DECIZIE Nr.
1323 din 4 decembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 508/2004 privind infiintarea,
organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare
a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si a prevederilor art.
75 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 157 din 13 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin
Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi a
prevederilor art. 75 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară,
excepţie ridicată de Bara Arpad Attila şi Laho Iozsef în Dosarul nr.
59/268/2007 al Judecătoriei Odorheiu Secuiesc.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 15 iulie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 59/268/2007, Judecătoria Odorheiu Secuiesc a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr.
508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul
Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism şi a prevederilor art. 75 din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, excepţie ridicată de Bara Arpad
Attila şi Laho Iozsef.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile de lege criticate contravin
dispoziţiilor art. 1 alin. (3), art. 16, 24, 53, 131 şi 132 din Constituţie,
deoarece Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată
şi Terorism nu este organizată pe lângă o instanţă judecătorească, ci în cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, iar procurorii
care îşi exercită atribuţiile în această structură a Ministerului Public sunt
numiţi de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Judecătoria Odorheiu
Secuiesc consideră excepţia neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl reprezintă prevederile Legii nr.
508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul
Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.089
din 23 noiembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
art. 75 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 13
septembrie 2005.
Art. 75 din Legea nr. 304/2004 are următoarea
redactare: „(1) Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
are în structură secţii conduse de procurori şefi, care pot fi ajutaţi de
adjuncţi. In cadrul secţiilor pot funcţiona servicii şi birouri conduse de
procurori şefi.
(2) In cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie funcţionează Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism, ca structură specializată în combaterea
criminalităţii organizate şi terorismului.
(3)Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism se încadrează cu procurori numiţi prin
ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, în limita
posturilor prevăzute în statul de funcţii, aprobat potrivit legii.
(4)Pentru a fi numiţi
în cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată
şi Terorism procurorii trebuie să aibă o bună pregătire profesională, o
conduită morală ireproşabilă, o vechime de cel puţin 6 ani în funcţia de
procuror sau judecător şi să fi fost declaraţi admişi în urma interviului
organizat de comisia constituită în acest scop.
(5)La interviu poate participa orice procuror care
îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (4).
(6)Interviul constă în verificarea pregătirii
profesionale, a capacităţii de a lua decizii şi de a-şi asuma răspunderea,
rezistenţei la stres, precum şi altor calităţi specifice.
(7)La evaluarea candidaţilor, vor fi avute în vedere
şi activitatea desfăşurată de procurori, cunoaşterea unei limbi străine şi
cunoştinţele de operare pe calculator.
(8)Comisia prevăzută la alin. (4) este numită prin
ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie, şi este formată din 3 procurori din cadrul Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism. Din
comisie pot face parte şi specialişti în psihologie, resurse umane şi alte
domenii.
(9)Procurorul general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie evaluează, anual, rezultatele obţinute de
procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism.
(10)Procurorii numiţi în cadrul Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism pot fi
revocaţi prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii,
în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuţiilor specifice funcţiei sau în
cazul aplicării unei sancţiuni disciplinare.
(11)La data încetării
activităţii în cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism procurorul revine la parchetul de unde
provine sau la alt parchet unde are dreptul să funcţioneze potrivit legii.
(12)Atribuţiile, competenţa, structura, organizarea
şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism sunt stabilite prin lege specială.
(13)Dispoziţiile art. 48 alin. (10) şi (11) din
Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată,
se aplică în mod corespunzător."
Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt
cele ale art. 1 alin. (3) referitor la statul de drept, ale art. 16 alin. (1)
referitor la egalitatea în drepturi, art. 24 privind dreptul la apărare, art.
53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art.
131 privind rolul Ministerului Public şi ale art. 132 privind statutul
procurorilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Art. 131 alin. (2) din Legea fundamentală prevede că
Ministerul Public îşi exercită atribuţiile prin procurori constituiţi în
parchete, „în condiţiile legii". Aceste dispoziţii constituţionale
au stat şi la fundamentarea organizării şi funcţionării Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, ca
structură în cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, prin Legea nr. 508/2004.
Totodată, Curtea constată că prevederile de lege
criticate, care stabilesc natura juridică a Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, ca structură
specializată în combaterea criminalităţii organizate şi terorismului, în cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, nu reprezintă
altceva decât o reflectare a principiilor constituţionale cuprinse în art. 132
alin. (1) din Constituţie, care dispun că procurorii îşi desfăşoară activitatea
potrivit principiului legalităţii, al imparţialităţii şi al controlului ierarhic.
De altfel, independenţa acestei structuri în raport cu
instanţele judecătoreşti este specifică tuturor parchetelor, care, potrivit
art. 62 alin. (4) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, sunt
independente faţă de instanţele judecătoreşti.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi a
prevederilor art. 75 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară,
excepţie ridicată de Bara Arpad Attila şi Laho Iozsef în Dosarul nr.
59/268/2007 al Judecătoriei Odorheiu Secuiesc.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 decembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu