DECIZIE Nr.
1560 din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 329 si ale art. 3307 din Codul de
procedura civila
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 24 februarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Maria Bratu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 329 din Codul de procedură civilă,
excepţie ridicată de Silvia Stănculeţ, prin procurator Paul-Dumitru Vasilescu,
în Dosarul nr. 7.620/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru autoarea
excepţiei, procuratorul acesteia, lipsind cealaltă parte, Ministerul Apărării
Naţionale, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 7.620/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 329 din Codul de procedură civilă,
excepţie ridicată de Silvia Stănculeţ, prin procurator Paul-Dumitru
Vasjlescu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă,
că prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale prin impunerea unei
decizii pronunţate de o instanţă altei instanţe, lipsind părţile de
posibilitatea unui proces corect, iar activitatea unui judecător este practic
redusă la aceea a unui grefier. De asemenea, susţine că recursul în interesul
legii nu înlătură discriminarea produsă anterior, când instanţele au pronunţat
hotărâri divergente, din moment ce alin. 3 al art. 329 din Codul de procedură
civilă prevede că soluţiile nu au efect asupra hotărârilor judecătoreşti
examinate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia este neîntemeiată, deoarece prin textul atacat „nu este încălcat
dreptul la o judecată echitabilă în faţa unei instanţe independente, existând
egalitate între părţi, iar instanţa ce judecă această cauză îşi păstrează
independenţa şi imparţialitatea; nu este încălcat principiul dublului grad de
jurisdicţie de vreme ce reclamanta are dreptul de a exercita căile de atac
împotriva hotărârii ce se pronunţă; nu se menţine o discriminare şi nici nu se
păstrează această discriminare pentru viitor."
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
excepţia neîntemeiată. Arată că prevederile art. 329 din Codul de procedură
civilă reprezintă o transpunere pe planul legislaţiei a competenţei recunoscute
instanţei supreme de Legea fundamentală.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 329 din Codul de procedură civilă, care la data
sesizării aveau următoarea redactare:
„Procurorul general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, din oficiu sau la cererea ministrului
justiţiei, precum şi colegiile de conducere ale curţilor de apel au dreptul,
pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea unitară a legii pe întreg
teritoriul României, să ceară Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să se
pronunţe asupra chestiunilor de drept care au fost soluţionate diferit de
instanţele judecătoreşti.
Deciziile prin care se soluţionează sesizările se
pronunţă de Secţiile Unite ale Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Soluţiile se pronunţă numai în interesul legii, nu
au efect asupra hotărârilor judecătoreşti examinate şi nici cu privire la
situaţia părţilor din acele procese. Dezlegarea dată problemelor de drept
judecate este obligatorie pentru instanţe."
Ulterior sesizării Curţii Constituţionale prin
Incheierea din 5 martie 2010, aceste prevederi au fost modificate şi completate
prin art. I pct. 32 şi 33 din
Legea nr. 202/2010 privind unele măsuri pentru accelerarea soluţionării
proceselor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 714 din 26 octombrie 2010, care au
următoarea redactare:
- Art. I pct. 32: „Articolul
329 se modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 329
Pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea
unitară a legii de către toate instanţele judecătoreşti, procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, din oficiu sau la
cererea ministrului justiţiei, colegiul de conducere al Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie, colegiile de conducere ale curţilor de apel, precum şi
Avocatul Poporului au îndatorirea să ceară Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
să se pronunţe asupra problemelor de drept care au fost soluţionate diferit de
instanţele judecătoreşti.»";
- Art. I pct. 33: „După
articolul 3304 se introduc trei noi
articole, articolele 3305-3307, cu următorul cuprins:
[...]
«Art. 3307
Asupra cererii, completul se pronunţă prin decizie.
Decizia se pronunţă
numai în interesul legii şi nu are efecte asupra hotărârilor judecătoreşti
examinate şi nici cu privire la situaţia părţilor din acele procese.
Decizia se motivează în termen de cel mult 30 de
zile de la pronunţare şi se publică în cel mult 15 zile de la motivare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezlegarea dată problemelor de drept judecate este
obligatorie pentru instanţe de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial
al României, Partea I.»"
Curtea Constituţională a statuat în mod constant că,
atunci când, după ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţia
legală a fost modificată, excepţia poate să fie examinată, dacă textul legal,
în noua sa redactare, conservă reglementarea iniţială. In cazul de faţă, noua
reglementare a conservat soluţiile legislative criticate în prevederile art.
329 şi art. 3307
din Codul de procedură civilă. In aceste condiţii, Curtea urmează să se
pronunţe asupra excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 329 şi
ale art. 3297 din
Codul de procedură civilă.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
aceste texte de lege contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1
alin. (3), art. 16, art. 21 alin. (3), precum şi dispoziţiilor art. 6 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Analizând criticile de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că asupra constituţionalităţii prevederilor art. 329 din Codul de
procedură civilă (în vechea redactare) s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa,
de exemplu, prin Decizia nr. 928 din 16 septembrie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 17 octombrie 2008, Decizia nr. 600
din 14 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
395 din 11 iunie 2009, şi Decizia nr. 360 din 25 martie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 317 din 14 mai 2010, statuând că
acest text de lege este constituţional.
Cu acele prilejuri Curtea a reţinut că interpretarea
legilor este o operaţiune raţională, utilizată de orice subiect de drept, în
vederea aplicării şi respectării legii, având ca scop clarificarea înţelesului
unei norme juridice sau a câmpului său de aplicare. Instanţele judecătoreşti
interpretează legea, în mod necesar, în procesul soluţionării cauzelor cu care
au fost învestite, interpretarea fiind faza indispensabilă procesului de
aplicare a legii. „Oricât de clar ar fi textul unei dispoziţii legale - se
arată într-o hotărâre a Curţii Europene a Drepturilor Omului (Cauza CR. contra Regatului Unit, 1995) - în
orice sistem juridic există, în mod inevitabil, un element de interpretare
judiciară [...]".
Complexitatea unor cauze poate conduce, uneori, la
aplicări diferite ale legii în practica instanţelor de judecată. Pentru a se
elimina posibilele erori în calificarea juridică a unor situaţii de fapt şi
pentru a se asigura aplicarea unitară a legii în practica tuturor instanţelor
de judecată, a fost creată de legiuitor instituţia recursului în interesul
legii. Având în vedere poziţia Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în sistemul
instanţelor judecătoreşti, precum şi rolul său prevăzut în art. 126 alin. (3)
din Constituţie, legiuitorul a instituit, prin dispoziţiile art. 329 din Codul
de procedură civilă, obligativitatea interpretării date de aceasta, în scopul
aplicării unitare de către instanţele judecătoreşti a unui text de lege.
Instituirea caracterului obligatoriu al dezlegărilor date problemelor de drept
judecate pe calea recursului în interesul legii nu face decât să dea eficienţă
rolului constituţional al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, contribuind la
consolidarea statului de drept.
Curtea a reţinut în acest sens că divergenţele profunde
de jurisprudenţa sunt susceptibile a crea un climat general de incertitudine şi
insecuritate juridică, aspect subliniat şi de Curtea Europeană a Drepturilor
Omului în jurisprudenţa sa. Astfel, de exemplu, în Hotărârea pronunţată în Cauza
Păduraru împotriva României, 2005, Curtea Europeană a Drepturilor
Omului, constatând că „divergenţele de jurisprudenţa constituie, prin natura
lor, consecinţa inerentă oricărui sistem judiciar care se sprijină pe un
ansamblu de jurisdicţii de fond care au autoritate asupra zonei lor
teritoriale", a considerat că, în lipsa unui mecanism care să asigure
coerenţa practicii jurisdicţiilor naţionale, asemenea divergenţe profunde de
jurisprudenţa, care persistă în timp şi cu privire la un domeniu care prezintă
un mare interes social, sunt de natură să genereze o incertitudine permanentă
şi să facă să scadă încrederea publicului în sistemul judiciar, care este una
dintre componentele fundamentale ale statului de drept. In acest context,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a mai arătat că „rolul unei jurisdicţii
supreme era tocmai cel de a reglementa contradicţiile de jurisprudenţa"
(Hotărârea pronunţată în Cauza Zielinski şi Pradal & Gonzalez ş.a.
împotriva Franţei, 1999).
Aşa fiind, dispoziţiile art. 329 din Codul de procedură
civilă, care îndrituiesc Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie să unifice
diferenţele de interpretare şi aplicare a aceluiaşi text de lege de către
celelalte instanţe judecătoreşti naţionale, nu aduc atingere normelor constituţionale,
ci, dimpotrivă, contribuie, pentru motivele mai sus arătate, la asigurarea
exigenţelor statului de drept.
Considerentele reţinute în
deciziile menţionate sunt valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au
intervenit elemente noi de natură a determina o reconsiderare a jurisprudenţei
acesteia.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 329 şi ale art. 3307 din Codul de procedură civilă,
excepţie ridicată de Silvia Stănculeţ, prin procurator Paul-Dumitru Vasilescu,
în Dosarul nr. 7.620/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 decembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
OPINIE CONCURENTĂ
In acord cu soluţia pronunţată de Curtea
Constituţională, cu majoritate de voturi, prin Decizia nr. 1.560 din 7
decembrie 2010, consider că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 329 alin. 3 fraza finală din Codul de procedură civilă, devenit art. 3307 alin. 4 din Codul de procedură
civilă, potrivit cărora „Dezlegarea dată problemelor de drept judecate este
obligatorie pentru instanţe" este neîntemeiată şi pentru următoarele motive:
1. Codul de procedură civilă din 1948 prevedea la art.
329 din capitolul III („Recursurile speciale") că „Ministerul Public de
pe lângă Curtea de Casaţie, direct sau la cererea Ministrului Justiţiei, poate
să atace cu recurs în interesul legii, înaintea Curţii de Casaţie, în secţiuni
unite, pentru încălcarea legii: 1. încheierile sau hotărârile desăvârşite date
cu recurs, la Curtea de Casaţie; acest recurs nu este împiedecat de recursul
făcut de părţi pentru un motiv deosebit; 2. hotărârile care au fost date cu
drept de recurs la alte instanţe şi au rămas irevocabile. Casarea se va face în
interesul numai al legii şi deslegarea dată punctelor de drept judecate este
obligatorie pentru instanţe. Deciziunile Curţii de Casaţie vor fi aduse la cunoştinţa
instanţelor de Ministerul Justiţiei."
In Constituţia din 1965 se
prevedea la art. 104 că Tribunalul Suprem exercita controlul asupra activităţii
de judecată a tuturor tribunalelor şi judecătoriilor şi că, în vederea
aplicării unitare a legilor în activitatea de judecată, Tribunalul Suprem
emite, în plenul său, decizii de îndrumare.
Prin art. I pct. 19 din Legea
nr. 59/1993 pentru modificarea Codului de procedură civilă, a Codului familiei,
a Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 şi a Legii nr. 94/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi,
capitolul III din titlul V „Căile extraordinare de
atac" al cărţii II se va
denumi „Recursul în interesul legii şi recursul în anulare" şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 329 - Procurorul general, din oficiu sau la cererea ministrului
justiţiei, are dreptul, pentru a asigura interpretarea şi aplicarea unitară a
legii pe întreg teritoriul ţării, să ceară Curţii Supreme de Justiţie să se
pronunţe asupra chestiunilor de drept care au primit o soluţionare diferită din
partea instanţelor judecătoreşti.
Deciziile prin care se soluţionează sesizările se
pronunţă de secţiile unite şi se aduc la cunoştinţa instanţelor de Ministerul
Justiţiei.
Soluţiile se pronunţă numai în interesul legii, nu
au efect asupra hotărârilor judecătoreşti examinate şi nici cu privire la
situaţia părţilor din acele procese. Dezlegarea dată problemelor de drept
judecate este obligatorie pentru instanţe."
Ulterior, prin art. I pct. 130
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea şi
completarea Codului de procedură civilă, art. 329 alin. 3 a fost modificat,
având următorul cuprins: „Soluţiile se pronunţă în interesul legii şi nu au
efect asupra hotărârilor judecătoreşti examinate.", însă prin art. I
pct. 57 din Legea nr. 219/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 138/2000, art. 329 alin. 3 a fost din nou modificat, având
următorul conţinut: „Soluţiile se pronunţă numai în interesul legii, nu au
efect asupra hotărârilor judecătoreşti examinate şi nici cu privire la situaţia părţilor din acele procese.
Dezlegarea dată problemelor de drept judecate este obligatorie pentru
instanţe."
In prezent, Legea nr. 202/2010 privind unele măsuri
pentru accelerarea soluţionării proceselor reformează întreaga procedură a
recursului în interesul legii, prevăzând - pentru prima dată în istoria
sistemului juridic românesc - la art. 3306, că „Recursul în interesul legii se judecă de un complet format
din preşedintele sau, în lipsa acestuia, din vicepreşedintele Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie, preşedinţii de secţii din cadrul acesteia, precum şi un
număr de 20 de judecători, din care 14 judecători din secţia în a cărei
competenţă intră problema de drept care a fost soluţionată diferit de instanţele
judecătoreşti şi câte 2 judecători din cadrul celorlalte secţii. Preşedintele
completului este preşedintele, respectiv vicepreşedintele Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie" şi că „In cazul în care problema de drept
prezintă interes pentru două sau mai multe secţii, preşedintele sau, după caz,
vicepreşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie va stabili numărul
judecătorilor din secţiile interesate care vor intra în compunerea completului
prevăzut la alin. 1, celelalte secţii urmând a fi reprezentate potrivit
dispoziţiilor aceluiaşi alineat."
Totodată, aceeaşi lege prevede la art. 3307 alin. 4 că „Dezlegarea dată
problemelor de drept judecate este obligatorie pentru instanţe de la data
publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I."
2. Potrivit art. 124
alin. (1) din Constituţie, „Justiţia se înfăptuieşte în numele legii", iar,
potrivit alin. (3) al aceleiaşi dispoziţii constituţionale, „Judecătorii
sunt independenţi şi se supun numai legii."
Principiul independenţei judecătorilor, în componenta
sa individuală (diferită faţă de cea instituţională), presupune atât
independenţa judecătorilor faţă de intervenţii exterioare sistemului, cât şi
faţă de orice indicaţii sau ordine venite din interiorul sistemului.
Independenţa judecătorilor nu exclude însă intervenţia instanţelor de control
judiciar pe calea exercitării căilor de atac împotriva hotărârilor
judecătoreşti.
In concordanţă cu art. 126 alin. (3) din Constituţie,
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie trebuie să asigure interpretarea şi
aplicarea unitară a legii de către celelalte instanţe judecătoreşti, iar
singura modalitate de a se îndeplini acest obiectiv este conferirea
caracterului obligatoriu problemelor de drept dezlegate de instanţa supremă.
Prin expresia „asigură interpretarea şi aplicarea
unitară a legii de către celelalte instanţe judecătoreşti" legiuitorul
constituţional nu a urmărit ca Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie să exercite
o ingerinţă în activitatea de judecată a instanţelor ci stabilirea unei
practici unitare atunci când se face dovada că problemele de drept care
formează obiectul judecăţii au fost soluţionate în mod diferit prin hotărâri
judecătoreşti irevocabile.
Principiul constituţional invocat este pe deplin
concretizat în modalitatea de judecare a recursului în interesul legii
instituită prin Legea nr. 202/2010. Astfel, compunerea completului care judecă
recursul este modificată în sensul participării judecătorilor specializaţi în
problema de drept care a fost soluţionată diferit de către instanţele judecătoreşti,
iar raportul întocmit în cauză va trebui să cuprindă soluţiile diferite date
problemei de drept şi argumentele
pe care se fundamentează, jurisprudenţa relevantă a Curţii Constituţionale, a
Curţii Europene a Drepturilor Omului, a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene
şi opinia specialiştilor consultaţi, dacă este cazul, precum şi doctrina în
materie. Totodată, judecătorul sau, după caz, judecătorii raportori va/vor
întocmi proiectul soluţiei ce se propune a fi dată recursului în interesul
legii.
In concluzie, textul de lege criticat nu aduce atingere
art. 126 alin. (3) din Legea fundamentală, ci este o concretizare a
principiului constituţional invocat în sensul asigurării unei jurisprudenţe
unitare necesare în ordinea juridică a statului de drept în acord.
3. Jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului
admite că practica neunitară ce s-a dezvoltat în cadrul celei mai înalte
autorităţi judiciare a ţării este în sine contrară principiului securităţii
juridice, care este implicit în ansamblul articolelor din Convenţie şi care
constituie unul dintre elementele fundamentale ale statului de drept (a se
vedea, mutatis mutandis, Broniowski împotriva
Poloniei, nr. 28.358/95, § 56, CEDO 2000-III).
In Cauza Beian împotriva României, prin Hotărârea din 6 decembrie 2007, statul român a fost sancţionat
explicit chiar prin dispozitivul acesteia, pentru jurisprudenţa divergentă,
profundă şi persistentă în timp a instanţei supreme - Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie -, ceea ce a avut ca efect afectarea principiului siguranţei
juridice, definit ca unul dintre elementele fundamentale ale statului de drept.
In acest sens, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut, în paragraful
35 al aceleiaşi hotărâri, că printr-o serie de decizii pronunţate în aceeaşi perioadă
Inalta Curte de Casaţie a dezvoltat o jurisprudenţa contrară, iar în lipsa unui
mecanism capabil să asigure coerenţa practicii în cadrul celei mai înalte
instanţe interne, aceasta a ajuns să pronunţe, uneori chiar în aceeaşi zi,
decizii diametral opuse cu privire la domeniul de aplicare a Legii nr.
309/2002.
Totodată, instanţa de contencios al drepturilor omului
a statuat, cu valoare de principiu, că divergenţele de jurisprudenţa
constituie, prin natura lor, consecinţa inerentă a oricărui sistem judiciar
care se bazează pe un ansamblu de instanţe de fond având competenţă în raza lor
teritorială. Cu toate acestea, rolul unei instanţe supreme este tocmai să
regleze aceste contradicţii de jurisprudenţa (Zielinski şi Pradal şi
Gonzalez şi alţii împotriva Franţei [MC], nr. 24.846/94 şi 34.165/96 la
34.173/96, § 59, CED0 1999-VII).
De asemenea, Curtea de la Strasbourg a reţinut că, în
loc să-şi îndeplinească rolul de a stabili o interpretare de urmat, Inalta
Curte de Casaţie a devenit ea însăşi o sursă de insecuritate juridică, reducând
astfel încrederea publicului în sistemul judiciar (a se vedea, mutatis mutandis, Sovtransavto Holding împotriva Ucrainei, nr. 48.553/99, § 97, CEDO 2002-VII, şi
Păduraru, citată mai sus, § 98, şi, a contrarie,
PerezArias împotriva Spaniei, nr. 32.978/03, § 70,
28 iunie 2007).
In Cauza Ştefanică şi alţii
împotriva României din 2 noiembrie 2010, § 30,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat că anumite divergenţe de
interpretare sunt inerente unui sistem judiciar bazat pe structură cu căi de
atac având autoritate asupra unor anumite zone teritoriale, cum este cel din
România. Această concluzie este în legătură cu sistemul legal care are o
instanţă supremă al cărui rol principal este să soluţioneze conflictele dintre
deciziile instanţelor inferioare (Schwarzkopf şi Taussik împotriva Cehiei (dec),
nr. 2162/02, 2 decembrie 2008). In acelaşi sens, s-a pronunţat Curtea Europeană
a Drepturilor Omului şi în Cauza Wieczorek contra
Poloniei, prin Hotărârea din 8 decembrie 2009, §
62.
In Cauza Păduraru împotriva
României, Hotărârea din 1 decembrie 2005,
paragraful 98, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a observat, la fel ca în
Cauza Beian împotriva României, că însăşi Curtea Supremă de Justiţie din România nu a avut o
jurisprudenţa unitară asupra problemei în discuţie.
4. Cu privire la principiul
independenţei judecătorilor, astfel cum este consacrat în art. 6 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, Curtea
Europeană a Drepturilor Omului are o bogată jurisprudenţa în sensul că
exercitarea căilor de atac de către instanţe judecătoreşti superioare nu
contravine independenţei judecătorului cauzei a cărei hotărâre se atacă (Pretto împotriva Italiei, Cererea nr.
7.984/1977, Decizia Comisiei din 11 iulie 1979, Decizii şi rapoarte 16, p. 93,
şi Cauza Curuţiu contra României, Hotărârea din 22 octombrie 2002). Mai
mult, prin Hotărârea din 16 iulie 2002, pronunţată în Cauza Ciobanu împotriva României, instanţa de
contencios al drepturilor omului a statuat că „obligaţia judecătorilor de a se
conforma unei jurisprudenţe stabilite în secţii unite de instanţa supremă a
unei ţări nu contravine caracterului independent al unei instanţe. Această
autoritate specială - fiind vorba, ca în speţă, de o curte supremă - se impune
secţiilor acestei instanţe în calitate de jurisdicţii inferioare, fără a aduce
totuşi atingere dreptului şi datoriei lor de a examina în mod absolut
independent cazurile concrete care le sunt supuse atenţiei" (Pretto împotriva Italiei, Cererea nr.
7.984/1977, Decizia Comisiei din 11 iulie 1979, Decizii şi rapoarte 16, p. 93,
şi Cauza Curuţiu contra României, Hotărârea din 22 octombrie 2002, Cauza
Moşteanu şi alţii împotriva României, Cererea nr. 33.176/1996, Hotărârea
din 26 noiembrie 2002).
5. Şi doctrina din România este
în sensul că obligativitatea dezlegărilor date problemelor de drept de către
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie în soluţionarea recursului în interesul
legii nu încalcă principiul independenţei judecătorilor. A se vedea, în acest
sens, Constantin Doldur („Dispoziţiile art. 329 alin. 3 fraza finală din
Codul de procedură civilă, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
59/1993, sunt constituţionale?", în Revista
„Dreptul" nr. 7/1994, p.14).
Judecător,
prof. univ. dr. Iulia Antoanella Motoc