DECIZIE Nr. 77 din 25 iunie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 26 iulie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea recursului declarat de Pantea Ilie impotriva Deciziei
nr. 38, pronuntata la data de 3 aprilie 1996, prin care Curtea Constitutionala
a respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 7 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate
din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 25 iunie 1996, in lipsa partilor
legal citate.
Magistratul-asistent refera asupra recursului.
Dosarul aflandu-se in stare de judecata, presedintele completului de
judecata acorda cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care solicita
respingerea recursului, apreciind ca decizia atacata este legala si temeinica.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata. urmatoarele:
Prin Decizia nr. 38 din 3 aprilie 1996, Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din
Legea nr. 76/1992.
In considerentele deciziei s-a retinut ca aceste dispozitii sunt
constitutionale, atat sub aspectul concordantei cu prevederile art. 134 alin.
(1) si alin. (2) din Constitutie, cat si cu alte prevederi constitutionale,
intrucat, tocmai in considerarea obligatiei prevazute la art. 134 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, statul este in masura sa introduca, prin mijloacele
legale ce ii stau la dispozitie, mecanisme financiare si juridice apte sa
descurajeze pe rau-platnici, evitand blocajul financiar si constituind, pe
aceasta cale, un minimum de garantie pentru agentii economici corecti. Cat
priveste argumentul ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 76/1992, prin care se
autorizeaza Guvernul sa actualizeze nivelul penalitatilor, ar fi
neconstitutionale intrucat "prin dispozitii guvernamentale nu se pot
stabili clauze obligatorii ale un contract", Curtea a retinut ca
respectivele dispozitii au fost adoptate prin lege, iar nu printr-un act al
Guvernului, acesta avand de realizat cel mult "o operatie aritmetica"
pentru actualizarea nivelului penalitatilor. In sprijinul solutiei date in fond
au fost invocate, de asemenea, considerentele care fundamenteaza deciziile
Curtii Constitutionale nr. 89 din 4 octombrie 1995 si nr. 18 din 27 februarie
1996, care subzista, apreciindu-se ca nu exista nici un element nou care sa
faca necesara reconsiderarea lor.
Impotriva acestei decizii Pantea Ilie a declarat recurs pentru urmatoarele
motive:
1. In temeiul art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat in fond fara citarea recurentului, incalcandu-se
astfel prevederile art. 304 pct. 5 din Codul de procedura civila. Recurentul
considera ca astfel a fost impiedicat:
a) sa ceara amanarea cauzei in vederea angajarii unui aparator;
b) sa-si desemneze un aparator;
c) sa recuze pe unii dintre membrii completului de judecata, in temeiul
art. 27 pct. 7 din Codul de procedura civila.
2. In contextul primului motiv de recurs, recurentul a invocat, de
asemenea, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, intrucat, prin aceste prevederi sunt incalcate
dispozitiile art. 21 si ale art. 24 din Constitutie, adica accesul liber la
justitie si dreptul la aparare.
3. In fond, recurentul a invocat faptul ca decizia Curtii Constitutionale
care face obiectul recursului este "esentialmente gresita", intrucat,
prin raportare la prevederile art. 134 din Constitutie, rezulta ca,
incalcandu-se aceste prevederi, prin dispozitiile art. 7 din Legea nr. 76/1992
"s-au stabilit clauze obligatorii in conventii comerciale".
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 s-a solicitat Camerelor
Parlamentului si Guvernului comunicarea punctelor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera "ca nu se poate retine
neconstitutionalitatea prevederilor art. 7 din Legea nr. 76/1992 si ca exceptia
este lipsita de obiect, deoarece Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
Decizia nr. 89 din 4 octombrie 1995, ramasa definitiva, ca urmare a respingerii
recursului, prin Decizia nr. 18 din 27 februarie 1996", hotarand ca
dispozitiile atacate sunt constitutionale. In continuare, se arata ca, potrivit
art. 145 alin. (2) din Constitutie, "deciziile Curtii Constitutionale sunt
obligatorii si au putere numai pentru viitor".
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs, punctul de vedere al
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile art. 7 din
Legea nr. 76/1992, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
1. Motivul de recurs vizand solutionarea exceptiei in fond ca vadit
nefondata, fara citarea partilor, nu este intemeiat. Potrivit art. 16 din Legea
nr. 47/1992, procedura jurisdictionala prevazuta de aceasta lege se completeaza
cu regulile procedurii civile, in masura in care ele sunt compatibile cu natura
procedurii in fata Curtii Constitutionale, iar compatibilitatea se hotaraste
exclusiv de catre Curte. Din prevederile art. 16 al Legii nr. 47/1992 rezulta
ca normele comune de procedura civila au, in materie de contencios
constitutional, un caracter subsidiar, ele aplicandu-se numai daca, printr-un
text de lege expres, nu se prevede altfel sau, chiar in lipsa unui text expres
derogatoriu, daca ele sunt compatibile cu natura procedurii in fata Curtii
Constitutionale. Or, prevederile art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 sunt
derogatorii de la normele cuprinse in Codul de procedura civila. In sensul art.
24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi, completul de
judecata poate sa respinga exceptia de neconstitutionalitate fara citarea
partilor. Cu privire la un incident identic, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr. 19 din 27 februarie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996;
2. In cadrul primului motiv de recurs, recurentul invoca, pentru prima
data, insasi neconstitutionalitatea prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992, prevederi prin care ar fi incalcate dispozitiile art. 21 si ale
art. 24 din Constitutie.
Exceptia de neconstitutionalitate invocata direct in recurs nu poate fi
primita, deoarece din economia reglementarilor constitutionale in materie,
precum si din cele ale Legii nr. 47/1992 rezulta ca aceasta nu poate fi
invocata pentru prima data in fata Curtii Constitutionale, astfel cum statuat
si prin Decizia nr. 97 din 24 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 8 din 17 ianuarie 1996.
Abstractie facand de regulile imperative cu privire la procedura invocarii
exceptiei de neconstitutionalitate, rezolvarea exceptiei in conditiile art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 nu contravine prevederilor art. 21 si ale art.
24 din Constitutie, deoarece accesul la justitia constitutionala nu este
impiedicat prin modul de deliberare a completului de judecata, ci, dimpotriva,
el este confirmat prin solutionarea sesizarii adresate Curtii Constitutionale.
De asemenea, dreptul la aparare se realizeaza, pe de o parte, prin
posibilitatile oferite partilor de prevederile art. 23 alin 950 din Legea nr.
47/1992, iar pe de alta parte, prin recursul garantat partilor de dispozitiile
art. 25 din aceeasi lege.
3. Nici motivul de recurs care vizeaza solutia pe fond nu poate fi retinut.
Dispozitiile art. 134 din Constitutie nu pot fi considerate un obstacol in
calea stabilirii prin lege a unor penalitati de intarziere aplicabile
debitorilor - agenti economici -, indiferent de forma de organizare si de tipul
de proprietate, precum si in calea actualizarii periodice a nivelului acestor
penalitati in raport cu evolutia ratei dobanzii la creditele bancare.
Deci, in legatura cu constitutionalitatea prevederilor art. 7 din Legea nr.
76/1992, se constata ca nu exista motive care sa indeparteze Curtea de la
solutiile anterioare pronuntate in materie prin deciziile nr. 89 din 4
octombrie 1995 si nr. 18 din 27 februarie 1996, publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996.
Avand in vedere considerentele expuse, prevederile art. 144 lit. c) si ale
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A. c),
art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Pantea Ilie impotriva Deciziei nr. 38
pronuntata de Curtea Constitutionala la data de 3 aprilie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 25 iunie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman