ORDONANTA Nr. 83 din 30 august 1999
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind
organizarea statisticii publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 423 din 31 august 1999
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. R din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994 si republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Activitatea organizata pentru culegerea, prelucrarea, analiza,
difuzarea si constituirea seriilor de date statistice cu caracter demografic,
social, economic, financiar, juridic, necesare fundamentarii si evaluarii
politicilor economice si sociale, informarii opiniei publice, elaborarii
cercetarilor stiintifice si prognozelor, fundamentarii deciziilor
guvernamentale si ale agentilor economici, transmiterii de date statistice organismelor
internationale potrivit obligatiilor asumate de statul roman, precum si altor
categorii de utilizatori interni si externi, se desfasoara cu respectarea
dispozitiilor prezentei ordonante.
(2) Ordonanta privind organizarea statisticii publice se aplica tuturor
persoanelor fizice si juridice care isi desfasoara activitatea pe teritoriul
Romaniei."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Statistica publica in Romania este organizata si coordonata de Comisia
Nationala pentru Statistica, organ de specialitate al administratiei publice
centrale in subordinea Guvernului, finantata de la bugetul de stat.
(2) Comisia Nationala pentru Statistica este condusa de un presedinte,
ajutat de un vicepresedinte, ale caror salarii de baza se stabilesc potrivit
legii.
(3) In subordinea Comisiei Nationale pentru Statistica functioneaza
directiile generale teritoriale de statistica, ca servicii publice
descentralizate, finantate de la bugetul de stat, precum si editura
"Revista Romana de Statistica", finantata din venituri extrabugetare.
(4) In scopul formarii profesionale continue a personalului din sistemul
statisticii publice, precum si al promovarii unei culturi statistice in
sistemul administratiei publice centrale si locale, in companii si societati
nationale, regii autonome, societati comerciale, in alte unitati cu
personalitate juridica de drept public sau privat, se infiinteaza, in
subordinea Comisiei Nationale pentru Statistica, Centrul National de Pregatire
in Statistica, finantat din venituri extrabugetare.
(5) Centrul National de Pregatire in Statistica are ca obiect de activitate
organizarea, promovarea si coordonarea activitatilor de formare profesionala
continua in domeniile statisticii, demografiei, economiei, econometriei,
sociologiei cantitative si prelucrarii electronice a datelor, contribuind la
raspandirea cunostintelor stiintifice si tehnice din aceste domenii.
(6) Centrul National de Pregatire in Statistica poate elibera, in
conditiile legii, diplome educationale sau certificate de absolvire, dupa caz,
cu evidentierea competentelor dobandite, cu valabilitate nationala.
(7) Formarea profesionala continua prin Centrul National de Pregatire in
Statistica este asigurata de formatori, specialisti in domeniile prevazute la
alin. (5), din tara sau din strainatate, remunerati potrivit legii.
(8) Organizarea si functionarea Comisiei Nationale pentru Statistica si a
Centrului National de Pregatire in Statistica se aproba prin hotarare a
Guvernului.
(9) In sensul prezentei ordonante, prin servicii de statistica publica se
intelege: Comisia Nationala pentru Statistica si unitatile sale subordonate,
precum si compartimentele statistice din cadrul administratiei publice."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Organizarea statisticii publice se intemeiaza pe principiile:
autonomiei, confidentialitatii, transparentei, relevantei, proportionalitatii,
deontologiei statistice si raportului cost/eficienta.
(2) Potrivit principiului autonomiei, Comisia Nationala pentru Statistica
este autorizata sa stabileasca in mod impartial si independent, fara ingerinte
de pe pozitii de interes ale Guvernului, partidelor politice, gruparilor
etnice, sindicatelor, organizatiilor patronale si ale altor organizatii sau
persoane fizice, sistemele de indicatori, nomenclatoarele, clasificarile,
metodologiile, tehnicile de inregistrare si prelucrare, sa publice si sa
difuzeze datele si informatiile statistice. Acest principiu implica
obligativitatea difuzarii statisticilor produse tuturor categoriilor de
utilizatori, fara nici o restrictie si in conditii de egalitate, in privinta
volumului, calitatii si termenelor de difuzare ale acestora.
(3) Potrivit principiului confidentialitatii, serviciile de statistica
publica si personalul statistic au obligatia sa adopte pe parcursul intregii
cercetari statistice - de la inregistrare pana la publicare - masuri de
protectie a datelor care se refera la subiecti statistici individuali (persoane
fizice sau juridice), date obtinute direct prin cercetari statistice sau
indirect din surse administrative sau alte surse.
(4) Potrivit principiului transparentei, serviciile de statistica publica
sunt obligate sa respecte dreptul furnizorilor de date statistice, utilizatorilor
si al altor categorii de persoane fizice sau juridice interesate in a avea
acces la temeiul legal si scopul organizarii cercetarilor statistice, la
metodologiile, tehnicile si metodele folosite la elaborarea informatiilor
statistice si la modul si termenele de difuzare a datelor si informatiilor
statistice.
(5) Potrivit principiului relevantei, serviciile de statistica publica sunt
obligate sa produca date si informatii statistice conform domeniilor,
termenelor si gradului de detaliere a datelor statistice stabilite in functie
de evolutia continua a fenomenelor demografice, economice, sociale si de mediu.
(6) Potrivit principiului proportionalitatii, serviciile de statistica
publica si personalul statistic au obligatia sa asigure corelarea intre
cantitatea de informatii individuale care se solicita si cantitatea de
informatii prelucrate care se ofera utilizatorilor.
(7) Potrivit principiului deontologiei statistice, serviciile de statistica
publica sunt obligate sa aplice criterii stiintifice la selectarea surselor,
metodelor si procedurilor pentru realizarea cercetarilor statistice si sa faca
cunoscute intr-o forma larg accesibila, sursele de date, sfera de cuprindere,
metodologiile de calcul si gradul de exactitate a rezultatelor.
(8) Potrivit principiului raportului cost/eficienta, serviciile de
statistica publica sunt obligate sa limiteze volumul datelor statistice culese
de la subiectii statistici, la nivelul care se justifica prin obiectivul
cercetarilor statistice si in conditiile utilizarii optime a resurselor
disponibile."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Pentru asigurarea caracterului obiectiv, transparent si stiintific al
metodologiilor, indicatorilor, nomenclatoarelor, clasificarilor si tehnicilor
utilizate in activitatea de statistica, precum si al sistemului de publicatii,
se infiinteaza Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica. Consiliul
are, in principal, ca obiect de activitate analiza si avizarea strategiei de
dezvoltare a sistemului statistic national, ale proiectelor de acte normative
privind activitatea de statistica, ale rapoartelor de activitate ale Comisiei
Nationale pentru Statistica si ale Programului anual al cercetarilor
statistice.
(2) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica are urmatoarea
componenta:
- 4 reprezentanti ai ministerelor si/sau ai organelor de specialitate in
subordinea Guvernului;
- 4 personalitati din invatamantul superior de specialitate si din
cercetare;
- 3 reprezentanti ai organizatiilor sindicale;
- 3 reprezentanti ai mijloacelor de informare in masa;
- 2 reprezentanti ai patronatului;
- 2 reprezentanti ai asociatiilor profesionale;
- 1 reprezentant al asociatiilor pentru protectia consumatorilor;
- 1 reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Statistica este membru de drept.
(3) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitatii de Statistica sunt
numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea organismelor si
institutiilor prevazute la alin. (2), pe o perioada de 2 ani, mandat care poate
fi reinnoit.
(4) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitatii de Statistica
beneficiaza de o indemnizatie de participare la sedinta, egala cu salariul
minim brut pe economie.
(5) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica se intruneste
trimestrial sau ori de cate ori este necesar si isi poate constitui grupe de
lucru pe domenii statistice, potrivit atributiilor sale.
(6) Atributiile Consiliului de Coordonare a Activitatii de Statistica se
aproba prin hotarare a Guvernului."
5. Partea introductiva a articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Pentru asigurarea datelor si informatiilor necesare constituirii seriilor
de date statistice, Comisia Nationala pentru Statistica elaboreaza programe de
cercetari statistice la nivel national, regiuni statistice, judete si alte
structuri teritoriale cuprinzand, in principal, urmatoarele sectiuni si
domenii:"
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Programul anual al cercetarilor statistice, dupa avizarea acestuia de catre
Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica, se aproba prin hotarare a
Guvernului si se da publicitatii."
7. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Serviciile de statistica publica au dreptul, in baza si cu respectarea
prevederilor din prezenta ordonanta, sa solicite si sa obtina datele si
informatiile statistice de la toate persoanele juridice care se afla, detin
capital sub orice forma sau desfasoara o activitate de orice fel pe teritoriul
Romaniei."
8. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Persoanele juridice - regii autonome, companii si societati nationale,
societati comerciale indiferent de forma de proprietate, institutii ale
administratiei publice centrale sau locale, partide politice, organizatii
sindicale, patronale, neguvernamentale si alte tipuri de organizatii - sunt
obligate sa furnizeze serviciilor de statistica publica, la termenele, perioadele
si in forma solicitata, datele statistice in conformitate cu metodologia
cuprinsa in instructiunile emise de Comisia Nationala pentru Statistica in baza
prezentei ordonante.
(2) Persoanele fizice sunt obligate sa furnizeze serviciilor de statistica publica
datele personale si cele privind gospodaria si activitatea economica, necesare
efectuarii recensamintelor si anchetelor statistice. Datele personale de natura
celor privind convingerile ideologice si religioase, apartenenta politica,
cazierul judiciar, sanatatea si viata intima, pot fi culese si prelucrate numai
cu acordul subiectilor statistici, respectandu-se prevederile prezentei
ordonante referitoare la confidentialitatea datelor statistice.
(3) Pentru utilizarea datelor personale in scopuri statistice, stiintifice
sau istorice, serviciile de statistica publica sunt obligate sa asigure
stocarea acestora in conditii de siguranta.
(4) Serviciile de statistica publica sunt autorizate sa efectueze, prin
aparatul propriu, cercetari statistice prin culegerea directa a datelor
statistice privind fenomenele economice si sociale, persoanele juridice de
drept public sau privat fiind obligate sa permita accesul personalului
statistic in unitatile respective si la documentele de evidenta a datelor primare.
(5) Pentru asigurarea calitatii datelor statistice comunicate serviciilor
de statistica publica, personalul acestora are dreptul sa verifice modul de
determinare a datelor raportate si corespondenta lor cu evidentele
detinatorilor de date primare, iar in cazul constatarii unor abateri au
obligatia sa incheie procese-verbale de constatare si sa aplice prevederile
cap. VI din prezenta ordonanta."
9. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Cercetarea fenomenelor si a proceselor economico-sociale se efectueaza,
dupa caz, prin recensaminte, microrecensaminte, monografii statistice,
cercetari statistice selective si prin alte anchete statistice.
(2) Pentru completarea volumului de date necesare si reducerea gradului de
solicitare a subiectilor statistici, serviciile de statistica publica au acces
la datele primare din evidentele administrative ale institutiilor
administratiei publice centrale si locale (bilanturi contabile, documente de
impozitare, registre agricole, registre comerciale, registre de evidenta a
populatiei si alte forme de evidenta a datelor), inclusiv la datele individuale
de identificare, cu respectarea regimului de confidentialitate a acestora.
Datele confidentiale obtinute din surse administrative se utilizeaza numai in
scopuri statistice, fara sa afecteze scopurile pentru care ele au fost initial
culese."
10. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Cercetarile statistice de interes national, de tipul recensamantului
populatiei si al locuintelor, al cladirilor, exploatatiilor agricole si
animalelor, intreprinderilor, patrimoniului, se aproba prin hotarare a
Guvernului."
11. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Pentru acoperirea nevoilor de date si informatii statistice ale
institutiilor administratiei publice, Comisia Nationala pentru Statistica, la
intocmirea programelor anuale de cercetari statistice, va tine seama de
cerintele de informare ale acestora."
12. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Pentru domeniile specifice de cercetare statistica aflate in competenta
ministerelor si a altor organe ale administratiei publice, cum sunt: statistica
judiciara, statistica sanitara, statistica invatamantului, statistica
financiara, statistica somajului, statistica mediului inconjurator si alte
statistici, autoritatile respective au obligatia de a transmite Comisiei
Nationale pentru Statistica, pe baza de conventii bilaterale, datele si
informatiile statistice care urmeaza sa fie incluse in seriile de date
statistice, in publicatiile statistice sau transmise organismelor
internationale."
13. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Datele utilizate de catre serviciile de statistica publica sunt
considerate confidentiale daca permit identificarea subiectilor statistici, in
mod direct sau indirect, dezvaluind astfel informatii cu caracter individual.
Pentru a se stabili daca un subiect statistic este identificabil se vor avea in
vedere toate mijloacele care pot fi utilizate de o terta parte pentru a
identifica subiectul statistic respectiv.
(2) Datele statistice confidentiale nu pot servi ca probe in justitie sau
la stabilirea unor drepturi sau obligatii pentru subiectii statistici la care
se refera.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), nu sunt considerate
confidentiale datele individuale ale persoanelor juridice referitoare la
denumire, adresa, profilul activitatii, capitalul social, cifra de afaceri si
numarul de personal, date care isi vor pastra caracterul public la nivelul
serviciilor de statistica publica, potrivit prevederilor legale."
14. Dupa articolul 14 se introduc articolele 14^1 - 14^3, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 14^1
(1) Datele confidentiale culese de serviciile de statistica publica se utilizeaza
numai in scopuri statistice.
(2) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor
putea fi publicate sau difuzate numai in conditiile in care identificarea
directa sau indirecta a persoanelor fizice sau juridice nu este posibila.
Art. 14^2
Datele statistice prelucrate pentru trei sau mai multe persoane fizice sau
juridice isi pierd caracterul confidential, daca datele astfel obtinute nu mai
permit identificarea datelor individuale.
Art. 14^3
(1) Serviciile de statistica publica sunt obligate sa adopte masurile
administrative, organizatorice si tehnice privind asigurarea confidentialitatii
datelor statistice individuale, prevenirea accesului neautorizat la informatii,
prevenirea difuzarii distorsionate a datelor statistice si distrugerii
intentionate sau neautorizate a acestora.
(2) Personalul cuprins in activitatea serviciilor statisticii publice care,
potrivit statutului legal, ia cunostinta de continutul datelor statistice va fi
obligat sa respecte confidentialitatea acestora. Aceasta prevedere se refera si
la persoanele antrenate temporar in activitate de culegere si de procesare a
datelor si informatiilor statistice si se extinde si dupa incetarea activitatii
personalului statistic in respectivele posturi".
15. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Datele si informatiile statistice reprezinta un bun national, accesibil
Parlamentului, Presedintiei, Guvernului, institutiilor administratiei publice
centrale si locale, partidelor politice, sindicatelor, organizatiilor
patronale, mediilor de informare in masa, unitatilor de invatamant si cercetare
stiintifica, agentilor economici si altor persoane juridice, cadrelor
didactice, cercetatorilor, studentilor si altor categorii de populatie, in
conditii de impartialitate si transparenta, cu respectarea confidentialitatii
datelor.
(2) Datele si informatiile statistice obtinute pe baza centralizarii si
prelucrarii inregistrarilor cuprinse in programele anuale de cercetari
statistice vor fi transmise in mod gratuit catre Parlament, Presedintie,
Guvern, ministere si alte organe de specialitate din subordinea Guvernului ori
a ministerelor si vor fi publicate in volume si in structuri cat mai largi
posibile, pentru a satisface nevoile de informare a utilizatorilor de date
statistice si a populatiei."
16. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Comisia Nationala pentru Statistica asigura, cu plata, difuzarea datelor si
a informatiilor statistice catre alte categorii de utilizatori prin publicatii
pe suport de hartie sau electronice si prin acces direct la rezultatele
cercetarilor stocate in baze de date statistice, in conditiile specifice ale
protectiei si confidentialitatii datelor si informatiilor statistice."
17. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Comisia Nationala pentru Statistica este autorizata sa realizeze
cercetari statistice in afara celor cuprinse in programul anual aprobat, la
cererea unor beneficiari interni sau externi, cu plata pe baza de contract. In
acelasi mod, pe baza rezultatelor cercetarilor statistice cuprinse in
programele anuale de cercetare, Comisia Nationala pentru Statistica poate
elabora studii, poate edita si furniza publicatii, date si informatii
statistice din bazele de date statistice.
(2) Sumele incasate din cercetari statistice sau studii, realizate potrivit
prevederilor alin. (1), precum si cele aferente publicatiilor statistice si
serviciilor privind furnizarea de informatii si date statistice pe suport de
hartie, magnetic sau prin acces direct la bazele de date raman la dispozitia
Comisiei Nationale pentru Statistica si se gestioneaza in regim extrabugetar.
(3) Din veniturile extrabugetare astfel constituite, Comisia Nationala
pentru Statistica poate efectua cheltuieli curente si de capital, soldul ramas
la finele anului reportandu-se in anul urmator, cu aceeasi destinatie."
18. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni:
a) refuzul sau intarzierea din culpa a transmiterii datelor statistice
solicitate potrivit programului aprobat al cercetarilor statistice;
b) refuzul de a prezenta organelor de control statistic documentele si
evidentele necesare verificarii datelor statistice;
c) comunicarea de date eronate sau incomplete;
d) neaplicarea masurilor dispuse de organul de control statistic;
e) nerespectarea de catre personalul serviciilor de statistica publica a
dispozitiilor legale cu privire la pastrarea caracterului confidential al
datelor si informatiilor statistice individuale, potrivit principiului
confidentialitatii si reglementarilor cuprinse in cap. IV din prezenta ordonanta.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda
cuprinsa intre 10.000.000 lei si 50.000 000 lei.
(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) se constata si amenzile prevazute
la alin. (2) se aplica de catre personalul Comisiei Nationale pentru Statistica
anume imputernicit pentru aceasta.
(4) Dispozitiile privind contraventiile prevazute in prezentul articol se
completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice,
astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta ordonanta, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele Comisiei
Nationale pentru Statistica,
Victor Dinculescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul educatiei nationale,
Jozsef Koto,
secretar de stat