DECIZIE Nr. 472 din 9 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 16 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie
ridicata de Colegiul Medicilor din Romania in Dosarul nr. 610/2003 al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Elena Daniela Dicianu pentru
autorul exceptiei si consilier juridic Oana Mocanu pentru Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate, constatandu-se lipsa Confederatiei Nationale
"Cartel Alfa", a Guvernului Romaniei, a Ministerului Sanatatii si
Familiei si a Camerei Federative a Medicilor din Romania, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, sens in care arata ca la data adoptarii ordonantei
criticate nu exista o situatie exceptionala pentru adoptarea unui act normativ
general privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate. Depune note scrise.
Reprezentantul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, intrucat considera ca
aceasta este neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei. Apreciaza ca motivele de neconstitutionalitate invocate sunt
nefondate, avand in vedere si jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare
la adoptarea ordonantelor de urgenta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 610/2003, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate. Exceptia a fost ridicata de Colegiul Medicilor
din Romania intr-o cauza civila privind anularea dispozitiilor art. 5 alin. (1)
din anexa la Hotararea Guvernului nr. 1.509/2002 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind conditiile acordarii medicamentelor cu si fara
contributie personala in tratamentul ambulatoriu si a dispozitivelor medicale
destinate recuperarii unor deficiente organice sau fiziologice, in cadrul
sistemului de asigurari sociale de sanatate.
In motivarea exceptiei, in esenta, se sustine ca actul normativ criticat
este neconstitutional deoarece, pe de o parte, a fost emis prin exercitarea
abuziva a prerogativelor constitutionale de catre Guvern, eludandu-se
competenta legislativa a Parlamentului, iar pe de alta parte, nu indeplineste
conditiile de forma prevazute de Constitutie pentru adoptarea ordonantelor.
Prima critica de neconstitutionalitate se intemeiaza, in esenta, pe
situatia de fapt conform careia Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002
a fost adoptata la data de 31 octombrie 2002, dar a fost publicata la data de
20 noiembrie 2002 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Pornind de la
aceasta situatie de fapt, se apreciaza ca in cauza sunt incidente dispozitiile
constitutionale ale art. 1 alin. (3), art. 2 alin. (1), art. 51, art. 58 alin.
(1), art. 107 alin. (3) si art. 114 alin. (4), din analiza carora rezulta ca
legitimitatea ordonantei de urgenta se justifica prin necesitatea si urgenta
reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale,
impune adoptarea unei solutii imediate. Or, la data adoptarii ordonantei de
urgenta criticate era in vigoare Legea nr. 145/1997 privind sistemul de
asigurari sociale de sanatate si singura situatie ce ar fi avut caracter
exceptional era cea referitoare la obligativitatea organizarii de alegeri cu
caracter national pentru organele de conducere ale sistemului de asigurari
sociale de sanatate pana la sfarsitul anului 2002. In opinia autorului
exceptiei, numai acest aspect, al situatiei alegerilor, iar nu intregul sistem
de asigurari sociale de sanatate, reprezenta o situatie exceptionala.
Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste nerespectarea
conditiilor de forma impuse de Constitutie, cu prilejul adoptarii Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002, in legatura cu care se invoca incalcarea
dispozitiilor constitutionale ale art. 101 alin. (3), art. 103 alin. (2), art.
105, art. 106 alin. (2) si (3) si art. 107 alin. (4). In acest sens, in esenta,
se sustine ca "o ordonanta nesemnata de catre persoana care are calitatea
de prim-ministru ori de ministru nu intruneste conditiile de forma impuse de
Constitutie si, pe cale de consecinta, este neconstitutionala". In cauza,
in locul ministrilor care aveau, potrivit Constitutiei, obligatia de a semna
ordonanta criticata au semnat patru persoane care nu aveau aceasta calitate,
astfel ca se impune exercitarea controlului de constitutionalitate.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 a fost adoptata cu respectarea
competentei, conditiilor si principiilor constitutionale, respectand atat
dispozitiile art. 114 alin. (4), ale art. 101 si ale art. 107 alin. (1) si (4)
din Constitutie, cat si prevederile art. 47 si 48 din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece ordonanta de urgenta supusa controlului de constitutionalitate a fost
impusa de o situatie care intrunea trasaturile cazului exceptional, in sensul
art. 114 alin. (4) din Constitutie. Astfel, in nota de fundamentare a
ordonantei criticate se arata ca "era absolut necesara" reglementarea
tuturor aspectelor care privesc sistemul asigurarilor sociale de sanatate,
"pe fondul manifestarii unor grave disfunctionalitati in sistemul de
asigurari sociale de sanatate, cu consecinte nefaste asupra starii de sanatate
a unui segment larg de populatie".
Cu privire la cel de-al doilea motiv de neconstitutionalitate, Guvernul
apreciaza ca atributiile ministrilor, indiferent ca sunt de natura
constitutionala sau legala, pot fi delegate in cazul in care acestia se afla in
imprejurari obiective, care genereaza o imposibilitate temporara de exercitare
a atributiilor. Asa fiind, concluzia autorului exceptiei privind aplicarea
regulii delegata potestas non delegatur in cazul exercitarii functiei de
ministru ca autoritate publica, si nu in calitate de conducator al unei
institutii, rezulta dintr-o "interpretare rigida a principiilor si
dispozitiilor constitutionale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002.
In opinia autorului exceptiei, ordonanta criticata contravine urmatoarelor
texte din Constitutie, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 767 din 31 octombrie 2003: art. 1 alin. (3) privind statul de drept ca
principiu de guvernare, art. 1 alin. (5) privind respectarea Constitutiei si a
legilor, art. 2 alin. (1) privind suveranitatea, art. 61 alin. (1) privind
rolul Parlamentului, art. 102 alin. (3) privind alcatuirea Guvernului, art. 104
alin. (2) privind data inceperii mandatului Guvernului si a membrilor sai, art.
106 privind incetarea functiei de membru al Guvernului, art. 107 alin. (3) si
(4) privind asigurarea interimatului functiei de prim-ministru si a celei de
ministru, art. 108 alin. (3) si (4) privind ordonantele emise in temeiul unei
legi speciale de abilitare, semnarea si contrasemnarea actelor Guvernului si
art. 115 alin. (4) privind conditiile in care se emit ordonantele de urgenta.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila. Ordonanta criticata a
mai facut obiectul controlului de constitutionalitate intr-o cauza in care
acelasi autor, Colegiul Medicilor din Romania, a invocat aceleasi motive de
neconstitutionalitate prin raportare la aceleasi texte din Constitutie. Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 425 din 13 noiembrie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 19 decembrie
2003, in sensul respingerii exceptiei, pentru considerentele acolo retinute. De
altfel, in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia nr. 27 din 25 mai 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 15 iulie
1993, Curtea Constitutionala a statuat ca: "Partea care a invocat exceptia
nu o mai poate reitera, intrucat, fiind contrara puterii lucrului judecat, ea
este inadmisibila. Daca exceptia respinsa este din nou invocata, dar de catre
alta parte, nu exista putere de lucru judecat. Decizia anterioara de respingere
este, insa, obligatorie potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie, astfel ca
atat timp cat motivele care au justificat-o subzista in continuare, fiind
aceleasi, rezolvarea exceptiilor ulterioare de aceeasi natura nu poate fi
alta."
Intrucat in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa
determine schimbarea solutiei pronuntate, cele statuate prin Decizia nr. 425
din 13 noiembrie 2003 isi mentin valabilitatea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de
Colegiul Medicilor din Romania in Dosarul nr. 610/2003 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu