ORDONANTA Nr. 18 din 24 ianuarie 2002
privind functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 1 februarie 2002

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. VI.5 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au
urmatorul inteles:
a) apel de urgenta - orice chemare sau solicitare de ajutor care se
efectueaza gratuit;
b) furnizor de servicii - entitatea stabilita in conformitate cu Hotararea
Guvernului nr. 617/2001 privind Sistemul national unic pentru apeluri de
urgenta, care va implementa in Romania sistemul national;
c) numar unic pentru apeluri de urgenta - 1-1-2;
d) Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta - serviciile
centralizate de dispecerizare si de coordonare a interventiei, in caz de
urgenta, a personalului specializat, pe teritoriul Romaniei.
Art. 2
In Romania operatorul Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta
este Serviciul de Telecomunicatii Speciale, in conformitate cu Hotararea
Guvernului nr. 617/2001.
Art. 3
Serviciile specializate sunt servicii de interventie rapida in cazul
apelurilor de urgenta.
Art. 4
Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta functioneaza permanent,
iar personalul operativ lucreaza in ture.
Art. 5
(1) Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta are urmatoarele
atributii principale:
a) primeste si inregistreaza automat apelurile de urgenta comunicate prin
telefon, radio, dispozitive automate de anuntare, semnalizare, alarmare ori
prin alte mijloace, confirma si localizeaza, pe cat posibil, apelurile primite;
b) analizeaza, directioneaza si transmite operativ apelurile de urgenta la
serviciile specializate de interventie, in functie de natura evenimentelor si de
consecintele acestora, precum si la autoritatile competente;
c) transmite imediat, in cazul producerii dezastrelor, apelurile, datele si
informatiile primite la Secretariatul tehnic permanent de pe langa Comisia
guvernamentala de aparare impotriva dezastrelor;
d) primeste si inregistreaza datele si informatiile privind evolutia
evenimentelor si a interventiilor;
e) centralizeaza, stocheaza si pune la dispozitie autoritatilor abilitate
datele privind apelurile de urgenta gestionate.
(2) Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta asigura, conform
legii, receptionarea apelurilor de urgenta si in limbile minoritatilor
nationale din unitatea administrativ-teritoriala si, dupa caz, in una-doua
limbi de circulatie internationala.
Art. 6
(1) Serviciile specializate in interventii la apelurile de urgenta au
urmatoarele atributii principale:
a) asigura, prin dispeceratele proprii, preluarea apelurilor de urgenta
transmise de dispeceratul pentru apeluri de urgenta;
b) alerteaza de indata personalul de interventie;
c) mentin legatura cu fortele si mijloacele dislocate la locul
evenimentului.
(2) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1) serviciile
specializate incheie protocoale cu furnizorul de servicii.
Art. 7
(1) In Romania se introduce numarul unic pentru apeluri de urgenta in
retelele publice de telefonie. Acesta este 1-1-2.
(2) Numarul unic pentru apeluri de urgenta va fi utilizat in paralel cu
celelalte numere telefonice nationale pentru anuntarea urgentelor, pentru o
perioada de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(3) Apelul de urgenta este netaxabil.
Art. 8
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va supraveghea ca
toti operatorii publici de telefonie fixa care furnizeaza aceste servicii de
comunicatii sa asigure primirea si retransmiterea apelului de urgenta de la
toate posturile telefonice fixe pe care le deservesc, pana la desfiintarea
circuitului telefonic.
(2) In cuprinsul avizului de comunicare asupra datei de desfiintare a
circuitului telefonic se va preciza in mod clar si faptul ca de la data
respectiva utilizatorul nu va mai beneficia de posibilitatea de a telefona la
numarul unic pentru apeluri de urgenta.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va supraveghea ca
toti operatorii publici de telefonie fixa care furnizeaza aceste servicii de
comunicatii sa asigure primirea si retransmiterea automata a apelului de
urgenta de la toate posturile telefonice instalate in locurile deschise
accesului public, indiferent de modul in care se realizeaza taxarea apelurilor
si a convorbirilor de la aceste posturi telefonice.
Art. 9
Operatorii publici de telefonie mobila care furnizeaza aceste servicii de
comunicatii au obligatia sa asigure primirea si retransmiterea apelului de
urgenta de la orice aparat telefonic pentru comunicatii mobile, indiferent de
tipul de cartela din aparatul telefonic respectiv.
Art. 10
Eliberarea sau prelungirea licentelor pentru operatorii publici de
telefonie se conditioneaza de asigurarea introducerii numarului unic pentru
apeluri de urgenta in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
Art. 11
(1) Operatorii publici de telefonie fixa si/sau mobila, care furnizeaza servicii
de comunicatii in Romania, au obligatia sa puna la dispozitie furnizorului de
servicii, gratuit si in timp util, toate numerele de telefon, numele si
adresele din bazele lor de date, actualizate lunar.
(2) Furnizorul de servicii este obligat sa asigure confidentialitatea si
securitatea bazelor de date pe care le gestioneaza.
Art. 12
Personalul necesar in vederea infiintarii si functionarii Sistemului
national unic pentru apeluri de urgenta se selecteaza si se perfectioneaza de
catre furnizorul de servicii.
Art. 13
(1) Pentru finantarea functionarii Sistemului national unic pentru apeluri
de urgenta si pentru recuperarea investitiilor efectuate de catre furnizorul de
servicii pentru implementarea Sistemului national pentru apeluri de urgenta se
instituie un tarif care se colecteaza de catre furnizorul de servicii de la
operatorii publici de telefonie.
(2) Tariful prevazut la alin. (1) va fi stabilit prin hotarare a
Guvernului, avandu-se in vedere asigurarea costurilor de functionare a
Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta si recuperarea investitiilor
efectuate de catre furnizorul de servicii.
(3) Furnizorul de servicii suporta cheltuielile pentru acoperirea
costurilor legate de realizarea comunicatiei dintre postul de la care se
efectueaza apelul de urgenta si dispeceratul pentru apeluri de urgenta
corespunzator, precum si pentru cele legate de realizarea comunicatiei necesare
intre dispeceratul pentru apeluri de urgenta si dispeceratele serviciilor
specializate de politie, pompieri si ambulanta.
(4) Alte persoane juridice interesate in realizarea comunicatiei cu
Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta suporta cheltuielile pentru
acoperirea costurilor pentru realizarea comunicatiei intre dispeceratele corespunzatoare
de urgenta si serviciile specializate in interventii din cadrul persoanelor
juridice respective.
(5) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, va intocmi proiectul normelor metodologice
privind colectarea fondurilor reprezentand sumele corespunzatoare tarifului
prevazut la alin. (1), care va fi supus spre aprobare Guvernului.
Art. 14
(1) Toate persoanele juridice interesate in realizarea comunicatiei cu
Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta au obligatia sa solicite, in
scris, avizul tehnic de compatibilitate a sistemelor proprii cu solutia tehnica
implementata la dispeceratul pentru apeluri de urgenta de catre prestatorul de
servicii.
(2) Avizul tehnic se acorda de operatorul Sistemului national unic pentru
apeluri de urgenta, cu precizarea aspectelor de incompatibilitate.
Art. 15
In gestionarea apelurilor de urgenta furnizorul de servicii poate incheia
conventii cu organizatii neguvernamentale si cu alte servicii comunitare,
constituite potrivit legii, care au atributii in acest domeniu.
Art. 16
Se interzice utilizarea in alte scopuri a numerelor pentru apeluri de
urgenta.
Art. 17
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 18
(1) Constituie contraventii, potrivit prevederilor prezentei ordonante,
urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) apelarea abuziva sau alertarea falsa a dispeceratului pentru apeluri de
urgenta, precum si a celorlalte servicii specializate se sanctioneaza cu amenda
de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei;
b) nerespectarea de catre operatorii publici de telefonie a obligatiilor
prevazute la art. 8, 9 si 11 se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii prevazute la alin. (1)
lit. a) se realizeaza, dupa caz, de ofiteri si subofiteri din cadrul
Ministerului de Interne, de pompierii militari sau de catre primari, iar in
cazul amenzii prevazute la alin. (1) lit. b), de catre personalul abilitat din
cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va putea delega
competentele prevazute la alin. (2) unei persoane juridice de drept public cu
atributii in domeniul comunicatiilor.
(4) Dispozitiile prezentei ordonante, referitoare la contraventii, se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, cu exceptia celor ale art. 28.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu