ORDONANTA Nr. 38 din 16 august 2001
privind acceptarea anexei nr. III, amendata, si a unor amendamente la Conventia
internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, modificata
prin Protocolul incheiat la Londra la 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 517 din 30 august 2001
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 pct. I. 20 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se accepta anexa nr. III la Conventia internationala din 1973 pentru
prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin Protocolul incheiat la
Londra la 17 februarie 1978, la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 18 martie
1993, adoptata de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului
pentru protectia Mediului Marin - MEPC.58(33) la Londra la 30 decembrie 1992,
astfel cum a fost amendata prin Rezolutia nr. 2 a Conferintei partilor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
astfel cum a fost modificata prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta,
adoptata la Londra la 2 noiembrie 1994, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului
pentru Protectia Mediului Marin - MEPC.84(44) la Londra la 13 martie 2000,
prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului
pentru Protectia Mediului Marin - MEPC.57(33) la Londra la 30 octombrie 1992,
prevazute in anexa nr. 3.
Art. 4
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate prin Rezolutia nr. 1 a Conferintei partilor la Conventia internationala
din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, astfel cum a fost modificata
prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta, la Londra la 2 noiembrie 1994,
prevazute in anexa nr. 4.
Art. 5
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate prin Rezolutia nr. 3 a Conferintei partilor la Conventia
internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, astfel cum a
fost modificata prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta, la Londra la 2
noiembrie 1994, prevazute in anexa nr. 5.
Art. 6
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului
pentru Protectia Mediului Marin - MEPC.65(37) la Londra la 14 septembrie 1995,
prevazute in anexa nr. 6.
Art. 7
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate de organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului
pentru Protectia Mediului Marin - MEPC.68(38) la Londra la 10 iulie 1996, prevazute
in anexa nr. 7.
Art. 8
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru
Protectia Mediului Marin - MEPC.75(40) la Londra la 25 septembrie 1997,
prevazute in anexa nr. 8.
Art. 9
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului
pentru Protectia Mediului Marin - MEPC.78(43) la Londra la 1 iulie 1999,
prevazute in anexa nr. 9.
Art. 10
Se accepta amendamentele la anexa la Protocolul din 1978 referitor la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului
pentru Protectia Mediului Marin - MEPC.89(45) la Londra la 5 octombrie 2000,
prevazute in anexa nr. 10.
Art. 11
Proprietarii si operatorii navelor maritime sub pavilion roman sunt
obligati sa respecte prevederile cuprinse in reglementarile prevazute la art. 1
- 10.
Art. 12
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va lua masurile
necesare in vederea punerii in aplicare a reglementarilor prevazute la art. 1 -
10.
Art. 13
Anexele nr. 1 - 10 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
ANEXA Nr. III
la Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
modificata prin Protocolul incheiat la Londra la 17 februarie 1978, adoptata de
Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia
Mediului Marin - MEPC.58(33) la Londra la 30 decembrie 1992, astfel cum a fost
amendata prin Rezolutia nr. 2 a Conferintei partilor la Conventia
internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, astfel cum a
fost modificata prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta, adoptata la
Londra la 2 noiembrie 1994*)
*) Traducere.
REGULI
pentru prevenirea poluarii cu substante daunatoare transportate pe mare sub
forma ambalata
REGULA 1
Aplicare
(1) Daca nu se prevede in mod expres altfel, regulile prezentei anexe se
aplica tuturor navelor care transporta substante daunatoare sub forma ambalata.
(1.1) In sensul prezentei anexe, substante daunatoare sunt acele substante
identificate ca poluanti marini in Codul maritim international de marfuri
periculoase (Codul IMDG).
(1.2) In apendicele la prezenta anexa sunt prevazute cerintele pentru
identificarea substantelor daunatoare transportate sub forma ambalata.
(1.3) In sensul prezentei anexe, expresia forma ambalata defineste tipurile
de ambalaj specificate in Codul IMDG pentru substante daunatoare.
(2) Transportul de substante daunatoare este interzis, cu exceptia cazului
in care se efectueaza in conformitate cu prevederile prezentei anexe.
(3) Pentru a completa prevederile prezentei anexe guvernul fiecarei parti
la conventie va elabora sau va dispune sa se elaboreze cerinte detaliate
privind ambalarea, marcarea, etichetarea, documentele, stivuirea, limitele
cantitatilor si exceptiile, pentru prevenirea sau reducerea la minimum a
poluarii mediului marin cu substante daunatoare.
(4) In sensul prezentei anexe, ambalajele goale care au fost folosite
anterior la transportul substantelor daunatoare vor fi tratate si ele ca
substante daunatoare, daca nu s-au luat masuri de prevedere adecvate pentru a
se asigura ca nu contin reziduuri periculoase pentru mediul marin.
(5) Cerintele prezentei anexe nu se aplica proviziilor si echipamentului de
la bordul navei.
REGULA 2
Ambalare
Ambalajele vor fi adecvate pentru a se reduce la minimum riscurile pentru
mediul marin, tinandu-se seama de continutul lor specific.
REGULA 3
Marcare si etichetare
(1) Ambalajele continand o substanta daunatoare vor avea un marcaj
permanent cu denumirea tehnica corecta (nu se admit numai denumirile
comerciale) si in plus vor avea un marcaj sau o eticheta rezistenta care sa
indice ca substanta este daunatoare. Aceasta identificare va fi completata,
daca este posibil, cu alte mijloace, de exemplu, prin indicarea numarului de
referinta conform clasificarii Natiunilor Unite.
(2) Procedeul de marcare a denumirii tehnice corecte si de aplicare a
etichetelor pe ambalajele care contin o substanta daunatoare va fi astfel incat
aceste informatii sa poata fi identificate inca pe ambalajele care au rezistat
unei scufundari in apa marii timp de 3 luni. La examinarea procedurilor de
marcare si etichetare corespunzatoare se va tine seama de rezistenta
materialelor folosite si de suprafata ambalajului.
(3) Ambalajele care contin cantitati mici de substante daunatoare pot fi
scutite de aplicarea cerintelor de marcare.
REGULA 4
Documente
(1) In toate documentele care se refera la transportul pe mare al
substantelor daunatoare, in care se mentioneaza aceste substante, se va folosi
denumirea tehnica corecta a fiecarei substante (nu se admit numai denumirile
comerciale) si se va completa cu urmatoarele cuvinte: "POLUANT MARIN".
(2) Documentele de expeditie furnizate de expeditor vor include sau vor fi
insotite de un certificat ori de o declaratie semnata care sa ateste ca marfa
prezentata pentru transport este corespunzator ambalata si marcata, etichetata
sau etichetata cu placarda, dupa caz, si in conditie adecvata de transport
pentru a reduce la minimum riscurile fata de mediul marin.
(3) Orice nava care transporta substante daunatoare va avea o lista sau un
document special in care se mentioneaza substantele daunatoare de la bord si
depozitarea acestora. In locul acestei liste sau al documentului special se
poate folosi un plan de incarcare detaliat (cargoplan), indicand depozitarea
substantelor daunatoare de la bord. Copii de pe aceste documente vor fi
pastrate, de asemenea, pe uscat de catre armatorul navei sau de reprezentantul
sau pana la descarcarea substantelor daunatoare. Inainte de plecare o copie de
pe unul dintre aceste documente va fi pusa la dispozitie persoanei sau
organizatiei numite de autoritatile statului portului.
(4) In cazul in care nava are o lista sau un document special ori un plan
de incarcare detaliat, in conformitate cu prevederile Conventiei internationale
din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, astfel cum a fost amendata,
documentele cerute de aceasta regula pot fi combinate cu documentele
referitoare la marfurile periculoase. Daca documentele sunt combinate, trebuie
sa se faca o distinctie clara intre marfurile periculoase si substantele
daunatoare la care se refera prezenta anexa.
REGULA 5
Arimare
Substantele daunatoare trebuie arimate si asigurate corespunzator, astfel
incat sa reduca la minimum riscurile pentru mediul marin, fara a dauna
sigurantei navei si persoanelor de la bord.
REGULA 6
Limitari cantitative
Pentru motive intemeiate de ordin stiintific si tehnic poate fi necesara
interzicerea transportului anumitor substante daunatoare sau limitarea
cantitativa a unor astfel de substante ce pot fi transportate de aceeasi nava.
La fixarea acestor limite se va tine seama de dimensiunile, constructia si
echipamentul navei, precum si de ambalajul si proprietatile intrinseci ale
substantelor.
REGULA 7
Exceptii
(1) Aruncarea in mare a substantelor daunatoare transportate in ambalaje va
fi interzisa, cu exceptia cazului in care aceasta este necesara pentru
siguranta navei sau salvarea vietii omenesti pe mare.
(2) Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, se vor lua masuri
corespunzatoare bazate pe proprietati fizice, chimice si biologice ale
substantelor daunatoare, pentru a se reglementa aruncarea in mare a apei de
spalare a scurgerilor, cu conditia ca astfel de masuri sa nu compromita
siguranta navei si a persoanelor de la bord.
REGULA 8
Controlul statului portului asupra cerintelor operationale
(1) O nava care se gaseste intr-un port al unei alte parti este subiect al
unei inspectii efectuate de catre inspectori corespunzator autorizati de acea
parte in ceea ce priveste cerintele operationale prevazute in prezenta anexa, atunci
cand exista motive intemeiate de a se considera ca comandantul sau echipajul nu
este familiarizat cu procedurile esentiale aplicate la bord privind prevenirea
poluarii cu substante daunatoare.
(2) In conditiile prevederilor paragrafului (1) al acestei reguli partea va
lua masurile necesare pentru a se asigura ca nava nu va naviga pana cand
situatia existenta nu se va remedia in conformitate cu cerintele acestei anexe.
(3) Procedurile referitoare la controlul statului portului, prevazute la
art. 5 din prezenta conventie, se vor aplica in cazul acestei reguli.
(4) Nici o prevedere a prezentei reguli nu trebuie sa fie interpretata ca
limitand drepturile si obligatiile unei parti care efectueaza controlul asupra
cerintelor operationale prevazute in mod expres in prezenta conventie.
APENDICE
la anexa nr. III
CERINTE
pentru identificarea substantelor daunatoare sub forma ambalata
In sensul prezentei anexe, substantele identificate potrivit oricaruia
dintre criteriile urmatoare sunt substante daunatoare:
- bioacumulate intr-o masura considerabila si cunoscute ca prezentand un
pericol pentru viata acvatica sau sanatatea omului [gradul de risc
"+" in coloana A*)]; sau
- bioacumulate care prezinta un risc pentru organismele acvatice sau
sanatatea omului, cu o perioada scurta de persistenta de ordinul a cel mult o
saptamana [gradul de risc "Z" in coloana A*)]; sau
- susceptibile de a altera hrana de origine marina [gradul de risc
"T" in coloana A*)]; sau
- foarte toxice pentru viata acvatica, definite printr-un LC50/96 ore*) mai
mic de 1 ppm [gradul de risc "4" in coloana B*)].
-----------
*) Se face referire la lista alfabetica a evaluarii riscurilor, intocmita
de grupul mixt de experti IMO/FAO/UNESCO/WMO/WHO/IAEA/UN/UNEP, insarcinat cu
studierea aspectelor stiintifice ale poluarii marine (GESAMP), care este
difuzata anual de Organizatie prin circularele BCH tuturor statelor membre IMO.
*) Concentratia unei substante care, intr-o perioada de timp determinata
(in general 96 de ore), produce moartea a 50% din organismele supuse
incercarilor. LC50 este adesea specificat in mg/l [parti per milion (ppm)].
ANEXA 2
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia Mediului Marin -
MEPC.84(44) la Londra la 13 martie 2000*)
*) Traducere.
Amendamente la apendicele la anexa nr. III la MARPOL 73/78
Din apendicele la anexa nr. III la MARPOL 73/78 se elimina criteriul:
"- susceptibile de a altera hrana de origine marina [gradul de risc
"T" in coloana A*)]; sau".
ANEXA 3
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia Mediului Marin -
MEPC.57(33) la Londra la 30 octombrie 1992*)
*) Traducere.
Amendamente la anexa nr. II la MARPOL 73/78 si la apendicele II si III
REGULA 1
Textul existent al paragrafului (6) se inlocuieste cu:
"(6) Substanta lichida nociva inseamna orice substanta la care se
refera apendicele II la aceasta anexa sau care este clasificata provizoriu pe
baza prevederilor regulii 3 paragraful (4) in categoria A, B, C sau D."
Textul existent al ultimei propozitii a paragrafului (7) se modifica dupa
cum urmeaza:
"Zonele speciale sunt:
a) zona Marii Baltice; si
b) zona Marii Negre; si
c) zona antarctica."
Se introduce urmatorul paragraf nou (9A):
"(9A) Zona antarctica inseamna zona maritima situata la sud de
latitudinea 60 grade S."
REGULA 2
Se introduce urmatorul paragraf nou (7):
"(7) a) Cand un amendament la aceasta anexa, la Codul international
pentru produse chimice in vrac si la Codul pentru produse chimice in vrac
implica modificari ale structurii sau ale echipamentului si armaturilor
datorita sporirii cerintelor pentru transportul anumitor substante,
Administratia poate modifica sau amana pentru o perioada specificata aplicarea
unui astfel de amendament la navele construite inainte de data intrarii in vigoare
a respectivului amendament, daca se considera nerationala sau nerealizabila
aplicarea imediata a unui astfel de amendament. O astfel de scutire se va
stabili tinandu-se seama de fiecare substanta, cu luarea in considerare a
Liniilor directoare elaborate de Organizatie.
b) Administratia care permite o scutire de la aplicarea unui amendament
conform acestui paragraf va supune spre examinare Organizatiei un raport
cuprinzand detalii despre nava sau navele implicate, marfurile transportate,
activitatea de comert in care fiecare nava este angajata si justificarea
scutirii, pentru a fi difuzat partilor la conventie spre informare si pentru
actiuni corespunzatoare, daca este cazul."
REGULA 3
Textul existent al paragrafului (3) se inlocuieste cu:
"(3) Pentru substantele lichide nocive transportate in vrac, care sunt
in prezent clasificate in categoria A, B, C sau D si care sunt supuse
prevederilor acestei anexe, se face referire in apendicele II la aceasta
anexa."
REGULA 4
Textul existent al paragrafului (1) se inlocuieste cu:
"(1) Substantele la care se refera apendicele III la aceasta anexa au
fost evaluate si s-a constatat ca nu se incadreaza in categoriile A, B, C si D,
asa cum sunt definite in regula 3 paragraful (1) din aceasta anexa, deoarece se
considera in prezent ca ele nu prezinta nici un risc pentru sanatatea omului,
resursele marine, pitorescul locurilor sau alte utilizari legitime ale marii,
atunci cand sunt deversate in mare in cursul operatiunilor de curatare a tancurilor
sau de debalastare."
Textul existent al paragrafului (2) se inlocuieste cu:
"(2) Descarcarea apei de santina sau a apei de balast ori a altor
reziduuri sau amestecuri continand numai substante la care se refera apendicele
III la aceasta anexa nu este supusa nici unei prevederi din aceasta
anexa."
REGULA 5
Textul existent al expresiei care preceda paragrafele (1) si (7) se
modifica astfel:
"Sub rezerva prevederilor paragrafului (14) al acestei reguli si ale
regulii 6 din aceasta anexa,"
A doua fraza a textului existent al paragrafului (1) se modifica astfel:
"Daca trebuie spalate tancurile care contin astfel de substante sau
amestecuri, reziduurile rezultate vor fi descarcate intr-o instalatie de
colectare pana cand concentratia substantei in efluentul golit la o astfel de
instalatie este egala cu sau mai mica de 0,1% din greutate si pana cand tancul
se goleste, cu exceptia fosforului galben sau alb pentru care concentratia
reziduala trebuie sa fie de 0,01% din greutate."
A doua fraza a textului existent al paragrafului (7) se modifica astfel:
"Daca trebuie spalate tancurile care contin astfel de substante sau
amestecuri, reziduurile rezultate vor fi descarcate intr-o instalatie de
colectare pe care statele riverane la zona speciala trebuie sa o prevada in
conformitate cu regula 7 din aceasta anexa, pana cand concentratia substantei
in efluentul golit la o astfel de instalatie este egala cu sau mai mica de
0,05% din greutate si pana cand tancul se goleste, cu exceptia fosforului
galben sau alb pentru care concentratia reziduala trebuie sa fie de 0,005% din
greutate."
Se introduce un paragraf nou (14):
"(14) In zona antarctica este interzisa orice descarcare in mare a
substantelor lichide nocive sau a amestecurilor continand astfel de
substante."
REGULA 8
Prima si a doua fraza ale textului existent al paragrafului (3) se modifica
astfel:
"Daca tancul se va spala in conformitate cu subparagraful (2) a) al
acestei reguli, efluentul rezultat in urma operatiunii de spalare a tancului va
fi descarcat intr-o instalatie de colectare cel putin pana cand concentratia in
efluentul descarcat, indicata de analizele probelor de efluent luate de
inspector, scade pana la concentratia specificata in regula 5 paragrafele (1)
sau (7), dupa caz, din aceasta anexa. Cand se atinge concentratia ceruta, apa
ramasa in urma spalarii va continua sa fie descarcata in instalatia de
colectare pana cand tancul va fi gol."
REGULA 14
In randul al doilea cuvintele "indicate in apendicele II" se
inlocuiesc cu cuvintele "la care se refera apendicele II".
Apendicele II se inlocuieste cu:
"Apendicele II
LISTA
cuprinzand substantele nocive transportate in vrac
Substantele lichide nocive transportate in vrac, clasificate in prezent in
categoria A, B, C sau D si supuse prevederilor acestei anexe, sunt astfel
indicate in coloana denumita "categoria de poluare" din cap. 17 sau
18 al Codului international pentru transportul in vrac al produselor
chimice."
Apendicele III se inlocuieste cu:
"Apendicele III
LISTA
cuprinzand alte substante lichide
Substantele lichide transportate in vrac, despre care s-a stabilit ca nu se
incadreaza in categoria A, B, C sau D si ca nu se supun prevederilor acestei
anexe, sunt indicate cu <<III>> in coloana denumita "Categoria
de poluare" din cap. 17 sau 18 al Codului international pentru transportul
in vrac al produselor chimice."
ANEXA 4
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate prin Rezolutia nr. 1 a
Conferintei partilor la Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea
poluarii de catre nave, astfel cum a fost modificata prin Protocolul din 1978
referitor la aceasta, la Londra la 2 noiembrie 1994*)
*) Traducere.
Amendamente la anexele nr. I si II la MARPOL 73/78
1. Se introduce urmatoarea noua regula 8A dupa regula 8 existenta din anexa
nr. I.
"REGULA 8A
Controlul statului portului asupra cerintelor operationale
(1) O nava care se gaseste intr-un port sau la un terminal din larg al unei
alte parti este subiect al unei inspectii efectuate de catre inspectori
corespunzator autorizati de acea parte in ceea ce priveste cerintele
operationale prevazute in prezenta anexa, atunci cand exista motive intemeiate
de a se considera ca comandantul sau echipajul nu este familiarizat cu
procedurile esentiale aplicate la bord privind prevenirea poluarii cu substante
daunatoare.
(2) In conditiile prevederilor paragrafului (1) al acestei reguli partea va
lua masurile necesare pentru a se asigura ca nava nu va naviga pana cand
situatia existenta nu se va remedia in conformitate cu cerintele acestei anexe.
(3) Procedurile referitoare la controlul statului portului, prevazute la
art. 5 din prezenta conventie, se vor aplica in cazul acestei reguli.
(4) Nici o prevedere a prezentei reguli nu trebuie sa fie interpretata ca
limitand drepturile si obligatiile unei parti care efectueaza controlul asupra
cerintelor operationale prevazute in mod expres in prezenta conventie."
2. Se introduce urmatoarea noua regula 15 dupa regulile existente din anexa
nr. II:
"REGULA 15
Controlul statului portului asupra cerintelor operationale
(1) O nava care se gaseste intr-un port al unei alte parti este subiect al
unei inspectii efectuate de catre inspectori corespunzator autorizati de acea
parte in ceea ce priveste cerintele operationale prevazute in prezenta anexa,
atunci cand exista motive intemeiate de a se considera ca comandantul sau
echipajul nu este familiarizat cu procedurile esentiale aplicate la bord
privind prevenirea poluarii cu substante daunatoare.
(2) In conditiile prevederilor paragrafului (1) al acestei reguli partea va
lua masurile necesare pentru a se asigura ca nava nu va naviga pana cand
situatia existenta nu se va remedia in conformitate cu cerintele acestei anexe.
(3) Procedurile referitoare la controlul statului portului, prevazute la
art. 5 din prezenta conventie, se vor aplica in cazul acestei reguli.
(4) Nici o prevedere a prezentei reguli nu trebuie sa fie interpretata ca
limitand drepturile si obligatiile unei parti care efectueaza controlul asupra
cerintelor operationale prevazute in mod expres in prezenta conventie."
ANEXA 5
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate prin Rezolutia nr. 3 a
Conferintei partilor la Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea
poluarii de catre nave, astfel cum a fost modificata prin Protocolul din 1978
referitor la aceasta, la Londra la 2 noiembrie 1994*)
*) Traducere.
Amendamente la anexa nr. V la MARPOL 73/78
Se introduce urmatoarea noua regula 8 dupa regulile din anexa nr. V:
"REGULA 8
Controlul statului portului asupra cerintelor operationale
(1) O nava care se gaseste intr-un port al unei alte parti este subiect al
unei inspectii efectuate de catre inspectori corespunzator autorizati de acea
parte in ceea ce priveste cerintele operationale prevazute in prezenta anexa,
atunci cand exista motive intemeiate de a se considera ca comandantul sau
echipajul nu este familiarizat cu procedurile esentiale aplicate la bord
privind prevenirea poluarii cu substante daunatoare.
(2) In conditiile prevederilor paragrafului (1) al acestei reguli partea va
lua masurile necesare pentru a se asigura ca nava nu va naviga pana cand
situatia existenta nu se va remedia in conformitate cu cerintele acestei anexe.
(3) Procedurile referitoare la controlul statului portului, prevazute la
art. 5 din prezenta conventie, se vor aplica in cazul acestei reguli.
(4) Nici o prevedere a prezentei reguli nu trebuie sa fie interpretata ca
limitand drepturile si obligatiile unei parti care efectueaza controlul asupra
cerintelor operationale prevazute in mod expres in prezenta conventie."
ANEXA 6
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia Mediului Marin -
MEPC.65 (37) la Londra la 14 septembrie 1995*)
*) Traducere.
Amendamente la anexa nr. V la MARPOL 73/78
REGULA 2
Aplicare
Textul existent al regulii 2 se inlocuieste cu:
"Daca nu se precizeaza in mod expres altfel, prevederile acestei anexe
se vor aplica tuturor navelor."
Se introduce noua regula 9 dupa cum urmeaza:
"REGULA 9
Afise, planuri de administrare a gunoiului si inregistrarea operatiunilor
de descarcare a gunoiului
(1) a) La bordul fiecarei nave cu o lungime de 12 m sau mai mult trebuie sa
fie puse afise care sa informeze echipajul si pasagerii cu privire la cerintele
de evacuare a gunoiului, cuprinse in regulile 3 si 5 ale acestei anexe, dupa
caz.
b) Afisele vor fi scrise in limba oficiala a statului al carui pavilion
nava este imputernicita sa il arboreze si, pentru navele angajate in voiaje
spre porturile sau terminalele din larg aflate sub jurisdictia altor parti la
conventie, in limba engleza sau franceza.
(2) Fiecare nava cu un tonaj brut de 400 tone si mai mult si fiecare nava
care este autorizata sa transporte 15 sau mai multe persoane vor avea la bord
un plan de administrare a gunoiului pe care echipajul trebuie sa il urmeze.
Acest plan va preciza in scris procedurile de colectare, depozitare, procesare
si evacuare a gunoiului, inclusiv utilizarea echipamentului de la bord. De
asemenea, in plan va fi desemnata persoana insarcinata cu executarea acestuia.
Un astfel de plan trebuie sa corespunda liniilor directoare elaborate de Organizatie
si sa fie scris in limba de lucru a echipajului.
(3) Fiecare nava cu un tonaj brut de 400 tone si mai mult si fiecare nava
care este autorizata sa transporte 15 sau mai multe persoane si este angajata
in voiaje spre porturile sau terminalele din larg aflate sub jurisdictia altor
parti la conventie si fiecare platforma fixa sau plutitoare angajata in
explorarea si exploatarea fundului marii vor avea un jurnal de inregistrare a
operatiunilor de descarcare a gunoiului. Jurnalul de inregistrare a operatiunilor
de descarcare a gunoiului, fie ca este parte din jurnalul de bord al navei, fie
ca este un jurnal distinct, va respecta modelul descris in apendicele la
aceasta anexa.
a) Fiecare operatiune de descarcare sau de incinerare completa va fi inregistrata
in Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului si
inregistrarea va fi semnata de ofiterul insarcinat cu aceasta la data
incinerarii sau a descarcarii. Fiecare pagina completata a Jurnalului de
inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului va fi semnata de
comandantul navei. Inregistrarile din Jurnalul de inregistrare a operatiunilor
de descarcare a gunoiului se vor face atat in limba oficiala a statului al
carui pavilion nava este imputernicita sa il arboreze, cat si in limba engleza
sau franceza. Inregistrarile in limba nationala oficiala a statului al carui
pavilion nava este imputernicita sa il arboreze vor prevala in cazul unui
diferend sau al unei contradictii.
b) Inregistrarea fiecarei incinerari sau descarcari va include data si ora,
pozitia navei, descrierea gunoiului si cantitatea estimata sa fie incinerata
sau descarcata.
c) Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului va fi
tinut la bordul navei si intr-un astfel de loc incat sa fie accesibil
inspectarii intr-un timp rezonabil. Acest document va fi pastrat pe o perioada
de 2 ani dupa ultima inregistrare facuta in jurnal.
d) In cazul descarcarii, deversarii sau pierderii accidentale mentionate in
regula 6 din prezenta anexa, se va face o inregistrare in Jurnalul de
inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului, aratandu-se conditiile
si cauzele pierderii.
(4) Administratia poate renunta la cerintele privind Jurnalul de
inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului pentru:
a) orice nava angajata in voiaje de o ora sau mai putin de o ora, care este
autorizata sa transporte 15 sau mai multe persoane; sau
b) platforme fixe sau plutitoare, angajate in explorarea si exploatarea
fundului marii.
(5) Autoritatea competenta a guvernului unei parti la conventie poate
inspecta Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului de
la bordul oricarei nave la care se aplica aceasta regula, in timp ce nava se
afla in portul ei sau la terminalele ei din larg, si poate face o copie de pe
orice inregistrare din acest jurnal si poate cere comandantului navei sa
certifice ca copia corespunde originalului unei astfel de inregistrari. Orice
copie facuta astfel, care a fost certificata de comandantul navei ca fiind o
copie reala de pe inregistrarea din Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de
descarcare a gunoiului, va fi admisa in orice procedura juridica ca dovada a
celor mentionate in inregistrare. Verificarea Jurnalului de inregistrare a
operatiunilor de descarcare a gunoiului si luarea unei copii certificate de
catre autoritatea competenta in virtutea acestui paragraf vor fi efectuate cat
se poate de repede fara a cauza navei intarzieri nejustificate.
(6) In cazul navelor construite inainte de 1 iulie 1997 aceasta regula se
va aplica de la data de 1 iulie 1998."
Dupa anexa se introduce apendicele urmator:
"Apendice
MODEL
de Jurnal de inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului
Numele navei .......................................................
Numarul sau literele distinctive ...................................
Numarul IMO ........................................................
Perioada ............... de la .............. pana la ..............
1. Introducere
In conformitate cu regula 9 din anexa nr. V la Conventia internationala din
1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin Protocolul din
1978 (MARPOL 73/78), trebuie facuta o inregistrare a fiecarei operatiuni de
descarcare sau de incinerare completa. Aceasta include descarcari in mare, la
instalatiile de colectare sau la alte nave.
2. Gunoiul si administrarea gunoiului
Gunoiul include orice fel de deseuri de alimente, interne si din exploatarea
navei, cu exceptia pestelui proaspat intreg sau nu, produse in timpul
exploatarii normale a navei si care pot fi eliminate continuu sau periodic, cu
exceptia substantelor definite sau enumerate in alte anexe la MARPOL 73/78 (cum
ar fi: hidrocarburile, apele uzate sau substantele lichide nocive).
Liniile directoare privind implementarea anexei nr. V la MARPOL 73/78
trebuie, de asemenea, mentionate ca informatie relevanta.
3. Descrierea gunoiului
Gunoiul este grupat in categorii, in sensul acestui jurnal de inregistrare,
dupa cum urmeaza:
1. materiale plastice;
2. materiale de fardaj, de captusire sau de ambalaj, care pot pluti;
3. produse concasate din hartie, carpe, obiecte din sticla si metal,
sticle, vesela etc.;
4. produse din hartie, carpe, obiecte din sticla si metal, sticle, vesela
etc.;
5. deseuri de alimente;
6. cenusa provenind de la incineratoare.
4. Inregistrari in Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de descarcare a
gunoiului
4.1. Inregistrarile in Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de
descarcare a gunoiului vor fi facute in fiecare dintre urmatoarele cazuri:
a) daca gunoiul este descarcat in mare:
(i) data si ora descarcarii;
(ii) pozitia navei (latitudinea si longitudinea);
(iii) categoria de gunoi descarcat;
(iv) cantitatea descarcata estimata pentru fiecare categorie, in mc;
(v) semnatura ofiterului responsabil cu efectuarea acestei operatiuni;
b) daca gunoiul este descarcat la instalatiile de colectare de la tarm sau
la alte nave:
(i) data si ora descarcarii;
(ii) portul sau instalatia ori numele navei;
(iii) categoria de gunoi descarcat;
(iv) cantitatea descarcata estimata pentru fiecare categorie, in mc;
(v) semnatura ofiterului responsabil cu efectuarea acestei operatiuni;
c) daca gunoiul este incinerat:
(i) data si ora inceperii si ale opririi incinerarii;
(ii) pozitia navei (latitudinea si longitudinea);
(iii) cantitatea incinerata estimata, in mc;
(iv) semnatura ofiterului responsabil cu efectuarea acestei operatiuni;
d) in cazul descarcarilor accidentale sau exceptionale ale gunoiului:
(i) ora la care au avut loc;
(ii) portul sau pozitia navei la ora la care au avut loc;
(iii) cantitatea de gunoi estimata si categoria acestuia;
(iv) imprejurarile evacuarii, deversarii sau pierderii, motivul si
observatii generale.
4.2. Adeverinte
Comandantul va obtine de la operatorul instalatiilor de colectare din port
sau de la comandantul navei care receptioneaza gunoiul o adeverinta sau un
certificat in care se mentioneaza cantitatea de gunoi ce se estimeaza ca a fost
transferata. Adeverintele sau certificatele trebuie pastrate timp de 2 ani la
bordul navei impreuna cu Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de descarcare
a gunoiului.
4.3. Cantitatea de gunoi
Cantitatea de gunoi de la bord trebuie estimata in mc, daca este posibil
separat pe categorii. Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de descarcare a
gunoiului contine multe referiri la cantitatea estimata de gunoi. Se recunoaste
faptul ca precizia de estimare a cantitatii de gunoi este interpretabila.
Volumul estimat va fi diferit inainte si dupa procesare. Unele procedee de
procesare nu pot permite o estimare utilizabila a volumului, de exemplu
procesarea continua a deseurilor de alimente. Astfel de factori trebuie luati
in considerare la efectuarea si interpretarea celor inscrise la o inregistrare.
INREGISTRAREA
descarcarii gunoiului
Numele navei .................................... Numarul sau literele
distinctive ................................ Numarul IMO ......................
Categoriile de gunoi:
1. materiale plastice;
2. materiale de fardaj, de captusire sau de ambalaj, care pot pluti;
3. produse concasate din hartie, carpe, obiecte din sticla si metal,
sticle, vesela etc.;
4. produse din hartie, carpe, obiecte din sticla si metal, sticle, vesela
etc.;
5. deseuri de alimente;
6. cenusa provenind de la incineratoare.
NOTA:
Descarcarea oricarui alt gunoi in afara de deseurile de alimente este
interzisa in zonele speciale.
Numai gunoiul descarcat in mare trebuie sa fie grupat in categorii. Pentru
gunoiul descarcat la instalatiile de colectare, cu exceptia gunoiului din
categoria 1, este suficient sa se indice cantitatea totala estimata.
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Categoria 2
B - Categoria 3
C - Categoria 4
D - Categoria 5
E - Categoria 6
F - Categoria 1
______________________________________________________________________________
| | | | Cantitatea | |
|
| | | | estimata | |
|
|Data/ora| Pozitia | Cantitatea | descarcata la|Cantitatea
|Certificare/|
| | navei | estimata | instalatiile | estimata | Semnatura
|
| | | descarcata in mare| de colectare |incinerata | |
| | | | sau la alta | (mc) |
|
| | | | nava | |
|
| | | | (mc) | |
|
| |
|___________________|______________|___________|____________|
| | | A | B | C | D | E | F | Altele | |
|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
Semnatura comandantului ................ Data .....................
ANEXA 7
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia Mediului Marin -
MEPC.68(38) la Londra la 10 iulie 1996*)
*) Traducere.
Amendamente la Protocolul I din MARPOL 73/78
Textul existent al articolului II (1) va fi inlocuit cu:
"(1) Raportul va fi intocmit atunci cand un incident implica:
a) o descarcare peste nivelul permis sau o descarcare probabila de
hidrocarburi ori de substante lichide nocive, din orice motiv, inclusiv in
scopul asigurarii securitatii navei sau al salvarii vietii omenesti pe mare; sau
b) o descarcare ori o descarcare probabila de substante daunatoare
ambalate, inclusiv cele din containere de marfa, rezervoare portabile, vehicule
auto sau de cale ferata si barje purtate; sau
c) avarierea, defectarea ori o pana a unei nave de 15 m lungime sau mai
mult, care:
(i) afecteaza siguranta navei; incluzand, dar fara a se limita la
coliziune, esuare, incendiu, explozie, defectiune de constructie, inundare ori
deplasare a marfii; sau
(ii) compromite siguranta navigatiei; incluzand, dar fara a se limita la
defectarea sau la o pana a instalatiei de guvernare, a instalatiei de
propulsie, a generatoarelor electrice si a mijloacelor esentiale de navigatie
de la bord; sau
d) o descarcare, in timpul operarii navei, de hidrocarburi sau de substante
lichide nocive care depasesc cantitatea sau cota instantanee permisa conform
prezentei conventii."
ANEXA 8
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia Mediului Marin -
MEPC.75(40) la Londra la 25 septembrie 1997*)
*) Traducere.
Amendamente la regula 10 si noua regula 25 A din anexa nr. I la MARPOL
73/78
I. Textul existent al regulii 10 se modifica dupa cum urmeaza:
REGULA 10
Metode pentru prevenirea poluarii cu hidrocarburi de catre navele
exploatate in zone speciale
1. Partea introductiva a paragrafului (1) se inlocuieste cu:
"(1) In sensul prezentei anexe, zone speciale sunt zona Marii
Mediterane, zona Marii Baltice, zona Marii Negre, zona Marii Rosii,
<<zona golfurilor>>, zona Golfului Aden, zona Antarcticii si apele
Europei de Nord-Vest, definite dupa cum urmeaza:"
2. Urmatorul nou paragraf (1) h) se introduce dupa paragraful (1) g)
existent:
"h) apele Europei de Nord-Vest includ: Marea Nordului si accesele la
ea, Marea Irlandei si accesele la ea, Marea Celtica, Canalul Manecii si
accesele la el si partea Atlanticului de Nord-Est situata chiar in vestul
Irlandei. Aceasta zona este delimitata de liniile care unesc urmatoarele puncte
geografice:
(i) 48 grade 27' N pe coasta franceza;
(ii) 48 grade 27' N; 6 grade 25' V;
(iii) 49 grade 52' N; 7 grade 44' V;
(iv) 50 grade 30' N; 12 grade V;
(v) 56 grade 30' N; 12 grade V;
(vi) 62 grade N; 3 grade V;
(vii) 62 grade N pe coasta norvegiana;
(viii) 57 grade 44,8' N pe coastele daneza si suedeza."
3. Partea introductiva a paragrafului (7) b) se inlocuieste cu:
"b) Zona Marii Rosii, zona golfurilor, zona Golfului Aden si apele
Europei de Nord-Vest:"
II. Urmatoarea noua regula 25 A se introduce dupa regula 25 existenta:
"REGULA 25 A
Stabilitatea navei in stare intacta
(1) Aceasta regula se aplica petrolierelor de 5.000 tone deadweight si mai
mult:
a) al caror contract de constructie a fost incheiat la sau dupa 1 februarie
1999; sau
b) in lipsa unui contract de constructie, ale caror chile sunt puse sau
care se gasesc intr-un stadiu similar de constructie la sau dupa 1 august 1999;
sau
c) a caror livrare are loc la sau dupa 1 februarie 2002; sau
d) care au suferit o transformare importanta:
(i) al carei contract a fost incheiat dupa 1 februarie 1999; sau
(ii) in lipsa unui contract, ale carei lucrari au inceput dupa 1 august
1999; sau
(iii) ce este terminata dupa 1 februarie 2002.
(2) Fiecare petrolier trebuie sa indeplineasca, dupa caz, criteriile de
stabilitate in stare intacta, specificate in subparagrafele a) si b) ale
acestui paragraf, pentru orice pescaj de exploatare in cele mai nefavorabile
cazuri de incarcare a marfii si de balastare, compatibile cu o experienta
satisfacatoare in exploatare, inclusiv in stadii intermediare ale operatiunilor
de transfer de lichide. In toate cazurile se presupune ca tancurile de balast
sunt partial umplute.
a) In port inaltimea metacentrica initiala GMo, corectata tinandu-se seama
de efectul suprafetei libere de lichid, masurata la un unghi de inclinare de 0
grade, nu trebuie sa fie mai mica de 0,15 m.
b) Pe mare trebuie sa se aplice urmatoarele criterii:
(i) aria de sub curba bratului de redresare (curba GZ) nu trebuie sa fie
mai mica de 0,055 metri radiani pana la un unghi de inclinare teta = 30 grade
si nici mai mica de 0,09 metri radiani pana la un unghi de inclinare teta = 40
grade sau pana la alt unghi de inundare teta f*), daca acest unghi este mai mic
de 40 grade. In plus, aria de sub curba bratului de redresare (curba GZ) dintre
unghiurile de inclinare de 30 grade si 40 grade sau dintre 30 grade si teta f,
daca acest unghi este mai mic de 40 grade, nu trebuie sa fie mai mica de 0,03
metri radiani;
(ii) bratul de redresare GZ trebuie sa fie cel putin egal cu 0,20 m, la un
unghi de inclinare mai mare sau egal cu 30 grade;
(iii) bratul maxim de redresare trebuie sa fie atins la un unghi de
inclinare de preferinta mai mare de 30 grade, dar nu mai mic de 25 grade; si
(iv) inaltimea metacentrica initiala GMo, corectata tinandu-se seama de
efectul suprafetei libere de lichid, masurata la un unghi de inclinare de 0
grade, nu trebuie sa fie mai mica de 0,15 m.
------------
*) Teta f este unghiul de inclinare la care sunt imersate deschiderile din
corp, suprastructuri sau rufuri, care nu pot fi inchise etans la intemperii. La
aplicarea acestui criteriu deschiderile mici, prin care nu se poate produce
inundarea progresiva, nu trebuie considerate ca fiind deschise.
(3) Cerintele paragrafului (2) trebuie indeplinite in stadiul de
proiectare. In cazul navelor de transport mixte pot fi permise proceduri de
exploatare suplimentare simple.
(4) Procedurile de exploatare suplimentare simple, la care se face referire
in paragraful (3), pentru operatiunile de transfer de lichide inseamna
proceduri scrise furnizate comandantului, care:
a) sunt aprobate de Administratie;
b) indica acele tancuri de marfa si de balast care, conform unei anumite
situatii de transfer de lichide si unui domeniu posibil al densitatii
marfurilor, pot fi umplute partial fara ca aceasta sa impiedice satisfacerea
criteriilor de stabilitate. Tancurile partial umplute pot varia in timpul
operatiunilor de transfer de lichide si toate combinatiile pot fi autorizate,
cu conditia sa fie indeplinite criteriile;
c) pot fi usor intelese de ofiterul responsabil cu operatiunile de transfer
de lichide;
d) indica ordinea in care se efectueaza operatiunile de transfer de
marfa/balast;
e) permit compararea stabilitatii obtinute si a stabilitatii cerute, cu
ajutorul criteriilor de stabilitate reprezentate sub forma grafica sau
tabelara;
f) nu impun ofiterului responsabil calcule matematice complexe;
g) indica masurile corective pe care ofiterul responsabil trebuie sa le ia
in caz de abatere de la valorile recomandate si in caz de situatii critice; si
h) sunt bine puse in evidenta in manualul aprobat privind asieta si
stabilitatea si sunt afisate la vedere in postul de comanda a operatiunilor de
transfer de marfa/balast, precum si in orice program pentru calculator,
utilizat pentru efectuarea calculelor de stabilitate."
ANEXA 9
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia Mediului Marin -
MEPC.78(43) la Londra la 1 iulie 1999*)
*) Traducere.
Amendamente la anexele nr. I si II la MARPOL 73/78
I. Amendamente la anexa nr. I la MARPOL 73/78
Amendamente la regula 13G
1. Textul existent al paragrafului (1) a) este inlocuit cu:
"(1) Aceasta regula:
a) se va aplica:
(i) petrolierelor de 20.000 tone deadweight si mai mult, care transporta ca
marfa titei, combustibil lichid, combustibil diesel greu sau ulei de ungere; si
(ii) petrolierelor de 30.000 tone deadweight si mai mult, altele decat cele
mentionate la alin. (i),
ale caror contracte de constructie au fost incheiate, ale caror chile au fost puse
sau sunt livrate inaintea datelor specificate la regula 13F (1) din aceasta
anexa; si"
2. Textul existent al paragrafului (2) este inlocuit cu:
"(2) Cerintele prezentei reguli vor avea efect incepand cu data de 6
iulie 1995, cu exceptia cerintelor de la paragraful (1)a), aplicabile
petrolierelor de 20.000 tone deadweight si mai mult, dar mai putin de 30.000
tone deadweight, care transporta ca marfa combustibil lichid, combustibil
diesel greu sau ulei de ungere, si care vor avea efect incepand cu data de 1
ianuarie 2003."
3. Se introduce noul paragraf (2 bis) dupa paragraful (2):
"(2 bis) In sensul paragrafelor (1) si (2) ale prezentei reguli:
a) combustibil diesel greu inseamna combustibil diesel marin, altul decat
distilatele, din care mai mult de 50% din volum se distileaza la o temperatura
ce nu depaseste 340 grade C, daca se testeaza printr-o metoda acceptata de
Organizatie;
b) combustibil lichid inseamna distilate grele sau reziduuri de titei ori
amestecuri de astfel de produse destinate utilizarii drept combustibil pentru
producerea de caldura sau energie, cu o calitate echivalenta celei din
specificatia acceptata de Organizatie."
Amendamente la regula 26
4. Noul paragraf (3) se introduce dupa paragraful existent (2):
"(3) In cazul navelor la care se aplica, de asemenea, regula 16 din
anexa nr. II la conventie, acest plan poate fi combinat cu planul de urgenta de
bord contra poluarii marine cu substante lichide nocive, prevazut la regula 16
din anexa nr. II la conventie. In acest caz titlul acestui plan va fi
<<Plan de urgenta de bord contra poluarii marine>>."
II. Amendamente la certificatul IOPP conform anexei nr. I la MARPOL 73/78
1. Amendamente la suplimentul la Certificatul IOPP (Formularul A)
Paragrafele existente 2.4 - 3.2 se inlocuiesc cu:
"2.4. Standarde de aprobare:
2.4.1. Echipamentul de separare/filtrare:
1. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia A.393(X);
2. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia MEPC.60(33);
3. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia A.233(VII);
4. a fost aprobat in conformitate cu standardele nationale care nu se
bazeaza pe Rezolutia A.393(X) sau pe Rezolutia A.233(VII);
5. nu a fost aprobat.
2.4.2. Instalatia de prelucrare a fost aprobata in conformitate cu
Rezolutia A.444(XI).
2.4.3. Aparatul pentru masurarea continutului de hidrocarburi:
1. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia A.393(X);
2. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia MEPC.60(33).
2.5. Debitul maxim al instalatiei este ............... mc/h.
2.6. Scutire de la prevederile regulii 16:
2.6.1. Nava este scutita de aplicarea cerintelor regulii 16 (1) si (2) in
conformitate cu regula 16 (3) a). Nava este angajata exclusiv in voiaje in una
sau mai multe zone speciale ............................... .
2.6.2. Nava este prevazuta cu unul sau mai multe tancuri de colectare
pentru pastrarea la bord a tuturor apelor de santina continand hidrocarburi,
astfel:
________________________________________________________________________
| Identificarea tancului | Pozitia tancului | Volum (mc) |
|________________________|_________________________________|_____________|
| | Coaste | Pozitie laterala | |
| |(de la) - (la)| | |
|________________________|______________|__________________|_____________|
|________________________|______________|__________________|_____________|
| Volum total |
| ......... mc|
|_____________|
3. Mijloace pentru pastrarea si evacuarea reziduurilor de hidrocarburi
(regula 17) si tanc (tancuri) de colectare a apei de santina*)
3.1. Nava este prevazuta cu tancuri de reziduuri de hidrocarburi, astfel:
________________________________________________________________________
| Identificarea tancului | Pozitia tancului | Volum (mc) |
|________________________|_________________________________|_____________|
| | Coaste | Pozitie laterala | |
| |(de la) - (la)| | |
|________________________|______________|__________________|_____________|
|________________________|______________|__________________|_____________|
| Volum total |
| ......... mc|
|_____________|
3.2. Mijloace pentru evacuarea reziduurilor suplimentar fata de tancurile
de reziduuri:
3.2.1. Incinerator pentru reziduuri de hidrocarburi, capacitate ........
l/h
3.2.2. Caldare auxiliara adecvata arderii reziduurilor de hidrocarburi
3.2.3. Tanc pentru amestecarea reziduurilor de hidrocarburi cu combustibil
lichid, capacitate ............ mc
3.2.4. Alte mijloace acceptabile ...................................
3.3. Nava este prevazuta cu (tanc) tancuri de colectare pentru pastrarea la
bord a apei de santina cu hidrocarburi, astfel:
________________________________________________________________________
| Identificarea tancului | Pozitia tancului | Volum (mc) |
|________________________|_________________________________|_____________|
| | Coaste | Pozitie laterala | |
| |(de la) - (la)| | |
|________________________|______________|__________________|_____________|
|________________________|______________|__________________|_____________|
| Volum total |
| ......... mc|
|_____________|
------------
*) Tancul (tancurile) de colectare a apei de santina nu este (nu sunt)
cerut (cerute) de conventie, inregistrarile in tabelul de la paragraful 3.3
fiind facultative.
2. Amendamente la suplimentul la Certificatul IOPP (Formularul B)
2.1. Dupa paragraful existent 1.11.2 se introduce urmatorul paragraf:
"1.11.2 bis. Nava pentru transportul produselor, care nu transporta
combustibil lichid sau combustibil diesel greu, asa cum se mentioneaza la
regula 13G (2 bis), sau ulei de ungere."
2.2. Paragrafele existente 2.4 - 3.2 se inlocuiesc cu:
"2.4. Standarde de aprobare:
2.4.1. Echipamentul de separare/filtrare:
1. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia A.393(X);
2. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia MEPC.60(33);
3. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia A.233(VII);
4. a fost aprobat in conformitate cu standardele nationale care nu se
bazeaza pe Rezolutia A.393(X) sau pe Rezolutia A.233(VII);
5. nu a fost aprobat.
2.4.2. Instalatia de prelucrare a fost aprobata in conformitate cu
Rezolutia A.444(X)
2.4.3. Aparatul pentru masurarea continutului de hidrocarburi:
1. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia A.393(X);
2. a fost aprobat in conformitate cu Rezolutia MEPC.60(33).
2.5. Debitul maxim al instalatiei este ......... mc/h.
2.6. Scutire de la prevederile regulii 16:
2.6.1. Nava este scutita de aplicarea cerintelor regulii 16 (1) si (2) in
conformitate cu regula 16 (3) a). Nava este angajata exclusiv in voiaje in una
sau mai multe zone speciale .................. .
2.6.2. Nava este prevazuta cu unul sau mai multe tancuri de colectare
pentru pastrarea la bord a tuturor apelor de santina continand hidrocarburi,
astfel:
________________________________________________________________________
| Identificarea tancului | Pozitia tancului | Volum (mc) |
|________________________|_________________________________|_____________|
| | Coaste | Pozitie laterala | |
| |(de la) - (la)| | |
|________________________|______________|__________________|_____________|
|________________________|______________|__________________|_____________|
| Volum total |
| ......... mc|
|_____________|
2.6.3. In loc de tanc (tancuri) de colectare, nava este echipata cu
dispozitive pentru transferul apei de santina in tancul de reziduuri de
hidrocarburi.
3. Mijloace pentru pastrarea si evacuarea reziduurilor de hidrocarburi
(regula 17) si tanc (tancuri) de colectare a apei de santina*)
3.1. Nava este prevazuta cu tancuri de reziduuri de hidrocarburi astfel:
________________________________________________________________________
| Identificarea tancului | Pozitia tancului | Volum (mc) |
|________________________|_________________________________|_____________|
| | Coaste | Pozitie laterala | |
| |(de la) - (la)| | |
|________________________|______________|__________________|_____________|
|________________________|______________|__________________|_____________|
| Volum total |
| ......... mc|
|_____________|
3.2. Mijloace pentru evacuarea reziduurilor suplimentar fata de tancurile
de reziduuri:
3.2.1. Incinerator pentru reziduuri de hidrocarburi, capacitate ........
l/h
3.2.2. Caldare auxiliara adecvata arderii reziduurilor de hidrocarburi
3.2.3. Tanc pentru amestecarea reziduurilor de hidrocarburi cu combustibil
lichid, capacitate .......... mc
3.2.4. Alte mijloace acceptabile .......
3.3. Nava este prevazuta cu tanc (tancuri) de colectare pentru pastrarea la
bord a apei de santina cu hidrocarburi, astfel:
________________________________________________________________________
| Identificarea tancului | Pozitia tancului | Volum (mc) |
|________________________|_________________________________|_____________|
| | Coaste | Pozitie laterala | |
| |(de la) - (la)| | |
|________________________|______________|__________________|_____________|
|________________________|______________|__________________|_____________|
| Volum total |
| ......... mc|
|_____________|
------------
*) Tancul (tancurile) de colectare a apei de santina nu este (nu sunt)
cerut (cerute) de conventie, inregistrarile in tabelul de la paragraful 3.3
fiind facultative.
2.3. Dupa paragraful existent 5.7.2 se introduc urmatoarele paragrafe:
"5.7.3. Se cere ca nava sa fie construita conform prevederilor regulii
25A si sa corespunda acestor prevederi.
5.7.4. Informatiile si datele cerute conform regulii 25A pentru navele
combinate au fost predate navei sub forma de procedura scrisa, aprobata de
Administratie."
2.4. Paragraful existent 5.8.4 se inlocuieste cu:
"5.8.4. Nava este supusa prevederilor regulii 13G si:
1. trebuie sa satisfaca prevederile regulii 13F cel mai tarziu la
.........;
2. este astfel conceputa incat urmatoarele tancuri sau spatii sa nu fie
folosite pentru transportul hidrocarburilor ...................;
3. a fost acceptata in conformitate cu regula 13G (7) si cu Rezolutia
MEPC.64(36);
4. este prevazuta cu un manual de exploatare, aprobat la data de
........... in conformitate cu Rezolutia MEPC.64(36)."
III. Amendamente la anexa nr. II la MARPOL 73/78
Urmatoarea noua regula 16 se introduce dupa regula 15 existenta:
"REGULA 16
Plan de urgenta de bord contra poluarii marine cu substante lichide nocive
(1) Fiecare nava cu un tonaj brut de 150 sau mai mare, autorizata sa
transporte in vrac substante lichide nocive, va trebui sa aiba la bord un plan
de urgenta contra poluarii marine cu substante lichide nocive, aprobat de
Administratie. Aceasta cerinta se va aplica tuturor navelor de acest tip cel
mai tarziu la data de 1 ianuarie 2003.
(2) Acest plan va corespunde instructiunilor elaborate de Organizatie si va
fi scris in limba sau in limbile de serviciu intelese de catre comandant si
ofiteri. Planul va cuprinde cel putin:
a) procedura ce va fi folosita de catre comandant sau de alte persoane care
raspund de nava pentru raportarea unui incident de poluare cu substante lichide
nocive, asa cum se prevede in art. 8 si in Protocolul I la aceasta conventie,
pe baza instructiunilor elaborate de Organizatie;
b) lista cuprinzand autoritatile sau persoanele care urmeaza sa fie
contactate in cazul unui incident de poluare cu substante lichide nocive;
c) o descriere detaliata a masurii ce va fi luata imediat de catre
persoanele de la bord pentru a reduce sau a controla descarcarea substantelor
lichide nocive, rezultata in urma incidentului; si
d) procedurile si punctul de contact de pe nava in vederea coordonarii
masurii de la bord cu autoritatile nationale si locale pentru combaterea
poluarii.
(3) In cazul navelor carora li se aplica, de asemenea, regula 26 din anexa
nr. I la conventie, acest plan poate fi combinat cu planul de urgenta de bord
contra poluarii cu hidrocarburi, prevazut la regula 26 din anexa nr. I la
conventie. In acest caz titlul acestui plan va fi <<Plan de urgenta de
bord contra poluarii marine>>."
ANEXA 10
AMENDAMENTE
la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia internationala din 1973
pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia Comitetului pentru Protectia Mediului Marin -
MEPC.89(45) la Londra la 5 octombrie 2000*)
*) Traducere.
Amendamente la anexa nr. V la MARPOL 73/78
1. Paragraful (2) existent al regulii 1 se modifica dupa cum urmeaza:
"Uscatul cel mai apropiat. Termenul de la uscatul cel mai apropiat
inseamna de la linia de baza care serveste la determinarea marii teritoriale a
teritoriului respectiv in conformitate cu dreptul international; totusi, in
sensul prezentei conventii, expresia de la uscatul cel mai apropiat in cazul
coastei de N - E a Australiei inseamna de la o linie trasa dintr-un punct al
coastei Australiei cu latitudine 11 grade 00' S, longitudine 142 grade 08' E
pana la punctul cu latitudine 10 grade 35' S, longitudine 141 grade 55' E si
apoi intre urmatoarele puncte:
- latitudine 10 grade 00' S, longitudine 142 grade 00' E;
- latitudine 9 grade 10' S, longitudine 143 grade 52' E;
- latitudine 9 grade 00' S, longitudine 144 grade 30' E;
- latitudine 10 grade 41' S, longitudine 145 grade 00' E;
- latitudine 13 grade 00' S, longitudine 145 grade 00' E;
- latitudine 15 grade 00' S, longitudine 146 grade 00' E;
- latitudine 17 grade 30' S, longitudine 147 grade 00' E;
- latitudine 21 grade 00' S, longitudine 152 grade 55' E;
- latitudine 24 grade 30' S, longitudine 154 grade 00' E;
si apoi pana la punctul de latitudine 24 grade 42' S, longitudine 153 grade 15'
E pe coasta Australiei."
2. Paragraful (1) a) existent al regulii 3 se modifica dupa cum urmeaza:
"a) este interzisa evacuarea in mare a tuturor obiectelor din material
plastic, care includ in special parame sintetice, plase de pescuit din fibra
sintetica, saci din material plastic pentru gunoi si cenusa de la produsele din
material plastic incinerate, care pot contine reziduuri toxice sau de metale
grele."
3. Paragraful (2) a)(i) existent al regulii 5 se modifica dupa cum urmeaza:
"(i) toate obiectele din material plastic care includ in special
parame sintetice, plase de pescuit din fibre sintetice, saci din material
plastic pentru gunoi si cenusa de la produsele din material plastic incinerate,
care pot contine reziduuri toxice sau de metale grele; si"
4. Paragraful (1) b) existent al regulii 9 se modifica dupa cum urmeaza:
"b) Afisele vor fi scrise in limba de lucru a personalului navei si,
pentru navele angajate in voiaje spre porturile sau terminalele din larg aflate
sub jurisdictia altor parti la conventie, in limba engleza, franceza sau
spaniola."
5. Paragraful (3) a) existent al regulii 9 se modifica dupa cum urmeaza:
"a) Fiecare operatiune de descarcare sau de incinerare completa va fi
inregistrata in Jurnalul de inregistrare a operatiunilor de descarcare a
gunoiului si inregistrarea va fi semnata de ofiterul insarcinat cu aceasta la
data incinerarii sau a descarcarii. Fiecare pagina completata a Jurnalului de
inregistrare a operatiunilor de descarcare a gunoiului va fi semnata de
comandantul navei. Inregistrarile din Jurnalul de inregistrare a operatiunilor
de descarcare a gunoiului se vor face cel putin in limba engleza, franceza sau
spaniola. Daca inregistrarile sunt facute si intr-o limba oficiala a statului
al carui pavilion nava este imputernicita sa il arboreze, aceste inregistrari
vor prima in cazul unui diferend sau al unei contradictii."
6. Formularul "Inregistrarea descarcarii gunoiului", inclus in
apendice, se modifica astfel:
"INREGISTRAREA
descarcarii gunoiului
Numele navei .................................... Numarul sau literele
distinctive ............................. Numarul IMO
..........................
Categoriile de gunoi:
1. materiale plastice;
2. materiale de fardaj, de captusire sau de ambalaj, care pot pluti;
3. produse concasate din hartie, carpe, obiecte din sticla si metal,
sticle, vesela etc.;
4. produse din hartie, carpe, obiecte din sticla si metal, sticle, vesela
etc.;
5. deseuri de alimente;
6. cenusa provenind de la incineratoare, cu exceptia celei provenite de la
produsele din material plastic care pot contine reziduuri toxice sau de metale
grele.
NOTA:
Descarcarea oricarui alt gunoi in afara de deseurile de alimente este
interzisa in zonele speciale. Numai gunoiul descarcat in mare trebuie sa fie
grupat in categorii. Pentru gunoiul descarcat la instalatiile de colectare, cu
exceptia gunoiului din categoria 1, este suficient sa se indice cantitatea
totala estimata.
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Categoria 2
B - Categoria 3
C - Categoria 4
D - Categoria 5
E - Categoria 6
F - Categoria 1
______________________________________________________________________________
| | | | Cantitatea | |
|
| | | | estimata | |
|
|Data/ora| Pozitia | Cantitatea | descarcata la|Cantitatea
|Certificare/|
| | navei | estimata | instalatiile | estimata | Semnatura
|
| | | descarcata in mare| de colectare |incinerata |
|
| | | | sau la alta | (mc) |
|
| | | | nava | |
|
| | | | (mc) | |
|
| |
|___________________|______________|___________|____________|
| | | A | B | C | D | E | F | Altele | |
|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
|________|_________|___|___|___|___|___|___|__________|___________|____________|
Semnatura comandantului ................ Data .....................