ORDIN
Nr. 853/C din 4 mai 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si desfasurarea cursurilor
de reintegrare sociala si supraveghere si a concursului pentru ocuparea
functiei de consilier de reintegrare sociala si supraveghere sau de sef al
serviciului de reintegrare sociala si supraveghere ori de inspector de
reintegrare sociala si supraveghere
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 258 din 18 mai 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ministrul justitiei,
in temeiul dispozitiilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala
a infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de
libertate,
in vederea organizarii si desfasurarii cursurilor de reintegrare sociala si
supraveghere, precum si a concursului pentru ocuparea functiei de consilier de
reintegrare sociala si supraveghere sau de sef al serviciului de reintegrare
sociala si supraveghere ori de inspector de reintegrare sociala si
supraveghere,
in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 212/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Justitiei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea si desfasurarea cursurilor de
reintegrare sociala si supraveghere si a concursului pentru ocuparea functiei
de consilier de reintegrare sociala si supraveghere sau de sef al serviciului
de reintegrare sociala si supraveghere ori de inspector de reintegrare sociala
si supraveghere, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia organizare, resurse umane si statistica judiciara, Directia de
reintegrare sociala si de supraveghere si Directia economica, investitii si
administrativ vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul justitiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si desfasurarea cursurilor de reintegrare sociala si
supraveghere si a concursului pentru ocuparea functiei de consilier de
reintegrare sociala si supraveghere sau de sef al serviciului de reintegrare
sociala si supraveghere ori de inspector de reintegrare sociala si supraveghere
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Potrivit dispozitiilor art. 8 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala
a infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de
libertate, poate fi consilier de reintegrare sociala si supraveghere sau sef al
serviciului de reintegrare sociala si supraveghere ori inspector de reintegrare
sociala si supraveghere cel care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are cetatenia romana si domiciliul in Romania;
b) are capacitate deplina de exercitiu;
c) cunoaste limba romana, scris si vorbit;
d) este apt din punct de vedere medical si psihologic pentru exercitarea
functiei, fapt dovedit pe baza unui examen medical si psihologic de
specialitate;
e) nu a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de
natura sa il faca incompatibil cu functia pe care o indeplineste si se bucura
de o buna reputatie;
f) este licentiat al unei facultati de asistenta sociala, psihologie,
sociologie, pedagogie sau drept ori absolvent al unei forme de invatamant
postuniversitar in domeniul reintegrarii sociale a infractorilor si
supravegherii acestora;
g) a absolvit cursurile de reintegrare sociala organizate de Ministerul
Justitiei ori o forma de invatamant postuniversitar in domeniul reintegrarii
sociale a infractorilor si supravegherii acestora si a castigat concursul
organizat pentru ocuparea functiei pentru care candideaza.
Art. 2
Persoanele care corespund cumulativ conditiilor prevazute la art. 1 lit. a)
- f) au dreptul sa participe la interviul organizat in vederea selectiei
persoanelor care vor participa la cursurile de reintegrare sociala si
supraveghere.
Art. 3
Candidatii admisi la interviul de selectie vor putea participa la cursurile
de reintegrare sociala si supraveghere organizate de Ministerul Justitiei.
Art. 4
Cursurile de reintegrare sociala si supraveghere vor fi organizate de
Directia de reintegrare sociala si de supraveghere si de Directia organizare,
resurse umane si statistica judiciara din cadrul Ministerului Justitiei, cu
sprijinul Directiei Generale a Penitenciarelor.
Art. 5
Durata, locul, perioada si programa cursului vor fi stabilite de Directia
de reintegrare sociala si de supraveghere din cadrul Ministerului Justitiei.
CAP. 2
Organizarea si desfasurarea cursurilor de reintegrare sociala si
supraveghere
Art. 6
Data si locul sustinerii interviului, tematica si durata acestuia, numarul
de posturi vacante si de locuri la cursul de pregatire vor fi afisate la sediul
Ministerului Justitiei, la sediile tribunalelor si vor fi aduse la cunostinta
prin intermediul mass-media cu cel putin 30 de zile inainte de data sustinerii
interviului.
Art. 7
(1) Dosarul de inscriere la interviu va fi depus la tribunalul in a carui
raza teritoriala se afla domiciliul candidatului cu cel putin 7 zile inainte de
desfasurarea interviului.
(2) Dosarul de inscriere la interviu va cuprinde urmatoarele documente:
a) copie de pe cartea/buletinul de identitate;
b) copie de pe diploma de licenta sau adeverinta provizorie si de pe foaia
matricola;
c) certificat de cazier judiciar;
d) adeverinta medicala din care sa reiasa ca este apt din punct de vedere
medical;
e) o recomandare de la ultimul loc de munca sau de la universitatea
absolvita;
f) curriculum vitae;
g) cerere-tip de inscriere la cursurile de reintegrare sociala si
supraveghere;
h) chitanta de plata a taxei de inscriere la cursurile de reintegrare
sociala si supraveghere, emisa de casieria tribunalului in a carui raza
teritoriala se afla domiciliul candidatului.
(3) La depunerea dosarului candidatului i se inmaneaza un exemplar al
prezentului regulament si tematica elaborata de Directia de reintegrare sociala
si de supraveghere din cadrul Ministerului Justitiei in vederea desfasurarii
cursurilor.
(4) In cazul neprezentarii candidatului la interviu sau la cursuri taxa nu
se restituie, considerandu-se ca reprezinta contravaloarea cererii-tip de
inscriere si a documentelor inmanate potrivit alin. (3).
(5) Pentru incasarea taxei de inscriere la cursuri tribunalele vor utiliza
carnet chitantier separat de cel pentru activitatea curenta. Chitantele se vor
intocmi in trei exemplare, dintre care originalul se va inmana candidatului, un
exemplar se va depune la dosar, iar cel de-al treilea exemplar ramane la
cotorul carnetului.
(6) Dosarele candidatilor inscrisi la interviul de selectie vor fi
inaintate de indata la Ministerul Justitiei - Directia organizare, resurse
umane si statistica judiciara dupa finalizarea perioadei de inscriere.
Art. 8
Pentru fiecare interviu de selectie, in functie de numarul candidatilor si
de natura interviului, ministrul justitiei numeste comisia de examinare formata
din 4 membri, dintre care un presedinte si un secretar. Secretarul va verifica
continutul fiecarui dosar si va dispune chemarea la interviu a persoanelor care
corespund conditiilor prevazute la art. 1 lit. a) - f).
Art. 9
Programarea interviurilor va fi afisata la sediile tribunalelor, precum si
la sediul Ministerului Justitiei in termen de cel mult 10 zile de la incheierea
perioadei de inscriere.
Art. 10
Intrarea la interviu se va realiza in functie de numarul de inscriere in
listele intocmite de comisia de examinare pe baza buletinului/cartii de
identitate.
Art. 11
In desfasurarea interviului se vor urmari in principal: motivatia
candidatului, experienta relevanta, atitudinea fata de infractor si
infractiune, modul de aplicare a principiilor de practica antidiscriminatorie
si abilitatile de lucru in echipa.
Art. 12
Membrii comisiei de examinare vor completa pentru toti candidatii fise de
interviu. La sfarsitul fisei fiecare membru al comisiei de examinare va acorda
un punctaj.
Art. 13
Deciziile de admitere sau de respingere a candidatilor vor fi luate in baza
punctajului obtinut la interviu.
Art. 14
Dupa centralizarea rezultatelor comisia de examinare va intocmi un
proces-verbal in care vor fi mentionati toti candidatii declarati admisi. Acest
proces-verbal va fi incredintat Directiei organizare, resurse umane si
statistica judiciara din cadrul Ministerului Justitiei, iar o copie de pe
acesta va fi predata Directiei de reintegrare sociala si de supraveghere din
cadrul Ministerului Justitiei.
Art. 15
Rezultatele interviului de selectie vor fi afisate la sediul Ministerului
Justitiei in termen de doua zile de la finalizarea acestuia.
Art. 16
(1) Cursurile vor fi sustinute de profesori universitari romani si straini,
precum si de practicieni cu experienta in domeniul reintegrarii sociale si
supravegherii infractorilor.
(2) Cursurile vor avea, in principal, doua parti: una de pregatire
teoretica si una de practica supervizata. Programa cursului va fi fundamentata
pe standardul ocupational al consilierului de reintegrare sociala si
supraveghere si pe curriculumul stabilit de Ministerul Justitiei in colaborare
cu Universitatea "Babes Bolyai" din Cluj-Napoca, Universitatea
"Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, Universitatea de Vest din Timisoara
si Universitatea Bucuresti.
(3) Fiecare participant care a urmat cursurile de reintegrare sociala si
supraveghere va primi un atestat de absolvire a cursurilor, eliberat de
Directia de reintegrare sociala si de supraveghere din cadrul Ministerului
Justitiei.
Art. 17
(1) Vor fi considerati absolventi ai cursurilor organizate de Ministerul
Justitiei voluntarii organizatiilor neguvernamentale partenere prevazute in
anexa nr. 1 la prezentul regulament, care au desfasurat o activitate de
reintegrare sociala si supraveghere in cadrul centrelor experimentale de
probatiune, cadrele din unitatile penitenciare, care au desfasurat o activitate
de reintegrare sociala si supraveghere in cadrul centrelor experimentale de
probatiune, precum si absolventii sectiilor de asistenta sociala, care pot
dovedi prin foaia matricola ca au urmat cel putin 70% din cursurile de
specializare prevazute in anexa nr. 2 la prezentul regulament, care au fost
stabilite de Ministerul Justitiei in colaborare cu Universitatea "Babes
Bolyai" din Cluj-Napoca, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din
Iasi, Universitatea de Vest din Timisoara si Universitatea Bucuresti.
(2) Voluntarii organizatiilor neguvernamentale partenere si cadrele din
unitatile penitenciare, care au desfasurat o activitate de reintegrare sociala
si supraveghere in cadrul centrelor experimentale de probatiune, se vor
prezenta la concurs in baza unei adeverinte eliberate de organizatiile
neguvernamentale sau de unitatile penitenciare mentionate la alin. (1).
Art. 18
Atestatul de absolvire a cursurilor de reintegrare sociala si supraveghere
sau adeverinta eliberata de organizatiile neguvernamentale ori de unitatile
penitenciare confera titularului sau dreptul de a se prezenta la concursul pentru
ocuparea functiei de consilier de reintegrare sociala si supraveghere sau de
sef al serviciului de reintegrare sociala si supraveghere ori de inspector de
reintegrare sociala si supraveghere.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea concursului
Art. 19
La finalizarea cursurilor va fi organizat concursul pentru ocuparea
functiei de consilier de reintegrare sociala si supraveghere sau de sef al
serviciului de reintegrare sociala si supraveghere ori de inspector de
reintegrare sociala si supraveghere.
Art. 20
Persoanele care corespund cumulativ tuturor conditiilor prevazute la art. 1
au dreptul sa participe la concursul pentru ocuparea functiei de consilier de
reintegrare sociala si supraveghere sau de sef al serviciului de reintegrare sociala
si supraveghere ori de inspector de reintegrare sociala si supraveghere.
Art. 21
Data si locul sustinerii concursului, cuantumul taxei de inscriere si
numarul de posturi vacante vor fi afisate la sediul Ministerului Justitiei si
la sediile tribunalelor si vor fi aduse la cunostinta publicului prin
intermediul mass-media cu cel putin 30 de zile inainte de data organizarii
concursului.
Art. 22
(1) Dosarul de inscriere la concurs va fi depus cu cel putin 7 zile inainte
de data desfasurarii acestuia la tribunalul in a carui raza teritoriala se afla
domiciliul candidatului.
(2) Dosarele vor cuprinde, pe langa documentele mentionate la art. 7 alin.
(2) lit. a) - f), si urmatoarele:
a) cerere-tip de inscriere la concurs;
b) adeverinta eliberata de un cabinet psihologic, din care sa rezulte ca
persoana care candideaza este apta pentru exercitarea functiei;
c) chitanta de plata a taxei de inscriere la concurs, emisa de casieria
tribunalului in a carui raza teritoriala se afla domiciliul candidatului;
d) copie de pe atestatul de absolvire a cursurilor de reintegrare sociala
si supraveghere organizate de Ministerul Justitiei sau de pe diploma de
absolvire a unei forme de invatamant postuniversitar in domeniul reintegrarii
sociale a infractorilor si supravegherii acestora ori, dupa caz, adeverinta
eliberata de organizatiile neguvernamentale sau de unitatile penitenciare
mentionate la art. 17 alin. (1).
(3) La depunerea dosarului candidatului i se inmaneaza un exemplar al prezentului
regulament si tematica de concurs elaborata de Directia de reintegrare sociala
si de supraveghere din cadrul Ministerului Justitiei.
(4) In cazul neprezentarii candidatului la concurs taxa nu se restituie,
considerandu-se ca reprezinta contravaloarea cererii-tip de inscriere si a
documentelor inmanate potrivit alin. (3).
(5) Pentru incasarea taxei de inscriere la concurs tribunalele vor utiliza
carnet chitantier separat de cel pentru activitatea curenta. Chitantele se vor
intocmi in trei exemplare, dintre care originalul se va inmana candidatului, un
exemplar se va depune la dosar, iar cel de-al treilea exemplar ramane la
cotorul carnetului.
(6) Dosarele candidatilor inscrisi la concurs vor fi inaintate de indata la
Ministerul Justitiei - Directia organizare, resurse umane si statistica
judiciara dupa finalizarea perioadei de inscriere.
Art. 23
Pentru fiecare concurs organizat, in functie de numarul candidatilor si de
probele sustinute, ministrul justitiei numeste comisia de examinare si comisia
de solutionare a contestatiilor.
Art. 24
(1) Intrarea candidatilor in salile de concurs se va face pe baza listelor
intocmite pentru fiecare sala, in care se va mentiona prezenta sau absenta.
Dupa verificarea identitatii prin prezentarea cartii/buletinului de identitate
fiecare candidat va fi repartizat in banca.
(2) Candidatii care nu se vor afla in sala in momentul deschiderii plicului
cu subiecte pierd dreptul de a mai sustine concursul.
(3) Inainte de a se dicta subiectele candidatii inscriu numele si prenumele
pe coltul foii ce urmeaza sa fie lipit, pe care se aplica stampila Ministerului
Justitiei - Directia de reintegrare sociala si de supraveghere.
(4) Pe toata durata desfasurarii probelor in salile de concurs au acces
delegatii care supravegheaza lucrarile, membrii comisiei de examinare si
persoanele desemnate sa aplice stampila pe coltul indoit al colilor. Accesul
altor persoane este cu desavarsire interzis.
(5) Orice frauda sau incercare de frauda dovedita se sanctioneaza prin
eliminare din concurs. In aceste cazuri delegatii care supravegheaza lucrarile
il sesizeaza de indata pe presedintele comisiei de examinare, care intocmeste
un proces-verbal despre constatarile facute si masurile luate, iar lucrarea se
anuleaza, cu mentiunea "frauda".
(6) Timpul destinat pentru elaborarea lucrarii este cel stabilit de comisia
de examinare. Dupa expirarea timpului stabilit pentru concurs delegatul care a
supravegheat desfasurarea acestuia strange toate lucrarile in ordinea predarii
lor de catre candidati si le preda cu numar comisiei de examinare care le
inscrie intr-un borderou.
(7) Daca examinarea se face in mai multe sali se va intocmi cate un
borderou pentru lucrarile din fiecare sala.
(8) Lucrarea se considera predata de candidat dupa verificarea starii
acesteia de catre delegatul care a supravegheat desfasurarea concursului si
dupa semnarea de catre candidat in borderou.
Art. 25
(1) Comisia de examinare va corecta lucrarile in termen de maximum 15 zile
de la data finalizarii concursului si va preda intregul material de concurs
Directiei organizare, resurse umane si statistica judiciara din cadrul
Ministerului Justitiei, care va lua masurile pentru afisarea rezultatelor
concursului la sediul Ministerului Justitiei si la sediile tribunalelor.
(2) Comisia de examinare va aprecia lucrarile cu note de la 0 la 10 si va
intocmi tabelul de clasificare a candidatilor.
(3) Vor fi admisi, in limita posturilor vacante, candidatii care au obtinut
cel putin media 7 la concurs.
(4) In cazuri exceptionale ministrul justitiei poate stabili prin ordin ca
media de promovare a concursului sa fie cel putin media 6.
(5) Candidatii nemultumiti de notele acordate la concurs pot depune
contestatii la Directia organizare, resurse umane si statistica judiciara din
cadrul Ministerului Justitiei in termen de 48 de ore de la data afisarii
rezultatelor.
(6) In cazul in care contestatiile se depun la sediile tribunalelor,
acestea vor fi transmise de indata prin fax la Directia organizare, resurse
umane si statistica judiciara din cadrul Ministerului Justitiei.
(7) Contestatiile se solutioneaza in termen de maximum 10 zile de la
depunerea acestora de catre comisia de solutionare a contestatiilor, numita
potrivit art. 22.
Art. 26
(1) Rezultatele finale ale concursului si data la care va avea loc
repartizarea pe posturi a candidatilor care indeplinesc conditiile prevazute de
prezentul regulament se vor afisa potrivit art. 25 alin. (1).
(2) Repartizarea candidatilor admisi se va face in functie de notele
obtinute la concurs, de optiunile candidatilor si de numarul de posturi
vacante.
Art. 27
Comisia de repartizare va fi compusa din directorul Directiei organizare,
resurse umane si statistica judiciara sau un delegat al acestuia, directorul
Directiei de reintegrare sociala si de supraveghere si o persoana desemnata de
directorul Directiei de reintegrare sociala si de supraveghere.
Art. 28
Lucrarile scrise si procesele-verbale privind rezultatele concursului vor
fi anexate la dosarul de personal al candidatilor declarati admisi.
Art. 29
Dosarele, lucrarile scrise, procesele-verbale referitoare la ceilalti
candidati si alte lucrari in legatura cu concursul se arhiveaza si se pastreaza
potrivit nomenclatoarelor arhivistice.
ANEXA 1
la regulament
LISTA
cuprinzand organizatiile neguvernamentale care au sprijinit activitatea
centrelor experimentale de probatiune
1. Asociatia "Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului"
Bucuresti
2. Asociatia "Alternative Sociale" Iasi
3. Fundatia "Prison Fellowship Romania" Cluj-Napoca
4. Asociatia "Stil AlterNativ" Arad
5. Asociatia "Sf. Petru si Pavel" Timisoara
6. Asociatia "Oameni pentru Oameni" Focsani
7. Fundatia "Familia si Ocrotirea Copilului" Bucuresti
8. Fundatia "Pro-Probatiune" Dej.
ANEXA 2
la regulament
CURRICULUM MINIM
privind cursurile de specializare in domeniul reintegrarii sociale si
supravegherii
1. Introducere in domeniul reintegrarii sociale si supravegherii
2. Metodologia activitatii de reintegrare sociala si supraveghere
3. Notiuni de drept penal si procedura penala
4. Criminologie
5. Dezvoltare institutionala si cooperare institutionala
6. Informatica sociala
7. Sanatate mentala si infractiune
8. Problema dependentei
9. Sociologie aplicata
10. Psihologia dezvoltarii
11. Practica de specialitate.