ORDONANTA Nr. 38 din 30 ianuarie 2000
privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor,
prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul
navelor maritime care utilizeaza porturile romanesti sau care navigheaza in
apele nationale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 31 ianuarie 2000

In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. E pct. 1 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Obiectul prezentei ordonante il constituie:
a) implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor,
prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul
navelor maritime care utilizeaza porturile romanesti sau care navigheaza in
apele nationale, in scopul reducerii cazurilor de operare in porturile si in
apele nationale ale Romaniei a navelor maritime substandard;
b) instituirea controlului navelor maritime sub pavilion strain, denumit
controlul statului portului - PSC, in conformitate cu reglementarile europene
si internationale privind procedurile armonizate de inspectie si retinere a
navelor.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, termenii utilizati au urmatoarele
semnificatii:
1. ape nationale - ape nationale navigabile ale Romaniei, astfel cum sunt
definite prin Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila;
2. autoritate competenta - Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C.,
institutie publica autofinantata, aflata in subordinea Ministerului
Transporturilor;
3. certificate valabile - certificate care au fost eliberate direct de un
stat parte la una dintre conventii sau, in numele sau, de o organizatie
recunoscuta si care contin date concrete si corecte, indeplinesc prevederile
conventiilor si carora le corespund particularitatile navei, echipajul si
echipamentele acesteia;
4. conventii - includ:
a) Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe
mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care Romania a
aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
b) Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre
nave, modificata prin Protocolul din 1978, incheiat la Londra la 17 februarie
1978 (MARPOL 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
c) Conventia internationala din 1966 asupra liniilor de incarcare,
incheiata la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care Romania a aderat prin
Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;
d) Conventia internationala privind standardele de pregatire a
navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptata
la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 78), la care Romania a aderat prin Legea nr.
107/1992;
e) Conventia referitoare la Regulamentul international din 1972 pentru
prevenirea abordajelor pe mare, incheiata la Londra la 20 octombrie 1972, la
care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;
f) Conventia internationala asupra masurarii tonajului navelor, incheiata
la Londra la 23 iunie 1969 (TONNAGE 69), la care Romania a aderat prin Decretul
Consiliului de Stat nr. 23/1976;
g) Conventia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor
comerciale, adoptata la Conferinta Generala a Organizatiei Internationale a
Muncii la Geneva la 29 octombrie 1976 (ILO 147), ratificata de Romania prin
Ordonanta Guvernului nr. 56/1999;
h) protocoalele si amendamentele la conventiile prevazute la lit. a) - g),
la care Romania este parte, precum si codurile de aplicare obligatorie
prevazute de aceste conventii;
5. deficienta - o stare care nu este conforma cu cerintele unei conventii;
6. inspectie - vizita la bordul unei nave pentru a verifica atat
validitatea certificatelor si documentelor necesare, cat si starea navei, a
echipamentelor sale si a echipajului acesteia, precum si conditiile de viata si
de munca ale echipajului;
7. inspectie detaliata - inspectie in care nava, echipamentele si echipajul
acesteia, in totalitate sau in parte, in conditiile prevazute la art. 6 alin.
(3), fac obiectul unei inspectii mai amanuntite, care include constructia si
echipamentele navei, echipajul, conditiile de viata si de munca ale acestuia,
precum si conformitatea cu procedurile operationale la bord;
8. inspector PSC - persoana fizica autorizata de Ministerul Transporturilor
sa efectueze inspectii in cadrul controlului statului portului - PSC si care
isi angajeaza raspunderea in fata autoritatii competente;
9. instalatie off-shore - platforma fixa sau mobila care opereaza pe sau
deasupra platoului continental romanesc;
10. nava - orice nava maritima careia i se aplica una sau mai multe
conventii si care arboreaza pavilionul unei tari straine;
11. nava substandard - nava ale carei corp, masini, echipamente sau
siguranta operationala sunt in mod substantial sub standardele cerute prin
conventii sau al carei echipaj nu este in conformitate cu documentul privind
echipajul minim de siguranta la bord;
12. organizatie recunoscuta - o organizatie care indeplineste criteriile si
conditiile stipulate in Rezolutia A.739(18) a Organizatiei Maritime
Internationale si care a fost delegata de administratia statului pavilionului
sa furnizeze serviciile si certificatele statutare necesare navelor care
arboreaza pavilionul sau;
13. retinere - interzicerea formala pentru o nava de a parasi portul sau
rada, ca urmare a deficientelor constatate care, in totalitate sau in parte,
fac ca nava sa se gaseasca intr-o stare improprie pentru a naviga;
14. stopare a operatiunilor - interzicerea formala pentru o nava de a
continua operarea datorita deficientelor constatate care, in parte sau in
totalitate, ar imprima un caracter de periculozitate pentru continuarea
operarii.
Art. 3
(1) Prevederile prezentei ordonante se aplica oricarei nave, inclusiv
echipajului acesteia, care:
a) face escala intr-un port romanesc sau la o instalatie off-shore aflata
in apele teritoriale romanesti; sau
b) ancoreaza intr-un port romanesc sau la o astfel de instalatie off-shore.
(2) In cazul navelor cu un tonaj brut mai mic de 500, autoritatea
competenta va aplica acele cerinte ale conventiilor care sunt aplicabile si, in
masura in care una dintre conventii nu este aplicabila, va lua toate masurile
necesare pentru a asigura ca respectiva nava nu pune in pericol siguranta,
sanatatea sau mediul.
(3) La efectuarea inspectiei unei nave care arboreaza pavilionul unui stat
care nu este membru al uneia dintre conventii, autoritatea competenta trebuie
sa se asigure ca tratamentul aplicat unei astfel de nave si echipamentului sau
nu este mai favorabil decat cel aplicat unei nave care arboreaza pavilionul
unui stat membru la acea conventie.
(4) Navele de pescuit, navele de razboi, navele auxiliare, navele
construite din lemn si cele de o constructie primitiva, navele guvernamentale
exploatate in scopuri necomerciale, precum si navele de agrement care nu sunt
angajate in comert nu fac obiectul prevederilor acestei ordonante.
Art. 4
(1) Activitatea de control al statului portului - PSC constituie serviciu
public administrativ si se organizeaza in cadrul structurii organizatorice a
autoritatii competente. Inspectiile si inspectiile detaliate la nave sunt
efectuate de inspectori PSC.
(2) Pentru organizarea si exercitarea activitatii de control al statului
portului - PSC autoritatea competenta primeste fonduri de la bugetul de stat.
Art. 5
(1) Anual autoritatea competenta va asigura controlul a minimum 25% din
numarul total de nave sub pavilion strain care intra in porturile romanesti.
(2) Inspectiile la nave vor fi efectuate ca urmare a:
a) initiativei autoritatii competente;
b) cererii sau informatiei asupra navei, furnizata de un alt stat parte la
una dintre conventii; sau
c) informatiei asupra navei, furnizata de un membru al echipajului, de un
organism profesional, o asociatie, un sindicat sau de orice alta entitate care
are interese in ceea ce priveste siguranta navei, a echipajului si a
pasagerilor sai sau protectia mediului marin.
Art. 6
(1) Inspectorii PSC vor efectua inspectii care vor consta intr-o vizita la
bordul navei in vederea verificarii validitatii certificatelor si a altor
documente care trebuie sa existe la bordul navei, in conformitate cu
prevederile conventiilor, a starii navei, a echipamentului si echipajului sau,
precum si a conditiilor de viata si de munca ale echipajului.
(2) Daca certificatele si documentele prevazute la alin. (1) sunt valabile
si inspectorul PSC este satisfacut de starea generala a navei, inclusiv de cea
a compartimentului masinilor si de conditiile de cazare si de igiena ale
echipajului si pasagerilor, inspectia se va limita la deficientele raportate
sau observate, in cazul existentei acestora.
(3) Atunci cand inspectorul PSC are motive intemeiate de a crede, in baza
observatiilor facute la bord, ca starea navei, a echipamentului sau a
echipajului acesteia nu indeplineste in mod substantial cerintele unei
conventii, va fi efectuata o inspectie detaliata.
(4) Motive intemeiate exista atunci cand inspectorul PSC descopera probe
care, in baza judecatii sale profesionale, justifica o inspectie detaliata a
navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia.
Art. 7
(1) La terminarea inspectiei sau a inspectiei detaliate inspectorul PSC
trebuie sa transmita comandantului navei un document care va contine
rezultatele inspectiei si detalii asupra oricaror decizii luate de inspectorul
PSC, precum si orice actiuni de remediere care trebuie luate de comandantul,
proprietarul sau de operatorul navei.
(2) In cazul existentei unor deficiente care necesita retinerea navei,
documentul care se transmite comandantului navei, in conformitate cu alin. (1),
va include mentiunea ca masura retinerii navei va fi publicata in conformitate
cu prevederile art. 14.
Art. 8
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca toate deficientele
confirmate sau descoperite in timpul inspectiei sunt remediate in conformitate
cu prevederile conventiilor.
(2) In cazul unor deficiente care pun in pericol, in mod obiectiv,
siguranta, sanatatea sau mediul, autoritatea competenta, prin ordin scris, va
lua masura retinerii navei sau a stoparii operatiunilor in cursul carora au
fost descoperite deficientele. Ordinul de retinere a navei sau de stopare a
operatiunilor va fi comunicat imediat comandantului navei si reprezentantului
proprietarului sau operatorului navei in Romania. Acest ordin va fi retras
numai atunci cand pericolul este inlaturat sau atunci cand autoritatea
competenta hotaraste ca nava poate pleca sau ca operatiunile pot fi terminate
fara nici un risc pentru siguranta si sanatatea pasagerilor sau a echipajului,
fara a prezenta un pericol pentru alte nave sau un pericol de poluare a
mediului marin.
(3) In circumstante exceptionale, atunci cand starea generala a unei nave
este in mod evident substandard, autoritatea competenta poate suspenda
inspectia acesteia pana cand comandantul, proprietarul sau operatorul navei ori
reprezentantii acestora au luat masurile necesare in vederea respectarii
prevederilor corespunzatoare ale conventiilor.
(4) In cazul in care autoritatea competenta a luat masura retinerii navei,
aceasta va informa imediat, in scris, administratia statului pavilionului si
consulul sau, in absenta acestuia, urmatorul reprezentant diplomatic al
statului pavilionului despre toate circumstantele in care a fost emis ordinul
de retinere a navei. Acolo unde este necesar va fi informata si organizatia
recunoscuta responsabila de eliberarea certificatelor navei.
(5) Prevederile prezentei ordonante nu vor aduce atingere nici unor
prevederi aditionale ale conventiilor cu privire la procedurile de notificare
si de raportare referitoare la controlul statului portului - PSC.
(6) In exercitarea controlului statului portului - PSC, conform
prevederilor prezentei ordonante, autoritatea competenta va face tot posibilul
pentru a evita retinerea sau intarzierea nejustificata a unei nave. Daca o nava
este retinuta sau intarziata in mod nejustificat, proprietarul sau operatorul
acesteia are dreptul la despagubire pentru orice pierdere sau prejudiciu
suferit. In toate aceste cazuri proba retinerii sau intarzierii nejustificate a
navei este in sarcina reclamantului.
(7) In cazul in care comandantul, proprietarul sau agentul unei nave
notifica autoritatii competente, inainte sau imediat dupa intrarea navei in
port, orice deficiente ale navei sau ale echipamentului sau, a caror remediere
urmeaza a fi facuta inainte de plecarea navei din port, retinerea acesteia va
fi hotarata numai daca deficientele care o justifica au fost descoperite dupa
ce comandantul a anuntat ca nava este pregatita pentru inspectie. Aceeasi
procedura va fi aplicata atunci cand autoritatea competenta primeste
notificarea ca nava este programata in vederea efectuarii inspectiilor de clasa
sau a celor conforme prevederilor legislatiei statului pavilionului.
Art. 9
(1) Proprietarul sau operatorul unei nave ori reprezentantii acestora in
Romania au dreptul de a contesta ordinul de retinere a navei dat de autoritatea
competenta. Contestatia nu determina suspendarea masurii de retinere.
(2) Contestarea ordinului de retinere se face in conformitate cu
prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Autoritatea competenta va informa, o data cu emiterea ordinului de
retinere a navei, comandantul navei retinute in legatura cu dreptul de a face
contestatie.
Art. 10
(1) Atunci cand deficientele prevazute la art. 8 alin. (2) nu pot fi
remediate in portul in care se exercita controlul statului portului - PSC,
autoritatea competenta poate permite navei respective sa plece spre cel mai
apropiat santier de reparatii disponibil, numai daca sunt respectate conditiile
specifice determinate de acesta in vederea asigurarii plecarii navei intr-o
stare care nu prezinta nici un risc pentru siguranta si sanatatea pasagerilor
sau a echipajului si nici un pericol pentru alte nave sau nici un pericol de
poluare a mediului marin.
(2) In conditiile prevazute la alin. (1), atunci cand portul spre care se
indreapta nava in vederea remedierii deficientelor se afla intr-un alt stat,
autoritatea competenta va informa in scris autoritatea competenta a acelui
stat, partile prevazute la art. 8 alin. (4) si orice alta autoritate implicata,
cu privire la starea navei, in scopul asigurarii tuturor conditiilor pentru
plecarea acesteia.
(3) In cazul existentei unui acord international privind controlul statului
portului - PSC, la care Romania este parte, autoritatea competenta va lua
masuri pentru a asigura ca navelor prevazute la alin. (1) care pleaca:
a) fara sa se fi conformat conditiilor determinate de autoritatea
competenta a unuia dintre statele membre ale acestui acord; sau
b) care refuza sa se conformeze cerintelor aplicabile ale conventiilor,
neindreptandu-se spre santierul de reparatii indicat,
li se va refuza accesul in toate porturile romanesti pana cand proprietarul sau
operatorul nu va furniza autoritatii competente proba indeplinirii in
totalitate a cerintelor aplicabile ale conventiilor. In aceste circumstante
autoritatea competenta va informa imediat toate autoritatile competente ale
celorlalte state membre ale acordului.
(4) In cazuri de forta majora accesul navelor prevazute la alin. (3) poate
fi permis in scopul reducerii pericolului pentru viata omeneasca sau a riscului
de poluare. Autoritatea competenta va efectua in mod obligatoriu inspectia
acestor nave.
Art. 11
(1) Inspectiile vor fi efectuate de inspectori PSC, autorizati in acest
sens de Ministerul Transporturilor si care indeplinesc cerintele specifice si
criteriile de calificare profesionala stabilite de Ministerul Transporturilor.
(2) Inspectorul PSC poate fi asistat de specialisti avand calificarea si
experienta corespunzatoare, atunci cand expertiza profesionala necesara nu
poate fi asigurata de autoritatea competenta.
(3) Inspectorii PSC si persoanele care ii asista in conformitate cu
prevederile alin. (2) nu trebuie sa aiba nici un interes comercial in portul in
care se efectueaza inspectia sau cu privire la nava inspectata. Inspectorii PSC
nu vor fi angajati si nici nu vor desfasura activitati pentru organizatii
neguvernamentale care elibereaza certificate statutare sau de clasa ori care
efectueaza inspectii necesare in vederea eliberarii acestor certificate pentru
nave.
(4) Fiecare inspector PSC va detine, in timpul exercitarii atributiilor
sale, o legitimatie speciala, eliberata de Ministerul Transporturilor, care
atesta autorizarea inspectorului PSC de a efectua inspectii in cadrul
controlului statului portului - PSC.
(5) Inspectorii PSC vor urma cursuri de pregatire speciala pentru a
aprofunda cunostintele necesare privind prevederile conventiilor si efectuarea
inspectiilor. De asemenea, inspectorii PSC vor participa la seminarii periodice
pentru actualizarea cunostintelor.
Art. 12
(1) Pilotii angajati in vederea intrarii, iesirii sau efectuarii de manevre
in port vor informa imediat autoritatea competenta despre orice deficiente
constatate in timpul desfasurarii activitatilor specifice, care ar pune in
pericol siguranta navigatiei sau ar reprezenta un pericol de poluare a mediului
marin.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) revine si administratiei portului.
Art. 13
(1) Administratiile porturilor, celelalte organe portuare si societatile
comerciale care isi desfasoara activitatea in porturi vor furniza, la solicitarea
autoritatii competente, informatiile necesare in vederea efectuarii activitatii
de control al statului portului - PSC si vor coopera cu aceasta, daca este
cazul, in vederea clarificarii aspectelor legate de retinerea navelor sau de
stoparea operatiunilor.
(2) Autoritatea competenta va coopera si va mentine schimbul de informatii
cu autoritatile competente ale altor state, in conformitate cu prevederile
prezentei ordonante si cu acordurile privind controlul statului portului - PSC
la care Romania este parte.
(3) Autoritatea competenta va informa Organizatia Maritima Internationala,
respectiv Biroul International al Muncii, despre retinerile navelor si despre
toate circumstantele in care au fost luate masurile de retinere, in
conformitate cu cerintele specifice ale fiecarei conventii.
Art. 14
(1) Autoritatea competenta va publica un buletin in fiecare trimestru al
anului, care va cuprinde informatiile privind navele retinute pe perioada celor
3 luni premergatoare, precum si navele care au fost retinute de cel putin doua
ori in ultimele 24 de luni.
(2) Informatiile publicate vor include:
a) numele navei;
b) numele proprietarului sau al operatorului navei;
c) numarul dat de Organizatia Maritima Internationala;
d) statul pavilionului;
e) societatea de clasificare, daca este relevant, si, daca este cazul,
organizatia recunoscuta care a eliberat certificate navei, in conformitate cu
prevederile conventiilor, in numele statului pavilionului;
f) motivele retinerii;
g) portul si data la care s-a facut retinerea.
Art. 15
(1) Daca in urma efectuarii inspectiilor prevazute la art. 6 alin. (1) si
(3) se confirma sau se descopera deficiente care reclama retinerea navei, in
conformitate cu prevederile uneia dintre conventii, contravaloarea prestatiilor
legate de efectuarea inspectiilor pentru anularea masurii de retinere a navei
va fi suportata de proprietarul sau de operatorul navei ori de reprezentantul
acestuia in portul in care s-a facut inspectia si se va face venit al
autoritatii competente.
(2) Contravaloarea prestatiilor legate de efectuarea inspectiilor prevazute
la art. 10 alin. (4) va fi suportata de proprietarul sau operatorul navei si se
va face venit al autoritatii competente.
(3) Retinerea navei nu va inceta decat in urma efectuarii in totalitate a
platii sau in schimbul unei garantii suficiente de rambursare a contravalorii
prestatiilor prevazute la alin. (1) si (2).
Art. 16
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prevederilor
prezentei ordonante Ministerul Transporturilor va elabora, cu avizul
Ministerului Finantelor si al Ministerului Afacerilor Externe, regulamentul de
aplicare a prevederilor prezentei ordonante, care va fi aprobat prin ordin al
ministrului si care va include:
a) lista minima cuprinzand certificatele si documentele care trebuie sa
existe la bordul navelor;
b) categoriile de nave care vor fi controlate cu prioritate;
c) liniile directoare pentru efectuarea inspectiilor;
d) faptele care vor fi considerate drept motive intemeiate pentru
efectuarea unei inspectii detaliate;
e) forma documentului care va contine rezultatele inspectiei;
f) liniile directoare privind retinerea navei;
g) procedurile de schimb de informatii cu alte state in conformitate cu
prevederile art. 10 alin. (2) si (3);
h) sistemul informational privind inspectiile;
i) cerintele specifice si criteriile profesionale pentru inspectorii PSC;
j) forma legitimatiei speciale a inspectorilor PSC;
k) modalitatea de finantare de la bugetul de stat a activitatii de control
al statului portului - PSC.
(2) Ordinul prevazut la alin. (1) va fi publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes