ORDONANTA Nr. 92 din 29 august 2000
privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala a
infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de
libertate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 423 din 1 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
lit. O pct. 3 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In vederea reintegrarii sociale a persoanelor care au savarsit infractiuni,
mentinute in stare de libertate, si a supravegherii executarii obligatiilor
stabilite de instanta de judecata in sarcina acestora, se infiinteaza, sub
autoritatea Ministerului Justitiei, serviciile de reintegrare sociala a
infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de
libertate, denumite in continuare servicii de reintegrare sociala si
supraveghere, ca organisme specializate, fara personalitate juridica.
Art. 2
Activitatea serviciilor de reintegrare sociala si supraveghere se
desfasoara cu atragerea si implicarea comunitatii in procesul de reintegrare
sociala a persoanelor prevazute la art. 1.
Art. 3
(1) La cererea persoanelor prevazute la art. 1, serviciile de reintegrare
sociala si supraveghere le pot asigura asistenta si consiliere in vederea
indreptarii si reintegrarii sociale a acestora.
(2) Serviciile de reintegrare sociala si supraveghere coopereaza cu
personalul specializat in asistenta si consiliere din cadrul administratiei
penitenciarelor, in scopul indreptarii si reintegrarii sociale a persoanelor
condamnate la o pedeapsa cu privare de libertate, cu acordul acestora.
Art. 4
Serviciile de reintegrare sociala si supraveghere isi desfasoara
activitatea fara vreo discriminare pe temei de nationalitate, cetatenie, rasa,
origine etnica, limba, religie, sex, opinie politica sau orice alta opinie,
apartenenta politica, avere, origine sociala sau alte asemenea temeiuri.
Art. 5
(1) In exercitarea atributiilor, serviciile de reintegrare sociala si
supraveghere colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ce desfasoara
activitati in domeniu, in conditiile stabilite in regulamentul de aplicare a
dispozitiilor prezentei ordonante.
(2) Serviciile de reintegrare sociala si supraveghere, in derularea
activitatii lor, pot colabora cu specialisti din alte domenii de activitate, cu
voluntari din randul comunitatii, precum si cu reprezentanti ai societatii
civile.
(3) Colaboratorii pot fi remunerati pentru activitatea desfasurata,
potrivit legii.
CAP. 2
Organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala si supraveghere
Art. 6
(1) Coordonarea activitatii de reintegrare sociala a infractorilor si de
supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de libertate se realizeaza
de catre Directia de reintegrare sociala a infractorilor si supraveghere a
executarii sanctiunilor neprivative de libertate din cadrul Ministerului
Justitiei, condusa de un director numit, potrivit legii, prin ordin al
ministrului justitiei.
(2) Controlul activitatii de reintegrare sociala si supraveghere se
realizeaza de catre inspectorii de reintegrare sociala si supraveghere din
cadrul directiei prevazute la alin. (1).
(3) Pe langa fiecare tribunal se organizeaza si functioneaza servicii de
reintegrare sociala a infractorilor si supraveghere a executarii sanctiunilor
neprivative de libertate.
(4) Competenta teritoriala a serviciilor de reintegrare sociala si
supraveghere se stabileste prin regulamentul de aplicare a dispozitiilor
prezentei ordonante.
(5) Serviciile de reintegrare sociala si supraveghere sunt conduse de sefi
de serviciu.
(6) Numarul de posturi necesar pentru fiecare serviciu de reintegrare
sociala si supraveghere se stabileste prin ordin al ministrului justitiei, in
limita numarului maxim de posturi aprobat Ministerului Justitiei.
Art. 7
(1) Personalul de reintegrare sociala si supraveghere este format din sefii
serviciilor de reintegrare sociala si supraveghere, precum si din consilierii
de reintegrare sociala si supraveghere.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) sunt numite in functie prin ordin al
ministrului justitiei.
(3) Salarizarea personalului de reintegrare sociala si supraveghere si a
inspectorilor de reintegrare sociala si supraveghere se realizeaza potrivit
dispozitiilor Legii privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti.
Art. 8
(1) Poate fi consilier de reintegrare sociala si supraveghere sau sef al
serviciului de reintegrare sociala si supraveghere ori inspector de reintegrare
sociala si supraveghere persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are cetatenia romana si domiciliul in Romania;
b) are capacitate deplina de exercitiu;
c) cunoaste limba romana, scris si vorbit;
d) este apt din punct de vedere medical si psihologic pentru exercitarea
functiei, fapt dovedit pe baza unui examen medical si psihologic de
specialitate;
e) nu a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de
natura sa il faca incompatibil cu functia pe care o indeplineste si se bucura
de o buna reputatie;
f) este licentiat in asistenta sociala, psihologie, sociologie, pedagogie
sau drept ori este absolvent al unei forme de invatamant postuniversitar in
domeniul reintegrarii sociale a infractorilor si supravegherii acestora;
g) a absolvit cursurile de reintegrare sociala si supraveghere organizate
de Ministerul Justitiei ori o forma de invatamant postuniversitar in domeniul
reintegrarii sociale a infractorilor si supravegherii acestora si a castigat
concursul organizat pentru ocuparea functiei pentru care candideaza.
(2) Conditiile de organizare si desfasurare a cursurilor de reintegrare
sociala si supraveghere, precum si a concursului pentru ocuparea functiei de
consilier de reintegrare sociala si supraveghere sau de sef al serviciului de
reintegrare sociala si supraveghere ori inspector de reintegrare sociala si
supraveghere se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului
justitiei.
(3) Inscrierea la cursurile de reintegrare sociala si supraveghere si la
concursul pentru ocuparea functiilor prevazute la alin. (2) se face dupa
achitarea taxelor de inscriere.
Art. 9
Pregatirea si specializarea personalului de reintegrare sociala si
supraveghere, precum si a inspectorilor de reintegrare sociala si supraveghere
sunt de competenta Ministerului Justitiei, prin directia de specialitate.
Art. 10
Finantarea activitatii serviciilor de reintegrare sociala si supraveghere
se face de la bugetul de stat.
CAP. 3
Activitatea serviciilor de reintegrare sociala si supraveghere
Art. 11
(1) Serviciile de reintegrare sociala si supraveghere au urmatoarele
atributii:
a) supravegheaza respectarea de catre persoana condamnata a masurilor
prevazute la art. 86^3 alin. 1 lit. a) - d) din Codul penal;
b) supravegheaza executarea obligatiilor impuse condamnatului de catre
instanta, prevazute in art. 86^3 alin. 3 lit. a) - f) din Codul penal;
c) supravegheaza executarea obligatiilor impuse minorului de catre
instanta, prevazute in art. 103 alin. 3 lit. a) - c) din acelasi cod;
d) intocmesc, la cererea instantelor de judecata, referate de evaluare cu
privire la persoanele prevazute la art. 1 sau cu privire la inculpati;
e) colaboreaza cu institutiile publice in vederea executarii masurii
obligarii minorului la prestarea unei activitati neremunerate intr-o institutie
de interes public;
f) desfasoara, la cerere, activitati de consiliere individuala a
infractorilor in ceea ce priveste comportamentul social, de grup si individual;
g) initiaza si deruleaza programe speciale de protectie, asistenta sociala
si juridica a minorilor si tinerilor care au savarsit infractiuni;
h) initiaza si deruleaza, impreuna cu voluntarii si reprezentantii
societatii civile, precum si cu organizatii guvernamentale si neguvernamentale
romane si straine, programe de resocializare a persoanelor prevazute in art. 1
si in art. 3 alin. (2) care au solicitat sa participe la aceste programe,
pentru sprijinirea acestora in respectarea conditiilor impuse de instanta de
judecata si pentru reintegrarea lor sociala;
i) colaboreaza cu institutiile publice si private, precum si cu persoanele
fizice si juridice din raza lor de competenta, in vederea identificarii, dupa
caz, a locurilor de munca disponibile, a cursurilor scolare, precum si a celor
de calificare sau recalificare profesionala;
j) orice alte atributii prevazute de lege.
(2) Serviciile de reintegrare sociala si supraveghere, impreuna cu
personalul specializat in asistenta si consiliere din cadrul administratiei
penitenciarelor, pot derula programe privind activitati lucrative,
socioeducative, de instruire scolara si formare profesionala pentru persoanele
condamnate.
(3) Persoanele prevazute in art. 7 alin. (1) intocmesc, pe parcursul
desfasurarii activitatilor, referate periodice de reintegrare sociala si
supraveghere pentru cei care au solicitat asistenta si consilierea din partea
serviciilor de reintegrare sociala si supraveghere.
Art. 12
(1) Referatul de evaluare solicitat serviciului de reintegrare sociala si supraveghere
potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (1) lit. d) contine date privind persoana
inculpatului sau, dupa caz, a persoanelor prevazute in art. 1, nivelul
instructiei scolare, comportamentul, factorii care ii influenteaza sau ii pot
influenta conduita generala, precum si perspectivele reintegrarii in societate.
(2) Referatul de evaluare are caracter consultativ si de orientare.
(3) La intocmirea referatului de evaluare serviciul de reintegrare sociala
si supraveghere poate colabora cu psihologi, cadre didactice, sociologi, medici
sau alti specialisti desemnati de autoritatile competente.
(4) Referatul de evaluare se depune de catre serviciul de reintegrare
sociala si supraveghere la instanta de judecata, in termen de 14 zile de la
data primirii solicitarii.
Art. 13
(1) Persoanelor mentionate la art. 1 care au solicitat asistenta si
consilierea din partea serviciului de reintegrare sociala si supraveghere li se
intocmeste un dosar de reintegrare sociala si supraveghere.
(2) Dosarul prevazut la alin. (1) contine date in ceea ce priveste persoana
care a solicitat asistenta si consiliere, fapta savarsita, hotararea instantei
de judecata, obligatiile stabilite in sarcina sa si termenul de incercare,
referatul de evaluare, referatele periodice de reintegrare sociala si
supraveghere si concluziile.
(3) Dosarul de reintegrare sociala si supraveghere este confidential.
Art. 14
(1) Persoanele prevazute la art. 1, precum si aparatorul, ales sau numit
din oficiu, daca are acordul persoanei careia i s-a intocmit dosarul, au acces
la dosarul de reintegrare sociala si supraveghere.
(2) Dosarul poate fi consultat in camera de consiliu de catre instanta de
judecata, judecatorul delegat cu executarea si de catre procuror.
(3) Dosarul poate fi consultat, cu aprobarea sefului serviciului de
reintegrare sociala si supraveghere, de catre reprezentantii persoanelor
juridice care desfasoara activitati in domeniul respectarii drepturilor omului
sau ocrotirii persoanelor condamnate, daca au acordul scris al persoanei careia
i s-a intocmit dosarul.
(4) Consultarea dosarului se consemneaza de fiecare data intr-un
proces-verbal semnat de consilierul de reintegrare sociala si supraveghere si
de persoana care l-a studiat.
(5) Termenul de pastrare in arhiva a dosarelor de reintegrare sociala si
supraveghere este de 5 ani.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 15
(1) In vederea aplicarii dispozitiilor prezentei ordonante numarul maxim de
posturi aprobat pentru Ministerul Justitiei si pentru unitatile din sistemul
justitiei se va suplimenta in mod corespunzator prin hotarare a Guvernului.
(2) Cheltuielile de personal necesare aplicarii dispozitiilor prezentei
ordonante se realizeaza in cadrul cheltuielilor de personal aprobate prin buget
Ministerului Justitiei.
(3) Ministerul Justitiei va propune modificarea nomenclatorului de functii
si introducerea functiei de consilier de reintegrare sociala si supraveghere,
precum si a functiei de inspector de reintegrare sociala si supraveghere.
Art. 16
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia dispozitiilor
referitoare la activitatea serviciilor de reintegrare sociala si supraveghere,
care se aplica dupa numirea in functie a consilierilor de reintegrare sociala
si supraveghere prin ordin al ministrului justitiei, dar nu mai tarziu de 30 de
zile de la aprobarea bugetului de stat pe anul 2001.
(2) In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonante in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se adopta, prin hotarare a Guvernului,
regulamentul de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante.
(3) Pe data numirii in functie a consilierilor de reintegrare sociala si supraveghere,
potrivit dispozitiilor alin. (1), centrele experimentale de probatiune isi
inceteaza activitatea. Organizatiile neguvernamentale care au sprijinit aceste
centre vor putea colabora in continuare cu serviciile de reintegrare sociala si
supraveghere, potrivit dispozitiilor prezentei ordonante.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu