DECIZIE Nr. 71 din 26 ianuarie 2004
privind implementarea amendamentelor nr. 20, 21 si 22 la Conventia vamala
relativa la transportul international al marfurilor sub acoperirea carnetelor
T.I.R. (Conventia T.I.R.), intocmita la Geneva la 14 noiembrie 1975, la care
Romania a aderat prin Decretul nr. 420/1979
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE CONTROL
AUTORITATEA NATIONALA A VAMILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 332 din 16 aprilie 2004
In temeiul prevederilor art. 59 din Conventia vamala relativa la
transportul international al marfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R.,
tinand seama de prevederile art. 100 din Legea nr. 141/1997 privind Codul
vamal al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
180 din 1 august 1997, cu modificarile ulterioare, si de prevederile art. 400
din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 1.114/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 735 din 19 noiembrie 2001, cu modificarile ulterioare,
directorul general al Autoritatii Nationale a Vamilor emite urmatoarea
decizie:
Art. 1
Se implementeaza amendamentele nr. 20, 21 si 22 la Conventia vamala relativa
la transportul international al marfurilor sub acoperirea carnetelor T.I.R.
(Conventia T.I.R.), intocmita la Geneva la 14 noiembrie 1975, la care Romania a
aderat prin Decretul nr. 420/1979, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
98 din 10 decembrie 1979, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in
conformitate cu prevederile art. 400 din Regulamentul de aplicare a Codului
vamal al Romaniei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.114/2001, cu
modificarile ulterioare.
Directorul general al Autoritatii Nationale a Vamilor,
Tudor Tanasescu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
AMENDAMENT NR. 20 LA CONVENTIA TIR, 1975
Anexa nr. 2, articolul 3, paragraful 11 (a)
Dupa ultima propozitie a articolului 3, paragraful 11 (a) se insereaza o
noua propozitie dupa cum urmeaza:
"Nu vor fi solicitate balamale pentru vehicule cu prelate
culisante."
Anexa nr. 2, nou articol 4
Se insereaza un nou articol 4 dupa cum urmeaza:
"Art. 4
Vehicule cu prelate culisante
1. Acolo unde este cazul, se aplica prevederile articolelor 1, 2 si 3 ale
prezentului regulament vehiculelor cu prelate culisante. In plus, aceste
vehicule trebuie sa se conformeze prevederilor prezentului articol.
2. Prelatele culisante, podeaua, usile si celelalte parti constitutive ale
compartimentului de marfa se vor conforma fie cerintelor din articolul 3,
paragrafele 6, 8, 9 si 11 ale prezentului regulament, fie celor stipulate la
alineatele de la (i) la (vi) de mai jos.
(i) Prelatele culisante, podeaua, usile si toate celelalte parti
constitutive ale compartimentului de marfa vor fi asamblate astfel incat sa nu
poata fi deschise sau inchise fara sa se lase urme vizibile.
(ii) Prelata va acoperi elementele solide din partea de sus a vehiculului
cu cel putin o patrime din distanta efectiva dintre chingile de intindere.
Prelata va acoperi elementele solide din partea de jos a vehiculului cu cel
putin 50 mm. Deschiderea orizontala dintre prelata si partile solide ale
compartimentului de marfa nu poate depasi 10 mm masurat perpendicular pe axa
longitudinala a vehiculului, dupa inchiderea si sigilarea pentru vama a
compartimentului de marfa.
(iii) Sistemul de ghidare a prelatei culisante si celelalte parti mobile
vor fi asamblate astfel incat usile inchise si sigilate pentru vama, precum si
celelalte parti mobile sa nu mai poata fi deschise sau inchise din afara fara a
lasa urme vizibile. Sistemul de ghidare a prelatei culisante si celelalte parti
mobile vor fi asamblate astfel incat sa fie imposibil accesul la compartimentul
de marfa fara a se lasa urme vizibile. Sistemul este descris in schita nr. 9
anexata la prezentul regulament.
(iv) Distanta orizontala intre inele, folosite in scop vamal, pe partile
solide ale vehiculului nu va depasi 200 mm. Cu toate acestea, spatiul poate fi
mai mare, fara a depasi insa 300 mm intre inele pe ambele parti verticale daca
constructia vehiculului si a prelatelor este de natura sa previna orice acces
la compartimentul de marfa. In orice caz, conditiile prezentate la alineatul
(ii) de mai sus trebuie respectate.
(v) Distanta intre chingile de intindere nu va depasi 600 mm.
(vi) Legaturile folosite pentru fixarea prelatelor de partile fixe ale
vehiculului se vor conforma cerintelor articolului 3, paragraful 9 din
prezentul regulament."
Urmatoarea schita noua se adauga schitelor existente din apendicele la
anexa nr. 2:
Schita nr. 9
MODEL DE CONSTRUCTIE A UNUI VEHICUL CU PRELATE CULISANTE
Schita nr. 9.1
Figura 1, reprezentand podeaua compartimentului de marfa, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004, la pagina
5.
Schita nr. 9.2
Figura 2, reprezentand ghidarea prelatei si acoperirea partilor de sus, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie
2004, la pagina 5.
Schita nr. 9.3
Figura 3, reprezentand marginea prelatei - partea de jos, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004, la pagina
5.
Anexa nr. 7, partea I, articolul 4, paragraful 11 (a)
Dupa ultima propozitie a articolului 4, paragraful 11 (a) se introduce o
noua propozitie cu urmatorul continut:
"Nu vor fi solicitate balamale pentru containere cu prelate
culisante."
Anexa nr. 7, partea I, articolul 5
Se inlocuieste articolul 5 cu urmatorul text:
"Art. 5
Containere cu prelate culisante
1. Daca este cazul, prevederile articolelor 1, 2, 3 si 4 ale prezentului
regulament se aplica containerelor cu prelate culisante. In plus, aceste
containere trebuie sa fie conforme prevederilor prezentului articol.
2. Prelatele culisante, podeaua, usile si toate celelalte parti
constitutive ale containerului vor fi conforme fie prevederilor articolului 4,
paragrafele 6, 8, 9 si 11 ale prezentului regulament, fie celor stipulate la
alineatele de la (i) la (vi) de mai jos.
(i) Prelatele culisante, podeaua, usile si toate celelalte parti
constitutive ale containerului vor fi asamblate astfel incat sa nu poata fi
deschise sau inchise fara a se lasa urme vizibile.
(ii) Prelata va acoperi elementele solide din partea de sus a containerului
cu cel putin o patrime din distanta efectiva dintre chingile de intindere.
Prelata va acoperi partile solide ale partii de jos a containerului cu cel
putin 50 mm. Deschiderea orizontala intre prelata si partile solide ale
containerului nu poate depasi 10 mm perpendicular pe axa longitudinala a
containerului, dupa inchiderea si sigilarea acestuia pentru vama.
(iii) Sistemul de ghidare a prelatei culisante si celelalte parti mobile
vor fi asamblate astfel incat usile inchise si sigilate pentru vama, precum si
celelalte parti mobile sa nu mai poata fi deschise sau inchise din afara fara a
lasa urme vizibile. Sistemul de ghidare a prelatei culisante si celelalte parti
mobile vor fi asamblate asa incat sa fie imposibil accesul la container fara a
lasa urme vizibile. Sistemul este descris in schita nr. 9 anexata la prezentul
regulament.
(iv) Distanta orizontala dintre inele, folosite in scopuri vamale, pe
partile fixe ale containerului nu va depasi 200 mm. Cu toate acestea, spatiul
poate fi mai mare dar nu va depasi 300 mm intre inele pe ambele parti verticale
daca constructia containerului si a prelatelor este astfel facuta incat sa
impiedice orice acces la container. In orice caz, conditiile stipulate la
alineatul (ii) de mai sus trebuie respectate.
(v) Distanta intre chingile de intindere nu va depasi 600 mm.
(vi) Legaturile folosite pentru fixarea prelatelor de partile fixe ale
containerului vor fi conforme prevederilor articolului 4, paragraful 9 din
prezentul regulament."
Se adauga urmatoarea schita noua schitelor existente din apendicele la
anexa nr. 7, Partea I:
Schita nr. 9
MODEL DE CONSTRUCTIE A UNUI CONTAINER CU PRELATE CULISANTE
Schita nr. 9.1
Figura 4, reprezentand podeaua compartimentului de marfa, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004, la pagina
7.
Schita nr. 9.2
Figura 2, reprezentand ghidarea prelatei si acoperirea partilor de sus, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie
2004, la pagina 7.
Schita nr. 9.3
Figura 3, reprezentand marginea prelatei - partea de jos, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 16 aprilie 2004, la pagina
7.
AMENDAMENT NR. 21 LA CONVENTIA TIR, 1975
Articolul 1, paragraful (a)
Se inlocuiesc cuvintele "operatiune TIR" cu "transport
TIR"
Se sterg ghilimelele de la cuvintele "regim TIR".
Articolul 1, paragrafele de la (b) la (e)
Paragrafele existente de la (b) la (e) devin paragrafele de la (f) la (j).
Articolul 1, noile paragrafe de la (b) la (e)
Se adauga urmatoarele paragrafe noi:
"(b) prin "operatiune TIR" se intelege partea unui transport
TIR efectuata pe teritoriul unei parti contractante de la un birou vamal de
plecare sau de intrare (de trecere) la un birou vamal de destinatie sau de
iesire (de trecere);
(c) prin "inceputul unei operatiuni TIR" se intelege ca vehiculul
rutier, ansamblul de vehicule sau containerul au fost prezentate in vederea
controlului la biroul vamal de plecare sau de intrare (de trecere), impreuna cu
incarcatura si carnetul TIR aferente si, de asemenea, carnetul TIR a fost
acceptat de biroul vamal;
(d) prin "incheierea unei operatiuni TIR" se intelege ca
vehiculul rutier, ansamblul de vehicule sau containerul au fost prezentate in
vederea controlului la biroul vamal de destinatie sau de iesire (de trecere)
impreuna cu incarcatura si carnetul TIR aferente;
(e) prin "descarcarea unei operatiuni TIR" se intelege
certificarea de catre autoritatile vamale a faptului ca operatiunea TIR a fost
incheiata corect pe teritoriul unei Parti contractante. Aceasta se stabileste
de autoritatile vamale pe baza compararii datelor sau informatiilor disponibile
la biroul vamal de destinatie sau de iesire (de trecere) cu cele disponibile la
biroul vamal de plecare sau de intrare (de trecere);"
Articolul 1, paragrafele de la (f) la (j)
Paragrafele existente de la (f) la (j) devin paragrafele de la (k) la (n).
Se modifica urmatoarele paragrafe noi de la (k) la (m) dupa cum urmeaza:
(k) prin "birou vamal de plecare" se intelege orice birou vamal
al unei Parti contractante unde incepe transportul TIR al unei incarcaturi sau
al unei parti din aceasta;
(l) prin "birou vamal de destinatie" se intelege orice birou
vamal al unei Parti contractante unde se termina transportul TIR al unei
incarcaturi sau al unei parti din aceasta;
(m) prin "birou vamal de trecere" se intelege orice birou vamal
al unei Parti contractante prin care un vehicul rutier, un ansamblu de vehicule
sau un container intra sau iese din aceasta Parte contractanta in cursul unui
transport TIR;"
Articolul 1, paragrafele de la (k) la (l)
Paragrafele existente (k) si (l) devin paragrafele (p) si (q).
Articolul 1, noul paragraf (o)
Se adauga urmatorul paragraf nou:
"(o) prin "titular" al unui carnet TIR se intelege persoana
careia i s-a emis un carnet TIR in conformitate cu prevederile relevante ale
conventiei si in numele careia a fost intocmita o declaratie vamala sub forma
unui carnet TIR indicand intentia plasarii marfurilor sub regim TIR la biroul
vamal de plecare. Titularul este responsabil pentru prezentarea vehiculului
rutier, ansamblului de vehicule sau containerului impreuna cu incarcatura si
carnetul TIR aferente, la biroul vamal de plecare, la biroul vamal de trecere
si la biroul vamal de destinatie, cu respectarea corespunzatoare a celorlalte
prevederi relevante ale conventiei;"
Articolul 2
Se inlocuiesc cuvintele "operatiunii TIR" cu "transportului
TIR".
Articolul 6, noul paragraf 2 bis
Se adauga urmatorul paragraf nou:
"2 bis. O organizatie internationala, asa cum este definita in
paragraful 2, va fi autorizata de catre Comitetul de gestiune sa-si asume
responsabilitatea organizarii si functionarii eficiente a unui sistem
international de garantie cu conditia ca ea sa accepte aceasta
responsabilitate."
Articolul 8, paragraful 4
Se inlocuiesc in a doua propozitie cuvintele "operatiunii TIR" cu
"transportului TIR", iar cuvintele "operatiunea TIR este
reluata" cu "transportul TIR este reluat".
Se inlocuiesc cuvintele in a doua propozitie "cand marfurile vor fi
importate" cu "cand marfurile vor intra in aceste tari".
Articolul 10, paragraful 1
Se inlocuieste textul paragrafului cu urmatorul text:
"1. Descarcarea unei operatiuni TIR trebuie efectuata fara
intarziere."
Articolul 10, paragraful 2
Se modifica paragraful 2 dupa cum urmeaza:
"2. Atunci cand autoritatile vamale ale unei tari au descarcat o
operatiune TIR acestea nu mai pot solicita asociatiei garante plata sumelor
mentionate la articolul 8, paragrafele 1 si 2, cu exceptia cazului in care
certificatul de incheiere a fost obtinut intr-un mod fraudulos sau abuziv sau
daca incheierea nu a avut loc."
Articolul 11, paragraful 1
Se modifica inceputul primei propozitii dupa cum urmeaza:
"1. In cazul in care o operatiune TIR nu a fost descarcata,
autoritatile competente ...".
Se sterg, la sfarsitul primei propozitii, cuvintele "sau despre
descarcarea cu rezerve".
Se inlocuiesc in propozitia a doua cuvintele "in caz de descarcare
obtinuta" cu "in cazul in care certificatul de incheiere a
operatiunii TIR a fost obtinut".
Articolul 11, paragraful 2
Se modifica prima propozitie dupa cum urmeaza:
"2. Cererea de plata a sumelor mentionate la paragrafele 1 si 2 ale
art. 8 va fi adresata asociatiei garante cel mai devreme in termen de trei
luni, socotit de la data la care aceasta asociatie a fost avizata ca
operatiunea TIR nu a fost descarcata sau ca certificatul de incheiere a
operatiunii TIR a fost obtinut in mod abuziv sau fraudulos, dar cel mai tarziu
in termen de doi ani, socotit de la acea data."
Articolul 16
In prima propozitie se inlocuiesc cuvintele "o operatiune TIR" cu
"un transport TIR".
Articolul 17, paragraful 2
Se modifica paragraful 2 dupa cum urmeaza:
"2. Carnetul TIR va fi valabil pentru o singura calatorie. El va
contine cel putin numarul de volete detasabile care sunt necesare pentru
transportul TIR in cauza."
Articolul 18
In prima propozitie se inlocuiesc cuvintele "O operatiune TIR" cu
"Un transport TIR".
Articolul 26, paragraful 1
In prima propozitie se inlocuiesc cuvintele "operatiunea TIR va fi
suspendata" cu "transportul TIR va fi suspendat". In a doua
propozitie se inlocuiesc cuvintele "operatiunii TIR" cu
"transportului TIR".
Articolul 26, paragraful 3
Se inlocuiesc cuvintele "operatiunea TIR este intrerupta sau
reluata" prin cuvintele "transportul TIR este intrerupt sau
reluat".
Articolul 28
Se inlocuieste textul existent cu urmatorul text:
"1. Incheierea unei operatiuni TIR trebuie certificata de autoritatile
vamale fara intarziere. Incheierea unei operatiuni TIR poate fi certificata cu
sau fara rezerve: atunci cand incheierea este certificata cu rezerve acestea
trebuie sa se bazeze pe elemente legate de operatiunea TIR in sine. Aceste
fapte trebuie notate clar in carnetul TIR.
2. In cazul in care marfurile sunt plasate sub un alt regim vamal sau sub
un alt sistem de control vamal, toate neregularitatile ce pot fi constatate sub
acel regim vamal sau sistem de control vamal nu trebuie sa fie atribuite
titularului carnetului TIR sau oricarei alte persoane care actioneaza in numele
sau."
Articolul 29, paragraful 1
Se inlocuiesc cuvintele "articolul 1, subparagraful (k)" cu
"articolul 1, subparagraful (p)".
Articolul 40
Se inlocuiesc cuvintele "operatiunii TIR" cu "transportului TIR".
Articolul 42
Se inlocuiesc cuvintele "o operatiune TIR" cu "un transport
TIR".
Anexa 1 la conventie
Model de carnet TIR, versiunea 1 si versiunea 2
Se inlocuiesc, in rubrica 6 pe pagina 1 a copertii, cuvintele "Tara de
plecare" cu "Tara/Tarile de plecare".
Se inlocuiesc, in rubrica 5 pe toate voletele, cuvintele "Tara de
plecare" cu "Tara/Tarile de plecare".
Se inlocuiesc, in rubrica 24 a voletului nr. 2, cuvintele "Certificat
de descarcare" cu "Certificat de incheiere a operatiunii TIR".
Se modifica, in rubrica 26 a voletului nr. 2, cuvintele "Numar de
colete descarcate" cu "Numar de colete pentru care este certificata
incheierea operatiunii TIR".
Se modifica, la rubrica 3 de pe cotorul voletului nr. 2, cuvintele "Descarcate
_____ colete sau obiecte (asa cum se specifica in manifestul marfurilor)"
cu "Numar de colete pentru care a fost certificata incheierea operatiunii
TIR (asa cum se specifica in manifestul marfurilor)".
Se inlocuiesc la regula nr. 2 din "Reguli referitoare la utilizarea
carnetului TIR" cuvintele "operatiuni TIR" cu "transporturi
TIR".
Se inlocuiesc la regula nr. 3 din "Reguli referitoare la utilizarea
carnetului TIR" cuvintele "operatiunii TIR" cu
"transportului TIR".
Anexa 6, notele explicative 0.1 (b), 0.1 (e) si 0.1 (e) (i)
Notele explicative existente 0.1 (b), 0.1 (e) si 0.1 (e) (i) devin notele
explicative 0.1 (f), 0.1 (j) si 0.1 (j) (i).
Anexa 6, noua nota explicativa 0.1 (f)
Se inlocuiesc cuvintele "articolul 1, subparagraful (b)" cu
"articolul 1, subparagraful (f)".
Anexa 6, nota explicativa 0.1 (j) (i)
Se inlocuiesc cuvintele "articolul 1, subparagraful (e) (i)" cu
"articolul 1, subparagraful (j) (i)".
Anexa 6, nota explicativa 0.2-2
In propozitia a doua se inlocuiesc cuvintele "operatiunii TIR" cu
"transportului TIR".
Anexa 6, noua nota explicativa 0.6.2 bis
Se adauga o noua nota explicativa la articolul 6, noul paragraf 2 bis, ce
va avea urmatoarea formulare:
"0.6.2 bis Relatiile intre o organizatie internationala si asociatiile
ei membre vor fi definite prin acorduri scrise privind functionarea sistemului
international de garantie."
Anexa 6, noua nota explicativa 0.8.7
Se adauga o nota explicativa noua la articolul 8, paragraful 7 ce va avea
urmatoarea formulare:
"0.8.7 Masurile ce trebuie luate de autoritatile competente in vederea
solicitarii platii de la persoana sau persoanele direct responsabile trebuie sa
includa cel putin o notificare de nedescarcare a operatiunii TIR si/sau
transmiterea cererii de plata titularului carnetului TIR."
Anexa 6, nota explicativa 0.10
Se inlocuiesc cuvintele "Certificarea de descarcare a carnetului
TIR" cu "Certificatul de incheiere a operatiunii TIR".
Anexa 6, nota explicativa 0.10
Se adauga cuvantul "etc.", dupa "sigiliilor vamale".
La inceputul propozitiei se inlocuiesc cuvintele "a fost
obtinuta" cu "fiind obtinuta".
La sfarsitul propozitiei se inlocuiesc cuvintele "a fost
obtinuta" cu "ar fi fost obtinuta".
Anexa 6, nota explicativa 0.11-1 si 0.11-2
Notele explicative existente 0.11-1 si 0.11-2 devin notele explicative
0.11-2 si 0.11-3.
Anexa 6, noua nota explicativa 0.11-1
Se adauga o noua nota explicativa la articolul 11, paragraful 1 cu urmatoarea
formulare:
"0.11-1 In plus fata de notificarea asociatiei garante, autoritatile
vamale ar trebui sa notifice titularului unui carnet TIR, cat mai curand
posibil, faptul ca o operatiune TIR nu a fost descarcata. Aceasta s-ar putea
face in acelasi timp cu notificarea asociatiei garante."
Anexa 6, noua nota explicativa 0.11-2
Se inlocuiesc cuvintele "vehicule" cu "vehicul".
Anexa 6, nota explicativa 0.21-1
Se inlocuiesc cuvintele "altele decat" cu "precum si".
Anexa 6, nota explicativa 0.28
Se sterge paragraful 1 al notei explicative 0.28.
Se sterge a treia propozitie a paragrafului 2 a notei explicative 0.28 la
fel ca si numarul paragrafului.
Se sterge al treilea paragraf (nenumerotat) al notei explicative 0.28.
AMENDAMENT NR. 22 LA CONVENTIA TIR, 1975
Articolul 3
Se inlocuieste textul articolului 3 cu urmatorul:
"Art. 3
In scopul aplicarii dispozitiilor prezentei conventii:
(a) Transporturile trebuie efectuate
(i) cu vehicule rutiere, ansambluri de vehicule sau containere aprobate in
prealabil in conditiile enuntate in cap. III (a), sau
(ii) cu alte vehicule rutiere, alte ansambluri de vehicule sau alte
containere, in conditiile enuntate in cap. III (c), sau
(iii) cu vehicule rutiere sau vehicule speciale cum ar fi autobuze,
autocare, macarale, maturatoare, betoniere etc. exportate si considerate deci
ca fiind marfuri ce se deplaseaza prin mijloace proprii de la un birou vamal de
plecare la un birou vamal de destinatie in conditiile enuntate in cap. III (c).
In cazul in care aceste vehicule transporta alte marfuri, conditiile mentionate
la alineatele (i) sau (ii) de mai sus se vor aplica corespunzator;
(b) operatiunile de transport trebuie garantate de asociatii agreate in
conformitate cu prevederile articolului 6 si trebuie efectuate sub acoperirea
unui carnet TIR, conform modelului din anexa nr. 1 a prezentei conventii."