REGULAMENT Nr.
3 din 23 ianuarie 2008
privind recunoasterea
institutiilor externe de evaluare a creditului
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 15 februarie 2008
Având în vedere prevederile art. 129 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, ale
art. 6 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit
pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării
standard, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completările ulterioare, şi
ale art. 10 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de
credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare,
aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României si al Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 18/115/2006,
în temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi
adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, precum şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii
Naţionale a României,
Banca Naţională a României emite următorul regulament:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament stabileşte procedura
de recunoaştere a eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului
în scopul determinării ponderilor de risc aferente expunerilor, pentru
scopurile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit
pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării
standard, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completările ulterioare, şi
ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit
aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat
prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 18/115/2006.
(2) Prezentul regulament se aplică instituţiilor
externe de evaluare a creditului şi, după caz, instituţiilor de credit,
persoane juridice române, precum şi sucursalelor din România ale instituţiilor
de credit din state terţe.
Art. 2. - Termenii şi expresiile folosite în prezentul
regulament au semnificaţia prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobat prin
Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completările ulterioare, în Regulamentul Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi în Regulamentul Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor
securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat prin Ordinul Băncii
Naţionale a României si al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
18/115/2006.
Art. 3. - (1) Recunoaşterea de către Banca Naţională a
României a unei instituţii externe de evaluare a creditului ca eligibilă are
drept scop acordarea permisiunii instituţiilor de credit de a utiliza
ratingurile furnizate de aceasta şi nu reprezintă confirmarea corectitudinii
metodologiei de atribuire a ratingurilor utilizate şi nici a rezultatelor
aplicării unei astfel de metodologii.
(2) Instituţiile de credit care utilizează ratingurile
furnizate de instituţii externe de evaluare a creditului sunt pe deplin
răspunzătoare de procesul lor intern de administrare a riscurilor.
Art. 4. - Banca Naţională a
României va recunoaşte ca eligibilă o instituţie externă de evaluare a
creditului numai dacă este încredinţată că metodologia de evaluare a bonităţii
utilizată de aceasta îndeplineşte criteriile de obiectivitate, independenţă,
revizuire permanentă şi transparenţă şi că ratingurile furnizate clienţilor
îndeplinesc criteriile de credibilitate şi transparenţă potrivit prevederilor
cap. III.
CAPITOLUL II
Procedura de recunoaştere
SECŢIUNEA 1
Principii generale
Art. 5. - (1) Procedura de
recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului este iniţiată
atunci când Banca Naţională a României primeşte o cerere de recunoaştere.
(2) Cererea de recunoaştere poate fi adresată Băncii
Naţionale a României de o instituţie externă de evaluare a creditului sau de
instituţia de credit care intenţionează să utilizeze ratingurile respectivei
instituţii externe de evaluare a creditului.
Art. 6. - O instituţie de credit nu poate să solicite
recunoaşterea eligibilităţii în numele unei instituţii externe de evaluare a
creditului, care este filiala sa, şi nici să nominalizeze o astfel de entitate
în scopul determinării cerinţelor sale de capital.
Art. 7. -In situaţia în care o instituţie externă de
evaluare a creditului solicită recunoaşterea eligibilităţii atât în România,
cât şi în alte state membre, sau dacă instituţii de credit din România şi din
alte state membre solicită recunoaşterea eligibilităţii pentru aceeaşi
instituţie externă de evaluare a creditului, Banca Naţională a României
colaborează cu autorităţile competente din statele membre implicate, în vederea
demarării unui proces comun de evaluare a eligibilităţii respectivei instituţii
externe de evaluare a creditului.
Art. 8. - In situaţia în care Banca Naţională a
României primeşte o cerere de recunoaştere a eligibilităţii unei instituţii
externe de evaluare a creditului, ulterior recunoaşterii eligibilităţii
acesteia de către autorităţile competente din alte state membre, Banca
Naţională a României poate recunoaşte în mod indirect deciziile luate de
respectivele autorităţi competente sau poate desfăşura propriul proces de
evaluare a instituţiei externe de evaluare a creditului.
SECŢIUNEA a 2-a
2.1. Cererea de recunoaştere
Art. 9. - (1) Toate cererile de recunoaştere trebuie să
fie însoţite de o documentaţie completă şi transparentă.
(2) Când cererea de recunoaştere a eligibilităţii unei
instituţii externe de evaluare a creditului este adresată de instituţia de
credit care intenţionează să utilizeze ratingurile sale, instituţia externă de
evaluare a creditului trebuie să asigure că toate informaţiile relevante şi
semnificative, necesare recunoaşterii sale, au fost furnizate Băncii Naţionale
a României.
Art. 10. - In situaţia în care solicitantul este o
instituţie externă de evaluare a creditului, aceasta trebuie să demonstreze că
cel puţin o instituţie de credit din România intenţionează să utilizeze
ratingurile sale. Pentru acest scop, în cadrul documentaţiei care însoţeşte
cererea de recunoaştere pot fi indicate instituţiile de credit care
intenţionează să utilizeze ratingurile instituţiei externe de evaluare a
creditului care face obiectul procesului de recunoaştere.
Art. 11. - (1) Cererea de recunoaştere trebuie să
indice segmentul de piaţă pe care se solicită recunoaşterea şi dacă
recunoaşterea se solicită în vederea furnizării de ratinguri pentru
determinarea valorii ponderate la risc a poziţiilor din securitizare.
(2) Cererea de recunoaştere a unei instituţii externe
de evaluare a creditului se evaluează separat pentru fiecare din segmentele de
piaţă în care se solicită recunoaşterea: finanţare publică, entităţi comerciale
(inclusiv instituţii, instituţii financiare şi societăţi) şi finanţare
structurată (inclusiv securitizare).
2.2. Cererea de recunoaştere
în mai multe state membre
Art. 12. -In situaţia în care recunoaşterea unei
instituţii externe de evaluare a creditului este solicitată şi în alte state membre
decât România, Banca Naţională a României trebuie informată cu privire la acest
fapt, pentru a demara formalităţile de cooperare cu autorităţile competente
implicate.
Art. 13. - (1) In cazul în care o instituţie externă de
evaluare a creditului solicită recunoaşterea eligibilităţii atât în România,
cât şi în alte state membre, precum şi în cazul în care instituţii de credit
din România şi din alte state membre solicită recunoaşterea aceleiaşi
instituţii externe de evaluare a creditului, o cerere de recunoaştere a
respectivei instituţii externe de evaluare a creditului este adresată, distinct
faţă de cererile adresate celorlalte autorităţi competente implicate, şi Băncii
Naţionale a României.
(2) Când cererea de recunoaştere este iniţiată de
instituţia externă de evaluare a creditului, aceasta trebuie să fie însoţită de
lista tuturor autorităţilor competente din statele membre în care instituţia
externă de evaluare a creditului a solicitat sau intenţionează să solicite
recunoaşterea eligibilităţii.
Art. 14. - (1) In termen de o lună de la primirea
cererilor de recunoaştere de către Banca Naţională a României şi toate
autorităţile competente implicate, acestea stabilesc procedura comună pentru
analiza cererii respective.
(2) Banca Naţională a României informează instituţia
externă de evaluare a creditului cu privire la modalitatea de desfăşurare a
procesului de recunoaştere şi asupra identităţii autorităţii competente
coordonatoare, dacă este cazul.
Art. 15. -In calitate de coordonator al procesului
comun de evaluare a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a
creditului, rolul Băncii Naţionale a României va consta în:
a) asigurarea că instituţia externă de evaluare a
creditului a furnizat toate informaţiile necesare desfăşurării procesului comun
de evaluare, în cadrul documentaţiei ce însoţeşte cererea de recunoaştere;
b) asigurarea că toate informaţiile necesare pentru
desfăşurarea procesului comun de evaluare sunt făcute cunoscute tuturor
autorităţilor competente implicate;
c) asigurarea că sunt clar stabilite un program şi un
plan de lucru pentru desfăşurarea procesului comun de evaluare într-un interval
de timp rezonabil;
d) colectarea şi distribuirea de informaţii, în
funcţie de necesităţi, între instituţiile externe de evaluare a creditului,
autorităţile competente implicate şi instituţiile de credit, după caz;
e) obţinerea acordului autorităţilor competente
implicate asupra cererilor de informaţii suplimentare;
f) asigurarea că autorităţile competente implicate
aderă la planul de lucru convenit şi depun toate diligentele pentru furnizarea
la termen a raportului de evaluare;
g) asigurarea întocmirii raportului şi punerii acestuia la dispoziţia tuturor autorităţilor competente
interesate.
Art. 16. - Rezultatul evaluării comune a metodologiei
şi a ratingurilor unei instituţii externe de evaluare a creditului reprezintă
punctul de vedere comun al autorităţilor competente implicate cu privire la
îndeplinirea de către aceasta a criteriilor de eligibilitate şi la punerea în
corespondenţă a ratingurilor cu nivelurile scalei de evaluare a calităţii
creditului.
Art. 17. - Evaluarea comună a eligibilităţii unei
instituţii externe de evaluare a creditului se face pe baza informaţiilor
furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului în cadrul
documentaţiei ce însoţeşte cererea de recunoaştere, precum şi pe baza oricăror
informaţii suplimentare furnizate de solicitant şi a informaţiilor furnizate la
solicitarea coordonatorului.
Art. 18. - (1) După finalizarea procesului comun de
evaluare a unei instituţii externe de evaluare a creditului, raportul de
evaluare este pus la dispoziţia tuturor autorităţilor competente care au primit
cereri de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a
creditului, precum şi a autorităţilor competente la care instituţia externă de
evaluare a creditului în cauză a indicat că intenţionează să solicite
recunoaşterea.
(2) Raportul comun de evaluare
este furnizat, la cerere, şi autorităţilor competente care nu au primit o
cerere de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a
creditului.
(3) In vederea asigurării confidenţialităţii
informaţiilor furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului în
cadrul documentaţiei care însoţeşte cererea de recunoaştere, informaţii pe baza
cărora a fost întocmit raportul comun de evaluare, furnizarea acestuia în
sensul alin. (2) se face cu acordul prealabil al instituţiei externe de evaluare a creditului.
Art. 19. - Raportul comun de evaluare se comunică
instituţiei externe de evaluare a creditului, cu acordul tuturor autorităţilor
competente implicate în desfăşurarea procesului comun de evaluare.
Art. 20. - (1) Participarea
Băncii Naţionale a României la procesul comun de evaluare a unei instituţii
externe de evaluare a creditului nu o împiedică să desfăşoare, la rândul său,
analize suplimentare pe care le consideră necesare.
(2) Banca Naţională a României va lua propria decizie
cu privire la eligibilitatea respectivei instituţii externe de evaluare a
creditului.
(3) Decizia luată de Banca Naţională a României, în
sensul alin. (2), are în vedere rezultatul procesului comun de evaluare, precum
şi orice alte informaţii pe care aceasta le consideră relevante.
SECŢIUNEA a 3-a
Nivelul de recunoaştere
Art. 21. - (1) O instituţie externă
de evaluare a creditului - societate-mamă poate solicita Băncii Naţionale a
României şi recunoaşterea la nivel de filiale, dacă acestea utilizează în
metodologia de atribuire a ratingurilor aceleaşi practici şi proceduri
utilizate de societatea-mamă, astfel încât un anumit rating să aibă aceeaşi
semnificaţie în ceea ce priveşte bonitatea unei entităţi evaluate, indiferent de locul/zona geografică în care
este furnizat ratingul.
(2) In funcţie de nivelul la care se solicită, Banca
Naţională a României poate alege să evalueze eligibilitatea instituţiei externe
de evaluare a creditului la nivel de grup sau la nivel individual, pentru
fiecare filială.
Art. 22. - (1) In cazul în care Banca Naţională a
României acceptă o cerere de recunoaştere la nivel de grup, nu este necesară
formularea unei cereri de recunoaştere şi pentru fiecare filială în parte.
(2) Dacă practicile, metodologiile şi procedurile de
evaluare aplicate de unele filiale sunt semnificativ diferite de cele ale
grupului, cererea de recunoaştere va fi depusă pentru fiecare astfel de filială
în parte.
(3) Cererea de recunoaştere la nivelul grupului nu va
include entităţile afiliate sau asocierile în participaţie ale grupului (joint ventures). Pentru astfel de
entităţi vor fi depuse la Banca Naţională a României cereri de recunoaştere
separate.
SECŢIUNEA a 4-a
Forma de recunoaştere
Art. 23. - (1) Banca Naţională a României poate
recunoaşte eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului în
mod direct sau în mod indirect.
(2) In vederea recunoaşterii în mod direct a
eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, Banca
Naţională a României efectuează propria evaluare a conformităţii cu criteriile
de eligibilitate.
(3) Banca Naţională a României poate recunoaşte în mod
indirect eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului, pe
baza recunoaşterii directe realizate de o autoritate competentă din alt stat
membru, fără a derula propria evaluare a conformităţii cu criteriile de
eligibilitate.
(4) In vederea recunoaşterii indirecte, Banca
Naţională a României poate solicita informaţii suplimentare privind reflectarea
condiţiilor specifice pieţei româneşti în cadrul metodologiei de evaluare a
ratingurilor.
Art. 24. - (1) Banca Naţională a României recunoaşte
doar în mod direct eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a
creditului dintr-un stat terţ.
(2) Banca Naţională a României poate recunoaşte în mod
indirect eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului
dintr-un stat terţ doar dacă aceasta a fost recunoscută ca eligibilă de cel
puţin o autoritate competentă dintr-un alt stat membru.
SECŢIUNEA a 5-a
Furnizarea de informaţii în susţinerea cererii de recunoaştere
Art. 25. - (1) Documentaţia minimă necesară în susţinerea
unei cereri de recunoaştere este cea prevăzută în anexa nr. I, respectiv anexa nr. II, care fac parte
integrantă din prezentul regulament, şi este prezentată în limba română. Actele
cu caracter oficial şi cele sub semnătură privată vor fi prezentate în original
sau în copie legalizată, după caz. Pentru documentele redactate într-o limbă
străină se va prezenta şi traducerea legalizată a acestora. Pentru documentele
redactate într-o limbă de circulaţie internaţională, Banca Naţională a României
poate face excepţie, de la caz la caz, de la aplicarea cerinţei privind
traducerea legalizată.
(2) De la caz la caz, dacă consideră necesar, Banca
Naţională a României poate solicita informaţii suplimentare faţă de cele
specificate în anexa nr. I.
(3) Banca Naţională a României decide cu privire la
cererea de recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului în termen de cel mult 4 luni de la primirea cererii şi comunică în scris solicitantului hotărârea sa.
(4) In cazul respingerii unei cereri de recunoaştere,
Banca Naţională a României comunică şi motivele care au stat la baza acesteia.
Art. 26. - (1) In cadrul unui proces comun de evaluare,
documentaţia minimă necesară în susţinerea unei cereri de recunoaştere este, de
asemenea, cea prevăzută în anexa nr. I.
(2) Utilizarea documentaţiei prevăzute în anexa nr. I, în cadrul procesului comun de evaluare a
eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, nu împiedică
Banca Naţională a României să solicite orice informaţie considerată relevantă
pentru luarea unei decizii în acest sens. Comunicarea cu instituţia externă de
evaluare a creditului ce face obiectul procesului comun de evaluare, inclusiv
orice solicitare de informaţii suplimentare considerate necesare în scopul
evaluării, se realizează prin intermediul coordonatorului.
(3) In cadrul unui proces comun de evaluare,
documentaţia este prezentată într-o limbă ce va fi stabilită de comun acord, de
la caz la caz, de Banca Naţională a României şi celelalte autorităţi competente
implicate.
Art. 27. - La stabilirea gradului de detaliu al
informaţiilor solicitate unei instituţii externe de evaluare a creditului, în
vederea recunoaşterii eligibilităţii acesteia, Banca Naţională a României are
în vedere următoarele:
a) obţinerea de informaţii suficiente, care să permită
luarea unei decizii fundamentate cu privire la îndeplinirea de către instituţia
externă de evaluare a creditului a criteriilor de eligibilitate;
b) solicitarea numai a acelor informaţii care sunt
necesare pentru evaluarea eligibilităţii instituţiei externe de evaluare a
creditului, în scopurile prezentului regulament.
Art. 28. - (1) Informaţiile cuprinse în documentaţia
care însoţeşte cererea de recunoaştere trebuie să permită Băncii Naţionale a
României să evalueze gradul de dispersie1) (granularitatea) a metodologiei instituţiei externe de evaluare a
creditului, atât din perspectiva claselor de active, cât şi din perspectiva
segmentelor de piaţă şi zonelor geografice.
(2) Pentru instituţiile externe de evaluare a
creditului care îşi desfăşoară activitatea transfrontalier, informaţiile
prevăzute la alin. (1) sunt utilizate pentru a aprecia măsura în care sunt
necesare proceduri separate de recunoaştere pentru diferite clase de active sau
zone geografice.
SECŢIUNEA a 6-a
Cerinţe de publicare pentru Banca Naţională a
României
Art. 29. - (1) Banca Naţională a României publică pe
pagina sa de internet lista instituţiilor externe de evaluare a creditului
eligibile, iar pentru fiecare dintre acestea publică corespondenţa ratingurilor
cu nivelurile scalei de evaluare a calităţii creditului, determinată de Banca
Naţională a României, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi ale Regulamentului
Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor
securitizate şi al poziţiilor din securitizare, precum şi informaţii
referitoare la modul în care a fost iniţiată procedura de recunoaştere, dacă a
fost desfăşurat un proces comun de evaluare, segmentele de piaţă pentru care a
fost realizată recunoaşterea şi corespondenţa utilizată.
(2) Banca Naţională a României actualizează periodic
aceste informaţii.
1) Gradul de
dispersie (granularitatea) a metodologiei are în
vedere utilizarea de către instituţiile externe de evaluare a creditului a
metodologiilor de furnizare a ratingurilor distincte pe expuneri aferente
claselor de active diferite, segmentelor de piaţă diferite, regiunilor
geografice diferite etc.
CAPITOLUL III
Criterii de recunoaştere
SECŢIUNEA 1
Principii generale
Art. 30. - (1) Scopul evaluării de către Banca
Naţională a României a cererilor de recunoaştere pe baza criteriilor de
recunoaştere este acela de a permite identificarea instituţiilor externe de
evaluare a creditului care furnizează ratinguri corespunzătoare din punct de
vedere al calităţii, consecvenţei şi rigurozităţii, pentru a putea fi utilizate
de instituţiile de credit pentru scopurile Regulamentului Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind
tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de
investiţii potrivit abordării standard şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind
tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al
poziţiilor din securitizare.
(2) Banca Naţională a României verifică dacă instituţia
externă de evaluare a creditului care face obiectul analizei dispune de
politici şi proceduri care să asigure că ratingurile sunt furnizate în
conformitate cu standardele prevăzute la alin. (1).
Art. 31. - Pentru determinarea instituţiilor externe de
evaluare a creditului eligibile pentru scopurile Regulamentului Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, Banca Naţională a
României are în vedere criteriile tehnice prevăzute la cap. IV din regulamentul
menţionat.
Art. 32. - (1) Pentru scopurile art. 5 din Regulamentul
Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor
securitizate şi al poziţiilor din securitizare, Banca Naţională a României
recunoaşte eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului
numai dacă este încredinţată că sunt îndeplinite cumulativ următoarele cerinţe:
a) instituţia externă de evaluare a creditului
îndeplineşte condiţiile şi criteriile tehnice prevăzute de Regulamentul Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţii de credit
şi firme de investiţii potrivit abordării standard;
b) instituţia externă de evaluare a creditului dispune
de experienţă relevantă în domeniul securitizării; această cerinţă poate fi
probată prin existenţa unui grad ridicat de acceptare din partea pieţei.
(2) In plus faţă de cerinţele prevăzute la alin. (1),
ratingurile furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să
se conformeze principiilor de credibilitate şi transparenţă prevăzute la cap.
IV din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit
aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.
Art. 33. - (1) Analiza de către Banca Naţională a
României a eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului este
realizată în condiţii de egalitate de tratament.
(2) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), Banca
Naţională a României abordează evaluarea eligibilităţii instituţiilor externe
de evaluare a creditului în funcţie de modul de organizare a activităţii
acestora şi, de la caz la caz, poate acorda o importanţă diferită criteriilor
de eligibilitate.
Art. 34. - (1) In procesul de evaluare a eligibilităţii
unei instituţii externe de evaluare a creditului Banca Naţională a României ia
în considerare capacitatea acesteia de a furniza ratinguri riguroase bazate pe
metode cantitative şi pe un istoric a cărui existentă trebuie dovedită.
(2) In procesul de evaluare Banca Naţională a României
ia în considerare şi indicatorii credibilităţii pe piaţă a instituţiei externe
de evaluare a creditului, prevăzuţi la art. 98 din Regulamentul Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării standard.
(3) Pentru scopurile alin. (2), acceptarea ridicată
din partea pieţei şi prezenţa pe piaţă de o perioadă îndelungată pot fi privite
ca indicii că piaţa are o opinie favorabilă cu privire la metodologia utilizată
şi ratingurile furnizate de o instituţie externă de evaluare a creditului. Un
grad ridicat de acceptare din partea pieţei nu este o condiţie necesară pentru
recunoaşterea eligibilităţii, ci un factor relevant pentru stabilirea nivelului
de detaliu la care se va efectua analiza de către Banca Naţională a României.
(4) In aprecierea că o instituţie externă de evaluare
a creditului se conformează anumitor criterii, Banca Naţională a României are
în vedere şi măsura în care respectiva instituţie externă de evaluare a
creditului aderă la un cod de conduită conform cu standardele de piaţă şi cu
principiile recunoscute la nivel internaţional, cum sunt principiile de bază
din Codul de conduită pentru agenţiile de rating, emis de IOSCO - în condiţiile
disponibilităţii în mod public a unui asemenea cod.
SECŢIUNEA a 2-a
Criterii tehnice referitoare la metodologia de
atribuire a ratingurilor
2.1. Criteriul obiectivitătii
Art. 35. - Scopul aplicării criteriului obiectivitătii
în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului
este acela de a asigura că metodologia de atribuire a ratingurilor utilizată de
respectiva instituţie permite formularea unei opinii documentate şi
fundamentate corespunzător cu privire la bonitatea entităţilor evaluate şi de a
asigura că ratingurile respective se bazează pe toate informaţiile considerate
relevante care sunt disponibile la momentul la care ratingurile sunt atribuite.
Art. 36. - (1) Pentru conformarea cu criteriul obiectivitătii, instituţia externă de evaluare a creditului
trebuie să demonstreze că metodologia utilizată înglobează factori consideraţi
relevanţi la determinarea bonităţii unei entităţi.
(2) Pentru îndeplinirea cerinţei prevăzute la alin.
(1), demonstraţia instituţiei externe de evaluare a creditului trebuie să fie
susţinută, în cea mai mare măsură, cu date statistice care să ateste faptul că
metodologia respectivă a condus în trecut la atribuirea de ratinguri corecte.
Art. 37. - Instituţia externă de evaluare a creditului
trebuie să implementeze şi să urmeze proceduri care să asigure că metodologia
de atribuire a ratingurilor este aplicată în mod consecvent la furnizarea
tuturor ratingurilor pentru o anumită clasă de active, astfel încât două
entităţi identice să primească ratinguri echivalente, iar analişti diferiţi sau
comitete de rating diferite din cadrul instituţiei externe de evaluare a
creditului să atribuie un rating echivalent oricărei entităţi ce face obiectul
analizei.
Art. 38. - (1) De principiu,
Banca Naţională a României evaluează metodologiile utilizate de instituţiile
externe de evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor pe fiecare clasă
generală de active sau pe segmente de piaţă - finanţare publică, entităţi
comerciale (instituţii, instituţii financiare şi societăţi) şi finanţare
structurată (inclusiv securitizare).
(2) Banca Naţională a României poate evalua şi
metodologii specifice de atribuire a ratingurilor, cum ar fi atribuirea
ratingurilor pentru categoria entităţilor mici şi mijlocii.
(3) La evaluarea metodologiei de atribuire a
ratingurilor Banca Naţională a României urmăreşte ca, într-o anumită măsură, factorii principali identificaţi
de respectiva instituţie ca fiind semnificativi la determinarea ratingului
pentru entităţile dintr-o clasă generală de active sau dintr-un segment de
piaţă să fie aceiaşi; cu toate acestea, de la caz la caz, fiecărui factor i se
poate acorda importanţă diferită în procesul de evaluare a entităţilor dintr-o
clasă de active sau dintr-un segment de piaţă.
Art. 39. - Prin evaluarea pe clase generale de active
sau pe segmente de piaţă a metodologiei utilizate de o instituţie externă de
evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor Banca Naţională a României nu
confirmă corectitudinea metodologiei respective şi nu susţine un anumit tip de
metodologie.
Art. 40. - Banca Naţională a României verifică dacă pe
baza metodologiei de atribuire a ratingurilor adoptate de către o instituţie
externă de evaluare a creditului sunt furnizate ratinguri care încorporează un
nivel corespunzător de consecvenţă şi diferenţiere, pentru a se asigura
condiţiile pentru determinarea cerinţelor de capital pentru riscul de credit,
potrivit prevederilor Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de
credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit
abordării standard şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul
riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din
securitizare.
Art. 41. - Evaluarea de către Banca Naţională a
României a metodologiei de atribuire a ratingurilor se concentrează pe
următorii 3 factori:
a) existenţa datelor cantitative care să dovedească
puterea discriminatorie a metodologiei de atribuire a ratingurilor aplicate de
o instituţie externă de evaluare a creditului, prin utilizarea tehnicilor
statistice, precum studii cu privire la starea de nerambursare şi matrice de
tranziţie a ratingurilor, care demonstrează rigurozitatea şi puterea predictivă
a ratingurilor în timp şi între diferite categorii de active;
b) demonstrarea de către instituţia externă de
evaluare a creditului că aceasta dispune de proceduri pentru evaluarea
factorilor relevanţi la stabilirea bonităţii şi pentru asigurarea că aceşti
factori sunt incluşi în metodologia de atribuire a ratingurilor; şi
c) demonstrarea de către instituţia externă de
evaluare a creditului că aceasta dispune de proceduri care asigură că
metodologia de atribuire a ratingurilor este aplicată consecvent la stabilirea
tuturor ratingurilor.
Art. 42. - Evaluarea de către Banca Naţională a
României a metodologiei utilizate de o instituţie externă de evaluare a
creditului este realizată la un nivel de detaliu care să-i permită asigurarea
că factorii utilizaţi la atribuirea de ratinguri anticipează corect bonitatea
entităţilor evaluate, precum şi că procedurile interne ale instituţiei externe
de evaluare a creditului asigură aplicarea consecventă a metodologiei la
atribuirea tuturor ratingurilor, în cadrul fiecărei clase generale de active
sau segmente de piaţă.
Art. 43. - (1) Banca Naţională a României se asigură că
instituţiile externe de evaluare a creditului îşi validează metodologiile de
atribuire a ratingurilor pe baza experienţei anterioare.
(2) Validarea cantitativă trebuie să se facă pornind nu
atât de la metodologia de atribuire a ratingurilor, cât de la ratingurile
instituţiei externe de evaluare a creditului rezultate în urma aplicării
metodologiei. Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să
demonstreze Băncii Naţionale a României că metodele utilizate în contextul
validării cantitative confirmă rigurozitatea, puterea discriminatorie şi
consecvenţa ratingurilor în timp şi pe/între segmente de piaţă diferite.
(3) In plus, instituţiile externe de evaluare a
creditului trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că dispun de
proceduri care asigură că erorile sistematice detectate
prin procesul de testare ex-post (backtesting) sunt
luate în considerare în metodologia de atribuire a ratingurilor şi sunt
corectate.
2.2. Criteriul independenţei
Art. 44. - Scopul aplicării criteriului independenţei
în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului
este acela de a asigura că toate ratingurile furnizate de respectiva instituţie
sunt independente şi obiective în toate situaţiile, inclusiv în cele în care
pot apărea conflicte de interese rezultate din exercitarea de presiuni politice sau economice externe.
Art. 45. - In sensul art. 44, pot fi incluse în
categoria conflictelor de interese, fără a fi limitative, situaţii precum:
a) instituţia externă de evaluare a creditului este
deţinută de un guvern, de asociaţii ale comercianţilor sau de un organism
politic, interesate să asigure ratinguri favorabile pentru entităţile
constituente;
b) instituţia externă de evaluare a creditului este
deţinută de o societate nelistată la bursă, care s-ar putea folosi de poziţia
sa pentru a-şi asigura ratinguri favorabile;
c) poziţia financiară a instituţiei externe de
evaluare a creditului depinde de veniturile obţinute de la clienţii-cheie care
ar putea profita de această situaţie în scopul obţinerii de ratinguri
favorabile. Prin clienţi-cheie
se înţelege acei clienţi ai unei instituţii externe
de evaluare a creditului ale căror plăţi pentru serviciile de rating furnizate
de către instituţia externă de evaluare a creditului (veniturile instituţiei)
reprezintă cel puţin 5% din veniturile totale ale instituţiei externe de
evaluare a creditului;
d) instituţia externă de evaluare a creditului
furnizează şi servicii auxiliare entităţilor cărora le furnizează ratinguri sau
între acestea există şi alte relaţii de afaceri, care ar afecta obiectivitatea ratingurilor;
e) un angajat al instituţiei externe de evaluare a
creditului se află pe o poziţie de conducere în cadrul unei entităţi căreia
respectiva instituţie externă de evaluare a creditului îi atribuie ratinguri;
f) personalul instituţiei externe de evaluare a
creditului se află în relaţii de afaceri cu entităţile cărora aceasta le acordă
ratinguri sau este remunerat de către acestea, existând posibilitatea ca
obiectivitatea ratingurilor să fie afectată.
Art. 46. - Banca Naţională a României verifică dacă
instituţia externă de evaluare a creditului dispune de proceduri care să
permită îndeplinirea criteriului de independenţă a metodologiei de atribuire a
ratingurilor. In acest sens, instituţiile externe de evaluare a creditului
trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că:
a) au adoptat, monitorizat şi aplicat cu succes
proceduri interne care să asigure că toate ratingurile sunt acordate într-o
manieră consecventă şi obiectivă, în special în situaţii în care pot apărea
conflicte de interese care ar putea afecta
obiectivitatea;
b) dispun de mecanisme care să identifice conflictele
de interese existente sau potenţiale şi iau măsurile corespunzătoare pentru a
le preveni, administra şi elimina, astfel încât să nu se pună în pericol
furnizarea de ratinguri independente, obiective şi de calitate ridicată.
Art. 47. - (1) Pentru administrarea potenţialelor
conflicte de interese şi asigurarea că metodologiile de atribuire a
ratingurilor sunt independente de influenţe politice şi economice, instituţiile
externe de evaluare a creditului trebuie să îşi stabilească proceduri interne
scrise adecvate, reguli de guvernantă corporatistă, politici cu privire la
stabilirea tarifelor, precum şi coduri interne de conduită.
(2) Instituţiile externe de evaluare a creditului
trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că au adoptat practici şi
proceduri interne corespunzătoare în sensul alin. (1) şi, în special, că:
a) există şi sunt aplicate măsuri adecvate pentru a se
asigura independenţa instituţiilor externe de evaluare a creditului faţă de
acţionariat şi pentru a preveni presiuni sau orice alte constrângeri exterioare
- de natură politică sau economică - ce pot afecta
obiectivitatea procesului de atribuire a ratingurilor;
b) structura organizatorică a instituţiilor externe de
evaluare a creditului separă activitatea de atribuire a ratingurilor - din
punct de vedere operaţional, juridic şi al personalului - de celelalte
activităţi (cum sunt serviciile de consultanţă) care ar putea afecta
obiectivitatea ratingurilor;
c) referitor la resursele financiare, instituţia
externă de evaluare a creditului este suficient de solidă şi a luat măsurile
corespunzătoare pentru a asigura independenţa faţă de clienţii şi
emitenţii-cheie şi pentru a preveni furnizarea unor ratinguri care nu sunt
obiective; în acest sens, o importanţă deosebită o reprezintă diversificarea
surselor de venit;
d) personalul instituţiei externe de evaluare a
creditului are nivelul de pregătire şi experienţa necesare pentru a-şi
îndeplini atribuţiile - spre exemplu, cel puţin o persoană cu atribuţii
decizionale, implicată în desfăşurarea procesului de acordare a ratingurilor,
are o experienţă de cel puţin 3 ani ca analist într-o activitate de acordare a
ratingurilor sau într-o funcţie comparabilă (de exemplu, analist financiar
într-o instituţie de credit); de asemenea, instituţia externă de evaluare a
creditului trebuie să dispună de resursele de personal necesare în vederea
realizării unor analize riguroase şi a asigurării contactelor frecvente cu
entităţile evaluate, în situaţia în care aceasta reprezintă o parte necesară a
metodologiei sale;
e) structura organizatorică a instituţiei externe de
evaluare a creditului trebuie să cuprindă şi o funcţie independentă de audit
intern; acele instituţii externe de evaluare a creditului care nu au obligaţia
de a avea o funcţie independentă de audit intern (de exemplu, entităţile
necotate) trebuie să aibă o funcţie care să aibă acelaşi rol şi să
îndeplinească aceleaşi atribuţii;
f) pentru a contribui la asigurarea independenţei
metodologiei de atribuire a ratingurilor, instituţiile externe de evaluare a
creditului trebuie să aibă în vedere şi posibilitatea de a face publice
situaţiile în care au apărut sau pot apărea conflicte de interese, precum şi
mecanismele adoptate pentru identificarea, prevenirea, administrarea şi
eliminarea acestora.
2.3. Criteriul revizuirii permanente
Art. 48. - Scopul aplicării criteriului revizuirii
permanente în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a
creditului este acela de a asigura că ratingurile furnizate de respectiva
instituţie rămân adecvate pe perioade diferite de timp şi în contextul
modificărilor condiţiilor de pe piaţă.
Art. 49. - La evaluarea acestui criteriu, Banca
Naţională a României are în vedere că „modificările condiţiilor
financiare" şi „evenimentele semnificative" se referă la orice
eveniment (financiar sau de altă natură) care este suficient de important
pentru a modifica potenţial sau efectiv ratingul atribuit unei entităţi de o
instituţie externă de evaluare a creditului.
Art. 50. - Banca Naţională a României verifică dacă
instituţiile externe de evaluare a creditului dispun de proceduri care să
asigure că ratingurile furnizate rămân adecvate pe diferite perioade de timp şi
în situaţii de modificare a condiţiilor de piaţă. In mod deosebit, Banca
Naţională a României verifică dacă instituţiile externe de evaluare a
creditului dispun de proceduri care permit:
a) detectarea în mod fidel a modificărilor intervenite
în condiţiile financiare ale entităţilor care au făcut obiectul evaluării,
modificări semnificative, care ar putea conduce la schimbarea ratingului;
b) asigurarea că un rating este revizuit în momentul în
care apare această necesitate ca urmare a modificărilor semnificative
intervenite.
Art. 51. - Instituţia externă de evaluare a creditului
trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că revizuieşte fiecare
rating cel puţin anual, indiferent dacă o revizuire anterioară a avut loc ca
urmare a unei modificări semnificative intervenite în condiţiile financiare.
Art. 52. - Instituţia externă de evaluare a creditului
trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României o prezentare detaliată a
modului de desfăşurare a revizuirilor, care să includă informaţii cu privire la
contactele sale cu conducerea superioară a entităţilor cărora le acordă
ratinguri.
Art. 53. - (1) Testarea ex-post (backtesting) trebuie
să se realizeze pentru fiecare segment de piaţă pentru care instituţia externă
de evaluare a creditului solicită recunoaşterea.
(2) Testarea ex-post (backtesting) reprezintă o
validare bazată pe experienţa anterioară, ce presupune o analiză a rezultatelor
înregistrate în legătură cu entităţile/emisiunile cărora li se atribuie
ratingul, în scopul evaluării performanţei ratingurilor (de exemplu, puterea discriminatorie).
(3) Instituţiile externe de evaluare a creditului
trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României şi să certifice că testarea
ex-post (backtesting) funcţionează de cel puţin un an.
Art. 54. - Instituţiile externe de evaluare a creditului
trebuie să informeze cu promptitudine Banca Naţională a României cu privire la
orice modificare semnificativă intervenită în metodologia de atribuire a
ratingurilor, modificare care ar afecta îndeplinirea oricărui criteriu care a
stat la baza recunoaşterii iniţiale. Aceasta include orice schimbare în
metodologia de atribuire a ratingurilor care ar putea conduce la modificarea în
proporţie semnificativă a ratingurilor dintr-un anumit segment de piaţă.
2.4. Criteriul transparenţei
şi publicării informaţiilor
Art. 55. - (1) Instituţiile externe de evaluare a
creditului trebuie să publice principiile care stau la baza propriei
metodologii de atribuire a ratingurilor.
(2) Modul de îndeplinire a cerinţei prevăzute la alin.
(1) trebuie să se materializeze sub forma unei descrieri complete a
metodologiei de atribuire a ratingurilor, prezentată într-o manieră uşor de
înţeles de către utilizatorii potenţiali.
Art. 56. - Instituţiile externe de evaluare a
creditului trebuie să publice cu promptitudine informaţiile referitoare la
modificările semnificative intervenite în metodologia de atribuire a
ratingurilor, potrivit celor menţionate la art. 94 din Regulamentul Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi la art. 54 din
prezentul regulament.
Art. 57 - In sensul art. 56, instituţiile externe de
evaluare a creditului trebuie să utilizeze modalităţi corespunzătoare de
publicare, care să asigure accesul publicului interesat la informaţiile
menţionate. Modalităţile de comunicare pot include publicarea informaţiilor pe
website-ul fiecărei instituţii externe de evaluare a creditului sau
distribuirea în mod gratuit, la cerere, a unor materiale informative.
SECŢIUNEA a 3-a
Criterii tehnice referitoare la ratingurile
individuale
3.1. Criteriul credibilităţii
şi acceptării din partea pieţei
Art. 58. - Factorii prevăzuţi la art. 98 din
Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru
instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard vor
fi analizaţi în contextul pieţei pe care instituţia externă de evaluare a
creditului îşi desfăşoară activitatea, respectiv în contextul segmentului de
piaţă pentru care respectiva instituţie solicită recunoaşterea.
Art. 59. - Banca Naţională a României poate lua în
considerare şi alţi indicatori ai credibilităţii pe piaţă, pe lângă cei menţionaţi la art. 98 din Regulamentul
Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării standard. De exemplu, existenţa
unui număr mare de instituţii de credit care intenţionează să utilizeze
ratingurile furnizate de o instituţie externă de evaluare a creditului în
vederea determinării cerinţelor minime de capital sau în alte scopuri poate
constitui, pentru scopurile recunoaşterii eligibilităţii unei instituţii
externe de evaluare a creditului de către Banca Naţională a României, un
indiciu de credibilitate şi acceptare din partea pieţei.
3.2. Criteriul transparenţei
şi publicării informaţiilor
Art. 60. - Scopul aplicării criteriului transparenţei
şi publicării informaţiilor în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe
de evaluare a creditului este acela de a permite instituţiilor de credit care
au un interes legitim în legătură cu ratingurile publicate de respectiva
instituţie externă de evaluare a creditului (ratinguri publice), din orice
jurisdicţie, să aibă acces în condiţii echivalente la acestea.
Art. 61. - Instituţiile de credit care au un interes
legitim în legătură cu ratingurile unei instituţii externe de evaluare a
creditului sunt acelea care aplică prevederile Regulamentului Băncii Naţionale
a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006
privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele
de investiţii potrivit abordării standard şi ale Regulamentului Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate
şi al poziţiilor din securitizare, precum şi instituţiile de credit din alte
jurisdicţii care aplică reguli echivalente celor prevăzute de regulamentele
menţionate şi care intenţionează să utilizeze ratingurile respectivei
instituţii externe de evaluare a creditului pentru determinarea ponderilor de
risc aferente expunerilor.
Art. 62. -Accesul în condiţii echivalente al
instituţiilor de credit care au un interes legitim în legătură cu ratingurile
publicate de o instituţie externă de evaluare a creditului nu înseamnă că
fiecare instituţie de credit trebuie să aibă acces, în aceleaşi condiţii, la
ratingurile respective - şi, în special, că nu trebuie să existe diferenţe
privind tarifele plătite pentru acces -, ci înseamnă că pentru aceleaşi
caracteristici nu trebuie să existe diferenţe nejustificate, în special legate
de tarifare.
Art. 63. - (1) Banca Naţională a României solicită
instituţiilor externe de evaluare a creditului care permit accesul gratuit la
ratingurile publice furnizate să asigure existenţa unor liste complete cu
ratingurile publice furnizate şi să actualizeze listele respective cu fiecare
nou rating atribuit sau de fiecare dată când un rating
vechi este revizuit.
(2) Banca Naţională a României solicită instituţiilor externe
de evaluare a creditului care permit doar accesul contra cost la ratingurile
publice furnizate de ele să asigure că lista completă cu gama ratingurilor
publice furnizate este potenţial disponibilă tuturor instituţiilor de credit
care plătesc şi că aceasta este actualizată cu fiecare nou rating atribuit sau
de fiecare dată când un rating vechi este revizuit.
CAPITOLUL IV
Revizuirea de către Banca Naţională a României a eligibilităţii instituţiilor externe
de evaluare a creditului
Art. 64. - Banca Naţională a României evaluează dacă
instituţiile externe de evaluare a creditului cărora Ie-a fost acordată
recunoaşterea îndeplinesc în continuare criteriile de eligibilitate.
Art. 65. - Banca Naţională a României monitorizează, în
special, efectele oricărei modificări semnificative intervenite în metodologia
de atribuire a ratingurilor, raportate de instituţiile externe de evaluare a
creditului potrivit art. 94 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul
riscului de credit pentru
instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard.
Art. 66. - Banca Naţională a României efectuează o
analiză detaliată a eligibilităţii fiecărei instituţii externe de evaluare a
creditului cel puţin o dată la 5 ani sau mai frecvent, dacă există semnale
negative cu privire la activitatea ECAI-ului sau la reputaţia sa.
Art. 67. - (1) Banca Naţională a României încetează să
mai recunoască eligibilitatea oricărei instituţii externe de evaluare a
creditului care nu mai îndeplineşte criteriile de recunoaştere, după ce, în
prealabil, i-a comunicat acesteia criteriul/criteriile de eligibilitate care au
fost încălcate.
(2) Banca Naţională a României încetează să mai
recunoască eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului care
a făcut obiectul recunoaşterii în mod indirect dacă autorităţile competente
care au realizat propriul proces de recunoaştere a instituţiei externe de
evaluare a creditului încetează să mai recunoască eligibilitatea acesteia.
(3) Decizia Băncii Naţionale a României luată în
sensul alin. (1) sau (2) va fi comunicată şi celorlalte autorităţi competente
din statele membre.
CAPITOLUL V
Punerea în corespondenţă a ratingurilor cu
nivelurile scalelor de
evaluare a calităţii creditului
Art. 68. -In cadrul procesului de punere în
corespondenţă a ratingurilor furnizate de o instituţie externă de evaluare a
creditului eligibilă cu nivelurile scalelor de evaluare a calităţii creditului,
Banca Naţională a României are în vedere prevederile Regulamentului Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, respectiv ale
Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent
expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.
SECŢIUNEA 1
Principii generale
Art. 69. - Banca Naţională a României îşi bazează
evaluarea pe modelele de rating, procesele şi metodologiile prezentate de
instituţiile externe de evaluare a creditului.
Art. 70. - Instituţiile externe de evaluare a
creditului comunică anual Băncii Naţionale a României ratele lor de
nerambursare şi datele cu privire la punerea în corespondenţă a poziţiilor din
securitizare.
SECŢIUNEA a 2-a
Ratinguri pentru expuneri, altele decât poziţiile din securitizare
2.1. Factori cantitativi
Art. 71. - (1) Instituţiile externe de evaluare a
creditului vor prezenta Băncii Naţionale a României două cuantificări separate
ale ratei cumulative de nerambursare: media pe 10 ani a ratei cumulative de
nerambursare pe o perioadă de 3 ani, ca indicator al stărilor de nerambursare
observate pe termen lung, aferente ratingurilor individuale ale instituţiei
externe de evaluare a creditului, şi, în măsura în care sunt disponibile, cele
mai recente două rate cumulative de nerambursare pe o perioadă de 3 ani.
(2) Rata cumulativă de nerambursare (CDR) pe o perioadă
de 3 ani reprezintă suma tuturor stărilor de nerambursare care au avut loc pe
parcursul unei perioade de 3 ani, pentru toate expunerile evaluate care aparţin
aceleiaşi categorii.
2.2. Factori calitativi
Art. 72. - Factorii calitativi sunt esenţiali în cadrul
procesului de punere în corespondenţă în următoarele situaţii:
a) în cazul în care instituţia externă de evaluare a
creditului utilizează metodologii similare celor folosite de entităţile internaţionale care au fost avute în
vedere în procesul de determinare şi stabilire a valorilor de referinţă, Banca
Naţională a României ajustează propria evaluare cantitativă în funcţie de factorii calitativi;
b) în cazul în care instituţia externă de evaluare a
creditului utilizează metodologii diferite de cele prevăzute la lit. a),
aceasta furnizează detalii cu privire la propria metodologie de atribuire a
ratingurilor, care să explice semnificaţia fiecărui rating şi nivelul de risc
asociat;
c) instituţiile externe de evaluare a creditului recent
înfiinţate şi instituţiile externe de evaluare a creditului care dispun de un
număr mic de înregistrări referitoare la stările de nerambursare trebuie să
justifice reprezentativitatea pe termen lung a datelor privind stările de
nerambursare utilizate. Factorii calitativi sunt importanţi în elaborarea
acestei justificări.
Art. 73. - Banca Naţională a României ia în
considerare, în cadrul procesului de punere în corespondenţă a ratingurilor,
variabilele calitative prevăzute de art. 102 din Regulamentul Băncii Naţionale
a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006
privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele
de investiţii potrivit abordării standard, precum şi:
a) diferite variabile care sunt folosite la
determinarea mediei ponderate a evenimentelor de nerambursare, cum ar fi
numărul emisiunilor, valoarea expunerilor care beneficiază de rating sau alte caracteristici;
b) acoperirea geografică: utilizarea de date la nivel
regional sau global;
c) proprietăţile şi caracteristicile de dinamică ale
sistemului sau metodologiei de rating.
Art. 74. - Pentru realizarea procesului de punere în
corespondenţă a ratingurilor cu nivelurile scalei de
evaluare a calităţii creditului, Banca Naţională a României se poate baza pe
informaţii şi analize suplimentare oferite de instituţiile externe de evaluare
a creditului.
SECŢIUNEA a 3-a
Ratinguri pentru poziţiile din securitizare
Art. 75. -In cadrul procesului de punere în corespondenţă
a ratingurilor poziţiilor din securitizare cu nivelurile scalei de evaluare a
calităţii creditului, în baza art. 31 şi 32 din Regulamentul Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind
tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al
poziţiilor din securitizare, Banca Naţională a României are în vedere factori
cantitativi şi calitativi.
3.1. Factori cantitativi
Art. 76. -In cadrul procesului de punere în
corespondenţă a ratingurilor poziţiilor din securitizare cu nivelurile scalei
de evaluare a calităţii creditului, Banca Naţională a României ia în
considerare în special factorii cantitativi.
Art. 77. - Banca Naţională a
României ia în considerare datele cu privire la ratele de
nerambursare/depreciere asociate cu diferite ratinguri. In absenţa unor date
complete cu privire la ratele de recuperare, Banca Naţională a României nu se
poate pronunţa cu privire la măsura în care ratele de depreciere pot furniza o
aproximare adecvată pentru cuantificarea performanţei ratingurilor
securitizării în timp. Banca Naţională a României ia în considerare şi
matricele de tranziţie, în cazul în care acestea pot furniza informaţii
suplimentare utile.
Art. 78. - In procesul de comparare a ratelor de
nerambursare/depreciere, Banca Naţională a României colaborează cu instituţiile
externe de evaluare a creditului pentru înţelegerea deplină a definiţiei stării
de nerambursare/depreciere utilizate de acestea.
Art. 79. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 77,
Banca Naţională a României ia în considerare, de asemenea, aspecte precum:
a) abordarea instituţiei externe de evaluare a
creditului cu privire la achitarea ulterioară a plăţilor restante (curing) şi
la ratingurile retrase, precum şi modalitatea în care aceste elemente pot
afecta analiza instituţiilor externe de evaluare a creditului asupra
„performanţei" ratingurilor;
b) perioada de timp pe parcursul căreia se estimează
performanţa ratingului (3 ani versus 5 ani), în unele cazuri, ca urmare a posibilelor
diferenţe dintre curba distribuţiei pierderilor pentru titlurile emise pe baza
unui portofoliu de active şi datoria faţă de societăţi sau orice alt tip de
datorie;
c) datele cu privire la
ratele de pierdere/recuperare disponibile pentru ratingurile diferitelor
instituţii externe de evaluare a creditului.
3.2. Factori calitativi
Art. 80. -In contextul factorilor calitativi, Banca
Naţională a României poate lua în considerare aspecte
cum ar fi:
a) criteriile prevăzute de metodologia instituţiilor
externe de evaluare a creditului pentru ca unei anumite tranşe a unei
tranzacţii să îi fie atribuit un anumit rating;
b) relaţia dintre semnificaţia ratingurilor pentru
securitizare şi semnificaţiile celorlalte ratinguri;
c) rolul pe care ratingurile furnizate de instituţii
externe de evaluare a creditului îl au în structurarea şi derularea
tranzacţiilor şi în informarea investitorilor;
d) informaţiile din piaţă cu privire la măsura în care
se apreciază că ratingurile publicate de o anumită instituţie externă de
evaluare a creditului au o semnificaţie similară cu aceea a ratingurilor
celorlaltor instituţii externe de evaluare a calităţii creditului, în calitate
de indicator al bonităţii debitorului.
SECŢIUNEA a 4-a
Ratinguri eligibile în cazul expunerilor sub forma
titlurilor de participare deţinute în organismele de plasament colectiv
Art. 81. - (1) Pentru a fi eligibile pentru scopurile
Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru
instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard,
ratingurile aferente expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute
în organismele de plasament colectiv trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii:
a) ratingul depinde în primul rând de calitatea
creditului aferentă activelor suport;
b) în cazul în care alţi factori au o influenţă
importantă asupra ratingului, trebuie luate în considerare extinderea şi natura
acelei influenţe, în vederea determinării dacă, în aceste scopuri, evaluarea
rămâne un rating şi dacă este necesară vreo ajustare a procesului de punere în
corespondenţă.
(2) Pentru scopurile prevăzute la alin. (1) sunt
eligibile numai ratingurile pentru titlurile de participare cu venit fix,
deţinute în organisme de plasament colectiv.
Procedura de recunoaştere a instituţiilor externe de
evaluare a creditului este elaborată în conformitate cu recomandările
Comitetului Supraveghetorilor Bancari Europeni, cuprinse în Ghidul de
recunoaştere a instituţiilor externe de evaluare a creditului.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
ANEXA Nr. I
DOCUMENTAŢIA
ce însoţeşte cererea de recunoaştere de către Banca
Naţională a României a eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului
Solicitantul va prezenta o descriere a procesului de
atribuire a ratingurilor pentru fiecare segment de piaţă sau poziţie din
securitizare şi pentru fiecare zonă geografică în care se solicită
recunoaşterea.
In cazul în care cererea de recunoaştere vizează mai
multe arii de recunoaştere, informaţiile comune vor fi prezentate o singură
dată, urmând ca pentru fiecare criteriu de recunoaştere să se evidenţieze
distinct aspectele ce diferă de la o arie la alta.
Documentaţia necesară în vederea recunoaşterii cuprinde
cel puţin:
1. Informaţii cu caracter
general
1.1. Scopul cererii de recunoaştere: utilizarea
ratingurilor în scopul calculării cerinţelor minime de capital pentru riscul de
credit potrivit abordării standard sau pentru poziţiile din securitizare
1.2. Segmentul de piaţă pe care este solicitată
recunoaşterea:
1.2.1. finanţare publică;
1.2.2. entităţi comerciale - instituţii, instituţii
financiare şi societăţi; sau
1.2.3. finanţare structurată - (inclusiv securitizare)
1.3. Categoria de ratinguri furnizate: solicitate
şi/sau nesolicitate, precum şi principiile care stau la baza acordării fiecărei
categorii de rating
1.4. Autorităţile competente la care s-a solicitat
recunoaşterea sau se intenţionează solicitarea recunoaşterii
1.5. Ţările în care instituţia externă de evaluare a
creditului a fost deja recunoscută ca eligibilă, precum şi vechimea acestei
recunoaşteri
1.6. Lista instituţiilor de credit care intenţionează
să utilizeze ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului (pentru
cazul în care solicitantul este instituţia externă de evaluare a creditului)
1.7. Motivaţia instituţiei de credit cu privire la
intenţia de a utiliza ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului
ce face obiectul recunoaşterii, în scopurile adecvării capitalului (pentru
cazul în care solicitantul este o instituţie de credit).
2. Prezentarea instituţiei externe de evaluare a creditului
2.1. Informaţii cu privire la structura legală a
instituţiei externe de evaluare a creditului şi a grupului din care aceasta
face parte: structura acţionariatului, principalele filiale, serviciile
auxiliare furnizate; informaţiile referitoare la structura acţionariatului vor
cuprinde şi lista acţionarilor care deţin mai mult de 10% din capitalul
instituţiei externe de evaluare a creditului
2.2. Numărul de angajaţi cu normă întreagă ai
instituţiei externe de evaluare a creditului
2.3. Clienţii principali şi veniturile obţinute de la
aceştia, cu indicarea proporţiei acestora în totalul veniturilor obţinute de
ECAI
2.4. Informaţii financiare care să demonstreze
stabilitatea financiară a instituţiei externe de evaluare a creditului:
situaţiile financiare auditate din ultimii 3 ani şi previziuni pentru următorii
3 ani
2.5. Aderarea la un cod de conduită conform cu
standardele de piaţă sau cu principiile recunoscute la nivel internaţional în
acest sens.
3. Metodologia de acordare a ratingurilor
3.1. Obiectivitate
3.1.1. O descriere generală a metodologiei de atribuire
a ratingurilor şi a proceselor implicate, modul în care metodologia respectivă
este determinată, implementată, revizuită şi modificată; se vor prezenta şi
procesele menite să asigure aplicarea în mod consecvent a metodologiei de
atribuire a ratingurilor şi, în special, rolul comitetelor de rating şi
principiile aplicabile
acestora, accesul la informaţii care nu sunt public disponibile etc.
3.1.2. Furnizarea datelor/indicatorilor
cantitative/cantitativi (variabilele-cheie, sursele de date, ipotezele şi
tehnicile cantitative utilizate, datele furnizate de entităţile evaluate etc.)
şi a datelor calitative (strategia, planurile de activitate ale entităţilor
evaluate etc.) utilizate în procesul de evaluare
3.1.3. Descrierea diferenţelor semnificative în ceea
ce priveşte metodologia utilizată, în funcţie de aria geografică
3.1.4. Descrierea metodologiei utilizate pentru
verificarea acurateţei, consecvenţei şi a puterii discriminatorii a sistemelor
de rating, cu detalierea rezultatelor şi concluziilor rezultate în urma unor
astfel de analize.
3.2. Independenţa
3.2.1. Descrierea mecanismelor de prevenire,
identificare şi înlăturare a conflictelor de interese existente sau potenţiale
3.2.2. Descrierea măsurilor aplicate, în cazul în care
fac obiectul evaluării acţionari, filiale sau alte entităţi ce aparţin grupului
din care face parte instituţia externă de evaluare a creditului
3.2.3. Demonstraţia că în structura organizatorică
există o funcţie de audit intern şi/sau că există mijloace care să asigure
implementarea eficientă a procedurilor interne
3.2.4. Informaţii care atestă faptul că membrii
echipelor şi comitetelor de rating au calităţile şi pregătirea necesare -
inclusiv experienţă relevantă în acest domeniu -, precum şi faptul că aceste
calităţi sunt menţinute şi îmbunătăţite în timp prin programe de perfecţionare
corespunzătoare
3.2.5 O descriere a codului intern de conduită care stă
la baza desfăşurării activităţii instituţiei externe de evaluare a creditului
3.2.6. Politica remuneratorie a personalului implicat
în activitatea de acordare a ratingurilor şi demonstraţia că aceasta nu
influenţează capacitatea de furnizare a ratingurilor independente şi obiective
(cu titlu de exemplu, remuneraţia analiştilor nu este influenţată de
ratingurile acordate sau de veniturile obţinute de la beneficiarii
ratingurilor)
3.2.7. Descrierea politicii cu privire la stabilirea
tarifelor
3.2.8. Asigurarea că personalul implicat în procesul
de atribuire a ratingurilor nu este implicat în relaţii de afaceri cu
entităţile evaluate, relaţii de natură a pune în pericol furnizarea de
ratinguri independente şi de calitate corespunzătoare.
3.3. Revizuirea permanentă
3.3.1. Informaţii generale referitoare la modul de
desfăşurare a activităţii de revizuire a ratingurilor: descrierea proceselor
implicate, aria de acoperire, frecvenţa, personalul implicat, mijloace/tehnici
utilizate, actualizări de date, informaţiile luate în considerare în scopul
revizuirii ratingurilor, sistemele automate de avertizare, mecanisme care
permit ca erorile sistematice ce afectează ratingurile ECAI-ului să conducă la
ajustări în metodologia de acordare a ratingurilor etc.
3.3.2. Rezultatele proceselor de revizuire a
ratingurilor
3.3.3. Demonstraţia că s-a implementat un sistem de
testare ex-post (backtesting) şi că acesta este utilizat de cel puţin un an
3.3.4. La solicitarea Băncii Naţionale a României,
furnizarea informaţiilor cu privire la contactele sale cu conducerea superioară
a entităţilor cărora le acordă ratinguri.
3.4. Transparenţa şi
publicarea informaţiilor
3.4.1. Asigurarea că principiile metodologiei
utilizate de instituţia externă de evaluare a creditului la atribuirea
ratingurilor sunt disponibile public
3.4.2. Descrierea modalităţii de asigurare a
cerinţei prevăzute la pct.3.4.1, precum şi termenii în care este permis accesul
utilizatorilor potenţiali la ratingurile furnizate
3.4.3. Descrierea politicii de asigurare a
transparenţei, în funcţie de categoriile de ratinguri
furnizate: solicitate sau nesolicitate.
4. Ratinguri individuale
4.1. Credibilitatea şi acceptarea din partea pieţei
4.1.1. Orice dovadă care atestă încrederea din partea
pieţei
în ceea ce priveşte calitatea ratingurilor, cum ar fi:
cota de piaţă a instituţiei externe de evaluare a creditului, numărul
entităţilor cărora instituţia externă de evaluare a creditului Ie-a acordat
ratinguri, numărul entităţilor care plătesc pentru utilizarea ratingurilor sale
(anual), prezenţa sa de mult timp pe piaţă, veniturile obţinute din activitatea
de furnizare a ratingurilor, dovezi care atestă referiri în presă şi/sau în
literatura de specialitate la ratingurile instituţiei externe de evaluare a
creditului etc.
4.2. Transparenţa şi
publicarea informaţiilor
4.2.1. Modalitatea de publicare a ratingurilor
individuale (de exemplu, pe website-ul instituţiei externe de evaluare a
creditului) şi frecvenţa la care acestea sunt actualizate.
5. Punerea în corespondenţă
a ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calităţii creditului
5.1. Informaţiile furnizate de instituţia externă de
evaluare a creditului pentru a permite efectuarea de către Banca Naţională a
României a corespondenţei ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a
calităţii creditului pentru expuneri, altele decât cele din securitizare, se
referă la:
5.1.1. Definiţia stării de nerambursare
5.1.2. Rata cumulativă de nerambursare pe o perioadă
de 3 ani pentru fiecare categorie de rating (această informaţie trebuie
furnizată anual de către instituţiile externe de evaluare a creditului
recunoscute ca eligibile de cel puţin 3 ani) sau cel puţin cele mai recente
două rate cumulative de nerambursare disponibile
5.1.3. Media pe 10 ani a ratelor cumulative de
nerambursare pe o perioadă de 3 ani. Dacă informaţiile necesare efectuării
acestui calcul nu sunt disponibile, estimarea instituţiei externe de evaluare a
creditului cu privire la rata de nerambursare pe termen lung
5.1.4. Probabilitatea de neplată aşteptată pentru
fiecare categorie de rating, în cazul în care este
utilizat acest indicator
5.1.5. Descrierea metodologiei de calcul a ratelor
cumulative de nerambursare: selecţia portofoliului (static sau
dinamic/ajustat), definiţia stării de nerambursare, agregarea stărilor de nerambursare (mecanism de ponderare)
5.1.6. Semnificaţia statistică a ratelor de
nerambursare
5.1.7. Caracteristicile de dinamică ale metodologiei de
rating („point-in-time" sau „through the cycle")
5.1.8. Ratingurile furnizate de instituţia externă de
evaluare a creditului, precum şi semnificaţia fiecărei categorii de rating ;
5.1.9. Orizontul de timp acoperit de rating
5.1.10. Matricele de tranziţie
5.1.11. Acoperirea geografică.
5.2. Informaţiile furnizate de instituţia externă de
evaluare a creditului pentru a permite efectuarea de către Banca Naţională a
României a corespondenţei ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a
calităţii creditului pentru expunerile din securitizare se referă cel puţin la:
5.2.1. Semnificaţia stării de
nerambursare/deprecierii, în funcţie de care se calculează rata de
nerambursare/depreciere
5.2.2. Indicatori/date referitoare la performanţa
ratingurilor, însoţite de o explicaţie a principalelor lor caracteristici (de
exemplu: raţionamentul/argumentele care a/au stat la baza stabilirii
orizontului de timp pe care s-a efectuat studiul, precum şi modul în care
achitarea ulterioară a plăţilor restante - curing - şi retragerea ratingurilor
influenţează analiza asupra performanţei ratingurilor)
5.2.3. Date privind ratele de pierdere/recuperare
5.2.4. Informaţiile prevăzute la pct. 5.1.8-5.1.11.
6. Informaţii suplimentare
pentru expunerile sub forma titlurilor de participare deţinute în organisme de
plasament colectiv
6.1. Informaţii care reflectă faptul că ratingurile
aferente expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute în organisme
de plasament colectiv reprezintă în primul rând indicatori ai calităţii
creditului aferente activelor suport
6.2. Influenţa altor factori şi măsura în care aceştia
au fost luaţi în considerare la stabilirea ratingului
6.3. Informaţiile prevăzute la pct. 5.1.8-5.1.11.
ANEXA Nr. II
CHESTIONAR
pentru evaluarea îndeplinirii criteriilor de
eligibilitate
1. Credibilitatea şi acceptarea din partea pieţei
1. Care sunt măsurile promovate de instituţia externă
de evaluare a creditului pentru asigurarea/creşterea credibilităţii pe piaţă?
2. Există indicii din partea utilizatorilor,
participanţilor pe piaţă etc. cu privire la aprecierea activităţii instituţiei
externe de evaluare a creditului sau a utilităţii ratingurilor furnizate?
3. Care au fost modificările intervenite în ultimii 3
ani în ceea ce priveşte procedurile pentru prevenirea potenţialelor conflicte
de interese? Care au fost factorii ce au determinat aceste modificări (situaţii
intervenite la nivel intern sau practica pe piaţă) ?
4. Au existat divergenţe între instituţia externă de
evaluare a creditului şi entităţile cărora le-a acordat ratinguri? In cazul
unui răspuns afirmativ, cum s-au rezolvat aceste divergenţe?
5. Au existat plângeri cu
privire la modul de utilizare a informaţiilor confidenţiale?
2. Independenţa
6. Informaţii referitoare la auditorul financiar
7. Cum este asigurată susţinerea veniturilor ECAI-ului?
Este asigurată capacitatea acesteia de a face faţă eventualelor fluctuaţii ale
veniturilor?
8. Au fost identificaţi potenţiali factori care ar
putea cauza o diminuare a cererii de ratinguri pe segmentul de piaţă pe care
ECAI-ul îşi desfăşoară activitatea?
9. Există sau au existat (în ultimii 3 ani)
debite/datorii restante? Faţă de cine?
10. Care sunt cerinţele de calificare pentru
personalul implicat în activitatea de furnizare a ratingurilor?
11. Care sunt măsurile luate în vederea
perfecţionării personalului implicat în activitatea de furnizare a
ratingurilor?
3. Revizuirea permanentă şi
transparenţa
12. Cum este realizată monitorizarea entităţilor,
ulterior acordării unui rating?
13. Care este termenul în care sunt publicate
ratingurile acordate/ratingurile rezultate în urma revizuirii?
14. Au intervenit în ultimii 3
ani, în urma revizuirii, modificări semnificative ale ratingurilor? In cazul
unui răspuns afirmativ, care au fost factorii care au determinat aceste
modificări?
15. Este efectuată o analiză retrospectivă a legăturii
existente între ratinguri şi stadiul ciclului economic în care acestea au fost
furnizate? In cazul unui răspuns afirmativ, care sunt rezultatele/concluziile
acestei analize?