REGULAMENT Nr. 1 din 7 martie 1995
privind principiile si organizarea avizarii tehnice a sistemelor de plati si
decontari fara numerar
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 26 aprilie 1995
1. Dispozitii generale
Art. 1
In temeiul art. 2 din Legea nr. 33/1991 si al art. 21 din Legea nr.
34/1991, Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament, al carui obiect
il constituie principiile si organizarea avizarii tehnice a sistemelor de plati
si decontari fara numerar la Banca Nationala a Romaniei.
Art. 2
Ca activitate de interes public desfasurata prin conturi deschise la
societatile bancare autorizate de Banca Nationala a Romaniei, denumite in
continuare, pentru scopurile prezentului regulament, banci, transferul de
fonduri banesti prin sisteme de plati si decontari fara numerar este supus
reglementarii si controlului Bancii Nationale a Romaniei, precum si avizarii
tehnice a sistemelor individuale de plati si decontari fara numerar prin care
serviciile de transfer de fonduri in forma scripturala sunt oferite publicului.
Aceste servicii nu pot fi efectuate decat de catre persoane juridice.
Persoanele juridice, altele decat bancile, pot presta servicii de plati fara
numerar, in conditiile legii; numai dupa autorizarea acestora de catre Banca
Nationala a Romaniei.
Art. 3
Un sistem de plati si decontari fara numerar, denumit si definit in
continuare pentru scopul prezentului regulament drept sistem, cuprinde:
a) instrumentele de plati fara numerar, reprezentand suporturi tehnice de
date prin care intra si ies informatii din structura de prelucrare; se definesc
prin specimen, creat si actualizat ca referinta de catre operator la Autoritatea
de Avizare Tehnica pentru toti multiplii sai, individualizati prin momentul in
timp si alte date particulare cu care intra in structura de prelucrare;
b) structura de prelucrare a informatiei de plati fara numerar reprezinta
un sistem tehnico-economic de creare, intermediere, circulatie si valorificare
a datelor printr-un ansamblu coerent si definit in prealabil de operator,
cuprinzand metode, tehnici si proceduri de transfer, analiza, compunere,
semnificare a datelor, efectuate prin infrastructuri de comunicare ordonata,
transparente si reconstituibile pentru operatori sau beneficiari, dupa caz;
c) operatorul de plati fara numerar, care reprezinta responsabilul pentru
activarea si gestionarea structurii de prelucrare;
d) beneficiarii, care reprezinta utilizatorii initiali, intermediari si
finali ai structurii de prelucrare;
e) Autoritatea de Avizare Tehnica este Banca Nationala a Romaniei,
reprezentata prin Directia plati si decontari bancare, imputernicita de
Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei sa angajeze Banca
Nationala a Romaniei fata de terti pentru respectarea prezentului regulament,
inclusiv prin control al personalului propriu, desfasurat in banci si la
sucursalele si filialele acestora.
2. Avizarea tehnica a instrumentelor de plati fara numerar
Art. 4
Bancile pot oferi servicii de plati pe baza autorizatiei de functionare
primite de la Banca Nationala a Romaniei, care va continua sa supravegheze
prudential serviciile de plati.
Nici un sistem, indiferent daca utilizeaza instrumente pe suport hartie sau
pe alte suporturi, nu poate fi utilizat de catre o banca, decat in perioada si
in forma in care are aprobata in prealabil de catre Autoritatea de Avizare
Tehnica o documentatie specifica, expresa si la zi privind:
a) continutul si forma specimenului, conditionat astfel incat sa fie
arhivat, pastrat si asigurat accesul in conditiile convenite cu Autoritatea de
Avizare Tehnica ca referinta si modalitate de control in procesul
emisiunii/crearii, circulatiei si inscrierii in conturi sau evidente deschise
de banci a informatiei pe care ar putea sa o contina un lot determinat de
multipli ai specimenului si care reprezinta tirajul instrumentului. Specimenul
cuprinde in mod explicit si intocmai informatia care se repeta identic la toti
multiplii si care se refera la identificarea si definirea tranzactiei de plati,
a partenerilor, obiectului si cuantumului acesteia, precum si orice alte date
cerute prin lege, dispuse de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei sau
considerate revelatoare de operator - daca nu contravin prevederilor
antementionate -, precum si distributia respectivei informatii pe suportul
instrumentelor;
b) descrierea detaliata si evaluarea de catre banca a sistemului, fie ca banca
este operatorul acestuia sau nu, pentru scopul evitarii si gestionarii
riscurilor care ar stirbi increderea publicului in platile fara numerar ca
activitate de interes public.
Art. 5
Documentatia de la art. 4 se va depune de catre banca la Autoritatea de
Avizare Tehnica inainte de punerea in circulatie a tirajului tiparit,
confectionat pe suporturi corporale sau executat prin inregistrari
dematerializate, dupa caz. Documentatia va cuprinde, sub semnatura autorizata
care angajeaza banca, urmatoarele documente:
a) cererea de autorizare a circulatiei si de luare in evidenta a tirajului,
cuprinzand datele din anexa nr. 1, referitoare la:
- date privind producerea, volumul si numerotarea specimenului si a
multiplilor; planificarea in timp a producerii si punerii in circulatie a
multiplilor - denumiti in cazul materializarii pe suport hartie blanchete, in
cazul cartelei bancare de debit sau de credit formatul cartelei, iar in cazul
inregistrarilor electronice dematerializate format-imagine relevat - aria
proiectata de beneficiari; identificarea si recomandarea expresa de catre banca
si de catre operator, dupa caz, a intreprinzatorului care urmeaza sa produca
specimenul si multiplii.
Dupa caz, cererea va descrie si semnificatia atribuita de catre solicitant
dimensiunilor, inscrisurilor si desenelor instrumentului, al contramarcii si
copertelor sale, cu mentionarea procedeelor tipografice, a nuantelor de culoare
sau a altor caracteristici si procedee tehnice conforme unui standard tehnic
recunoscut si larg raspandit (STAS, ISO etc.); de asemenea, se va atasa o
mostra a hartiei sau a materialului pe care s-a facut tiparirea sau
confectionarea suportului corporal al instrumentului propriu-zis si, dupa caz,
a contramarcii sale, pentru parametrii de calitate atasandu-se un certificat
emis de un laborator agreat de Autoritatea de Avizare Tehnica care sa ateste
conformitatea cu reglementarile in vigoare;
- angajamentul formal si pe proprie raspundere al bancii ca multiplii
produsi sunt identici cu specimenul, mai putin seria si numarul, precum si
inscriptia "specimen" sau o alta modalitate de a individualiza
specimenul confectionat ca atare prin scoaterea definitiva a unui multiplu din
circulatie prin anulare individuala (perforare, operare de inscriptii
lamuritoare ale faptului etc.);
- acordul cu efectuarea, de catre autoritatea de avizare tehnica in contul
bancii solicitante, de cheltuieli de verificare de conformitate cu prevederile
reglementarilor in vigoare a datelor si elementelor comunicate in cerere si
materializate in specimenul remis Autoritatii de Avizare Tehnica;
b) cinci exemplare-martor ale specimenului, numerotate distinct, care nu
vor fi restituite de catre autoritatea de avizare tehnica;
c) in cazul in care se intentioneaza introducerea pe piata de instrumente
noi, se va prezenta o copie integrala a studiului de fezabilitate aprobat de
actionarii sau de conducerea emitentului, care va cuprinde, fara a se limita,
elemente ca:
- prezentarea generala comparata a instrumentului;
- procedura de emitere;
- aria de utilizatori;
- operatiunile de decontare realizabile cu instrumentul respectiv;
- modalitati de evaluare a riscului si de asigurare a securitatii prin
caracteristicile instrumentului, ale structurii de prelucrare, precum si la
operatori si beneficiari;
- fraude estimate de emitent;
- alte informatii pe care emitentul le considera relevante pentru lansarea
si succesul pe piata a instrumentului.
Art. 6
Documentatia va fi supusa analizei Autoritatii de Avizare Tehnica, care va
putea efectua lucrari suplimentare proprii si comandate tertilor pe seama
solicitantului, pentru verificarea conformitatii datelor cererii cu
caracteristicile specimenului remis si cu reglementarile in vigoare.
Autoritatea de Avizare Tehnica va face analiza documentatiei si a
lucrarilor suplimentare comandate si receptionate de la terti pe baza de
metodologii si procedee proprii, bazate pe o grila de verificare a
specimenului, care, dupa caz, va cuprinde, fara a se limita parametrii ca
dimensiunile instrumentului si ale zonelor sale, a perforatiilor, a
fezabilitatii operarii de inscrieri in spatiile desemnate pentru aceasta cu
cerneluri ori alte mijloace autorizate de larga raspandire, prin inregistrare
mecanizata ori electronica sau prin alte mijloace identificabile si
verificabile si, dupa caz, protejate, precum si verificarea conditiilor de
securitate si prevenire a falsificarii prin verificarea:
- pozitionarii seriei si numarului;
- elementelor de desen din masa hartiei:
- filigran;
- retea complexa a hartiei;
- textului sau desenelor in culori fluorescente;
- tratarii chimice a hartiei;
- elementelor suplimentare de securitate:
- element secret;
- microtext;
- imposibilitatea copierii prin diferite procedee.
In termen maxim de 30 de zile de la data inregistrarii la Autoritatea de
Avizare Tehnica a receptiei ultimei lucrari suplimentare edificatoare comandate
unui tert, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite pe adresa solicitantului, in
numele Bancii Nationale a Romaniei, un document denumit autorizatie de punere
in circulatie a tirajului, datat si semnat, inaintea datei sau in raport cu
precizarile caruia banca nu va putea pune in circulatie respectivul tiraj. Pentru
banca, documentul reprezinta, de asemenea, dovada ca Banca Nationala a Romaniei
a luat in evidenta datele declarate referitoare la tiraj intr-o baza de date de
interes, dar fara acces public.
Autorizatia se acorda pe timp limitat, prevazut expres in text.
3. Avizarea tehnica a structurii de prelucrare
Art. 7
In vederea eliminarii riscurilor si intaririi disciplinei decontarilor,
fiecare banca va depune si va mentine la zi la Autoritatea de Avizare Tehnica,
sub semnatura autorizata, o documentatie completa referitoare la structura de
prelucrare proprie. Aceasta documentatie va cuprinde:
a) cererea de autorizare a functionarii structurii de prelucrare cuprinzand
datele din anexa nr. 2;
b) prezentarea structurii de prelucrare conform metodologiei indicate de la
caz la caz, de catre Autoritatea de Avizare Tehnica;
c) o evaluare proprie a riscurilor de disfunctionalitati in structura de
prelucrare, a prevenirii si impartirii acestora intre banca, operatori si
beneficiari;
d) orice alta informatie sau document suplimentar cerut de Autoritatea de
Avizare Tehnica in vederea acordarii si mentinerii autorizatiei;
e) acordul cu efectuarea de catre Autoritatea de Avizare Tehnica in contul
bancii solicitante a cheltuielilor de colectare, prelucrare, verificare si
evaluare a datelor de la lit. a) - d) de mai sus.
In termen maxim de 30 de zile de la data inregistrarii la Autoritatea de
Avizare Tehnica a receptiei ultimei lucrari suplimentare edificatoare comandate
unui tert, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite un document denumit
autorizatie de functionare a structurii de prelucrare a instrumentului de
plata, datat si semnat, inaintea datei sau in raport cu precizarile caruia
banca nu va putea utiliza respectiva structura de prelucrare.
Pentru banca, documentul reprezinta, de asemenea, dovada ca Banca Nationala
a Romaniei a luat in evidenta datele declarate intr-o baza de date de interes,
dar fara acces public.
Autorizatia se acorda pe timp limitat, prevazut expres in text.
Procesul de autorizare a Bancii Nationale a Romaniei va fi organizat in
scopul incurajarii si imbunatatirii eficientei decontarilor fara numerar, in
primul rand a celor interbancare si pentru a evita riscul de sistem, precum si
pentru a gestiona cazurile de forta majora, bancile trebuind sa faca dovada,
prin documentatia inaintata Bancii Nationale a Romaniei, ca atat participantii,
cat si furnizorii de servicii de plati, au vointa si dispun de capacitatea de a
gestiona riscurile de creditare si lichiditate induse pentru banci de sistemele
de plati.
In acest scop, bancile vor prezenta, iar Autoritatea de Avizare Tehnica va
analiza si, in caz de necesitate, va impune nivelurile minime de performanta
pentru sistemele de plati fara numerar supuse avizarii.
Astfel, sistemele prezentate la avizare trebuie:
1. sa contina scheme de compensare multilaterala care sa aiba o baza legala
bine fundamentata in conformitate cu legislatia romana in vigoare si cu cea din
alte jurisdictii relevante;
2. sa cuprinda participanti la schemele de compensare multilaterala care sa
faca dovada ca le inteleg consecintele, inclusiv ca au o reprezentare asupra
riscurilor financiare induse pentru banci;
3. sa aiba definite detaliat procedurile pentru gestiunea riscurilor de
credit si de lichiditate, atat pentru furnizorul serviciilor de compensare, cat
si pentru participanti, facand dovada ca toate partile au vointa si capacitatea
de a gestiona si a cuprinde fiecare dintre responsabilitatile si consecintele
lor respective pe care riscul le poate produce si, de asemenea, ca limitele
riscului sunt plasate la limita maxima de expunere la credit care poate fi
produsa de fiecare participant;
4. sa fie capabile de a asigura cel putin incheierea la timp a decontarilor
zilnice in situatia in care participantul cu cea mai mare pozitie debitoare se
afla in imposibilitate de decontare;
5. sa aiba obiective si criterii transparente de admitere a
participantilor;
6. sa contina scheme de compensare multilaterala care sa asigure
compatibilitatea operationala a sistemelor si infrastructurilor tehnice,
dispunand de alternative viabile (back-up) capabile sa indeplineasca cererile
zilnice de procesare.
4. Modificari
Art. 8
Pentru orice modificare pe care intentioneaza sa o opereze fata de
continutul autorizatiilor acordate conform art. 4 - 7, banca se va conforma din
proprie initiativa procedurilor de la art. 4 - 8, ca pentru un instrument sau
structura de prelucrare distincta.
5. Masuri de impunere a respectarii prezentului regulament
Art. 9
Autoritatea de Avizare Tehnica constata incalcarile prevederilor
prezentului regulament si daca nu se intrunesc elementele unei infractiuni,
impune bancilor urmatoarele masuri pentru respectarea prezentului regulament:
- sesizarea autoritatii de reglementare si supraveghere bancara pentru
retragerea autorizatiei de a emite instrumente de plata personalizate ale
bancii aflate in culpa;
- sesizarea autoritatii de decontare finala din Banca Nationala a Romaniei
pentru intreruperea operativa a fluxului decontarilor pe contul bancii,
constatate de Autoritatea de Avizare Tehnica in culpa, la aparitia in decontari
a unui astfel de instrument sau pentru impunerea altor masuri de restabilire a
disciplinei decontarilor, cu preluarea raspunderilor materiale pentru blocarea
sau intarzierea sistemelor de decontari ale operatorului si beneficiarilor de
catre banca in culpa;
- sesizarea incalcarii constatate de Autoritatea de Avizare Tehnica catre
Consiliul de Administratie al bancii in culpa si a autoritatilor de control ale
Bancii Nationale a Romaniei.
6. Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 10
Pana la data de 31 martie 1995 bancile vor depune la Autoritatea de Avizare
Tehnica documentatia conform art. 5 si 7 pentru toate instrumentele de plata
proprii aflate in circulatie la acea data, cat si pentru structurile de
prelucrare corespunzatoare, in vederea initializarii unor baze de date
corespunzatoare.
Pana la data de 15 aprilie 1995, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite
Autorizatii Provizorii de utilizare a instrumentelor depuse. Incepand cu data
de 16 aprilie 1995 vor putea fi refuzate la decontarea finala in reteaua Bancii
Nationale a Romaniei instrumentele care nu beneficiaza de autorizatia provizorie
a Autoritatii de Avizare Tehnica, intreaga raspundere pentru intarzieri, pagube
si incalcarea disciplinei in vigoare a decontarilor revenind bancilor care nu
s-au conformat dispozitiilor Bancii Nationale a Romaniei.
Pana la data de 15 aprilie 1995, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite
Autorizatii Provizorii de functionare provizorie a structurilor de prelucrare
declarate. Incepand cu data de 1 mai 1995, aceste autorizatii pot fi retrase de
catre Autoritatea de Avizare Tehnica, cu o notificare prealabila de 5 zile
lucratoare adresata in scris presedintelui bancii, intreaga raspundere pentru
intarzieri, pagube si incalcarea disciplinei in vigoare a decontarilor revenind
bancilor care nu s-au conformat dispozitiilor Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 11
Pentru orice nou instrument propriu al Bancii Nationale a Romaniei,
Secretariatul General al Bancii Nationale a Romaniei va intocmi si va actualiza
documentatia prevazuta la art. 4, gestionand raporturile cu furnizorii Bancii
Nationale a Romaniei pentru realizarea acestuia, dupa obtinerea de la
Autoritatea de Avizare Tehnica a unei notificari de conformitate cu
reglementarile in vigoare, pe care o va solicita in scris.
Art. 12
Autoritatea de Avizare Tehnica poate efectua verificari proprii pe parcurs
atat in cadrul Bancii Nationale a Romaniei, cat si la banci, pentru a impune
respectarea prevederilor prezentului regulament.
Art. 13
Autoritatea de Avizare Tehnica creeaza si mentine, pentru scopurile
aplicarii prezentului regulament, baze de date proprii protejate si inchise,
atat in vederea respectarii secretului bancar, cat si a satisfacerii
interesului public. Accesul la bazele de date ale Autoritatii de Avizare
Tehnica este restrictionat si se face:
- pentru personalul Bancii Nationale a Romaniei, pe baza cererii scrise a
directorilor directiilor din Banca Nationala a Romaniei si a directorilor
sucursalelor acesteia, aprobate de conducatorul Autoritatii de Avizare Tehnica;
- pentru personalul altor institutii, pe baza cererii scrise a
conducatorilor acestora, cu avizul prealabil al conducatorului Autoritatii de
Avizare Tehnica si cu aprobarea guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 14
Pana la 31 decembrie 1995, Autoritatea de Avizare Tehnica va emite norme
tehnice in aplicarea prezentului regulament, privind autorizarea de catre Banca
Nationala a Romaniei a persoanelor juridice, altele decat bancile, de a presta
servicii de plati fara numerar, precum si norme-cadru si norme tehnice privind
sistemele de plati fara numerar prin carti de plata.
Art. 15
Prezentul regulament intra in vigoare la 1 martie 1995 si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Presedintele Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu,
guvernator
ANEXA 1
CERERE
de autorizare a circulatiei si de luare in evidenta a tirajului de instrumente
de plata fara numerar
INTRARE D.P.D.B. Nr. data:
_____________________________________________________________________________
| Societatea bancara ................................., inregistrata la |
| Registrul comertului sub nr. ......, avand sediul principal in tara/judetul |
| ............, localitatea .........., str. ......... nr. ...., cod postal |
| ...., prin ......., domiciliat in localitatea ................, str. ... |
| nr. .., bloc ...., scara...., etaj ...., apartament ..., judet/sector .....,|
| B.I./Pasaport seria .... nr. ...., eliberat de ......, la data de ....., in |
| calitate de*1) ......, solicitam autorizarea circulatiei si luarea in |
| evidenta a tirajului pentru*2) ....... in urmatoarele conditii: |
| a) tiraj ..... adica (.....) exemplare; |
| b) numerotate de la ..... pana la ..... inclusiv; |
| c) tirajul se va produce si pune in circulatie conform estimarii din |
| anexa nr. 1.1; |
| d) descrierea si semnificatia atribuita dimensiunilor, inscrisurilor si |
| desenelor instrumentului, ale contramarcii si copertelor sale sunt cele din |
| anexa nr. 1.2 (se vor mentiona procedeele tipografice, nuantele de culoare |
| sau alte caracteristici si procedee tehnice folosite, cu indicarea |
| standardului tehnic aplicabil); |
| e) specimenele vor fi numerotate de la ........ pana la ..... inclusiv, |
| fiind individualizate ca atare prin ..... (inscriptia "SPECIMEN"
operata |
| prin tiparire sau orice alt procedeu). |
| |
| Executarea tirajului se va face de catre intreprinzatorul ............., |
| inregistrat la Registrul comertului sub nr. .........., avand sediul in |
| localitatea ........, str. ....... nr. ....., cod postal .......... |
| |
| Declaram pe propria raspunde ca: |
| 1. multiplii sunt si vor fi identici cu specimenul, mai putin seria, |
| numarul si modalitatea de individualizare a specimenului; |
| 2. intreprinzatorul .................... indeplineste toate conditiile |
| referitoare la mijloacele de tezaurizare, gestionarea hartiei speciale, |
| distrugerea pierderilor tehnologice si posibilitatile tehnice de realizare |
| si numerotare a instrumentelor in vederea asigurarii calitatii cerute de |
| norme; |
| 3. suntem de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate de Autoritatea |
| de Avizare Tehnica, inclusiv a celor pentru angajarea de terti in vederea |
| verificarii de conformitate cu prevederile reglementarilor in vigoare a |
| datelor si elementelor comunicate si materializate in specimen; |
| 4. suntem de acord cu efectuarea oricarui control ulterior al Autoritatii |
| de Avizare Tehnica, in conditiile reglementarilor in vigoare, al productiei |
| si circulatiei instrumentului. |
| |
| Anexele fac parte integranta din prezenta cerere si constau in: |
| - anexele nr. 1.1 si 1.2 completate; |
| - 5 specimene ale instrumentului; |
| - mostra de hartie; |
| - certificat de calitate pentru hartie si pentru alte materiale, emis de |
| autoritati agreate de Autoritatea de Avizare Tehnica. |
| |
| Semnatura autorizata a solicitantului, |
| S.S./L/S. |
| |
| |
| *1) Se completeaza cu calitatea pe care o are persoana care semneaza |
| cererea in societatea bancara (imputernicit, reprezentant etc.). |
| *2) Se completeaza cu tipul instrumentului de plata. |
|_____________________________________________________________________________|
ANEXA 2
CERERE
de autorizare a functionarii structurii de prelucrare a instrumentelor de plata
fara numerar
INTRARE D.P.D.B. Nr. data:
_____________________________________________________________________________
| Societatea bancara ................................., inregistrata la |
| Registrul comertului sub nr. ........, avand sediul principal in |
| tara/judetul ............, localitatea .............., str. ........ nr. |
| ....., cod postal ......, prin ......., domiciliat in localitatea |
| ............., str. ........ nr. ...., bloc ...., scara ...., etaj ....., |
| apartament ...., judet/sector ........, B.I./Pasaport seria .... nr. ....., |
| eliberat de ........, la data de ......, in calitate de*1) ....., solicitam |
| autorizarea de functionare si luarea in evidenta a structurii de prelucrare |
| pentru*2) ................ . |
| |
| 1. Declaram pe propria raspundere ca datele comunicate sunt conforme cu |
| realitatea. |
| 2. Suntem de acord ca suportarea cheltuielilor efectuate de Autoritatea |
| de Avizare Tehnica in vederea colectarii, prelucrarii, verificarii si |
| evaluarii datelor si elementelor comunicate in cererea de autorizare sa se |
| faca din contul nostru nr. ........... . |
| 3. Suntem de acord cu efectuarea oricarui control ulterior in societatea |
| noastra bancara al reprezentantilor Autoritatii de Avizare Tehnica sau al |
| altor persoane desemnate de aceasta, in conditiile reglementarilor in |
| vigoare, al structurii de prelucrare avizate. |
| |
| Semnatura autorizata a solicitantului, |
| S.S./L/S. |
| |
| |
| *1) Se completeaza cu calitatea pe care o are persoana care semneaza |
| cererea in societatea bancara (imputernicit, reprezentant etc.). |
| *2) Se completeaza cu tipul instrumentului de plata. |
|_____________________________________________________________________________|