REGULAMENT Nr.
13 din 29 septembrie 2008
pentru modificarea
Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2001 privind organizarea si
functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 692 din 10 octombrie 2008
Având în vedere prevederile
art. 2 alin. (2) lit. b), ale art. 22 alin. (1), ale art. 24 şi 49 din Legea
nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, în temeiul art. 48
din Legea nr. 312/2004,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 1/2001 privind
organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei
Incidentelor de Plăţi, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 9 martie 2001, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2, literele a) şi I) se abrogă.
2. Articolul 14 se abrogă.
3. La articolul 15, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
„Art. 15. - (1) In cazul în care cecul, cambia sau biletul la ordin este emis în valută şi este plătibil în lei,
cererea de înscriere a refuzului bancar va fi întocmită cu indicarea sumei de
plată şi a celei refuzate la cursul de schimb calculat de Banca Naţională a
României din ziua prezentării la plată."
4. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - Prevederile art. 17 se aplică şi în cazul
în care o persoană fizică sau juridică pierde ori i se fură unul sau mai multe
formulare de cec, cambii, bilete la ordin necompletate."
5. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - CIP gestionează baza de date proprie astfel
încât aceasta să poată fi interogată prin utilizarea cheilor de căutare bazate,
în principal, pe:
a) seria şi numărul cecului, cambiei, biletului la
ordin;
b) codul fiscal al persoanei
juridice sau, după caz, codul numeric personal al persoanei fizice."
Art. II. -Anexele nr.
3A, 3B, 3C, 4B, 4C, 6B, 8A, 8B, 8C, 9, 11 şi 12 la Regulamentul Băncii
Naţionale a României nr. 1/2001 se înlocuiesc cu anexele nr. 1-12*), care fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art. III. - Prezentul
regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 10
octombrie 2008. Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 1/2001 privind
organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centrului
Incidentelor de Plăţi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 9 martie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul
regulament, va fi republicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
*) Formularele din
anexele nr. 1-12 sunt reproduse în facsimil.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 3A la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
CERERE DE ÎNSCRIERE A REFUZULUI BANCAR ÎN FIŞIERUL NAŢIONAL DE CECURI
Nr.............|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Solicităm înscrierea incidentului de
plata produs cu cec pe numele
.........................................................cu Cod fiscal/Cod
num.
pers............................................................................................................,
în calitate de ............................................................
|
3. BANCĂ TRASĂ...................................................................................Cod
.........................................................................
|
Tip cec la origine:
|
|_| Cec simplu
|
|_| Cec barat
|
|_| Cec de numerar
|
|_| Cec de calatorie
|
|_| Cec circular
|
Tip cec la momentul refuzului
|
|_| cec simplu
|_| cec barat
|_| cec certificat
|_| cec de numerar
|_| cec barat certificat
|_| cec de numerar
|
|_| cec barat
|_| cec barat
certificat
|
|_| cec de numerar
|
|_| cec de
calatorie
|
|_| cec
circular
|
CEC Seria
..........Nr..............................
Suma |______________________________| lei
emisia......................................
|_|_|_|_|_|_|_|_| Suma refuzata
|______________________________| lei
(localitate, judet) (data emiterii)
Compensabil la.........................................................
|
TRĂGĂTOR........................................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
..................................................................
Cont nr.
...............................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul GIRATAR................................................
Cod fiscal / Cod num. pers. ..................................
Cont. nr................................................................
Deschis
la.............................................................
Cod.....................................................................
|
|
|
|
|
|
|
|
4. MOTIVUL REFUZULUI LA PLATĂ:
|_| cec emis fară autorizarea trasului *)
|_| cec refuzat din lipsă totala de
disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea
termenului de prezentare *)
|_| cec refuzat din lipsă parţială de
disponibil, în cazul
prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare *)
|_| cec emis cu o dată falsă sau căruia
îi lipseşte o menţiune obligatorie *)
|_| cec circular / cec de călătorie emis
la purtător *)
|_| cec emis de un trăgător aliat în
interdicţie bancară *)
|_| falimentul trăgătorului
|_| lipsa de mandat a semnatarului
|
|_| interzicerea plăţii de către
trăgător, in cazul prezentării la plată după expirarea termenului de
prezentare
|_| cec refuzat din lipsă totală sau
parţială de disponibil, in cazul prezentării la plată după expirarea
termenului de prezentare
|_| cecul prezintă diferite condiţionări
privind efectuarea plăţii
|_| litigiu cu privire la dreptul de proprietate
|_| cecul aparţine
unui tiraj de instrumente neavizat de BNR
|_| cecul aparţine unui set de
instrumente care a fost retras din circulaţie
|_| cec declarat pierdut, furat, distrus
|_| modificarea sau ştergerea unor
menţiuni obligatorii
|_| vicii de completare a menţiunilor de
pe cec **)
|
5. INTERDICŢIA BANCARĂ DE A EMITE
CECURI
|_| Trăgătorul este declarat de barca
noastră în interdicţie bancară in
perioada |_|_|_|_|_|_|_|_| - |_|_|_|_|_|_|_|_|
|
*) Se completează şi
paragraful 5. Aceste incidente de plăţi majore apărute în comerţul cu cecuri
determină înscrierea automată a obligatului în Fişierul naţional al persoanelor
cu risc.
**) Se referă la:
- transcrierea în litere a sumei de plată nu permite stabilirea cu certitudine a acesteia;
- nerespectarea pct. 6 din Normele-cadru ale B.N.R. nr.
7/1994, cu modificările şi completările ulterioare.
..................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 1 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr..." se înscrie numărul de
înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea
în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul
căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia
aferentă refuzului la plată.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la CIP"
este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a CIP a
informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a cererii în baza de
date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul,
adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care solicită înscrierea
refuzului bancar în Fişierul naţional de cecuri.
In paragraful 2 se înscriu
numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei
fizice/juridice pe numele căreia va fi întocmită anexa nr. 3A, precum şi
calitatea acesteia de trăgător.
In paragraful 3 se înscriu informaţii preluate de pe
cecul care face obiectul refuzului la plată:
- denumirea şi codul băncii trase;
- tipul cecului; la rubrica „Tip cec la origine"
se va bifa tipul cecului la momentul tipăririi, iar la rubrica „Tip cec la
momentul refuzului" se va bifa corespunzător tipul cecului la momentul
declarării acestuia ca refuz bancar;
- seria şi numărul cecului, atât în format nou, cât şi
în format vechi, data şi locul emiterii, locul compensării, suma totală de
plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea, codul
fiscal ori codul numeric personal al trăgătorului şi numărul de cont al
acestuia;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal al beneficiarului/ultimului giratar, numărul de cont,
denumirea şi codul băncii la care acesta are cont
deschis.
In paragraful 4 se selectează unul sau mai multe dintre
motivele refuzului la plată al cecului respectiv. Selectarea motivului „lipsă
totală/parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de
expirarea termenului, respectiv după expirarea termenului de prezentare"
se face în funcţie de data prezentării la plată a cecului.
In cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate
de o terţă persoană, unitatea bancară a plătitorului unui cec nu poate efectua
plata, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la CIP se vor
selecta motivele de refuz: „lipsă totală de disponibil" şi, respectiv,
„litigiu cu privire la dreptul de proprietate". In cazul în care, ca
urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociaţi/acţionari, unitatea
bancară a plătitorului unui cec nu poate efectua plata, dar există disponibil
în cont, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la CIP se va
selecta doar motivul de refuz „litigiu cu privire la dreptul de
proprietate".
In cazul în care unui client i
se închide contul şi, ulterior, se prezintă la plată un cec emis de către
acesta, având data emiterii anterioară datei închiderii contului, unitatea
bancară respectivă va transmite la CIP cererea de înscriere a refuzului bancar
corespunzătoare, pe care va selecta motivul „lipsă totală de disponibil".
Paragraful 5 se completează numai dacă unul dintre
motivele refuzului la plată este: „cec emis fără autorizarea trasului",
„cec refuzat din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată
înainte de expirarea termenului de prezentare", „cec refuzat din lipsă
parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea
termenului de prezentare", „cec emis cu o dată falsă sau căruia îi
lipseşte o menţiune obligatorie", „cec circular/cec de călătorie emis la
purtător" sau „cec emis de un trăgător aflat în interdicţie bancară",
caz în care se va completa şi perioada de interdicţie bancară de un an,
începând cu data înregistrării la CIP a incidentului de plată major.
La rubrica „S.S./L.S." se
aplică semnătura şi ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit
respectiva cerere.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 3B la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
CERERE DE ÎNSCRIERE A REFUZULUI BANCAR ÎN FIŞIERUL NAŢIONAL DE CAMBII
Nr.......... |_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS. DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Solicităm înscrierea incidentului de
plata produs cu cambie pe numele
.........................................................cu Cod fiscal/Cod
num.
pers...................................................................................................,
în calitate de ............................................................
|
3. Cambia seria ..........nr.......... emisă
la......................................................,|_|_|_|_|_|_|_|_|
nr. exemplare...................
(localitate, judeţ)
(data emiterii)
plătibilă la
.....................................................,
|_|_|_|_|_|_|_|_| Suma
|______________________________| lei
(localitate,
judeţ.) (data
scadenţei)
Compensabil
la........................................................
Suma refuzata |______________________________| lei
|
TRAS.....................................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Cont
nr..................................................................................
Deschis
la..............................................................................
Cod......................................................................................
|
ACCEPTANT
.......................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
AVALIST
.............................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
...................................................
AVALIZAT
..........................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
|
TRAGATOR..........................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Adresa
...................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul
GIRATAR..................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Cu cont la
..............................................................................
Cod.......................................................................................
|
4. MOTIVUL REFUZULUI LA PLATĂ:
|_| scontarea cambiei fară existenţa in
total/în parte a creanţei cedate în momentul cesiunii acesteia *)
|_| cambie cu scadenţa la vedere,
refuzată din lipsa totală de disponibil. în cazul prezentării la plată în
termen *)
|_| cambie cu scadenţă la vedere,
refuzată din lipsă parţială de disponibil. în cazul prezentării la plată în
termen *)
|_| cambie cu scadenţă la un anume timp
de la vedere, la un anume
timp de la dala emiterii sau la o dată fixă. refuzată din lipsă totală de
disponibil, în cazul prezentării la plată la termen *)
|_| cambie eu scadenţă la un anume timp
de la vedere, la un anume timp de la dala emiterii sau la o dată fixă.
refuzată din lipsă parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată la
termen *)
|
|_| cambie refuzata din lipsa
totala sau parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată după
expirarea termenului de prezentare
|_| cambie emisă cu o dată falsă sau
căreia îi lipseşte o menţiune obligatorie
|_| interzicerea plăţii de către tras, în
cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare
|_| lipsa de mandat a semnatarului
|_| falimentul plătitorului
|_| litigiu eu privire la dreptul de proprietate
|_| cambia prezintă diferite condiţionări
privind efectuarea plăţii
|_| cambie declarată pierdută, furată,
distrusă
|_| modificarea sau ştergerea unor
menţiuni obligatorii
|_| vicii de completare a menţiunilor de
pe cambie **)
|
*) Aceste incidente
de plăţi majore apărute în comerţul cu cambii determină înscrierea automată a
obligatului în Fişierul naţional al persoanelor cu risc.
**) Se referă la:
- transcrierea în litere a
sumei de plată nu permite stabilirea cu certitudine a acesteia;
- nerespectarea pct. 6 din Normele-cadru ale B.N.R. nr.
6/1994, cu modificările şi completările ulterioare.
...................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 2 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr. ..." se înscrie numărul de
înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea
în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul
căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia
aferentă refuzului la plată.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a cererii în baza
de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul,
adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care solicită înscrierea
refuzului bancar în Fişierul naţional de cambii.
In paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul
numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele căreia
va fi întocmită anexa nr. 3B, precum şi calitatea acesteia de tras sau
trăgător.
In paragraful 3 se înscriu informaţii preluate de pe
cambia care face obiectul refuzului la plată:
- seria şi numărul cambiei - pentru formatul nou şi,
atât pentru formatul nou, cât şi pentru formatul vechi, data şi locul emiterii,
nr. de exemplare, locul plăţii, data scadenţei, locul compensării, suma totală
de plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric
personal al trasului, numărul de cont, denumirea şi codul băncii trasului;
- numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul
numeric personal ale acceptantului, numele sau denumirea şi codul fiscal ori
codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal
ori codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal ori codul numeric personal şi adresa trăgătorului;
- numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul
numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea şi codul
băncii la care acesta are cont deschis.
In paragraful 4 se selectează unul sau mai multe dintre
motivele refuzului la plată al cambiei respective. Selectarea motivului „lipsă
totală/parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată în/la termen,
respectiv după expirarea termenului de prezentare" se face în funcţie de
data prezentării la plată a cambiei.
In cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate
de o terţă persoană, unitatea bancară a plătitorului unei cambii nu poate
efectua plata, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la CIP se
vor selecta motivele de refuz: „lipsă totală de disponibil" şi, respectiv,
„litigiu cu privire la dreptul de proprietate". In cazul în care, ca
urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociaţi/acţionari, unitatea
bancară a plătitorului unei cambii nu poate efectua plata, dar există
disponibil în cont, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la CIP
se va selecta doar motivul de refuz „litigiu cu privire la dreptul de
proprietate".
In cazul în care unui client i se închide contul şi,
ulterior, se prezintă la plată o cambie emisă de către acesta, având data
emiterii anterioară datei închiderii contului, unitatea bancară respectivă va
transmite la CIP cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzătoare, pe
care va selecta motivul „lipsă totală de disponibil".
La rubrica „S.S./L.S." se
aplică semnătura şi ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit
respectiva cerere.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3C la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
CERERE DE ÎNSCRIERE A REFUZULUI BANCAR ÎN FIŞIERUL
NAŢIONAL DE BILETE LA ORDIN
Nr..........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Solicităm înscrierea incidentului de
plata produs cu bilet la ordin pe numele
.........................................................cu Cod fiscal/Cod
num.
pers..................................................................................,
în calitate de ............................................................
|
3. Bilet la ordin seria ..........nr.......... emisă la......................................,|_|_|_|_|_|_|_|_|
nr. exemplare.........
(localitate, judeţ) (data
emiterii)
plătibil la ....................................................., |_|_|_|_|_|_|_|_| Suma
|______________________________| lei
(localitate,
judeţ.) (data
scadenţei)
Compensabil
la........................................................
Suma refuzata |______________________________| lei
|
AVALIST...................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
AVALIZAT................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
|
SUBSCRIITOR
...............................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
..................................................
Cont
nr.................................................................................
Deschis la.............................................................................
Cod......................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul
GIRATAR...................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Cu cont
la...............................................................................
Cod........................................................................................
|
4. MOTIVUL REFUZULUI LA PLATĂ:
|_| bilei la ordin cu scadenţă la vedere,
refuzat din lipsă totală de
disponibil. în cazul prezentării la plată în termen
*)
|_| bilet la ordin cu scadenţă la
vedere, refuzat din lipsă parţială de disponibil, in cazul prezenlării la
plată în termen *)
|_| bilei la ordin cu scadenţă la un anume timp de la vedere, la un
anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă.
refuzat din lipsă totală de disponibil. în cazul prezentării la plată la
termen *)
|_| bilet la ordin cu scadenţă la un
anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o dată
fixă, refuzat din lipsă parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată
la termen *)
|
|_| bilet la ordin refuzat din lipsă
totală sau parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată după
expirarea termenului de prezentare
|_| bilet la ordin emis cu o dală falsă
sau căreia îi lipseşte o menţiune obligatorie
|_| interzicerea plăţii de
către subscrii lor, în cazul prezentării la plată după
expirarea termenului de prezentare
|_| lipsa de mandat a semnatarului
|_| falimentul plătitorului
|_| litigiu cu privire la dreptul de proprietate
|_| biletul la ordin prezintă diferite
condiţionari privind
efectuarea plăţii
|_| bilet la ordin declarat pierdut, furat, distrus
|_| modificarea sau ştergerea unor
menţiuni obligatorii
|_| vicii de completare a menţiunilor de
pe bilet la ordin **)
|
*) Aceste incidente
de plăţi majore apărute în comerţul cu bilete la ordin determină înscrierea
automată a obligatului în Fişierul naţional al persoanelor cu risc.
**) Se referă la:
- transcrierea în litere a sumei de plată nu permite
stabilirea cu certitudine a acesteia;
- nerespectarea pct. 7 din Normele-cadru ale B.N.R. nr.
6/1994, cu modificările şi completările ulterioare.
....................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 3 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr..." se înscrie numărul de
înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea
în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul
căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia
aferentă refuzului la plată.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a cererii în baza
de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul,
adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care solicită înscrierea
refuzului bancar în Fişierul naţional de bilete la ordin.
In paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul
numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele căreia
va fi întocmită anexa nr. 3C, precum şi calitatea acesteia de subscriitor.
In paragraful 3 se înscriu informaţii preluate de pe
biletul la ordin care face obiectul refuzului la plată:
- seria şi numărul biletului la ordin - pentru formatul
nou şi, atât pentru formatul nou, cât şi pentru formatul vechi, data şi locul
emiterii, nr. de exemplare, locul plăţii, data scadenţei, locul compensării,
suma totală de plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric
personal al subscriitorului, numărul de cont, codul şi denumirea băncii
acestuia;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea şi codul
băncii la care acesta are cont deschis.
In paragraful 4 se selectează unul sau mai multe dintre
motivele refuzului la plată al biletului la ordin respectiv. Selectarea
motivului „lipsă totală/parţială de disponibil", în cazul prezentării la
plată în/la termen, respectiv după expirarea termenului de prezentare se face
în funcţie de data prezentării la plată a biletului la ordin.
In cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate
de o terţă persoană, unitatea bancară a plătitorului unui bilet la ordin nu
poate efectua plata, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la
CIP se vor selecta motivele de refuz: „lipsă totală de disponibil" şi,
respectiv, „litigiu cu privire la dreptul de proprietate". In cazul în
care, ca urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociaţi/acţionari,
unitatea bancară a plătitorului unui bilet la ordin nu poate efectua plata, dar
există disponibil în cont, pe cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la CIP se va selecta doar motivul de refuz „litigiu cu privire la
dreptul de proprietate".
In cazul în care unui client i se închide contul şi,
ulterior, se prezintă la plată un bilet la ordin emis de către acesta, având
data emiterii anterioară datei închiderii contului, unitatea bancară respectivă
va transmite la CIP cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzătoare, pe
care va selecta motivul „lipsă totală de disponibil".
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit
respectiva cerere.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 4B la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
DECLARAŢIE DE PIERDERE/FURT/DISTRUGERE A CAMBIILOR
Nr..........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2.
SUBSEMNATUL...........................................................................adresa.............................................................................
......................................................... posesor
al BI seria......nr............... Cod numeric personal
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
emis de ..............., la data de |_|_|_|_|_|_|_|_|,
reprezentant al
.....................................................................................................
(data
emiterii) (denumire persoană juridica)
...........................................................natura
juridica........... Cod fiscal
......................................................
declar pe propria răspundere cambia/cambiile |_| pierdută(e) |_|
furata(e) |_| distrusă(e).
|
3. Cambia seria ..........nr.......... emisă
la......................................,|_|_|_|_|_|_|_|_|
nr. exemplare.........
(localitate, judeţ) (data
emiterii)
plătibil la ....................................................., |_|_|_|_|_|_|_|_| Suma
|______________________________| lei
(localitate,
judeţ.) (data
scadenţei)
|______________________________|
Compensabil
la........................................................
in litere
|
TRAS.....................................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Cont
nr..................................................................................
Deschis
la..............................................................................
Cod......................................................................................
|
ACCEPTANT
.......................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
AVALIST
.............................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
...................................................
AVALIZAT
..........................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
|
TRĂGĂTOR
.........................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Adresa....................................................................................
...............................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul
GIRATAR..................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers. ....................................................
Cu cont
la...............................................................................
Cod........................................................................................
|
4. BANCA TRASULUI...............................................
Cod...........................................
= CAMBIILE de la Seria........................nr............................................,pană la Seria........................nr.....................................
= CAMBIILE de la Seria........................nr............................................,pană la Seria........................nr.....................................
= CAMBIILE de la Seria........................nr...........................................,
pană la Seria........................nr.....................................
Tras.................................................................
Cod fiscal / Cod numeric
personal.......................................................................
|
Semnătura solicitantului
.......................................
Persoana acreditată
.......................................
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 4 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr..." se înscrie numărul de înregistrare
din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin
intermediul căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia
aferentă pierderii/furtului/distrugerii cambiei.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a declaraţiei în
baza de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul,
adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care declară în nume propriu
sau în numele unei persoane fizice ori juridice cambia/cambiile pierdută(e),
furată(e) sau distrusă(e).
Paragraful 2 se completează cu datele personale ale
persoanei fizice care declară pe propria răspundere cambia/cambiile
pierdută(e), furată(e) sau distrusă(e), în nume propriu sau în numele unei
persoane juridice.
In cazul în care acesta declară o singură cambie
completată ca fiind pierdută, furată sau distrusă, barează cuvântul
„cambii" şi completează paragraful 3. Pentru fiecare cambie completată
pierdută, furată sau distrusă se va întocmi câte un formular tip anexa nr. 4B.
In cazul în care cambia este declarată pierdută, se
bifează căsuţa corespunzătoare. Similar se procedează pentru cambia furată,
respectiv distrusă.
In cazul în care acesta declară una sau mai multe
cambii necompletate pierdute, furate sau distruse, se completează paragraful 4.
In paragraful 3 se înscriu informaţii preluate de pe
cambia declarată pierdută/furată/distrusă:
- seria şi numărul cambiei -
pentru formatul nou şi, atât pentru formatul nou, cât şi pentru formatul vechi,
data şi locul emiterii, nr. de exemplare, locul plăţii şi data scadenţei, locul
compensării, suma în cifre şi în litere;
- numele sau denumirea, codul
fiscal sau codul numeric personal al trasului, numărul de cont, denumirea şi
codul băncii trasului;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale acceptantului, numele sau denumirea şi codul fiscal sau
codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal
sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric
personal şi adresa trăgătorului;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea şi codul
băncii la care acesta are cont deschis.
In paragraful 4 se înscriu denumirea şi codul băncii
trasului şi se completează cu informaţii privind seriile şi numerele
formularelor de cambii necompletate pierdute/furate/distruse, precum şi cu
numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al clientului
care a fost în posesia cambiilor respective.
In cazul în care seriile şi numerele cambiilor nu sunt
consecutive, se vor bara cuvintele „de la" şi „până la", solicitantul
completând seriile şi numerele respectivelor formulare. Spaţiile rămase
necompletate privind seria şi numărul cambiilor vor fi barate.
La rubrica „Semnătura solicitantului" se aplică
semnătura persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice care
declară pierderea/furtul/distrugerea cambiei respective.
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit declaraţia.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 5 (Anexa nr. 4C la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
DECLARAŢIE DE PIERDERE/FURT/DISTRUGERE A BILETELOR
LA ORDIN
Nr..........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. SUBSEMNATUL...........................................................................adresa.............................................................................
......................................................... posesor
al BI seria......nr............... Cod numeric personal
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
emis de ..............., la data de |_|_|_|_|_|_|_|_|,
reprezentant al
.....................................................................................................
(data
emiterii) (denumire persoană juridica)
...........................................................natura
juridica........... Cod fiscal ......................................................
declar pe propria răspundere biletul/biletele la
ordin |_| pierdut(e) |_| furat(e) |_| distrus(e).
|
3. Biletul la ordin seria ..........nr.......... emisă la......................................,|_|_|_|_|_|_|_|_|
nr. exemplare.........
(localitate, judeţ) (data
emiterii)
plătibil la ....................................................., |_|_|_|_|_|_|_|_| Suma
|______________________________| lei
(localitate,
judeţ.) (data
scadenţei)
|______________________________|
Compensabil
la........................................................
in litere
|
AVALIST...................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
AVALIZAT................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
|
SUBSCRIITOR
..................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Cont
nr....................................................................................
Deschis
la................................................................................
Cod.........................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul
GIRATAR.............................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
...............................................
Cu cont
la..........................................................................
Cod...................................................................................
|
4. BANCA SUBSCRIITORULUI
...............................................
Cod...........................................
= BILETELE LA ORDIN de la Seria........................nr.........................., pană la Seria......................nr.....................................
= BILETELE LA ORDIN de la Seria........................nr..........................,pană la Seria.......................nr.....................................
= BILETELE LA ORDIN de la Seria...................................................,
pană la Seria........................nr.....................................
Subscriitor
................................................................. Cod fiscal
/ Cod numeric
personal.............................................................
|
........................................
Semnătura solicitantului
........................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 5 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr..." se înscrie numărul de
înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea în clar şi codul centralei sau unităţii
teritoriale a băncii prin intermediul căreia a fost transmisă la Centrala
Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia aferentă pierderii/furtului/distrugerii
biletului la ordin.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a declaraţiei în
baza de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul,
adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care declară în nume propriu
sau în numele unei persoane fizice ori juridice
biletul/biletele la ordin pierdut (e), furat(e) sau distrus(e).
Paragraful 2 se completează cu datele personale ale
persoanei fizice care declară pe propria răspundere biletul/biletele la ordin
pierdut(e), furat(e) sau distrus(e), în nume propriu
sau în numele unei persoane juridice.
In cazul în care acesta declară un singur bilet la
ordin completat ca fiind pierdut, furat sau distrus, barează cuvântul „bilete
la ordin" şi completează paragraful 3. Pentru fiecare bilet la ordin
completat pierdut, furat sau distrus se va întocmi câte
un formular tip anexa nr. 4C.
In cazul în care biletul la ordin este declarat
pierdut, se bifează căsuţa corespunzătoare. Similar se procedează pentru
biletul la ordin furat, respectiv distrus.
In cazul în care acesta declară
unul sau mai multe bilete la ordin necompletate pierdute, furate sau distruse,
se completează paragraful 4.
In paragraful 3 se înscriu informaţii preluate de pe
biletul la ordin declarat pierdut/furat/distrus:
- seria şi numărul biletului la ordin - pentru formatul
nou şi, atât pentru formatul nou, cât şi pentru formatul vechi, data şi locul
emiterii, nr. de exemplare, locul plăţii, data scadenţei, locul compensării,
suma în cifre şi în litere;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric
personal al subscriitorului, numărul de cont, codul şi denumirea băncii
acestuia;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale beneficiarului/ ultimului giratar, denumirea şi codul
băncii la care acesta are cont deschis.
In paragraful 4 se înscriu denumirea şi codul băncii
trasului şi se completează cu informaţii privind seriile şi numerele
formularelor de bilete la ordin necompletate pierdute/furate/distruse, precum
şi cu numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric personal al
clientului care a fost în posesia cambiilor respective.
In cazul în care seriile şi
numerele biletelor la ordin nu sunt consecutive se vor bara cuvintele „de
la" şi „până la", solicitantul completând seriile şi numerele
respectivelor formulare. Spaţiile rămase necompletate privind seria şi numărul
cambiilor vor fi barate.
La rubrica „Semnătura
solicitantului" se aplică semnătura persoanei fizice sau a reprezentantului
persoanei juridice care declară pierderea/furtul/distrugerea biletului la ordin
respectiv.
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit declaraţia.
BNR-CIP
FIŞIERUL NATIONAL DE INCIDENTE DE PLĂTI
ANEXA Nr. 6 (Anexa nr. 6B la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
DECLARAŢIE A CENTRALEI INCIDENTELOR DE PLAŢI DE
PIERDERE / FURT/ DISTRUGERE
/ ANULARE A INSTRUMENTELOR DE PLATĂ
Nr..........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
Către.................................................................................Cod....................................
(Centrala bancii)
Va informăm ca............................................................................................................
( titularul de cont)
Cod fiscal ................................. cod
numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
având contul nr.................................deschis
la.............................................................
(banca trasa /a trasului/a subscriitorului)
Cod................................................................................
1. este plătitorul cecului, cambiei sau biletului la ordin
declarat(e) /pierdut(e) /furat(e) /distrus(e) /anulat(e)
în data de ............................... |_|_|_|_|_|_|_|_|
|
CECUL:
|
Tip cec la origine:
|
|_| Cec simplu
|
|_| Cec barat
|
|_| Cec de numerar
|
|_| Cec de calatorie
|
|_| Cec circular
|
Tip cec la momentul p/f/d:
|
|_| cec simplu
|_| cec barat
|_| cec certificat
|_| cec barat certificat
|_| cec de numerar
|
|_| cec barat
|_| cec barat
certificat
|
|_| cec de numerar
|
|_| cec de
calatorie
|
|_| cec
circular
|
Seria ........... Nr ................. emis la
............................................ |_|_|_|_|_|_|_|_|
(localitate, judet) (data emiterii)
pentru suma de ........................lei
............................................
(în litere)
în beneficiul
lui..............................................................................................................
(numele sau
denumirea beneficiarului)
|
Tip cec la origine:
|
|_| Cec simplu
|
|_| Cec barat
|
|_| Cec de numerar
|
|_| Cec de calatorie
|
|_| Cec circular
|
Tip cec la momentul p/f/d/a:
|
|_| cec simplu
|_| cec barat
|_| cec de numerar
|
|_| cec barat
|
|_| cec de numerar
|
|_| cec de calatorie
|
|_| cec circular
|
= CECURILE de la Seria................nr............................până la Seria.................nr..................................
= CECURILE de la Seria................nr............................până la Seria.................nr..................................
= CECURILE de la Seria................nr............................până ta Seria.................nr..................................
|
CAMBIA:scria............................... nr.......... emisă la.......................................................................|_|_|_|_|_|_|_|_|
(localitate, judeţ) (data emiterii)
de către...............................................................................................................................................................................
(numele sau denumirea trăgătorului)
pentru suma de
.....................................................................lei
....................................................
(în
litere)
în beneficiul
lui.................................................................................................................
plătibilă la...............|_|_|_|_|_|_|_|_|
(numele sau denumirea
beneficiarului)
(data scadentei)
= CAMBIILE de la Seria........................nr......................................................până la Seria........................nr..........................
= CAMBIILE de la Seria........................nr......................................................până ta Seria........................nr.........................
= CAMBIILE de la Seria........................nr......................................................până la Seria........................nr.........................
|
BILETUL LA ORDIN: seria ...................................
nr....... emis la...................................................
|_|_|_|_|_|_|_|_|
(localitate, judeţ) (data emiterii)
pentru suma
de............................................................................lei
...................................................
(in
litere)
în beneficiul
lui................................................................................................................
platibil la.....................|_|_|_|_|_|_|_|_|
(numele sau
denumirea
beneficiarului)
(data scadenţei)
= BILETELE LA ORDIN de la Seria........................nr...................................până ta Seria.....................nr..............................
= BILETELE LA ORDIN de la Seria........................nr...................................până la Seria.....................nr..............................
= BILETELE LA ORDIN de la Seria........................nr...................................până ta Seria.....................nr..............................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
..........................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 6 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr..." se înscrie numărul de
înregistrare din evidenţele Centralei Incidentelor de Plăţi (CIP).
In paragraful 1 se înscrie data pierderii/furtului/distrugerii/anulării instrumentului. In cazul în care
instrumentul este declarat pierdut, se barează cuvintele „furat",
„distrus" şi „anulat". Similar se procedează pentru instrumentele
furate, distruse şi, respectiv, anulate. In funcţie de tipul instrumentului
declarat pierdut, furat, distrus sau anulat se bifează căsuţa corespunzătoare
acestuia, completându-se informaţiile din dreptul ei astfel:
• în cazul cecului -
tipul cecului la origine (la tipărire) şi tipul cecului la momentul declarării
pierderii/furtului/distrugerii cecului, seria şi numărul acestuia, atât în
format nou, cât şi în format vechi, data şi locul emiterii, suma în cifre şi în
litere şi numele sau denumirea beneficiarului;
• în cazul cambiei -
seria şi numărul cambiei - pentru formatul nou şi, atât pentru formatul nou,
cât şi pentru formatul vechi, data şi locul emiterii, numele sau denumirea
trăgătorului, suma în cifre şi în litere, numele sau denumirea beneficiarului,
precum şi data scadenţei;
• în cazul biletului la ordin - seria şi numărul biletului la ordin - pentru formatul nou şi,
atât pentru formatul nou, cât şi pentru formatul vechi, data şi locul emiterii,
suma în cifre şi în litere, numele sau denumirea beneficiarului, precum şi data
scadenţei.
Observaţie: In cazul în care se declară la CIP cecuri/cambii/bilete la ordin
necompletate pierdute, furate, distruse sau anulate (doar pentru cecuri) se
completează informaţiile privind tipul cecului la origine (la tipărire) şi
tipul cecului la momentul declarării pierderii/furtului/distrugerii/anulării
cecului, seriile şi numerele acestor formulare. Dacă seriile şi numerele
cecurilor/cambiilor/biletelor la ordin nu sunt consecutive, se vor bara
cuvintele „de la" şi „până la", persoana acreditată de la CIP
completând seriile şi numerele respectivelor formulare. Spaţiile privind seria
şi numărul cecurilor cambiilor/biletelor la ordin rămase necompletate vor fi
barate. In cazul declarării pierderii/furtului/distrugerii/anulării unor serii
de cecuri necompletate se va întocmi pentru fiecare tip de carnet de cecuri
(cec simplu, cec barat, cec de numerar, cec de călătorie şi cec circular) câte
un formular al anexei nr. 6B.
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate de la CIP.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 7 (Anexa nr. 8A la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
CERERE DE ANULARE A INCIDENTULUI DE PLATA PRIVIND
CECUL
Nr..........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Solicităm anularea incidentului de plată înscris pe numele........................................ cu Cod fiscal / Cod
num. pers................................................................. în
calitate de ................................................................................la
plata cu cec
|
3. MOTIVUL ANULĂRII INCIDENTULUI DE PLATĂ înregistrat la CIP prin Cererea de înscriere a refuzului bancar în FNC nr
......................... din |_|_|_|_|_|_|_|_| si Nr. CIP
..................................din |_|_|_|_|_|_|_|_|
(data
emiterii) (data
emiterii)
|_| eroare sau omisiune a persoanei declarante:
|_| hotărâre judecătorească definitivă
comunicată persoanei declarante, şi anume:
.............................................................................................................................................................................................................................................. ..........................
|
3. BANCĂ TRASĂ.....................................................Cod
...............................................
|
Tip cec la origine:
|
|_| Cec simplu
|
|_| Cec barat
|
|_| Cec de numerar
|
|_| Cec de calatorie
|
|_| Cec circular
|
Tip cec la momentul refuzului
|
|_| cec simplu
|_| cec barat
|_| cec certificat
|_| cec barat certificat
|_| cec de numerar
|
|_| cec barat
|_| cec barat
certificat
|
|_| cec de numerar
|
|_| cec de
calatorie
|
|_| cec
circular
|
CEC Seria
..........Nr..............................
Suma |_________________________________| lei
emisia......................................
|_|_|_|_|_|_|_|_| Suma refuzata
|_________________________________| lei
(localitate, judet) (data emiterii)
Compensabil la.........................................................
|
TRĂGĂTOR..........................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
....................................................
Cont nr. .................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul GIRATAR...............................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
.................................................
Cont. nr...............................................................................
Deschis la............................................................................
Cod....................................................................................
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Din această zi |_|_|_|_|_|_|_|_|
titularul de cont......................................................................................................................
nu mai face obiectul INTERDICŢIEI BANCARE transmise la CIP prin
Cererea noastră de înscriere a refuzului bancar în
FNC Nr ................................. |_|_|_|_|_|_|_|_| si Nr CIP
..................................
(data emiterii)
|
...................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 7 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr..." se
înscrie numărul de înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea
în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul
căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia
aferentă anulării incidentului de plată.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de
înregistrare ale cererii în baza de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul,
adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care solicită anularea
incidentului de plată.
In paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe
numele căreia va fi întocmită anexa nr. 8A, precum şi calitatea acesteia de
trăgător.
In paragraful 3 se bifează una dintre căsuţele care explică
motivul anulării incidentului de plată.
In paragraful 4 se înscriu
informaţii preluate de pe cecul care face obiectul anulării incidentului de
plată:
- denumirea şi codul băncii trase;
- tipul cecului; la rubrica „Tip cec la origine"
se va bifa tipul cecului la momentul tipăririi, iar la rubrica „Tip cec la
momentul refuzului" se va bifa corespunzător tipul cecului la momentul
declarării sale ca incident bancar;
- seria şi numărul cecului, atât în format nou, cât şi
în format vechi, data şi locul emiterii, locul compensării, suma totală de
plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal şi numărul de cont ale trăgătorului;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, numărul de cont,
denumirea şi codul băncii la care acesta are cont deschis.
Paragraful 5 se completează numai dacă persoana
declarantă solicită anularea unui incident de plată major.
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit
respectiva cerere.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 8 (Anexa nr. 8B la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
CERERE DE ANULARE A INCIDENTULUI DE PLATA PRIVIND
CAMBIA
Nr..........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Solicităm anularea incidentului de plată înscris pe numele....................................................................
cu Cod fiscal / Cod num.
pers............................................................. în calitate
de
................................................................................la
plata cu cambie
|
3. MOTIVUL ANULĂRII INCIDENTULUI DE PLATĂ înregistrat la CIP prin Cererea de înscriere a refuzului bancar în FNCb nr
......................... din |_|_|_|_|_|_|_|_| si Nr. CIP
..................................din |_|_|_|_|_|_|_|_|
(data
emiterii) (data
emiterii)
|_| eroare sau omisiune a persoanei declarante:
|_| hotărâre judecătorească definitivă
comunicată persoanei declarante, şi anume:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
|
4. Cambia seria ..........nr.......... emisă
la...................................................,
|_|_|_|_|_|_|_|_| nr. exemplare......................
(localitate, judeţ)
(data emiterii)
plătibila la
.....................................................,
|_|_|_|_|_|_|_|_| Suma
|______________________________| lei
(localitate,
judeţ.) (data
scadenţei)
Compensabil
la........................................................
Suma refuzata |______________________________| lei
|
TRAS...................................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
.................................................
Cont
nr.................................................................................
Deschis
la.............................................................................
Cod......................................................................................
|
ACCEPTANT ...........................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
.........................................................
AVALIST
..................................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers. .........................................................
AVALIZAT
.................................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
...........................................................
|
TRĂGĂTOR.......................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
.................................................
Adresa
................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul GIRATAR.........................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
..........................................................
Cu cont la
.....................................................................................
Cod..............................................................................................
|
..................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 8 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr..." se înscrie numărul de înregistrare
din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea
în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul
căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia
aferentă anulării incidentului de plată.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a cererii în baza
de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în clar denumirea, codul,
adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP care solicită anularea
incidentului de plată.
In paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul
numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele căreia
va fi întocmită anexa nr. 8B, precum şi calitatea acesteia de tras sau
trăgător.
In paragraful 3 se bifează una dintre căsuţele care
explică motivul anulării incidentului de plată.
In paragraful 4 se înscriu informaţii preluate de pe
cambia care face obiectul anulării incidentului de plată:
- seria şi numărul cambiei - pentru formatul nou şi,
atât pentru formatul nou, cât şi pentru formatul vechi, data şi locul emiterii,
nr. de exemplare, locul plăţii şi data scadenţei, locul compensării, suma
totală de plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric
personal al trasului, numărul de cont, denumirea şi
codul băncii trasului;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale acceptantului, numele sau denumirea şi codul fiscal sau
codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal
sau codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul fiscal sau codul numeric
personal şi adresa trăgătorului;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea şi codul
băncii la care acesta are cont deschis.
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 9 (Anexa nr. 8C la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
CERERE DE ANULARE A INCIDENTULUI DE PLATA PRIVIND
BILETUL LA ORDIN
Nr..........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Solicităm anularea incidentului de plată înscris pe numele....................................................................
cu Cod fiscal / Cod num.
pers.................................................... în calitate de
................................................................................la
plata cu bilet la ordin
|
3. MOTIVUL ANULĂRII INCIDENTULUI DE PLATĂ înregistrat la CIP prin Cererea de înscriere a refuzului bancar în FNCO nr
......................... din |_|_|_|_|_|_|_|_| si Nr. CIP
..................................din |_|_|_|_|_|_|_|_|
(data
emiterii) (data
emiterii)
|_| eroare sau omisiune a persoanei declarante:
|_| hotărâre judecătorească definitivă
comunicată persoanei declarante, şi anume:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
|
4. Bilet la ordin seria ..........nr.......... emisă la.........................................., |_|_|_|_|_|_|_|_| nr.
exemplare......................
(localitate, judeţ)
(data emiterii)
plătibil la
.....................................................,
|_|_|_|_|_|_|_|_| Suma |______________________________|
lei
(localitate,
judeţ.) (data
scadenţei)
Compensabil
la........................................................
Suma refuzata |______________________________| lei
|
AVALIST...................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
.................................................
AVALIZAT................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
.................................................
|
SUBSCRIITOR
..............................................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
.................................................................
Cont nr................................................................................................
Deschis
la.............................................................................................
Cod......................................................................................................
|
BENEFICIAR/
Ultimul
GIRATAR........................................................
Cod fiscal / Cod num. pers.
..........................................
Cu cont
la.....................................................................
Cod..............................................................................
|
…………………………….
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 9 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr. ..." se înscrie numărul de
înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea
în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul
căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia
aferentă anulării incidentului de plată.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a cererii în baza
de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu
denumirea în clar, codul, adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care
solicită anularea incidentului de plată.
In paragraful 2 se înscriu numele sau denumirea, codul
numeric personal sau codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele căreia va fi întocmită anexa nr. 8C, precum şi calitatea
acesteia de subscriitor.
In paragraful 3 se bifează una dintre căsuţele care
explică motivul anulării incidentului de plată.
In paragraful 4 se înscriu informaţii preluate de pe
biletul la ordin care face obiectul anulării incidentului de plată:
- seria şi numărul biletului la ordin - pentru formatul
nou şi, atât pentru formatul nou, cât şi pentru formatul vechi, data şi locul
emiterii, nr. de exemplare, locul plăţii, data scadenţei, locul compensării;
suma totală de plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal sau
codul numeric personal ale avalizatului;
- numele sau denumirea, codul
fiscal sau codul numeric personal al subscriitorului, numărul de cont, codul şi
denumirea băncii acestuia;
- numele sau denumirea şi codul fiscal sau codul
numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea şi codul
băncii la care acesta are cont deschis.
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 10 (Anexa nr. 9 la Regulamentul nr.
1/2001) (recto)
CERERE DE CONSULTARE
Nr...........|_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
NOD DE ACCES
................................................................
Cod ........................................................
|
Loc rezervat luării în evidentă la CIP
Nr. CIP...................................................
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. |_| consultare în numele băncii
|_| consultare în numele clientului
|
3. SUBSEMNATUL..............................................................................
adresa..........................................................................
posesor al BI
seria....................nr........................................................
cod numeric personal |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
4. Vă rog să-mi furnizaţi
următoarele informaţii:
Fişierul Naţional de Cecuri
|_| cecul cu
seria.................şi numărul........................... face obiectul
unui incident de plata?
• trăgătorul cu cod fiscal/cod num.
pers..........................................................................................................................
|_| este înregistrat la CIP ea fiind falit sau într-un
litigiu de proprietate?
|_| care este istoricul
incidentelor de plăţi înregistrate la plata cu cecuri pe numele trăgătorului?
|_| Beneficiarul/ultimul giratar cu cod fiscal/cod
num. pers.......a declarat la CIP ca pierdut/furat/distrus cecul cu seria.......... numărul..... ?
Fişierul Naţional de Cambii
|_| cambia cu trasul având
cod fiscal/cod num. pers............................şi
suma......................lei face obiectul unui incident de plată?
|_| cambia cu scria.....şi
numărul.....face obiceiul unui incident de plată?
• trasul cu cod fiscal/ cod num.
pers.................................................................................................................................
|_| este înregistrai la CIP ea fiind falit sau într-un
litigiu de proprietate?
|_| care este istoricul
incidentelor de plăţi înregistrate la plata eu
cambii?
|_| beneficiarul/ultimul giratar eu cod fiscal/cod
num. pers..................................................................a
declarat la CIP ca
pierdută/furata/distrusă cambia emisă la data..............................pentru suma ........................lei?
Fişierul Naţional de Bilete la Ordin
|_| biletul la ordin cu
subscriitorul având cod fiscal/cod num. pers..............................şi
suma.....................lei face obiectul unui incident de plată?
|_| biletul la ordin cu
seria............şi numărul..........face obiectul unui incident de plată?
• subscriitorul cu cod fiscal/cod num.
pers.....................................................................................................................:
|_| este înregistrat la CIP ea fiind falit sau într-un
litigiu de proprietate?
|_| care este istoricul
incidentelor de plăţi înregistrate la plata cu bilete la ordin?
|_| beneficiarul/ultimul giratar cu cod fiscal/cod
num. pers............................................a declarat la CIP ca
pierdut/furat/distrus biletul la ordin emis la
dala.......................pentru
suma............................................lei?
Fişierul Naţional al Persoanelor eu Risc
• titularul de cont cu cod fiscal/cod num.
pers.......................................................
|_| se află în interdicţie
bancară de a emite cecuri?
|_| care este istoricul incidentelor de plati majore
in perioada |_|_|_|_|_|_|_|_| - |_|_|_|_|_|_|_|_|?
Istoricul refuzurilor la plată pe titular de cont,
în formă sintetică
• obligat la plată cu cod fiscal/cod num,
pers.......................................................
perioada |_|_|_|_|_|_|_|_| - |_|_|_|_|_|_|_|_|
Răspunsul (rile) se vor anexa de către persoana
acreditata la prezenta cerere de consultare
|
Raspunsul(rile) se vor anexa de către persoana acreditată la prezenta cerere de consultare.
|
..................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
ANEXA Nr. 10 (verso)
MOD DE COMPLETARE
La rubrica „Nr. ..." se înscrie numărul de
înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
In paragraful „Nod de acces" se înscriu denumirea
în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul
căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, cererea de
consultare.
Paragraful „Loc rezervat luării în evidenţă la
CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a
CIP a informaţiilor privind data, ora şi nr. de înregistrare a cererii în baza
de date a CIP.
In paragraful 1 se înscriu în
clar denumirea, codul, adresa şi telefonul persoanei declarante la CIP, care
solicită consultarea Fişierului naţional de incidente de plăţi (FNIP).
In paragraful 2 persoana acreditată va selecta tipul de
consultare: în numele băncii sau în numele clientului.
Paragraful 3 se completează cu datele personale ale
persoanei fizice care interoghează Fişierul naţional de incidente de plăţi sau
Fişierul naţional al persoanelor cu risc (FNPR), în nume propriu sau în numele unei persoane juridice.
In paragraful 4 solicitantul
stabileşte întrebarea/întrebările care va/vor fi adresată/adresate CIP, apoi va
completa datele obligatorii pe baza cărora se va face consultarea.
Răspunsul CIP, în funcţie de întrebarea conţinută de
cererea de consultare, cuprinde următoarele informaţii:
• pentru întrebarea „cecul/cambia/biletul la ordin ...
face obiectul unui incident de plată?": data refuzului şi motivul/motivele
refuzului la plată;
• pentru întrebarea „trăgătorul/trasul/subscriitorul...
este înregistrat la CIP ca fiind falit sau într-un litigiu de
proprietate?": data refuzului şi motivul/motivele refuzului la plată;
• pentru întrebarea „care este istoricul incidentelor
de plăţi înregistrate la plata cu cecuri/cambii/bilete la ordin?": data
înregistrării la CIP, denumirea titularului de cont, motivele de refuz,
perioada interdicţiei bancare (pentru fiecare incident de plată major cu cec),
dacă este incident de plată major, perioada totală de interdicţie bancară (în
cazul cecului);
• pentru întrebarea „beneficiarul/ultimul giratar ... a declarat la CIP ca pierdut/furat/distrus
cecul/cambia/biletul la ordin ...?": denumirea beneficiarului/ultimului
giratar, data declaraţiei, tipul incidentului (pierdut/furat/distrus);
• pentru întrebarea „titularul de cont cu cod fiscal ... se află în interdicţie bancară de a emite cecuri?"
(FNPR): banca trasă, denumirea titularului de cont, motivele de refuz, perioada
de interdicţie bancară (pentru fiecare incident de plată major cu cec),
perioada de interdicţie bancară curentă (cumulată);
• pentru întrebarea „care este istoricul incidentelor
de plăţi majore ...?" (FNPR): data înregistrării la CIP, denumirea
titularului de cont, motivele refuzului, perioada de interdicţie bancară
(pentru fiecare incident de plată major cu cec), perioada totală de interdicţie
bancară (în cazul cecului);
• pentru „Istoricul refuzurilor la plată pe titular de
cont, în formă sintetică": nr. total de refuzuri, suma şi suma refuzată
totală, defalcate după tipul instrumentului şi după tipul motivului de refuz (major/minor).
La rubrica „S.S./L.S." se aplică semnătura şi
ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.
ANEXA Nr. 11 (Anexa nr. 11 la Regulamentul nr.
1/2001)
DECLARAŢIE PRIVIND NEÎNSCRIEREA LA CENTRALA
INCIDENTELOR DE PLĂŢI A INCIDENTULUI DE PLATĂ
Nr........... |_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
Loc rezervat luării în evidenţă la CIP
Nr.....................................
Data................................. S.S./L.S.
|
1. PERS.
DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Persoana juridică/fizică......................................... Cod fiscal / Cod num. pers.
(trăgător/tras/subscriilor)
a emis la data de |_|_|_|_|_|_|_|_|, la
..................................................................................................................................
(locul emiterii)
un instrument de plată ( |_| cec, |_|
cambie, |_| bilet la ordin )
in favoarea lui ....................................... in suma de
plata de |________________________________________________| lei
(beneficiar)
Data solicitării plăţii/data compensării |_|_|_|_|_|_|_|_| Locul
plăţii/compensării ....................................................................
Seria şi nr. cecului/cambiei/biletului la ordin (pentru formatul
nou de cambii şi bilete la ordin)..........................................................
Data scadenţei cambiei / biletului la ordin |_|_|_|_|_|_|_|_|
|
3. Concluzia cercetărilor efectuate în sistemul intrabancar
pentru identificarea adevăratei unităţi bancare plătitoare..........................
........................................................................................................................................................................ ...........................
Motivul neînscrierii la CIP a incidentului de plată...........................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ..........................
Sesizarea organului de poliţie competent
a fost efectuată prin adresa noastră
nr........................ din data de.................
|
Notă: La prezenta anexă se vor ataşa fotocopii de pe
instrumentul de plată de debit, borderoul de încasare şi justificarea de refuz.
.....................................................
Conducerea persoanei acreditate
S.S./L.S.
................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.
Sigla persoanei declarante
ANEXA Nr. 12 (Anexa nr. 12 la Regulamentul nr.
1/2001)
CERERE DE RECTIFICARE A INFORMAŢIEI PRIVIND
INCIDENTUL DE PLATĂ
Nr........... |_|_|_|_|_|_|_|_|
(data emiterii)
1. PERS. DECLARANTĂ............................................................................ Cod
.....................................................................
Adresa........................................................................................................
Tel.......................................................................
|
2. Pe răspunderea noastră vă solicităm să
procedaţi la rectificarea în baza de date a CIP a următoarelor erori înregstrate la
|_| Cererea de înscriere a refuzului bancar în |_| FNC
|_| FNCb; |_| FNBO
|_| Declaraţia de
pierdere/furt/distrugere/anulare *) a |_| cecurilor; |_|
cambiilor; |_| biletelor la ordin
cu numărul şi data înregistrării la
CIP...........................................................................................................................................
|
3. Ca urmare, solicităm următoarele modificări:
|
Informaţie
eronată
.....................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
|
Informaţie
corectă ....................................................................
................................................................................................
................................................................................................
................................................................................................
................................................................................................
|
In confonnitate cu următoarea listă de tipuri de erori:
A. Pentru Cererea de înscriere a refuzului bancar în
FNC/FNCb/FNBO:
|_| Nr. şi/sau data cererii din
evidenţele persoanei declarante
|_| Denumirea persoanei declarante
şi/sau banca obligatului la plată
|_| Tip cec la origine si/sau la momentul refuzului
|_| Seria şi/sau numărul
cecului/cambiei/biletului la ordin (pentru formatul nou de cambii şi bilete
la ordin)
|_| Locul compensării
|_| Locul emiterii cecului/cambiei/biletului
la ordin (în cazul cecului fară schimbarea tipului incidentului de plată
-major/minor)
|_| Data emiterii
cecului/cambiei/biletului la ordin (fără schimbarea tipului incidentului de
plată major/minor)
|_| Suma de plată/refuzată
|_| fără modificarea
motivului corespunzător
|_| cu modificarea
motivului, însă fără a schimba tipul acestuia (major/minor)
|_| Nr. cont
trăgător/tras/subscriitor/beneficiar
|_| Denumire trăgător (pentru incident
de plată minor) şi/sau denumire beneficiar/ultimul
giratar, în cazul cecului
|_| Denumire tras/acceptant/trăgător/avalist/avalizat/beneficiar/ultimul
giratar/subscriitor, în cazul cambiei sau biletului la ordin
|_| Denumirea băncii beneficiarului
|_| Adăugarea de alte motive (fără
schimbarea tipului incidentului de plată major/minor)
|_| Radiere motive (fără schimbarea
tipului incidentului de plată major/minor)
|_| Inlocuire motive (fără schimbarea
lipului incidentului de plată major/minor)
|_| Nr. exemplare în cazul cambiei şi
biletului la ordin
|_| Locul plaţii cambiei/biletului la
ordin
|_| Codul fiscal sau codul numeric personal pentru tras/tragător/subscriitor/acceptant/avalist/avalizat/beneficiar/ultimul giratar al
cambiei/biletului la ordin
|_| Codul fiscal sau codul numeric
personal pentru trăgător pentru un incident de plată minor în cazul cecului
|_| Data scadenţei cambiei/biletului la
ordin, fără modificarea lipului motivului (major/minor)
B. Pentru Declaraţia de pierdere/furt/distrugere/anulare a instrumentelor:
|_| Anularea Declaraţiei de
pierdere/furt/distrugere/anularea instrumentelor
|_| Orice eroare conţinută de
Declaraţia de pierdere/furt/distrugere/anul are a instrumentelor
|
*) Declaraţia de
anulare se face doar în cazul cecului
...................................................................
Conducerea persoanei acreditate
S.S./L.S.
...................................................................
Persoana acreditată
S.S./L.S.