DECIZIE Nr.
989 din 30 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învatamant si a celor ale art. 2 si art. 3 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 531 din 31 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ şi a celor ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din
Invăţământ - Zona Câmpulung Moldovenesc în Dosarul nr. 115/86/2009 al
Tribunalului Suceava - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele
nr. 802D-nr. 814D/2009, nr. 860D/2009, nr. 876D/2009, nr. 891D/2009, nr.
926D/2009, nr. 1.055D-1.059D/2009, nr. 1.065D/2009 şi nr. 1.682D/2009, având ca
obiect o excepţie de neconstituţionalitate identică cu cea ridicată în Dosarul
nr. 801 D/2009.
La apelul nominal răspunde Sindicatul Salariaţilor din
Invăţământul Preuniversitar Suceava în dosarele nr. 804D/2009, nr. 805D/2009 şi
nr. 876D/2009, Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Buzău în Dosarul nr.
860D/2009 şi Sindicatul Liber al Invăţământului Preuniversitar Clujean în
dosarele nr. 1.055D-nr. 1.059D/2009. Se constată lipsa celorlalte părţi, faţă
de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din
oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 802D- nr. 814D/2009, nr.
860D/2009, nr. 876D/2009, nr. 891D/2009, nr. 926D/2009, nr. 1.055D-1.059D/2009,
nr. 1.065D/2009 şi nr. 1.682D/2009 la Dosarul nr. 801 D/2009.
Reprezentanţii părţilor prezente, precum şi cel al
Ministerului Public sunt de acord cu măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 802D- nr. 814D/2009, nr.
860D/2009, nr. 876D/2009, nr. 891D/2009, nr. 926D/2009, nr. 1.055D-1.059D/2009,
nr. 1.065D/2009 şi nr. 1.682D/2009 la Dosarul nr. 801 D/2009, care este primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentanţilor autorilor excepţiei, care, în esenţă, solicită
admiterea acesteia pentru faptul că ordonanţele de urgenţă adoptate de Guvern
contravin voinţei Parlamentului aşa cum aceasta a fost exprimată prin Legea nr.
221/2008.
Ministerul Public solicită respingerea ca devenită
inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate ce priveşte art. I pct. 2 şi
3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, întrucât, prin Decizia
nr. 842 din 2 iunie 2009, nepublicată încă, Curtea a constatat
neconstituţionalitatea textelor de lege criticate. Cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate care vizează art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009, solicită admiterea acesteia, întrucât încalcă
prevederile art. 41, art. 47 alin. (1) şi art. 115 alin. (4) şi (6) din
Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 19 februarie 2009, 20 februarie
2009, 23 februarie 2009, 26 februarie 2009, 10 martie 2009, 17 martie 2009, 23
martie 2009, pronunţate în Dosarele nr. 115/86/2009, nr. 114/86/2009, nr.
113/86/2009, nr. 8.655/86/2009, nr. 8.654/86/2008, nr. 118/86/2009, nr.
126/86/2009, nr. 127/86/2009, nr. 119/86/2009, nr. 125/86/2009, nr.
128/86/2009, nr. 116/86/2009, nr. 117/86/2009, nr. 129/86/2009, nr.
585/114/2009, nr. 8.653/86/2008, nr. 8.691/99/2008, nr. 534/117/2009, nr.
528/117/2009, nr. 529/117/2009, nr. 533/117/2009, nr. 530/117/2009, nr.
626/86/2009, nr. 139/102/2009 şi nr. 2.355/3/2009, Tribunalul Suceava -
Secţia civilă, Tribunalul Buzău - Secţia civilă, Tribunalul laşi - Secţia
civilă, Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal,
de conflicte de muncă şi asigurări sociale, Tribunalul Mureş - Secţia civilă şi
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale
au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ şi a celor ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din Invăţământ - Zona
Câmpulung Moldovenesc, Sindicatul Salariaţilor din Invăţământul Preuniversitar
Suceava, Sindicatul Invăţământului Preuniversitar Buzău, Uniunea Sindicatelor
Libere din Invăţământul Preuniversitar laşi, Sindicatul Liber al Invăţământului
Preuniversitar Clujean, Sindicatul Independent din Invăţământul Preuniversitar
Sector 4 Bucureşti şi, din oficiu, de Tribunalul Mureş - Secţia civilă în cauze
care au ca obiect pretenţii băneşti.
In motivarea excepţiei se
apreciază că, prin adoptarea acestor ordonanţe de urgenţă, Guvernul refuză să
aplice o lege adoptată de Parlament, ceea ce încalcă prevederile
constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (4), precum şi ale art. 61 alin. (1).
De asemenea, se arată că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu încălcarea exigenţelor
stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a indicat
situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii acesteia, nu a motivat
corespunzător urgenţa acestei reglementări şi a afectat drepturile
constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai
decent şi protecţia socială a muncii.
In final, se consideră că au fost încălcate şi
prevederile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 141 din Constituţie,
întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a
adoptat aceste ordonanţe de urgenţă.
Tribunalul Suceava - Secţia civilă, Tribunalul Buzău
- Secţia civilă şi Tribunalul laşi - Secţia civilă apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind întemeiată.
Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale nu şi-a exprimat opinia
asupra excepţiei de neconstituţionalitate, contrar prevederilor art. 29 alin.
(4) din Legea nr. 47/1992.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în dosarele
nr. 801D-814D/2009, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată
este neîntemeiată, iar în dosarele nr. 860D/2009 şi nr. 876D/2009 consideră că
excepţia ce priveşte art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 este inadmisibilă şi cea care priveşte art. I pct. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi art. I
pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 referitor la art. 11
alin. (1) lit. a) şi lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2008
este inadmisibilă. Se mai apreciază că dispoziţiile art. I pct. 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 referitor la art. 11 alin. (1)
lit. c)'şi alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2008 sunt neconstituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, precum şi cele ale art. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, care au următorul cuprins:
- Art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008: „Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: [...]
2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«Art. 1. - (1) In
cursul anului 2008 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ,
stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2004
privind unele măsuri în domeniul învăţământului, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 6/2005, cu modificările ulterioare, se majorează după cum urmează:
a) pentru funcţia de profesor universitar prevăzută
în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este
următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficienţii de multiplicare prevăzuţi pentru
funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele
cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate şi pentru funcţiile
didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008,
faţă de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru funcţiile didactice prevăzute în anexele
nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2)Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.»
3.După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul P, cu următorul cuprins:
«Art. 11. - (1)
In cursul anului 2009 salariile de bază ale personalului didactic din
învăţământ, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majorează după
cum urmează:
a)pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului pentru anul 2009 sunt cele prevăzute
în anexele nr. 4 şi 5.»"
- Art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2009: „1. La articolul P alineatul (1), literele a) şi b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;»."
- Art. 3: „Valorile coeficientului de multiplicare
1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.
221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică corespunzător
perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă."
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) privind
caracterul de stat de drept, ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei
şi echilibrului puterilor în stat, ale art. 41 alin. (2) privind dreptul
salariaţilor la măsuri de protecţie socială, ale art. 47 privind nivelul de
trai, ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1)
şi (2) privind rolul Guvernului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile
de adoptare ale ordonanţelor de urgenţă, precum şi ale art. 141 privind
Consiliul Economic şi Social.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată următoarele:
I. Prevederile art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 reduc, în mod substanţial, majorările
salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învăţământ în temeiul Legii
nr. 221/2008 de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008. Curtea
Constituţională, prin Decizia nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008, a
declarat neconstituţională o reglementare similară adoptată de Guvern tot
printr-o ordonanţă de urgenţă. Astfel, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din
învăţământ în anul 2008 modifica unele prevederi ale Ordonanţei Guvernului nr.
15/2008, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 221/2008, reducând
majorările salariale stabilite de Parlament. Curtea, prin decizia menţionată, a
statuat că adoptarea ordonanţelor de urgenţă numai în scopul contracarării unei
măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării personalului din
învăţământ adoptată de Parlament încalcă art. 1 alin. (4), art. 61 alin. (1) şi
art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală. Totodată, o asemenea măsură este
contrară dispoziţiilor art. 115 alin. (6) coroborate cu cele ale art. 41 şi
art. 47 alin. (1) din Constituţie. In consecinţă, Curtea a constatat şi
încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), potrivit cărora, „In
România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este
obligatorie".
Raportând cele reţinute prin considerentele care au
stat la baza Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008 la prezenta cauză, Curtea
observă că acestea sunt aplicabile mutatis mutandis şi cu privire la
situaţia creată prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008.
Ca urmare, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
încalcă prevederile art. 1 alin. (4) şi (5), art. 41, art. 47 alin. (1), art.
61 alin. (1) şi art. 115 alin.'(4) şi (6) din Constituţie.
De asemenea, Curtea reţine că, deşi unele dispoziţii
cuprinse în art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 şi-au încetat efectele, fiind norme cu aplicare limitată în timp,
neconstituţionalitatea constatată loveşte dispoziţiile legale în ansamblul său,
astfel că efectele prezentei decizii se întind şi cu privire la textele legale
care nu mai sunt în vigoare. O asemenea concluzie se impune având în vedere
chiar considerentele de principiu ale Deciziei nr. 1.221 din 12 noiembrie 2008,
prin care Curtea a stabilit că neconstituţionalitatea reţinută loveşte întreaga
ordonanţă de urgenţă, chiar dacă unele prevederi ale sale au fost abrogate
anterior pronunţării respectivei decizii.
Mai mult, Curtea constată că ar fi discriminatoriu ca
numai unele prevederi dintr-o ordonanţă de urgenţă să se aplice şi să îşi
producă efectele pentru perioada de până la 30 aprilie 2009 şi celelalte care
vizează perioada de după 1 mai 2009 să fie neconstituţionale şi să îşi înceteze
aplicabilitatea, prin efectul unei decizii de admitere, în condiţiile în care
art. I pct. 2 şi 3 este lovit de acelaşi viciu de neconstituţionalitate
extrinsec, întrucât creşterile salariale preconizate prin Legea nr. 221/2008 nu
au fost acordate nici pentru anul 2008 şi nici pentru anul 2009, contrar
voinţei Parlamentului.
Cele reţinute fac inutilă analiza excepţiei de
neconstituţionalitate în raport cu celelalte prevederi constituţionale
invocate în susţinerea acesteia.
In consecinţă, excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 urmează să fie admisă.
II. Art. 2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009 continuă abordarea cuprinsă în dispoziţiile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, prevederi prin care au fost reduse
majorările salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învăţământ în
temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008.
Considerentele arătate mai sus cu privire la
neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 sunt aplicabile mutatis mutandis şi cu
privire la situaţia creată prin adoptarea art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 1/2009. Astfel, Curtea constată că textele menţionate din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 încalcă prevederile art. 1 alin.
(4) şi (5), art. 41, art. 47 alin. (1), art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (4)
şi (6) din Constituţie.
In consecinţă, Curtea urmează să admită excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de
Sindicatul Liber din Invăţământ - Zona Câmpulung Moldovenesc, Sindicatul
Salariaţilor din Invăţământul Preuniversitar Suceava, Sindicatul Invăţământului
Preuniversitar Buzău, Uniunea Sindicatelor Libere din Invăţământul
Preuniversitar laşi, Sindicatul Liber al Invăţământului Preuniversitar Clujean,
Sindicatul Independent din Invăţământul Preuniversitar Sector 4 Bucureşti si,
din oficiu, de Tribunalul Mureş - Secţia civilă în dosarele nr. 115/86/2009,
nr. 114/86/2009, nr. 113/86/2009, nr. 8.655/86/2009, nr. 8.654/86/2008, nr.
118/86/2009, nr. 126/86/2009, nr. 127/86/2009, nr. 119/86/2009, nr.
125/86/2009, nr. 128/86/2009, nr. 116/86/2009, nr. 117/86/2009, nr.
129/86/2009, nr. 585/114/2009, nr. 8.653/86/2008, nr. 8.691/99/2008, nr.
534/117/2009, nr. 528/117/2009, nr. 529/117/2009, nr. 533/117/2009, nr.
530/117/2009, nr. 626/86/2009, nr. 139/102/2009 şi nr. 2.355/3/2009 ale
Tribunalului Suceava - Secţia civilă, Tribunalului Buzău - Secţia civilă,
Tribunalului laşi - Secţia civilă, Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de
contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale,
Tribunalului Mureş - Secţia civilă şi Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a
conflicte de muncă şi asigurări sociale, şi constată că dispoziţiile art. I
pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ şi ale art.
2 şi art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar sunt
neconstituţionale.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului
şi Guvernului.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly