DECIZIE Nr. 31 din 2 martie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 25 alin. 3
si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 108/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 196 din 5 mai 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata, cu modificari, prin Legea nr.
108/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Temeco" - S.A.
din Timisoara in Dosarul nr. 9.694/1997 al Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal se constata lipsa partilor Societatea Comerciala "Temeco"
- S.A. si Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de
stat Timis, legal citate.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 mai 1998 Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 25
alin. 3 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 108/1996, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Temeco" - S.A. din Timisoara. In motivarea
exceptiei se arata ca prevederile art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 confera putere de titlu executoriu, printr-o lege ordinara iar nu
printr-o lege organica, unor acte intocmite de organele fiscale. Aceasta
exprima de la bun inceput ideea prezumtiei de vinovatie a persoanei fizice sau
juridice controlate, atentand astfel la dreptul de proprietate privata. Se
instituie prezumtia de dobandire ilicita a averii si posibilitatea executarii
intemeiate pe un act unilateral, care nu este rezultatul unui act de justitie.
Se considera ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 1 alin.
(3), art. 24 alin. (1), art. 41 alin. (7), art. 48 alin. (1) si (2), art. 72
alin. (3), art. 107 alin. (3), art. 114 alin. (1) si art. 125 alin. (1) din
Constitutie.
Contrar prevederilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, instanta
de judecata nu si-a exprimat opinia cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicata. Curtea Constitutionala, in temeiul aceleiasi
prevederi legale, precum si in temeiul art. 15 din Regulamentul sau de
organizare si functionare, a solicitat Judecatoriei Timisoara sa isi completeze
incheierea de sesizare cu opinia sa. Potrivit opiniei exprimate prin Adresa nr.
9.694/1998, Judecatoria Timisoara apreciaza ca art. 25 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 "nu permite dreptul la aparare al debitorului, ignorandu-se
procedura investirii cu formula executorie prevazuta de Codul de procedura
civila, in timp ce organele statului stabilesc creantele prin titluri
executorii, ingaduindu-se deci acestora de a fi atat parte (creditor),
judecator si executor, dispozitii contrare insa art. 1 alin. (3) si art. 24
alin. (1) din Constitutie". Se mai arata ca procedura de executare silita
si de emitere a titlurilor executorii tine de activitatea judecatoreasca si ca
actele organelor fiscale, pentru a deveni titluri executorii, ar trebui supuse
procedurii de investire cu formula executorie, conform art. 372 si 376 din
Codul de procedura civila. S-ar realiza in felul acesta, in mod egal,
posibilitatea pentru parti de a-si formula apararea legala.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 este nefondata, cu motivarea ca, potrivit Constitutiei, nu este necesar
ca pentru procedura de judecata, din care face parte si procedura executarii
silite, reglementarea sa se faca prin lege organica. In acest sens sunt
invocate art. 125 alin. (3) din Constitutie, jurisprudenta Curtii
Constitutionale, precum si art. 721 din Codul de procedura civila, conform
caruia prevederile acestui cod alcatuiesc procedura de drept comun in materie
civila si comerciala, ele aplicandu-se si in materiile prevazute de alte legi,
in masura in care nu cuprind dispozitii potrivnice. In legatura cu faptul ca
actul organului financiar calificat drept titlu executoriu "nu este
rezultatul unei jurisdictii", se arata ca in Codul de procedura civila
exista texte, cum ar fi art. 205, 278, 279, art. 374 alin. 1, art. 581 alin. 4,
care admit "exceptii de la regula titlului executoriu investit cu formula
executorie, prevazuta de art. 269". De asemenea, se face trimitere si la
unele reglementari speciale, intre care se mentioneaza art. 66 din Legea
notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995 si art. 52 din Legea
nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, care recunosc
calitatea de titlu executoriu anumitor acte, fara a se pretinde indeplinirea
formalitatii investirii cu formula executorie. Se mai arata ca art. 76 - 81 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, reglementand contestatia la executarea
silita, dau posibilitatea accesului la justitie in cazul in care titlul
executoriu nu este emis conform legii. In legatura cu prezumtiile de vinovatie
si de dobandire ilicita a averii, evocate in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, se apreciaza ca emiterea de catre organele financiare a
titlurilor de creanta si a titlurilor executorii se face pentru indeplinirea
unor "obligatii prevazute de lege", a caror respectare "poate fi
privita ca o indatorire fundamentala in sensul art. 15 alin. (1) din
Constitutie". Deci nu se poate sustine ca organele financiare pornesc de
la prezumtiile invocate de contestatoare ori ca prin stabilirea obligatiilor
legale de plata s-ar atenta la dreptul de proprietate privata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia priveste dispozitiile art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata, cu
modificari, prin Legea nr. 108/1996, dispozitii care prevad:
"Pentru obligatiile bugetare reprezentand impozite, taxe, contributii,
amenzi, majorari de intarziere si alte sume datorate si neachitate la termenul
legal de plata, titlul executoriu il constituie actul, emis sau aprobat de
organul competent, prin care acestea se stabilesc.
In cazul in care suma neachitata la scadenta din obligatia bugetara a fost
stabilita de organele competente ale Ministerului Finantelor, organul de
executare va intocmi, pentru fiecare creanta, cate un act distinct, denumit
titlu executoriu, care va contine: antetul organului emitent; numele si
prenumele sau denumirea debitorului; domiciliul sau sediul acestuia, precum si
orice alte date de identificare; cuantumul si natura sumelor datorate; temeiul
legal al puterii executorii a titlului; data intocmirii titlului, stampila si
semnatura organului de executare."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
I. In legatura cu sustinerea potrivit careia conferirea puterii de titlu
executoriu unor acte intocmite de organele fiscale este neconstitutionala, se
retine ca, potrivit prevederilor art. 372 din Codul de procedura civila,
executarea silita se poate realiza "in virtutea unei hotarari
judecatoresti" sau "in virtutea unui titlu executoriu". Din
aceasta formulare a legii rezulta ca temeiul pornirii unei executari silite nu
il constituie numai hotararea judecatoreasca, ci si un alt titlu executoriu
definit ca atare prin lege.
In consecinta, conferirea prin art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 a calitatii de titlu executoriu actului emis sau aprobat
de organul competent, prin care se stabilesc obligatii bugetare reprezentand
impozite, taxe, contributii, amenzi, majorari de intarziere si alte sume
datorate si neachitate la termenul de plata, nu contravine prevederilor art.
372 din Codul de procedura civila.
In legatura cu posibilitatea executarii silite a creantelor fiscale, fara
constituirea titlului executoriu printr-o hotarare judecatoreasca, prin Decizia
nr. 25 din 5 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 89 din 11 mai 1993, Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca
"insusi Codul de procedura civila, la art. 372, prevede posibilitatea
executarii silite pe baza de hotarare judecatoreasca sau alt titlu executoriu.
Deci, potrivit legii, nu numai hotararile judecatoresti investite cu formula
executorie constituie titluri executorii, ci si alte titluri, in cazul in care
legea le confera aceasta calitate. Astfel sunt, de exemplu, titlurile
notariale, iar legiuitorul poate, cu respectarea prevederilor constitutionale
si din motive de oportunitate, sa instituie asemenea instrumente legale de
executare. Ele nu au semnificatia incalcarii regimului de separatie intre
puterea legiuitoare si cea judecatoreasca, cat timp debitorul are posibilitatea
ca, pe calea contestatiei la executare, sa supuna litigiul ce ar rezulta din
opunerea sa la executare instantei judecatoresti". In acelasi sens este si
Decizia nr. 3 din 2 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 103 din 11 martie 1999.
II. Critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. 3 si 4
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 se intemeiaza si pe sustinerea ca aceste
texte ar fi trebuit sa fie cuprinse intr-o lege organica, iar nu intr-o
ordonanta emisa in temeiul unei legi de abilitare. Si aceasta critica este
neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa.
In sistemul Constitutiei, calificarea legilor este prevazuta chiar de textele
acesteia si nu este lasata la aprecierea autoritatilor publice sau a altor
subiecte de drept. Astfel, potrivit art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie,
prin lege organica se reglementeaza "organizarea si functionarea
Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a
Ministerului Public si a Curtii de Conturi". Rezulta ca legiuitorul
constituant a inteles sa reglementeze numai pentru aceste autoritati, prin lege
organica, organizarea si functionarea, in timp ce, conform art. 125 alin. (3)
din Constitutie, "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege".
Referitor la faptul ca este posibil ca prin ordonanta Guvernului, emisa in
baza unei legi de abilitare, sa se reglementeze in domeniul procedurii civile,
in care se include si procedura executarii silite, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997. Prin aceasta
decizie s-a statuat ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3) din
Constitutie si al altor dispozitii constitutionale nu rezulta ca reglementarile
relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din domeniul legilor
organice".
In consecinta, conferirea prin textul criticat a calitatii de titlu
executoriu actelor emise de organele fiscale nu este de domeniul legii
organice, ci al legii ordinare. Ca atare, nu poate fi retinuta nici sustinerea
referitoare la incalcarea art. 107 alin. (3) si art. 114 alin. (1) din
Constitutie, care stabilesc ca ordonantele emise de Guvern in temeiul unei legi
de abilitare nu pot reglementa in domeniul legilor organice.
III. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate invoca in sustinerea
acesteia si incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1) si
(2), referitoare la protectia proprietatii, coroborate cu art. 72 alin. (3)
lit. i) privind reglementarea prin lege organica a contenciosului
administrativ. Se motiveaza ca reglementarea cuprinsa in Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 este de domeniul contenciosului administrativ si, deci, al legii
organice.
Aceasta critica nu poate fi retinuta, deoarece problema titlului executoriu
apartine executarii silite si, deci, procedurii civile, care include si
reglementarea contestatiei la executare. Nimic din reglementarea cuprinsa in
art. 25 din ordonanta nu vizeaza procedura contenciosului administrativ
reglementat de Legea nr. 29/1990. Mai mult, cap. III al ordonantei
reglementeaza contestatia la executarea silita efectuata in conditiile acestui
act normativ.
Referirea la art. 41 alin. (7) din Constitutie, care prevede ca averea
dobandita nu poate fi confiscata si care instituie prezumtia caracterului licit
al averii dobandite, este lipsita de relevanta in cauza, intrucat titlul executoriu
contestat in procesul in care s-a invocat exceptia de neconstitutionalitate nu
priveste confiscari de bunuri, stabilite in cadrul unui proces penal sau in
temeiul constatarii savarsirii unei contraventii, ci priveste datorii neplatite
catre bugetul de stat. Ca atare, nu pot fi evocate prezumtia de vinovatie si
prezumtia de dobandire ilicita a averii. Aceasta, intrucat, pe de o parte,
textul criticat ca neconstitutional nu instituie asemenea prezumtii, iar pe de
alta parte, art. 41 din Constitutie, care instituie protectia proprietatii
private, trebuie examinat in corelare cu prevederea constitutionala a art. 53,
potrivit caruia "cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice".
Prezumtia de nevinovatie prevazuta la art. 23 alin. (8) din Constitutie, la
care, indirect, face trimitere autoarea exceptiei, este proprie procesului
penal si deci irelevanta in aceasta cauza.
IV. Critica referitoare la incalcarea dreptului la aparare, prevazut la
art. 24 alin. (1) din Constitutie, prin instituirea titlului executoriu sub
forma actului emis de organul financiar competent, fara interventia justitiei,
nu poate fi retinuta. Conform art. 399 si urmatoarele din Codul de procedura
civila, precum si conform art. 76 - 81 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
judecarea contestatiilor la executarea silita este de competenta instantelor
judecatoresti in fata carora contestatarul isi poate face apararile inclusiv in
ceea ce priveste titlul executoriu. De altfel, in cauza, acest drept a si fost
exercitat prin introducerea contestatiei la executare, care a generat procesul
in cadrul caruia exceptia de neconstitutionalitate a fost invocata.
V. Evocarea de catre autoarea exceptiei a incalcarii art. 1 alin. (3) din
Constitutie, conform caruia "Romania este stat de drept, democratic si
social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor,
libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic
reprezinta valori supreme si sunt garantate", nu are relevanta in cauza.
Art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, la care se refera
exceptia, nu este de natura sa puna in discutie principiile generale pe care
acest text al Constitutiei le proclama.
Asa cum s-a retinut deja, instituirea prin Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 108/1996, a unui alt titlu
executoriu decat hotararea judecatoreasca este conforma cu textele si cu
principiile Codului de procedura civila si nu incalca nici unul dintre textele
Constitutiei.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 25 alin. 3
si 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 108/1996, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Temeco" - S.A. din Timisoara in Dosarul nr.
9.694/1997 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu