DECIZIE Nr. 594 din 9 decembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 83 din 20 februarie 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihail Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a
agentilor economici, invocata de Societatea Comerciala "Gama Forest"
- S.R.L. Iasi in Dosarul nr. 10.688/1996, aflat pe rolul Judecatoriei Iasi.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 27 noiembrie 1997,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 4 decembrie
1997 si apoi, pentru data de 9 decembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierea din 13 decembrie 1996, pronuntata de Judecatoria Iasi, in
Dosarul nr. 10.688/1996, a fost sesizata Curtea Constitutionala pentru a
solutiona exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
invocata de Societatea Comerciala "Gama Forest" - S.R.L. Iasi.
In motivarea exceptiei se sustine ca Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 este
neconstitutionala, deoarece nu a fost supusa spre aprobare Parlamentului in
termenul prevazut de legea de abilitare, iar legea de aprobare a ordonantei nu
a fost adoptata in regim de urgenta, astfel cum se prevazuse in legea de
abilitare, incalcandu-se astfel prevederile art. 51, art. 58, art. 72, art.
101, si ale art. 114 din Constitutie.
Instanta apreciaza ca intemeiata exceptia de neconstitutionalitate, avand
in vedere data adoptarii legii de aprobare a ordonantei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului asupra exceptiei invocate.
In punctul de vedere al Guvernului se sustine ca exceptia invocata este
neintemeiata, deoarece nici ordonanta ce face obiectul exceptiei si nici legea
de aprobare a acestei ordonante nu incalca nici un text al Constitutiei. In
acest sens se arata ca Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost emisa in baza
Legii nr. 4/1994 de abilitare a Guvernului de a emite ordonante si a fost
aprobata prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995, prin care au fost eliminate
dispozitiile art. 1 si ale art. 4 pct. 8, mentinandu-se celelalte dispozitii.
De asemenea, se precizeaza ca art. 114 din Constitutie, care constituie temeiul
constitutional al ordonantei, precum si legea de abilitare nu impun ca
ordonanta sa fi fost aprobata intr-un anumit termen, iar faptul ca legea de
aprobare nu a fost adoptata in regim de urgenta nu are nici o semnificatie
asupra efectelor acesteia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au trimis punctele de
vedere solicitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de catre judecatorul-raportor, concluziile procurorului si prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994, raportate la dispozitiile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al prevederilor art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze exceptia cu care a fost sesizata.
Din cuprinsul exceptiei rezulta ca se invoca doua motive de neconstitutionalitate,
si anume:
1. Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost emisa la data de 21 ianuarie
1994, dar Guvernul nu a supus-o spre aprobare pana la prima sedinta a
Parlamentului, adica pana la implinirea termenului de abilitare, ceea ce atrage
incetarea efectelor sale, potrivit art. 114 alin. (3) din Constitutie;
2. ordonanta este neconstitutionala, deoarece legea de aprobare a acesteia
nu a fost elaborata in regim de urgenta, astfel cum se prevede la art. 3 din
legea de abilitare.
Pentru motivele aratate, se considera ca au fost incalcate prevederile art.
51, art. 58, art. 72, art. 101, art. 107 si ale art. 114 din Constitutie.
Cu privire la primul motiv invocat, Curtea constata ca ordonanta a fost
depusa in termen spre aprobare Parlamentului.
Potrivit Hotararii Guvernului din 29 ianuarie 1994, s-a supus Senatului
spre adoptare proiectul de lege pentru aprobarea unor ordonante ale Guvernului,
emise in baza Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, inclusiv Ordonanta nr. 18 din 21 ianuarie 1994. Deci, sesizarea
Senatului s-a facut inainte de expirarea termenului de abilitare. Ca urmare,
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost aprobata de Parlament prin Legea nr. 12
din 3 februarie 1995, fiind eliminate dispozitiile art. 1 si ale art. 4 pct. 8
si mentinandu-se celelalte dispozitii.
Cat priveste cel de al doilea motiv de neconstitutionalitate, si anume
faptul ca aprobarea ordonantei nu s-a facut in regim de urgenta, aceasta nu are
semnificatia incalcarii unei dispozitii constitutionale, ci a unei prevederi
din legea de abilitare. Astfel, cum s-a statuat insa prin Decizia nr. 68/1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie
1994, "Curtea Constitutionala desfasoara numai un control de
constitutionalitate si nu unul legat de aplicarea unei legi organice sau
ordinare". De aceea motivul de neconstitutionalitate invocat nu poate fi
retinut.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 nu este intemeiata, urmand a fi respinsa.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, invocata de Societatea Comerciala, "Gama Forest" - S.R.L.
Iasi prin incheierea din 13 decembrie 1996, pronuntata in Dosarul nr.
10.688/1996 al Judecatoriei Iasi.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 9 decembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Mihail Paul Cotta