DECIZIE Nr. 34 din 4 martie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 lit.
a) din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 317 din 2 iulie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ion Bonini - procuror
Carmen Daniela Manea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 174 lit. a) din Codul de procedura penala, ridicata de
aparatorul inculpatului Sandu Mircea, in lipsa acestuia, in Dosarul nr.
2.019/1998 al Judecatoriei Medias.
La apelul nominal se constata lipsa partilor. Procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se acorda cuvantul, pe fond,
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei. In sustinerea concluziilor se arata ca, in speta, Sandu Mircea este
trimis in judecata pentru savarsirea infractiunii de calomnie prevazute la art.
206 din Codul penal. Se mai sustine ca, in raport cu specificul raspunderii
penale si cu faptul ca acesta nu poate fi reprezentat, nu se poate considera ca
sunt incalcate dispozitiile art. 21 alin. (2), care prevede ca nici o lege nu
poate ingradi accesul liber la justitie, si ale art. 24 din Constitutie,
potrivit carora dreptul la aparare este garantat in tot cursul procesului,
partile avand dreptul sa fie asistate de un avocat ales sau numit din oficiu.
Cum insa exceptia a fost invocata de aparatorul inculpatului, potrivit
prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de
neconstitutionalitate invocata in cauza este inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 8 din 2 decembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
2.019/1998, Judecatoria Medias a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 lit. a) din Codul de procedura
penala, ridicata de aparatorul inculpatului Sandu Mircea, in lipsa acestuia.
In motivarea exceptiei se sustine ca textul atacat incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 21 alin. (2), care prevad ca nici o lege nu poate
ingradi accesul liber la justitie, si ale art. 24, care prevad ca dreptul la
aparare este garantat. De asemenea, se sustine ca, in lipsa inculpatului,
aparatorul "poate pune intrebari martorilor care vor fi audiati", dar
"nu poate pune concluzii".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca "pot fi puse
intrebari martorilor partii vatamate chiar si in lipsa inculpatului", insa
dispozitiile art. 174 lit. a) din Codul de procedura sunt constitutionale,
"astfel ca exceptia nu este admisibila".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul de vedere exprimat, arata ca
"prin cuantumul pedepsei calomnia a fost exclusa de legiuitor de la
posibilitatea reprezentarii, prezenta inculpatului in instanta fiind
obligatorie", si, prin urmare, considera ca "exceptia ridicata este
neintemeiata".
In punctul de vedere comunicat de Guvern se sustine ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 174 lit. a) din Codul de procedura
penala, care se refera la reprezentarea inculpatului, nu contravine
dispozitiilor art. 24 din Constitutie privind dreptul la aparare si nici
dispozitiilor art. 21 alin. (2) privind accesul liber la justitie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra
exceptiei cu care a fost sesizata.
Exceptia priveste dispozitiile art. 174 lit. a) din Codul de procedura
penala, potrivit carora; "In cursul judecatii, inculpatul poate fi
reprezentat:
a) la judecarea cauzei in prima instanta ori la rejudecarea ei dupa
desfiintarea hotararii in apel sau dupa casare de catre instanta de recurs,
numai daca pedeapsa prevazuta de lege pentru fapta supusa judecatii este amenda
sau inchisoarea de cel mult un an."
Art. 206 din Codul penal, care incrimineaza infractiunea de calomnie,
pentru care inculpatul a fost trimis in judecata, stabileste o pedeapsa
alternativa, si anume inchisoarea, al carei maxim este de 3 ani, sau amenda.
I. Din cuprinsul dosarului rezulta ca inculpatul, trimis in judecata pentru
savarsirea infractiunii de calomnie, nu a fost prezent la judecarea cauzei in
prima instanta, cand aparatorul sau a invocat exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 174 alin. 1 lit. a) din Codul de procedura penala. In
aceste conditii, Curtea retine ca aparatorul inculpatului nu putea ca, in
numele acestuia, sa ridice exceptia de neconstitutionalitate, neavand calitatea
de parte in procesul penal. Conform art. 23 si 24 din Codul de procedura
penala, partile in procesul penal sunt: inculpatul, partea vatamata, partea
civila si partea responsabila civilmente. Este evident ca, intrucat cauza in
care exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata este o cauza penala, nu
pot fi aduse in discutie, in legatura cu lamurirea calitatii de parte si a
posibilitatii reprezentarii inculpatului, decat dispozitiile care reglementeaza
procesul penal. Or, conform art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata,
exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata in fata instantelor
judecatoresti "la cererea uneia din parti sau, din oficiu, de catre
instanta de judecata", sub sanctiunea respingerii sale ca inadmisibila,
asa cum prevede art. 23 alin. (6) din aceeasi lege. Aceasta solutie putea fi
aplicata, conform textului mentionat, chiar de catre instanta de judecata in
urma constatarii ca aparatorul inculpatului nu putea sa-l reprezinte pe acesta
in lipsa, in conditiile in care era trimis in judecata pentru o infractiune
sanctionata de Codul penal cu o pedeapsa mai mare de un an. In conditiile in
care instanta de judecata nu a aplicat prevederile art. 23 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992, republicata, revine Curtii Constitutionale sa constate ca exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 alin. 1 lit. a) din Codul de
procedura penala a fost ridicata cu nerespectarea prevederilor art. 23 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, republicata, si, ca atare, sa o respinga ca
inadmisibila in baza art. 23 alin. (6) din aceeasi lege.
In legatura cu dreptul partilor de a ridica exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala a examinat si problema dreptului
procurorului, care nu este mentionat la art. 23 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicata, de a ridica asemenea exceptii. Curtea Constitutionala a
statuat, prin Decizia nr. 59 din 26 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 18 mai 1998, ca acest drept ii revine si
procurorului in cazul in care el participa la judecata. Temeiul constitutional
al acestui drept il constituie insa textul art. 130 alin. (1) din legea
fundamentala, care prevede ca: "In activitatea judiciara, Ministerul
Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept,
precum si drepturile si libertatile cetatenilor".
II. De altfel, solutia de respingere a exceptiei ridicate se impune chiar
si in situatia in care aceasta ar fi examinata in fond.
Tinand seama de specificul raspunderii penale si al consecintelor acesteia
asupra inculpatului, dispozitia conform careia acesta nu poate fi reprezentat,
ci trebuie sa participe personal la judecata nu poate fi considerata ca o
incalcare a dispozitiilor art. 21 alin. (2) privind liberul acces la justitie
si ale art. 24 referitoare la dreptul la aparare, din Constitutie. Dimpotriva,
textul legal atacat constituie o garantie a acestor drepturi fundamentale,
intrucat inculpatul nu este impiedicat sa fie asistat de un aparator, dar
prezenta sa personala este socotita necesara si utila pentru lamurirea tuturor
aspectelor in raport cu care instanta se poate pronunta. In acest sens, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 484 din 2 decembrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 6 martie
1998.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi, in ceea ce
priveste temeiul juridic al solutiei de respingere a exceptiei,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 174 lit. a) din Codul de procedura penala, ridicata de aparatorul
inculpatului Sandu Mircea, in lipsa acestuia, in Dosarul nr. 2.019/1998 al
Judecatoriei Medias.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 martie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Carmen Daniela Manea
*
OPINIE SEPARATA
Solutia de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ce face obiectul
prezentei cauze este corecta, intrucat dispozitiile art. 174 lit. a) din Codul
de procedura penala sunt constitutionale.
Consideram insa ca temeiul respingerii nu trebuie sa fie inadmisibilitatea,
conform argumentelor cuprinse in cadrul partii I a considerentelor deciziei, ce
sunt reflectate in dispozitivul acesteia, ci ar fi trebuit sa fie netemeinicia
motivelor de neconstitutionalitate invocate prin exceptie, conform argumentelor
cuprinse, de altfel, in cadrul partii a II-a a considerentelor deciziei, dar
nereflectate in dispozitiv.
In opinia noastra, contrara majoritatii voturilor exprimate de judecatorii
Curtii Constitutionale cu ocazia solutionarii prezentei cauze, in situatiile
prevazute la art. 174 din Codul de procedura penala, cand inculpatul nu poate
fi reprezentat, avocatul acestuia, legal angajat, are dreptul sa ridice
exceptia de neconstitutionalitate, chiar daca inculpatul nu este prezent la
judecarea procesului; aceasta, desigur, doar in masura in care asemenea aparare
nu este formulata impotriva vointei inculpatului absent, care, de exemplu, la
un termen anterior ori printr-un inscris depus la dosar sau pe orice alta cale,
a aratat, neindoielnic, ca nu doreste ridicarea exceptiei de
neconstitutionalitate. Asa fiind, instanta judecatoreasca, luand act de
exceptia ridicata de avocatul legal angajat, trebuie ca, pe cale de incheiere,
potrivit art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sa dispuna sesizarea Curtii
Constitutionale, care, astfel, este legal investita sa solutioneze in fond
exceptia de neconstitutionalitate, daca, desigur, nu exista alte motive de
inadmisibilitate. Cu ocazia solutionarii in fond a exceptiei, Curtea va putea,
dupa caz, fie sa admita exceptia, constatand neconstitutionalitatea dispozitiei
legale atacate, fie sa o respinga, intrucat este neintemeiata.
Spre a pronunta in prezenta cauza solutia de respingere pentru
inadmisibilitate, majoritatea judecatorilor Curtii Constitutionale a avut in
vedere, in principal, interpretarea literala a dispozitiilor art. 23 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Exceptia poate fi
ridicata la cererea uneia dintre parti sau, din oficiu, de catre instanta de
judecata"; s-a considerat ca, atunci cand exceptia se ridica intr-o cauza
penala, nu pot fi avute in vedere, in legatura cu stabilirea calitatii de
"parte" si a posibilitatii reprezentarii inculpatului, decat
dispozitiile care reglementeaza procesul penal; de aceea s-a apreciat ca,
intrucat, in situatiile prevazute la art. 174 din Codul de procedura penala,
acea "parte", care este inculpatul, nu poate fi reprezentata, rezulta
ca avocatul inculpatului, desi legal angajat, nu putea ca, in numele
"partii" absente, sa ridice exceptia de neconstitutionalitate.
In ceea ce ne priveste, consideram ca solutia care rezulta in mod necesar
din aceasta interpretare literala este totusi inexacta, intrucat problema
enuntata poate fi rezolvata corect, doar daca se recurge la o interpretare
teleologica, precum si la interpretarea sistematica a tuturor normelor juridice
convergente, cuprinse nu numai in art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, si in art. 174 din Codul de procedura penala, ci si, deopotriva,
in Constitutie, in alte texte din Legea nr. 47/1992 si in Codul de procedura
civila, dupa cum urmeaza:
(1) Astfel, din ansamblul tuturor acestor reglementari rezulta ca
"exceptia de neconstitutionalitate" reprezinta o institutie juridica
distincta, ce excede cadrului procesual concret in care este ridicata, in
sensul ca regulile juridice care alcatuiesc aceasta institutie din domeniul
jurisdictiei constitutionale isi pastreaza propria identitate, indiferent daca
exceptia de neconstitutionalitate este ridicata intr-un proces de natura civila
(litigiu civil, comercial, de contencios administrativ) ori intr-un proces
penal. Aceasta inseamna ca, in speta, exceptia de neconstitutionalitate nu
capata caracter de exceptie de drept penal ca urmare a faptului ca a fost
ridicata intr-un proces penal si, prin urmare, solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate nu va fi guvernata de regulile aplicabile in procesul
penal, ci de regulile juridice specifice acestei institutii ce apartine
domeniului jurisdictiei constitutionale. Intr-adevar, in masura in care
asemenea reguli speciale exista, atunci ele au precadere, intrucat specialia
generalibus derogant.
(2) Dintre regulile speciale aplicabile exceptiei de neconstitutionalitate
trebuie mentionate, in primul rand, dispozitiile art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora "Procedura jurisdictionala prevazuta de
prezenta lege se completeaza cu regulile procedurii civile, in masura in care
ele sunt compatibile cu natura procedurii in fata Curtii Constitutionale.
Compatibilitatea se hotaraste exclusiv de Curte." Facandu-se aplicatia
acestui text legal, trebuie sa se constate ca in cuprinsul Legii nr. 47/1992 nu
exista nici o dispozitie care sa se refere la problema daca, in fata instantei
judecatoresti, exceptia de neconstitutionalitate poate fi ori nu ridicata de
catre avocatul partilor; de aceea urmeaza a se aplica regulile procedurii
civile, iar acestea nu contin interdictii de reprezentare pentru avocatul
partilor din proces, de genul celei stabilite la art. 174 din Codul de procedura
penala pentru avocatul inculpatului.
(3) De altfel, cercetarea aceleiasi probleme dintr-o perspectiva diametral
opusa conduce la aceeasi concluzie. Este vorba despre faptul ca principiul
specialia generalibus derogant functioneaza, deopotriva, si in privinta
aplicarii dispozitiilor art. 174 din Codul de procedura penala.
Intr-adevar, aceste dispozitii au fost stabilite de catre legiuitor in
vederea solutionarii procesului penal, fiindca, astfel cum rezulta in mod
foarte clar si justificat din cuprinsul partii a II-a a considerentelor
deciziei la care se refera aceasta opinie separata, prezenta personala a
inculpatului la solutionarea procesului penal "este socotita necesara si
utila (de catre legiuitor) pentru lamurirea tuturor aspectelor in raport cu
care instanta se poate pronunta".
Dispozitiile art. 174 din Codul de procedura penala, care au aceasta
destinatie speciala, nu pot fi extrapolate la aspecte ce exced scopului
procesului penal, cum sunt acelea referitoare la controlul constitutionalitatii
legilor. Procesul judiciar constituie, in esenta, un demers de identificare,
prin probele administrate, a situatiei reale de fapt, urmata de identificarea
normelor juridice penale aplicabile acelei situatii de fapt si de aplicarea
concreta a acestora. Pe de alta parte, exceptia de neconstitutionalitate -
ridicata in procesul penal sau civil - depaseste acest palier juridic, fiindca
se inscrie intr-un alt gen de demers, acela al controlului constitutionalitatii
legilor, ce consta in compararea reglementarii constitutionale cu aceea legala.
Sau, cu alte cuvinte, daca procesul penal constituie o "judecare" a
persoanelor (adica o comparare a conduitei concrete a persoanelor cu conduita
abstracta dispusa prin lege), controlul constitutionalitatii legii reprezinta
un fel de "judecare" a legii, prin compararea acesteia cu normele
juridice constitutionale. Astfel cum dispune art. 1 alin. 1 din Codul de
procedura penala, "Procesul penal are ca scop constatarea la timp si in
mod complet a faptelor care constituie infractiuni, astfel ca orice persoana
care a savarsit o infractiune sa fie pedepsita potrivit vinovatiei sale si nici
o persoana nevinovata sa nu fie trasa la raspundere penala." Pe de alta
parte, scopul controlului constitutionalitatii legilor, inclusiv pe calea
exceptiei de neconstitutionalitate, este garantarea suprematiei Constitutiei,
iar singura sanctiune ce poate fi aplicata de catre Curtea Constitutionala este
declararea ca neconstitutionala a dispozitiei legale controlate.
Asa fiind, scopul avut in vedere prin dispozitiile art. 174 din Codul de
procedura penala nu permite aplicarea acestor dispozitii speciale la atingerea
unui alt scop decat acela al procesului penal, si anume garantarea suprematiei
Constitutiei.
(4) Caracterul constitutional ori neconstitutional al unei dispozitii
legale reprezinta, neindoielnic, o problema a carei importanta este, pentru
societate, mult mai mare decat aceea referitoare la necesitatea ca, in cauzele
penale privind savarsirea unor infractiuni sanctionate cu pedepse mai mari
decat amenda sau inchisoarea pentru un an, sa fie asigurata prezenta personala
a inculpatului la judecarea cauzei de catre instanta de judecata competenta.
Aceasta, deoarece deciziile Curtii Constitutionale prin care se constata neconstitutionalitatea
unei dispozitii legale sunt obligatorii, producand efecte erga omnes (in
conformitate cu art. 145 alin. (2) din Constitutie si cu art. 23 alin. (3) si
(6) din Legea nr. 47/1992), astfel incat ele opereaza modificari in continutul
ordinii normative. Asa fiind, este incontestabil ca interesul clarificarii
caracterului constitutional sau neconstitutional al unei dispozitii legale
prevaleaza fata de interesul prezentei personale a inculpatului in cauzele
prevazute la art. 174 din Codul de procedura penala.
(5) Spre deosebire de alte sisteme constitutionale, art. 144 lit. c) din
Constitutie nu recunoaste persoanelor - fizice ori juridice - dreptul de a
aduce direct in fata Curtii Constitutionale problema caracterului
neconstitutional al unei dispozitii legale, impunand ca acestea sa porneasca un
proces in fata instantelor judecatoresti, pentru ca, ulterior, in cadrul acelui
proces, sa ridice exceptia de neconstitutionalitate, care va fi solutionata de
catre Curtea Constitutionala. In consecinta, controlul constitutionalitatii
legilor, dupa promulgarea acestora, se realizeaza intr-un numar relativ mic de
cazuri.
De aceea introducerea unor restrictii suplimentare pe traseul supunerii
dispozitiilor legale controlului de constitutionalitate nu este in concordanta
cu spiritul prevederilor art. 51 din Constitutie ("Respectarea
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie"), atunci
cand aceste restrictii nu se intemeiaza pe utilizarea tuturor metodelor de
interpretare, ci doar pe interpretarea literala a textelor referitoare la
procedura controlului constitutionalitatii. Este, fara indoiala, in interesul
general ca in fata Curtii Constitutionale sa fie trimise cat mai multe exceptii
de neconstitutionalitate, in vederea clarificarii caracterului constitutional
ori neconstitutional al legilor in vigoare. Aceasta este una dintre caile prin
care se justifica existenta Curtii Constitutionale. Iar aceasta unica
autoritate de jurisdictie constitutionala are ea insasi obligatia ca, in vederea
atingerii scopului sau "garantarea suprematiei Constitutiei",
potrivit art. 1 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, sa contribuie,
prin deciziile pronuntate, la facilitarea sesizarii sale de catre cei
interesati, inclusiv atunci cand este necesar sa se recurga la interpretarea in
acest sens a dispozitiilor legale referitoare la jurisdictia constitutionala.
(6) Trebuie observat ca, daca se adopta pozitia exprimata prin decizia la
care se refera prezenta opinie separata, nu sunt satisfacute indeajuns nici
importante interese generale, nici interese legitime de natura personala.
(6.a) Astfel, ca urmare a solutiei pe care nu o impartasim, satisfacerea
interesului general al clarificarii caracterului constitutional ori
neconstitutional al unei legi atarna, pana la urma, de prezentarea sau
neprezentarea fizica la proces a unui inculpat (si nici macar de pozitia
adoptata de acesta, intrucat, in imensa majoritate a cazurilor, inculpatul
prezent se margineste sa consimta, prin tacerea sa, la apararile formulate de
avocatul pe care l-a angajat), ceea ce deplaseaza problema asigurarii
suprematiei Constitutiei pe terenul anecdoticii.
(6.b) In plus, solutia pe care o consideram corecta contribuie nu numai la
satisfacerea interesului general al asigurarii suprematiei Constitutiei, ci si
la satisfacerea interesului, de asemenea general, al crearii mijloacelor
procedurale corespunzatoare pentru apararea, in cadrul unui proces echitabil, a
drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, astfel cum sunt ele
reglementate prin Constitutie si prin actele internationale la care Romania
este parte (si pe care, in temeiul art. 20 din Constitutie, Curtea
Constitutionala este obligata sa le aplice).
(6.c) De altfel, aceasta solutie este de natura sa contribuie si la
satisfacerea interesului personal al inculpatului de a beneficia de o aparare
calificata, in concordanta cu dispozitiile art. 24 din Constitutie.
Intr-adevar, exceptia de neconstitutionalitate formulata de avocatul
inculpatului este ridicata intotdeauna in favoarea acestuia din urma, iar
singura consecinta nefavorabila pentru inculpat este eventuala respingere a
exceptiei de catre Curtea Constitutionala, care, dupa analiza, o poate
considera neintemeiata.
(6.d) In context, mai trebuie observat ca, in raport cu ceilalti inculpati
(care pot fi reprezentati si pentru care, prin urmare, avocatul poate ridica
exceptii de neconstitutionalitate), categoria inculpatilor carora le sunt
aplicabile dispozitiile art. 174 din Codul de procedura penala este defavorizata,
desi pentru acestia legea prevede sanctiuni mai aspre, astfel incat si
necesitatea apararii lor (inclusiv pe calea ridicarii exceptiilor de
neconstitutionalitate) este mai mare. De altminteri, aceasta categorie de
inculpati este defavorizata in raport si cu celelalte parti ale procesului
penal (partea vatamata, partea civila si partea responsabila civilmente),
pentru care avocatul legal angajat poate ridica exceptii de
neconstitutionalitate chiar in lipsa acestora.
(7) Este adevarat ca, potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie
constitutionala in Romania". Nu este insa mai putin adevarat, pe de alta
parte, si ca dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate realizeaza, printre altele, asocierea
instantelor judecatoresti la efectuarea controlului constitutionalitatii
legilor, motiv pentru care dispozitiile art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata (referitoare la aplicabilitatea regulilor procedurii civile, in
completarea procedurii jurisdictionale prevazute expres de Legea nr. 47/1992),
trebuie sa fie avute in vedere si de catre instantele judecatoresti - civile
ori penale - atunci cand in fata lor este ridicata o exceptie de
neconstitutionalitate.
(8) Potrivit art. 24 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, republicata, la
solutionarea, in fata Curtii Constitutionale, a exceptiei de
neconstitutionalitate, "Partile pot fi reprezentate prin avocati cu drept
de a pleda la Curtea Suprema de Justitie". Intrucat legea nu face nici o
distinctie, rezulta ca posibilitatea reprezentarii prin avocat exista inclusiv
in cazul solutionarii unei exceptii de neconstitutionalitate ridicate intr-un
proces penal in care reprezentarea inculpatului nu este admisibila, fiind
aplicabile dispozitiile art. 174 din Codul de procedura penala. De aceea nu se
vede de ce avocatul legal angajat nu ar putea ridica in fata instantei de
judecata exceptia de neconstitutionalitate, la a carei solutionare in fata
Curtii Constitutionale este insa intotdeauna admisibila reprezentarea prin
avocat.
(9) Se poate afirma ca, pana la urma, intreaga problematica ce face
obiectul acestei opinii separate se reduce la urmatoarele doua intrebari:
- Cui dauneaza ca, pe baza unei interpretari teleologice si sistematice, in
opozitie cu simpla interpretare literala, inculpatul absent sa poata fi aparat,
in toate cazurile, prin ridicarea de catre avocatul acestuia, legal angajat, a
unei exceptii de neconstitutionalitate?
- Care este interesul legitim pentru care Curtea Constitutionala sa nu
poata solutiona pe fond o astfel de exceptie de neconstitutionalitate, spre a
clarifica daca acea lege este ori nu constitutionala, in loc de a nu intra in
fondul problemei si de a respinge exceptia ca inadmisibila prin formalism
excesiv?
In ceea ce ne priveste, nu putem identifica raspunsuri satisfacatoare la
aceste intrebari.
De aceea, in raport cu ansamblul argumentelor de mai sus, trebuie
concluzionat ca, in conformitate cu regulile de interpretare teleologica si
sistematica, expresia din cuprinsul art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, conform careia exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata
"la cererea unei parti" are intelesul ca exceptia poate fi ridicata
"pentru una dintre partile procesului".
Consecinta este ca, atunci cand exceptia de neconstitutionalitate se
ridica, in procesul penal, de catre avocatul inculpatului, nu are importanta
daca, potrivit distinctiei operate de art. 174 din Codul de procedura penala,
inculpatul poate ori nu sa fie reprezentat de catre avocatul sau, legal
angajat, fiindca este de principiu ca intotdeauna avocatul inculpatului ridica
exceptia de neconstitutionalitate pentru inculpat, inclusiv atunci cand acesta
din urma nu participa personal la proces.
In speta, aplicarea acestei concluzii ar fi condus la solutionarea in fond
de catre Curtea Constitutionala a exceptiei de neconstitutionalitate, iar nu la
respingerea de plano a acesteia ca inadmisibila, sub cuvant ca nu sunt
satisfacute cerintele art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata,
referitoare la corecta sesizare a Curtii Constitutionale.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Judecator,
Kozsokar Gabor
Judecator,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Judecator,
prof. univ. dr. Lucian Stangu