REGULAMENT Nr. 6 din 14 noiembrie 1995
privind principiile si organizarea platilor cu card de catre societatile
bancare
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 282 din 5 decembrie 1995
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiect
Prezentul regulament are ca obiect stabilirea unor principii si reguli de
organizare in activitatea de servicii de transfer de fonduri si decontare prin
cartele de plata, denumite, pentru scopurile prezentului regulament, plati cu
card, efectuate de societatile bancare, denumite in continuare banci.
Art. 2
Definitii
In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. Agent de decontare este o persoana juridica desemnata, prin obligatii
reciproce, sa initieze decontarea finala a platilor in numele tuturor
participantilor la decontare.
2. Obligatii reciproce sunt actele formale nascute din contracte sau din
lege, desemnand drepturi si obligatii ale partilor, reguli comune si proceduri
standardizate referitoare la platile cu carduri, care, daca au ca parte
semnatara o persoana juridica romana, vor fi in mod obligatoriu redactate si in
limba romana.
3. Automatul programabil este un dispozitiv ale carui date de iesire depind
de datele de intrare si de logica programului intern prin care, cu ajutorul
unui card compatibil, sunt initiate si pot fi efectuate operatiuni in numele si
pe contul unui comerciant care are constituita si poate prelua raspunderea
materiala asupra automatului programabil, inclusiv asupra:
a) distribuitorului automat de numerar, denumit, conform practicii
internationale, cash, care este un dispozitiv electromecanic ce permite unui
utilizator de card accesul la dreptul detinatorului de a retrage disponibil din
contul sau, sub forma bancnotelor, si, uneori, si sub forma monedelor metalice,
denumite in continuare numerar; si/sau
b) ghiseului automat de banca, denumit prescurtat, conform practicii
internationale, ATM, care este un dispozitiv electromecanic ce permite unui
utilizator de card accesul la dreptul detinatorului de a retrage disponibil din
contul sau sub forma numerarului si/sau sa aiba acces la diferite servicii de
informare asupra situatiei unor conturi, asupra transferurilor de fonduri sau
asupra acceptarii de depozite;
c) terminalului pentru transferul electronic de fonduri de la punctul de
vanzare, denumit prescurtat, conform practicii internationale, EFT POS, care
este un dispozitiv ce permite preluarea, captarea si, in unele cazuri,
transmiterea de informatie asupra platii cu card prin mijloace electronice de
la punctele de vanzare, de obicei cu amanuntul, ale comerciantului.
Din punct de vedere al accesului la echipamente sau proceduri de prelucrare
a datelor, un automat programabil poate, printr-o utilizare combinata a
tehnicilor de transmisie si prelucrare a datelor, denumita telematica, opera cu
referinta in timp real la date administrate de o unitate centrala (on-line) sau
fara o astfel de referinta (off-line).
Din punct de vedere comercial, pe baza unui card, un automat programabil
vinde numerar si/sau, dupa caz, servicii, cu prioritate de informare.
4. Autorizarea platii cu card este un ansamblu de metode si proceduri
prevazut in obligatii reciproce prin care, inclusiv prin intermediul unui
automat programabil, comerciantul transmite informatie referitoare la un card
pentru care doreste sa minimalizeze riscul de a-l accepta ca mijloc pentru
plata, informatie pe baza careia cere si primeste un raspuns reflectand opinia
emitentului.
5. Codul de identificare a bancii, prescurtat, conform practicii
internationale, prin termenul IIN, este un cod inalienabil oricarui card care
este atribuit in vederea identificarii la plata prin card a bancii la care
detinatorul face trimitere pentru a face plata.
6. Cartela de plata, care va fi denumita, conform practicii internationale,
card, este un suport de informatie standardizat, securizat si individualizat
care semnaleaza ca detinatorul sau ar putea avea succes la dreptul de a-l
folosi pentru plata, conferit de emitent; un card este acceptabil de catre
comerciant ca mijloc de plata, de catre detinator, a obligatiilor asumate de
catre utilizator la procurarea de marfuri, consumul de servicii sau obtinerea
de avansuri in numerar de la comerciant, in termenele si in conditiile legii, a
obligatiilor reciproce si a altor reglementari aplicabile.
Un card va fi acceptat ca mijloc pentru plata conform conditiilor in care a
fost emis, stipulate prin obligatii reciproce.
In vederea prevenirii riscurilor de neplata, orice instrument de plata,
inclusiv cardul, va fi acceptat ca mijloc pentru plata, astfel incat sa permita
unui sistem de transfer de fonduri:
a) transferul obligatiilor create de instructiunile de a plati sau de a
face sa se plateasca, date sau autorizate de platitor, colectate la banca
beneficiarului platii catre banca platitorului in vederea debitarii contului
acestuia, procedura care va fi denumita, conform practicii internationale,
debit transfer; sau
b) prelucrarea unuia sau mai multor ordine de plata incepand cu cel al
initiatorului, date in scopul de a pune fonduri la dispozitia beneficiarului,
procedura care va fi denumita, conform practicii internationale, credit
transfer.
7. Credit cardul indica faptul ca detinatorului i-a fost deschisa o linie
de credit care ii permite sa achizitioneze bunuri, servicii si/sau numerar in
limita unui plafon stabilit in prealabil.
Credit cardul va fi emis si operat astfel incat sa permita preluarea de
date pe baza carora detinatorul:
a) sa-si ramburseze in totalitate creditul la sfarsitul perioadei
stabilite, caz in care mai poate fi denumit, conform practicii internationale,
travel and entertainment card ori charge card, sau:
b) sa-si stinga creditul acordat numai in parte, partea ramasa urmand sa
fie considerata ca o extensie a creditului acordat anterior.
8. Card multifunctional este orice debit card care are si alte functii care
il pot face recunoscut ca mijloc pentru plata, precum:
a) cartela de numerar, denumita conform practicii internationale, cash
card, care este un card utilizabil exclusiv pentru automate programabile care
pot distribui numerar; sau
b) cartela de garantare a emiterii cecurilor, denumita conform practicii
internationale, cheque guaranted card, care este un card emis ca parte a unui
sistem de garantare ce permite, la prezentarea de catre utilizator a unui
astfel de card valid, alaturi de cecul scris si semnat, ca acesta sa fie
garantat, pana la o suma specificata, de catre banca emitenta a cardului si
trasa prin cec.
9. Debit cardul permite ca detinatorului sa ii poata fi debitata in mod
direct contravaloarea bunurilor, serviciilor si/sau numerarului, achizitionate
pe seama fondurilor din contul sau, la o persoana juridica care are in obiectul
sau de activitate atragerea de depozite banesti.
10. Comerciantul este o persoana juridica sau un automat programabil asupra
caruia aceasta are constituita si poate prelua raspundere materiala si care
accepta cardurile ca mijloc pentru plata ca parte a unui sistem de prevenire si
impartire a riscului la care, in termenele si conditiile obligatiilor
reciproce, este parte si asupra caruia poate cere sa fie instruit.
11. Decontarea este descarcarea de o obligatie intre doua sau mai multe
parti, inclusiv intre acelea care au calitatea de participant la decontare, in
vederea finalizarii transferului de fonduri si trecerii acestora in mod
neconditionat si irevocabil in proprietatea beneficiarului, printr-o forma de
finalitate a platii.
In cazul decontarilor fara numerar, partile reflecta descarcarea de
obligatii prin inscrieri in evidente, inclusiv in conturi detinute la cel putin
o banca si/sau la un agent de decontare desemnat prin obligatii reciproce ca
parte a unui sistem interbancar de transfer de fonduri.
O decontare intre doua parti este considerata finala, in cazul si la
momentul cand un transfer irevocabil al creditului se produce in conturile
deschise de catre agentii de decontare ai celor doua parti la o institutie de
decontare definita.
O decontare finala este considerata ultima, daca, pentru descarcarea
obligatiei initiale intre parti, sunt transferate irevocabil fonduri in
creditul conturilor deschise la banca de emisiune a monedei in care este
descrisa plata avand ca efect o crestere a pasivelor acesteia.
12. Dematerializarea este rezultatul operatiunii de eliminare a
documentelor care dovedesc sau certifica, confectionate pe suport hartie, si preluarea
datelor acestora prin inregistrari compatibile cu alte medii de pastrare,
transmitere, prelucrare si valorificare a informatiei.
13. Detinatorul este persoana fizica sau juridica pe numele careia este
emis cardul in termenii si conditiile obligatiilor reciproce cu emitentul, care
includ solutii si pentru situatia in care detinatorul nu este aceeasi persoana
cu utilizatorul.
14. Emitentul cardului este o banca fie ca este proprietara marcii
distinctive sub care este emis cardul, fie ca are cu proprietarul marcii
obligatii reciproce care ii permit sa emita cardul.
15. Evidente sunt orice informatii referitoare, doveditoare sau care
certifica plati, alcatuite prin efectul legii, reglementarilor Bancii Nationale
a Romaniei, obligatiilor reciproce sau altor reglementari aplicabile.
16. Finalitatea platii reprezinta intr-un sistem interbancar de transfer de
fonduri care are participanti la decontare si un agent sau o institutie de
decontare, desemnata si recunoscuta de acestia ca relevanta pentru acoperirea
riscurilor de neplata, o obligatie neconditionata asumata pentru incheierea
transferului de fonduri, astfel:
a) participantul la decontare, care primeste instructiuni referitoare la
plata, isi asuma obligatia de a pune, la o data determinata, in mod definitiv
si irevocabil, fonduri la dispozitia beneficiarului desemnat in instructiunile
referitoare la plata; conform practicii internationale acest tip de finalitate
a platii fiind denumit finalitatea primitorului; sau
b) participantul la decontare, care da sau expediaza o instructiune
referitoare la plata, isi asuma obligatia de a pune in mod definitiv si
irevocabil fonduri la dispozitia altui participant la decontare, conform
practicii internationale acest tip de finalitate a platii fiind denumit
finalitatea expeditorului; sau
c) institutia de decontare, de obicei banca de emisiune de moneda in care
este descrisa plata, isi asuma obligatia de punere la dispozitia
participantului la decontare primitor, in mod definitiv si irevocabil,
fondurile pe care le-a primit, de la participantul la decontare expeditor;
momentul descarcarii de obligatie coincide cu momentul hotarat de parti pentru
inregistrarea in evidentele institutiei de decontare, inclusiv in conturi, fie
imediat, fie in aceeasi zi, fie in ziua urmatoare, fie in alt moment in timp,
conform practicii internationale acest tip de finalitate a platii fiind
denumit, finalitatea decontarii.
17. Fondurile sunt acel tip de valori transferabile pentru plata, exprimate
in instructiunile care o descriu printr-o suma de bani si preschimbabile la
vedere in forma baneasca pentru decontare, valori din care se constituie
dreptul neconditionat al debitorului asupra unui tert acceptabil de catre
creditor pentru plata.
18. Imprinter este un dispozitiv mecanic care permite, pe suprafata unei
evidente pe suport hartie, de obicei o nota de plata pe care urmeaza sa fie
semnata de luare la cunostinta de catre utilizator, denumita conform practicii
internationale imprinter voucher, luarea unei amprente, dupa elementele
confectionate in relief prin gofrare/embosare pe fata cardului.
19. Institutie de decontare este banca de emisiune de moneda in care este
descrisa plata sau o persoana juridica care deschide agentilor de decontare
sau, dupa caz, direct participantilor la decontare conturi prin care au loc
intre acestia transferuri de fonduri prin care se realizeaza decontarea finala
sau, la banca de emisiune, finala si ultima.
20. Participant la decontare este semnatarul unor obligatii reciproce care,
in cadrul unui sistem interbancar de transfer de fonduri, schimba in mod
nemijlocit instructiuni de a face plati cu alti participanti la decontare si
care deschide si mentine un cont de decontare la un agent de decontare.
Participantul la decontare, in calitatea sa de participant direct sau
membru intr-un sistem interbancar de transfer de fonduri, poate actiona in
numele unor participanti indirecti, pe baza obligatiilor reciproce pe care le
semneaza si care permit participantilor indirecti, prin actiunea celor directi,
accesul la transferul de fonduri intre banci prin schimbul de instructiuni de a
face plati si/sau decontarea.
21. Codul personal de identificare aferent unui card, prescurtat, conform
practicii internationale, prin termenul PIN, este un cod personal atribuit
biunivoc de catre emitent unui detinator de card, pe care utilizatorul poate fi
pus in situatia de a-l reproduce in vederea verificarii identitatii
detinatorului la o plata cu card deservita de un automat programabil sau de un
alt mijloc apt sa preia si sa recunoasca pentru comerciant, precum si sa
protejeze, cel putin fata de acesta din urma, continutul respectivului PIN.
Acolo unde plata cu card se poate face prin transfer electronic de date, PIN
poate fi considerat ca echivalentul electronic al semnaturii detinatorului
cardului.
22. Plata este actul prin care, pe baza unui set de proceduri intre parti,
are loc satisfacerea sau descarcarea de o obligatie prin furnizarea de catre
debitor a unui drept neconditionat pe care il are asupra unui tert si care sa
fie acceptabil pentru creditor.
23. Proprietar de marca, denumit, conform practicii internationale, credit
card company, este o persoana juridica, care este proprietarul marcii sub care
este emis un credit card si care, conform obligatiilor reciproce in care este
semnatara, poate furniza si servicii de marketing, prelucrare de informatie,
precum si alte servicii persoanelor carora le acorda permisiunea de a folosi
marca respectiva.
Tipurile de proceduri in cadrul unei plati, inclusiv a unei plati cu card
sunt: transferul si decontarea, intermediara si finala a fondurilor.
24. Procesor este orice persoana juridica care, in baza unor obligatii
reciproce la care emitentul este parte semnatara, poate actiona in plati cu
carduri ca intermediar intre detinator, comerciant, emitent, alt procesor
si/sau alta persoana juridica.
25. Raspunsul este rezultatul autorizarii si poate contine unul dintre
urmatoarele tipuri de mesaj referitor la card:
a) acceptare pentru toata suma platii;
b) solicitarea de instructiuni suplimentare la o adresa intr-un interval de
timp si prin proceduri cunoscute de plati din obligatiile reciproce;
c) neacceptare ca mijloc pentru plata;
d) neacceptare ca mijloc pentru plata, cu solicitarea comerciantului de a
confisca respectivul card.
26. Riscurile de neplata sunt acei parametri negativi sau perturbatori pe
considerarea, evaluarea si impartirea carora sunt fundamentate actele si
faptele partilor in plati, inclusiv la cele cu card si care vor fi, fara vreo
limitare la aceasta, considerate, in cazul platilor descrise in aceeasi moneda,
sub urmatoarele forme:
a) riscul principal este posibilitatea ca o parte sa piarda intreaga suma
implicata intr-o tranzactie, inclusiv din cauza existentei unui interval de
timp intre introducerea tranzactiei initiale in sistemul de plati si decontarea
finala;
b) riscul de lichiditate este posibilitatea ca un participant la decontare
sa nu poata deconta soldul debitor la termenul stabilit din cauza faptului ca
nu are suficiente active lichide, fara ca acest fapt sa implice ca nu este
solvabil la o data neprecizata in viitor;
c) riscul de creditare este posibilitatea ca o parte sa nu poata deconta
integral o obligatie nici la termenul stabilit, nici la un alt termen ulterior;
d) riscul de piata este posibilitatea ca, intr-o tranzactie in curs de
desfasurare, datorita neindeplinirii la termenul stabilit de catre o parte a
obligatiilor sale privind decontarea, o alta parte solvabila, avand neasigurata
la risc (deschisa) pozitia pe piata, sa fie impiedicata sa obtina la timp
castigul scontat; aceasta pozitie deschisa (expunere la risc) reprezinta costul
de inlocuire a tranzactiei initiale in preturile curente ale pietei;
e) riscul sistemic este posibilitatea ca neindeplinirea obligatiilor
asumate de un participant la decontare intr-un sistem interbancar de transfer
de fonduri sa fie cauza a neindeplinirii si de catre alti participanti la
decontare a obligatiilor lor la termenele stabilite.
27. Sistem de plati este un ansamblu de acte si fapte realizate de un grup
de persoane si institutii care a adoptat si respecta instrumente si proceduri
pentru a face banii sa circule in spatiu si timp in vederea platilor, conform
prevederilor legii, obligatiilor reciproce sau reglementarilor aplicabile, dupa
caz.
28. Sistem interbancar de transfer de fonduri este acel sistem de plati
care, pe baza unui contract sau a unei legi ori prin efectul acesteia, face
fondurile sa circule in spatiu si timp, intre cel putin trei participanti la
decontare, semnatari ai unor obligatii reciproce de a respecta reguli comune si
proceduri standardizate pentru a transmite si a deconta obligatiile banesti
care intervin intre ei, fie in numele si pe contul lor, fie la cererea
clientilor lor care le ordona sau ii mandateaza sa faca o plata.
Sistemul interbancar de transfer de fonduri asigura finalitatea decontarii
prin stingerea datoriilor sau creantelor, una cate una, in mod individual,
tehnica denumita, conform practicii internationale, decontare pe brut si/sau
prin stingerea de catre un agent de decontare numai a diferentei dintre
datoriile si creantele tuturor participantilor la decontare sau a tuturor
combinatiilor de cate doi astfel de participanti, tehnica denumita conform
practicii internationale, decontare pe net.
29. Transferul de fonduri este actul de a transmite sau a crea drepturi
asupra fondurilor. Transferul interbancar de fonduri este initiat de o banca si
se incheie prin decontarea finala a sumei, in momentul si in forma hotarate in
cadrul unui sistem interbancar de transfer de fonduri pentru inregistrarea in
conturile agentului de decontare.
30. Utilizator este orice persoana fizica acceptata de comerciant, inclusiv
prin intermediul unui automat programabil ca avand acces la drepturile
conferite de card detinatorului.
CAP. 2
Cardul ca purtator de informatie
Art. 3
Elemente ale cardului
1. Cardul reprezinta si functioneaza ca semnul distinctiv, larg recunoscut,
in primul rand de catre comercianti, ca detinatorul are dreptul de acces la o
procedura de autorizare si plata cu card.
Conform obligatiilor reciproce, emitentul va asigura trasaturi de
securitate care sa protejeze corpul material al cardului ca suport de informatie.
Totodata, emitentul va asigura trasaturi de personalizare incorporate pe
suprafata cardului, si, dupa caz, in alte componente inserate in corpul
material al acestuia, inclusiv banda magnetica si circuitul sau circuitele
integrate.
Emitentul se va asigura si va raspunde pentru orice alte eventuale
trasaturi de siguranta si personalizare ale cardului, accesibile sau nu
simtului sau cunoasterii comune care sa nu permita falsificarea sau alterarea
informatiei revelatoare pentru plata prin card, ori utilizarea frauduloasa sau
improprie a acestuia la plata, precum si restrangerea efectelor pierderii,
furtului, deteriorarii, distrugerii, precum si pentru evitarea producerii
oricaror efecte materiale daunatoare partilor sau increderii in plata cu card.
2. Emitentul are responsabilitatea pentru incadrarea confectiei materiale a
cardului si a informatiei minime pe care trebuie sa o contina si sa fie capabil
sa asigure urmatoarele caracteristici comune:
2.1. fabricarea din material plastic cu aceleasi dimensiuni, indiferent de
emitent, in stricta conformitate cu ISO 7810 si ISO 7813;
2.2. sa prezinte pe partea din fata (recto) urmatoarele:
a) elemente destinate folosirii imprinterului pentru luarea unei amprente
clare si distincte cel putin pentru evidentele detinatorului, care vor include:
- numarul cardului, putand avea maximum de caractere prevazut in
obligatiile reciproce;
- numele, prenumele si orice alte elemente care sa permita evitarea
confuziilor referitoare la identitatea detinatorului, intr-o redactare cu
caractere latine si fonturi conforme obligatiilor reciproce;
- data cronologica a expirarii valabilitatii cardului (LL/AA), conform
calendarului gregorian, cu precizarea in obligatiile reciproce a timpului
conventional in care este stabilita ora expirarii in evidentele emitentului;
b) elemente destinate informarii prin recunoastere vizuala, cel putin la
comerciant:
- denumirea si sigla emitentului aplicate conform reglementarilor in
vigoare, astfel incat sa nu induca in eroare comerciantul si sa nu furnizeze
informatie falsa despre emitent;
- o holograma vizibila la lumina naturala.
Toate aceste inscrisuri se vor face prin gravare laser (recomandat), sau
embosare;
2.3. sa prezinte pe partea din spate (verso) urmatoarele:
a) o banda magnetica inregistrabila pe cel putin trei piste care respecta
prevederile din ISO 7811/2, ISO 7814/4, ISO 7811/5 si ISO 7813;
b) un panel de semnatura cu fundal de culoare deschisa, rezistent la uzura
si avand elemente de siguranta in desen care sa ingradeasca posibilitatea
stergerii sau modificarii semnaturii.
CAP. 3
Drepturi si obligatii de baza ale bancilor in operatiuni cu cardul
Art. 4
Obligatii comune
1. Avand in vedere posibilitatea utilizarii cardului ca mijloc pentru
plata, toti emitentii se vor conforma reglementarilor Bancii Nationale a
Romaniei privind autorizarea sistemelor de plati.
2. Emitentii, procesorii si comerciantii sunt obligati ca, in vederea
autorizarii, sa faca dovada la momentul emiterii cardului ca detin sau au
acces, pe toata durata platilor cu respectivul card, la sisteme de transfer si
decontare compatibile cu cardul propus spre autorizare si performante in raport
cu serviciile pe care intentioneaza sa le ofere, asa cum este prevazut in
obligatiile reciproce.
3. Emitentii, procesorii si comerciantii sunt obligati ca, in vederea
autorizarii, sa faca, sub semnatura emitentului, o evaluare scrisa a riscurilor
in transferul, decontarea si administrarea informatiei din platile cu cardul
propus.
4. Pentru desfasurarea platilor cu card, precum si pentru evaluarea
eforturilor partilor de a promova concurenta loiala si a salvgarda interesul
public, toti participantii la platile cu card au obligatia sa incheie si sa semneze
obligatii reciproce.
Art. 5
Obligatiile emitentului
1. Cardul este, pe tot parcursul existentei sale, proprietatea emitentului,
care va lua toate masurile pentru a cuprinde in obligatiile reciproce clauze
care sa previna, sa acopere si sa imparta riscurile in cursul intregii
activitati cu carduri.
2. Emitentul va elibera, va preschimba si va reinnoi un card la initiativa
persoanei care solicita si motiveaza in scris aceasta, dupa verificarea
fezabilitatii si oportunitatii, in cazul satisfacerii cererii.
In acest scop, pentru evaluarea, limitarea si impartirea riscurilor,
emitentul poate cere persoanei care solicita un card toate datele si orice
document, in forma veridica si actualizata, inclusiv pentru scopurile
verificarii identitatii potentialului detinator, a determinarii profilului sau
in calitate de consumator, precum si a bonitatii sale.
3. Emitentul raspunde pentru crearea si organizarea de evidente referitoare
la plata cu cardul emis, inclusiv pentru proceduri de notificare a
indeplinirii, rezilierii sau modificarii obligatiilor asumate prin obligatii
reciproce, acordand un interval de timp rezonabil intre notificare si intrarea
in vigoare a acestora.
4. Emitentul va comunica partii sau partilor semnatare, dupa caz, prin
textul obligatiilor reciproce referitoare la plata cu card, in primul rand
detinatorului si comerciantului pentru o buna fundamentare a deciziilor
acestora si protectia sistemului platii cu card, cel putin urmatoarele
elemente:
a) drepturile materializabile la utilizarea cardului, inclusiv cele
aferente platii prin card, restrictiile si limitarile ce pot greva in timp si
spatiu asupra respectivelor drepturi, inclusiv o modalitate de declarare a
pierderii, furtului, deteriorarii sau altor evenimente din cauza carora
considera ca pot fi lezate drepturi la plata cu card;
b) indatoririle si responsabilitatile partilor prin efectul proprietatii
emitentului asupra cardului, inclusiv indatoririle si responsabilitatile
detinatorului in pastrarea in siguranta a cardului, pastrarea
confidentialitatii asupra PIN si notificarea evenimentelor ce pot afecta plata
cu card;
c) pretul cardului;
d) taxele specifice, daca exista, pe care detinatorul trebuie sa le
plateasca emitentului pentru serviciile oferite de acesta. Exemple de astfel de
taxe sunt: taxa pentru avansuri in numerar, taxa de folosire a ATM, rata
dobanzii aplicate conturilor pentru credit carduri;
e) pentru credit carduri, informatii referitoare la orice taxe auxiliare
aplicabile contului aferent cardului, de exemplu: taxe pentru extrase
suplimentare, taxe pentru plati intarziate;
f) raspunderea detinatorului, incluzand costurile, in cazul in care cardul
este pierdut sau furat;
g) suma limita per operatiune admisa;
h) momentul inscrierii tranzactiei in contul aferent cardului;
i) tipurile de tranzactii posibil a fi efectuate cu cardul (cumparari de
bunuri si servicii, retragere de numerar din ATM, avansuri in numerar) si
locurile unde aceste tranzactii pot fi efectuate;
j) comisionul total aplicat (daca este cazul);
k) dobanda aplicata (daca este cazul).
5. Emitentul va lua neintarziat toate masurile necesare pentru a evalua, a
preveni si, dupa caz, a limita riscurile ce se pot produce prin utilizarea in
continuare a unui card despre care a luat cunostinta ca este sau este declarat
ca pierdut, furat, deteriorat, distrus sau implicat in orice alt eveniment care
ar pune, total sau partial, vreuna dintre partile unei plati cu card in
imposibilitate de a-si exercita drepturi sau, dupa caz, indatoriri pentru
evitarea riscurilor de neplata.
6. Emitentul va prelua raspunderea pentru pierderile suferite la platile cu
card:
6.1. pentru toate tranzactiile neautorizate de detinator, daca:
a) survin dupa ce emitentul a fost anuntat de pierderea, furtul sau alta
cauza generatoare de riscuri de neplata;
b) au loc prin fapta altei persoane care ajunge sa cunoasca sau ar putea
cunoaste PIN al detinatorului;
6.2. pentru toate pagubele produse de erorile in tranzactii aparute din
cauza defectelor la aparatura sau la alte sisteme tehnice, in afara de cazul in
care defectul era evident pentru utilizator sau semnalat acestuia intr-o forma
scrisa, inclusiv prin continutul unui mesaj pe ecran.
Raspunderea emitentului se va limita la sumele debitate eronat din contul
detinatorului, plus dobanda aferenta acestor sume, daca obligatiile reciproce
nu completeaza sau nu modifica aceste prevederi.
7. Emitentul are obligatia de a pune la dispozitia detinatorului evidente
aferente platilor cu cardul acestuia, inclusiv extrase de cont.
8. Emitentul va asigura confidentialitatea datelor privind detinatorul
cardului si a platilor cu cardul pentru care a primit cerere de autorizare.
9. Daca emitentul nu este proprietar de marca ii revine obligatia sa
evalueze, sa previna si sa aiba in functiune, in baza obligatiilor reciproce, o
modalitate de impartire a riscurilor de neplata ce se pot produce prin
influenta drepturilor si obligatiilor din obligatiile reciproce cu proprietarul
de marca asupra propriilor decontari sau asupra obligatiilor reciproce pe baza
carora emitentul actioneaza ca participant, agent sau institutie de decontare.
10. Emitentul are obligatia de a instrui cel putin pe detinator si pe
comerciant sa respecte procedurile si intervalele de timp in alcatuirea si
transmiterea de evidente si orice alte informatii care pot contribui la
realizarea finalitatii decontarii.
11. Emitentul are obligatia de a instrui pe comerciant referitor la
comportamentul optim in caz de frauda la o tentativa de plata cu card, precum
si asupra procedurilor si intervalelor de timp pentru retinerea respectivului
card si, dupa caz, colaborarea cu autoritatile statului in limitarea efectelor
riscurilor de neplata.
Art. 6
Alte drepturi si obligatii
1. Emitentul are obligatia de a contribui la impunerea obligatiilor asumate
prin obligatii reciproce, luand totodata masuri pentru salvgardarea interesului
public, asigurarea unei concurente loiale, apararea bunei reputatii a
clientilor si a marcilor, in scopul instaurarii si obtinerii unui climat de
afaceri favorabil comertului efectuat de banci cu servicii de plati cu carduri.
Pentru acest scop, cu autorizarea Bancii Nationale a Romaniei, emitentii se
pot asocia in organizatii profesionale nonprofit pentru studiul pietei,
urmarirea performantei prestatorilor si persuasiune morala pentru respectarea
unor coduri de conduita in comertul efectuat de banci cu servicii de plati cu
carduri.
CAP. 4
Principii de procedura
Art. 7
Principii de procedura
Emitentul isi va organiza activitatea si evidentele astfel incat sa poata
gestiona distinct cel putin doua faze ale platii cu card:
1. o faza nonbancara, care cuprinde emiterea cardului, initierea si
schimbul de informatii pentru autorizarea cererii comerciantului de a-l accepta
ca mijloc pentru plata, precum si circuitul si evidenta informatiei convenite
in obligatiile reciproce pentru finalitatea decontarii platilor cu card, faza
denumita, pentru scopurile prezentului regulament, FAZA 1;
2. o faza bancara care cuprinde, dupa incheierea FAZEI 1, operarea de
inscrieri in evidente, inclusiv in conturi deschise la banci, agenti,
participanti sau institutii de decontare, in masura in care acestea sunt banci
pentru finalitatea decontarii platilor cu card, faza denumita, pentru scopurile
prezentului regulament, FAZA 2.
Art. 8
Emiterea cardurilor
Pentru emiterea cardului emitentii vor respecta urmatoarele principii si
proceduri:
1. dobandirea calitatii de emitent de card se face dupa dobandirea
autorizarii cardului ca instrument de plata de Banca Nationala a Romaniei.
In scopul obtinerii autorizatiei, in conformitate cu prevederile
Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/1995, emitentul va prezenta
Bancii Nationale a Romaniei - Directia generala plati si urmarirea riscurilor
bancare urmatoarea documentatie:
- cererea de autorizare insotita de cinci specimene ale cardului;
- toate normele interne legate de carduri, aprobate de consiliul de
administratie al emitentului;
- in cazul in care emitentul nu este proprietar de marca, se vor prezenta
toate certificarile primite de la proprietar cu privire la designul si
conditiile tehnice de executare a cardului, a softului utilizat, precum si a
aparaturii montate la comerciant;
- in cazul in care cardul este cu circulatie internationala si emitentul nu
este proprietar de marca, se vor prezenta si certificarile proprietarului de
marca cu privire la integrarea in sistemul de autorizare si decontare a
acestuia;
- un business plan, care va cuprinde urmatoarele elemente:
I. informatii privitoare la emitent:
- active/cifra de afaceri;
- pozitia bancii in zona de utilizare a cardului;
- segmentul de piata detinut de banca;
- numarul si tipul conturilor, sucursalelor si filialelor;
- alte instrumente de plata emise si autorizate de Banca Nationala a
Romaniei - Directia generala plati si urmarirea riscurilor bancare pana la
momentul prezentarii cererii de autorizare;
- descrierea sistemului informatic al bancii;
II. informatii despre card:
- ce tipuri de card se intentioneaza a fi emise;
- aria de utilizare a cardului;
III. informatii despre aria de utilizare a cardului:
- populatie;
- numarul de clienti potentiali;
IV. obiective:
- numarul de carduri care vor fi emise;
- modul de efectuare a analizei de solvabilitate in cazul credit
cardurilor;
- estimarea numarului de tranzactii anuale;
- data la care se intentioneaza inceperea emiterii cardului respectiv;
- canalele de distributie (la ghiseu, sucursale, prin posta etc.);
- tipul de hardware si software ce urmeaza a fi folosit;
- strategia de promovare a produsului, modul de organizare a campaniei
publicitare;
V. o estimare, pe durata a 3 ani, a veniturilor si cheltuielilor legate de
card(uri) si utilizarea acestora.
In urma studierii documentatiei prezentate, Banca Nationala a Romaniei -
Directia generala plati si urmarirea riscurilor bancare va emite, in decurs de
30 de zile de la data primirii documentatiei, o autorizatie provizorie,
valabila 90 de zile, perioada in care emitentul se va afla sub monitorizarea
unei echipe specializate din cadrul Bancii Nationale a Romaniei - Directia
generala plati si urmarirea riscurilor bancare sau din cadrul sucursalelor
Bancii Nationale a Romaniei, in cazul in care zona de activitate a cardului
acopera si alte orase din tara.
Obiectivele urmarite in perioada de monitorizare sunt:
- derularea zilnica a operatiunilor;
- extragerea si analizarea saptamanala a statisticilor rezultate din
utilizarea cardurilor, in scopul prevenirii unor potentiale probleme;
- analiza desfasurarii activitatii serviciului de gestiune a riscului (daca
exista) sau a celui responsabil de aceasta activitate;
- analiza modului de decontare a operatiunilor;
- elaborarea de rapoarte saptamanale de monitorizare.
In situatia in care rezultatele obtinute in perioada de monitorizare sunt
satisfacatoare, Banca Nationala a Romaniei - Directia generala plati si
urmarirea riscurilor bancare - va emite autorizatia pentru tipul de card
solicitat a fi pus in circulatie;
2. emiterea cardului se face la cererea persoanei care doreste sa
dobandeasca calitatea de detinator si care va depune, in prealabil, o cerere
scrisa de emitere a cardului, in forma si in conditiile hotarate de emitent;
3. acordarea calitatii de detinator este un drept discretionar al
emitentului si nu un drept al clientului unei banci, emitentul asumandu-si
obligatia sa verifice, pana la eliminarea oricarui motiv de dubiu, datele
cerute persoanei care doreste sa devina detinator si pe care aceasta le-a
furnizat; in acest scop, emitentul are obligatia sa verifice cel putin
identitatea, autenticitatea documentelor prezentate si a veridicitatii si
actualitatii informatiei pe care acestea o contin, precum si a oricaror date si
elemente de performanta economico-financiara si de conformitate administrativa
pe care emitentul le-ar putea considera necesare pentru evaluarea activitatii
si faptelor clientului, care ar putea genera riscuri in plata cu card;
4. la emiterea cardului, sub marca unui proprietar de marca, emitentul
executa mandatul acestuia in termenele si in conditiile obligatiilor reciproce;
5. pe baza cererilor aprobate, emitentul va incheia si va semna un acord
reciproc cu detinatorul, avand prevederi exprese privind drepturile si
obligatiile partilor la plata cu card;
6. dupa incheierea acordului reciproc, reprezentantul autorizat al
emitentului va elibera detinatorului un card personalizat, confectionat prin
procedee tehnologice specifice, astfel incat sa asigure incadrarea in
standardele internationale ISO 7810 si ISO 7813 si sa cuprinda in card cel
putin numele si prenumele detinatorului, o codificare care sa reflecte
unicitatea in circulatie a respectivului card, data expirarii valabilitatii,
precum si alte elemente de siguranta, identificare si functionalitate, asa cum
prevad prezentul regulament, obligatiile reciproce si standardele internationale
in vigoare pentru confectionarea si plata cu card;
7. emitentul va incheia si va semna obligatii reciproce cu comerciantii in
scopul promovarii cardului sau pentru a fi acceptat ca mijloc pentru plata,
fara ca obligatiile reciproce sa aduca atingere dreptului comerciantului de
a-si asuma riscuri, a refuza discretionar sau a se informa, dupa caz, in
termenii si conditiile prevazute pentru autorizare, asupra opiniei emitentului
in legatura cu bonitatea detinatorului cardului acceptabil ca mijloc pentru
plata la momentul tranzactiei la comerciant, precum si asupra oricarui element
care, in opinia comerciantului, poate sprijini finalitatea decontarii;
8. comerciantii vor afisa la loc vizibil marcile cardurilor care le pot fi
prezentate pentru a fi acceptate ca mijloace pentru plata, daca obligatiile
reciproce nu completeaza sau nu modifica aceasta prevedere;
9. daca obligatiile reciproce cu emitentul nu prevad altfel, ori de cate
ori un comerciant a acceptat cardul ca mijloc pentru plata, el va realiza o
evidenta si cel putin o copie sub forma chitantei, facturii sau a oricarei alte
forme scrise, pe baza careia utilizatorul, prin contrasemnare pe loc, sa poata
recunoaste ulterior transferarea de catre comerciant a proprietatii asupra
bunurilor si/sau consumul de servicii. Comerciantul are, totodata, obligatia
ca, la prima cerere si fara amanare, sa puna definitiv (fara returnare) la
dispozitia utilizatorului o copie de pe o astfel de evidenta;
10. detinatorul are initiativa si raspunde pentru stornarea eventualelor
diferente constatate si este in drept sa ceara de la comerciant un act de
stornare sau alta forma de regularizare a diferentei.
Art. 9
Participarea cardurilor la plati
1. Emitentul are obligatia de a urmari permanent ca participarea cardurilor
pe care le emite la plati sa respecte prevederile legii si ale reglementarilor
Bancii Nationale a Romaniei in domeniul platilor cu si fara numerar.
2. Totodata, emitentul va face dovada ca obtine, prelucreaza si pastreaza
informatia obtinuta din datele culese si transferate in cursul platilor cu card
in interesul legalitatii, calitatii, operativitatii si acuratetei in obtinerea
finalitatii decontarii, precum si ca o astfel de informatie nu este schimbata,
transmisa sau vanduta in alte scopuri si in afara unor obligatii reciproce unde
emitentul este parte semnatara.
Art. 10
Fraude si activitati cu potential de risc
1. Prin organizarea informarii sale, emitentul raspunde de identificarea,
evaluarea si limitarea producerii efectelor fraudelor si a activitatilor cu
potential de risc.
2. Emitentul va identifica activitatea suspecta cu carduri la comerciant
prin compararea tranzactiilor decontate cu datele care reflecta autorizarile
cerute si acordate comerciantului si cu nivelurile de risc adoptate de emitent,
notificand comerciantului si altor persoane interesate informatia si orice
document care le-ar putea fundamenta decizii de prevenire a riscurilor de
neplata, de limitare sau de impartire a efectelor acestuia, dupa caz.
Emitentul va clasifica comerciantii in functie de parametrii pe care ii
considera ca definitorii pentru activitatea suspecta, astfel incat, dupa caz,
sa poata:
- impune limitari la cererile de autorizare ale comerciantului;
- instala un automat programabil sub controlul emitentului la punctul de
vanzare al comerciantului.
3. Emitentul are obligatia sa defineasca activitatea frauduloasa a
detinatorului si sa se informeze in legatura cu aceasta din orice sursa pentru
evitarea riscurilor de neplata.
In evaluarile emitentului, activitatea frauduloasa va presupune, fara a se
limita, existenta urmatoarelor elemente:
- obtinerea unui card de catre un detinator care se dovedeste ulterior ca
nu era indreptatit sa il obtina sau sa mai beneficieze de drepturile pe care i
le confera;
- obtinerea unui card de catre detinator se dovedeste ca a fost facuta pe
baza furnizarii de catre acesta emitentului a unor date false privind bonitatea
sa.
4. Emitentul va identifica activitatea neobisnuita la comerciant si
detinator care, prin desfasurarea si consecintele ei, depaseste alte limite
decat cele de la art. 10 pct. 2 si 3, fie din punctul de vedere al acumularii,
fie din punctul de vedere al aparitiei unui exces de tranzactii pe credit ale comerciantului,
fie din punctul de vedere al aparitiei unui ritm accelerat de crestere a
depozitelor bancare ale detinatorilor de carduri, fie din orice alte motive pe
care considera oportun sa le urmareasca pentru evitarea riscurilor de neplata,
notificand comerciantului, detinatorului, precum si altor persoane si
autoritati relevante informatia si orice document care le-ar putea fundamenta
decizii pentru prevenirea, limitarea sau impartirea, dupa caz, a riscurilor de
neplata.
Art. 11
Organizarea pe niveluri cantitative si de administrare a riscurilor de
neplata
1. Emitentul are obligatia ca, la autorizarea de catre Banca Nationala a
Romaniei a cardului pe care solicita sa-l emita, sa faca dovada ca dispune de
capacitate suficienta, chiar daca va emite cardul sub marca altui proprietar,
sa poata colecta, prelucra, gestiona si arhiva informatie revelatoare, de care
ia cunostinta in cursul unei plati propuse prin card, care sa ii permita
identificarea, evaluarea, limitarea si impartirea la timp a riscurilor care ar
putea impiedica finalitatea decontarii.
2. Emitentul va face dovada ca are si poate opera, la autorizarea platii cu
card, proceduri de stabilire si de administrare a riscurilor de neplata prin
etalonarea nivelurilor acestora si incadrarea corespunzatoare a comerciantilor
si a detinatorilor, in vederea fundamentarii unui comportament adecvat la
structurile interne ale emitentului care au competenta de refuz la plata,
impunere de restrictionari si interdictii, astfel incat sa evite discriminari
nejustificate ale clientelei, dar si producerea riscurilor de neplata.
Incadrarea comerciantilor si a detinatorilor de catre emitent intr-un nivel de
risc dureaza inca cel putin 90 de zile din momentul in care emitentul a
constatat ca la punctele unde s-au solicitat autorizari de plati cu card s-au
modificat conditiile si/sau cauzele care au incadrat comerciantul sau, dupa
caz, detinatorii in nivelul de risc respectiv.
3. Emitentul va dispune de structuri aparte pentru analiza si autorizarea
tranzactiilor cu carduri care vor putea fundamenta si emite refuzuri la plata
generate de fraude ca urmare a activitatii suspecte sau frauduloase. Refuzul la
plata va fi adus la cunostinta, in timp util, cel putin comerciantului, in
modalitatea hotarata prin obligatiile lor reciproce.
Emitentul isi va organiza procesul de autorizare astfel incat activitatile
frauduloase care apar in decursul unei perioade de 90 de zile la un comerciant,
desemnat ca avand un nivel de risc ridicat, sa poata fi refuzate la plata din
initiativa unui tert, care sa angajeze raspunderea emitentului fata de
comerciant.
Art. 12
Organizarea circuitului documentelor, evidentelor si notificarilor
Emitentul isi va organiza activitatea astfel incat sa poata urmari
anomaliile activitatii comerciantului si procesorului in organizarea
circuitului documentelor, evidentelor si notificarilor, pentru a stopa cererile
excesive de chitante/recipise care sunt mai mari, intr-o perioada data, decat o
medie stabilita de emitent utilizand informatii de la comerciant si detinator,
eventual preluate din cererile de reconstituire a chitantelor/recipiselor pe
care acestia le declara ca pierdute, furate sau distruse.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 13
Sanctiuni
1. Incalcarea prevederilor prezentului regulament se constata de catre
Directia generala plati si urmarirea riscurilor bancare, desemnata in termenii
si in conditiile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/1995.
Banca Nationala a Romaniei - Directia generala plati si urmarirea
riscurilor bancare poate fi sesizata in scris de catre orice parte semnatara de
obligatii reciproce referitoare la plati cu card.
2. Banca Nationala a Romaniei - Directia generala plati si urmarirea
riscurilor bancare, pe baza constatarilor sale, daca nu se intrunesc elementele
unei infractiuni, sesizeaza structurile Bancii Nationale a Romaniei cu
atributii in autorizare, supraveghere prudentiala si control la emitent, precum
si pe cele care indeplinesc in Banca Nationala a Romaniei functii de consultare
si reprezentare juridica, in vederea fundamentarii si aplicarii urmatoarelor
sanctiuni:
a) retragerea autorizatiei acordate de Directia generala plati si urmarirea
riscurilor bancare de a emite carduri;
b) dispunerea intreruperii operative a fluxului decontarilor bancii aflate
in culpa, in cadrul sistemului interbancar de transfer de fonduri, cu preluarea
raspunderilor materiale pentru blocarea sau intarzierea platilor de catre banca
in culpa;
c) suspendarea activitatii de plati cu card din obiectul de activitate al
bancii, autorizat de Banca Nationala a Romaniei.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 14
Delegarea de competente
Obligatiile reciproce pot prevedea delegarea de competente catre procesor
cu respectarea legii, a reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei si a altor
dispozitii legale aplicabile.
Art. 15
Solutionarea neintelegerilor dintre parti
Neintelegerile dintre parti cu privire la platile cu credit card se
solutioneaza in conformitate cu reglementarile legale in vigoare.
Art. 16
Alte dispozitii
In procesul de aplicare a prevederilor Regulamentului Bancii Nationale a
Romaniei nr. 1/1995, Directia generala plati si urmarirea riscurilor bancare va
urmari corelarea prevederilor din obligatiile reciproce care ii vor fi aduse la
cunostinta de catre bancile semnatare cu dispozitiile prezentului articol si
ale altor reglementari aplicabile.
p. GUVERNATORUL BANCII NATIONALE A ROMANIEI,
Emil Iota Ghizari