Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 472 din  9 decembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 38 din 16 ianuarie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Colegiul Medicilor din Romania in Dosarul nr. 610/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde consilier juridic Elena Daniela Dicianu pentru autorul exceptiei si consilier juridic Oana Mocanu pentru Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, constatandu-se lipsa Confederatiei Nationale "Cartel Alfa", a Guvernului Romaniei, a Ministerului Sanatatii si Familiei si a Camerei Federative a Medicilor din Romania, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, sens in care arata ca la data adoptarii ordonantei criticate nu exista o situatie exceptionala pentru adoptarea unui act normativ general privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate. Depune note scrise.
    Reprezentantul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, intrucat considera ca aceasta este neintemeiata.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei. Apreciaza ca motivele de neconstitutionalitate invocate sunt nefondate, avand in vedere si jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la adoptarea ordonantelor de urgenta.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 610/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate. Exceptia a fost ridicata de Colegiul Medicilor din Romania intr-o cauza civila privind anularea dispozitiilor art. 5 alin. (1) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 1.509/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii medicamentelor cu si fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu si a dispozitivelor medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau fiziologice, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.
    In motivarea exceptiei, in esenta, se sustine ca actul normativ criticat este neconstitutional deoarece, pe de o parte, a fost emis prin exercitarea abuziva a prerogativelor constitutionale de catre Guvern, eludandu-se competenta legislativa a Parlamentului, iar pe de alta parte, nu indeplineste conditiile de forma prevazute de Constitutie pentru adoptarea ordonantelor.
    Prima critica de neconstitutionalitate se intemeiaza, in esenta, pe situatia de fapt conform careia Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 a fost adoptata la data de 31 octombrie 2002, dar a fost publicata la data de 20 noiembrie 2002 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Pornind de la aceasta situatie de fapt, se apreciaza ca in cauza sunt incidente dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3), art. 2 alin. (1), art. 51, art. 58 alin. (1), art. 107 alin. (3) si art. 114 alin. (4), din analiza carora rezulta ca legitimitatea ordonantei de urgenta se justifica prin necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea unei solutii imediate. Or, la data adoptarii ordonantei de urgenta criticate era in vigoare Legea nr. 145/1997 privind sistemul de asigurari sociale de sanatate si singura situatie ce ar fi avut caracter exceptional era cea referitoare la obligativitatea organizarii de alegeri cu caracter national pentru organele de conducere ale sistemului de asigurari sociale de sanatate pana la sfarsitul anului 2002. In opinia autorului exceptiei, numai acest aspect, al situatiei alegerilor, iar nu intregul sistem de asigurari sociale de sanatate, reprezenta o situatie exceptionala.
    Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste nerespectarea conditiilor de forma impuse de Constitutie, cu prilejul adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, in legatura cu care se invoca incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 101 alin. (3), art. 103 alin. (2), art. 105, art. 106 alin. (2) si (3) si art. 107 alin. (4). In acest sens, in esenta, se sustine ca "o ordonanta nesemnata de catre persoana care are calitatea de prim-ministru ori de ministru nu intruneste conditiile de forma impuse de Constitutie si, pe cale de consecinta, este neconstitutionala". In cauza, in locul ministrilor care aveau, potrivit Constitutiei, obligatia de a semna ordonanta criticata au semnat patru persoane care nu aveau aceasta calitate, astfel ca se impune exercitarea controlului de constitutionalitate.
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 a fost adoptata cu respectarea competentei, conditiilor si principiilor constitutionale, respectand atat dispozitiile art. 114 alin. (4), ale art. 101 si ale art. 107 alin. (1) si (4) din Constitutie, cat si prevederile art. 47 si 48 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece ordonanta de urgenta supusa controlului de constitutionalitate a fost impusa de o situatie care intrunea trasaturile cazului exceptional, in sensul art. 114 alin. (4) din Constitutie. Astfel, in nota de fundamentare a ordonantei criticate se arata ca "era absolut necesara" reglementarea tuturor aspectelor care privesc sistemul asigurarilor sociale de sanatate, "pe fondul manifestarii unor grave disfunctionalitati in sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu consecinte nefaste asupra starii de sanatate a unui segment larg de populatie".
    Cu privire la cel de-al doilea motiv de neconstitutionalitate, Guvernul apreciaza ca atributiile ministrilor, indiferent ca sunt de natura constitutionala sau legala, pot fi delegate in cazul in care acestia se afla in imprejurari obiective, care genereaza o imposibilitate temporara de exercitare a atributiilor. Asa fiind, concluzia autorului exceptiei privind aplicarea regulii delegata potestas non delegatur in cazul exercitarii functiei de ministru ca autoritate publica, si nu in calitate de conducator al unei institutii, rezulta dintr-o "interpretare rigida a principiilor si dispozitiilor constitutionale".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002.
    In opinia autorului exceptiei, ordonanta criticata contravine urmatoarelor texte din Constitutie, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003: art. 1 alin. (3) privind statul de drept ca principiu de guvernare, art. 1 alin. (5) privind respectarea Constitutiei si a legilor, art. 2 alin. (1) privind suveranitatea, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 102 alin. (3) privind alcatuirea Guvernului, art. 104 alin. (2) privind data inceperii mandatului Guvernului si a membrilor sai, art. 106 privind incetarea functiei de membru al Guvernului, art. 107 alin. (3) si (4) privind asigurarea interimatului functiei de prim-ministru si a celei de ministru, art. 108 alin. (3) si (4) privind ordonantele emise in temeiul unei legi speciale de abilitare, semnarea si contrasemnarea actelor Guvernului si art. 115 alin. (4) privind conditiile in care se emit ordonantele de urgenta.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca aceasta urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila. Ordonanta criticata a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate intr-o cauza in care acelasi autor, Colegiul Medicilor din Romania, a invocat aceleasi motive de neconstitutionalitate prin raportare la aceleasi texte din Constitutie. Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 425 din 13 noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 19 decembrie 2003, in sensul respingerii exceptiei, pentru considerentele acolo retinute. De altfel, in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia nr. 27 din 25 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 15 iulie 1993, Curtea Constitutionala a statuat ca: "Partea care a invocat exceptia nu o mai poate reitera, intrucat, fiind contrara puterii lucrului judecat, ea este inadmisibila. Daca exceptia respinsa este din nou invocata, dar de catre alta parte, nu exista putere de lucru judecat. Decizia anterioara de respingere este, insa, obligatorie potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie, astfel ca atat timp cat motivele care au justificat-o subzista in continuare, fiind aceleasi, rezolvarea exceptiilor ulterioare de aceeasi natura nu poate fi alta."
    Intrucat in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea solutiei pronuntate, cele statuate prin Decizia nr. 425 din 13 noiembrie 2003 isi mentin valabilitatea.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Colegiul Medicilor din Romania in Dosarul nr. 610/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 9 decembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 472/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 472 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 472/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu