ORDONANTA Nr. 55 din 24 august 1999
privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la
datoria publica interna
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 27 august 1999
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. D pct. 29 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Realizarea creantelor bancare neperformante preluate de catre Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare se face prin masurile prevazute de lege,
precum si prin executarea silita a acestor creante ca urmare a initierii si
finalizarii, dupa caz, a procedurilor puse in aplicare de organele proprii de
executare si/sau de organele judiciare competente, la solicitarea Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare, in conditiile prevederilor prezentei
ordonante.
Art. 2
Stingerea, prin plata, a datoriei publice interne rezultate din preluarea
la aceasta datorie a creantelor bancare neperformante cesionate Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare constituie o obligatie ce revine urmatoarelor
categorii de debitori:
a) persoanele fizice sau persoanele juridice care au contractat creditul,
constituind debitorii cedati in temeiul contractelor de cesiune;
b) persoanele juridice rezultate din divizarea debitorului cedat, daca
divizarea s-a facut in frauda creditorului; raspunderea acestor persoane este
in temeiul art. 998 din Codul civil;
c) persoanele fizice sau persoanele juridice care au constituit garantii
personale pentru restituirea creditului;
d) persoanele care, incepand cu data contractarii creditului, au indeplinit
functia de administrator, director general, director sau director executiv sau
care au avut calitatea de actionar/asociat la societatea comerciala debitoare
si din vina carora creditul nu a fost restituit ca urmare a schimbarii
destinatiei acestuia sau a altor procedee pentru fraudarea creditorului;
raspunderea acestor persoane este in temeiul art. 998 din Codul civil, pentru
partea de credit nerestituit la scadenta in perioada in care au avut calitatea
sau au indeplinit functia mentionata;
e) persoanele fizice sau persoanele juridice care, in baza unor raporturi
stabilite cu persoanele prevazute la lit. a), b) si d), au dobandit, indiferent
de titlu sau de modalitate, bunuri ori alte avantaje financiare in dauna
obligatiei de restituire a creditului.
CAP. 2
Titlurile executorii
Art. 3
(1) Constituie titlu executoriu contractele sau conventiile de credit
dintre banca si debitorul cedat ori alte titluri constatatoare ale creantelor,
actele prin care s-au constituit garantii personale sau reale pentru
restituirea acestor creante cesionate, potrivit legii, Agentiei de Valorificare
a Activelor Bancare, precum si orice alte acte sau intelegeri incheiate de
aceasta pentru realizarea creantelor preluate.
(2) Pentru debitorii prevazuti la art. 2 lit. b), d) si e) Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare, in masura in care constata existenta unor
acte sau fapte care atrag raspunderea acestora, se va adresa instantei
competente in vederea stabilirii raspunderii. In acest caz titlul executoriu il
constituie hotararea prin care instanta a stabilit raspunderea si executarea
silita va putea incepe dupa ramanerea definitiva a hotararii. La cererea
Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare, instanta va putea incuviinta
aplicarea unui sechestru asigurator prin ordonanta presedintiala chiar inainte
de pronuntarea hotararii.
Art. 4
Titlul executoriu se comunica debitorului si se pune in executare fara nici
o alta formalitate.
CAP. 3
Blocarea conturilor, sechestrarea actiunilor si instituirea administrarii
speciale
Art. 5
(1) Dupa comunicarea catre debitor a titlului executoriu Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare poate dispune, prin ordin, blocarea prin
poprire a conturilor bancare, in lei si in valuta, ale oricarui debitor. In
termen de 24 de ore de la primirea ordinului banca va confirma in scris
blocarea contului.
(2) Pe perioada blocarii conturilor bancare orice plata se poate face numai
cu aprobarea prealabila, scrisa, a Agentiei de Valorificare a Activelor
Bancare, cu exceptia platilor in contul creantei cesionate si a privilegiilor
legale.
(3) Incalcarea prevederilor alin. (1) si (2) atrage nulitatea oricarei
plati si raspunderea solidara a bancii cu debitorul, in limita sumelor sustrase
blocarii.
(4) Sumele din conturile blocate se vireaza in contul Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare, dupa validarea popririi.
Art. 6
(1) La cererea Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare, instanta poate
incuviinta, prin derogare de la prevederile art. 907 si 908 din Codul
comercial, in conditiile prevazute la cap. IV din prezenta ordonanta - la
societatea comerciala care constituie debitorul cedat, la societatea comerciala
care este debitoare potrivit art. 2 lit. b), precum si la societatea comerciala
la care debitorii prevazuti la art. 2 detin, separat sau impreuna, cel putin
50% plus o actiune din capitalul social sau, dupa caz, majoritatea partilor
sociale - sechestru asupra actiunilor si partilor sociale si instituirea
administrarii speciale. Sechestrul si masura administrarii speciale se aplica
de la data inregistrarii hotararii definitive a instantei la registrul
comertului.
(2) Pe perioada sechestrului prevazut la alin. (1) drepturile fata de
societatea comerciala, conferite de actiunile sau partile sociale sechestrate,
se exercita de catre Agentia de Valorificare a Activelor Bancare. Pe timpul
administrarii speciale administrarea societatii comerciale se asigura de catre
o persoana desemnata prin hotararea instantei prevazute la alin. (1), la
propunerea Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare. Persoana propusa
trebuie sa fie contabil autorizat, expert contabil, licentiat in studii
economice sau in drept ori inginer si sa aiba 5 ani de activitate practica economica
sau juridica. Administratorul va primi o indemnizatie bruta lunara, suportata
de societatea comerciala. Pe data numirii administratorului special se suspenda
de drept mandatul administratorilor in exercitiu.
(3) Societatea comerciala supusa administrarii speciale nu va aloca nici o
resursa speciala pentru dezvoltare, iar dividendele cuvenite actionarilor sau
asociatilor care sunt debitori ai creantelor bancare neperformante cesionate
Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare se varsa in contul datoriei
debitorului cedat.
(4) Asumarea de catre societatea comerciala supusa administrarii speciale
de noi obligatii care ar influenta negativ veniturile acesteia se poate face
numai cu aprobarea prealabila a Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare.
Actul incheiat cu incalcarea acestei obligatii este nul de drept.
(5) Raspunderea administratorului desemnat, atat fata de actionari sau
asociati, dupa caz, cat si fata de Agentia de Valorificare a Activelor Bancare,
se stabileste potrivit regulilor mandatului comercial.
(6) Prevederile prezentului articol se aplica si societatilor comerciale la
care actionari sau asociati sunt alte societati comerciale ce detin
majoritatile prevazute la alin. (1) si care sunt controlate de debitorii
prevazuti la art. 2.
CAP. 4
Reguli speciale privind solutionarea litigiilor
Art. 7
Litigiile in legatura cu creantele neperformante preluate la datoria
publica, in care este parte Agentia de Valorificare a Activelor Bancare, se
solutioneaza cu respectarea prevederilor prezentului capitol, completate in mod
corespunzator cu dispozitiile Codului de procedura civila.
Art. 8
Cererile de orice natura privind realizarea creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica sunt de competenta curtii de apel in
a carei raza teritoriala se afla sediul sau, dupa caz, domiciliul debitorului
cedat care a contractat creditul si se judeca de urgenta si cu precadere.
Art. 9
(1) Reclamantul este obligat sa comunice cererea, actele pe care se
intemeiaza si, dupa caz, interogatoriul scris, prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, inainte de depunerea acestora la instanta. Judecatorul
nu va primi cererea fara dovada indeplinirii obligatiei de comunicare.
Prevederile acestui alineat se aplica oricarei cereri, indiferent de natura ei,
cu exceptia celor formulate in cursul judecatii sau a celor prin care se
exercita o cale de atac.
(2) Primul termen de judecata se stabileste la cel mult 15 zile de la
depunerea cererii de chemare in judecata.
(3) Intampinarea este obligatorie si se depune cel mai tarziu pana la
primul termen de judecata. Intampinarea, actele pe care se intemeiaza si, dupa
caz, interogatoriul scris se comunica de catre parte, prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire, inainte de termenul prevazut la alin.
(2). Nerespectarea obligatiei de comunicare prezuma renuntarea de catre parte
la apararile ce puteau fi formulate prin intampinare si la probele in
sustinerea acestor aparari.
Art. 10
Orice cerere se judeca la primul termen, in afara cazului in care instanta
dispune administrarea de probe noi. Daca, din motive intemeiate, partile nu
sunt in masura sa isi prezinte apararile in mod complet, instanta va putea, in
mod exceptional, sa acorde un termen in cunostinta de cel mult 7 zile.
Art. 11
(1) Instanta este obligata sa pronunte hotararea in termen de 5 zile de la
incheierea dezbaterilor si sa comunice partilor hotararea motivata in cel mult
10 zile de la pronuntare.
(2) Hotararea instantei poate fi atacata numai cu recurs.
(3) In recurs nu se pot invoca aparari ce nu au fost formulate in fata
instantei a carei hotarare este recurata, cu exceptia celor de ordine publica.
(4) Daca admite recursul, prin aceeasi hotarare instanta este obligata sa
solutioneze si fondul cauzei sau, daca se impune administrarea de probe noi, sa
stabileasca termenul de judecata.
Art. 12
(1) Termenul de prescriptie a actiunilor indreptate impotriva Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare este de 3 luni de la data cand s-a cunoscut
sau trebuia sa se cunoasca faptul sau actul pe care se intemeiaza actiunea, dar
nu mai mult de 6 luni de la data producerii faptului sau incheierii actului,
daca legea nu prevede un termen mai scurt.
(2) Termenul prevazut la alin. (1), pentru acte sau fapte anterioare
prezentei ordonante, curge de la data intrarii in vigoare a acesteia.
CAP. 5
Reguli speciale privind executarea silita
Sectiunea I
Organele de executare si competenta lor
Art. 13
Procedurile de executare silita pentru valorificarea activelor bancare de
catre Agentia de Valorificare a Activelor Bancare sunt puse in aplicare de
catre Corpul de executori ai Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare
si/sau de catre executorii judecatoresti.
Art. 14
(1) Executorii Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare se numesc prin
ordin al secretarului de stat al Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare
si au competenta deplina pe intregul teritoriu al tarii.
(2) Persoanele numite potrivit alin. (1) vor indeplini aceleasi conditii
legale ca si executorii judecatoresti.
Art. 15
(1) Corpul de executori ai Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare are
obligatia de a face demersurile necesare pentru identificarea domiciliului sau
sediului debitorului, precum si a bunurilor si veniturilor lui urmaribile.
(2) Daca debitorul nu este gasit la domiciliul sau la sediul cunoscut,
Corpul de executori ai Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare este
obligat sa solicite organelor de politie sa faca cercetari, precum si sa ceara
relatii de la oficiul registrului comertului, de la organele teritoriale ale
Ministerului Finantelor, de la Garda financiara sau de la oricare alta persoana
fizica sau juridica ori de la alte organe competente, in scopul stabilirii
locului unde se afla debitorul si obtinerii oricaror date detinute in legatura
cu acesta sau cu bunurile sale.
Art. 16
Organele de politie, persoanele fizice si juridice, precum si celelalte
organe competente prevazute la art. 15 alin. (2) sunt obligate sa dea de indata
relatiile solicitate de Corpul de executori fara perceperea vreunei taxe ori
vreunui tarif.
Art. 17
Ori de cate ori este necesar, politia are obligatia sa dea concursul
executorilor Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare, la cererea acestora,
in indeplinirea, potrivit legii, a activitatii de executare silita.
Art. 18
(1) In exercitarea atributiilor ce le revin executorii Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare pot:
a) sa intre in orice incinta de afaceri a debitorului, persoana juridica,
sau in alte incinte ale acestuia, in scopul identificarii bunurilor sau
valorilor care pot fi executate silit;
b) sa intre in toate incaperile in care se gasesc bunuri sau valori ale debitorului,
persoana fizica, precum si sa cerceteze toate locurile in care acesta isi
pastreaza bunurile;
c) sa solicite si sa cerceteze orice document sau element material care
poate constitui o proba in determinarea bunurilor proprietatea debitorului.
(2) Executorii pot intra in incaperile ce reprezinta domiciliul sau
resedinta unei persoane fizice, cu consimtamantul acesteia, iar in caz de refuz
executorul va cere autorizarea instantei judecatoresti competente, aplicandu-se
dispozitiile Codului de procedura civila, privind ordonanta presedintiala.
Art. 19
Accesul executorului in locuinta, in incinta de afaceri sau in orice alta
incapere a debitorului, persoana fizica sau juridica, se poate efectua intre
orele 8,00 - 18,00, in orice zi lucratoare. Executarea inceputa va putea
continua in aceeasi zi sau in zilele urmatoare. In cazuri temeinic justificate,
cand exista pericolul instrainarii unor bunuri, accesul in incaperile
debitorului va avea loc si la alte ore decat cele mentionate, precum si in
zilele nelucratoare, cu autorizarea instantei.
Art. 20
In absenta debitorului sau daca acesta refuza accesul in oricare dintre
incaperile prevazute la art. 18, executorul nu poate sa patrunda in acestea
decat in prezenta unui reprezentant al politiei si a 2 martori. Dispozitiile
art. 18 alin. (2) sunt aplicabile, dupa caz.
Sectiunea a II-a
Reguli speciale privind comunicarea titlului executoriu si sechestrul
Art. 21
Executorul va incepe executarea dupa comunicarea titlului executoriu
prevazut la art. 3 alin. (1), cu mentiunea ca neachitarea de bunavoie a
creantei in termen de 5 zile lucratoare de la primire da dreptul creditorului
sa procedeze la executarea silita fara nici o alta somatie.
Art. 22
Dupa expirarea termenului prevazut la art. 21 se va putea proceda la
sechestrarea bunurilor mobile apartinand debitorului si garantilor, urmand a fi
valorificate.
Art. 23
Executarea silita a bunurilor imobile ipotecate si a bunurilor mobile
gajate se poate face in termen de 5 zile de la comunicarea titlului executoriu
catre proprietarul acestuia, fara incuviintarea instantei.
Art. 24
Dreptul corespunzator creantei preluate la datoria publica se executa
inaintea oricarui alt drept, indiferent de natura acestuia sau de data cand a
fost constituit, cu exceptia salariilor si a altor privilegii legale.
Art. 25
Aplicarea sechestrului, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 6, se
face de catre executorii Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare sau de
catre executorii judecatoresti, care incheie un proces-verbal de sechestru.
Art. 26
(1) Procesul-verbal de sechestru va cuprinde:
a) numele si prenumele celui care aplica sechestrul si numarul legitimatiei
de executor;
b) numele si prenumele debitorului (sau ale garantului, daca se
sechestreaza bunurile acestuia) si ale altor persoane care sunt de fata
(martori);
c) mentionarea titlului executoriu, suma datorata si natura datoriei;
d) enumerarea bunurilor urmaribile sechestrate (natura, gradul de uzura,
dimensiunea etc.);
e) eventualele obiectii facute de debitor;
f) indicarea orei, zilei si locului sechestrului;
g) natura sechestrului, daca este un sechestru cu ridicare, daca se numeste
un custode sau daca se aplica sigilii;
h) semnaturile partilor: executor, debitor sau in lipsa lui ale altor
persoane majore care au asistat la aplicarea sechestrului, precum si, atunci
cand este cazul, semnatura custodelui.
(2) Daca debitorul refuza sa semneze, se va mentiona aceasta in
procesul-verbal.
(3) Procesul-verbal se intocmeste in trei exemplare, din care un exemplar
se va lasa debitorului, un altul se depune la dosarul de executare silita si
unul se preda Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare.
Art. 27
Din momentul intocmirii procesului-verbal de sechestru potrivit art. 26,
bunurile sechestrate sunt indisponibilizate. Atata timp cat dureaza executarea
silita debitorul nu poate dispune de aceste bunuri decat cu acordul Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare. Nerespectarea acestei interdictii atrage
raspunderea, potrivit legii, a celui vinovat.
Art. 28
(1) Daca bunurile sechestrate nu sunt ridicate si depozitate de executor,
ele vor putea fi lasate in custodia debitorului sau a altor persoane desemnate
de Agentia de Valorificare a Activelor Bancare.
(2) Cel care primeste bunurile in custodie va semna procesul-verbal de
sechestru.
Art. 29
(1) In cazul in care nu au fost luate masurile asiguratorii pentru
realizarea integrala a creantei si, la inceperea executarii silite, se constata
ca exista pericol de instrainare, substituire sau sustragere de la urmarire a
bunurilor urmaribile ale debitorului, sechestrarea lor va putea fi aplicata o
data cu comunicarea titlului executoriu.
(2) Sechestrul prevazut la alin. (1) se va aplica numai in temeiul
autorizarii date de instanta judecatoreasca competenta. Dispozitiile
referitoare la ordonanta presedintiala din Codul de procedura civila sunt
aplicabile.
Art. 30
(1) In vederea valorificarii, executorul poate sa verifice daca bunurile
sechestrate se gasesc la locul mentionat in procesul-verbal de sechestru,
precum si daca acestea nu au fost substituite sau degradate.
(2) Cand bunurile sechestrate, gasite cu ocazia verificarii, nu sunt suficiente
pentru satisfacerea creantei, executorul va face investigatiile necesare pentru
identificarea si urmarirea altor bunuri ale debitorului.
(3) Despre cele constatate executorul incheie un proces-verbal declarand
sechestrate, atunci cand este cazul, bunurile gasite cu prilejul
investigatiilor facute, conform alineatului precedent.
Art. 31
Bunurile raman sub sechestru pana la valorificarea lor sau pana cand
Agentia de Valorificare a Activelor Bancare dispune ridicarea sechestrului.
Sectiunea a III-a
Vanzarea bunurilor urmarite silit
Art. 32
Vanzarea silita a bunurilor imobile ipotecate si a bunurilor mobile gajate
se face dupa implinirea termenului prevazut in adresa de comunicare a titlului
executoriu, fara incuviintarea instantei si fara efectuarea altei formalitati.
Art. 33
(1) Vanzarea bunurilor urmarite silit se face prin licitatie publica.
(2) Licitatia publica este organizata de catre o comisie numita in
conditiile stabilite de Agentia de Valorificare a Activelor Bancare, condusa de
executorul acesteia, care indeplineste rolul de licitator.
Art. 34
(1) Pretul de pornire al licitatiei se stabileste prin expertiza. Expertul
se desemneaza de catre Agentia de Valorificare a Activelor Bancare pe baza de
contract.
(2) Dupa stabilirea pretului de pornire, licitatorul, cu cel putin 15 zile
inainte de data licitatiei, va publica un anunt de vanzare intr-un cotidian
national de larga circulatie si/sau intr-un cotidian local. Anuntul va cuprinde
sintetic bunurile ce urmeaza a fi licitate, ziua, ora si locul licitatiei,
pretul de pornire si valoarea garantiei de participare stabilita de Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare, domiciliul sau sediul licitatorului; in
functie de gruparea bunurilor se pot prezenta numai limitele de pret. Anuntul
va fi comunicat in mod obligatoriu proprietarului bunului; daca acesta nu este
gasit, procedura se considera indeplinita prin afisare la locul licitatiei, la
locul bunului si la sediul primariei din unitatea administrativ-teritoriala
unde se afla bunul.
(3) Licitatia poate avea loc numai dupa expirarea termenului de 15 zile
prevazut la alin. (2) si se va desfasura la locul stabilit de Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare. Debitorul cedat este obligat sa permita
tinerea licitatiei in spatiile pe care le detine, daca sunt adecvate acestui
scop.
Art. 35
Pentru participarea la licitatie ofertantii depun licitatorului, cu cel
putin o zi inainte de data licitatiei, urmatoarele documente:
a) dovada depunerii garantiei de participare;
b) imputernicirea persoanei care il reprezinta pe ofertant;
c) pentru persoanele juridice de nationalitate romana, copie de pe
certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului;
d) pentru persoanele juridice straine, actul de inmatriculare tradus in
limba romana;
e) pentru persoanele fizice romane, copie de pe actul de identitate;
f) pentru persoanele fizice straine, copie de pe pasaport.
Art. 36
(1) Comisia de licitatie verifica si analizeaza documentele de participare
prevazute la art. 35 si afiseaza la locul licitatiei, cu cel putin o ora
inaintea inceperii acesteia, lista cuprinzand ofertantii care au depus
documentatia completa de participare.
(2) Ofertantii se identifica dupa numarul de ordine de pe lista de
participare, dupa care licitatorul anunta obiectul licitatiei, pasul de
licitare stabilit valoric intre 5 - 15% din pretul de pornire, precum si modul
de desfasurare a licitatiei; pasul de licitare se stabileste de catre comisia
de licitatie.
(3) Daca se prezinta un singur ofertant care ofera pretul de pornire,
acesta este declarat adjudecatar.
(4) In cazul in care la prima licitatie nu se ofera pretul de pornire,
licitatorul, in cel mult 5 zile, va publica un nou anunt, cu respectarea
prevederilor art. 34 alin. (2), care se aplica in mod corespunzator, in vederea
tinerii unei noi licitatii. Pretul de pornire in acest caz este de 75% din
pretul de pornire al licitatiei anterioare.
(5) Daca la a doua licitatie nu se inregistreaza o oferta de cel putin 75%
din pretul de pornire al primei licitatii, licitatorul va organiza o a treia
licitatie, la care pretul de pornire este de 50% din pretul de pornire al
primei licitatii.
(6) Cand in cadrul unei sedinte nu au putut fi licitate toate bunurile,
licitatia va continua in ziua lucratoare urmatoare, la ora anuntata de
licitator inainte de inchiderea sedintei.
Art. 37
(1) Licitatia se adjudeca la pretul cel mai mare oferit. Plata in rate este
permisa numai daca cumparatorul prezinta una dintre urmatoarele garantii:
scrisoare de garantie emisa de o banca romana sau de o banca straina la care o
banca romana este corespondenta; bilet la ordin avalizat de o banca agreata de
Agentia de Valorificare a Activelor Bancare; garantia personala a unui
fidesujor, in conditiile Codului comercial, constand intr-o obligatie
unilaterala si neconditionata de plata a ratei neachitate la termen, partial
sau integral, de catre debitor. Garantia nu poate fi decat pentru plata integrala
a ratelor si trebuie sa fie indestulatoare.
(2) Plata in rate este permisa numai daca adjudecatarul achita un avans de
minimum 30% din pretul de adjudecare. Garantia de participare poate fi
considerata ca plata partiala a avansului.
(3) Dupa licitarea fiecarui bun licitatorul intocmeste procesul-verbal de
licitatie. Procesul-verbal se semneaza de catre toti ofertantii, inclusiv de
catre adjudecatar. Refuzul de a semna se consemneaza in procesul-verbal
intocmit. In termen de doua zile lucratoare de la data intocmirii
procesului-verbal licitatorul va dispune in scris restituirea garantiei tuturor
participantilor, cu exceptia adjudecatarului a carui garantie se retine in
contul pretului sau, daca va refuza incheierea contractului de vanzare-cumparare,
in contul Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare.
(4) In termen de 10 zile de la intocmirea procesului-verbal de licitatie
adjudecatarul si licitatorul vor incheia contractul de vanzare-cumparare.
Contractul, semnat de cumparator, se trimite de catre licitator spre a fi
semnat de conducerea Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare, daca nu l-a
imputernicit pe licitator in acest scop. Agentia de Valorificare a Activelor
Bancare poate refuza semnarea contractului numai in cazul in care acesta nu
corespunde celor stabilite la licitatie ori cuprinde clauze ilegale.
Art. 38
(1) In cazul in care la a treia licitatie a bunurilor imobile sau mobile nu
se ofera pretul de pornire, Agentia de Valorificare a Activelor Bancare va
putea cere adjudecarea bunului in contul creantei.
(2) Adjudecarea bunului in conditiile prevazute la alin. (1) determina
diminuarea creantei cu 50% din pretul bunului stabilit prin expertiza, potrivit
art. 34 alin. (1).
(3) Agentia de Valorificare a Activelor Bancare este autorizata sa
identifice posibilitati de valorificare superioara pentru bunurile adjudecate
potrivit alin. (1).
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 39
Litigiile in curs in legatura cu creantele bancare cedate Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare, indiferent de faza in care se afla, se vor
continua si solutiona cu aplicarea procedurii prevazute de prezenta ordonanta.
Actele procedurale incheiate raman valabile. La cererea Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare, aceasta procedura poate fi aplicata si
executarilor silite, incepute potrivit procedurii de drept comun. Actele de
executare incheiate isi mentin valabilitatea.
Art. 40
Debitorii pot contesta in justitie masurile dispuse de Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare potrivit prezentei ordonante si pot face
contestatie la executare, numai cu depunerea unei cautiuni egale cu jumatate
din valoarea activului bancar supus valorificarii.
Art. 41
Agentia de Valorificare a Activelor Bancare poate accepta darea in plata a
unui bun, in vederea stingerii obligatiilor de plata.
Art. 42
(1) Bancile cedente ale creantelor neperformante preluate la datoria
publica raspund patrimonial pentru toate pagubele cauzate prin necomunicarea
documentelor sau informatiilor catre Agentia de Valorificare a Activelor
Bancare, daca, datorita acestui fapt, nu s-a putut valorifica respectiva
creanta.
(2) Persoanele vinovate de transmiterea unor date incorecte sau de
nepredarea tuturor documentelor si datelor necesare pentru executarea
creantelor cedate Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare raspund civil,
contraventional sau penal, dupa caz, in conditiile legii.
Art. 43
Cererile si orice alte acte procedurale efectuate in vederea executarii
creantelor bancare supuse valorificarii, cedate Agentiei de Valorificare a
Activelor Bancare, sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cautiuni si
orice alte taxe.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministru de interne,
Liviu Popescu,
secretar de stat
Agentia de Valorificare
a Activelor Bancare
Ovidiu Grecea,
secretar de stat