Ministerului Administraţiei şi
Internelor, denumit în continuare MAI.
Art. 2. -In sensul prezentelor norme metodologice,
termenii şi expresiile utilizate au următorul înţeles:
a) resursa de aviaţie - totalitatea
resurselor materiale, tehnice, umane şi financiare necesare îndeplinirii
unei misiuni de zbor;
b) activităţi aeronautice -
totalitatea acţiunilor care se desfăşoară în
legătură şi pentru executarea zborului;
c) activităţi specifice de pregătire
şi instruire - ansamblul de activităţi desfăşurate
în legătură cu pregătirea şi perfecţionarea
personalului operativ din cadrul MAI;
d) siguranţa zborului - acea capacitate a
activităţii aeronautice care constă în evitarea afectării
sănătăţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum
şi a producerii de pagube materiale, în timpul sau din cauza activităţilor
de zbor;
e) plan-cadru de alocare a resursei de
aviaţie al Inspectoratului General de Aviaţie al MAI, denumit în
continuare plan-cadru - documentul în baza căruia se alocă
resursa de aviaţie în sprijinul structurilor operative ale MAI;
f) plan de măsuri/acţiune - documentul
în baza căruia se planifică, se coordonează şi se
efectuează misiunile, la care se alocă resursă de aviaţie;
g) misiuni de cooperare - ansamblul de
activităţi efectuate pentru organizarea, desfăşurarea
şi evaluarea misiunilor ce presupun activităţi de zbor,
executate în baza planului-cadru, planurilor de cooperare sau dispoziţiei
secretarului de stat, şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică;
h) situaţii deosebite - stările
determinate de evenimente care prin efectele sau amploarea lor impun intervenţia
aeriană cu mijloacele şi aeronavele din dotarea Inspectoratului
General de Aviaţie al MAI, pentru asigurarea misiunilor în domeniul
ordinii şi siguranţei publice, protecţiei mediului
înconjurător, precum şi a misiunilor umanitare.
Art. 3. - (1) Direcţia generală management
operaţional, denumită în continuare DGMO, prin Biroul
planificare resurse aeronavale, asigură suportul decizional de
specialitate, necesar conducerii MAI, în vederea dispunerii măsurilor
optime pentru îndeplinirea activităţilor aeronautice din
competenţă.
(2) Inspectoratul General de Aviaţie al MAI,
denumit în continuare IGAv, planifică, organizează şi
execută activităţile aeronautice în sprijinul structurilor
operative ale MAI, administraţiei centrale şi locale sau la
solicitarea conducerii ministerului, conform prevederilor legale.
CAPITOLUL II
Planificarea resursei de aviaţie
Art. 4. - (1) Alocarea resursei de aviaţie pentru
structurile operative ale MAI se face anual, în baza planului-cadru al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Planul-cadru se întocmeşte până la data
de 30 noiembrie a anului curent pentru anul următor, se avizează de
către DGMO şi se aprobă de către secretarul de stat,
şef al Departamentului ordine şi siguranţă publică.
(3) In vederea elaborării planului-cadru,
inspectoratele generale/similare din cadrul MAI înaintează IGAv
solicitările privind resursa de aviaţie pentru anul următor, în
scris, până la data de 20 noiembrie a anului curent. Solicitările
trebuie să cuprindă necesarul de ore de zbor în vederea
realizării activităţilor specifice de pregătire şi
instruire, precum şi motivaţiile/argumentele în susţinerea
acestora.
Art. 5. - (1) Structurile operative ale MAI cuprinse în
planul-cadru transmit IGAv necesarul privind resursa de aviaţie pentru luna
următoare, în scris, până la data de 25 a lunii curente.
(2) Pentru misiunile neprevăzute, structurile
operative solicită IGAv necesarul privind resursa de aviaţie, în
scris, cu cel puţin 48 de ore înainte de începerea misiunii,
specificându-se scopul activităţii, data, ora, numărul
persoanelor participante, durata de timp estimată, locurile de
desfăşurare a activităţilor, aeroporturile/terenurile de
decolare-aterizare, precum şi alte date necesare pregătirii misiunii
de zbor.
(3) Solicitările prevăzute la alin. (1)
şi (2) se analizează la nivelul conducerii IGAv, care transmite
ordinele necesare pentru executarea misiunilor de zbor de către
structurile subordonate.
(4) In caz de urgenţă, situaţii
deosebite sau când situaţia operativă o impune, solicitarea se
adresează direct inspectorului general al IGAv sau, după caz,
comandanţilor unităţilor speciale de aviaţie care au
competenţa de a ordona executarea misiunii de zbor şi obligaţia
de a raporta ierarhic decizia luată.
Art. 6. - (1) Structurile/Instituţiile MAI care nu
sunt cuprinse în planul-cadru pot solicita secretarului de stat, şef al
Departamentului ordine şi siguranţă publică, în scris,
motivat, resursă de aviaţie pentru executarea unor misiuni/activităţi
ce rezultă din exercitarea atribuţiilor legale.
(2) Solicitările structurilor/instituţiilor
prevăzute la alin. (1) primite direct de IGAv se transmit, în termen de 24
de ore de la primire, la DGMO.
(3) Solicitările transmise potrivit alin. (1)
şi (2) se analizează de DGMO, care formulează propuneri şi,
după caz, elaborează dispoziţia secretarului de stat, şef
al Departamentului ordine şi siguranţă publică.
Conţinutul şi structura dispoziţiei pentru executarea misiunilor
sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 7. - (1) Alte instituţii publice sau private
pot solicita ministrului administraţiei şi internelor, în scris,
motivat, resursă de aviaţie pentru executarea unor
misiuni/activităţi ce rezultă din exercitarea atribuţiilor
legale sau care servesc unor scopuri publice, compatibile cu competenţele
MAI, ori unor scopuri umanitare.
(2) Solicitările transmise potrivit alin. (1) se
analizează de DGMO, care formulează propuneri şi, după
aprobarea de către ministrul administraţiei şi internelor,
elaborează dispoziţia secretarului de stat, şef al
Departamentului ordine şi siguranţă publică, şi
comunică solicitantului decizia MAI.
Art. 8. - (1) IGAv informează zilnic, în scris,
DGMO -Centrul operaţional de comandă cu privire la resursa de
aviaţie utilizată, misiunile executate, cele planificate pentru ziua
următoare şi disponibilitatea tehnică, potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 3.
(2) IGAv transmite lunar sau la cerere DGMO
situaţii referitoare la misiunile efectuate, nivelul de pregătire
şi calificare a personalului aeronautic, consumul de resursă de
aviaţie, precum şi alte date solicitate.
Art. 9. - Stadiul îndeplinirii activităţilor
cuprinse în planul-cadru se analizează, semestrial sau atunci când
situaţia impune acest lucru, de DGMO şi IGAv, care, în funcţie
de resursa de aviaţie existentă/utilizată, de misiunile
executate şi de fondurile financiare aflate la dispoziţie,
înaintează propuneri privind optimizarea activităţilor
aeronautice secretarului de stat, şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea
misiunilor de cooperare, precum şi accesul personalului la bordul
aeronavelor
Art. 10. - Misiunile de cooperare între IGAv şi
celelalte structuri ale MAI se realizează într-o concepţie
unitară, iar răspunderea pentru organizarea şi realizarea
activităţilor revine şefilor structurilor participante.
Art. 11. - Regulile şi detaliile privind
cooperarea între IGAv şi structurile/instituţiile beneficiare se
stabilesc prin planuri de cooperare, care respectă prevederile prezentelor
norme metodologice, standardele şi procedurile specifice. Planurile de
cooperare cuprind, în principiu, următoarele:
a) misiunile desfăşurate de personalul
participant la activităţile specifice;
b) mijloacele de comunicaţii necesare
desfăşurării/îndeplinirii misiunii, precum şi
frecvenţele repartizate;
c) instructajul privind respectarea normelor de
siguranţă a zborului, precum şi a normelor de securitate şi
sănătate în muncă cu personalul îmbarcat pe timpul misiunii;
d) prevederi referitoare la dispozitivul de pază a
aeronavelor la locul de aterizare şi staţionare;
e) măsuri de asigurare a transportului,
cazării şi hrănirii echipajelor aeronavelor participante la
misiune;
f) evaluarea misiunilor executate;
g) alte precizări care se impun, în funcţie
de activitatea desfăşurată.
Art. 12. - Pentru misiunile sau activităţile
temporare ordonate/dispuse de conducerea MAI în scopul asigurării ordinii
şi siguranţei publice, pentru care se alocă resursă de
aviaţie, structurile implicate întocmesc planuri de
măsuri/acţiune, conform competenţelor.
Art. 13. - (1) Accesul personalului la bordul
aeronavelor MAI, cu excepţia personalului aeronautic, este permis în
conformitate cu planurile de măsuri/acţiune, iar răspunderea
privind nominalizarea acestuia îi revine şefului/comandantului structurii
în sprijinul căreia se desfăşoară misiunea de zbor.
(2) Personalul altor instituţii publice sau
private are acces la bordul aeronavelor MAI în situaţii justificate,
cerute de realizarea misiunilor/activităţilor prevăzute la art.
7 alin. (1), în conformitate cu protocoalele de colaborare/cooperare
interinstituţională sau, dacă acestea nu există, în
condiţiile stabilite prin dispoziţia secretarului de stat, şef
al Departamentului ordine şi siguranţă publică, privind
executarea misiunilor.
(3) Accesul persoanelor la bordul aeronavelor MAI cu
ocazia unor activităţi aniversare sau demonstrative este permis cu
aprobarea inspectorului general al IGAv.
(4) In situaţii de urgenţă, când nu mai
există timpul necesar solicitării aprobărilor legale, comandantul
echipajului poate permite accesul la bordul aeronavei şi altor categorii
de personal ce sunt implicate în efectuarea misiunilor operative sau
activităţilor specifice de zbor.
(5) Comandantul echipajului are autoritatea
deplină de a decide în legătură cu accesul persoanelor la bordul
aeronavei MAI, în funcţie de numărul locurilor disponibile,
capacitatea de transport, performanţele aeronavei şi condiţiile
de zbor.
(6) Intervenţia în deciziile şi
acţiunile echipajului a oricărei persoane aflate la bordul aeronavei
MAI pe timpul executării misiunilor de zbor este interzisă.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 14. - IGAv, comandanţii unităţilor
subordonate acestuia, precum şi şefii structurilor MAI care
utilizează resursa de aviaţie răspund de asigurarea şi
utilizarea judicioasă a resursei de aviaţie alocate executării
misiunilor din competenţă.
Art. 15. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă
din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI Şl INTERNELOR
Aprob
Secretar de stat, şef al Departamentului ordine
şi siguranţă publică,
De acord, rog aprobaţi
Director general al Direcţiei generale
management operaţional,
PLAN-CADRU
de alocare a resursei de aviaţie pentru
structurile operative ale Inspectoratului General de Aviaţie în anul
Nr. crt.
|
Structura
|
Tipul misiunii
|
Ore de zbor
|
Observaţii
|
Solicitate
|
Alocate
|
I. Misiuni operative
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total ore zbor
|
|
|
|
II. Misiuni SMURD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total ore zbor
|
|
|
|
III. Instruire şi pregătire
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total ore zbor
|
|
|
|
IV. Rezervă la dispoziţie
pentru alte misiuni
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total ore zbor
|
|
|
|
TOTAL GENERAL:
|
|
|
|
NOTĂ:
Fiecare inspectorat general/similar va solicita
resursă de aviaţie pe structuri subordonate şi tipuri de
misiuni. Prezentul plan va fi semnat de inspectorii generali/similari care
solicită resursă de aviaţie.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
CONŢINUTUL Şl STRUCTURA
dispoziţiei pentru executarea misiunilor
In conţinutul dispoziţiei se vor stabili
principalele elemente necesare executării misiunii, care vor viza:
1. tipul, caracterul şi scopul misiunii;
2. precizări privind structura de la care se
alocă orele de zbor;
3. tipul de aeronavă;
4. data şi ora decolării;
5. zona/localitatea sau traiectul de zbor;
6. aeroporturile/terenurile de decolare-aterizare;
7. numărul maxim de ore de zbor;
8. personalul care are acces la bordul aeronavei
şi structura/instituţia publică sau privată din care
provine;
9. alte date necesare desfăşurării în
siguranţă a misiunii.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
I. Misiuni executate la data de...............
Misiuni executate
|
Nr. crt.
|
Tip/Nr. aeronavă
|
Echipaj
|
Echipă medicală SMURD
|
Ora decolării/ aterizării
|
Ore zbor misiuni
|
Ore zbor instrucţie
|
Traiectul
|
Scopul misiunii
|
Beneficiar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total ore zbor
|
|
|
Nr. persoane transportate
|
II. Misiuni planificate pentru data de...............
Misiuni planificate
|
Nr. crt.
|
Tipul misiunii
|
Scopul misiunii
|
Tip/Nr. aeronavă
|
Structura beneficiară
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Disponibilitatea aeronavelor la data
de...............
Nr. crt.
|
Tip/Nr. aeronavă
|
Starea de disponibilitate
|
Locaţia/Zona
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|