DECIZIE Nr. 65*) din 17 noiembrie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 14 din 20 ianuarie 1994
*) Ramasa definitiva prin nerecurare.
Ioan Muraru - presedinte
Victor Dan Zlatescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Alexandru Grigorie - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent.
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului
nr. 94/1983 cu privire la declararea animalelor, instrainarea si taierea
bovinelor si cabalinelor, invocata de paratul Torcica Ion, in dosarul nr.
10430/1992 al Judecatoriei Tirgoviste.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 8 septembrie 1993, cu participarea
paratului si a procurorului, in lipsa reclamantei Directia generala a
finantelor publice Dimbovita, care, desi a fost legal citata, nu s-a prezentat
si au fost consemnate in incheierea de la acea data, pronuntarea amanandu-se
pentru 3 noiembrie 1993 si apoi pentru 17 noiembrie 1993.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin actiunea din 19 iunie 1992 reclamanta Directia generala a finantelor
publice Dimbovita solicita Judecatoriei Tirgoviste obligarea paratului Torcica
Ion la plata unei despagubiri reprezentand contravaloarea unui juncan taiat cu
nerespectarea prevederilor Decretului nr. 94/1983.
La termenul de judecata din 15 aprilie 1993 paratul Torcica Ion invoca
exceptia de neconstitutionalitate a prevederile Decretului nr. 94/1983,
sustinand ca acestea contravin dispozitiilor Constitutiei care garanteaza si
protejeaza dreptul de proprietate.
Judecatoria Tirgoviste, prin Incheierea din 15 aprilie 1993, pronuntata in dosarul
nr. 10430/1992, sesizeaza Curtea Constitutionala cu exceptia invocata.
Exprimandu-si opinia, instanta apreciaza ca exceptia este intemeiata,
aratand ca dispozitiile art. 6 alin. 1, art. 3 alin. 2 si 4, art. 4 alin. 2 si
4, precum si celelalte dispozitii din Decretul nr. 94/1983, care interzic
persoanelor fizice taierea bovinelor si cabalinelor, contravin dispozitiilor
art. 41 alin. (1) din Constitutie care garanteaza dreptul de proprietate, in
sensul ca aceste dispozitii sunt in masura sa ingradeasca acestora exercitarea
tuturor prerogativelor conferite de calitatea de proprietar. Restrangerea
exercitiului dreptului de proprietate, cu prerogativele sale - posesie,
folosinta, dispozitie -, nu poate opera decat pentru situatiile expres si
limitativ prevazute de art. 49 din Constitutie, sub incidenta carora, insa,
Decretul nr. 94/1983 nu intra.
In vederea solutionarii exceptiei au fost solicitate, in baza art. 24 din
Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere exprimat, Guvernul considera ca, intr-adevar,
prevederile Decretului nr. 94/1983 incalca exercitarea dreptului de proprietate
a particularilor asupra bunurilor pe care le detin cu titlu de proprietari,
drept garantat si protejat de art. 41 din Constitutie, dar Curtea
Constitutionala nu este competenta sa solutioneze, intrucat, potrivit art. 15
alin. (1) din legea fundamentala, legea dispune numai pentru viitor, or, in
speta, actul normativ socotit neconstitutional este anterior intrarii in
vigoare a Constitutiei.
De asemenea, considera ca Judecatoria Tirgoviste, in fata careia a fost
invocata exceptia, trebuia sa tina seama de dispozitiile art. 150 alin. (1) din
Constitutie si, solutionand cauza, sa respinga actiunea reclamantei si exceptia
paratei, ambele fiind fara temei legal.
Cele doua Camere ale Parlamentului nu si-au exprimat punctul de vedere.
In baza art. 12 alin. (4) din Regulamentul de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale, a fost solicitat si punctul de vedere al Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, care, in esenta, prin adresa nr. 4586 din 14
iunie 1993, considera ca prevederile art. 3 alin. 1 din Decretul nr. 94/1983,
precum si cele privind obligarea la plata unei despagubiri catre stat, egala cu
valoarea animalelor taiate de catre persoanele condamnate pentru savarsirea
infractiunii prevazute de alin. 2 si 4 ale aceluiasi articol, sunt
neconstitutionale. Celelalte dispozitii ale Decretului nr. 94/1983 sunt
apreciate a fi constitutionale.
In completarea acestei adrese, prin Nota de studiu privind regimul juridic
al taierii bovinelor si cabalinelor in Romania, depusa la dosar, Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei opineaza ca taierea animalelor si comercializarea
carnii si a subproduselor rezultate implica doua aspecte care trebuie corelate
- pe de o parte, necesitatea protectiei proprietatii private, potrivit art. 41
alin. (1) din Constitutie, iar pe de alta parte, dar in egala masura,
imperativul asigurarii igienei si sanatatii publice, potrivit art. 33 alin. (2)
din legea fundamentala. Aceste prevederi constitutionale nu se exclud,
exercitarea prerogativelor dreptului de proprietate neputand afecta sanatatea
publica. Se face referire la art. 49 alin. (1) din Constitutie care statueaza
ca dreptul de proprietate poate fi limitat prin lege.
Concluzioneaza in sensul ca sunt neconstitutionale prevederile din Decretul
nr. 94/1983 referitoare la interdictia taierii bovinelor si cabalinelor,
proprietatea persoanelor fizice, insa dispozitiile legale privind locul
taierii, controlul sanitar-veterinar si modul de valorificare a carnii si
subproduselor animaliere sunt in concordanta cu prevederile art. 33 alin. (2)
din Constitutie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
din examinarea Incheierii Judecatoriei Tirgoviste pronuntata in dosarul sau nr.
10430/1992, a punctelor de vedere inaintate de Guvern si Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, a raportului judecatorului raportor, a
sustinerilor partilor, a actelor existente la dosar, precum si a concluziilor
Ministerului Public, a dispozitiilor constitutionale si legale constata:
Prin incheierea de sesizare a Curtii se invoca neconstitutionalitatea art.
3 si 6 din Decretul nr. 94/1983 cu privire la declararea animalelor,
instrainarea si taierea bovinelor si cabalinelor. Reprezentantul Ministerului
Public, in sedinta de judecata din 8 septembrie 1993, a cerut extinderea
examinarii si asupra art. 7 alin. 2, care incrimineaza si sanctioneaza aceleasi
infractiuni. S-a sustinut ca dispozitiile legale mentionate contravin art. 41,
49 si 135 din Constitutie.
Trebuie insa observat ca se impune luarea in discutie si a altor dispozitii
legale care reglementeaza acest domeniu, dar care, in mod inexplicabil, nu au
fost mentionate si aplicate de autoritatile publice care au instrumentat si
judeca acest caz. Aceste dispozitii legale sunt cuprinse in Ordinul ministrului
agriculturii si alimentatiei nr. 79 din 5 ianuarie 1991 privind conditiile
sanitare veterinare in care se fac taieri de animale si vanzari de produse de
origine animala, de catre persoane autorizate si producatori particulari,
precum si in Hotararea Guvernului nr. 789 din 22 noiembrie 1991 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele sanitare veterinare. Ele
trebuiau sa se regaseasca mentionate in actele dosarului Procuraturii Locale
Tirgoviste, deoarece ordonanta acesteia este datata 11 mai 1992, precum si in
dosarul Judecatoriei Locale Tirgoviste. Este adevarat ca fapta pentru care
Torcica Ion se judeca a fost comisa la 9 iunie 1991 (potrivit ordonantei
Procuraturii Locale Tirgoviste din 11 mai 1991) sau la 9 octombrie 1991
(potrivit actelor existente la dosarul Judecatoriei Locale Tirgoviste), dar
indiferent de aceste neconcordante de date, inexplicabile, instrumentarea
cauzei s-a definitivat in luna mai 1992 si ca atare dispozitiile legale mai sus
mentionate nu au fost avute in vedere.
Pronuntarea unei decizii in acest dosar implica raspunsuri la urmatoarele
probleme: 1. concordanta dintre art. 3 si 6 din Decretul nr. 94/1983 si
dispozitiile constitutionale actuale care consacra dreptul de proprietate
privata; 2. concordanta dintre aceleasi dispozitii, cat priveste insa
asigurarea igienei si sanatatii publice.
Inainte de toate trebuie discutata o problema prealabila, si anume aceea de
a sti daca intra in competenta Curtii rezolvarea acestui caz. In punctul sau de
vedere Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ar putea fi
invocata numai in legatura cu legile si ordonantele adoptate dupa 8 decembrie
1991 si nu cu privire la cele adoptate inainte, deoarece s-ar incalca
principiul neretroactivitatii legilor. De asemenea, se sustine ca instanta
judecatoreasca, in fata careia s-a invocat exceptia de neconstitutionalitate,
trebuia sa tina seama de prevederile art. 150 alin. (1) din Constitutie si sa
respinga actiunea Directiei generale a finantelor publice ca neavand temei
legal. Aceasta obiectie a fost sustinuta si de catre reprezentantul
Ministerului Public. In legatura cu aceasta obiectie trebuie avute in vedere, mai
intai, dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, in sensul carora
prevederile art. 26 alin. (1) si (2) se aplica numai raporturilor juridice
stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991. Se poate lesne
observa ca raportul juridic in cauza, nascut inainte de 8 decembrie 1991, si-a
produs efectele si dupa aceasta data, ordonanta procuraturii fiind datata 11
mai 1992. El este un raport juridic in curs de desfasurare. De asemenea, asa
cum Curtea Constitutionala a decis si in alte cazuri, competenta Curtii se
refera la toate legile care sunt in vigoare, fara deosebire de faptul ca ele au
fost elaborate inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei. Este adevarat ca
instanta judecatoreasca putea face aplicatiunea art. 150 alin. (1) din
Constitutie si sa constate ca unele dispozitii din Decretul nr. 94/1983 sunt
abrogate, constatarea abrogarii fiind de principiu in competenta organului de
stat care aplica legea sau dispozitia din lege. Instanta insa, desi a opinat
pentru neconstitutionalitate, nu a constatat explicit abrogarea, considerand
necesara interventia Curtii Constitutionale ca autoritate publica specializata.
De altfel, in alte cazuri, Curtea Constitutionala a procedat in sensul
constatarii abrogarii totale sau partiale a unor dispozitii legale, anterioare
intrarii in vigoare a Constitutiei, la sesizarea instantelor judecatoresti.
Ca atare, Curtea Constitutionala se considera competenta in rezolvarea
acestei exceptii de neconstitutionalitate.
Cat priveste fondul problemei, se constata ca atat Guvernul, Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, precum si reprezentantul Ministerului Public
considera ca dispozitiile legale in cauza sunt in contradictie cu noile
dispozitii constitutionale privind dreptul de proprietate privata. Ca atare,
ele au fost abrogate prin efectul dispozitiilor art. 150 alin. (1) din
Constitutie. Privitor insa la prevederile din aceste articole care, prin
continutul lor, asigura igiena si sanatatea publica, protejand consumatorii,
ele nu afecteaza exercitiul dreptului de proprietate, ci garanteaza dreptul la
ocrotirea sanatatii, ca drept fundamental consacrat prin art. 33 din
Constitutie. Potrivit art. 33 alin. (2) din Constitutie, statul este obligat sa
ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice.
Legislatia actuala este, in acest domeniu, imperfecta si in parte depasita.
Dispozitiile art. 3 din Decretul nr. 94/1983 contravin evident dispozitiilor
art. 41 alin. (1) din Constitutie, din moment ce lipsesc proprietarul de
dreptul sau de dispozitie, stabilind ca taierea bovinelor si a cabalinelor
proprietatea persoanelor fizice este interzisa. In mod firesc sunt
neconstitutionale si celelalte dispozitii, atat din art. 3, cat si din art. 6,
care stabilesc consecintele juridice ale incalcarii art. 3 alin. 1. Decretul
nr. 94/1983 a fost adoptat sub regimul unei Constitutii care nu recunostea
proprietatea privata ca o categorie juridica, asa incat discrepanta dintre el
si noua viziune constitutionala asupra proprietatii private a cetatenilor este
evidenta.
Dispozitiile art. 3 alin. 1 sunt in contradictie si cu cele din art. 49 din
Constitutie, care prevad posibilitatea restrangerii exercitiului unor drepturi
sau al unor libertati dupa reguli si conditii precise.
Art. 3 alin. 1 din Decretul nr. 94/1983, cat priveste proprietatea, nu
numai ca nu apara drepturile si libertatile cetatenilor, ci pur si simplu
atinge chiar existenta acestora, cel putin cu privire la dreptul de
proprietatea asupra animalelor.
La fel se prezinta lucrurile si in ce priveste art. 6, in masura in care
dispozitiile sale sunt consecinta art. 3 alin. 1 si stabilesc o raspundere
juridica disproportionata, precum plata unei despagubiri catre stat egala cu
valoarea animalelor taiate, stabilita la preturile de contractare prevazute de
lege.
Textele sunt discutabile, pentru ca nu fac distinctie intre taierea unor
animale pentru consum propriu si taierea lor pentru comercializare. O asemenea
distinctie este foarte importanta cat priveste consecintele juridice si cat priveste
exercitarea dreptului de proprietate in conditiile art. 41 din Constitutie.
In legatura cu reglementarile juridice care privesc acest dosar, trebuie
adaugat ca dupa 22 decembrie 1989 s-au emis norme juridice care exprima o noua
viziune asupra proprietatii si, desigur, a raspunderii juridice legate
incalcarea acesteia.
Pe aceasta linie se inscriu reglementarile din Ordinului ministrului
agriculturii si alimentatiei nr. 79/1991, Hotararii Guvernului nr. 789/1991,
prin care fapte de acest gen au fost considerate contraventii, stabilindu-se o
raspundere juridica proportionala cu faptele. Aceste reglementari au
valorificat, nuantat desigur, unele legi mai vechi din Romania, precum Legea de
politie sanitara din anul 1912, precum si Legea sanitara veterinara nr.
840/1944.
Reglementarile juridice care au intervenit dupa 22 decembrie 1989, chiar
daca sub aspectul simetriei juridice si, desigur, al ierarhizarii si fortei lor
pot fi discutate, practic au inlaturat reglementarile vechi. Este interesant de
observat ca art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 789/1991 stabileste ca
"Pe data publicarii prezentei hotarari, orice alte dispozitii contrare nu
se mai aplica".
A fost o formula juridica proprie unei perioade de creare a noului sistem
juridic de tranzitie, care, desi intrucatva imprecisa, exprima totusi noua
tendinta de transformare a dreptului. Prin aceasta hotarare, dezincriminandu-se
fapte de genul celor prevazute in Decretul nr. 94/1983, acestea au fost trecute
in categoria contraventiilor (vezi indeosebi art. 8 si 9 din hotarare,
aplicabile in speta dedusa judecatii). Intr-un fel, daca unele dispozitii din
Decretul nr. 94/1983 nu au fost explicit abrogate, ele au cazut in desuetudine
inainte de Constitutia din anul 1991 si trebuie, evident, declarate abrogate in
baza art. 150 alin. (1) din Constitutie. Abrogarea lor nu creeaza un vid
legislativ in acest domeniu care este reglementat, de fapt, prin Hotararea
Guvernului nr. 789/1991.
In ce priveste dispozitiile cuprinse in art. 3 si 6 din Decretul nr.
94/1983, care privesc asigurarea igienei si sanatatii publice si care deci
reglementeaza masurile antiepizootice de aparare a sanatatii animalelor si de
prevenire a transmiterii de boli de la animale la om, acestea urmeaza a fi
considerate constitutionale. Ele sunt in concordanta cu art. 33 din Constitutie
care consacra dreptul la ocrotirea sanatatii.
Este de notorietate ca circulatia, taierea animalelor si comercializarea
carnii si a subproduselor animaliere trebuie strict reglementate, ele prezentand
mari riscuri pentru sanatatea oamenilor, daca nu se fac in conditii igienice
speciale si sub control sanitar-veterinar.
Trebuie adaugat ca, desi reprezentantul Ministerului Public a solicitat
extinderea controlului de constitutionalitate si asupra art. 7 din Decretul nr.
94/1983, acest lucru nu se justifica fata de faptul ca acest articol nu are
legatura cu cauza judecata.
Fata considerentele expuse in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al
art. 13 alin. (1) lit. A. c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Torcica Ion in
dosarul nr. 10430/1992 al Judecatoriei Tirgoviste si constata ca art. 3 si art.
6 din Decretul nr. 94 din 28 martie 1983 cu privire la declararea animalelor,
instrainarea si taierea bovinelor si cabalinelor au fost abrogate partial prin
art. 150 alin. (1) din Constitutie in ce priveste dispozitiile care incalca
dreptul de proprietate privata si raspundere juridica rezultate din aceasta
incalcare.
2. Constata ca dispozitiile cuprinse in art. 3 si in art. 6 din acelasi
decret, care privesc asigurarea igienei si a sanatatii publice, sunt
constitutionale.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 17 noiembrie 1993.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu