DECIZIE Nr. 106 din 11 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin.
1, 2 si 3 si ale art. 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in
Romania, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 416 din 26 iulie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 si 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in
Romania, republicata, exceptie ridicata de Mircea Bleher in Dosarul nr.
2.178/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 20 martie 2001 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 27 martie 2001 si apoi la 11
aprilie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
2.178/1999, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 27 si 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Romania,
republicata, exceptie ridicata de Mircea Bleher.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine in
esenta ca dispozitiile legale mentionate sunt contrare prevederilor art. 23 din
Constitutie privind libertatea individuala, precum si ale art. 4 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
"textele invocate nu sunt neconstitutionale".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece textele de lege criticate
contravin prevederilor constitutionale ale art. 25 alin. (1), referitoare la
dreptul la libera circulatie, precum si ale art. 49 alin. (2), referitoare la
proportionalitatea restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Prin incheierea instantei de judecata Curtea a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 si 28 din Legea nr. 25/1969
privind regimul strainilor in Romania, republicata, dispozitii care au
urmatorul continut:
Art. 27
"Strainul invinuit sau inculpat intr-o cauza penala nu poate parasi
tara decat numai dupa scoaterea de sub urmarire, incetarea urmaririi penale,
incetarea procesului penal sau achitare, iar in caz de condamnare, numai dupa
executarea pedepsei.
In cazul in care condamnarea a fost pronuntata cu suspendarea conditionata
a executarii pedepsei, strainul poate parasi tara dupa ce hotararea a ramas
definitiva.
Strainul care nu are domiciliul in Romania si este invinuit sau inculpat
intr-o cauza penala poate parasi tara chiar si fara indeplinirea conditiilor
prevazute in alin. 1, daca a depus cautiunea prevazuta de lege.
Strainului care are de indeplinit o obligatie de intretinere sau o
obligatie rezultata din prestarea unor servicii publice i se poate permite
iesirea din tara, daca exista garantii corespunzatoare ca acestea vor fi
indeplinite.";
Art. 28
"In cazurile prevazute la art. 27, organele competente sau persoanele
interesate vor instiinta Ministerul Afacerilor Interne despre obligatiile ce
revin strainului, comunicand si actele doveditoare."
Textele a caror incalcare este invocata sunt art. 23 din Constitutie,
referitor la libertatea individuala, precum si art. 4 din Declaratia Universala
a Drepturilor Omului, prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 23 din Constitutie: "(1) Libertatea individuala si siguranta
persoanei sunt inviolabile.
(2) Perchezitionarea, retinerea sau arestarea unei persoane sunt permise
numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege.
(3) Retinerea nu poate depasi 24 de ore.
(4) Arestarea se face in temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o
durata de cel mult 30 de zile. Asupra legalitatii mandatului, arestatul se
poate plange judecatorului, care este obligat sa se pronunte prin hotarare
motivata. Prelungirea arestarii se aproba numai de instanta de judecata.
(5) Celui retinut sau arestat i se aduc de indata la cunostinta, in limba
pe care o intelege, motivele retinerii sau ale arestarii, iar invinuirea, in
cel mai scurt termen; invinuirea se aduce la cunostinta numai in prezenta unui
avocat, ales sau numit din oficiu.
(6) Eliberarea celui retinut sau arestat este obligatorie, daca motivele
acestor masuri au disparut.
(7) Persoana arestata preventiv are dreptul sa ceara punerea sa in
libertate provizorie, sub control judiciar sau pe cautiune.
(8) Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare,
persoana este considerata nevinovata.
(9) Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile
si in temeiul legii.";
- Art. 4 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Nimeni nu va
fi tinut in sclavie, nici in servitudine; sclavia si traficul cu sclavi sunt
interzise sub toate formele lor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca in
realitate, astfel cum rezulta din motivarea cererii prin care a fost ridicata
exceptia, autorul acesteia contesta constitutionalitatea numai a primelor 3
alineate ale art. 27 din lege, precum si a art. 28 din aceeasi lege, iar nu si
constitutionalitatea alin. 4 al art. 27, text de care nu depinde solutionarea
cauzei. Prin urmare, Curtea va analiza numai critica de neconstitutionalitate
referitoare la alin. 1, 2 si 3 ale art. 27, precum si pe cea referitoare la
art. 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Romania,
republicata.
In acest scop Curtea observa ca Legea nr. 25/1969, care reglementeaza,
printre alte materii, conditiile exercitarii de catre cetatenii straini a
dreptului la libera circulatie, este preconstitutionala, astfel incat, potrivit
prevederilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, dispozitiile sale "[...]
raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii".
Analizand conformitatea textelor de lege criticate cu prevederile art. 23
din Constitutie, prevederi invocate de autorul exceptiei in motivarea cererii,
Curtea retine ca dispozitiile art. 27 alin. 1, 2 si 3 aduc atingere libertatii individuale,
garantate prin art. 23 din Constitutie, numai in masura in care interdictia de
a parasi Romania, interdictie ce il vizeaza pe strainul invinuit, inculpat sau
condamnat intr-o cauza penala, nu s-a dispus de catre un magistrat. Totodata
Curtea constata ca in aceeasi masura textele de lege criticate incalca si
prevederile art. 25 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Dreptul la
libera circulatie, in tara si in strainatate, este garantat. Legea stabileste
conditiile exercitarii acestui drept", precum si pe cele ale art. 2 pct. 2
din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, prevederi potrivit carora "Orice persoana
este libera sa paraseasca orice tara, inclusiv pe a sa".
Pe de alta parte, Curtea retine ca restrangerea exercitiului dreptului la
libera circulatie trebuie dispusa de magistrat cu respectarea prevederilor art.
49 din Constitutie, conform carora "(1) Exercitiul unor drepturi sau al
unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa
caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a
moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea
instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii".
Prin urmare, exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor
constrangeri decat al celor care, prevazute de lege, constituie masuri necesare
pentru apararea valorilor unei societati democratice, pentru mentinerea ordinii
publice, prevenirea faptelor penale, desfasurarea instructiei penale,
restrictiile trebuind sa fie proportionale cu scopul pentru care au fost
prevazute, in anumite limite si fara a se aduce atingere insesi existentei
dreptului sau a libertatii.
Astfel, in masura in care strainului invinuit, inculpat sau condamnat
intr-o cauza penala ii este restrans exercitiul dreptului la libera circulatie,
drept fundamental prevazut si garantat de art. 25 alin. (1) din Constitutie, de
catre un alt organ decat de catre un magistrat care sa se pronunte asupra
legalitatii acestei masuri, precum si in conditiile in care restrangerea nu
este proportionala cu situatia care a determinat-o ori atinge substanta
dreptului sau a libertatii, dispozitiile art. 27 alin. 1, 2 si 3, precum si, in
mod corespunzator, cele ale art. 28, aflate in directa conexiune cu cele ale
art. 27 din Legea nr. 25/1969, republicata, sunt contrare prevederilor
constitutionale invocate.
De altfel, intr-o materie similara, si anume aceea privind regimul
pasapoartelor si al calatoriilor in strainatate, reglementat de Decretul-lege
nr. 10/1990, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate
prin Decizia nr. 71 din 23 mai 1996 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 131 din 25 iunie 1996), constatand ca dispozitiile art.
16 lit. a) teza intai din decretul mentionat, privitoare la urmarirea penala,
"sunt constitutionale in masura in care refuzul eliberarii sau retragerea
pasaportului sunt consecinta unei masuri preventive sau de eliberare
conditionata dispuse de magistrat, in temeiul prevederilor Codului de procedura
penala, precum si daca magistratul considera ca interdictia parasirii tarii se
impune pentru buna desfasurare a procesului penal, in orice faza s-ar
afla". In considerentele deciziei Curtea Constitutionala a retinut ca,
atunci "cand instructia penala nu ar fi stanjenita de exercitarea de catre
invinuit sau inculpat, dupa caz, a dreptului la libera circulatie, refuzul
eliberarii pasaportului sau retragerea acestuia nu se mai justifica fata de
exigentele principiului proportionalitatii. O asemenea masura, in astfel de
imprejurari, nu mai apare ca fiind necesara instructiei penale, ci ca o
sanctiune neconstitutionala ce afecteaza dreptul la libera circulatie".
Curtea constata ca aceste considerente isi pastreaza valabilitatea si in
prezenta cauza, deoarece, chiar daca este contestata constitutionalitatea altor
texte de lege (si anume cea a art. 27 alin. 1, 2 si 3, precum si a art. 28 din
Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Romania, republicata), situatia
reglementata este similara, aceasta referindu-se la invinuiti, inculpati ori
condamnati intr-o cauza penala, carora le este restrans exercitiul dreptului la
libera circulatie, contrar prevederilor art. 23, art. 25 alin. (1) si ale art.
49 din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin. 1, 2
si 3, precum si ale art. 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in
Romania, republicata, exceptie ridicata de Mircea Bleher in Dosarul nr.
2.178/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ
si, in consecinta:
Constata ca aceste dispozitii legale sunt neconstitutionale in masura in
care restrangerea exercitiului dreptului la libera circulatie, prevazut la art.
25 alin. (1) din Constitutie, al strainului invinuit, inculpat sau condamnat
intr-o cauza penala nu se dispune de catre un magistrat si nu se respecta
prevederile art. 23 si 49 din Constitutie.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan