DECIZIE Nr. 277 din 9 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la
regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 10 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Anton Tudor in Dosarul nr.
139/2001 al Tribunalului Brasov - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 2 octombrie 2001 in prezenta
autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 9 octombrie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 139/2001,
Tribunalul Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Anton
Tudor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate "restrang in mod nelegal dreptul unei
persoane care a crescut un copil de a-l adopta, dupa implinirea varstei
majoratului, conditionandu-l de necesitatea exprimarii consimtamantului
parintilor firesti", incalcandu-se in felul acesta prevederile art. 45, 49
si 54 din Constitutie, privind protectia copiilor si a tinerilor, respectiv
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati si exercitarea cu
buna-credinta a drepturilor si libertatilor constitutionale. Se mai sustine ca,
de vreme ce persoana ce ar urma sa fie adoptata a devenit majora, "nu se
mai impune exprimarea consimtamantului parintilor firesti atata timp cat
persoana in cauza a dobandit capacitate deplina de exercitiu, putand sa-si
exercite drepturile in mod liber, fara ingradiri".
Tribunalul Brasov, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca prevederile art. 7 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 nu contravin
dispozitiilor art. 45, 49 si 54 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu
privire la regimul juridic al adoptiei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 120 din 12 iunie 1997, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 87/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
168 din 29 aprilie 1998. Aceste dispozitii au urmatorul continut: "Pentru
incuviintarea adoptiei sunt necesare:
a) consimtamantul, exprimat in forma autentica, al parintilor sau, dupa
caz, al parintelui la adoptia copilului de catre o persoana sau familie propusa
de Comisia pentru protectia copilului;".
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. a) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 contravin prevederilor
constitutionale ale art. 45 privind protectia copiilor si a tinerilor, ale art.
49 privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati si ale
art. 54 referitor la exercitarea cu buna-credinta a drepturilor si libertatilor
constitutionale. Aceste texte constitutionale au urmatorul continut:
Art. 45
"(1) Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si
de asistenta in realizarea drepturilor lor.
(2) Statul acorda alocatii de stat pentru copii si ajutoare pentru
ingrijirea copilului bolnav ori handicapat. Alte forme de protectie sociala a
copiilor si a tinerilor se stabilesc prin lege.
(3) Exploatarea minorilor, folosirea lor in activitati care le-ar dauna
sanatatii, moralitatii sau care le-ar pune in primejdie viata ori dezvoltarea
normala sunt interzise.
(4) Minorii sub varsta de 15 ani nu pot fi angajati ca salariati.
(5) Autoritatile publice au obligatia sa contribuie la asigurarea
conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala,
economica, culturala si sportiva a tarii.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 54
"Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si
exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa
incalce drepturile si libertatile celorlalti."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
25/1997 nu contravin in nici un mod prevederilor art. 45 din Constitutie, ci,
dimpotriva, constituie o expresie a aplicarii acestora. Reglementarea regimului
juridic al adoptiei se inscrie, in general, in masurile speciale de protectie a
copiilor si tinerilor.
De asemenea, nu sunt incidente in speta nici prevederile art. 54 din Legea
fundamentala, care se refera la exercitarea cu buna-credinta a drepturilor si
libertatilor constitutionale, dispozitia legala criticata neavand ca obiect
reglementarea si exercitarea unor asemenea drepturi.
Curtea Constitutionala constata insa ca in textul art. 7 alin. (1) lit. a)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, care impune pentru
incuviintarea adoptiei, ca o conditie obligatorie, "consimtamantul,
exprimat in forma autentica, al parintilor sau, dupa caz, al parintelui",
nu se face nici o distinctie in raport cu statutul persoanei care urmeaza sa
fie adoptata, daca aceasta a dobandit sau nu capacitatea deplina de exercitiu.
Rezulta, prin urmare, ca textul de lege criticat cere consimtamantul parintilor
firesti si pentru incuviintarea adoptiei unei persoane care a dobandit
capacitatea deplina de exercitiu.
Curtea retine ca aceasta conditionare a incuviintarii adoptiei de
exprimarea acordului parintilor firesti restrange dreptul persoanei de a
dispune de ea insasi, drept consacrat prin art. 26 alin. (2) din Constitutie,
potrivit caruia "Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca
nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele
moravuri".
Curtea constata, de asemenea, ca restrangerea exercitiului dreptului
persoanei cu capacitate deplina de exercitiu de a dispune de ea insasi, prin
dispozitia legala examinata, nu se justifica prin nici una dintre situatiile
sau motivele pentru care prevederile art. 49 alin. (1) din Constitutie permit
restrangerea prin lege a exercitiului unor drepturi sau libertati. Asadar,
dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta a Guvernului, in
masura in care conditioneaza incuviintarea adoptiei persoanei care a dobandit
capacitatea deplina de exercitiu de exprimarea consimtamantului parintilor
firesti, sunt contrare si prevederilor art. 49 alin. (1) din Constitutie.
Aceasta solutie a Curtii se poate intemeia si pe prevederile Pactului
international cu privire la drepturile civile si politice, ratificat de Romania
in anul 1974. Astfel, in conformitate cu prevederile art. 16 din acest pact
"Orice om are dreptul de a i se recunoaste pretutindeni personalitatea
juridica", iar, potrivit art. 24, pentru copil, masurile de ocrotire din
partea familiei, a societatii si a statului, sunt justificate numai de conditia
sa de minor.
Pentru considerentele aratate urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate
sa fie admisa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 2 alin. (2), al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate, ridicata de Anton Tudor in
Dosarul nr. 139/2001 al Tribunalului Brasov - Sectia civila, si constata ca dispozitiile
art. 7 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu
privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr.
87/1998, sunt neconstitutionale in ceea ce priveste cerinta exprimarii
consimtamantului parintilor firesti pentru incuviintarea adoptiei persoanei
care a dobandit capacitate deplina de exercitiu.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu