ORDONANTA Nr. 41 din 11 august 1999
privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii Nationale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 388 din 16 august 1999
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. E pct. 1 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Ministerul Apararii Nationale este organ de specialitate al administratiei
publice centrale, care organizeaza, conduce si coordoneaza activitatea in
domeniul apararii, pentru garantarea suveranitatii nationale, a independentei
si unitatii statului, a integritatii teritoriale a tarii si a democratiei
constitutionale.
Art. 2
Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin Ministerul Apararii Nationale
coopereaza cu celelalte ministere, alte organe de specialitate din subordinea
Guvernului sau a ministerelor, alte autoritati ale administratiei publice, cu
organizatii neguvernamentale, precum si cu agentii economici.
CAP. 2
Organizare, functionare si conducere
Art. 3
(1) Ministerul Apararii Nationale este organizat intr-o structura centrala
si in structuri subordonate acesteia.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Apararii Nationale si numarul
maxim de personal al acestuia se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 4
(1) Ministerul Apararii Nationale are retea sanitara proprie, camine de
garnizoana, amenajari sportive si recreative, sanatorii, case de odihna, cabane
de instructie, locuinte de serviciu si de interventie, organe de presa.
(2) De asemenea, poate avea in subordinea sau in coordonarea sa regii
autonome, formatii cultural-artistice, cluburi si asociatii sportive.
Art. 5
(1) Conducerea Ministerului Apararii Nationale se exercita de catre
ministru, care il reprezinta in raporturile cu celelalte ministere si organisme
guvernamentale, cu alte autoritati ale administratiei publice, cu organisme
similare din alte state, cu alte persoane juridice, precum si cu persoane
fizice.
(2) In exercitarea atributiilor sale ministrul apararii nationale este
ajutat de secretarii de stat, seful Statului Major General, subsecretarii de
stat, inspectorul general al armatei si secretarul general al ministerului.
Art. 6
(1) Secretarii de stat si subsecretarii de stat sunt numiti si eliberati
din functie prin decizie a primului-ministru la propunerea ministrului apararii
nationale si raspund de organizarea si realizarea atributiilor stabilite prin
prezenta ordonanta si prin ordine ale ministrului.
(2) Inspectorul general al armatei si secretarul general al ministerului
sunt numiti si eliberati din functie prin ordin al ministrului apararii
nationale.
Art. 7
Unul dintre secretarii de stat asigura, atunci cand este cazul, relatia
ministerului cu Parlamentul.
Art. 8
Secretarul general al Ministerului Apararii Nationale indeplineste
atributiile ce ii sunt delegate de ministru, urmareste indeplinirea ordinelor
si masurilor stabilite de acesta si asigura realizarea legaturilor functionale
intre structurile ministerului.
Art. 9
Seful Statului Major General se subordoneaza nemijlocit ministrului
apararii nationale, este cea mai inalta autoritate militara a armatei si
raspunde pentru capacitatea de lupta a acesteia.
Art. 10
Seful Statului Major General este numit pe o perioada de 4 ani de catre
Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului apararii nationale.
Art. 11
In absenta ministrului apararii nationale, conducerea Ministerului Apararii
Nationale se exercita de catre unul dintre secretarii de stat desemnat de catre
ministru.
Art. 12
In absenta sefului Statului Major General sau daca acesta se afla in
imposibilitate temporara de a-si exercita atributiile, conducerea Statului
Major General este asigurata de prim-adjunctul acestuia. In cazul in care
prim-adjunctul este in imposibilitate de a-si indeplini atributiile, conducerea
Statului Major General va fi asigurata de unul dintre adjuncti sau de persoana
desemnata de ministrul apararii nationale.
Art. 13
(1) In exercitarea atributiilor si competentelor conferite de lege
ministrul apararii nationale emite ordine si instructiuni.
(2) Secretarii de stat, seful Statului Major General, inspectorul general
al armatei si secretarul general al ministerului emit, potrivit atributiilor
specifice, dispozitii.
Art. 14
Statul Major General este organismul militar principal al Ministerului
Apararii Nationale care raspunde de capacitatea de lupta a armatei.
Art. 15
(1) In cadrul Statului Major General functioneaza Comitetul Sefilor de
State Majore, ca organ deliberativ. Acesta se compune din seful Statului Major
General - presedinte, sefii statelor majore ale categoriilor de forte ale
armatei, prim-adjunctul si adjunctii sefului Statului Major General - membri.
(2) In cazul in care ministrul apararii nationale participa la sedintele
Comitetului Sefilor de State Majore, el prezideaza lucrarile.
Art. 16
Modul de organizare si functionare, precum si atributiile Comitetului
Sefilor de State Majore se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al
ministrului apararii nationale.
Art. 17
Inspectoratul General al Ministerului Apararii Nationale, condus de
inspectorul general al armatei, este structura prin care ministrul apararii
nationale isi exercita atributiile de control si evaluare privind respectarea
legilor, regulamentelor, ordinelor si celorlalte acte normative, starea
generala a ordinii si disciplinei in structurile militare.
Art. 18
Secretariatul general al ministerului, condus de secretarul general,
asigura relatiile Ministerului Apararii Nationale cu autoritatile publice,
expertizeaza documentele ce se supun deciziei ministrului apararii nationale,
monitorizeaza modul de indeplinire a sarcinilor rezultate din hotararile
Parlamentului, Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, Guvernului, actele
normative specifice armatei, ordinele si instructiunile ministrului apararii
nationale, rezolva problemele privind asigurarea administrativa a ministerului
si relatiile cu publicul.
Art. 19
In cadrul Ministerului Apararii Nationale pot functiona consilii sau
comisii pe domenii, stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.
Organizarea si regulamentele de functionare ale acestora se aproba prin ordin
al ministrului.
Art. 20
(1) Personalul Ministerului Apararii Nationale este format din militari si
din civili.
(2) Drepturile si obligatiile personalului militar si civil sunt prevazute
prin lege si prin alte acte normative.
(3) Personalul civil se poate organiza in asociatii profesionale, cu
exceptia ministrului, secretarilor de stat, subsecretarilor de stat si
secretarului general - personalitati civile. Personalul civil nu poate face
parte din partide sau din alte formatiuni ori organizatii politice si nici sa
declare sau sa participe la greve.
(4) Personalul civil beneficiaza de drepturile salariale prevazute de
legislatia aplicabila in sectorul bugetar, de unele drepturi salariale
specifice, inclusiv din cele acordate militarilor, stabilite prin hotarare a
Guvernului.
(5) Personalul civil beneficiaza, ca masura de protectie sociala, de inlesniri
stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale, in folosirea caselor de
odihna, sanatoriilor, caminelor de garnizoana si a altor amenajari recreative
si sportive.
CAP. 3
Atributiile principale ale Ministerului Apararii Nationale
Art. 21
Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele atributii principale:
a) participa la elaborarea strategiei de securitate nationala si a
politicii de aparare;
b) elaboreaza propuneri de legi, decrete, ordonante si hotarari ale
Guvernului, regulamente si instructiuni care privesc domeniul militar si
avizeaza actele normative care pot avea implicatii in domeniul apararii
nationale, initiate de alte institutii si autoritati ale administratiei
publice;
c) elaboreaza propunerile pentru bugetul anual al Ministerului Apararii
Nationale, componenta a bugetului de stat; aproba repartizarea resurselor
financiare alocate prin bugetul de stat, pe actiuni, obiective si beneficiari;
d) indeplineste atributiile ce-i revin privind capacitatea de aparare a
tarii; elaboreaza si aplica planurile si masurile necesare asigurarii
capacitatii de lupta a armatei in timp de pace, in situatiile de criza si la
razboi;
e) elaboreaza Strategia militara a Romaniei si, pe baza acesteia,
directivele de planificare strategica;
f) elaboreaza si supune aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
conceptiile privind structurile organizatorice ale armatei, inzestrarea
acestora cu tehnica, dislocarea si redislocarea, pe teritoriul national, in
timp de pace, a marilor unitati, de la brigada sau similare inclusiv in sus, si
stabileste dislocarea si redislocarea unitatilor si formatiunilor;
g) pregateste si asigura, in conditiile legii, participarea unor unitati
ale armatei in afara teritoriului Romaniei, cu efective si tehnica de lupta, la
exercitiile militare comune cu unitati ale altor state; pregateste si asigura
desfasurarea exercitiilor si operatiunilor armatei care implica intrarea,
stationarea sau trecerea unor unitati militare straine pe teritoriul Romaniei,
precum si participarea cu efective si tehnica militara la constituirea fortelor
internationale destinate mentinerii pacii sau in scopuri umanitare;
h) supune aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii planurile de
cooperare si de interventie a armatei cu celelalte componente ale fortelor
sistemului national de aparare, luand masurile necesare ca, la nevoie, acestea
sa poata fi aplicate;
i) organizeaza si conduce structurile sale specializate in culegerea,
prelucrarea si protectia informatiilor militare si politico-militare din zonele
geografice de interes pentru Romania si din teritoriul national la pace, in
situatii de criza si la razboi. In acest sens, elaboreaza instructiunile ce
reglementeaza activitatea acestor structuri, regulile, principiile si metodele
de munca utilizate in domeniul informatiilor militare;
j) stabileste principii si competente privind activitatea proprie de
personal; asigura incadrarea cu personal militar si civil, potrivit statelor de
organizare;
k) organizeaza si conduce invatamantul militar, activitatile de educatie a
personalului militar si civil; echivaleaza, potrivit legii, diplomele de
absolvire a studiilor militare urmate in strainatate si elibereaza documente de
echivalare a diplomelor de studii militare cu studii civile similare din tara;
l) organizeaza si conduce cercetarea stiintifica in domeniul militar;
m) colaboreaza cu organele administratiei publice centrale si locale,
precum si cu agentii economici din tara si din strainatate pentru realizarea de
tehnica si de materiale cu destinatie militara;
n) coordoneaza procesul de integrare europeana si euroatlantica si
urmareste aducerea la indeplinire a sarcinilor ce revin Ministerului Apararii
Nationale in acest sens;
o) organizeaza si realizeaza relatiile militare internationale ale
Romaniei;
p) coordoneaza activitatea de comert exterior privind importul si exportul
de tehnica si materiale cu destinatie militara, de documentatii tehnice, precum
si de asigurare a asistentei tehnice; analizeaza si stabileste tehnica si
materialele cu destinatie militara din existentul armatei ce fac obiectul
exportului, precum si modul de utilizare a fondurilor obtinute;
r) elaboreaza si asigura documentatiile tehnico-economice pentru lucrarile
de investitii apartinand Ministerului Apararii Nationale si conduce realizarea
acestora;
s) stabileste nevoile si transmite autoritatilor publice abilitate cererile
de resurse necesare armatei, la pace si la razboi, in conformitate cu
prevederile legilor privind pregatirea economiei nationale, a teritoriului si
populatiei pentru aparare;
s) stabileste norme si instructiuni privind planificarea, inzestrarea,
asigurarea materiala si financiara, decontarea, evidenta si controlul
mijloacelor materiale si banesti necesare unitatilor armatei, precum si norme
de intrebuintare, intretinere si reparare a tehnicii de lupta si a altor bunuri
din dotare;
t) raspunde de solutionarea problemelor sociale de asigurare a conditiilor
de viata, a drepturilor banesti si a altor drepturi, potrivit legii, ale
personalului armatei si ale urmasilor acestora;
t) indeplineste obligatiile si indatoririle ce-i revin, potrivit legii,
fata de asociatiile veteranilor de razboi si luptatorilor in Revolutia din
Decembrie 1989 si sprijina material si financiar Uniunea Nationala a Cadrelor
Militare in Rezerva si in Retragere pentru desfasurarea unor activitati in
interesul armatei;
u) administreaza patrimoniul aflat in dotare, putand sa inchirieze bunuri
care fac parte din acesta sau sa le valorifice in alt mod, potrivit legii;
v) angajeaza si executa ocazional, prin unitatile sale, prestari de
servicii pentru persoane juridice sau pentru persoane fizice, in domeniile si
in conditiile stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale. Sumele
incasate din prestarile de servicii vor fi retinute integral de catre
Ministerul Apararii Nationale ca venituri extrabugetare si se vor utiliza
pentru finantarea cheltuielilor materiale si de capital, in conformitate cu
prevederile legale;
w) indeplineste alte atributii stabilite prin dispozitii legale.
Art. 22
Ministerul Apararii Nationale are dreptul sa solicite si sa obtina de la
autoritatile administratiei publice centrale si locale si de la agentii
economici, precum si de la oricare alte persoane juridice si persoane fizice
date, informatii sau documente necesare indeplinirii atributiilor sale.
CAP. 4
Atributii ale structurilor Ministerului Apararii Nationale pe principalele
domenii de activitate
Art. 23
Structurile din compunerea Ministerului Apararii Nationale indeplinesc, pe
principalele domenii de activitate, urmatoarele atributii:
A. In domeniul politicii de aparare:
a) participa la elaborarea politicii de aparare si urmaresc aplicarea acesteia;
b) elaboreaza analize privind politica de aparare si de securitate
nationala;
c) elaboreaza proiectele planurilor strategice si operationale de
intrebuintare, precum si proiectele programelor de constituire, modernizare si
pregatire a fortelor componente;
d) intocmesc, pe baza solicitarilor celorlalte structuri ale Ministerului
Apararii Nationale, proiectul planului anual de relatii politico-militare
internationale si, dupa aprobarea de catre ministru, asigura sau, dupa caz,
urmaresc aplicarea acestuia;
e) intocmesc proiectele si coordoneaza incheierea de acorduri, conventii,
protocoale si alte intelegeri internationale in domeniul militar cu armatele
altor state si urmaresc modul in care acestea sunt aplicate;
f) organizeaza si desfasoara activitati de cercetare stiintifica in
domeniile politicii de aparare si securitatii nationale;
g) gestioneaza relatia civili-militari si dezvolta legatura cu societatea
civila.
B. Atributii ale Statului Major General:
a) intreprinde masurile necesare pentru aplicarea politicii de aparare si
strategiei de securitate nationala in ceea ce priveste armata;
b) elaboreaza planurile operative si asigura indeplinirea misiunilor ce
revin armatei in timp de pace, de criza si la razboi, pentru garantarea
suveranitatii nationale, a independentei si unitatii statului, a integritatii
teritoriale a tarii si a democratiei constitutionale;
c) asigura infiintarea Marelui Cartier General pentru conducerea actiunilor
militare la nivel strategic pe timp de razboi;
d) elaboreaza conceptiile privind structura, organizarea, infiintarea,
dislocarea si redislocarea, inzestrarea, pregatirea pentru lupta si
intrebuintarea marilor unitati si a unitatilor;
e) elaboreaza proiectele programelor de perspectiva si anuale privind
inzestrarea armatei cu tehnica si materiale cu destinatie militara;
f) elaboreaza, in colaborare cu celelalte structuri, sau, dupa caz,
avizeaza propunerile de acte normative ce privesc armata, proiectele
regulamentelor militare generale si de lupta, nomenclatoarele, normele si
instructiunile pentru planificarea, inzestrarea, asigurarea materiala,
consumul, evidenta si controlul mijloacelor materiale;
g) intocmeste, transmite si asigura executarea ordinelor privind ridicarea
capacitatii de lupta, alarma de lupta si mobilizarea armatei; conduce organele
militare teritoriale pentru asigurarea resurselor umane si materiale necesare
fortelor armate pe timp de pace, la mobilizare si pe timp de razboi;
h) organizeaza si conduce, potrivit planurilor de cooperare si interventii,
participarea cu forte si mijloace ale armatei pentru limitarea si inlaturarea
efectelor calamitatilor naturale si catastrofelor, precum si pentru mentinerea
si restabilirea ordinii de drept pe teritoriul national;
i) organizeaza si conduce logistica armatei la pace si la razboi;
j) elaboreaza cererile de resurse necesare armatei la pace si la razboi;
indruma si controleaza, potrivit legii, activitatile de pregatire a economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare;
k) coordoneaza desfasurarea invatamantului in cadrul Academiei de Inalte
Studii Militare, precum si activitatea de cercetare stiintifica in domeniul
teoriei si artei militare.
C. In domeniul inzestrarii armatei:
a) asigura asistenta si consilierea sistemului de management al programelor
de achizitii, cercetare-dezvoltare, tehnologii avansate, testare si evaluare,
contractare, productie, proprietate industriala, inzestrare, precum si a
industriei de aparare si protectiei mediului;
b) elaboreaza proiecte de politici, strategii, proceduri si instructiuni
pentru sistemul de achizitii din Ministerul Apararii Nationale, urmarind, dupa
aprobare, aplicarea lor;
c) certifica si supravegheaza, prin organismul specializat, furnizorii
pentru aparare;
d) conduc programele de achizitii si pe cele de cercetare-dezvoltare si
asigura utilizarea cat mai eficienta a resurselor alocate in domeniul de
responsabilitate;
e) desfasoara activitatea de marketing pe piata interna si externa;
furnizeaza date si informatii tehnice privind tehnologiile noi si produsele de
tehnica militara ce pot face obiectul achizitiilor pentru aparare;
f) evalueaza si stabilesc, impreuna cu Ministerul Industriei si Comertului,
politicile de mentinere a capacitatii industriei proprii pentru satisfacerea
necesitatilor in domeniul apararii. Coordoneaza activitatea de cercetare pentru
tehnica si tehnologii militare, a bazelor de productie si a regiilor autonome
subordonate;
g) coordoneaza si controleaza activitatile de import si export de tehnica
si materiale cu destinatie militara, serviciile si asistenta tehnica pentru
acestea;
h) analizeaza si evalueaza propunerile pentru programele de achizitii in
vederea intocmirii bugetului pentru asigurarea resurselor necesare; propun
ministrului alternative pentru dirijarea resurselor pe parcursul procesului de
planificare, programare si alocare a fondurilor;
i) conduc activitatile de standardizare, codificare si metrologie in
domeniul tehnicii militare, pentru implementarea standardelor internationale si
asigura testarea si receptia produselor de tehnica militara;
j) coordoneaza activitatea Academiei Tehnice Militare privind pregatirea si
instruirea personalului ingineresc;
k) reprezinta Ministerul Apararii Nationale la Conferinta directorilor
pentru armamente a N.A.T.O.
D. Atributii ale Inspectoratului General al Ministerului Apararii
Nationale:
a) urmareste, evalueaza si il informeaza pe ministrul apararii nationale
despre tendintele din activitatea organismului militar, in vederea cresterii
calitatii proceselor de inzestrare si instruire, precum si de perfectionare a
actului de decizie;
b) participa la elaborarea proiectelor strategiei militare nationale,
legilor, decretelor, ordonantelor, hotararilor Guvernului, regulamentelor si
instructiunilor din domeniul militar;
c) controleaza si informeaza modul de repartizare, gestionare si
intrebuintare a resurselor financiare alocate prin bugetul de stat si a celor
extrabugetare, pe actiuni, obiective si beneficiari, si asupra modului de
realizare a lucrarilor de investitii;
d) evalueaza starea structurilor armatei, modul de elaborare si aplicare a
planurilor si masurilor ce vizeaza realizarea, mentinerea si cresterea
capacitatii de lupta a acestora in timp de pace, in situatii de criza si la
razboi;
e) evalueaza oportunitatea si prezinta propuneri ministrului apararii
nationale privind participarea unor unitati ale armatei la exercitii si la
actiuni militare comune cu unitati ale altor armate, precum si la constituirea
unor forte multinationale destinate mentinerii pacii sau in scopuri umanitare;
f) analizeaza si estimeaza tendintele de evolutie in domeniile importante
de activitate ale armatei, elaboreaza si prezinta ministrului studii, scenarii
posibile, documentari, sinteze, proiecte, informari si rapoarte;
g) controleaza, evalueaza si il informeaza pe ministrul apararii nationale
despre modul de organizare si de desfasurare a invatamantului militar si a
cercetarii stiintifice in domeniul militar;
h) evalueaza si informeaza in permanenta despre starea de spirit a
personalului armatei, solutionarea problemelor sociale, asigurarea conditiilor
de viata, a drepturilor banesti si a altor drepturi ale acestuia;
i) analizeaza impactul activitatilor si actiunilor militare asupra mediului
si propune masurile ce se impun pentru protectia acestuia;
j) urmareste elaborarea, aplicarea si respectarea normelor de protectia
muncii in structurile armatei;
k) avizeaza regulamentele, ordinele si instructiunile ce se prezinta spre
aprobare ministrului apararii nationale.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 24
Prin ordin al ministrului apararii nationale se pot stabili atributii
pentru secretarii de stat, seful Statului Major General, inspectorul general al
armatei, secretarul general al ministerului si pentru subsecretarii de stat.
Art. 25
(1) Ministerul Apararii Nationale asigura, potrivit legii, asistenta
medicala si protectia sociala a personalului din subordine, inclusiv pentru cei
in rezerva si in retragere, a familiilor si urmasilor acestora, precum si
drepturile la pensie ale cadrelor militare.
(2) Ministerul Apararii Nationale poate vinde locuintele de serviciu din
administrarea sa personalului propriu, cu conditia pastrarii unui fond minim de
locuinte de serviciu, in urmatoarele situatii:
a) la trecerea in rezerva sau in retragere a cadrelor militare prin
pensionare;
b) la trecerea in rezerva a cadrelor militare pentru nevoile de reducere a
personalului sau din motive medicale;
c) la incetarea raporturilor de munca, personalului civil, pentru reducerea
activitatii sau in vederea pensionarii, daca acesta are o vechime in Ministerul
Apararii Nationale de cel putin 10 ani.
Art. 26
Ministerul Apararii Nationale asigura personalul propriu si tehnica din
dotare impotriva riscurilor specifice, precum si pentru cazuri de raspundere
civila stabilite prin ordin al ministrului, in conditiile legii.
Art. 27
Ministerul Apararii Nationale dispune de un parc propriu de autovehicule,
dimensionat conform statelor de organizare, precum si de mijloace de
transmisiuni si de alte tipuri de tehnica si materiale stabilite prin normele
de inzestrare.
Art. 28
(1) Fondurile necesare desfasurarii activitatilor in Ministerul Apararii
Nationale se asigura de la bugetul de stat, din valorificarea bunurilor care nu
mai sunt necesare armatei, precum si din alte surse legal constituite.
(2) In subordinea sau coordonarea Ministerului Apararii Nationale pot
functiona unitati si formatiuni stabilite prin hotarare a Guvernului, finantate
partial din venituri extrabugetare.
Art. 29
Dispozitiile legilor privind organizarea si functionarea ministerelor se
aplica in mod corespunzator Ministerului Apararii Nationale, in masura in care,
prin prezenta ordonanta, nu se dispune altfel:
Art. 30
(1) Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la 30 de zile de la
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) La aceeasi data, Legea nr. 41/1990 privind organizarea si functionarea
Ministerului Apararii Nationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 147 din 19 decembrie 1990, precum si orice alte dispozitii
contrare se abroga.
p. PRIM-MINISTRU,
VICTOR BABIUC
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Victor Babiuc
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Mariana Basuc