DECRET
Nr. 153 din 11 mai 1954
privitor la impozitul pe veniturile populatiei
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 22 din 11 mai 1954
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane, decreteaza:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Sunt supusi impozitului pe venit muncitorii, functionarii, oamenii de
litere, arta si stiinta, liber profesionistii, meseriasii, carausii,
comerciantii, persoanele care realizeaza venituri in orase din inchirierea
imobilelor sau a altor bunuri ori din surse agricole, proprietarii de mori sau
de alte intreprinderi, precum si orice alte persoane care realizeaza venituri
pe teritoriul Republicii Populare Romane.
Art. 2
Sunt scutiti de impozit:
a) eroii muncii socialiste, pentru toate castigurile din munca;
b) muncitorii si functionarii - pentru castigul pana la 200 lei lunar
realizat la locul permanent de munca;
c) militarii, cu exceptia generalilor, amiralilor si ofiterilor, precum si
a sergentilor si cartnicilor reangajati, pentru soldele primite de la
unitatile, institutiile si scolile militare ale M.F.A. sau M.A.I., potrivit
normelor legale in vigoare;
d) laureatii premiilor de stat - pentru aceste premii;
e) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum si
inovatorii - pentru recompensele ce primesc pentru inventii sau inovatii, daca
recompensa nu depaseste 10.000 lei de fiecare inventie sau inovatie. In
cazurile in care recompensa depaseste 10.000 lei, impozitul se calculeaza la
intreaga suma a recompensei dupa scaderea a 10.000 lei separat pentru fiecare
inventie sau inovatie;
f) elevii si studentii - pentru bursele ce nu depasesc 200 lei lunar;
g) aspirantii - pentru sumele ce le primesc in vederea achizitionarii de
carti si material de studiu;
h) persoanele care fac parte din corpul diplomatic si consular strain,
precum si corespondentii de presa straini - pentru salariile si indemnizatiile
ce primesc in aceste calitati, sub conditia reciprocitatii;
i) pensionarii - pentru pensiile ce primesc;
j) muncitorii, functionarii si pensionarii - pentru veniturile realizate
din cultivarea terenurilor primite in folosinta de la sfaturile populare sau de
la intreprinderi, institutii sau organizatii, daca aceste terenuri nu depasesc
0,25 ha pe gospodarie.
Art. 3
Veniturile supuse impozitului agricol nu se supun impozitului pe venit.
Art. 4
Ministerul Finantelor are dreptul sa acorde scutiri si alte inlesniri la
impozitul pe venit, pentru unii contribuabili si pentru unele categorii de
contribuabili.
CAP. 2
Impunerea castigului muncitorilor si functionarilor
Art. 5
Impozitul de la muncitori si functionari se calculeaza lunar, asupra
totalitatii castigului realizat in luna expirata, pe fiecare loc de munca in
parte, potrivit cotelor de mai jos:
-----------------------------------------------------------------------
Castigul lunar
impozabil
Lei Impozitul lunar
-----------------------------------------------------------------------
pana la 200 ......... scutit
201 - 300 ........ 6 lei + 6% pentru ceea ce depaseste 200
301 - 400 ....... 12 " + 7% " " "
" 300
401 - 500 ....... 19 " + 9% " " "
" 400
501 - 600 ....... 28 " + 11% " " "
" 500
601 - 800 ....... 39 " + 13% " " "
" 600
801 - 1.000 ....... 65 " + 15% " " "
" 800
peste 1.000 ....... 95 " + 16% " " "
" 1.000
-----------------------------------------------------------------------
Art. 6
Se cuprind in castigul lunar impozabil al muncitorilor si functionarilor:
a) salariul de baza;
b) platile pentru lucrarile in acord sau pentru ore suplimentare;
c) platile din fondul asigurarilor sociale, in caz de incapacitate
temporara de munca;
d) sumele platite pentru concediul nefolosit;
e) si orice alte sume primite de muncitori si functionari, ca plata a
muncii.
Art. 7
Nu se cuprind in castigul lunar impozabil si nu se impun:
a) premiile si recompensele individuale ocazionale, care nu constituie
drepturi certe pentru muncitori si functionari si a caror acordare se face pe
baza aprecierii conducerii administrative a intreprinderii, institutiei sau
organizatiei;
b) sumele ce se platesc in baza dispozitiilor legale in vigoare, pentru
acoperirea cheltuielilor de deplasare sau transferare a muncitorilor si functionarilor
in alta localitate, in interesul serviciului, precum si indemnizatiile de
instalare ce se platesc la incadrarea in functie;
c) preavizele de concediere si ajutoarele acordate muncitorilor si
functionarilor;
d) sumele ce se platesc muncitorilor si functionarilor pentru amortizarea
uneltelor ce le apartin.
Art. 8
Pentru castigurile muncitorilor si functionarilor realizate din functii
cumulate si pentru castigurile din lucrari temporare realizate in afara locului
permanent de munca, impozitul se calculeaza pe fiecare loc de munca separat. In
acest caz minimul neimpozabil stabilit la art. 2 lit. b nu se aplica, iar, la
castigul pana la 200 lei lunar, impozitul se calculeaza in baza unei cote de 2%
ce se aplica asupra castigului lunar.
Art. 9
Impozitul datorat de muncitori si functionari se reduce:
a) cu 50% pentru muncitorii si functionarii decorati cu ordinele Republicii
Populare Romane;
b) cu 30% pentru muncitorii si functionarii care au in intretinerea lor mai
mult de 3 persoane. Reducerea se acorda numai pentru impozitul aferent
veniturilor realizate la locul permanent de munca, pe baza dovezilor eliberate
de administratia de imobil sau de comitetul executiv al sfatului popular in
raza caruia domiciliaza muncitorul sau functionarul ori - in lipsa - pe baza
unei declaratii certificate, date de muncitor sau functionar.
Dovezile sau declaratiile se prezinta anual si sunt valabile de la
prezentare pana la sfarsitul anului.
Art. 10
Impozitul de la muncitori si functionari se calculeaza de catre
intreprinderile, institutiile, organizatiile sau persoanele care platesc
salariul si se retine lunar din salariul cuvenit pe a doua chenzina a lunii.
In cazul salariatilor temporari sau zilieri, impozitul se calculeaza si se
retine la fiecare plata in parte.
Art. 11
Impozitul retinut va fi varsat la Banca de Stat a Republicii Populare
Romane, dupa cum urmeaza:
a) odata cu primirea sumelor pentru plata celei de a doua chenzine a
salariilor, in cazul intreprinderilor, institutiilor si organizatiilor care au
cont la institutiile bancare. Institutiile bancare nu vor elibera sumele pentru
plata salariilor fara primirea in acelasi timp a dispozitiei de plata a
impozitului;
b) a doua zi dupa retinerea impozitului in cazul intreprinderilor,
institutiilor, organizatiilor sau persoanelor care nu au cont la institutiile
bancare.
Art. 12
Impozitul pe castigul muncitorilor si functionarilor, retinut in plus, se
restituie de catre intreprinderi, institutii si organizatii, in termen de 15
zile de la data constatarii plusului. Restituirea sumelor retinute in plus se
face pe cel mult un an in urma de la data constatarii plusului.
Impozitul pe castigul muncitorilor si functionarilor, neretinut la timp sau
in cuantumul legal, se retine de la muncitorul sau functionarul respectiv, pe
cel mult trei luni in urma. Retinerea se face in sume egale, in cursul
urmatoarelor trei luni.
Este interzisa urmarirea impozitului neretinut de la muncitori sau
functionari pe o perioada anterioara celei aratate mai sus sau a impozitului
neretinut de la muncitorii sau functionarii care nu mai sunt in serviciu.
Art. 13
Intreprinderile, institutiile si organizatiile din sectorul socialist sunt
obligate sa depuna la sectiunea financiara raionala (oraseneasca) in raza
careia isi au sediul o dare de seama privind retinerea impozitului de la
muncitori si functionari, pe formularul si la termenele ce se stabilesc de
Ministerul Finantelor.
Persoanele particulare, care folosesc salariati, vor depune state de
salarii la termenele si in modul stabilit prin instructiunile Ministerului
Finantelor.
Art. 14
Sunt supusi impozitului in aceleasi conditii ca si muncitorii si
functionarii:
a) elevii, studentii si aspirantii - pentru bursele in bani ce depasesc 200
lei lunar;
b) avocatii - pentru sumele ce incaseaza de la colegiile de avocati;
c) liber profesionistii de orice fel - pentru sumele ce incaseaza de la
intreprinderi, institutii sau organizatii din sectorul socialist.
Art. 15
Sunt supusi impozitului in aceleasi conditii ca si muncitorii si
functionarii, dar cu o majorare de 10% a impozitului:
a) membrii cooperativelor de productie si de transporturi - pentru
castigurile realizate de la acestea;
b) lucratorii la domiciliu care lucreaza pentru intreprinderi, institutii
sau organizatii - pentru castigurile realizate de la acestea.
Art. 16
Sunt supusi impozitului cu cotele de la art. 5:
a) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum si
inovatorii - pentru suma care depaseste 10.000 lei din recompensa ce primesc
pentru fiecare inventie sau inovatie in parte;
b) colectorii particulari care lucreaza fara salariati, pentru
intreprinderi, institutii sau organizatii din sectorul socialist, colectind
materii prime, fier vechi si deseuri de orice fel - pentru castigurile
realizate din aceasta activitate;
c) personalul din reteaua comerciala de amanunt, platit pe baza de
comision, agentii de difuzarea presei si colectarea anunturilor si agentii de
asigurari facultative - pentru castigurile realizate din aceste activitati.
CAP. 3
Impunerea veniturilor oamenilor de litere, arta si stiinta
Art. 17
Impozitul asupra veniturilor oamenilor de litere, arta si stiinta precum si
asupra veniturilor artistilor obtinute in afara locului permanent de munca unde
sunt salariati, se realizeaza pe fiecare loc de plata a veniturilor, potrivit
urmatoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
impozabil Impozitul anual
Lei
-----------------------------------------------------------------------
pana la 2.400, 2% asupra sumei venitului
2.401 - 3.600, 72 lei + 6% pentru ceea ce depaseste 2.400
3.601 - 4.800, 144 " + 7% " " "
" 3.600
4.801 - 6.000, 228 " + 9% " " "
" 4.800
6.001 - 7.200, 336 " + 11% " " "
" 6.000
7.201 - 9.600, 468 " + 13% " " "
" 7.200
9.601 - 12.000, 780 " + 15% " " "
" 9.600
peste 12.000, 1.140 " + 16% " " "
" 12.000
-----------------------------------------------------------------------
Pentru determinarea venitului impozabil, Ministerul Finantelor poate
stabili cote forfetare de cheltuieli ce urmeaza a fi scazute din venitul brut.
Art. 18
Impozitul se calculeaza si se retine de catre intreprinderile, institutiile
sau organizatiile din sectorul socialist, cu ocazia platii venitului.
La fiecare plata urmatoare facuta catre aceeasi persoana, impozitul se
recalculeaza la totalul platilor facute de la inceputul anului calendaristic.
Impozitul retinut se varsa in contul sectiunii financiare in raza careia se
afla sediul intreprinderii, institutiei sau organizatiei respective, la
ridicarea de la institutiile bancare a sumelor pentru plata veniturilor.
Art. 19
Oamenii de litere, arta si stiinta beneficiaza, pentru veniturile impuse
potrivit art. 17 de mai sus, de inlesnirile prevazute pentru muncitori si
functionari la art. 9 din prezentul decret. Minimul neimpozabil stabilit prin
art. 2 lit. b nu se aplica pentru veniturile oamenilor de litere, arta si
stiinta.
Veniturile realizate pe cont propriu de catre pictori, sculptori si gravori
din vanzarea operelor lor prin magazine de consignatie sau direct catre
particulari se impun potrivit articolului 21 din prezentul decret, fara
aplicarea inlesnirilor.
Art. 20
Impozitul pe veniturile oamenilor de litere, arta si stiinta, retinut in
plus fata de cuantumul legal, se restituie in termen de 30 zile de la
constatarea plusului.
Restituirea sumelor retinute in plus se face pe cel mult un an in urma
celui in care au fost constatate.
Impozitul neretinut la timp sau in cuantumul legal, nu poate fi recuperat
decat pe un an in urma celui in care se constata neretinerea.
CAP. 4
Impunerea veniturilor liber profesionistilor, meseriasilor, carausilor si
comerciantilor, precum si a altor persoane
Art. 21
Liber profesionistii (medici umani, veterinari, agenti sanitari si
veterinari, subchirurgi, dentisti, profesori, arhitecti, ingineri, tehnicieni
s.a.) pentru veniturile realizate din practica particulara, sunt supusi
impozitului pe venit, potrivit urmatoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
Lei Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
1 - 1.200, 5% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000, 60 lei + 10% pentru ceea ce depaseste 1.200
3.001 - 5.000, 240 " + 16% " " "
" 3.000
5.001 - 8.000, 560 " + 23% " " "
" 5.000
8.001 - 15.000, 1.250 " + 31% " " "
" 8.000
15.001 - 30.000, 3.420 " + 40% " " "
" 15.000
peste 30.000, 9.420 " + 50% " " "
" 30.000
-----------------------------------------------------------------------
Art. 22
Meseriasii si carausii necooperatizati care nu folosesc munca salariata
afara de un ucenic, meseriasii cooperatizati care lucreaza pentru particulari
in afara cooperativei, persoanele care realizeaza venituri din inchirieri de
cladiri sau alte bunuri, din surse agricole nesupuse impozitului agricol, din
brevete de inventii, precum si orice alte venituri care nu se impun potrivit
art. 5, 17, 21 si 23 din prezentul decret, se supun impozitului pe venit,
potrivit urmatoarelor cote:
-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
Lei Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
1 - 1.200, 10% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000, 120 lei + 16% pentru ceea ce depaseste 1.200
3.001 - 5.000, 408 " + 23% " " "
" 3.000
5.001 - 8.000, 868 " + 31% " " "
" 5.000
8.001 - 15.000, 1.798 " + 40% " " "
" 8.000
15.001 - 30.000, 4.598 " + 50% " " "
" 15.000
peste 30.000, 12.098 " + 60% " " "
" 30.000
-----------------------------------------------------------------------
Art. 23
Comerciantii, proprietarii de mori, ferestraie mecanice sau alte
intreprinderi a caror lista se va stabili de Ministerul Finantelor de acord cu
Ministerul Gospodariei Comunale si Industriei Locale, precum si meseriasii si
carausii cu salariati, se supun impozitului pe venit potrivit urmatoarelor
cote:
-----------------------------------------------------------------------
Venitul anual
Lei Impozitul anual
-----------------------------------------------------------------------
1 - 1.200, 15% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000, 180 lei + 22% pentru ceea ce depaseste 1.200
3.001 - 5.000, 576 " + 30% " " "
" 3.000
5.001 - 8.000, 1.176 " + 39% " " "
" 5.000
8.001 - 15.000, 2.346 " + 49% " " "
" 8.000
15.001 - 30.000, 5.776 " + 59% " " "
" 15.000
peste 30.000, 14.626 " + 70% " " "
" 30.000
-----------------------------------------------------------------------
Pentru comerciantii cu peste un salariat si pentru toti ceilalti
contribuabili care au peste 3 salariati, impozitul calculat potrivit cotelor de
mai sus se majoreaza cu 20% .
Art. 24
Impozitul prevazut la art. 22 si 23 se calculeaza asupra venitului global
realizat din toate sursele, cu exceptia veniturilor impuse potrivit articolelor
5, 17 si 21.
Art. 25
Venitul impozabil supus impozitului potrivit art. 21, 22 si 23 este format
din diferenta intre venitul brut (in bani si in natura) si cheltuielile efectiv
facute pentru realizarea venitului.
Veniturile sau platile in natura se evalueaza cu ocazia determinarii
venitului impozabil, la preturile pietii din localitatea respectiva.
Art. 26
Veniturile meseriasilor necooperatizati fara salariati se stabilesc de
organele financiare pe baza normelor de venituri aprobate de Ministerul
Finantelor anual pe branse de meserii, inainte de inceputul anului de impunere.
Normele de venituri aprobate de Ministerul Finantelor nu pot fi modificate
in cursul anului de impunere.
Lista meseriilor care urmeaza a fi impuse pe baza normelor de venituri se
stabileste anual de Ministerul Finantelor de comun acord cu institutiile
interesate.
Pentru batrani, invalizi, femei cu copii mici sau alte persoane pentru care
exista dovezi certe ca au in mod permanent o capacitate de munca inferioara
celei normale, organele financiare vor face impunerea nu dupa norma, ci pe baza
venitului efectiv realizat, chiar daca este inferior normei.
In acelasi fel se vor impune meseriasii cooperatizati precum si muncitorii
si functionarii care exercita o meserie pe cont propriu in timpul liber, in
afara orelor de serviciu sau de munca in cooperativa.
In cazul cand din declaratia meseriasului sau din comunicarile prevazute la
art. 35 lit. b, rezulta ca meseriasul a realizat un venit superior normei de
venit, impunerea se face pe baza venitului efectiv realizat.
La venitul impozabil, stabilit in baza normelor de venit prevazute mai sus,
se cumuleaza veniturile din alte surse, in conditiile art. 24 din prezentul
decret.
Veniturile din surse agricole supuse impozitului pe venit se determina pe
baza normelor de venituri mijlocii aplicate la impunerea gospodariilor agricole
din raionul sau orasul respectiv, in cadrul legii impozitului agricol.
Art. 27
Nu intra in venitul impozabil si nu se impun:
a) dobanzile si castigurile din depuneri la C.E.C.;
b) despagubirile primite de asigurati in baza asigurarilor de bunuri sau
persoane;
c) ajutoarele de stat acordate mamelor cu multi copii;
d) sumele realizate din vanzarea bunurilor proprii apartinand cetatenilor;
e) sumele sau bunurile primite ca ajutor, donatie sau mostenire;
f) pensiile de intretinere.
Art. 28
Impunerea veniturilor potrivit art. 21, 22 si 23 se face de organele
financiare in raza carora contribuabilul isi exercita activitatea producatoare
de venit, sau - in lipsa unui loc stabil de exercitare a activitatii - de
organele financiare in raza carora se afla domiciliul contribuabilului.
Impozitul de plata se comunica contribuabilului, prin instiintare de plata,
cel mai tarziu cu 15 zile inainte de primul termen de plata.
Art. 29
Contribuabilii impusi conform art. 21, 22 si 23 platesc in contul
impozitului un avans calculat pe baza venitului din anul precedent.
In cazul surselor de venit aparute in cursul anului de impunere, avansul se
calculeaza pe baza venitului probabil pe anul in curs.
La sfarsitul anului de impunere sau la incetarea sursei de venit, impunerea
se definitiveaza pe baza venitului efectiv realizat.
Diferentele rezultate intre impozitul calculat pe baza venitului efectiv
realizat si avansul stabilit se platesc in termen de 15 zile de la comunicare
sau se compenseaza cu avansul datorat pe anul in curs. In cazul cand
compensarea nu se poate face, incetand sursa de venit, plusul se restituie in
termen de 15 zile.
Pentru contribuabilii impusi pe baza normelor de venit prevazute la art. 26
din prezentul decret nu se definitiveaza impunerea la sfarsitul anului, cu
exceptia cazurilor cand contribuabilii au venituri din alte surse.
In aceste cazuri la definitivarea impunerii se tine seama de norma de venit
stabilita pe anul in care a avut loc exercitarea activitatii.
Art. 30
In cazul unei sporiri sau reduceri importante a venitului in cursul anului,
organele financiare au dreptul, o singura data pe trimestru, sa recalculeze
avansul in functie de venitul efectiv realizat de la inceputul anului de
impunere, repartizind impozitul rezultat in urma recalcularii pe termenele de
plata urmatoare.
Aceste dispozitii nu privesc pe contribuabilii impusi pe baza normelor de
venit.
Art. 31
Plata avansului calculat potrivit art. 29 se face patru rate egale, pana
la: 15 martie, 15 mai, 15 august si 15 noiembrie.
In cazul cand apar noi surse de venit in cursul anului avansul se
recalculeaza, iar diferenta de avans rezultata in plus se repartizeaza pe
termenele urmatoare de plata.
Pentru contribuabilii care incep exercitarea meseriei in cursul anului si
se impun pe baza normelor de venit prevazute la art. 26 din prezentul decret
impozitul se calculeaza la intreaga norma anuala si se raporteaza la perioada
de activitate, repartizindu-se pe termenele de plata urmatoare. In acelasi fel
se calculeaza impozitul pentru acesti contribuabili in cazul cand inceteaza
exercitarea meseriei in cursul anului.
Art. 32
Contribuabilii care nu au fost impusi la timp se impun pe cel mult doi ani
anteriori celui in care se constata neimpunerea.
Modificarea unei impuneri se poate face, de asemenea, pe cel mult doi ani
anteriori celui in care se cere modificarea impunerii.
Art. 33
In cazul cand contribuabilii sunt supusi impozitului retroactiv, conform
art. 32, plata se face in doua rate egale: prima rata in termen de 30 zile de
la inmanarea instiintarii de plata si a doua in termen de o luna de la
expirarea primului termen.
Art. 34
Intreprinderile, institutiile si organizatiile sunt obligate sa retina din
sumele brute platite carausilor particulari, pentru serviciile prestate, o cota
de 25% in cazul carausilor cu mijloace de transport cu tractiune animala sau de
30% in cazul carausilor cu mijloace de transport cu tractiune mecanica si sa
verse sumele retinute la Banca de Stat a Republicii Populare Romane, in contul
organelor financiare, pana la 10 ale lunii urmatoare celei in care s-a facut
plata catre carausi.
Sumele retinute si varsate se scad de catre organele financiare din avansul
in contul impozitului pe anul in curs, inscris in conturile personale ale
carausilor respectivi.
CAP. 5
Evidenta contribuabililor si determinarea venitului
Art. 35
Evidenta contribuabililor impusi potrivit art. 21, 22 si 23 din prezentul
decret si determinarea veniturilor impozabile se face pe baza:
a) declaratiilor anuale pe care contribuabilii sunt obligati sa le depuna
in vederea efectuarii impunerilor, pana la 15 ianuarie a fiecarui an.
Pentru sursele de venit aparute in cursul anului, declaratia se depune pana
la 5 ale lunii urmatoare celei in care a aparut sursa, iar in cazul incetarii
surselor de venit in termen de 5 zile, de la incetare;
b) datelor comunicate organelor financiare de catre intreprinderi,
institutii si organizatii cel mai tarziu pana la 15 ale fiecarei luni, privind
sumele platite cetatenilor in luna precedenta pentru marfuri si produse
agricole livrate, pentru lucrari executate sau servicii prestate, etc.;
c) materialele obtinute de inspectorii de impozite in cursul anului, cu
ocazia verificarilor;
d) registrelor, documentelor si altor evidente verificate de organele
financiare si pe care contribuabilii sunt obligati sa le tina potrivit
instructiunilor Ministerului Finantelor.
In orase, asezari muncitoresti si statiuni balneo-climaterice se face anual
un recensamant fiscal al contribuabililor care au surse proprii de venituri in
afara de salarii si pensii.
Recensamantul fiscal al populatiei se efectueaza la termenele si in
conditiile prevazute de Ministerul Finantelor si se bazeaza pe comunicarile
obligatorii facute de administratorii si proprietarii de imobile.
Art. 36
Inspectorii si revizorii de impozite de la sectiunile financiare si din
Ministerul Finantelor au dreptul:
a) sa verifice la intreprinderi, institutii, organizatii sau la cetateni
modul de calculare, retinere si varsare a impozitului pe venit;
b) sa controleze daca intreprinderile, institutiile, organizatiile, precum
si administratorii sau proprietarii de imobile au indeplinit obligatiile
prevazute la art. 35;
c) sa intre in incaperile unde are loc exercitarea activitatii producatoare
de venit si sa verifice registrele, documentele, evidentele si stocul de
materii prime, materiale si produse.
Drepturile si obligatiile inspectorilor si revizorilor de impozite se
stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul de Ministri.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 37
Pentru neretinerea sau retinerea nejusta a impozitului de la muncitori si
functionari si de la oamenii de litere, arta si stiinta, pentru neretinerea sau
retinerea nejusta a impozitului de la carausi, cum si pentru nevarsarea in
termen la buget a impozitului retinut de catre intreprinderi, institutii si
organizatii se aplica conducatorilor serviciilor de contabilitate ale acestora
sau contabililor care raspund de retinerea si varsarea impozitului, o amenda de
pana la 150 lei.
Aceeasi amenda se aplica persoanelor responsabile pentru nedepunerea in
termen a darilor de seama asupra impozitului pe castigurile muncitorilor si
functionarilor, prevazute la art. 13 din prezentul decret sau depunerea unor
dari de seama gresite sau incomplete, pentru necomunicarea la timp si completa
catre organele financiare a datelor prevazute la art. 35, precum si pentru
impiedicarea sub orice forma a efectuarii verificarilor de catre inspectorii si
revizorii de impozite.
Art. 38
Pentru abaterile de la prevederile prezentului decret savarsite de
contribuabilii din sectorul particular se aplica o amenda pana la 300 lei.
Art. 39
Amenzile se aproba de catre seful sectiunii financiare raionale
(orasenesti).
In cazurile in care se sesizeaza Procuratura, in vederea deschiderii
actiunii penale, nu se aplica amenzi.
Art. 40
Amenzile aplicate potrivit art. 37 si 38 din prezentul decret se platesc in
termen de 15 zile de la inmanarea instiintarii de plata.
Art. 41
In caz de neplata a impozitului sau amenzii la termenele stabilite sau de
nevarsare la termen a sumelor retinute de la muncitori si functionari, precum
si de la alte persoane, se iau masurile prevazute de legea de urmarire.
Deosebit de aceasta, se aplica asupra impozitului o majorare de 0,05% pentru
intreprinderi, institutii si organizatii din sectorul socialist si de 0,2%
pentru contribuabilii din sectorul particular pentru fiecare zi de intarziere.
CAP. 7
Dispozitii cu privire la reclamatii
Art. 42
Contribuabilii pot face reclamatii sefului sectiunii financiare raionale
(orasenesti) cu privire la stabilirea venitului, calculul impozitului,
aplicarea inlesnirilor si cu privire la stabilirea amenzilor, in termen de 30
zile de la inmanarea instiintarilor de plata - in cazul impozitelor care se
calculeaza de organele financiare si in cazul amenzilor.
Contribuabilii pot face intampinari impotriva solutiei date de seful
sectiunii financiare raionale (orasenesti), in termen de 30 zile de la
comunicarea solutiei, la seful sectiunii financiare regionale.
Intampinarile impotriva solutiei date de seful sectiunii financiare
regionale se fac la Ministerul Finantelor, de asemenea in 30 zile. Solutia data
de Ministerul Finantelor ramane definitiva.
Art. 43
Reclamatiile si intampinarile depuse nu suspenda masurile de urmarire a
impozitului sau amenzii, luate pe baza legii de urmarire.
In cazul cand solutia data este in favoarea contribuabilului reclamant,
sumele incasate pe nedrept si bunurile ridicate trebuie restituite in termen de
10 zile.
In cazul imposibilitatii de a se restitui bunurile, din cauza vanzarii
acestora, se ramburseaza valoarea lor in limita sumelor realizate efectiv din
vanzare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 44
Prezentul decret intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1954.
Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de catre contribuabilii
prevazuti la art. 26 din prezentul decret, Ministerul Finantelor va publica
normele de venit pana la 15 mai a.c.
Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de catre ceilalti
contribuabili impusi conform art. 21, 22 si 23 organele financiare vor stabili
veniturile efectiv realizate in anul 1953 si vor proceda conform art. 25 si 29
din prezentul decret.
Impozitul calculat provizoriu pe anul 1953, conform Decretului nr. 4
publicat in Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, se considera impozit
definitiv pe acel an.
Contribuabililor le este deschisa calea prevazuta de art. 42 din prezentul
decret.
Avansul in contul impozitului pe anul 1954 se va calcula pe baza
prezentului decret.
Art. 45
Pentru aplicarea prezentului decret, Ministerul Finantelor va da
instructiuni.
Art. 46
Se abroga:
- Decretul nr. 4, publicat in Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952,
cu toate modificarile ulterioare.
Decretul nr. 190, publicat in Buletinul Oficial nr. 17 din 30 mai 1953.