DECRET
Nr. 278 din 23 iulie 1960
cu privire la actele de stare civila
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 13 din 28 iulie 1960
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Inregistrarea actelor si faptelor de stare civila se face in interesul
statului si al apararii drepturilor personale ale cetatenilor.
Art. 2
Actele si faptele de stare civila se inregistreaza in registrele de stare
civila tinute de comitetele executive ale sfaturilor populare, comunale,
orasenesti si de raioane de oras, potrivit dispozitiilor prezentului decret.
In aceste registre se intocmesc acte de nastere, casatorie si deces si se
inscriu prin mentiune recunoasterea si stabilirea filiatiei, infierea, divortul
si schimbarea numelui sau prenumelui.
Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, orasenesti sau ale
raioanelor de oras intocmesc si buletine statistice de nasteri, casatorii si
decese, iar tribunalele populare buletine statistice de divort.
Buletinele statistice nu constituie acte de stare civila.
Art. 3
Inregistrarile privind pe cetatenii Republicii Populare Romane aflati in
afara hotarelor se fac de catre reprezentantii diplomatici si consulari ai
Republicii Populare Romane.
Cetatenii Republicii Populare Romane din localitatile in care nu sunt
asemenea reprezentanti vor inregistra actele si faptele de stare civila, fie la
reprezentanta diplomatica sau consulara a Republicii Populare Romane competenta
pentru acea localitate, fie in registrele locale de stare civila.
In cazul din urma cetateanul este obligat ca in termen de sase luni de la
intoarcerea sa in tara, sa ceara inregistrarea actului in registrul de stare
civila al locului unde isi are domiciliul.
Actele de stare civila ale cetatenilor Republicii Populare Romane intocmite
de autoritati straine si neinregistrate in registrele de stare civila ale
Republicii Populare Romane, nu au putere doveditoare, in tara.
Art. 4
Persoanele aflate pe teritoriul Republicii Populare Romane si care au
cetatenia altui stat, pot cere inregistrarea actelor sau faptelor de stare
civila intervenite in tara, in registrele de stare civila ale locului unde isi
au domiciliul, intocmite si tinute in Republica Populara Romana.
Inregistrarea decesului se face in mod obligatoriu in registrele de stare
civila intocmite si tinute in Republica Populara Romana, la locul unde s-a
constatat decesul.
Actele si faptele de stare civila privind persoanele fara cetatenie se
inregistreaza in aceleasi conditii ca si cele ale cetatenilor Republicii
Populare Romane.
Art. 5
Registrele de stare civila se alcatuiesc in conformitate cu modelele
aprobate prin Hotarare a Consiliului de Ministri, si se tin in dublu exemplar.
Primul exemplar al registrului se pastreaza la comitetul executiv al
sfatului popular unde a fost intocmit.
Exemplarul al doilea se inainteaza spre pastrare comitetului executiv al
sfatului popular regional sau, dupa caz, al orasului Bucuresti, de indata ce
registrul s-a completat prin inregistrarea actelor.
Art. 6
Inregistrarile se fac in temeiul unei declaratii facuta personal, in scris
sau verbal, in afara de cazurile cand, potrivit prevederilor prezentului
decret, ele se fac din oficiu.
Declaratia si actul intocmit se semneaza de declarant si de delegatul de
stare civila.
In cazul cand declarantul nu poate semna, delegatul de stare civila va face
mentiune despre aceasta si va confirma ca datele inscrise corespund cu cele
declarate.
Delegatul de stare civila este obligat sa controleze, potrivit
instructiunilor Ministrului Afacerilor Interne, realitatea continutului
declaratiei.
Inainte de semnare, actul intocmit va fi citit declarantului cuvant cu
cuvant.
Art. 7
Inregistrarile facute in registrul de stare civila de o persoana
necompetenta, care a exercitat in mod public atributia de delegat de stare
civila sunt valabile, chiar daca acea persoana nu avea, in realitate, aceasta
calitate.
Art. 8
Comitetul executiv al sfatului popular care refuza sa efectueze o
inregistrare privitoare la actele sau faptele de stare civila ce intra in
atributiile sale, la cererea partii, va inainta de indata lucrarile
tribunalului popular care va hotari de urgenta.
In cazul cand comitetul executiv al sfatului popular admite o cerere de
inregistrare facuta peste termen, orice persoana interesata are drept de
contestatie la tribunalul popular.
Art. 9
Daca nasterea sau decesul are loc in tren, pe o nava sau aeronava, in
timpul unei calatorii care nu depaseste granitele Republicii Populare Romane
inregistrarea nasterii sau decesului se face la comitetul executiv al sfatului
popular al locului de debarcare.
In cazul cand nasterea, casatoria sau decesul are loc pe o nava in timpul
unei calatorii in afara granitelor Republicii Populare Romane, inregistrarea se
face de catre comandantul navei care este investit cu atributii de delegat de
stare civila. Acesta pentru motive temeinice poate acorda dispensa de varsta la
casatorie, in limitele prevazute de Codul familiei, precum si dispensa de
termen.
Casatoria in conditiile prevazute in prezentul articol se poate incheia
numai intre cetatenii Republicii Populare Romane.
La sosirea in tara, comandantul navei este obligat sa inainteze o copie
certificata de pe inregistrarea facuta, prin capitania portului de inscriere a
navei, la Comitetul executiv al sfatului popular al raionului I.V. Stalin din
orasul Bucuresti.
Daca nasterea sau decesul are loc pe o aeronava in timpul unei calatorii in
afara granitelor Republicii Populare Romane, comandantul aeronavei consemneaza
faptul de stare civila in carnetul de drum si elibereaza o dovada
constatatoare.
La sosirea in tara, comandantul aeronavei este obligat sa inainteze un
extras de pe carnetul de drum, prin comandantul de aeroport, la Comitetul
executiv al sfatului popular al raionului I.V. Stalin din orasul Bucuresti.
Art. 10
Anularea, rectificarea sau completarea unei inregistrari in registrul de
stare civila se poate face numai in temeiul unei hotarari judecatoresti ramasa
definitiva.
Instanta judecatoreasca se va pronunta la cererea celui interesat, a
comitetului executiv al sfatului popular sau a procuraturii, dupa ce va cere,
in toate cazurile, militiei sa faca cercetari.
Competenta apartine tribunalului popular al domiciliului persoanei care
face actiunea. Tribunalul popular va judeca cu citarea procuraturii si a
comitetului executiv al sfatului popular unde este inregistrat actul.
Art. 11
Intocmirea, reconstituirea, anularea, rectificarea sau completarea actelor
de stare civila in temeiul unei hotarari judecatoresti, va fi opozabila si
celor de al treilea, care insa vor putea face dovada contrara.
Art. 12
Pe baza inregistrarilor din registrele de stare civila se elibereaza, numai
celui indreptatit, un certificat original constatator.
Duplicatele certificatelor constatatoare se elibereaza dupa normele
stabilite prin instructiunile Ministrului Afacerilor Interne.
Art. 13
Nimeni nu poate retine certificatele constatatoare ale altor persoane. Se
pot retine numai copii legalizate sau copii certificate de prezentator.
Este oprit sa se faca mentiuni, stersaturi sau adaugiri de orice fel, pe
certificatele constatatoare originale sau duplicate, in afara de cazurile anume
prevazute prin dispozitii legale.
Art. 14
Inregistrarile efectuate in registrele de stare civila, hotararile
judecatoresti si deciziile organelor administrative, care modifica, in total
sau in parte, o stare civila, se comunica in termen de 10 zile.
Comunicarea se face atat comitetului executiv al sfatului popular care
pastreaza registrul in care s-a facut inregistrarea anterioara, cat si
comitetului executiv al sfatului popular la care s-a inregistrat nasterea
persoanei la care aceasta inregistrare se refera.
Comunicarile se fac din oficiu, de catre cel care a facut inregistrarea ori
de instanta sau organul administrativ care a pronuntat hotararea sau a dat
decizia.
Despre actele si faptele de stare civila comunicate se va face mentiune in
dreptul inregistrarilor anterioare.
CAP. 2
Despre inregistrari
Art. 15
Declaratia de inregistrare a nasterii se face la comitetul executiv al
sfatului popular al locului unde s-a produs nasterea, in termen de 15 zile de
la data nasterii.
In cazul nasterii unui copil mort, termenul este de 24 ore.
Art. 16
Au obligatia de a face declaratia de nastere oricare din parinti, iar in
cazul unei impiedicari, administratia maternitatii sau unitatii sanitare unde
s-a produs nasterea, medicul, moasa sau alte persoane care au fost de fata la
nastere, rudele sau vecinii.
Art. 17
Copilul gasit va fi inregistrat in termen de 3 zile de la data gasirii, in
baza declaratiei persoanei care l-a gasit, administratiei institutiei de
ocrotire ori a persoanei careia i-a fost incredintat.
Declaratia privind nasterea unui copil gasit va fi insotita de un proces
verbal incheiat de organele militiei impreuna cu delegatul de stare civila.
Art. 18
Cand declaratia a fost facuta dupa termenul de 15 zile, dar inlauntrul unui
an de la nastere, inregistrarea se face pe baza aprobarii presedintelui
comitetului executiv al sfatului popular comunal, orasenesc sau al raionului de
oras al locului unde s-a produs nasterea.
Cand declaratia se face dupa trecerea unui an de la nastere, inregistrarea
se face numai in baza unei hotarari judecatoresti ramasa definitiva. Instanta
judecatoreasca, in toate cazurile, va cere militiei sa faca cercetari si va lua
avizul medicului judiciar cu privire la varsta celui a carui nastere a fost
omisa de la inregistrare.
Art. 19
SECTIUNEA II
Inregistrarea recunoasterii sau hotararii judecatoresti de stabilire a
filiatiei
Inscrierea recunoasterii sau a hotararii judecatoresti definitive pentru
stabilirea filiatiei e face prin mentiune pe marginea actului de nastere al
persoanei a carei filiatie a fost recunoscuta sau stabilita.
La cererea de inscriere se vor alatura declaratia de recunoastere sau copia
legalizata de pe hotararea judecatoreasca ramasa definitiva, precum si
certificatul de nastere. In locul acestui certificat se va elibera un alt
certificat constatator al nasterii.
Mentiunea se face si din oficiu potrivit dispozitiilor art. 14 din prezentul
decret.
Art. 20
SECTIUNEA III
Inregistrarea infierii
Inscrierea infierii se face din oficiu prin mentiune pe actul de nastere al
celui infiat, pe baza deciziei autoritatii tutelare, comunicata in conformitate
cu prevederile art. 14 din prezentul decret.
Daca inscrierea infierii nu s-a facut din oficiu, ea se poate face si la
cererea oricarei persoane interesate pe baza unei copii legalizate de pe
decizia autoritatii tutelare.
In cazul infierii cu toate efectele filiatiei firesti, delegatul de stare
civila de la comitetul executiv al sfatului popular care a incuviintat
infierea, va intocmi un nou act de nastere al celui infiat, in care cei care au
infiat vor fi trecuti ca parintii sai firesti. Localitatea in care a avut loc
nasterea se va trece localitatea in care domiciliaza cei ce au infiat.
Vechiul act de nastere se va pastra facandu-se pe el mentiune despre
intocmirea celui nou.
Art. 21
SECTIUNEA IV
Inregistrarea casatoriei
Declaratia de casatorie se face personal de viitorii soti la comitetul
executiv al afatului popular al domiciliului sau resedintei unuia din ei.
Cel ce urmeaza sa inregistreze declaratia de casatorie va citi viitorilor
soti dispozitiile cuprinse in art. 4-10 inclusiv si art. 27 din Codul familiei.
De asemenea, le va cere actele de identitate, dovezile si declaratiile
prevazute de Codul familiei si va atrage atentia viitorilor soti ca legea
penala pedepseste pe cei ce fac declaratii false.
Daca unul dintre viitorii soti nu se afla in localitatea unde urmeaza a se
incheia casatoria, el va putea face declaratia de casatorie in localitatea unde
se afla, la serviciul de stare civila, care o va transmite, din oficiu si fara
intarziere, serviciului de stare civila competent pentru incheierea casatoriei.
Art. 22
Casatoria se poate incheia numai dupa trecerea a opt zile de la data cand,
potrivit prevederilor articolului precedent, a fost facuta declaratia de
casatorie.
Presedintele comitetului executiv al sfatului popular unde urmeaza a se
incheia casatoria, va putea incuviinta incheierea casatoriei inainte de
trecerea termenului prevazut in alineatul precedent, in conditiile si cazurile
stabilite prin instructiunile Ministrului Afacerilor Interne.
Art. 23
In ziua fixata pentru incheierea casatoriei, constatindu-se ca cerintele
legale sunt indeplinite, ca nu exista opuneri intemeiate la casatorie si nici
impiedicari legale, se va lua consimtamantul viitorilor soti, in conformitate
cu dispozitiile Codului familiei, dupa care se va intocmi, de indata, actul de
casatorie.
Actul de casatorie va fi semnat de soti si de delegatul de stare civila
care a luat consimtamantul sotilor.
Art. 24
SECTIUNEA V
Inregistrarea divortului
Inscrierea divortului se face din oficiu prin mentiune pe marginea actului
de casatorie pe baza comunicarii dispozitiilor hotararii definitive de catre
tribunalul care a judecat cauza in fond.
Art. 25
SECTIUNEA VI
Inregistrarea schimbarii numelui sau prenumelui
Inscrierea schimbarii numelui sau prenumelui se face prin mentiune pe actul
de nastere si pe actul de casatorie, daca este cazul, al persoanei careia i s-a
incuviintat schimbarea numelui sau prenumelui.
Mentiunea se face la comunicarea din oficiu de catre autoritatea care a
incuviintat schimbarea numelui sau prenumelui, sau la cererea celui in cauza,
in temeiul copiei legalizate de pe decizia de schimbare a numelui sau
prenumelui.
In temeiul mentiunii de schimbare a numelui sau prenumelui facuta pe actele
de nastere si de casatorie, se vor elibera noi certificate constatatoare cu
noul nume sau prenume.
Art. 26
SECTIUNEA VII
Inregistrarea decesului
Inregistrarea decesului se face in temeiul unei declaratii insotite de
certificatul constatator al decesului la comitetul executiv al sfatului popular
al locului unde s-a produs decesul.
Art. 27
Sunt obligati sa faca declaratia de deces, persoana cu care a convietuit
cel incetat din viata, ori, in lipsa acesteia, membrii familiei, cei care au
fost de fata la incetarea din viata, colocatarii, vecinii, administratorul sau
portarul imobilului unde a avut loc decesul.
In cazul cand un cadavru nu este reclamat de familie, medicul care a
incheiat procesul verbal constatator al decesului, este obligat sa ceara
inregistrarea.
Art. 28
Declaratia de inregistrare a decesului trebuie facuta in termen de trei
zile socotite de la data decesului.
Cand decesul se datoreste unei cauze violente, sinucidere, accident sau in
cazul descoperirii unui cadavru, declaratia se face in termen de 24 ore
socotite din momentul gasirii cadavrului.
In cazul cand decesul nu a fost declarat si inregistrat in termenele
prevazute mai sus, inregistrarea se va face numai pe baza aprobarii
procuraturii raionale sau orasenesti in raza careia se afla sfatul popular unde
urmeaza a se face inregistrarea.
Art. 29
Certificatul constatator al decesului se intocmeste si se semneaza de
medic, sau in lipsa, de un cadru mediu sanitar.
In cazurile prevazute de art. 27 alineatul 2, certificatul constatator al
decesului nu va putea fi intocmit decat de catre un medic si va arata cauza
decesului. In aceste cazuri declaratia de deces va trebui sa fie insotita si de
o dovada din partea militiei sau a procuraturii din care sa rezulte ca unul din
aceste organe a fost sesizat despre cazul de deces.
Art. 30
Daca decesul a fost declarat prin hotarare judecatoreasca, inregistrarea
decesului se face din oficiu la comitetul executiv al sfatului popular unde
este inregistrata nasterea celui incetat din viata.
Daca nu se cunoaste locul nasterii, inregistrarea se face la comitetul
executiv al sfatului popular de la ultimul domiciliu al celui incetat din
viata.
Art. 31
Inhumarea sau incinerarea se face numai in baza adeverintei constatatoare a
inregistrarii decesului, eliberata de comitetul executiv al sfatului popular.
CAP. 3
Despre reconstituirea actului de nastere, casatorie si deces sau intocmirea
lor ulterioara prin derogare de la dispozitiile capitolelor I si II
Art. 32
Reconstituirea actelor de nastere, casatorie si deces se va putea cere
daca:
- registrele de stare civila au fost distruse sau pierdute;
- actul a fost intocmit in strainatate si nu poate fi procurat.
Intocmirea acestor acte, prin derogare de la dispozitiile capitolelor I si
II se va putea cere daca:
- n-au existat registrele de stare civila;
- intocmirea actului a fost omisa din vina delegatului de stare civila,
desi a fost facuta declaratia.
Art. 33
Cererea de reconstituire sau de intocmire ulterioara se depune impreuna cu
actele doveditoare la comitetul executiv al sfatului popular al domiciliului
petitionarului, care o rezolva cu avizul organelor de militie.
Art. 34
In caz de respingere a cererii, petitionarul se poate adresa tribunalului
popular in raza caruia se afla comitetul executiv al sfatului popular care a
primit cererea.
In caz de admitere a cererii, pot face contestatie, la acelasi tribunal,
procurorul, precum si orice persoana interesata.
CAP. 4
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 35
Tinerea registrelor, intocmirea si inscrierea actelor de stare civila se
face sub conducerea, indrumarea si controlul Ministerului Afacerilor Interne,
prin Directia Generala a Militiei.
Art. 36
Sunt scutite de taxa de timbru cererile adresate instantelor judecatoresti
pentru anularea, rectificarea sau completarea actelor de stare civila.
De asemenea, sunt scutite de taxa de timbru cererile adresate comitetelor
executive ale sfaturilor populare pentru reconstituirea sau intocmirea
ulterioara a actelor de stare civila.
Art. 37
Persoanele al caror nume si prenume au fost inregistrate in registrele de
stare civila, pana la data publicarii decretului nr. 225 din 13 iunie 1955,
pentru modificarea unor dispozitii din decretul nr. 272 din 30 decembrie 1950
referitor la actele de stare civila, cu ortografia altei limbi decat cea
materna, pot cere comitetului executiv al sfatului popular in pastrarea caruia
se afla registrele de stare civila, sa li se elibereze certificatul de stare
civila, sa li se elibereze certificatul de stare civila scris cu ortografia
limbii lor materne.
Efectele admiterii unei cereri in conditiile alineatului precedent nu sunt
obligatorii fata de celalalt sot.
Eliberarea certificatului de stare civila scris cu ortografia limbii
materne, pentru copiii minori, se face pe baza cererii ambilor parinti.
Daca numai unul din parinti solicita certificatul de stare civila in
conditiile alineatului precedent, cererea nu se poate aproba decat daca este de
acord si celalalt parinte, iar daca aceasta intelegere nu exista, cererea se
rezolva de autoritatea tutelara.
Persoanele al caror prenume a fost inregistrat in registrele de stare
civila, pana la data publicarii decretului nr. 225 din 13 iunie 1955 pentru
modificarea unor dispozitii din decretul nr. 272 din 30 decembrie 1950
referitor la actele de stare civila, tradus in alta limba decat cea materna,
pot cere eliberarea certificatului cu prenumele tradus in limba lor materna.
Eliberarea certificatului in cazurile prevazute in alineatele precedente se
va face pe baza deciziei de aprobare a comitetului executiv al sfatului popular
respectiv.
Despre eliberarea certificatului in conditiile prezentului articol se va
face mentiune in registrul de stare civila, comunicandu-se acest fapt si
organului de militie raional, orasenesc sau al raionului de oras in raza caruia
domiciliaza petitionarul.
In caz de respingere a cererii de eliberare a certificatului de stare
civila, petitionarul poate face plangere la tribunalul popular.
In caz de admitere a cererii, orice persoana interesata poate face
contestatie la tribunalul popular.
Cererea facuta in conditiile prezentului articol se poate depune de
petitionar si la comitetul executiv al sfatului popular al domiciliului sau,
care va ingriji ca cererea sa fie trimisa spre rezolvare locului in drept si
care va comunica petitionarului rezultatul primit.
Art. 38
In vederea aplicarii prezentului decret, vor fi date instructiuni de catre
Ministrul Afacerilor Interne.
Directia Centrala de Statistica va elabora instructiuni cu privire la
intocmirea buletinelor statistice, care dupa ce vor fi supuse avizului
Ministerului Afacerilor Interne, vor fi inserate in instructiunile de aplicare
a prezentului decret.
Art. 39
Decretul nr. 272 din 30 decembrie 1950 referitor la actele de stare civila,
modificat prin Decretul nr. 225 din 13 iunie 1955 si prin Decretul nr. 93 din
21 februarie 1957, dispozitiile art. 5 din decretul nr. 273 din 30 decembrie
1950, referitoare la schimbarea numelui sau prenumelui, precum si orice alte
dispozitii contrarii prezentului decret, se abroga.
Inregistrarile facute in registrele de stare civila inainte de intrarea in
vigoare a prezentului decret, sunt si raman valabile.
Art. 40
Prezentul decret intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1961.