Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 236 din 27 mai 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 al titlului I si ale art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 682 din 29 iulie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 al titlului I si ale art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Ioana Marina Lucia Mott si Stefan Soare in Dosarul nr. 2.734/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal sunt prezenti autorii exceptiei, prin avocat Adrian Vasiliu, lipsind Guvernul Romaniei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Avocatul autorilor exceptiei sustine urmatoarele:
    Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 al titlului I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, arata ca aceste dispozitii au fost abrogate potrivit art. I pct. 1 din Legea nr. 48/2004 privind aprobarea ordonantei respective, or, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, in asemenea cazuri exceptia este inadmisibila si, in consecinta, nu mai sustine exceptia privind aceste dispozitii.
    Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, arata ca acestea contravin prevederilor art. 44 din Constitutie, precum si prevederilor art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Arata ca in cazul imobilelor preluate fara titlu statul nu a dobandit niciodata calitatea de proprietar, astfel ca nerestituirea in natura a imobilului preluat si oferirea unei compensari banesti echivaleaza cu o expropriere. In ceea ce priveste modul de calcul al acestor despagubiri prin raportarea la cursul leu-dolar din anul preluarii, urmata de o noua raportare la acelasi curs din anul platii despagubirii, incalca principiul justei si prealabilei despagubiri. Jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului a stabilit ca in cazurile de preluari de bunuri cu titlu sau fara titlu, despagubirea trebuie sa fie intotdeauna la valoarea de circulatie a bunului pierdut in orice mod de adevaratul proprietar. In acest sens citeaza Decizia Curtii Europene a Drepturilor Omului in cazul Brumarescu contra Romaniei. In sustinere depune note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 al titlului I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, intrucat aceste dispozitii au fost abrogate potrivit art. I pct. 1 din Legea nr. 48/2004. De asemenea, solicita respingerea, ca neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, aratand ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorii exceptiei, intrucat limitarea intinderii despagubirilor are in vedere posibilitatile economice si financiare, in a caror evaluare legiuitorul este suveran.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 14 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.734/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 al titlului I si ale art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Ioana Marina Lucia Mott si Stefan Soare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca modificarea dispozitiilor art. 16 alin. (4) din Legea nr. 10/2001, prin art. I pct. 2 al titlului I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, care, in opinia autorilor exceptiei, admite ca si in cazul imobilelor preluate fara titlu valabil de catre stat se poate refuza restituirea in natura si obligarea proprietarului adevarat la primirea de despagubiri, reprezinta o expropriere, incalcandu-se astfel dispozitiile constitutionale referitoare la dreptul de proprietate si dispozitiile art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    De asemenea, se arata ca prin modificarea acestui text persoanele care au revendicat imobile ce faceau parte din categoria celor prevazute la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 si aveau castigat dreptul la restituirea in natura, au pierdut acest drept in cazul in care nu au primit dispozitie de restituire inainte de adoptarea acestei ordonante, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    In ceea ce priveste dispozitiile art. I alin. (1) al titlului II din aceeasi ordonanta, autorul exceptiei arata ca acest text incalca prevederile art. 41 din Constitutie si ale art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece nu exista o dreapta si prealabila despagubire.
    Instanta de judecata apreciaza ca textele legate criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. Modificarea adusa art. 16 din Legea nr. 10/2001 a urmarit o mai buna corelare a continutului acestui articol cu alte prevederi din lege, avandu-se in vedere si unele interese generale care sunt prioritare in raport cu cele personale. In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile legale incalca principiul neretroactivitatii legii, instanta apreciaza ca aceasta este neintemeiata, modificarile avand aplicabilitate numai din momentul intrarii in vigoare a ordonantei.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca principiul neretroactivitatii legii, deoarece dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 se aplica numai dupa intrarea in vigoare a acesteia. De asemenea, arata ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 44 si art. 135 din Constitutie, republicata, deoarece inlocuirea restituirii in natura cu masuri reparatorii prin echivalent nu vatama drepturile patrimoniale ale persoanelor interesate, fiind de competenta legiuitorului stabilirea modului concret de restituire.
    Guvernul arata ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorii exceptiei.
    Avocatul Poporului apreciaza ca art. I pct. 2 si 3 din titlul I al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 nu vine in contradictie cu dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I alin. (1) al titlului II din aceeasi ordonanta, arata ca aceasta este neintemeiata, deoarece textul criticat instituie limitele exercitarii dreptului de proprietate, stabilind modalitatea concreta de actualizare a despagubirilor acordate in perioada cuprinsa intre 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, fara a se incalca principiul dreptei si prealabilei despagubiri prevazut de Constitutie si aplicabil in cazul exproprierilor.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. I pct. 2 si 3 al titlului I si art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 929 din 18 decembrie 2002.
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    I. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, dispozitiile art. I pct. 2 si 3 al titlului I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 au fost abrogate prin art. I pct. 1 din Legea nr. 48/2004 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004.
    In cauza sunt aplicabile prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare [...]."
    Prin urmare, retinand ca acest caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate a intervenit dupa sesizarea Curtii, urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate privind aceste dispozitii sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.
    II. Curtea va exercita controlul de constitutionalitate cu privire la dispozitiile art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 48/2004, a caror redactare este urmatoarea: "(1) Pentru actualizarea despagubirilor acordate in perioada cuprinsa intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989 se va utiliza un coeficient de actualizare aferent fiecarui an prin raportarea cursului leu/dolar S.U.A. din anul preluarii, la cursul leu/dolar S.U.A. din anul emiterii deciziei/dispozitiei prin care se solutioneaza notificarea. Acest coeficient de actualizare se va utiliza si pentru calculul valorii estimative a constructiilor si terenurilor preluate in mod abuziv in intervalul de referinta al legii."
    Autorul exceptiei sustine ca acest text, care reglementeaza modalitatea de actualizare a despagubirilor acordate pentru imobilele preluate abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, contravine prevederilor constitutionale ale art. 44, referitoare la dreptul de proprietate privata, precum si art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat ca procedura instituita prin Legea nr. 10/2001, inclusiv cu privire la valoarea imobilelor restituite prin echivalent, este una speciala, derogatorie de la dreptul comun, prin care statul intelege sa repare prejudiciile suferite ca urmare a preluarii unor imobile in mod abuziv cu titlu sau fara titlu. Prin urmare, inclusiv modul de reparare a prejudiciilor deroga de la regulile dreptului comun.
    Limitarea intinderii reparatiilor are in vedere posibilitatile economice si financiare existente, in raport cu alte necesitati si prioritati economice si sociale, in ale caror evaluare si satisfacere legiuitorul este suveran. Asa fiind, este de competenta legiuitorului sa stabileasca valoarea acestor despagubiri in acord cu prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicata, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate si creantele asupra statului sunt stabilite de lege.
    Curtea Constitutionala a statuat, de asemenea, in jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 2 din 3 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 10 aprilie 1998, ca dispozitiile referitoare la modul in care se asigura plata despagubirilor fostilor proprietari in cazul in care imobilele nu pot fi restituite in natura, precum si actualizarea acestor despagubiri sunt consecinte ale dreptului la despagubire, avand semnificatia unor garantii pentru realizarea efectiva a acestui drept, astfel incat nu pot fi considerate ca incalcand garantia constitutionala a dreptului de proprietate si caracterul inviolabil al acestui drept.
    Curtea observa ca solutiile adoptate de legiuitor cu privire la modul de stabilire a despagubirilor si a intinderii acestora sunt in concordanta cu exigentele reglementarilor internationale. Referitor la reparatia in ipoteza privarii de proprietate, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit, pe de o parte, ca dreptul la indemnizare trebuie sa aiba un cuantum rezonabil, iar pe de alta parte ca metoda de evaluare a bunului trebuie sa fie, la randul ei, in mod manifest rezonabila.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2 si 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 al titlului I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Ioana Marina Lucia Mott si Stefan Soare in Dosarul nr. 2.734/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    2. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I alin. (1) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, exceptie ridicata de aceiasi autori in acelasi dosar.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 mai 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 236/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 236 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 236/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu